Vil du prøveløslate han her?

G

Gjestemedlem

Gjest
Hvorfor ikke? Han skal da ikke behandle anderledes ann andre fanger. Når han har sonet det han skal og oppfyller de formelle kriteriene for løslatelse kan man ikke holde ham innesperret bare fordi mange misliker mannen og det han ble straffet for.

Om noen gjør noen rampestreker i ungdommen trenger ikke dette bety at de ikke kan bli gode borgere igjen senere.

R

Ronny_D

Gjest
kirker og bedehus ærre nåkk A
Bra noen tok initiativet til litt fornyelse.
Det er mange som trenger mere enn en overhaling, greven trengs ;)

G

Gjestemedlem

Gjest
Synd det er så fånyttes i praksis. Når noen fjerner disse åndsforslummende skurene, så dukker det bare opp nye som paddehatter på en søppeldynge en tung regnværsdag i oktober.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Vi løslater da (eller til og med lar være å fengsle) farligere mennesker hver dag.
Greven aka. Varg Vikernes skal da ha samme rettigheter som alle andre. Hvorfor får han dårliger vilkår enn andre fanger?
jeg ser ikke noen distingsjon mellom å brenne ned et hus eller en kirke, det gjør åpenbart staten.
I å for seg så var det et lite justismord å gi mannen 21 år.
Vi har folk her i landet som har gjort langt værre ting og sluppet unna med langt mindre straff.
Det viser at rettsaparatet så absolutt ikke er objektivt, ord som kirkebrann og satanisme nører tydeligvis opp under de eller så avslappede dommerene når det kommer til antall år som skal sones.

R

Ronny_D

Gjest
Rart hvor tollerante vi er for hverdagspsykotiske religionvarianter og så ikke ha rom for montekristo ?

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.129
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Hei

I tillegg til å ha blitt dømt for 5 kirkebranner, så ble han jo også dømt for drap. Hvorvidt han er moden for prøveløslatelse skal ikke jeg diskutere, men det å sperre inne en litt umoden ung mann sammen med yrkeskriminelle i 15 år kan jo fort virke som en type utdanning.
Det som virkelig er interessant er at argumentet for å ikke løslate han er at han har sittet inne så lenge at han ikke lenger er rustet for å takle de utfordringer samfunnet byr på. Får de gjennomslag for dette argumentet så kan vi droppe prøveløslatelse for langtidsfanger, men heller beholde de innelivet ut.

mvh

Burnt

PS For noen år siden fremsto unge Vikernes i media med stygg hårklipp og nynasistiske tendenser. Da tok han avstand fra sin musikalske karriære i Burzum begrunnet med at det de gjorde hadde sine røtter i negroid musikk. All musikk han skulle skrive fremover skulle være germansk! Hva kommer? DS

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.210
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
Om noen gjør noen rampestreker i ungdommen trenger ikke dette bety at de ikke kan bli gode borgere igjen senere.
Har noen sjekket om han fortsatt liker metal (i en eller annen variant)?

S

Slubbert

Gjest
Vikernes ble dømt for fem kirkebranner og overlagt drap (på Øystein Aarseth aka "Euronymous"). Justismord var det neppe, men det er ingen grunn til å behandle Vikernes annerledes enn andre fanger. Kvalifiserer han til prøveløslatelse så bør han få prøveløslatelse, det må rettssakkyndige avgjøre.

Han driver fortsatt Burzum-konseptet sitt, men har ikke gitt ut musikk på endel år: www.burzum.org

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Slipp for all del ikke fyren ut.
Faren for gjentagelse kan være stor - bare tenken på at han kan fritt få lage musikk igjen bør være nok til å kaste nøkkelen til buret.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.210
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
BT skrev:
Slipp for all del ikke fyren ut.
Faren for gjentagelse kan være stor - bare tenken på at han kan fritt få lage musikk igjen bør være nok til å kaste nøkkelen til buret.
Det var litt derfor jeg spurte ja:

erato skrev:
Gjestemedlem skrev:
Har noen sjekket om han fortsatt liker metal (i en eller annen variant)?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Han er vel til mindre fare for folk flest enn mange andre, ser ikke hvorfor han her kommer i en klasse for seg selv.
Han har jo bare drept en person, får jo knapt straff for slikt i våre dager..

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Jojo, men de fleste drapsmenn er jo sprett gal, og dermed soningudyktige.
Han der kirkebrenneren er jo normal, og bør ikke slippes ut.
Vi bør ikke la normale drapsmenn gå fritt. Det er nok at gærningene gjør det.
De lager tross alt ikke musikk.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Komponenten skrev:
Er dette noe du føler? Da kan du vel dokumetere at dommene for drap har hatt en fallende tendens de siste 30 - 40 år også da? Vel; du føler feil, det er en stigende tendens. i forhold til 70-tallet, så...:
Drap straffes hardere
Siden slutten av 90-tallet har riksadvokatsembetet pekt ut fire områder der de mente det var særdeles viktig å skjerpe straffene. Drap, hverdagsvold under påvirkning av alkohol, sedelighetsforbrytelser og gjengangerne innenfor vinningskrim. Nå viser resultatene seg. Straffen for drap er i dag omtrent 10 til 11 år, mens det tidligere lå på rundt syv år. Blind vold straffes med opp til tre måneders fengsel, mot bare en tidligere. Voldtektsstraffen er økt til fengsel mellom tre og fire år. Tyveriforsøk utført av en gjenganger straffes med opp til 40 dagers fengsel.
Jeg antar at du dermed føler antallet drap har gått opp også? Vel; det er faktisk også feil i så fall. Det har vært så å si konstant i 30 år. Sjekk med Kripos for statistikk. Vil enda strengere straffer gjort noe fra eller til, bortsett fra å tifredsstille enkelte menneskers hevntrang?

Honkey

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Honkey-Chateau skrev:
Komponenten skrev:
Er dette noe du føler? Da kan du vel dokumetere at dommene for drap har hatt en fallende tendens de siste 30 - 40 år også da? Vel; du føler feil, det er en stigende tendens. i forhold til 70-tallet, så...:
Drap straffes hardere
Siden slutten av 90-tallet har riksadvokatsembetet pekt ut fire områder der de mente det var særdeles viktig å skjerpe straffene. Drap, hverdagsvold under påvirkning av alkohol, sedelighetsforbrytelser og gjengangerne innenfor vinningskrim. Nå viser resultatene seg. Straffen for drap er i dag omtrent 10 til 11 år, mens det tidligere lå på rundt syv år. Blind vold straffes med opp til tre måneders fengsel, mot bare en tidligere. Voldtektsstraffen er økt til fengsel mellom tre og fire år. Tyveriforsøk utført av en gjenganger straffes med opp til 40 dagers fengsel.
Jeg antar at du dermed føler antallet drap har gått opp også? Vel; det er faktisk også feil i så fall. Det har vært så å si konstant i 30 år. Sjekk med Kripos for statistikk. Vil enda strengere straffer gjort noe fra eller til, bortsett fra å tifredsstille enkelte menneskers hevntrang?

Honkey
Og hvor mange slipper straff på grunn av "sinnsykdom" og lignende? Og hvor mange soner mer enn 2/3 av straffen?
Strengere straffer vil hjelpe for de som er til fare for andre og kan komme til å drepe igjen, samfunnet blir beskyttet, det er vel det viktigste ved å holde drapsmenn unna.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Komponenten skrev:
Honkey-Chateau skrev:
Komponenten skrev:
Drap straffes hardere

Honkey
Og hvor mange slipper straff på grunn av "sinnsykdom" og lignende? Og hvor mange soner mer enn 2/3 av straffen?
Strengere straffer vil hjelpe for de som er til fare for andre og kan komme til å drepe igjen, samfunnet blir beskyttet, det er vel det viktigste ved å holde drapsmenn unna.
Denne saken har du beviselig ikke tenkt mye over, du. Ditt innlegg er rent føleri. Antallet drap i Norge GÅR IKKE OPP, ergo faller din argumentasjon på sin egen urimelighet.
Straffene HAR BLITT STRENGERE de siste 10 år, så du er bønnhørt allerede. Det er samfunnets frykt og hevngjerrighet som er for oppadgående, ikke drapsantallet.

Honkey

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.262
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Frykt og hevngjerrighet er vel ikke uttrykkene jeg ville ha brukt. Mer en innseelse av at de tidligere straffenivåene var en direkte fornærmelse mot lovlydige borgeres rettsfølelse og beskyttelse, samt generalpreventivt meningsløse.

Bernt K

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.655
Torget vurderinger
12
Hvis han tilfredsstiller forutsetningene som gjelder for prøveløslatelse så skal han selvfølgelig behandles som andre fanger. Vi kan like eller mislike lovene, men det er rammeverket vi må forholde oss til. Pragmatisk og greit.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
berxter skrev:
Frykt og hevngjerrighet er vel ikke uttrykkene jeg ville ha brukt. Mer en innseelse av at de tidligere straffenivåene var en direkte fornærmelse mot lovlydige borgeres rettsfølelse og beskyttelse, samt generalpreventivt meningsløse.

Bernt K
Om det er så enkelt, burde land med høye straffer av "generalpreventive hensyn", ha lavere drapstall enn Norge. Men det er motsatt. Ropene om innestengelse bunner i frykt, og straffereaksjoner er basert i samfunnets behov for "rettferdig hevn / straff", det er slik samfunnet fungerer. Skulle vi unngå drap, burde vi jo stenge inne potensielle drapsmenn, hvilket vil si de fleste av oss. Når ulykken først har skjedd, er det tross alt for sent. Dessuten er det kun et fåtall, også blant drapsmenn, som er allment farlige, så å si alle drap begås i ekstremsituasjoner, der rus og affekt er ingredienser. Dessuten kjenner som oftest gjerningsmann og offer hverandre.
Hvert enkelt drap sees i forhold til det mest ekstreme; voldtekt og drap av barn gir 21 år (+ sikring), affektdrap i fylla etter slåsskamp etc, blir nødvdndigvis straffet annerledes.

Honkey

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.262
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Det er nok andre ting som teller minst like meget som de berømte generalpreventive hensyn. Som du helt riktig påviser går antallet grove kriminalsaker ned her til lands. Hadde jeg nå vært sensasjonsjournalist ville jeg kanskje ha hevdet en kausal direkteforbindelse med høyere straffenivå -> kriminelle ute av sirkulasjon lenger -> færre alvorlige saker.. Dette blir dog altfor enkelt, og et totalt vrengebilde. Regner med at du tenker på USA, som jo har verdens største fengselspopulasjon, også pr. hode? En direkte sammenligning med oss henger ikke på greip, da vi har sosiale fangnett som tar unna det grøvste av "fattigdoms"- og desperasjonskriminalitet. Antar faktisk at det er vår sosiale infrastruktur og levestandardsøkningen som er hovedårsaken til nedgangen.
Likevel vil jeg hevde at generalprevensjon (?) er en faktor som må telle med.

Nuvel.

Bernt K

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Honkey-Chateau skrev:
Denne saken har du beviselig ikke tenkt mye over, du. Ditt innlegg er rent føleri. Antallet drap i Norge GÅR IKKE OPP, ergo faller din argumentasjon på sin egen urimelighet.
Straffene HAR BLITT STRENGERE de siste 10 år, så du er bønnhørt allerede. Det er samfunnets frykt og hevngjerrighet som er for oppadgående, ikke drapsantallet.

Honkey
Hadde jo vært hyggelig om antallet drap faktisk gikk ned da, bør ikke det være målet?

Jeg mener uansett at det å ta fra et annet menneske livet er en forbrytelse som bør straffes hardt, man sitter sjelden inne mer enn 14 år for dette her i landet. At straffene er blitt strengere viser vel bare at de har vært for lave som berxter nevner.

Antallet grove forbrytelser går ikke nødvendigvis ned, antallet seksualforbrytelser og voldskriminalitet har vært jevnt stigende de siste år.

http://www.ssb.no/a_krim_tab/tab/tab-2008-05-16-01.html

Volds-kriminalitet:
1993: 16 096 2007: 25 702

Seksual-krimnalitet:
1993: 2 173 2007: 3 802

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.262
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Vel, Kripos' statistikk viser klar nedgang i drapstallene: http://www.politi.no/pls/idesk/docs/f1537358626/drapsstatistikk2007.pdf
og iht fr. Kompos lenke en litt mindre klar nedgang i annen, generell, kriminalitet, men sannelig har du rett i at SSBs tall viser oppgang i volds- og seksualitetskriminalitet.
På gøy fant jeg fram statistisk årbok fra 1988, som viser flg tall fra 1986:
Vold: 17636
Seksual: 1245 (antar grov underrapportering)
Vinning: 136880
Drap: 37 (topp på 41 i 1984)

Hadde helt glemt hvor interessant denne boka kan være (hvis en er av den typen menneske...)

Bernt K

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Statistikk kan jo brukes til så mangt. At det nok er en reell økning i enkelte former for kriminalitet er det sikkert ingen tvil om. I tillegg tror jeg at terskelen for å anmelde f.eks vold og seksuelle overgrep har blitt langt lavere, heldigvis vil jeg si. Drap er vel av den type kriminalitet som ligger klarest i dagen, mens f.eks vinningskriminalitet type tyveri/innbrudd lider nå idag under langt mer av underraportering, fordi offer anser det som mindre trolig at det blir gjort noe med.

Bare noen tanker. Nuvel

Slipp nå Greven fri, la han få en god slump arv av krigshelt og tidligere høyesterettsadvokat Erik Gjems-Onstad, så han kan gi ut ei skive. Denne skiva kommer mest sannsynlig til å bli en av norges-historiens mest solgte album i utlandet.(No kiddin'!) Pengene fra denne utgivelsen kan så Greven bruke til å føre sin ariske kamp videre. Det er bare hææærrrrrrlig!!

G

Gjestemedlem

Gjest
ErosLoveking skrev:
Slipp nå Greven fri, la han få en god slump arv av krigshelt og tidligere høyesterettsadvokat Erik Gjems-Onstad, så han kan gi ut ei skive. Denne skiva kommer mest sannsynlig til å bli en av norges-historiens mest solgte album i utlandet.(No kiddin'!) Pengene fra denne utgivelsen kan så Greven bruke til å føre sin ariske kamp videre. Det er bare hææærrrrrrlig!!
Landet er oversvømt av fremmedfientlige lavpanner. Det er bare å lese kommentarfeltene i Dagbladet og VG en dag så får man iallefall dette inntrykket helt tydelig. Vikernes har i det minste en filosofisk og gjennomtenkt bakgrunn for sine sysnpunkter, selv om de ikke er helt A4.

Vi kan ikke holde folk i fengsel for deres meninger, synspunkter og politiske overbevisninger.. jo vi kan, men da er vi på farlige stier.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Gjestemedlem skrev:
Vi kan ikke holde folk i fengsel for deres meninger, synspunkter og politiske overbevisninger.. jo vi kan, men da er vi på farlige stier.
Er ikke noe annet en enig i deg enn det. Det jeg skisserer er bare mye av det som faktisk vil skje. Eneste begrunnelse for å holde mannen i fengsel er vel gjentagelse av forbrytelse, og det er det vel liten sannsynlighet for.
Føler meg temmelig sikker på å treffe to av tre antagelser.
Vi er jo på et musikkforum må vite. I tillegg til at norsk dødmetall står sterkt utenfor landegrensene, vil en plateutgivelse med Greven og historikken bak, være rimelig spekulativ. Eneste usikkerhetsmomentet er om pengestøtten vil komme fra Gjems-Onstad eller noen andre.

A

Atle Kristiansen

Gjest
Burzum er ålreit. Dog jeg ikke har mye sansen for neonazier. Fengselstraff bør avskaffes.

Mvh
Atle "stjeler BBs syntakser" K

G

Gjestemedlem

Gjest
Ante Krist skrev:
Burzum er ålreit. Dog jeg ikke har mye sansen for neonazier. Fengselstraff bør avskaffes.

Mvh
Atle K
Greit å ha en mellomting mellom klask på fingen og halshugging da.

A

Atle Kristiansen

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Ante Krist skrev:

Mvh
Atle K
Fengselstraff er primitivt og kontraproduktivt, andre mer humane løsninger vil ofte være langt mer effektive.

Mvh
Atle K

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
28.155
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Ante Krist skrev:
Gjestemedlem skrev:
Ante Krist skrev:

Mvh
Atle K
Fengselstraff er primitivt og kontraproduktivt, andre mer humane løsninger vil ofte være langt mer effektive.

Mvh
Atle K
Enig, fengsestraff er primitivt, men noe må en jo gjøre, arbeidsledigheten er jo lav fra før, om ikke fanger skal gjøre det ennå værre..
Ang. straffen, når en har sonet ferdig, så er en ferdig, nesten uansett hva en har gjort. Om straffene i Norge er rettferdige - til det mener jeg nei.

G

Gjestemedlem

Gjest
Ante Krist skrev:
Gjestemedlem skrev:
Ante Krist skrev:

Mvh
Atle K

Mvh
Atle K

Vedlegg

A

Atle Kristiansen

Gjest
HoJ skrev:
Ante Krist skrev:
Gjestemedlem skrev:
Ante Krist skrev:

Mvh
Atle K

Mvh
Atle K
Enig, fengsestraff er primitivt, men noe må en jo gjøre, arbeidsledigheten er jo lav fra før, om ikke fanger skal gjøre det ennå værre..

[...]
Godt poeng ;)

Mvh

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Ante Krist skrev:

Mvh
Veldig spent på å høre hva du mener er et bedre alternativ til fengselstraff for drap. Om jeg ikke liker naboen, planlegger og gjennomfører et drap på ham med kaldt blod, hva mener du man skal gjøre med meg da?

For ordens skyld kan vi anta at jeg er 100% tilregnelig og bevisst i gjerningsøyeblikket, angrer ikke etterpå og innrømmer skyld, det kan også bevises ved flere vitner og DNA, man har til og med drapet på film.

J

Jurassic

Gjest
F.E. skrev:
E ikkje fengselstraff avskaffet i Norge da ::) Det e vel ikkje akkurat fælt å sitte inne i dette landet bort sett fra frihetsberøvelsen. Men for å ta fra et menneske livet bør man minimum ta friheten fra vedkommende,skal vel ikkje sy puter oppi ræva på dem heller...Når det e sagt trur æ nok dem velgte å stature et eksempel med Greifi Grishnach pga satanismen og lite angrende oppførsel i retten,gjør ikkje saken bedre å sitte å glise likegyldig..
Ja jøss, fengsel er akkurat som livet på studenthybel.

Nedsnødde fascister er en grunn til at jeg spør meg selv av og til hvorfor jeg bruker tid på off topic.

S

Slubbert

Gjest
I normal rettsdiskurs opereres det typisk med tre pillarer for avmåling av straff: 1) Den preventive - at en straffereaksjon er nødvendig for å avskrekke tilbøyelige personer fra feks. å drepe andre mennesker. 2) Hensynet til allmenn sikkerhet - at det offentlige rom må skjermes for farlige individer. Og 3) Hensyn til allmenn rettsfølelse - at allmennheten vil finne det opprørende om feks. en drapsmann forblir ustraffet.

Man kan godt argumentere for at pillar 3 er et primitivt øye-for-øye-tankesett, selv om det nok vil være tungt å nå gjennom med dette ovenfor en person som feks. har fått sine barn drept av en psykopatisk massemorder (og at fravær av straff i henhold til allmenn rettsfølelse følgelig vil øke sannsynligheten for selvtekt og lynsjing), men jeg er spent på å vite hvordan man kan ivareta 1 og 2 uten noen form for fengselsstraff eller annen frihetsberøvelse.

Det er et større problem IMO at så mange møter straffereaksjoner for offerløse forbrytelser, som følge av statlig livsstilsregulering og meningsløs forbudspolitikk.

A

Atle Kristiansen

Gjest
Slubbert skrev:
I normal rettsdiskurs opereres det typisk med tre pillarer for avmåling av straff: 1) Den preventive - at en straffereaksjon er nødvendig for å avskrekke tilbøyelige personer fra feks. å drepe andre mennesker. 2) Hensynet til allmenn sikkerhet - at det offentlige rom må skjermes for farlige individer. Og 3) Hensyn til allmenn rettsfølelse - at allmennheten vil finne det opprørende om feks. en drapsmann forblir ustraffet.

Man kan godt argumentere for at pillar 3 er et primitivt øye-for-øye-tankesett, selv om det nok vil være tungt å nå gjennom med dette ovenfor en person som feks. har fått sine barn drept av en psykopatisk massemorder (og at fravær av straff i henhold til allmenn rettsfølelse følgelig vil øke sannsynligheten for selvtekt og lynsjing), men jeg er spent på å vite hvordan man kan ivareta 1 og 2 uten noen form for fengselsstraff eller annen frihetsberøvelse.

Det er et større problem IMO at så mange møter straffereaksjoner for offerløse forbrytelser, som følge av statlig livsstilsregulering og meningsløs forbudspolitikk.
At fengselsstraff har en allmennpreventiv virkning er en myte, at det øker den allmenne sikkerheten tviler jeg på.

Mvh

R

Ronny_D

Gjest
Den var litt fristende å klippe i.... :

Komponenten skrev:
Ante Krist skrev:

Mvh
Veldig spent på å høre hva du mener er et bedre alternativ til fengselstraff. Om jeg liker naboen, planlegger og gjennomfører et overgrep, hva mener du man skal gjøre med meg da?
For ordens skyld kan vi anta at jeg er 100% tilregnelig og bevisst i gjerningsøyeblikket, angrer ikke etterpå og innrømmer skyld, det kan også bevises ved flere vitner og DNA, man har til og med film.

Den almene oppfatning er at naboen fikk bedre enn fortjent ?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Ante Krist skrev:
Slubbert skrev:

At fengselsstraff har en allmennpreventiv virkning er en myte, at det øker den allmenne sikkerheten tviler jeg på.

Mvh
Venter fremdeles på å høre hva som er et bedre alternativ.

Klart straff har en preventiv virkning. Ikke for de drapene som begås i affekt, men tenk hvor mange mennesker som ville blitt ryddet av veien om det ikke hadde vært straff for slikt.

S

Slubbert

Gjest
Historiens sosialistiske fyrtårn har jo hatt en tendens til å bruke straffeleirer (gulag) og summariske henrettelser i stedet...

J

Jurassic

Gjest
Komponenten skrev:
Ante Krist skrev:
Slubbert skrev:

Mvh
Venter fremdeles på å høre hva som er et bedre alternativ.

Klart straff har en preventiv virkning. Ikke for de drapene som begås i affekt, men tenk hvor mange mennesker som ville blitt ryddet av veien om det ikke hadde vært straff for slikt.
Dagens fengselssystem kunne vært forbedret.

- lagt tilrette for utdanning kurs, at det er så enkelt med utdanning i fengsel i dag er en myte.
- bedre tilgang til kvalifisert medisinsk personell som f. eks lege og psykolog
- tilbud til rusavhengige, det er jo mer narkotika i et fengsel enn på gata
- oppheve sensur i fengselsbibliotekene som er de eneste bibliotekene i landet uten norges lover ???
- et fungerende ettervern, veldig lett for mange å fortsette som før når de kommer tilbake til sitt vante miljø

Samt sikkert x antall andre ting.

"Du må ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv"

Topp Bunn