VIMs bøttekott

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ragwo

Sigbergianer
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    26.064
    Sted
    Isødet
    Torget vurderinger
    44
    Pent!
    Kjekt med den stanga på toppen også, der kan nyvaskede plater henge til tørk hvis Degritteren skulle havarere.

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    18.325
    Sted
    Fiff Avenue
    Torget vurderinger
    11
    Og her sitter jeg og venter på levering av ny seng. 15 år siden forrige investering på den fronten, men nå er jeg usikker på om jeg får lagt meg i dag! Dette er noe av det flotteste jeg har oppdaget av ny (for meg) musikk på en stund:
    1772043364438.png

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    18.325
    Sted
    Fiff Avenue
    Torget vurderinger
    11
    Når man har nådd en alder der det er normalt å våkne siklende til lyden av en stift som går og går i innersporet, trenger man «a little fwend» som kan gi en hjelpende hånd 😅
    @Hifi&Vinyl to the rescue. Testes nå og virker tilsyneladende helt strålende.

IMG_2509.jpeg

Sist redigert:

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    18.325
    Sted
    Fiff Avenue
    Torget vurderinger
    11
    Testing, testing

Gressenkekveld og litt testing av føtter.

Fikk låne noen Nordost Sort Kone BC føtter av @Cash 63 og har testet dem en drøy times tid under hhv. dac, streamer transport og RIAA.
    Sammenligningsgrunnlaget har vært Sonic Design dempeputer, Stack Audio Auva EQ og bare originale føtter.

For å ta det viktigste først: Forskjellene mellom de tre putene/føttene var på det mest hørbare fortsatt subtile og forskjellen var mest hørbar under RIAA. Under Gold Note RIAA var det ganske lett hørbar forskjell på uten å kjøre uten dempeføtter og med. Under de to Auralic komponentene derimot, var det også svært liten forskjell på lyden med eller uten dyre sko. Auralic selv hevder (hevdet, RIP) at deres føtter allerede gir god demping, så det er kanskje noe i det.

Sort Kone ga gjennomgående en litt varmere lyd enn Stack Audio og begge de to låter renere, roligere og mer dynamisk enn Sonic Design. Kontrastene er tydeligere og alt låter med «modent». I forhold til å sette boksen rett på hylla, var samtlige alternativ bedre på samme måte, men Sonic Design altså i mindre grad.
    Under RIAA synes jeg kanskje Nordost sine føtter fungerte et ørlite knepp bedre enn Stack Audio, men jeg er ganske sikker på at jeg ikke hadde tatt forskjellen på ti av ti i en blindtest. Om det var en forskjell der, var det Sort Kone som låt litt mer homogent og roligere.

Under dacen var forskjellene litt tydeligere enn under streameren, men her snakker vi i begge tilfeller helt uvesentlige forskjeller. Stack Audio låt kanskje litt renere og klarere, med noe mer kontrast enn de to andre, men vi snakker så små forskjeller at det kan hende jeg hadde ørene et par cm. lengre frem eller tilbake og at det var det jeg hørte. Definitivt ikke noe å legge tusenlapper i, om ikke for annet enn det visuelle og mentalhygienen I å vite at man har gjort det beste ut av alt.

Latskapen gjør at jeg ikke gidder å teste den nesten 80 kg tunge Oden II og føttene jeg bruker under platespilleren er så skreddersydd og vekttilpasset, at det er uaktuelt å begynne å flytte rundt på. Det kan meget vel være at jeg da har testet føttene på de minst interessante komponentene, men det får stå sin prøve.

Begynner jeg å miste piffen på å teste marginale tweaks? I ferd med å bli voksen? Var det bare en uinspirert kveld? Eller aner man konturen av at det ikke er så mye mer å hente, før det bærer mot utskifting av viktigere komponenter, som f. eks. høyttalere? Viser dette bare at kabler er det viktigste og det som gjør mest forskjell??? Må man handle dansk titan og vievann for å få en markant forbedring?
    Den som har lever får se…
    IMG_2519.jpeg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn