Vil du spå om fremtidens høyttalere?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.897
Sted
Østfold
Trigget av en annen tråd, hva tror dere høyttalere i fremtiden vil bestå av, hva vil de kunne, hvordan vil de se ut osv?

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.814
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Fremtidens drømmehøyttalere vil kanskje komme i allverdens farger og design etter eget ønske, tåle kilowatt belastning, prestere oppløsning i elektrostatklassen og ha flat respons til under 20Hz. Det drømmer jeg om. 8) :p

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.181
Torget vurderinger
4
Kommer til å komme enda mer plastic fantastic produkter med tusentallswatt og høyttalere som veier under kiloen og låter meget dårlig til det vanlige konsumentmarkedet.

Og for de audiofile så kommer høyttalerene til å få ytterligere en heving av diskanten så de audiofile kan få inntrykk av at de har den ultimate oppløsning.

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
29
Kommer til å komme med hver sin digitale forsterker og DSP modul, skjult kabling og innebygd i tak og vegger i ethvert nytt hus, styres som man vil fra rom til rom. High-end utgavene med ferdige kasser til å montere inn.

Kanskje :p

Så blir i hvertfall interiørarkitekten glad.

S

slowmotion

Gjest
Bitte små, nesten usynlige, laget av plastikk og ubrukelige ..... omtrent som Bose i dag, bare verre....

;)

G

Gjestemedlem

Gjest
Tror det vil bli mye av det samme som vi har i dag i overskuelig fremtid.

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Gjeldende teknologi begynner å få noen år på baken. Vi ser jo en del artige materialvalg etter hvert: diamant. magnesium, berylium osv. Kanskje bruk av nanoteknologi kan gi nye løsninger for hvordan ting kan se ut og funke? Kanskje skillet mellom forsterker og bevegelsegiver kan bli enda mindre enn i dagens aktive høytalere med enda mindre og mer effektive forsterkere og kraftigere magnetmateriale. Hva med en rund, slank søyle som gir fullfrekvent signal med minimal effektbruk, f.eks. fra datamaskinens strømforsyning, foret gjennom samme kabel som signalet? Time vil sjovv

mvh
Sniff

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
B&O er vel inne på noe med sine Beolab 5 høytalere med digital forsterkning og rom korreksjon kombinert med lekkert design. I tillegg vil vel trådløs overføring gjøre sitt inntog her som andre plasser

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Antall liker
1.485
Sted
Trondheim
Framtiden bringer høyttalere uten passive filtre, for aktiv drift. Brukeren konfigurerer sin digitale forforsterker/DEQX med filterkoeffisientene fra det medfølgende SIM-kortet, eller laster de ned fra produsentens hjemmeside. DEQX-en kan forøvrig ha en ekstra SIM-sokkel for filterkoeffisienter til romkorreksjon.

Merkelig at slike løsninger ikke allerede er standardisert.

Mvh Ola

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.897
Sted
Østfold
Det er jo i dag ingen ting i veien for å distribuere høyttaleroppsett på den måten for aktive høyttalere. Man kan også maile dem som vedlegg.

Jeg føler det er ganske tydelig at utviklingen går i retning av aktive høyttalere, ulike grader av spredningskontroll, DSP, høy effekttålighet og lang slaglengde osv.

Det vi vet med sikkerhet er jo at relativt fersk teknologi har medført at det er lettere å lage forsterkere med mye effekt, det er lettere å oppnå lang slaglengde på høyttalerelementer men allikevel beholde forvrengningen lav, det er lettere å lage tilstrekkelig gode DSP-er osv.

Det vi derimot ikke vet så mye om er eksakt hva produsentene rundt om jobber med for tiden. Det vi vet enda mindre om er eksakt hva de kommer til å satse på, men vi vet derimot at det er gjort en del forskningsarbeid de senere årene som omhandler romakustikk, refleksjonsmønstre, måling av membranoppførsel, måling av kassevibrasjoner, feed forward forvrengningskorreksjon osv.

I det hele tatt er det jo ganske tydelig hva som er i ferd med å skje rent teknisk. Det store spørsmålet er jo hvilke formater, prisklasser, brukergrensesnitt, grensesnitt mot utstyret osv som kommer til å dominere den mindre overskuelige fremtiden.

V

vredensgnag

Gjest
Liker hva Meridian har bygd inn i sin high-end høyttaler, og tror dette vil flytte seg ned i rimeligere ditto fra andre produsenter.
Tror også at audiofile vil se det som helt naturlig å kalibrere anlegget vha laptop/datamaskin, og at DSP vil bli alminnelig akseptert nå som høyoppløsningsfiler begynner å vinne innpass.

Meridian Controls: Rear-panel controls for Power On/Off. MSR and RS232 port provide control over bass, treble tilt, listening axis, volume, time-compensated balance and absolute phase.
http://www.meridian.co.uk/product-m...dspeaker/dsp8000-technical-specification.aspx

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.708
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Carlssons orto-akustiske prinsipper + skikkelig gode drivere + aktiv deling/DSP. Det kunne vært noe.

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Antall liker
2
Gjestemedlem skrev:
Tror det vil bli mye av det samme som vi har i dag i overskuelig fremtid.
- må medgi at jeg er veldig enig...

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Antall liker
1.397
Sted
Saksvik - Trøndelag
Dette er framtidens høyttaler

Fullrange 130dB peak plasma høyttaler. I tillegg "usynlig" (Består av tynne vaiere) og kan også fungere som vifte da den fungerer som "elektisk vind". Link:

http://www.case.edu/cse/eche/ESA2008_Proceedings/A2.pdf

Her er patentet: (Det er lurt å logge seg inn for å se ordentlig skrift samt bilder)

http://www.freepatentsonline.com/WO2007127810.html

Hele røkla kan drives av pcm, pwm eller andre pulser og blir dermed en slags digital høyttaler med digital inngang og er dermed mottakelig for all verdens dsp-manupulering.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
JENO skrev:

Fullrange 130dB peak plasma høyttaler. I tillegg "usynlig" (Består av tynne vaiere) og kan også fungere som vifte da den fungerer som "elektisk vind". Link:

Her er patentet: (Det er lurt å logge seg inn for å se ordentlig skrift samt bilder)

Hele røkla kan drives av pcm, pwm eller andre pulser og blir dermed en slags digital høyttaler med digital inngang og er dermed mottakelig for all verdens dsp-manupulering.
Spennende! men jeg holder ikke pusten i påvente av lansering :-\

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Antall liker
1.397
Sted
Saksvik - Trøndelag
65finger skrev:
JENO skrev:

Spennende! men jeg holder ikke pusten i påvente av lansering :-\
Det virker nok som det er på prototypestadiet ennå, men om dette kommer i masseproduksjon tror jeg det kan ha store muligheter i kyndige hender. :)

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Heritage serien til Klipsch vil bestå. Det holder for meg.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
I nær framtid vil aktiv deling, DSP/lydkorreksjon og forsterkeri med klasse D/ICE bli mer og mer utbredt. Det vil sikkert både komme høyttalere med innebygget elektronikk alá Belolab, men også HTPC/surround receivere hvor all elektronikken sitter. Aktiv deling gjør at høyttalerne også vil bli mindre i mange tilfeller.

Lenger fremme tror jeg kasse høyttaleren vil bli erstattet av helt andre typer høyttaler løsninger.

Ø

ØivindJ

Gjest
rolfozzy skrev:
Heritage serien til Klipsch vil bestå. Det holder for meg.
Vi får bare håpe at the tried-and-true varer LANGT inn i fremtiden.

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Antall liker
313
Sted
Tranby
Hva den burde være;

Hver høyttaler har tråløs overføring av lyd fra kilde. Ut fra hvilken rolle den har, plukker den ut selv hvilke kanaler og frekvenser den skal spille. Minner litt om et nervesystem.
Den er aktiv og blir styrt av en kontroll enhet, slik at romkorreksjon og tonekontroll kan benyttes.
Hver høytaler har innebygd et minne og DSP som forteller kontroll enhet om alle spesifikasjoner.
Alle HI-FI produsenter har blitt enige* om felles grensesnitt og apier slik at man fritt kan sette inn høyttalere fra forskjellige produsenter.
Redudant funksjon, hvis noe ryker tilpasser systemet seg automatisk.
Har bare av/på knapp.
Tror jeg jammen skal søke patent. :)
"Wishware" alt sammen...

kW

* LOL

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
17
Dessverre tror jeg at lyden generellt vil gå mer og mer til hundene-generellt.De audiofile vil nok sikkert også få sitt,men dette er et smalt marked enda i dag,og smalere vil det nok bli.
Som håndtverker har jeg sett så mangt ang integrering av audio i hus,og dette kommer nok som et skudd i årene som kommer.Høyttalere som kan integreres i bygningsmaterialet uten at de synes,virker å bli en trend.Det finnes allerede høyttalere som er spesiallaget til enkelte typer av både vegg og takmateriell.Prisene er skyhøye og lyden elendig,og selv om kanskje lyden blir generellt bedre etterhvert så vil vi nok få erfare mer og mer av slikt på litt sikt..
Jeg vet ikke helt om trådstarter hadde sånne løsninger i tankene,eller om han tenkte i mer audiofile baner,men framtidens høyttaler vil nok i stor grad bli usynlig i hjemmene rundt omkring.
Mvh Rune :)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.897
Sted
Østfold
Apro pos bruk og kast-kulturen tror jeg nok at vi vil se en trend der kvaliteten på high end vil ha lite å si for de store aktørene, men de vil legge sine ressurser først og fremst i å forbedre kvaliteten på produkter i lavprissegmentene.

Trenden med ekstrem lavpris tror jeg på en måte er stagnert. Poenget er at vi i dag har mindre muligheter for å finne ekstrem-lavkost produksjon enn for 5-10 år siden. Selv ikke i finanskrisen har kinesernes utvikling stoppet. Samtidig ser vi at metallprisene og carbonprisene spesielt er høye og ikke ser ut til å falle.

Det veldig interessante vil være å se i hvilken grad man klarer å få folk til å handle litt dyrere ved å gi produktene features. Jeg har tro på akkurat dette i og med at trenden for avansert utstyr er at det går i retning av brukervennlighet. Samtidig nærmer også audioproduktene seg PC-segmentet, noe som gjør generelle plattformer og brukervennlige grensesnitt enklere å få til.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.814
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jeg kan ikke spå, men det ville ikke vært meg imot om flere gikk mer i denne retningen designmessig:

Kingsaudio

Her snakker vi sterk posistiv WAF.

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Antall liker
1.485
Sted
Trondheim
Snickers-is skrev:
Det er jo i dag ingen ting i veien for å distribuere høyttaleroppsett på den måten for aktive høyttalere. Man kan også maile dem som vedlegg.
Jeg formulerte meg kanskje litt klønete. Mitt poeng er at siden komponentene som skal til for digital filtrering etterhvert finnes i de billigste surroundreceivere er det ingenting i veien for at aktiv deling blir allemannseie. Det mangler kun et standard grensesnitt for å konfigurere systemet med filterkoeffisienter fra høyttalerprodusenten.

Høyttalere med passive delefilter vil forsvinne fra markedet etterhvert som infrastrukturen for digitale filtre kommer på plass i de tusen hjem.

Mvh Ola

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.708
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Høyttalere med USB-inngang (eller SPDIF for den saks skyld) vil man nok se. Automatisert romtilpasning slik som på B&O Beolab 5 vil bli vanligere.
Men jeg tror ikke at de dynamiske driverne vil bli utkonkurrert, eller miste særlig markedsandeler. På en stund.

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Antall liker
805
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
I disse dager hvor digital korreksjon blir stadig mer stuerent, sitter vi snart med hvert vårt implantat og storkoser vårs tenker jeg.

Og hvorfor ikke egentlig???

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.708
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hmm, hva med overgangen til den virkelige verden da? Det er jo de samme ørene vi bruker.

M

musicus

Gjest
En liten usb port i bakhodet, så kan vi alle innbilde oss at vi hörer det vi tror vi hörer, usb stikket kan leies på hjörnet av den lokale data pushern(det var ikke sagt noe om hvor langt inn i fremtiden vi skulle spå) :p ...

mvh

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Spørsmålet er vel hvor mange som vil ønske lydkvalitet i fremtiden. Dagens generasjon vokser opp med mp3 fra mobil og ipod og er ikke akkurat bortskjemte. Så vil de kreve noe mer når de blir voksne, eller vil overgangen til små plastic fantastic WAF saker faktisk bli en oppgradering! :eek:

Var hos min lokale VAG forhandler for kort tid siden, hvor en antatt 24-åring skulle få utlevert sin nye Audi Q5. Han stod der spent og stolt som en hane og ventet sammen med en enda yngre berte, og når bilen endelig ble kjørt frem og de ivrige satte seg inn i bilen, overhørte jeg følgende kommentar fra jyplingen til dama:

- Herregud, nå er jeg spent på hvordan den mp3 spilleren fungerer! ???

Jada, rullende mp3 spiller til 600k..........
Er det MULIG! :'(

Topp Bunn