Vincent

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • L

    Lassencad

    Gjest
    Har du noe forslag til rør? Hva slags original rør sitter der egentlig?
    Skal brukes sammen med Marantz HD dac1, Rotel RB1090 og Klipsch Rf83
    Det er jo svært at anbefale noget til andre når det kommer til lydgengivelse.
    Jeg selv troede ikke på der kunne være så stor forskel. Da en ven af mig der selv gik igang med at bygge en fra grunden lånte mig flere forskellige slag Rør som sad i par i et stort stykke pap :)
    Men jeg må nok indrømme at der var markant forskel imellem disse rør.
    Så jeg vil anbefale dig at starte med at lytte til den standard . Er du ikke tilfreds er det ud i Rør junglen :)
    Jeg går altid tid efter selve klangen når jeg skal lytte til noget nyt. Derefter kommer alt det andet

    Steder på nettet hvor man kan købe Rør er der nok af :)
     

    Witthoff

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2008
    Innlegg
    186
    Antall liker
    52
    Sted
    Fra der hvor spiritussen er billig, Denmark.
    Hi Jogi 1973, har anvendt min Vincent SA T1 i over 10 år. Det har været en lang vej, med mange typer rør, men de sidste 3 år har jeg været tilfreds med dem du kan se på billed-oploadet (det i "front-øjet" er det originale kineser-rør). :geek:
    SA T1 tube.jpg
     

    jahe68

    Medlem
    Ble medlem
    21.06.2018
    Innlegg
    45
    Antall liker
    13
    Sted
    Førde, Sogn og Fjordane
    Hei alle Vincent venner. Då har det seg slik at min sv-233 (kjøpt i 2002) holder på å ta kvelden. Lyden driver å ramler ut på venstre side og dette har økt på siste 3-5 år. Eg har tilpassa kablingen i anlegget etter den skarpe lyden på sv 233, og har etter et bytte til parasound zdac versjon 1 i fleire år levd med en nydelig lyd. dacen blir brukt over xlr både til cd, youtube, og film. Har i tillegg platespiller på forsterkeren. Har kikka etter alternative kandidater til brukt forsterker og sitter igjen med Vincent sp-998, sv-238mk eller noko frå Musical Innovation. Begge desse Vincentane har krafta til å få tungdrevne høgtalarar til å yte skikkeleg og samtidig låte bra. Er det nokon som har nokre kommentarer til desse to Vincentane og tips til eventuelle deler som bør byttast ut for at dei skal fungere skikkeleg. Min sv-233 rauk etter ca 4 år og då var eine kanalen plutseleg blåst. Dette vart reparert og den har fungerte prikkfritt i nærare 10 år etter det inntil den byrja å dette ut meir og meir på venstre side. Håper nokon kan gi meg innspill på brukererfaringer med sp-998 eller sv-238mk.
     

    jahe68

    Medlem
    Ble medlem
    21.06.2018
    Innlegg
    45
    Antall liker
    13
    Sted
    Førde, Sogn og Fjordane
    Hei igjen alle Vincent venner. Eg skreiv at eg ønsker innspill fra nokon med brukererfaring, dette verkar litt vel begrensande. Kom med tilbakemelding om du har hørt en av desse vincentane, dvs sp998, sp994 eller sv238mk og har nokre tankar om desse. I tillegg ynskjer eg og innspel om det er noko vits i å prøve å fikse opp Vincent 233 en min. Truleg er det vel desse rele greiene som er problemet på min og. Sånn det er i dag må den stå på 1-2 timer før den er så stabil at begge kanalane fungerer. Er det andre ting som bør skiftast når forsterkeren er blitt 18 år og har vore brukt dagleg. Eg er veldig i tvil om det er noko vits i å reparere på ein sv233 i forhold til å skaffe brukt større Vincent modell. Eg ynskjer og nokre tankar knytta til alternative forforsterkere frå andre merker. Ser det er ein tysker på youtube som kjørte Bryston på sp991plus og Klipsch 7, og det høyres ut til å fungere bra og kan sikkert i tillegg spele grisehøgt store rom. Eg skal bruke det på tungdrevne høytalere i eit lite rom så 2*50w klasse a del er maks behov for meg. Eventuelt meir om klasse a kan skruast av og på.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.826
    Antall liker
    952
    hadde en slik sv233 i et par år, fant den ganske aggressiv i diskanten, så ble solgt av bare den grunn. men sikkert verdt å prøve å reparere da, koster ikke mange kronene om du finner rele hos elfa som passer. så er den sansynligvis god som ny.
    om det slik at det tar lang tid før det "klikker" ut høyttalerutgangene, isåfall kan du kanskje lokalisere defekt rele med øret
     

    jahe68

    Medlem
    Ble medlem
    21.06.2018
    Innlegg
    45
    Antall liker
    13
    Sted
    Førde, Sogn og Fjordane
    Då eg oppdaga Soundstringkabel på høytalerene så utgjorde det ein voldsom forskjell. Situasjonen i dag er at i kombinasjon med Coanda kabel og forsterkeren kobla gjennom Monster strømrenser er lyden faktisk for mørk for fleire hifivenner. Dersom eg kobler forsterkeren direkte på nettet blir lyden lysere eller dersom eg tar av frontdekselet på audiovectorhøytalerne blir lyden både lysere og meir oppløst. Så det kan tilpassast etter kilde eller opptakskvaliteten. Hadde frå 2002 til 2008 samme problem som deg, då brukte eg sølv på diskant og monster på bass/mellomtone. Det hadde fungert på forrige forsterker som var en Sansui, men det fungerte ikkje på sv233.
     

    Johnson 305

    Medlem
    Ble medlem
    25.05.2008
    Innlegg
    21
    Antall liker
    26
    Sted
    Risør
    Hei .
    Prøver å få respons her. Mine moblokker trenger teknisk assistans. Tror dette dreier seg om rør , releer .
    Håper noen kan gi meg tips råd om bra verksted sør for Trondheim. Evnt. Manualer tegninger osv for egeninnsats.
    På forhånd takk😊
    20210131_102702.jpg
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.990
    Antall liker
    20.054
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Vidste ikke, at der var en Vincent vennetråd herinde, så jeg melder mig straks ind
    med min Vincent SA-T7 pre.
    Dette er ultimativt den bedste pre´en, jeg nogensinde har haft. De originale pentoder, E180F (fra Mullard) havde
    kørt i over 30.000 timer, og var "still going strong", da jeg ville prøve nogle andre. Fik et lille ønskeligt løft i
    toppen med Tesla Gold pin, men de døde efter ca. 2000 timer. :(
    Men så faldt jeg over et sæt (4 stk.) NOS Philips Heerleen Holland SQ gold pin, og de er kommet for at blive. :love:
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Vi må lige have lidt mere liv i denne tråd :)

    Jeg har en forforstærker Vincent TA- S8 som jeg har købt brugt .
    Lånte den med hjem fra en butik i Kbh ved første musik afspilning var den købt. Har en virkelig behagelig lyd/klang
    Den er modificeret af sælger og disse Rør der nu sidder i håber jeg at kunne indkøbe yderlige et sæt af :)

    RØR:
    3 Rør der hedder : 5814 A USA
    2 Rør der hedder : OKT-1/11. 6H2N-EB. 0487
    2 Rør der hedder : OKT-1/11.6H1N-EB. 0784

    Fotos lånt fra nettet.

    Ud over det har jeg en TAC cd afspiller :)
    sa-t8-vincent-1.jpg
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.990
    Antall liker
    20.054
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Vi må lige have lidt mere liv i denne tråd :)

    Jeg har en forforstærker Vincent TA- S8 som jeg har købt brugt .
    Lånte den med hjem fra en butik i Kbh ved første musik afspilning var den købt. Har en virkelig behagelig lyd/klang
    Den er modificeret af sælger og disse Rør der nu sidder i håber jeg at kunne indkøbe yderlige et sæt af :)

    RØR:
    3 Rør der hedder : 5814 A USA
    2 Rør der hedder : OKT-1/11. 6H2N-EB. 0487
    2 Rør der hedder : OKT-1/11.6H1N-EB. 0784

    Fotos lånt fra nettet.

    Ud over det har jeg en TAC cd afspiller :)
    De midterste... (6N2P-EV) med alm bogstaver 😁 har jeg masser af..... NOS selvfølgelig.
    Det er bare at sige til.

    6N1P-EV kan du finde masser af steder. Har handlet en del med en meget troværdig sælger fra Rumænien på Ebay " valtek_2005 "
    F.eks.: https://www.ebay.com/itm/254830364262?hash=item3b5512c666:g:MYcAAOSwKeldDMv~
    Bemærk, at han laver samme fejl som en masse andre og siger, at de er = ECC88/6DJ8. Det er IKKE korrekt.
    Den nærmeste russiske ækvivalent til ECC88 er 6N23P (ikke relevant, men så ved du det). 😂

    De 3 første er det samme som ECC82 og dets ækvivalenter.
    Pyndt-shop har et virkelig godt " 6189 JAN SYLVANIA USA" med udmålte triodehalvdele (begge halvdele 100% samme gain) til 250,- pr. stk.
    Btw..... Din Vincent hedder SA-T8 😁 ..... Og det hedder OTK og ikke OKT. Det og så de sidste 4 cifre er hhv. kvalitetskontrol og produktionsserienumre, og
    betyder intet mht. rørets navn/egenskaber. OTK er nummeret på en kontrolperson, så om der står OTK1 eller OTK17 er lige fedt.
    Slut på dagens info :cool:
     
    Sist redigert:

    H._Lecter

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2006
    Innlegg
    142
    Antall liker
    77
    Noen som eier SP-998 og kan fortelle litt om dem?
    Evt link til en test hadde vært fint, finner ingenting på nettet.
    Jeg har muligheten til å kjøpe et sett for 15000kr
     

    jahe68

    Medlem
    Ble medlem
    21.06.2018
    Innlegg
    45
    Antall liker
    13
    Sted
    Førde, Sogn og Fjordane
    Hei, har tidlegare leita etter info om sp-998. Det mest opplysande eg fann var eit innlegg på hifi4all der ein kar skreiv litt om sine erfaringer med sp 998, sp995 og sp 991. So dersom du søker på kombinasjonen av desse 3 so fann eg den på nytt for 5 min sidan.
     

    Skipper

    Fersking
    Ble medlem
    23.03.2023
    Innlegg
    2
    Antall liker
    1
    Sted
    Longyearbyen
    Hei er dere våkne? Vært på brukten og handla denne 234'n. Skal kjøre den på Dali 808 når man nå kommer seg hjem fra ferie. Gleder meg!

    Flere som har 234?
     

    Vedlegg

    Johnson 305

    Medlem
    Ble medlem
    25.05.2008
    Innlegg
    21
    Antall liker
    26
    Sted
    Risør
    Hei. Jeg har fire stk spt-100 å her begynner behovet for nye rør å melde seg.
    Er det noen her som kan anbefale en forhandler av rør?
    FB_IMG_1693978490630.jpg
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.682
    Antall liker
    7.766
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Har Vincent noen ny forhandler etter Vindheim gikk ned for telling?
    Eventuelle reparasjoner må tas på generelle elektronikkrep-steder?
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.990
    Antall liker
    20.054
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Hei. Jeg har fire stk spt-100 å her begynner behovet for nye rør å melde seg.
    Er det noen her som kan anbefale en forhandler av rør? Vis vedlegget 957174
    Om det er de små, russiske "pencil tubes" som sitter i (6N16B-V), da har jeg en del på lager. Porto fra Danmark er
    ikke så billig som fra Sverige, men prøv å hør med brukeren @helge fylla.
    Han kjøpte noen av meg for ikke så lenge siden. Om du er interessert, da ta den på PM. ;)
     

    thesoundof

    Medlem
    Ble medlem
    15.05.2014
    Innlegg
    33
    Antall liker
    10
    Sted
    Oslo
    Noen som har sammenlignet vincent sa 93 plus med topping d90se sin forforsterker modul? Vurderer å skaffe vincent sa 93 plus eller bedre fra vincent og kun bruke topping som ren dac. Eventuelle fallgruver her?
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Stor skilnad på desse.Topping er ekstremt nøytral og "formell", medan vincent sine forforsterkarar er dynamiske og nesten "rølpete". Men sa93 er vel den som gjer mindre av seg når det gjeld det subjektive. Viss du har nøytrale høgtalarar ville eg gått for vincent. Om du er oppteken av å få med deg smådetaljar og ha "svart bakgrunn" er Topping det beste. Synest no eg, då.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn