VIMs bøttekott

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.642
    Antall liker
    15.510
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Godt at Hasse rettledet. Læringspunktet for oss alle må da være at alt du påfører vinylens overflate og ikke fjerner, kan du forvente at fester seg på pickupen/stylus. Noen produkter/kjemiske stoffer vil være mer skadelig enn andre. Over tid er ikke det spesielt gunstig, annet enn at pickupen etterhvert kan karakteriseres som burnt in. 😋 :LOL:

    Og så kan man argumentere for ;Ahh, jeg har jo en sånn elektronisk vibrerende stiftrenser, så no problem! -Ikke? Tja, de elektroniske stiftrenserne beveger seg hurtig. Og hva skjer da? Jo, det genereres strøm i pickupens motor (coil/magnet) - og i tilfeller blir det FOR MYE strøm! Hva skjer da? Jo, pickupen kortslutter. Vi har eksempler på tilfeller, også her i nærliggende trakter.

    Jeg er klar over at mange fremdeles bruker en slik med gode erfaringer uten uhell. Kanskje er det noen variabler som må inntreffe samtidig for at kortslutning skal oppstå. Jeg vil ikke spekulere ytterligere uten å kunne dokumentere, men da er i det minste en erfaringsbasert advarsel sluppet, om du noengang skulle komme i tanker på å anskaffe en slik. Mitt motto som alltid; Be aware of the risk & consequences, and then make your choice ;-)

    Det positive opp i alt - er at det er fredda og nye muligheter for gode (vinyl)opplevelser.
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.524
    Antall liker
    4.949
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Godt at Hasse rettledet. Læringspunktet for oss alle må da være at alt du påfører vinylens overflate og ikke fjerner, kan du forvente at fester seg på pickupen/stylus. Noen produkter/kjemiske stoffer vil være mer skadelig enn andre. Over tid er ikke det spesielt gunstig, annet enn at pickupen etterhvert kan karakteriseres som burnt in. 😋 :LOL:

    Og så kan man argumentere for ;Ahh, jeg har jo en sånn elektronisk vibrerende stiftrenser, så no problem! -Ikke? Tja, de elektroniske stiftrenserne beveger seg hurtig. Og hva skjer da? Jo, det genereres strøm i pickupens motor (coil/magnet) - og i tilfeller blir det FOR MYE strøm! Hva skjer da? Jo, pickupen kortslutter. Vi har eksempler på tilfeller, også her i nærliggende trakter.

    Jeg er klar over at mange fremdeles bruker en slik med gode erfaringer uten uhell. Kanskje er det noen variabler som må inntreffe samtidig for at kortslutning skal oppstå. Jeg vil ikke spekulere ytterligere uten å kunne dokumentere, men da er i det minste en erfaringsbasert advarsel sluppet, om du noengang skulle komme i tanker på å anskaffe en slik. Mitt motto som alltid; Be aware of the risk & consequences, and then make your choice ;-)

    Det positive opp i alt - er at det er fredda og nye muligheter for gode (vinyl)opplevelser.
    Lesson learned der ja :)
    Etter 20 år som "turistsjef" for Danmark er det godt å se at en dansk lifecoach fortsatt er innen rekkevidde!
    Kjøpte en Humminguru stiftrens sammen med platevaskeren, men har vært tilbakeholden med bruken av denne, av grunner du beskriver. Selv om den renser med mikrobobler og ikke mekanisk vibrering riktig nok. Børste og utblandet sprit - det er en oppskrift som er til å forstå!
    God helg!
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Og så kan man argumentere for ;Ahh, jeg har jo en sånn elektronisk vibrerende stiftrenser, så no problem! -Ikke? Tja, de elektroniske stiftrenserne beveger seg hurtig. Og hva skjer da? Jo, det genereres strøm i pickupens motor (coil/magnet) - og i tilfeller blir det FOR MYE strøm! Hva skjer da? Jo, pickupen kortslutter. Vi har eksempler på tilfeller, også her i nærliggende trakter.
    Det har jeg faktisk ikke tenkt på, men du har jo helt rett. Har en AT-637 som jeg bruker - og har heldigvis ikke opplevd at PU'n har lagt av. Mulig fordi jeg kjører veldig korte intervall (tid), hvilket anvisningen også sier at man skal.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.642
    Antall liker
    15.510
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hmmm, et par tusen ferdig fortollet bare... Det er jo ikke utenkelig at... :)
    Det er jo flere av den typen mikroskoper som er anvendelige. Har kanskje prøvd ut 4 forskjellige og det blir litt smak og behag. Akkurat nå bruker jeg for det meste den Cash avbildet. Alle de andre har også vært innafor til det formålet jeg har hatt. Ønsker man en totalproff gjennomgang av pickup + rens, så besitter Analog Lab i Asker helt annet kvalitetsverktøy og spesialjigger for analyse.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.041
    Antall liker
    20.227
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er klar over at mange fremdeles bruker en slik med gode erfaringer uten uhell. Kanskje er det noen variabler som må inntreffe samtidig for at kortslutning skal oppstå.
    Fikk lyst å kommentere på denne.
    Har aldrig hørt om det, men ser sannsynligheten. En MC med output i den "høye enden" (300/400/500µV),
    belastet med t.eks. 3 eller
    10 ohm???
    Løsning: Ta ut pluggene fra riaa/stepup før du bruker UL PU-renser. Problem solved ;)
     

    Porcupine

    Medlem
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    17
    Antall liker
    3
    Hjemme i kottet etter et par hyggelige timer hos Mala, med godlyd fra Marten Mingus serien (og litt Parker).

    Må si at Mingus Quintet fremstår som den helt store fristelsen akkurat nå 🤤

    Men også deilig å synke ned i godstolen her i kottet og kjenne at eget oppsett absolutt ikke har noe å skamme seg over 💪🏻
    Vis vedlegget 985911 Vis vedlegget 985912 Vis vedlegget 985913 Vis vedlegget 985914
    Var noe kjent med de skoa der 😃 - Marten har nå erstattet 25 år med Audio Physic…..
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.041
    Antall liker
    20.227
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Sånne kvalifiserte prisvurderinger går det jo ikke an å ignorere, så da ble kjøpsbeslutningen tatt og en snerten sak med 10" skjerm er på vei fra det store utland.
    Faen..... så dyrt det er å lese med herinne 😂 😂 😂 😂
    Det smittet av på meg også :ROFLMAO:


    Andonstar AD210 10,1 Zoll LCD Digita...
    Stand: Ny
    Solgt af: Andonstar digital microscope
    Ekspederes af Amazon
    Mængde: 1


    Ankommer:
    mandag, 26 februar

    Din ordre vil blive sendt til:
    Hasse
    Hjortshøj, Denmark

    Danmark

    https://www.amazon.de/dp/B0C5Q4YKV9/ref=pe_27091401_487024491_TE_item_image
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Faen..... så dyrt det er å lese med herinne 😂 😂 😂 😂
    Hadde det ikke vært for at jeg "henger" her inne, så hadde jeg vært nødt til å åpne en bankkonto til - og da i en annen bank.
    Kontoen i eksisterende bank hadde blitt så full at banken hadde varslet meg om problem med å håndtere den :) .
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.524
    Antall liker
    4.949
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    @ptb og @Peter hadde rett - takk for tips om å finne en annen driver!
    Må fikle litt mer og ser at billigskopet har sine begrensninger, men det ble da bilde.Ser ut som man har mange timer morro igjen på stiften også.

    Mikroskop 1.jpg
     
    Sist redigert:

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.524
    Antall liker
    4.949
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    30% på Phillips Hue lightstrips og Vipps så var bøttekottet minst 30% mer Harry. Her ligger det uante muligheter til å gå fra Harry til Pride med et lite tastetrykk 🥳
    IMG_9235.jpeg
     

    Amou

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Innlegg
    525
    Antall liker
    1.033
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Fet platespiller det der altså! Må si jeg vurderer sterkt en oppgradering.
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.524
    Antall liker
    4.949
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Klemte til med en parker trio keramisk i sort - en heis i forskjell fra virgo. Hinsides hva de spiller etter kun 10 timers innspilling…
    Herlig!
    Var mest imponert over at du får med kona/samboer på en flere timer lang lytteseanse i jakten. Hold på henne!
    Hadde min kone stilt opp frivillig på noe sånt, hadde jeg visst med sikkerhet at dette var siste turen før hun koblet meg med noen menn med hvite frakker og store sprøyter 😂
     

    Porcupine

    Medlem
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    17
    Antall liker
    3
    Herlig!
    Var mest imponert over at du får med kona/samboer på en flere timer lang lytteseanse i jakten. Hold på henne!
    Hadde min kone stilt opp frivillig på noe sånt, hadde jeg visst med sikkerhet at dette var siste turen før hun koblet meg med noen menn med hvite frakker og store sprøyter 😂
    Hun ville være med for å sikre at jeg handler stort nok 😄😄. Hun ville ha Quintet mens jeg fint kunne hatt Duo 🤣…da ble det Trio..nå koser vi oss med musikken …….Manu Katche brillierer med vispene…
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.524
    Antall liker
    4.949
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Forb*#! Posten altså!
    To pakker på vei, begge er (jeg håper midlertidig) borte i systemet. (Vinylpladen er dokumentert sendt 21/2, men ikke registrert noe sted. Et par av platene vil ta lang tid å skaffe ny 😢).
    den andre har jeg ingen clue om hva er. Spennende i seg selv!


    IMG_9242.png
     
    • Trist
    Reaksjoner: TT.

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    521
    Antall liker
    817
    Torget vurderinger
    8
    Forb*#! Posten altså!
    To pakker på vei, begge er (jeg håper midlertidig) borte i systemet. (Vinylpladen er dokumentert sendt 21/2, men ikke registrert noe sted. Et par av platene vil ta lang tid å skaffe ny 😢).
    den andre har jeg ingen clue om hva er. Spennende i seg selv!


    Vis vedlegget 1000643
    Vinylpladen er vel dansk. Er du sikker på at den er sendt? Posten har jo ikke mottatt noe pakke ennå ?. Avsender har jo bare registret en pakke som skal sendes til deg , men om den virkelig er sendt er jo ikke sikkert, dette har jeg erfart mange ganger. Hvis dette går fra Danmark er det ikke posten som har frakten før den kommer til Norge?
    Jeg fikk nettopp en liten pakke fra Thomann.no (tysk firma) med ferdigbetalt norsk mva. Denne ble sendt fra Tyskland med PostNord, kom til Norge etter 2 dager og dukket da opp i Posten appen min på Lørenskog (sortert og videresendt) på forrige tirsdag. Så skjedde ingen oppdatering på 3 dager før PostNord kom og satte pakken på trappa mi på lørdag ettermiddag !. Hvorfor jeg fikk en sporing på denne fra Posten appen forstår jeg ikke. PostNord hadde hele frakten. Har vært ute for at pakker innom Lørenskog er videresendt og "forsvinner" for plutselig å dukke opp i postkassen etter 2-3 dager.
     
    Sist redigert:

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.524
    Antall liker
    4.949
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Vinylpladen er vel dansk. Er du sikker på at den er sendt? Posten har jo ikke mottatt noe pakke ennå ?. Avsender har jo bare registret en pakke som skal sendes til deg , men om den virkelig er sendt er jo ikke sikkert, dette har jeg erfart mange ganger. Hvis dette går fra Danmark er det ikke posten som har frakten før den kommer til Norge?
    Jeg fikk nettopp en liten pakke fra Thomann.no (tysk firma) med ferdigbetalt norsk mva. Denne ble sendt fra Tyskland med PostNord, kom til Norge etter 2 dager og dukket da opp i Posten appen min på Lørenskog (sortert og videresendt) på forrige tirsdag. Så skjedde ingen oppdatering på 3 dager før PostNord kom og satte pakken på trappa mi på lørdag ettermiddag !. Hvorfor jeg fikk en sporing på denne fra Posten appen forstår jeg ikke. PostNord hadde hele frakten. Har vært ute for at pakker innom Lørenskog er videresendt og "forsvinner" for plutselig å dukke opp i postkassen etter 2-3 dager.
    Den er nok i systemet et sted. Vinylpladen har lynrask og personlig kundeservice og har dokumentert at den er sendt ut fra lager.
    Det er vel bare det vanlige: 1 døgn til Norge fra hvor som helst i verden og 4-5 virkedager bare på Lørenskog (aka postpakkenes Bermudatriangel).
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    521
    Antall liker
    817
    Torget vurderinger
    8
    Det var bra...Var det Posten som leverte denne danske pakken siden den ble registrert i appen din ?
    I henhold til min Posten app så hadde jeg 25 pakker til eller fra meg sendt med Posten i 2023 , ca 35 pakker i 2022 og 7 sendinger til nå i 2024. Kun en av disse 67 sendingene har det vært problemer med og det var "post i butikken" der pakken ble levert inn sin feil. Alle de andre pakkene har overholdt posten sin oppgitte tidsfrist for sendinger innenlands. Så jeg er generelt meget fornøyd med Posten og synes de får mye ufortjent kritikk. Bruker aldri noe andre når jeg sender pakker.
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.524
    Antall liker
    4.949
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Det var bra...Var det Posten som leverte denne danske pakken siden den ble registrert i appen din ?
    I henhold til min Posten app så hadde jeg 25 pakker til eller fra meg sendt med Posten i 2023 , ca 35 pakker i 2022 og 7 sendinger til nå i 2024. Kun en av disse 67 sendingene har det vært problemer med og det var "post i butikken" der pakken ble levert inn sin feil. Alle de andre pakkene har overholdt posten sin oppgitte tidsfrist for sendinger innenlands. Så jeg er generelt meget fornøyd med Posten og synes de får mye ufortjent kritikk. Bruker aldri noe andre når jeg sender pakker.
    Posten ja. Bortsett fra at de bruker 4-5 dager innenriks( i sentrale strøk ) og alt fra ute i verden frem til Lørenskog tar halvparten av tiden, er de pålitelige. Sporingene derimot, kan forvirre veldig.
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.524
    Antall liker
    4.949
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Hvis noen lurte på om det er en del dritt på helt nye plater. Dette er etter forvask av ca. 10 album i Spin Clean.
    IMG_9246.jpeg
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.524
    Antall liker
    4.949
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Da har man hatt storfint besøk i bøttekottet og nytt snacks er montert. Tusen takk til Tom Egil @Endpoint Audio , for mer enn fantastisk service og for noen hyggelige timer!
    Ny armbase, Auris W10 arm, EMT HSD 006 pickup og en DH Labs kabel ble igjen her, og nå kan man vel trygt si at planene mine for kvelden er ganske fastlagt ❣❣❣
    Selv før innspilling er det lett å høre at dette lover godt, men det får vel synke inn litt før jeg konkluderer med så mye.
    IMG_9262.jpeg
    IMG_9261.jpeg
    IMG_9259.jpeg
    IMG_9256.jpeg
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.507
    Antall liker
    15.369
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Flott liten bunke med skiver det der(y) Fint å se at Toto har fått sin renessanse de siste årene. Har du de tidligere skivene også, spesielt 1og Hydra?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn