Villa Ottone

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.097
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Den nye tid betyr netthandel, døgnet rundt, og innebærer at dagens post blir levert, hentet og åpnet til alle døgnets tider.
    Jeg kan ikke la det vente heller, når det er investert i kulturskatter som dette.
    1706566480242.png

    Leggetid?
    Tja...
    -og jeg som skulle teste orgelbassen på Zarathustra i Steinberg-boksen ikveld.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.097
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Takk!
    Vi er i Bergen for å spille i, og høre, NM for brassband i Grieghallen. Og treffe gamle venner og surre og nerde tre døgn på rad. Oppdaget nylig at det er 40 år siden jeg deltok første gang. Like moro hver gang.
    Senior-bandet jeg spiller med har i år urframføring av et eget bestillingsverk, ganske krevende og litt av en begivenhet.
    Idag blir det testing av instrumenter hos de mange utstillerne på arrangementet, og kanskje en luftetur innom Duet Audio for å gi hodet litt avveksling.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.883
    Torget vurderinger
    23
    Bruk de lokale så mye som mulig! For all the good reasons. Det der så da ofseleg godt ut?? Synd du ikke bor nærmere 🤔
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.625
    Antall liker
    14.058
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    Takk!
    Vi er i Bergen for å spille i, og høre, NM for brassband i Grieghallen. Og treffe gamle venner og surre og nerde tre døgn på rad. Oppdaget nylig at det er 40 år siden jeg deltok første gang. Like moro hver gang.
    Senior-bandet jeg spiller med har i år urframføring av et eget bestillingsverk, ganske krevende og litt av en begivenhet.
    Idag blir det testing av instrumenter hos de mange utstillerne på arrangementet, og kanskje en luftetur innom Duet Audio for å gi hodet litt avveksling.
    Me har ikkje fått noko rapport frå NM. Korleis gjekk det me dykk?
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Takk for fine matbilder, de gir varmt håp i kalde tider. Selv måtte jeg holde ut i barnebursdag og ta til takke med lunken wiener i lompe. Tok dessverre ikke bilde av delikatessen.
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.097
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Me har ikkje fått noko rapport frå NM. Korleis gjekk det me dykk?
    Øh, kremt.
    Vi koste oss og syns vi spilte fint, mange var enige i det. Helt til dommerresultatene kom. Kunne ikke gått verre, sånn sett. Heldigvis er dette et hi-fi-forum så jeg kan med letthet styre unna videre utdyping😁🍺
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.097
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Brøttum Brass er helt fantastiske, @Valentino , imponerte stort i Grieghallen på lørdag. De har hatt en utrolig framgang og presterer på et nivå som er veldig imponerende, rett og slett.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.800
    Antall liker
    21.709
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    BB har jobbet noe voldsomt etter opprykket i fjor. Først var det slik at de ikke ville gjøre konsert sammen med Defrost en gang men så fant de vel ut at nivået de var ute etter ville matche Defrost sitt.
    Men dere dro for å vinne?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.097
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    BB har jobbet noe voldsomt etter opprykket i fjor. Først var det slik at de ikke ville gjøre konsert sammen med Defrost en gang men så fant de vel ut at nivået de var ute etter ville matche Defrost sitt.
    Men dere dro for å vinne?
    Trodde vi kunne vinne men ble dømt sist. Ikke vanlig å oppleve det, men vi er så gamle at det preller litt av. For min del er det alltid noe å se fram til, som stadig mer aktiv korsanger. Et kommende høydepunkt er konsert med Symfonikoret (jeg synger) og Stavanger Brassband. Må bare få gjort unna Matteus-pasjonen og Johannes-pasjonen først.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.800
    Antall liker
    21.709
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Du har det fælt du! I de lavere luftlag skal jeg synge på allsangkonsert i Vang kirke i morgen. Det blir fint.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.097
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Sind Blitze, sind Donner in Wolken verschwunden?
    Eröffne den feurigen Abgrund, o Hölle,
    zertrümmre, verderbe, verschlinge, zerschelle
    mit plötzlicher Wut
    den falschen Verräter, das mördrische Blut.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.800
    Antall liker
    21.709
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    …og ved halvtid står det ett-ett mellom Johann Sebastian Bach og The Rolling Stones…

    Lykke til på konsert!
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.097
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Kroppen kom ikke lengre enn til hjemmekontoret idag.
    Litt sliten, men oppløftet og stolt.
    Slike opplevelser som gjør det stort å være en lykkelig amatør.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.800
    Antall liker
    21.709
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer!

    Med sognepresten som svikeren Peter!
    Kudos til Aftenbladet for utmerket innsalg i ingressen. Artikkelen er bak mur, men du er med på fotoet?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.097
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Beklager, jeg la ikke merke til at den var betalings-stoff.
    Jo, heldigvis kom jeg med på bilde denne gangen :)

    Tar meg friheten å kopiere teksten i artikkelen her:

    *******************************************************************************************************************
    Gigantisk pasjon
    KONSERT: Det vanket mer enn gjengs kirkekaffe i Stokka menighet søndag, da de serverte selveste Matteuspasjonen istedenfor vafler og vannbakkels. Med sognepresten som svikeren Peter!

    Stokka kirke, søndag: Johann Sebastian Bach: Matteuspasjonen. Dirigent: Ghislain Gourvennec. Sangsolister: Siri Karoline Thornhill, sopran. Ebba Rydh, alt. Erlend Tvinnereim, tenor. Leif Jone Ølberg, bass. Erlend Jåsund, bassbaryton. Anders Jankov, baryton. Sigve Vidnes, tenor. Mette Bredsten Kvalevåg, Anne Reiher og Ragnhild Zetterstrøm i kortere sangroller. Konsertmester: Laima Olsson. Medlemmer fra Stokka kirkes barnekor og Kampen kirkes pikekor (dir. Ragnhild Zetterstrøm). Stokka Kantori. Akantus Ensemble.

    Det er ikke småtterier det nystartede lokale barokkensemblet Akantus har tatt fatt på i samarbeid med det levende musikkmiljøet Stokka kantori og deres dynamiske og allsidige kantor Ghislain Gourvennec. I fjor fremførte de Bachs enorme h-moll-messe, og nå altså den ikke akkurat mindre gigantiske, encyklopediske Matteuspasjonen av samme komponist, et av kirkemusikkverdenens «syv underverker», nærmere tre timer med overjordisk musikk som krever et gedigent apparat, både vokalt og instrumentalt. Med stort oppbud og innleie av utøvere og forsterkninger, inndelt i tre kor- og to orkesterseksjoner, inklusive barnekor og sangsolister, ble det en både veldisiplinert og gripende tolkning av Bachs mesterverk skrevet for den tilstundende faste- og påsketiden.

    Autoritet og utholdenhet
    De fire viktigste solistrollene ble håndtert av helprofesjonelle, velrennomerte og internasjonalt etterspurte sangere. Tenor Erlend Tvinnereim var en evangelist-forteller som bandt det hele sammen vokalt med stor autoritet og utholdenhet, for han «er på» hele tiden, alle de nesten tre timene. At den verbale diksjonen hans også var så stødig og tydelig, er helt essensielt for denne musikalske fortellingen, med sine abrupte, nærmest filmatiske perspektiv- og sceneskifter. En imponerende prestasjon i seg selv, som her ble gjort med stor innlevelse, tonesikkerhet og stemmekvalitet i det høyeste tenorregisteret.
    De to kvinnene sang nydelig både sammen og hver for seg. Stavangerske Siri Karoline Thornhill kjenner dette repertoaret ut og inn, som erfaren og ettertraktet lyrisk sopran både i Europa og på andre kontinenter. Med sin klokkeklare klangfarge, som har fått stadig modnere undertoner og lødigere nyanser, og med en tysk-diksjon som etter årtier bosatt i språkområdet klinger rent innfødt, tilfører ikke minst hun en helt egen tyngde til en slik konsert – i tillegg til overlegen teknikk og musikalitet. Den svenske mezzosopranen Ebba Rydh er den som har grunnlagt hele Akantus Ensemble. Altså: uten henne, ingen konsert «alls». Med sin kjøligvarme, høye alt-klang og fine fortolkningskunst sikret hun at arien «Erbarme dich» med fiolinsolo ved konsertmesteren ble et av de emosjonelle tyngde- og høydepunktene den trenger å være i enhver fremførelse.
    Ikke minst var Leif Jone Ølberg en lysende Jesus, med vitale menneskelige kvaliteter (i tillegg til de musikalske) i sin bassrolletolkning av dette påskeskjebnedramaet. Både resitativ- og ariepartiene hans hadde denne skimrende fløyelsmilde glorien over seg som Bach for sikkerhets skyld har skrevet inn i selve instrumenteringen.

    Prek mindre, syng mer
    I de litt mindre rollene møtte vi blant andre de to yngste, de ennå ikke helt ferdigutdannede, dyktige talentene Erlend Jåsund som Pilatus/Ypperstepresten og Anders Jankov som Judas. Især Jåsund har en svær stemme med operapotensial som han nok kan forløse når han skuespillermessig får løsnet litt på snippen med år og erfaring på baken. Og så var det selve sognepresten i Stokka menighet, da, Sigve Vidnes, som overrumplet meg som en mer enn habil tenor, og i mer enn én rolle. Det er nettopp slike prester vi trenger mer av, som preker mindre og synger mer, helt i Bachs ånd. Slike prester, det vil gamle Norge ha!
    Fremheves skal dessuten instrumentalister som de to fiolinistene som ledet hver sin orkesterseksjon, Laima Olsson og Carole Marie Harris, fløytist Torun Torbo og luttenist Jadran Duncumb – alle hadde de virtuost krevende obbligato-partier som smøg seg uanstrengt rundt solostemmene. De samlede ressursene inkluderte også svært kompetente utøvere av såpass sjeldne og eksotiske halvt utdødde eksemplarer av instrument-evolusjonen som viola da gamba, obo d’amore, obo da caccia og tromba da tiarsi. Har jeg glemt noe eller noen nå? Garantert, for så tallrike er bidragene til et slikt evenement.
    På minussiden var det en del rytmisk slark her og der, og intonasjonsmessig kunne noe høres litt surt ut, ikke minst blant strykerne, skjønt det kan muligens skyldes et uavklart sprik mellom de gamle naturtonene og de nye «veltempererte» tonehøydene Bach selv gikk inn for. Uansett holdt kantor-dirigent Gourvennec det hele beundringsverdig sammen, med det «sterofoniske» koret og det todelte orkesteret med en variert contiuo-seksjon i sentrum. Ikke minst i salme-koralene, der enkelte publikummere var fristet til å synge med, var koristene samkjørte og helhetlige i klangfylde. Og like før de sang om det samme værfenomenet,
    trommet en haglskur lydelig på kirkens glasstak.
    *******************************************************************************************************************
     
    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.494
    Antall liker
    35.346
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hadde så klart tenkt å få det med meg, men dumt at det ble lagt til vinterferien.
    Gratulerer med flott fremføring.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.097
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Testing, testing.
    Livet er fullt av testing. Og litt nytelse.
    1709052835916.png

    Japansk håndkvern fungerer. Ikke den fineste espressomalingen, men det smaker faktisk deilig med Coop franskbrent.
    Gleder meg til å prøve den neste, standard-espresso fra vårt lokale Stavanger Kaffebrenneri.

    Koppen er heller ikke ekte espresso, men en kjær minnerik barndomsvenn
    1709053069680.png

    Den er eksklusivt Ottone, brukes bare i lytterommet.
     

    Mongo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2008
    Innlegg
    176
    Antall liker
    163
    Torget vurderinger
    1
    Tar med ordentlig kaffe fra Italia og to kopper!
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.097
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hifi får være hifi, og kaffe være kaffe.
    For nå er det endelig fredag, og kokken er tørst.
    1709322150559.png

    Beurre blanc tar litt tid, og noe må man gjøre mens det reduserer.
    Så torskefilet med asparges. Og noen rester av ørretrogn. Helt feil kombinasjon, jada, men det ER fredag.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.883
    Torget vurderinger
    23

    Tips; Ofte bruker jeg baconsurret asparges til hvit fisk / Beurre Blanc. Alt. litt sprø Chorizobiter. Perfekte smaker til fersk torsk.
    (forveller asparges et par min. i saltet kokende vann før bacon surres rundt. Små porsjoner = Airfryer, større =ovn)

    asparges.png
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.097
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    En overstående illustrasjon indikerte kokkens favorittcocktail Whisky Sour, som sjelden serveres privat i våre kretser. Mitt førstevalg i gode hotellbarer ute på langtur. Idag en skikkelig runde i shaker med eggehvite, lime og Angostura Bitter. Oppdaget plutselig at fryseren var tom for isbiter, lett panikk og høylydt vestnorsk bannskap, rask løpetur til en av fire nærbutikker, heldig stilt i sivilisert strøk med flere langåpne innenfor steinkast avstand. Gutten på Bunnpris nedi bakken fikk honnør for masse isbiter i frysedisken midt på vinteren. Lett andpusten hjem igjen til ferdig redusert roux, og alt klaffet. Liten disputt med kona om vin. Jeg har forelsket meg i Muscadet fra Loire, som er fantastisk til beurre blanc, hun vil alltid ha tørr Riesling. Vi møttes i et enkelt kompromiss med enda flere glass på bordet.
    God fredag!
     
    Sist redigert:

    Pug309gti

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.04.2016
    Innlegg
    1.713
    Antall liker
    898
    Sted
    Stavanger. Innflytter til Norges svar: Twin Peaks
    Torget vurderinger
    8

    Tips; Ofte bruker jeg baconsurret asparges til hvit fisk / Beurre Blanc. Alt. litt sprø Chorizobiter. Perfekte smaker til fersk torsk.
    (forveller asparges et par min. i saltet kokende vann før bacon surres rundt. Små porsjoner = Airfryer, større =ovn)

    Vis vedlegget 1001919
    istedenfor bacon bruk serrano skinke rundt asparges. smaker bedre synes jeg:)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.883
    Torget vurderinger
    23
    Fullt mulig det også ja. Jeg synes bacon er saftigere og bedre match til torsk... Serrano, Parma osv. er litt mer "chef" selvsagt og mer raffinert i smak
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.957
    Antall liker
    28.060
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Snadder! Vi bruker mye asparges, og da gjerne sammen med bacon, parmesan og balsamico (og evt hakket appelsin). Ble litt fysen nå kjenner jeg, må nok ut om noen timer og se om det er noe skrei igjen, og asparges…
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.097
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Idag dukket det opp et 10-års minne på laptopen. Et ganske fint et, fra da lytterommet i kjelleren var nytt.
    1709372292434.png

    Bare klassisk britisk. Linn Sondek LP12 med Ittok arm, Rega Apollo cd-spiller, Sugden forsterkere, Harbeth SHL5, og en liten sub fra MJ Acoustics.
    Av alt på bildet er det bare Sugden Headmaster som står her fremdeles, men den har ikke vært påslått de siste årene.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.097
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Min daglige arbeidshest Naim SuperUniti leverer fremdeles daglig musikkglede, etter 11 år påslått og skjult i et skap.
    Både lyd og funksjon er tilfredsstillende, men displayet blir gradvis svakere. Da velger jeg å sende den inn til full service og oppgradering hos Naim. Mulitrom ordner det for meg. Da trenger jeg en reserve i dagligstua. Kona har en Marantz CD-receiver på loftet men vil ikke avse det. En sønn har fått Pro-ject Maia som han aldri blir lei av, og dattera har lagt sin elsk på min Yamaha WXA-50. Den ble anskaffet til hjemmekontoret den gang vi fikk den store virus-angsten, og er nå gått ut av produksjon. Den var nok for god til prisen.
    Da må handlingens mann i aksjon igjen og sikre seg en av de siste.
    1710431672970.png

    Og ja, en gang skal jeg teste den på de store Quad ESL2912 før de selges. @Valentino jeg lover.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn