Vil du prøveløslate han her?

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
524
Slubbert skrev:
Det er som sagt tre pillarer i strafferettslig diskurs; den preventive, hensynet til allmenn sikkerhet og hensynet til allmenn rettsfølelse, vi har alt vært gjennom det.
Vel, hvis noen gidder å svare på mitt spørsmål så hadde det vært fint, selv om det kanskje ikke passer inn i de tre pillarene i den strafferettslige diskurs. ;)

R

Ronny_D

Gjest
SOEDAL skrev:
Gjestemedlem skrev:
Hevn fungerer best på det personlige plan som et allmenpreventivt substitutt. Siden det er staten som står for påtale og straff i kriminalsaker så her det ikke samme hensikt å snakke om hevn. Hva skal staten hevne? Den trenger ikke befatte med slikt da den har andre allmenpreventive virkemidler til rådighet.
På hvilken måte er hevn på det personlige plan et allmenprevantivt substitutt, og hvorfor kan man ikke snakke om hevn selv om det er staten som står for påtale og straff? Du spør om hva staten skal hevne, og slik jeg ser det skal staten hevne den urett som har blitt gjort mot det enkelte menneske. Jeg tror det er viktig å ikke trekke dette for mye i et makroperspektiv. Man må også ha blikk for den enkelte handling og den enkelte lidelse.

Det siste du skriver om at staten ikke trenger å befatte seg med slikt begrunner du med at den (staten) har allmenpreventive virkemidler til rådighet? Jeg forstår ikke helt hvor du vil hen her?
Dersom man mener en "fyr" har tilsvarende i toppen som en apekatt, vil straffereaksjonen ha samme effekt på apen som om den er i bur. Bare tull mao. Aper må tuktes med apepsykologi.

G

Gjestemedlem

Gjest
SOEDAL skrev:
På hvilken måte er hevn på det personlige plan et allmenprevantivt substitutt,
Hvis noen gjør deg eller dine urett og du viser at du er i stand til å hevne dette så kan dette være avskrekkende på andre som ellers kanskje vil se på deg som veik og forsvarlsøs. Hevn kan også styrke eller opprettholde ditt omdøme, navn og rykte... litt avhengig av hvilke miljøer man beveger seg i.

og hvorfor kan man ikke snakke om hevn selv om det er staten som står for påtale og straff? Du spør om hva staten skal hevne, og slik jeg ser det skal staten hevne den urett som har blitt gjort mot det enkelte menneske.
Fordi staten ikke representerer dette enkeltmennsket, men kun statens lover og om de er overtrådt eller ikke. I en slik sammengheng gir ikke hevn noen mening.

Jeg tror det er viktig å ikke trekke dette for mye i et makroperspektiv. Man må også ha blikk for den enkelte handling og den enkelte lidelse.
Kan være enig med det. Men hvordan ser du hevn som noe som skal minske denne lidelsen da?

Det siste du skriver om at staten ikke trenger å befatte seg med slikt begrunner du med at den (staten) har allmenpreventive virkemidler til rådighet? Jeg forstår ikke helt hvor du vil hen her?
All straff er allmenpreventiv hvis det oppfattes som negativt å bli utsatt for den. Det være seg bøter, fengsling eller tvangsarbeid. Det er ikke alltid det virker, og selv om noen land har dødsstraff for enkelte lovbrudd så begås det fremdels kriminelle handlinger av dette slaget.

Den andre metoden er ved hjelp av fengsel, dødsstraff og fysiske inngrep å forhindre at personen kan gjøre nye lovbrudd på en stund, eller for alltid.

Hevn passer ikke inn i noen av disse metodene og har egentlig ingen hensikt utover å stimulere til følelsesmessige reaksjoner hos publikum, og til slikt bruk er det bedre med annen underholdning som en spennede film eller en fotballkamp.

Edit: Noen land har hevn som et viktig punkt i straffelovgivningen. F.eks. en del land med sharialovgivning. Her er det ofte opp til den fornærmede part eller familien å avgjøre straffeutmålningen eller eventuell kompensasjon for å avstå fra denne retten. Det er jo forsåvidt legitimt å ønske seg slike lover her også. Men personlig er jeg ingen tilhenger av sharia.

Z

Zomby_Woof

Gjest
JD skrev:
Kan noen forklare hvorfor et fengselsår ikke er et helt år?
Myte.

Et fengselsår er like langt som et hvilket som helst annet år. Om det føles slik for en innsatt er en annen sak. Jeg vet ikke, og kan vel ikke annet enn å spekulere om det heller.

Myten har sikkert sin opprinnelse i dette (utdrag fra straffegjennomføringslovens § 42):
§ 42. Løslatelse fra fengselsstraff

Kriminalomsorgen kan løslate domfelte på prøve når vedkommende, medregnet mulig varetektsopphold, har gjennomført to tredjedeler av straffen og minst 60 dager. [...]
Merk at dette er prøveløslatelse på vilkår. Den kan omgjøres ved brudd på vilkårene. Ved ny kriminalitet i prøvetiden må man sone ny straff, pluss resten av den 'gamle'.

Forøvrig er det ikke alle som får det innvilget heller, jfr. Herr Vikernes.

G

Gjestemedlem

Gjest
Slubbert skrev:
Det er ikke nødvendig å svi av egen kulturarv for å få til dette. Gamle kirker tilhører en sjelden rase byggverk som faktisk er verdt å se her i landet, men de røde foretrekker vel Tveitablokkene.
Nei det er ikke noe poeng i å brenne dem ned. Gjenbruk er mye mer aktuelt. Mange stilige nattkluber som har blitt laget av gamle kirker både i London og N.Y. Har selv en drøm om å lage nattklubb av Johanneskirken i Bergen. Den har jo topp beliggenhet. Ser for meg dansende piker i leoparddrakter i bur som henger fra taket, flammer fra spirene, litt ny maling og serbiske leiesoldater i døren. Men jeg er redd jeg må vente en stund til før dette blir en realitet. :(

Z

Zomby_Woof

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Slubbert skrev:
Det er ikke nødvendig å svi av egen kulturarv for å få til dette. Gamle kirker tilhører en sjelden rase byggverk som faktisk er verdt å se her i landet, men de røde foretrekker vel Tveitablokkene.
Nei det er ikke noe poeng i å brenne dem ned. Gjenbruk er mye mer aktuelt. Mange stilige nattkluber som har blitt laget av gamle kirker både i London og N.Y. Har selv en drøm om å lage nattklubb av Johanneskirken i Bergen. Den har jo topp beliggenhet. Ser for meg dansende piker i leoparddrakter i bur som henger fra taket, flammer fra spirene, litt ny maling og serbiske leiesoldater i døren. Men jeg er redd jeg må vente en stund til før dette blir en realitet. :(
Strengt tatt trenger vel Tveitalokkene mer oppussing enn stavkirkene.

Tydelig at Slubbert ikke er Osloboer, forresten. Tveita har ikke den sosialdemokratiske og Gerhardsenske profilen som f.eks. Lambertseter. Tveita er dessuten det reneste Taj Mahal sammenlignet med Romsås.

Topp Bunn