Vintage-anlegg med trechassie

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Førstedamen ønsker seg anlegg i loftsstua. Vi har funnet ut at det kunne vært moro med litt retrodesign til en ikke for høy pris.
    I første rekke er det snakk om forsterker og platespiller, har en Denon DVD-2900 og TU-1500 som utgjør øvrige kilder.

    I samme åndedrag mottas forslag til høyttalere, disse skal helst være små (og derfor kanskje ikke direkte retro).

    Utseende kommer til å vektlegges sterkt i dette anlegget. Tandberg er av interesse. Noen tips?
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Liten høyttaler med retro design og kongelyd: Den minste harbeth.
    17000,- koster herligheten. Kanskje litt i overkant i ett nr2 anlegg, men jeg vet jo at du er godt vant så..... :)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Takker for innspill thomand.

    17 000 er nok over budsjett. Hadde håpet å kunne få platespiller, forsterker og høyttalere for omtrentlig 10 000 (pluss-minus), helst brukt. Gjerne bygget rundt en gammel Tandberg-forsterker (liker designet). Hovedanlegget blir for kritisk lytting, dette er ment for bakgrunnsmusikk.
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    495
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Hei Fosse

    Så det blir vintage på loftet, det høres hyggelig ut :)

    Hvilken tidsepoke ønsker du Tanberg'en skal være fra?

    Du har kanskje bilde av en modell du liker?

    Mvh Asbjørn
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Ja, Sølvsuper 10 og 11 er aktuelle kandidater uten at jeg har sjekket annet. Jeg ser at førstnevnte har liten effekt, og det gjør at jeg er litt skeptisk.

    Alle forslag mottas med takk. Ellers kunne et par ProAc Response 2 vært aktuelle.
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    495
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Hei

    Tror Sølvsuper 10 og 11 kommer i forskjellige varianter fra de litt kassete på 60-tallet til den mer slanke design på 70-tallet.

    Er det noe i denne stilen du har i tankene?


    Huldra 10 fra 1974. Receiver med 35W. Hyggelig med radio om morraen :)

    Ellers kan jeg jo bare støtte opp under Response 2, de spiller bare herlig.

    Asbjørn
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Nå er ikke vintage min store force, men har ikke tandberg en modell som heter 1040 (eller var det 1020) som skal være ganske/veldig bra?
     

    Helene

    Medlem
    Ble medlem
    07.07.2007
    Innlegg
    15
    Antall liker
    0
    Jeg liker helst mye og kraftig treverk. Tenker nok mest på design, og lar Fosse vurdere kvalitet :)
    Noen forslag til platespiller?

    Takk for innspill, gutter :)
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    495
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Førstedamen skrev:
    Jeg liker helst mye og kraftig treverk. Tenker nok mest på design, og lar Fosse vurdere kvalitet :)
    Noen forslag til platespiller?

    Takk for innspill, gutter :)
    Hei, hei.

    Skal det være mye og kraftig treværk her også?

    Asbjørn
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    495
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Hei

    Her er en riktig lekkerbisken i Cocobolo ;D



    Asbjørn
     

    Helene

    Medlem
    Ble medlem
    07.07.2007
    Innlegg
    15
    Antall liker
    0
    Wow!
    Ikke i min klasse :) Blir egentlig litt småkvalm...

    Dette er moro, Asbjørn! ;) Gleder meg til å få noe eget å styre med....

    Klem.
     

    Svein_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.04.2005
    Innlegg
    729
    Antall liker
    22
    Sted
    Lillestrøm
    Dersom du vil ha 70-talls Tandberg, så er det et par bra alternativer:

    TR1000/1010. Bra radio, brukbar forsterker med den gode litt gammeldagse Tandberg lyden. Litt følsom for valg av høyttalere p.g.a. lav dempingsfaktor grunnet kondensator i utgangen. Kan brukes som tuner og pre-amp mot annet effekttrinn (Tape3 utgang). Omsettes for ca. 1000 Kr.

    TR2080 Mk-II. Den siste, største, kraftigste av 2000 serien. Moderne utgangstrinn (uten kondensator). Omsettes for bortimot 4000 Kr.

    Svein
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Gode innspill folkens. Personlig har jeg sansen for utseende på begge Svein_B, men det aner meg at 1000-serien er den som faller best i smak hos Førstedamen (liker Huldra 10 og Sølvsuper 11), aller helst ville hun nok hatt noe mer retro (60-tall = Huldra 8 ) men det blir kanskje litt lite effekt?

    Forsterkeren må kunne brukes som integrert, radioen er det faktisk mindre viktig med (men det har de vel stort sett alle sammen, og det gode også)?
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    495
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Hei

    Ja den er litt svulstig den der fra regnskogen ;)

    Skikkelig smakfull den Thorens spilleren. De har mange modeller som jeg kan tenke du vil like. Det er også mange som kjøper selve drivverket og får laget plinten (kassen) selv. Da kan man jo virkelig få designet som man vil. Nå er ikke jeg noen Thorens ekspert, men den på bildet ditt ser sånnn ut.

    Det er visst den som heter TD124 som gjelder.
    http://www.analogue-classics.com/html/thorens_td_124.html



    Og det må selvsagt være SME arm og Ortofon SPU pick up :D

    Det samme kan man gjøre med de liknende Gerrard 301 og 401

    Thorens har sikkert noen nyere spillere som det er lit mindre mekk med, men der er jeg blank.

    Det blir spennede å se hva du finner ut av.

    Lykke til i jakten.

    Mvh Asbjørn
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    495
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Fosse skrev:
    Gode innspill folkens. Personlig har jeg sansen for utseende på begge Svein_B, men det aner meg at 1000-serien er den som faller best i smak hos Førstedamen (liker Huldra 10 og Sølvsuper 11), aller helst ville hun nok hatt noe mer retro (60-tall = Huldra 8 ) men det blir kanskje litt lite effekt?

    Forsterkeren må kunne brukes som integrert, radioen er det faktisk mindre viktig med (men det har de vel stort sett alle sammen, og det gode også)?
    Det var nok veldig mange av de som hadde radio, og av det jeg har hørt er kvaliteten helt suveren.
    Hvis dere skal ned på de 60-talls modellene, så synker som du sier effekten. Mer følsomme HT er jo selvsagt en løsning, men de er nok litt mer brukervennelige de 70-talls modellene.

    Asbjørn
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.028
    Antall liker
    9.308
    Fosse skrev:
    Gode innspill folkens. Personlig har jeg sansen for utseende på begge Svein_B, men det aner meg at 1000-serien er den som faller best i smak hos Førstedamen (liker Huldra 10 og Sølvsuper 11), aller helst ville hun nok hatt noe mer retro (60-tall = Huldra 8 ) men det blir kanskje litt lite effekt?

    Forsterkeren må kunne brukes som integrert, radioen er det faktisk mindre viktig med (men det har de vel stort sett alle sammen, og det gode også)?
    Da er Huldra 10 eller TR 1000 de beste kandidatene her. SS11 har en fantastisk radio, men forsterkeren er ikke videre god.
    Hva med Tandberg sin integrerte TA 300?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Takker for flere gode svar. Tror nok du er inne på noe der med effekten Asbjørn. Får heller bli en skikkelig retro på kjøkkenet kanskje?

    Pink_Panther, takk for nyttig info. TA300 er omtrentlig samme design som Huldra 10 og TR 1000 og faller i smak hos begge, flott forslag.
     

    Rune.U

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.10.2006
    Innlegg
    1.054
    Antall liker
    15
    Denne anbefalingen er av egen subjektiv vurdering, etter dine kriterier.
    Forslagene til TR 1000 og Huldra 10 støttes 100%,men til et loftsanlegg sats på en Huldra 10!Det finnes mange fler av dem,og dermed god tilgang på deler.En radiomottaker av ypperste kvalitet etter dagens standard(dvs bedre) har den også.
    Ca halvparten av TR 1000 modellene(de tidligste modellene)takler ikke RDS signalene,og det gir seg utslag i kraftig stereosus,uten at det har noe med signalstyrken å gjøre.
    Til platespiller fra samme tid til en rimelig penge,så kan du gå for en Dual 1225.Den spiller helt topp,og tar liten plass.Til Dual å være er den også pen-faktisk!(ligg unna Garrard)En Techniks kunne derimot være noe,de spiller også godt!Philips er også mye bedre enn sitt rykte fra denne tiden-det var bare så få som satte på dem en skikkelig PU.
    Til høyttalere Tandberg TL 2520 eller den litt mindre 1520.Vær obs på at det finnes morkne bassoppheng på noen av disse,så ikke kjøp uten å sjekke dette.
    Kanskje du bor i Trondheim..? Da kan du ta deg en tur innom Nidaros bok og vinyl i Prinsens gt.Han har en del både Tandberg og Dual,disse vil være overhalt og bli solgt med en liten garanti.Noen ganger har han mye,og andre ganger lite,men du får høre med han!
    Tror jeg skal garantere deg at du vil bli storfornøyd med et sånt anlegg!Selv om det kanskje ikke egner seg til det du beskriver som kritisk lytting,så høres dette såpass musikalsk ut at du gjerne glemmer å være kritisk.
    Jeg vet det,for jeg har byttet ut mitt moderne Marantzanlegg med en H 10 på stua! Jeg slapper mye mer av med TB-lyden,av en eller annen grunn...
    PS:Ikke velg en Sølvsuper 10 eller 12,vær så snill,da går du glipp av den gode Tandberglyden.SS 10 er også en problemradio!! SS 11 er et bedre valg,men slett ikke i lydklasse med H 10,selv om radiomottakeren er like god!
    Mvh Rune :) :) :)
     

    Paulsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2003
    Innlegg
    611
    Antall liker
    314
    Førstedame.... du er velkommen hit for en kosestund me TD 125 og SME 12 tommer.

    Ta kontakt via PM

    ;)
     

    Helene

    Medlem
    Ble medlem
    07.07.2007
    Innlegg
    15
    Antall liker
    0
    Dette var veldig nyttig informasjon, Rune U.
    Takk skal du ha :)
     

    Slabbedask

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    34
    Fine platespillere i mørkt tre? Da er jo syttitalls Denon i målgruppen.

     

    Rune.U

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.10.2006
    Innlegg
    1.054
    Antall liker
    15
    WoW!! Lekker! De koster jo litt den dag i dag disse!Gode disse ja!
    Mvh Rune :)
     
    M

    Mulelid

    Gjest
    Hadde valgt Marantz og ikke Tandberg.. Litt mer driftsikker. :)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Marantz har vi tittet litt på, lekre saker, men er det enkelt å få tak på eldre Marantz-forsterkere til en grei penge?
    Har ellers sagt at Førstedamen skal få være sjef for utseende og karakter på dette anlegget, jeg er bare med som konsulent da jeg får regjere på lytteommet nede i fjerde.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Nydelige produkter fra Luxman, forsterkere så vel som platespillere. Men er vi ikke da igjen i et annet prisleie? (Jeg har ikke peiling).
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.028
    Antall liker
    9.308
    Slike tipstråder sklir ofte opp i pris ;D
    Mitt forslag er TR 1000, evt. TA300, Philips 212 og nye Patos Basic 110. Da har du penger tilovers til service, ny PU og stativer.
     

    BR

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.09.2004
    Innlegg
    71
    Antall liker
    0
    Hei,
    jeg har en Luxman L55A int. forsterker jeg skal selge.
    Den er fra 70tallet og har teakkabinett med lys-champagnefront.
    2x80 watt,med pre-inn/out
    Sjelden å se til salgs.
    Etter min mening spiller den kraftfullt og varmt

    (Kan sende bilder når jeg kommer hjem fra jobb senere i dag)

    BR
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Oiii, den så flott ut BR.

    http://www.hifi-studio.de/hifi-klassiker/luxman.htm

    Er den i pen stand? den er vel over budsjett denne, men dette så pent ut altså.

    Du er nok inne på noe Pink_Panther, budsjettet stikker vel gjerne av i slike tråder. Men siden jeg legger så mye penger i hovedanlegget og vi nå har prioritert dedikert lytterom så blir det lavbudsjett på loftet. Mye som trengs til ny leilighet.
     

    BR

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.09.2004
    Innlegg
    71
    Antall liker
    0
    Fosse skrev:
    Oiii, den så flott ut BR.

    http://www.hifi-studio.de/hifi-klassiker/luxman.htm

    Er den i pen stand? den er vel over budsjett denne, men dette så pent ut altså.

    Du er nok inne på noe Pink_Panther, budsjettet stikker vel gjerne av i slike tråder. Men siden jeg legger så mye penger i hovedanlegget og vi nå har prioritert dedikert lytterom så blir det lavbudsjett på loftet. Mye som trengs til ny leilighet.
    Den er helt i orden.
    Se PM

    BR
     

    Rune.U

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.10.2006
    Innlegg
    1.054
    Antall liker
    15
    Luxmann kan du trygt satse på.Kjenner ikke akkurat denne,men de pleier å ligne mye på Tandberg i lyden.Marantz,som ble nevnt er også gode,men de lyder noe anderledes,og det kommer vel an på smak og behag.Om du vil ha best mulig radio,så tror jeg nok fortsatt Tandberg er å foretrekke-da..Har du gode forhold uansett,trenger ikke dette å bety all verden-kanskje.Minuset med Luxmann er,etter som jeg har forstått,deletilgang,ettersom de knapt nok har vært i vanlig salg i Norge-over noe tid,i alle fall.-Men det er solide saker , så de kan vare og vare.....

    Mvh Rune
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn