Vintage-anlegg med trechassie

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • K

    kbwh

    Gjest
    Jeg har ikke hørt dem. De er forløperen til den første Concertoen, ble produsert på 1. halvpart av nittitallet. Diskanten er den samme Vifaen som satt i Snell EIII. De er oppgitt til 8 ohm, 87 dB og ca. 50 Hz nedre grensfrekvens, refleksavstemt (etter erindring fra fremdeles nedpakket brosjyremateriell). De bør trives med Luxmanen. Jeg mener at det er skinn (evt. kunstskinn) både foran og bak på disse, resten er klassisk Sf valnøttstav. De ser ut som en Minima som har spist godt.





    Jeg forstår at Førstedamen lar seg bevege av ukjent og krevende musikk (impulse forteller så), og de skal ha dette umiskjennelige musikkbefordrende ved seg disse Sf-ene også. Safe kjøp for et anlegg i et maltrom skulle jeg mene. Har de originalstativer for 3800?
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.388
    Antall liker
    3.412
    Torget vurderinger
    0
    :)
    Just nu pågår en annan diskussion här på "Vintage" om hur gammal (eller ung) en hifiprodukt ska vara för att bli betraktad som vintage. Flera verkar mena att runt 20-25 år är en lämplig gräns.
    Högtalaren som diskuteras här ovan, är ju betydligt yngre än så, och jag tror att de flesta som är med i diskussionerna på Vintageavdelingen betraktar den som för ny för att vara vintage.
    Jag kan förstå att det kan vara intressant att sammanföra nyare produkter med vintageprodukter. I det sammanhanget har några rader och åsikter om den här högtalaren sitt berättigande i just den här diskussionen.

    Om ni vill diskutera den här högtalaren för sig, föreslår jag att ni lägger den diskussionen på HiFi generellt.

    :)
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Oj! DET var saker, Fosse! Burde være et sikkert kjøp. Og skulle de av en eller annen grunn ikke være optimale, burde du kunne få refundert utlegget og vel så det. SÆRLIG om det medfølger orginale stativer.


    Kjære moderator Krantzberg; Temper, temper! En liten OT-sving innom nyere produkter bør vel kunne tåles uten at tråden dermed skal jages over i "forum for generell hifi" ;) Eller er dere virkelig blitt Vintagefundamentalister hele gjengen?
    Gi nå Fosse litt rom, da! Han er jo blitt en av dere! Mannen har kjøpt en Dual! ;D
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Sf = instant classic, hehe. Forstår forsåvidt moderators innsigelse, men disse er da borti 15!

    Minuetto låter vintage Sf, og ikke moderne Sf i følge en eier i SfCI. Varmere altså.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Kjell, jeg skjønner at nevnte høyttalere ikke faller inn under vintage. Men slik forumet nå er delt opp, med et utall underforum, blir det ofte vanskelig å oppnå kontinuitet i tråder og spørsmål om man ikke tar seg noen friheter? Poenget med tråden er råd om komplett anlegg, med utgangspunkt i vintage-komponenter. Når det gjelder høyttalere er kravet fra meg og førstedamen at de skal spille godt, være pene, passe anlegget forøvrig og ellers oppfylle førstedamens krav om kabinett i tre.

    Var ellers innom Lyric igår og så noen små monitorer fra ATC som var noe av det lekreste jeg har sett. Jeg husker ikke typebenevnelsen i farten, men ut fra litt søken på nettet undres jeg på om det kan ha vært SCM 7. Disse var virkelig vakre. Lukket kabinett, men skulle jeg gjette er de tungdrevene. Noen som har synspunkter?
     

    Rune.U

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.10.2006
    Innlegg
    1.054
    Antall liker
    15
    :)Tror jeg må si meg enig i at nyere ting som med hell kan blandes med vintage utstyr,godt kan diskuteres i et vintage forum.Enkelte ganger blir det faktisk halve poenget for å finne den beste lyden.Videre er det ganske interessant hvilke høyttalere som matcher vintage forsterkere,iom. at det ofte kan være værre å finne intakte høyttalere enn forsterkeri fra vintage-åra. :) :)

    Mvh Rune :) :)
     

    trondkj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    62
    Her må jeg nok si meg uenig med moderator, ettersom tråden dreier seg om å sette sammen et vintageanlegg med åpning for å bruke nyere ting dersom dette kan passe inn.
    Har selv erfaring med å blande gammelt og nytt, er i grunnen helt hemningsløs når det kommer til akkurat det, og mine erfaringer er til tider svært gode.

    mvh trondkj
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Nah, så det er her på geriatrisk dere er.

    señor Fosse; de ATC SCM 7, hvis det er de, tror jeg blir i vanskeligste laget for den Luxmanen din. Du har kanskje sett specs. på den? MÅ testes ut i maltrommet før eventuelt kjøp, for å sikre god matc.

    Drivers : HF 25mm Neodynium, Mid/LF 125mm
    Matched Response : +/- 0.5dB
    Frequency Response (-6dB) : 60Hz-22kHz
    Dispersion : ±80° Coherent Horizontal, ±10° Coherent Vertical
    Sensitivity : 84dB @ 1W @ 1metre
    Max SPL : 103dB
    Recommended Power Amplifier : 50 to 300 Watts
    Nominal Impedance : 8 Ohm
    Crossover Frequency : 2.5kHz
    Connectors : Binding Posts/4mm Plugs, bi-wire
    Cabinet Dimensions (HxWxD) : 300x160x230mm
    Weight : 7kg

    http://www.atc.gb.net/domestic/scm7.html

    Vakker boks, og du vet hva jeg mener om ATC.



    Ps. Ser at moderator ikke liker nye ting. Slike tråder som dette kan ikke ta byråkratiske hensyn; da tar du livet ut av dem.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Må være den nye utgaven du viser Parelius, for å være helt ærlig synes jeg den forrige var langt vakrere...


    Nå mener jeg Tor sa FCM, men jeg har sikkert hørt feil, var nok SCM.
    Kanskje verdt å teste ut? Trykkammer.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Jepp, og så er de med diskret, sort frontstoff. Det elegante er den smale (omtrent 4 mm) tykke kanten som rammer inn baffelen. Kirsebærfinér av god kvalitet og et enkelt design burde kle anlegget. Kirsebær kunne dessuten matche Montan-reolen med kirsebærdør som inneholder Denon-produktene (egner seg ikke til utstilling med den vakre Luxmannen og Dualen).

    Det tiltaler dette her altså.... Og så er ikke prisen så hakkende gal. 5000 hos Lyric, og kanskje mulighet for å prutte litt, hvem vet?

    Illustrasjonsfoto fra forrige leilighet:
     

    Vedlegg

    K

    kbwh

    Gjest
    Går rett hjem dette. Falt også for den kanten. Disse ser vintage ut.

    Med 84 dB følsomhet klarer vel paret 95dB peak på nærfeltsavstand med Luxmanen. Mer en nok for cocktail parties, litt lite for Mahlerutblåsninger, men nok for kammermusikk. Får dere anledning til å prøve?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    I telefonsamtale med Tor hevdet han 87 dB, om det medfører riktighet vet jeg jo ikke. Kan vel la seg ordne med et kjapt hjemlån eller kjøp med bytterett, hvem vet. Men dette er faktisk noe av det lekreste og netteste jeg har sett av høyttalere. Og, i denne sammenhengen betyr det faktisk mer enn normalt. Kammermusikk for frøken og de mer siviliserte herrer, med tilhørende portvin og malt, kunne vel fort gå godt?

    Førstedamen skal jakte på en liten sort en i ettermiddag, mulig hun slenger innom Torggata for besiktigelse hifi dersom klesinnkjøpet går kjappere enn fryktet (er det vel optimistisk?)
     
    J

    jukes

    Gjest
    Prøv og få tak i et par Snell k1,k2 eller JIII. Nydlig lyd i disse og passer godt til Luxman. Har en Luxman 1500 selv og den spiller nå med et par Advent 1.

    Mvh Roar
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Hmm, dette PK-bordet dere har, er det også kirsebær, eller noe annet? Skal stå i samme rom, antar jeg? Stativer samme materiale som bordbena da?

    Å finne den riktige lille sorte kan ta minst like lang tid som å finne riktig VTA, men noen ganger går det riktig hurtig. 87dB fra en femtommer i trykkammer virker optimistisk. Er ikke grundesignet på Parelius sine det samme forresten, med slik kant?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Det er nok ikke bord fra Poul Kjærholm Valentino. Mannen er forøvrig en av mine absolutte favoritter. Dette er fra Lars Ernst Hole, en prototype jeg fikk kjøpe http://www.holedesign.com/framset.html. I rødeik, som oljet har fargetoner ikke fjernt fra kirsebærfinér. Nå ble det off-topic her, men la gå.

    Uansett, høyttalere er handlet, må bare hentes. Jeg fikk et godt tips av Impuls og kjøpte faktisk høyttalere uten kjennskap til utseende, omtale, spesifikasjoner eller noe, utelukkende på tillit ;)
    Hvilket vel ikke sier så rent lite om min tiltro til Impus' dømmekraft, kunnskap og stilsikkerhet.
    Totem Model 1 Signatur, i mahogny.



    Nå viser vel bildet annen finish, men la gå.

    Dårlig oppslutning på visningen igår, så det gjelder vel å handle nå før man blir fattig ;D
     
    T

    theStig

    Gjest
    Fosse skrev:
    I telefonsamtale med Tor hevdet han 87 dB, om det medfører riktighet vet jeg jo ikke.
    Hmm... i nedoverbakke med hjemlengsel, sola i ryggen og full tank... selv ikke da heller tror jeg.

    Hvis høyttaleren er voicet nøytralt er det neppe mye over 80 dB.

    Hvis det faktisk ER 87 dB, så er det i såfall kun over 1 kHz, altså er den en veldig lyst voicet høyttaler.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Gratulerer nok engang, Fosse. Du har handlet en vakker og uhyre kompetent liten klassiker. Dessuten er den enda flottere i mahogny!

    Tusen takk for gode ord, forresten. :) Jeg føler meg veldig sikker på at du og Førstedamen blir lykkelig med disse. Det er godt de havnet i et (særs vakkert) møblert hjem.Nå mangler du bare et par tunge og gode stativer, så er du i mål...
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Her går det unna, Fosse. Var nok lurt å hoppe over de ATCene; tror nok forsterkeren er for anorektisk til å få frem det beste i de. Kjenner ikke disse Totemene, men de ser lekre ut. Alt i alt virker det som du får et greit sekunda oppsett! Gleder meg til å høre det når du nå inviterer på vintage single malt.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Disse blir jo kjøpt brukt, og jeg lurer på om jeg skal kjøpe noen DIY-stativer selger hadde, sånn inntil videre.
    Igjen, takk til deg Impulse.

    Parelius, vi er vel så vidt godt kjent at du vet jeg ikke ligger på latsiden? Makelig greit nok, men ikke lat. Etter samtale med deg og Impulse kom jeg frem til at de ATC-ene nok var litt skumle. Det skal ikke nødvendigvis spilles høyt, men rommet er stort og det vil kreve litt pådrag for at de ikke skal forsvinne totalt.

    Dere er selvsagt hjerteligst velkommen når det skulle være.
     

    Rune.U

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.10.2006
    Innlegg
    1.054
    Antall liker
    15
    Hei Fosse!-Og lykke til med et par lekre høyttalere! :) Si meg-er dette bassport eller er det trykkammer? Det slår meg at kanskje 87db er i laveste laget,det også,men det hører du relativt raskt,vil jeg tro. Er spent på rapport. Jeg har lyst på en feit,gammel Luxmann selv også,igjen. Er det noen som har en for salg,så gi gjerne beskjed.Både receiver og ren forsterker går fint,men den må ikke være for pinglete! :) :)
    Mvh Rune :)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Takker for det Rune.U.

    Helt ærlig må jeg innrømme jeg ikke er sikker på det med bassport, og ikke klarte jeg å finne noe info om det på hjemmesiden til Totem heller.
    Tror dette skal gå greit, står anbefalt 15W eller mer i spesifikasjonen. Det skal ikke spilles særlig høyt her, men jeg fikk noen indikasjoner på at ATC-en altså var mer en middels vanskelig å få til.

    Rapport og bilder følger. Må bare få takke for all hjelpen som har ledet frem til hva jeg tror kan bli en fin match.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    På baksiden av denne eminente musikkformidleren (Vet hva jeg snakker om her, har levd med dem i fem år.... ;-) ) finnes en bassport og fire nydelige terminaler fra WBT. De trenger gode stativer (DIY er sikkert ok!), de bør i aller høyeste grad biwires og de skal plasseres uten toe-in. DA snakker vi!
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Gratulerer med flotte høyttalere. Jeg blir helt på mimrern over de SEAS-diskantene, og så i mahogny da!

    Ikke PK? Fint allikevel.

    Man trenger bare to for en skikkelig budrunde, men det er ikke sikker at dere får det. Vi slet fælt med å presse én byder høyt nok. Krysser fingre og tær, dere har vel visning til uken også minnes jeg å ha lest.
     
    M

    Mulelid

    Gjest
    Skremmende hos enkelte av dere. Høyttalere sin følsomhet måles på en meters avstand, med 1 Watt påtrykt effekt og 1 kHz som målefrekvens. Trodde dere visste såpass. En høyttaler får ikke mer enn 87 dB om man kobler den til en Luxman hvis den er oppgitt med 87 dB som følsomhet.. Da er i såfall det "nærfeltet" INNI kassen. :)
     
    M

    Mulelid

    Gjest
    Valentino skrev:
    Jeg har ikke hørt dem. De er forløperen til den første Concertoen, ble produsert på 1. halvpart av nittitallet. Diskanten er den samme Vifaen som satt i Snell EIII. De er oppgitt til 8 ohm, 87 dB og ca. 50 Hz nedre grensfrekvens, refleksavstemt (etter erindring fra fremdeles nedpakket brosjyremateriell). De bør trives med Luxmanen. Jeg mener at det er skinn (evt. kunstskinn) både foran og bak på disse, resten er klassisk Sf valnøttstav. De ser ut som en Minima som har spist godt.





    Jeg forstår at Førstedamen lar seg bevege av ukjent og krevende musikk (impulse forteller så), og de skal ha dette umiskjennelige musikkbefordrende ved seg disse Sf-ene også. Safe kjøp for et anlegg i et maltrom skulle jeg mene. Har de originalstativer for 3800?
    Vil forresten DREPE en gammel forsterker, de her..
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Mulelid skrev:
    Skremmende hos enkelte av dere. Høyttalere sin følsomhet måles på en meters avstand, med 1 Watt påtrykt effekt og 1 kHz som målefrekvens. Trodde dere visste såpass. En høyttaler får ikke mer enn 87 dB om man kobler den til en Luxman hvis den er oppgitt med 87 dB som følsomhet.. Da er i såfall det "nærfeltet" INNI kassen. :)
    Denne må du forklare nærmere Mulelid. "En høyttaler får ikke mer enn 87 dB om man kobler den til en Luxman hvis den er oppgitt med 87 dB som følsomhet"?
     
    M

    Mulelid

    Gjest
    Valentino skrev:
    Går rett hjem dette. Falt også for den kanten. Disse ser vintage ut.

    Med 84 dB følsomhet klarer vel paret 95dB peak på nærfeltsavstand med Luxmanen. Mer en nok for cocktail parties, litt lite for Mahlerutblåsninger, men nok for kammermusikk. Får dere anledning til å prøve?
    Denne.. :) Har vel misforstått den litt, men tungdreven OG åtte Ohm i tillegg er neppe noe på en gammel forsterker, da? :)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Betyr det at innlegget ditt jeg stiller spørsmål ved er skrivefeil? Jeg ser ikke noen sammenheng mellom svaret ditt og spørsmålet mitt.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Akkurat det er slett ikke uvanlig her inne, Fosse! ;D Har du tatt turen til Østfold og hentet høyttalere enda?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Alt er på plass og koblet opp. Det vil si, radio og Dual er enda ikke oppe, mangler en DIN-RCA-overgang. Nå er rommet stort og nakent, så akustikken er hinsides dårlig. Men, det aner meg at dette kan blir riktig så bra på sikt.

    Igjen, mange takk for tips Impulse.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Ja, det ser ut til at det kan dra i langdrag med innflytting og møblering. (Må selge før vi får tatt med oss møblene til nye heimen).
    Men, vi har da vintage-anlegg og upolstrede stoler, sover på gulvet og klarer oss uten kjøleskap.
    Akustikken er grusom, men aldri har vel noen vært nærmere high-end lyd på kampingtur.

    Vi får ta noen midlertidige bilder av elektronikken.
     

    Vedlegg

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Så har vi de små og vakre Totem.
    En bulk i wooferen på andre eksemplaret, har neppe så stor innvirkning på lyden, men mulig jeg får skifte på sikt.

    Pen høyttaler med god lyd. Hjemmesveisede stativer.
     

    Vedlegg

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Sparsommelig møblert. Det er etterklang av en annen verden. Kabler for anledningen er skjøteledning kappet i to.
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn