SOEDAL skrev:
På hvilken måte er hevn på det personlige plan et allmenprevantivt substitutt,
Hvis noen gjør deg eller dine urett og du viser at du er i stand til å hevne dette så kan dette være avskrekkende på andre som ellers kanskje vil se på deg som veik og forsvarlsøs. Hevn kan også styrke eller opprettholde ditt omdøme, navn og rykte... litt avhengig av hvilke miljøer man beveger seg i.
og hvorfor kan man ikke snakke om hevn selv om det er staten som står for påtale og straff? Du spør om hva staten skal hevne, og slik jeg ser det skal staten hevne den urett som har blitt gjort mot det enkelte menneske.
Fordi staten ikke representerer dette enkeltmennsket, men kun statens lover og om de er overtrådt eller ikke. I en slik sammengheng gir ikke hevn noen mening.
Jeg tror det er viktig å ikke trekke dette for mye i et makroperspektiv. Man må også ha blikk for den enkelte handling og den enkelte lidelse.
Kan være enig med det. Men hvordan ser du hevn som noe som skal minske denne lidelsen da?
Det siste du skriver om at staten ikke trenger å befatte seg med slikt begrunner du med at den (staten) har allmenpreventive virkemidler til rådighet? Jeg forstår ikke helt hvor du vil hen her?
All straff er allmenpreventiv hvis det oppfattes som negativt å bli utsatt for den. Det være seg bøter, fengsling eller tvangsarbeid. Det er ikke alltid det virker, og selv om noen land har dødsstraff for enkelte lovbrudd så begås det fremdels kriminelle handlinger av dette slaget.
Den andre metoden er ved hjelp av fengsel, dødsstraff og fysiske inngrep å forhindre at personen kan gjøre nye lovbrudd på en stund, eller for alltid.
Hevn passer ikke inn i noen av disse metodene og har egentlig ingen hensikt utover å stimulere til følelsesmessige reaksjoner hos publikum, og til slikt bruk er det bedre med annen underholdning som en spennede film eller en fotballkamp.
Edit: Noen land har hevn som et viktig punkt i straffelovgivningen. F.eks. en del land med sharialovgivning. Her er det ofte opp til den fornærmede part eller familien å avgjøre straffeutmålningen eller eventuell kompensasjon for å avstå fra denne retten. Det er jo forsåvidt legitimt å ønske seg slike lover her også. Men personlig er jeg ingen tilhenger av sharia.