Villa Ottone

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.793
    Antall liker
    21.699
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er kult. Jeg bruker bare mikrofonene i min iPhone12 Mini til læreopptak, med playback i Phonakene. Det låter bedre enn hva jeg gjør. Mye bedre.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.096
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det ble ikke noe av den etterlengtede Messiah med symfonikoret SSO og Matthew Halls i år heller, Covid ødela akkurat som sist. Sorg og skuffelse. Viruset slo meg ut dagen før generalprøven. For to år siden ble samme avlyst på generalprøven på grunn av plutselig innskjerpete tiltak.
    Men aldri så galt, og sånn, som Valentino har påpekt.
    Jeg sitter helt i ro men har har oppdatert firmware på MiniDSP Flex, og kan gjøre første seriøse forsøk på en manuel EQ med Device Control. Dirac får være til seinere.
    Quad ESL2912 er kjent for å måle med betoning i presensområdet rundt 2000Hz, og jeg ønsker en korreksjon som håndterer alle kilder, inkludert vinyl.
    Flex er balansert, jeg har kjøpte kabler med overgang så jeg kan koble den mellom DP C1B og A1B, og nå fungerer det fint for første gang.
    Første lydtest er Sjostakovitsj strykekvartetter, fra CD, det kan fort klinge litt hardt og skrikete her i min dempete murvegg-hule.
    Screenshot 2023-12-05 at 20.17.12.png

    Det må innrømmes at dette lover godt.
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.096
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Idag forsøkte jeg et par ganger å teste med og uten MiniDSP, altså med EQ aktivisert, deaktivisert, og EQ aktiv men flat, EQ på output istedet for input. Og tilbake til helt frakoblet. Noen riktig fine LPer ble brukt til sammenlikning. Jeg lurer meg selv når den DSP-boksen kommer fram, syns ting ble litt matt og flatt , men så opplever jeg at det låter likt når jeg kobler den helt fra igjen. Hodet og ørene sløves med Covid, så jeg får vente med videre testing til tåka i hodet letter. Så eventuelt kjøpe Dirac Live-lisens.
    Uansett syns jeg nå at det er verd å ha en løsning der jeg lett kan skifte mellom fire EQ presets. Foreløppig bruker jeg bare DSP på to kanaler output.
    Kanskje går jeg over fra å bruke DTS-prosessoren i Oppo til å oppskalere digital stereo til kringlyd, Da kan jeg leke med delay på bakkanalene lettere enn på Oppo, der jeg idag lurer systemet til å lage delay ved å lyge om avstanden til både front og side/bak. Og kanskje vil det fungere på vinyl også.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.489
    Antall liker
    35.337
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Spennende det der, må få tatt en tur etter hvert for en lytt eller to.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.096
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Når man har god tid og ikke kommer seg ut av stolen hender det at man oppdager ting på internettet.
    Ting som tyder på at sannsynligheten for intelligent liv er høyere enn jeg har estimert, også i high-end-hifi-bransjen.
    Denne herren sier det jeg tenker.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.096
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    En klok stemme jeg liker å høre på er Harley Lovegrove når han snakker om klassisk musikk. Jeg har ikke planer om å kjøpe noe av hverken Pearl Acoustics eller Oswald Mills Audio. Men musikkformidling er alltid bra.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.096
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Idag er en litt trist dag, for jeg sitter syk hjemme mens kona er og hører på Händels Messiah, der jeg skulle sunget og som skulle være høydepunktet på sesongen.
    Jaja, jeg trøster meg med å forberede meg til neste høydepunkt, som er Mattheus-pasjonen av Bach.
    Her i en LP-boks jeg sannsyligvis bare har testspilt. Det er uhyre sjelden at jeg spiller hele fire LPer på rad, men det har jeg gjort idag.
    1701974182555.png

    Ikke rart de trengte 4 plater så langsomt tempo det er på mye av dette. Karajan med berlinerne og det beste av kor fra Wien.
    Jeg diskuterer stadig med medkorister hvorfor tempoet på tolkninger av korverk fra barokken har stadig økende tempo de siste 50 årene. OK mange av korene har blitt dyktigere og teknologi gir innøvingsmetoder som er mer effektive. Ofte virker som raske satser synges så raskt som koret makter å henge med på.
    Men her er det høytid og ro over det, selv om koret var dyktig nok til å klare høyt tempo. Noen av koralene går vel seigt unna, det innrømmer jeg. Men det er velklang og fryd over det meste, til tider magi. Solistene er i en klasse som gjør at selv de enkle resitativene blir betydelige opplevelser.
    Jeg er ikke spesielt religiøs av meg, men Fischer-Dieskau som Jesus her er guddommelig, og Janowitz glitrer fra himmelen. Lyden er god, lite støy og god dynamikk, men kraftige korsatser vrenger som vanlig på vinyl. Jeg har enda tilgode å høre en LPplate med god lyd i kraftige korparti.
    Sannsynligvis er både klang og tempo på denne lite salgbar idag, den kom i 1973 og vil bli stemplet som old school av mange, men personlig kunne jeg ønske denne som nytugivelse i audiofil kvalitet. Det går an å håpe.
     
    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.489
    Antall liker
    35.337
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Ønsker deg virkelig god bedring, dumt når slike store ting går i "knas". Heldigvis det kommer bedre tider. Enig med deg angående lp og korpartier, jeg har det i hvert fall ikke i min samling.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    Virkelig synd du ikke fikk anledning til å være med i går.
    Det var en fantastisk opplevelse - i hvert fall for oss publikum, og jeg tror nok kanskje også for de på scenen.
    To timer med Messias live gikk fort.
    Ellers må jeg medgi at det er sjelden jeg hører på slik musikk hjemme. Det blir liksom litt langdrygt....
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.793
    Antall liker
    21.699
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tenkte slik før, men så begynte jeg å høre biter, kall det gjerne aural innstudering. Da ble det ikke så drygt sånn etterhvert. Jeg synes nå at Messias er nesten proppfull av bra låter. Greit med noen hvileretter innimellom da. :)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.096
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Min faste radiokanal NRK Klassisk er okkupert og kidnappet for en måned, til å pøse ut repetisjoner av billig julemusikk. Jeg har ikke noe imot enkel julemusikk, tvert imot faktisk, men jeg vil ikke ha ørene tutet fulle en måned før tiden, og i evig repetisjon.
    Men litt underholdende julemusikk kan selv jeg unne meg i en uforutsett fredelig førjusltid.
    Her en ekte original Living Stereo, fra den tiden amerikanerne hadde høyt nivå på underholdningsorkestre, og de solgte sannsynligvis i bøtter og spann dengang da.
    1702054370690.png
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.096
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hi-fi handler om akustisk organisk naturlig lyd. MiniDSP Flex er godkjent for daglig musikknytelse. En forsiktig tilt av spekteret gjør det meste mer avslappet naturlig på Quad ESL2912. Steike for en høyttaler. Store elektrostater er suverent til orgelmusikk. Trenger ikke sub, spesielt ikke med Gradient Revolution som fullfrekvent bakhøyttaler.
    IMG_1178.jpeg
     
    Sist redigert:

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.957
    Antall liker
    28.060
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det ble ikke noe av den etterlengtede Messiah med symfonikoret SSO og Matthew Halls i år heller, Covid ødela akkurat som sist. Sorg og skuffelse. Viruset slo meg ut dagen før generalprøven. For to år siden ble samme avlyst på generalprøven på grunn av plutselig innskjerpete tiltak.
    Nei, nei, nei - bedrøvels! 😖

    Jeg har vært litt tufs sjøl de siste dagene, men heldigvis bare en lett forkjølelse, og jeg er over toppen, eller skulle det være bunnen?

    Så har trua på at jeg er klar for generalprøve mandag, pleier aldri å være lenge sjuk, takk og pris...

    /Morten
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.096
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Julekonsert med Lise Davidsen unnagjort, den første.
    Aftenbladets anmelder er over seg og gir terningkast 6.
    1702655805636.png


    Konserten gjentas ikveld, bør bli minst like bra. Stinn brakke gir ekstra intens stemning.
    1702655837920.png

    Vi blodfans i koret håper på en sosial passiar med den store stjerna etter konserten, kanskje en signatur og sånt. Hun er fabelaktig!

    En Stjerne Skinner i Natt!
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.096
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Resultatet av gårsdagens grisejobb på kjøkkenet var et par kilo av fars egen leverpostei. Her etter steking en time i vannbad, før den overhelles med aspik..
    1703335740732.png

    Hva bruker man 2kg leverpostei til i en liten familie? Prøvesmak idag antyder at den ikke vil vare veldig lenge.

    Idag var jeg tidlig ute og stilte i kø foran Fisketorget I Stavanger. Siddisene vet å sette pris på fisk til jul.
    1703335469687.png

    Tok en god time i kø, før jeg fikk min laksefilet og en voksen boks med ørretrogn. Ørretrogn dekorerer og setter ekstra spiss og på bourre blanc'en . Særdeles hyggelig i køen, bare oppegående matinteresserte som gidder å stå der.. En vel anvendt time, fin måte å komme i julestemning.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.757
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Ikke helt jul enda, men det ser ut som det nærmer seg.
    Vis vedlegget 980136
    Gamle tradisjoner tas opp igjen. Julekaker liker vi ikke, så her satses det svinaktig animalsk etter besøk hos slakteren.
    God jul fra litt lengre nord på kysten. :)

    Hvis du noensinne føler for å dele oppskriften på hjemmelaget leverpostei, er jeg lutter øre.

    Mvh
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.096
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    God jul fra litt lengre nord på kysten. :)

    Hvis du noensinne føler for å dele oppskriften på hjemmelaget leverpostei, er jeg lutter øre.

    Mvh
    Så klart. Dette er tradisjonsmat som er verdt å dele.
    Jeg lager leverpostei litt til minne om en kjær gammel tante, som lagde mye godt til oss, bl.a. leverpostei, sylte og majones.
    Etter råd fra en voksen dame hos slakteren tar jeg utgangspunkt i en oppskrift på matprat.no som er god tradisjonsbasert.
    Vi kan variere proporsjonene litt etter hva man liker. Jeg ganger opp oppskriften tilsvarende mengde lever, brukte ikke kjøtt, bare lever og rent svinespekk, rett fra slakteren, og gikk litt ned på mel og aspik. Ansjos er viktig, det er forbausende hvor mye som trengs, og jeg legger i et par ekstra, likeens salt og pepper. Dette er kraftig mat som skal tåle en god snaps til. Allehånde må du ha, obligatorisk, sherry i aspiken er et tilvalg men anbefales sterkt. Sherry og allehånde lukter virkelig jul. Et viktig faktor er hvor mye du hakker og moser, jeg liker den litt grov, andre syns det er deilig med glatt og jevn.
    Lykke til, og God Jul!
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.957
    Antall liker
    11.365
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Har laget lignende noen ganger, med okselever, spekk og elgkjøtt.... blir gøtt det og...:cool:
    Svinelever er omtrent umulig å få tak i uten en god slakterforretning...
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.096
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jackson Browne er en av de musikerne jeg har flest plater av. Det låter bare så helstøpt godt, og er fulle av kvalitet, i produksjon, instrumentalister, arrangement, vokal, tekster osv. Jeg har noen gamle musikervenner, utenfor den klassiske sjangeren, som nikker anerkjennende når de ser alle Jackson Browne LPene, og kaller ham "musikernes musiker". Noen artister har så gjennomført kvalitet at jeg lett glemmer å spille platene, resultatet er at jeg har samlet LPer og spilt dem lite. Jeg trenger jo ikke å spille dem med en gang, for jeg vet hvor gode de er. Og så blir de stående.

    Joan Baez har jeg ikke mange plater av , men den stemmen er noe av det mest emosjonelle jeg vet om.
    Jeg ble minnet om Baez igår da vi så den fine dokumentaren om Ennio Morricone på NRK. Den er lang men vel anvendt tid.
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.096
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Alene hjemme noen timer etter å ha besøkt enken etter en venn med større platesamling enn meg. Sterkt å stå og bla i hyllene etter en som hadde så sammenfallende interesse og entusiasme for klassisk musikk som meg. Vi kan lett bli litt lamslått av sånt, og med sorg og savn på toppen, men jeg lovet å forsøke å finne verdige eiere til samlingen , så får vi se hvilken vei det tar.
    Hjemme i kjelleren fristes jeg til å dra på med noe som river, fra egne hyller, innimellom litt egenøving av diverse slag.
    Direktegravert Crystal Clear Records, Sonic Fireworks, fra 1979.
    IMG_1353.jpeg

    Slagverket på Fanfare for the Common Man river godt . Quad ESL2912 klarer det. Jeg trenger ikke mer dynamikk enn dette. Ikke trenger jeg sub heller.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.793
    Antall liker
    21.699
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hifisentralen har ingen passende emoji for slike innlegg.

    Fanfare For the Common Man forbinder jeg med The Rolling Stones. Det var som konsertoverture jeg hørte den første gang.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.096
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hifisentralen har ingen passende emoji for slike innlegg.

    Fanfare For the Common Man forbinder jeg med The Rolling Stones. Det var som konsertoverture jeg hørte den første gang.
    Takk for det. Det føltes ekstra kaldt ikveld da jeg forlot enken alene i det fine huset. Jeg måtte legge ekstra i ovnen og helle litt sterkt i glasset. Heldigvis har hun slått følge med et kor jeg synger i, og vi deler og trøster hverandre i forberedelse til Matteus-pasjonen neste måned. Et krevende løft, visstnok første gang det framføres her i byen.

    Common Man som forspill til Stones-konsert høres forresten veldig riktig ut, potensiale for episk opplevelse i mitt hode.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.489
    Antall liker
    35.337
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Takk for det. Det føltes ekstra kaldt ikveld da jeg forlot enken alene i det fine huset. Jeg måtte legge ekstra i ovnen og helle litt sterkt i glasset. Heldigvis har hun slått følge med et kor jeg synger i, og vi deler og trøster hverandre i forberedelse til Matteus-pasjonen neste måned. Et krevende løft, visstnok første gang det framføres her i byen.

    Common Man som forspill til Stones-konsert høres forresten veldig riktig ut, potensiale for episk opplevelse i mitt hode.
    Hvor skal konserten holdes?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.096
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Senkveld, og tid for å roe ned litt. Ben Webster er en av mine enkle gleder i jazzen. En gyllen følsom tone med herlig ukorrekt vibrato , alltid godt å høre på. Her i fin pressing fra Speakers C. Og så Art Farmer på trompet, krystallklart og rufsete i høyre kanal.
    IMG_1354.jpeg
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.096
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det er fint med spesialbygd vinylrigg, med dyre armer og pickup, men man kan bli litt nervøs for potensielle uhell. Det skal lite til, og kan være vanskelig å forklare for gjester og andre som kunne tenkes å ha adgang av og til. Da er det best å endelig kunne legge lokk på tingene.
    1704666488989.png

    Spesiallaget etter mål, og design justert etter gode råd og tips fra designer og leverandør @jbh . Mange takk!
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.114
    Antall liker
    1.363
    Fikk panikk i går da jeg kom opp i lydstuen, og så den ene katta vår LIGGE PÅ platetalerkenen mellom de to armer. Viste samtidig ikke åssen jeg skulle angripe saken, da den jo helst ikke skulle skremmes og forårsake ubotelig skade. Godsnakket og listet meg fram til kreket og fikk løftet den pent av. Uhhh, I'll kill that cat.
    Grattis med nytt lokk.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.096
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    I flere tråder har det vært nevnt at jeg ikke vil kvitte meg med Thomas Schick 12toms tonearmen, og diverse hodeskall og pickuper. SME 312S har overtatt plassen på Technics SP10 mkII, med lydmessig gevinst, men Schick er ikke klar til å forlate meg.
    Jeg ønsker meg et drivverk å sette den på, og da er alternativene å enten lage nytt plinth på SP10 med plass til to 12" armer, eller et nytt drivverk med plinth. Generelt syns jeg platespillere med flere armer er både stygge og upraktiske.
    Thorens TD125 LB (long board) har vært en kandidat i lengre tid, men er sjelden og dyr på bruktmarkedet. Da modnes ideen med ombygging av en vanlig TD125 til lengre kabinett. TD125 finnes det mange av, den ble produsert i store antall, mange er tatt vare på, og prisene er overkommelige. Jeg er ingen finsnekker, og har ikke lyst å bruke mer tid på å lære meg denslags, så nå sender jeg ut forespørsler om ombygging av vanlig TD125 til TD125LB.
    Hvis responsen er positiv fra de mest kompetente ser jeg for meg et kabinett med finér i lys lønn, til å passe omgivelsene i poppel kryssfinér og nabospilleren med lys lønn fra Vinylista.
    Spennende tider.
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.096
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Siste økt med måking for denne gang. nå kommer regnet og isholken.
    De siste julelysene fjernes ikke før snøen er borte. Snøen gjør at det blir deilig stille, og lyst.
    Vi skal ikkje sova bort vinternatta, ho er for ljos til det.
    1705711613585.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn