Korleis er det med desse japanske receiverbeisane; let dei relativt likt, eller er det nokon som utmerkar seg lydmessig?
Hvorvidt receiveren har den ene eller andre logoen/navnet eller den andre, det har ikke all verden å si og påvirker ikke lyden i voldsom grad, det som påvirker mest er naturlig nok hvilken høyttalere den er koblet opp mot samt hvilken musikk som spilles (klart at noen album og noe musikk låter bedre på et visst oppsett enn annet).
Eller sagt på en annen måte: Det hjelper ikke å ha en annerkjent receiver om man spiller feil musikk på feil oppsett, klart det ikke blir bra. Man kan dessuten oppnå et forbausende bra resultat med en langt mindre annerkjent receiver, gitt den passer bra til høyttalerne den er koblet opp med (altså håndterer dem). Fra Japan er det kommet mange gode receivere, også fra billigmerker med ikke like annerkjente navn, som leverer nær sagt på høyde med de mest annerkjente.
Ingen grunn til at noen skal måtte vrenge lommeboken og i tillegg ta opp forbrukslån for å kjøpe den rette japanske receiveren som er mest annerkjent, ikke når mindre annerkjente er å få fatt i og nær sagt blir kastet etter enn (man får de billig), forskjellen til eller fra er som sagt ikke noe som gjør det verdt merkosten, for de mindre, billigere og ikke like annerkjente, noen av de også er meget gode receivere (og selv ikke i juletiden skal noen være såpass naive at de missoppfattet tror at de mest annerkjente er så veldig mye bedre - det er de ikke).
For ikke mange måneder siden kjøpte jeg meg en Kenwood-platespiller, fra en produsent som nok er mer kjent for å lage kjøkkenmaskiner heller enn hifi (altså ikke veldig annerkjent merke i hifi-miljøer). Artig synes jeg, at folk alt har kritisert den spilleren i diverse forum, spurt hvordan jeg kunne finne på å kjøpe en Kenwood-spiller (fått mange forslag for hva jeg heller burde ha kjøpt). Vell, jeg hadde ristet på hodet selv tidligere, dersom jeg hørte at noen dro i hus en Kenwood.
Spilleren har derimot overbevist meg, jeg liker den fantastisk godt og er litt sjokkert over dens kvaliteter (både hvordan den er laget og hvordan den spiller), så jeg måtte jo endre mitt eget syn. Forstår derimot godt dem som ikke annerkjenner merket, de vet ikke bedre er min tanke, slik jeg selv ikke gjorde.
Og slik er det med andre Japanske merker også, det kom en god del spennende fra Japan i HiFi'ens gullalder, også mye bra fra de ikke liker annerkjente merkene (som er litt i skyggen av de mest annerkjente).