Vintage-anlegg med trechassie

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Her var det jo mye fint, Asbjørn! En Thorens TD 125 i SME-plint er jo så klassisk vintage som det nærmest går an, og en fin 3009 er ikke så vanskelig å få tak i..men den er jo på størrelse med en liten flyplass omtrent....
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Ojsann! Den så jo riktig så griselekker ut! Passer jo fint sanmmen med den Luxmanforsterkeren vi var inne på her... ;D
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Mulelid skrev:
    Hadde valgt Marantz og ikke Tandberg.. Litt mer driftsikker. :)
    Helt enig!
    Trekasse er option.

    Jeg bruker den nesten hver dag. Slik har den holdt ut i over 30 år nå :)
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Dersom det er viktig med mer tre, kan dette være et alternativ:



    Med plass til mye rart på "taket". Nesten flyplass.
     

    Rune.U

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.10.2006
    Innlegg
    1.054
    Antall liker
    15
    Etter å ha samlet radioer og vintage anlegg i mange år,kan jeg vel egentlig ikke si at Marantz heller peker seg ut som så mye mer "feilfri" enn feks TB.Faktisk er vel feilprosenten høyere på Marantz enn Tandberg av de jeg har hatt/har,men nå har jeg uendelig mye Tandberg her etterhvert-da,så det er ikke godt å si.Generellt tror jeg det er trygt nok,i forhold til alderen,å velge et kvalitetsanlegg fra 70 tallet.Noen feil må nesten påregnes etter så mange år,så sats på en overhalt sak.
    Jeg ville vurdert:pioneer,Sansui,Luxmann,Tandberg,Marantz og kanskje Akai.Sistnevnte er kanskje det aller mest solide audioutstyr bygget noensinne.Desverre bommet de på lyd i noen av produktene sine,så i tilfelle Akai,bør de høres først!
    For å være skikkelig vintagelyd-entusiast,ville jeg også gått for et anlegg fra før 1975,spesiellt i tilfellet Pioneer og Sansui,og Tandberg også.
    Mvh Rune
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Da ble det Luxman gitt. Høyttalere og platespiller får komme etterhvert.
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.163
    Antall liker
    540
    Hvilken Luxman kjøpte du, graturlerer forresten, Luxman laget utrolig bra saker på den tiden og mange av deres produkter har jeg rett og slett forelsket meg i. Ikke hørt en Luxman fra den tiden som ikke har gjort inntrykk på meg om man sammenligner dem med tilsvarende spesifikasjoner av nyere produkter det er naturlig å sammenligne dem med (som f.eks. Denon, Rotel etc.).

    Hadde selv en 40watt reciver fra Luxman som spilte så min kamerats 60watt Denon forsterker av ny dato burde rødme og skamme seg i misunnelse over hva Luxman'en presterte. Ikke hva man forventer egentlig, men desverre slik virkeligheten er, Luxman'en imponerte også mot en (tror den var 40W Rotel). Jeg for min del lot heller eksen stikke av med min gamle Marantz PM80 MK.II, 2x25W (Klasse-A) med bryter hvor man kunne kjøre klasse A/B og den ytte da 2x100W. Det var utelukkende av lydmessige grunner og uten fortjeneste at hun heller fikk den enn den nyere Luxman'en som var 20 år yngre, for å si det mildt så tapte jeg på det verdimessig... Men du verden hvor jeg vant på det lydmessig og den lille knøtten av en reciver gjorde inntrykk på meg (som sakt i sammenligning med utstyr det er naturlig å sammenligne den med, man må legge litt på bordet for å få noe vesentlig bedre)...

    Så for å si det rett ut, om du har skaffet deg rett Luxman så kan du for den rette lasten av høytalere ha skaffet deg en perle av ett produkt. Nysgjerrig på hvilken det er snakk om, og ikke minst hva du betalte for saken?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Jo, jeg tror dette kan blir bra, L55A. At eldre kvalitetsprodukter spiller bedre enn low-fi fra Denon og Rotel var jo å håpe ;) ;D

     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Gratulerer, Fosse! ;D Det var et helt usedvanlig klokt valg. Velkommen i klubben! ;D Eldre kvalitetsprodukter kan spille skamrødme på både dyrt og heftig nytt, noe jeg har opplevd mer enn en gang med mitt klassiske Luxman -produkt..... ;)
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.163
    Antall liker
    540
    Fosse; Du skal bli litt overasket over den når du mottar den regner jeg med, glede deg. Jeg fikk min L-120A i går faktisk og tross høye forventninger så ble jeg likevell rimelig sjokkert over hvor bra den var. Men trengte de ekstra kreftene også da høytalerene trenger 40 Watt for å spille 96dB målt ved 1M (82db ved 1W/1M), å gå fra 40W til 2,5 ganger mer (100W) var som natt og dag... Men skal se mot en større Luxman på sikt (M03/M05), M03 kom derimot i to versjoner hvorav jeg vil ha den første som er ett effekttrinn på 42 kilo om jeg ikke husker feil (litt vanskeligere å finne den enn den vanligste M03'en som kom senere.
     
    M

    Mulelid

    Gjest
    made4u skrev:
    Fosse; Du skal bli litt overasket over den når du mottar den regner jeg med, glede deg. Jeg fikk min L-120A i går faktisk og tross høye forventninger så ble jeg likevell rimelig sjokkert over hvor bra den var. Men trengte de ekstra kreftene også da høytalerene trenger 40 Watt for å spille 96dB målt ved 1M (82db ved 1W/1M), å gå fra 40W til 2,5 ganger mer (100W) var som natt og dag... Men skal se mot en større Luxman på sikt (M03/M05), M03 kom derimot i to versjoner hvorav jeg vil ha den første som er ett effekttrinn på 42 kilo om jeg ikke husker feil (litt vanskeligere å finne den enn den vanligste M03'en som kom senere.
    Regn på nytt.. ;) 40 Watt 2,5 ganger blir 100 matematisk sett, men ikke utfra dB-regning?
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.163
    Antall liker
    540
    Regne på nytt? Hva mener du?

    100 Watt er 2,5 ganger så mye som 40 watt... regnet riktig der jeg, og trenger ikke omregning.

    82dB ved 1 Watt/96dB ved 40 stemmer også

    I papirene til IMF'ene står spesifikasjonene oppgitt ved eksakt 40W/96dB faktisk...

    Men er jo det samme som 82dB det (er jo samme høytaler og det er ved 1Watt), så trenger ikke regne om igjen da det er spesifikasjonene på dem med 1 kontra 40 Watt og det ER riktig og trenger ikke regnes på.

    Eneste jeg selv regnet meg til var det 2,5 tallet, og er riktig det også at 100 watt er 2,5 ganger mer enn 40 (80 er jo det dobbelte og de siste 20 er den halve).

    Hva mener du jeg skal regne om igjen?

    Mulig du trodde jeg mente jeg kunne spille 2,5 dB høyere ved å få 2,5 ganger så kraftig forsterker, i så fall så var det ikke det jeg mente... I følge hva som sies her om at ved dobbel effekt så kan enn spille tre dB høyere så kan jeg spille ca 4,5 dB høyere ved 2,5 dobbling av effekten i nevnte tilfelle 40-100W og følsomheten mine høytalere har)
     
    M

    Mulelid

    Gjest
    At 40 ganger 2,5 = 100 er korrekt sett rent matematisk, men ikke når man regner dB inn i det hele.. 100 Watt er ikke 2,5 ganger så mye som 40 Watt. Er du med nå? :) Doblet én gang blir 80, to ganger blir 160 og så blir det....? :)
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.390
    Antall liker
    3.415
    Torget vurderinger
    0
    :)
    Hej på er alla och ha en bra helg!
    :)

    Intressant diskussion om Watt och dB, men lite off topic, eller hur. Watt och dB borde höra hemma på Tech-hjörnet.
    Det är svårt att förklara de här sakerna på ett lätt sätt. I ett par år av Stereo- Hifihandboken på 70-talet finns bra förklaringar. Jag skulle kunna skanna dem och lägga ut dem på Tech-hjörnet.

    Därför:
    Om ni vill fortsätta diskussionen om Watt och dB föreslår jag att du Mulelid eller du Made 4u tar initiativ till att fortsätta den på Tech-hjörnet.
    :)

    Fosse: Vilket gott val! Jag förstår att du är nöjd. Lycka till med en riktig klassiker.
    :)
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    OT:
    Pussig at det stadig blir diskusjon rundt dB, Watt, etc.
    Detter er matematikk og liten vits i å være uenige om.
    Les og bli klok :)
     

    Rune.U

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.10.2006
    Innlegg
    1.054
    Antall liker
    15
    Tror vi kan enes om dette er et lykkelig valg.Få høre mer når du har fått alt opp og gått,samt spilt litt.. :)

    Mvh Rune
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Godt å høre at dette er en forsterker flere mener er habil og kan anbefale.

    Dersom jeg forstod Impulse rett mente han Rogers LS3/5A kunne være et godt valg. Andre forslag?
    Må være trekabinett, mørkt og ikke for stort.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    LS 3/5A nytes vel best på en meters avstand.

    Hva med klassisk Sf, dere formgivningsentusiaster? Minima (som er en retake på LS 3/A og like spenningsufølsom), eller kanskje 1. gen Concerto, eller dens forgjenger Minuetto? Heltre valnøtt. Tror jaggu Minuettoen også har ekte skinn. Desuten har den valnøtt på minst dobbelt så mange sider som Concerto.


    Minuetto
     

    Rune.U

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.10.2006
    Innlegg
    1.054
    Antall liker
    15
    Om du vil ha noe fra 70-tallet,så kan et kjent,og noe undervurdert høyttalermerke som Pioneer være verd å lytte til.Kanskje til og med Philips,men kommer du over sistnevnte så bør det nok være av de som var relativt kostbare den gangen.Saken er den at begge disse er temmelig billige i dag,selv om en del av produktene var helt i toppklasse den gangen.Det finnes mye annet,men om budsjett er et tema,kan det være en tanke å vurdere dem.Disse to produsentene laget mye rææl den gangen også,så kritisk bør man være,men det er nok derfor godbitene en nesten like billige de også. :) :)

    Mvh Rune
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Vel, nå må det ikke være vintage høyttalere nødvendigvis. Det viktigste er at høyttalerne er pene, små og nette. Trekabinett er en forutsetning, så dukker det opp noen rimelige Sonus er det absolutt et alterntiv.

    Valnøtt kan sikkert gjøre seg, mye tyder på at det blir Skandia-stoler i rommet, da trolig i valnøtt, med mindre jeg klarer få overtalt produsenten til en liten serie i palisander...

    Likte godt de små SF Valentino.
     

    Rune.U

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.10.2006
    Innlegg
    1.054
    Antall liker
    15
    Du finner helt sikkert noe!Bare et lite tips:De fleste av de gamle forsterkerene var konstruert mtp at de skulle drive lukkete system.Dvs trykkammer,så prøv før du kjøper.Det er ikke sikkert at Luxmannen liker alle former for bassportløsninger..

    Mvh Rune
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Viktig poeng Rune.U har der i forhold til Sf. De gamle er relativt greit avstemte bassrefleksløsninger, mens dagens er heller vanskelige. Det begynner å bli vrient fra og med Home-serien, hvor også nominell impedans faller til 6 ohm.
     

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Førstevalget mitt til vintage høyttaler ville vært SF Minima Amator, som med en god forsterker kan spille helt fortryllende:


    eller hva med disse fra Tannoy?
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Jeg inrømmer gladelig at jeg har en Sonus Faber-fetish (selv om jeg bruker britiske hornhøyttalere med langt slakkere finish!) så jeg må si meg enig her. Lekrere høyttalere er knapt nok laget, og lyden er rett og slett fantastisk...
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    theStig skrev:
    Er det forresten noen offisiell grense for hva Vintage er? 30 år som med veteranbiler eller?

    Ja, vad tycker ni?
    Jag tycker detta är intressant och gör härmed en separat diskussion av theStigs fråga: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,13930.msg284167.html#msg284167


    M v h
    Kjell Kranzberg
    Det er feil å kalle en bil for veteranbil om den er 30 år gammel. Det er bare Toll og Avgifts direktoratet som gjør det. Ikke vintage en gang på en så ung bil. Sjekk med Norsk VeteranvognKlubb :)

    Siden vi er OT............. Her er definisjonene:
    Ekte veteranbiler

    Slik de er definert av Norsk VeteranvognKlubb:

    Antikke kjøretøyer bygget før den31.12.1904
    Veteraner kjøretøyer bygget f.o.m. 01.01.1905 t.o.m.31.12.1918
    Vintage A kjøretøyer bygget f.o.m. 01.01.1919 t.o.m.31.12.1929

    Vintage B kjøretøyer bygget f.o.m. 01.01.1930 t.o.m.31.12.1945
    Post 45 kjøretøyer bygget f.o.m. 01.01.1946 (etterkrigs) og t.o.m.31.12.1961
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Jommen ble det ikke platespiller igår også, Dual 1219.

    Skal bli artig å få koblet opp. Nå er det bare høyttalere som mangler.
    Takker for innspill gutter, dere får hjelpe oss med å holde utkikk. Frøken er streng på kassefasong og finish og møter lite motstand. Dette skal ikke i første rekke være hifi-stue, snarere maltværelse med årgangslyd dette her.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Får vi et bilde av Dualen også?
    Tror dette var min første platespiller etter at jeg hadde avansert fra Garard.
     

    Rune.U

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.10.2006
    Innlegg
    1.054
    Antall liker
    15
    :)En svært god spiller,men den liker best vintage PU også,etter min erfaring.Stift er ikke sååå nøye.Shure med en god Jico.nål høres svært bra ut.
    Har ikke forsøkt alle typer PU selvfølgelig,men ny Ortofon falt gjennom i mine ører.Prøving her også!
    Mvh Rune
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Sitter en Shure på den idag faktisk.
     

    trondkj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    62
    Fosse skrev:
    Sitter en Shure på den idag faktisk.
    Hvilken? M75, M91, DM103, det finnes et hav av benevnelser og varianter. Det positive er at de alle kan bli gode :)

    mvh trondkj
     
    O

    omholt

    Gjest
    Hørte noen Spendor stativ høyttalere i en bruktforretning i England i fjor. De låt knall bra. Så eldre Spendor kan være et godt forslag. Lyttet også til en modell av Rogers i samme sjappe, og de var ikke i nærheten av Spendorene.

    Det som var så spesielt med Spendor, var at de kombinerte et varmt og behagelig lydbilde sammen med god oppløsning og raffinement. Det er en kombinasjon jeg ofte ikke hører.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Det ligger etpar SF Concerto på børsen nå, Fosse. De er jo så vakre at det ikke skulle forundre meg om de finner nåde hos Førstedamen. Ellers var mitt forslag riktignok en Ls3/5a-variant, JR 149. Sylinderformet, og med svart frontstoff rundt det hele. Funker utmerket med Lux´en din, men er slett ikke like visuelt forførende... :D
     

    trondkj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    62
    omholt skrev:
    Hørte noen Spendor stativ høyttalere i en bruktforretning i England i fjor. De låt knall bra. Så eldre Spendor kan være et godt forslag. Lyttet også til en modell av Rogers i samme sjappe, og de var ikke i nærheten av Spendorene.

    Det som var så spesielt med Spendor, var at de kombinerte et varmt og behagelig lydbilde sammen med god oppløsning og raffinement. Det er en kombinasjon jeg ofte ikke hører.
    Litt morsomt å nevne i den sammenhengen at Spendor også produserte LS3/5A en tid.

    mvh trondkj
     

    Rune.U

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.10.2006
    Innlegg
    1.054
    Antall liker
    15
    Kjenner desverre ikke disse høyttalerene,men etter beskrivelsene kan det høres ut til at Luxmann kan bli glad for et par sånne.Lurer litt på hvilken Shure PU du har-jeg også.Mrk!Jeg er ikke Shure-fundamentalist,men Trond Kjetil har rett i at de kan bli svært gode med riktig nål,og de lyder aller best på en vintage spiller.(men der er selvfølgelig meningene delte) :)
    Mvh Rune
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Nå må jeg kontroll-sjekke, men undres på om det ikke var en M91 som satt på (selger var usikker på stiftens kvalitet). Skal la seg gjøre å finne ut av. Gikk over spiller og forsterker igår, med teakolje, og det ble riktig så lekkert. Spilleren er forresten strøken, alderen tatt i betraktning.

    Rogers er jo absolutt spennende, og aktuelt.

    Det ligger et par Audio Physics Yara på sentralen forresten, noen som vet om det kunne vært god match (for lavt i impedansen muligens)?

    Stor takk til BR for hyggelig handel (forsterker og spiller). Vi får koble opp, så snart alt er koblet sammen.
     

    trondkj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    62
    Til M91 kan du jo prøve å få tak i en NOS N91ED nål, eller du kan gå for en SAS-nål fra Jico. Sistnevnte er så absolutt et meget godt alternativ. Jeg er heller ingen Shurefundamentalist, men Shure med SAS/Jico er utrolig god, selv om det aller beste for M91 er N91ED NOS. Dessverre har jeg bare en slik nål, brakk cantileveren på den andre jeg hadde :'(

    Ellers så er jeg enig med deg i at Rogers er et godt alternativ. Jeg har dem sjøl og har trivdes med dem i snart 30 år. Mine er sorte og ikke spesielt pene, men de spiller!!! ;D

    mvh trondkj
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Yara er litt tysk i klangen kan det virke som. Fra 5 khz legger den på 4 dB. Impedansminimum er 4 ohm, men avstemningen gir noen slemme fasevinkler i bassen:
    http://www.audiophysic.de/download/reviews/yara.pdf

    Jeg hadde nok ikke valgt denne, eller AP generelt til den typiske akustikken i et modernistisk interiør, Fosse, men du kjenner jo mine preferanser.
    EDIT: Den diskanten kan jo dempes ganske enkelt ser jeg. Biwiringsterminaler kan jo brukes til noe.

    Gratulerer med grammofon! Gleder meg til bilder av maltrommet!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Kan du si noe om Minuettoen Valentino? Ligger et par brukte i Danmark til 3800 Dkr. Det er oppgitt nypris til 10 000. Disse var virkelig lekre, skal innrømme det.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn