Formen etter noen glass på den veldig hyggelige sommerfesten med OVK i går har vært akkurat passe god for noen timer i bøttekottet

. Da ble det tid til å sammenligne litt coaxkabler.
@Cash 63 lånte meg en eldre (uspesifisert hvor gammel) Transparent High Performance digital link, som er midt på treet i Transparenthierarkiet. Jeg fikk også låne en Acoustic Zen Proton. Med litt rask prissjekk og litt manglende info om eldre modeller, snakker vi vel om kabler i hhv. 6000,- og 3000,- sjiktet. Når det gjelder kabler, er jo prisingen ofte helt kokko uansett, så jeg legger uansett ikke så alt for mye vekt på det.
Videre testet jeg Van Damme og Furutech Evolution mk1. Disse koster hhv. 690,- med frakt og ca. 6000,- (nå i mk2 versjon).
La meg starte med å si at jeg tar tilbake det jeg sa om at Van Damme leverer 95% av Furutech. Etter noen flere timer/dager med spilling og langt flere låter å sammenligne med, er vel fasit snarere i størrelsesorden 70% kanskje. VD kommer til kort på alt, sammenlignet med alle de andre. Den låter flatere, smalere, mindre dynamisk, mindre organisk og har mindre bunn, kropp og topp gjennomgående. Latterlig bra kabel til prisen, men langt fra opp for oppgaven med å sloss mot det litt større gutta.
Furutech Evolution spiller med stor autoritet. Tung, dyp og stram bass, fin mellomtone og rikelig med energi i toppen. Kanskje litt vel mye for noen kanskje? Her er det dynamikk, stort lydbilde og fin separasjon! Stemmer låter naturlig og man sitter stadig og noterer detaljer i lydbildet som ikke kommer frem med en enklere kabel. En ganske nøytral kabel som gjør det meste riktig. Kjøpt brukt til langt under halv nypris er den er regelrett kupp!
Transparent High Performance: Jeg måtte Google før jeg trodde helt på at dette er en midt på treet kabel fra den normalt ganske dyre kabelprodusenten, der den i sin hvite plastkappe og enkle plugger ser mer ut som en rimelig Suprakabel enn en halveksklusiv amerikaner. Like fullt, er dette en kabel jeg falt pladask for!
Ikke ulikt mange av sine brødre og søstre fra samme produsent, runder den på en måte av litt i topp og bunn av frekvensspekteret, men på en måte som låter alt annet enn mørkt og kjedelig. Her er det beksvart bakgrunn, store dynamiske kontraster og et lydbilde som er nesten like stort og dypt som med Furutech. Separasjonen mellom stemmer og instrumenter er imponerende og til og med et lite knepp tydeligere/bedre enn Furutech (og Acoustic Zen). Stemmer og instrumenter låter organisk og ekte. Det er kjøtt på benet i massevis, uten at det blir overdrevent basstungt eller soft. Toppen oppleves luftig selv om den på et vis også er pyntet litt i kantene, og bassen er dyb, solid og tight. En knallgod kabel som jeg må vurdere når økonomien tillater det tror jeg.
Acoustic Zen: På mange måter en kabel som ligner veldig på Furutech, men ikke helt så dynamisk og litt "flatere" på alt. Litt hardere i toppen, litt mindre slam i bassen, litt mindre kjøtt på bena i mellomtonen, men nå snakker vi marginer. En veldig fin kabel, som vil passe i svært mange anlegg. Hvis pris og kvalitet følger hverandre i produktstigen hos en produsent, ville jeg gjette på at modellen over låter veldig likt som Furutech (?).
Min favoritt?
Avhenger av innspillingene i høy grad. Dårlige innspillinger med litt slitsom topp vil nyte godt av Transparents silkemyke tilnærming. "Audiofile" innspillinger, kan godt tjene litt på Furutechs enda mer detaljerte og store lydbilde. Transparent oppleves som å gi mørkere bekgrunn og enda større kontraster, samt mer ro.
Her er det close race, men personlig ble jeg litt fascinert av Transparent. Mon tro om dagens High Performance versjon er enda bedre...