Vil du prøve en billig og bra kabel Belden 5000ue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.660
    Antall liker
    32.643
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Passe seriøst, E.I.A.: Ny hodevinkling. Kjent litt etter på hva Asbjørn skrev angående lyden fra HarmTech basert på målingene, og må jo innrømme at det virker fornuftig. Stadig større og sterkere tanker om at det ikke er mulig at det kan være så vanskelig å lage en god kabel. Paradox Audio og Skogrand forsterker inntrykket av at det ikke er vanskelig å lage hiend kabler og prisene er så - etter min mening - idiotisk høye at sunn fornuft forsvant i vill panikk for lenge siden. Går mye i olabukser så Blue Jeans passer meg fint.
    Ja ja, den ene "seriøse gutten" etter den andre lar seg forføre ser je :D
    Men dom kjæm nukk attende til vinter`s, da plastikken fryser og kabla sprekk:cool::cool:

    gismo
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.893
    Antall liker
    13.932
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Nja, gismo, jeg tror veien tilbake fra dette er lang. Det sitter veldig hardt i at dyrere er bedre og at kabler har stor betydning. For min del minst 15-20 år. Da tar det tid å løsrive seg fra denne overbevisningen. En liten dæsj med detskalikkeværesåenkeltforhvermannsenåfågodlyd sitter også i, vi audiofile kan noe som de vanlige uttafor ikke vet om. Jeg har nettopp byttet om på kablene i anlegget og gikk fra den siste godkabelen over på BJC. Ikke noe skummelt skjedde, så kanskje det er meg selv det har skjedd noe skummelt med?

    R
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Roda, fylte ikke du akkurat 40 da, kanskje det er der det ligger.
    Du er hjertelig velkommen hit søndag den 30de. Her skal du få høre på skummelt billige(gratis) høyttalerkabler og kanskje ny balanserte IC fra BJC og belden.
    Bytter egentlig bare for å få ting på rett plass i racket. De gamle er for korte og det har jeg latt meg høre er noe av det verste som kan skje en kabel.

    Tor
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Synes denne tråden er rimelig snodig. "Rimelig og god kabel"? Særs mye for pengene? Alle normal konstruerte kabler låter dønn likt. Bluejeans er en av tusen og koster i grunnen mer enn hva som er nødvendig å bruke. Når folk begynner å blindteste, så forsvinner alle disse innbilte forskjellene.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    En ting som er litt spennende i denne tråden er Roda's omvending.. Hvor han først villig illustrerer omfang av lyd med den gamle kabelen kontra Blue jeans ...Der strekker lyden seg langt utover høyttalerne og Blue Jeans er grå... Hva har skjedd ? Hører du mindre omfang i ditt eget anlegg eller var disse første antagelsene om den "grå" lyd spill for galleriet og antagelser du gjorde utifra det du TRODDE, og ikke det du hørte Roda ?


    Siden du nå har skiftet til Blue jeans, hva gjorde at du før hørte mindre med de og de var grå, mens de nå er helt rett for deg ?`;)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Det står veldig respekt av RoDa for å være åpen og ærlig om dette - det er nok mange som har svidd mye penger på kabler som har vanskelig for å innse at det var penger ut av vinduet.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Helt klart Cyber, respekt har får han. Men jeg vil gjerne høre hvilke endringer han kan berette om, evt om de første skriveriene her om grå og liten lyd av Blue jeans bare var spill for galleriet basert på antagelser uten hold i den kunnskapen han sitter på idag .
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.893
    Antall liker
    13.932
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    En ting som er litt spennende i denne tråden er Roda's omvending.. Hvor han først villig illustrerer omfang av lyd med den gamle kabelen kontra Blue jeans ...Der strekker lyden seg langt utover høyttalerne og Blue Jeans er grå... Hva har skjedd ? Hører du mindre omfang i ditt eget anlegg eller var disse første antagelsene om den "grå" lyd spill for galleriet og antagelser du gjorde utifra det du TRODDE, og ikke det du hørte Roda ?
    Det som først og fremst har skjedd er mange besøk rundt omkring og et tydeligere bilde av hva jeg liker. Så et like tydelig "Hmmmm" etter å ha konstatert at de anleggene som jeg liker best ikke har grisedyre kabler. Deretter en konstatering av at kanten/kontrasten i eget anlegg er overtydelig kontra favorittoppsettene. Så en nullstilling av hodet og en mer grundig vurdering av hva billigkablene gjør under det opplagte/imponerende. Lærerikt. Siste setningen din er passe frekk i kjent HCS-stil, men jeg har lært deg å kjenne. ;) Jeg beskrev hva jeg hørte, eller kanskje det er mer rett å si hva jeg trodde jeg hørte? Nå om dagen er jeg ikke så sikker på hva jeg hører eller innbiller meg. :)

    Siden du nå har skiftet til Blue jeans, hva gjorde at du før hørte mindre med de og de var grå, mens de nå er helt rett for deg ?`;)
    Må jeg gi ett svar, så er det anlegget til Destiny.

    Er klar over at dette med at kabler ikke betyr noe røsker litt i hjerterota og tar vekk mye glede, trøsten får være at vinyl er best. ;)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Det er nok endel som har kommet til samme erkjenning men som ikke har "baller" nok til å innrømme og fronte det.
    Har selv relativt samme oppfatning men klarer ikke å kvitte meg med mine sølv/teflon/monokrystall etc.. i fine strømper med gode plugger kabler..... De låter jo så innmari fint :) Må ha en anelse audiofilt tilsnitt for gi meg ro i sjela... Ro i sjela skaper flott lyd... Og omvendt.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.893
    Antall liker
    13.932
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Helt klart Cyber, respekt har får han. Men jeg vil gjerne høre hvilke endringer han kan berette om, evt om de første skriveriene her om grå og liten lyd av Blue jeans bare var spill for galleriet basert på antagelser uten hold i den kunnskapen han sitter på idag .
    Denne er ikke enkel, HCS. Det må uansett bli en slags fallitterklæring på egne lytteevner, og innrømme feil. Har ikke problemer med det, tør å innrømme at jeg har tatt feil og har fått et annet syn på kabler. Kan sikkert endre seg igjen det, time will show ;)

    Hadde vært litt feil dersom det skulle være spill for galleriet? Burde konkludert motsatt den gangen da?
    («Å spille for galleriet» betyr å appellere til det jevnere publikum på de billige plasser.)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Godt svar Roda...Og ja, du har rett, jeg erter deg litt.. Men respekt skal du ha for å åpent fronte det du sier...Og personlig tror jeg du har mye rett i det du sier .. Det er mye en TROR en hører.. Og når da pris skal spille et moment oppi det hele blir det lett kål...

    Det har vært mye rart opp gjennom tiden... Bare tenker på Oblivion, som måtte ligge i ro i så og så lang tid, spilles inn i x antall timer...Og gikk en over tepper og disse kabelene lå oppå de så ble kablene ladet og lyden forringet.. Kvantefysikk ble det snakket om...

    Korrekt skjerming, gode termineringer er vel de to tingene som jeg vektlegger mest.. R.S sine hypoteser om grovest mulig er fint ifht endel, men sånne kabler duger ikke hos meg...Så diameter på kablen har ikke alt å si, selvom kabelsatan messer om dette til han blir blå her..
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Helt klart Cyber, respekt har får han. Men jeg vil gjerne høre hvilke endringer han kan berette om, evt om de første skriveriene her om grå og liten lyd av Blue jeans bare var spill for galleriet basert på antagelser uten hold i den kunnskapen han sitter på idag .
    Denne er ikke enkel, HCS. Det må uansett bli en slags fallitterklæring på egne lytteevner, og innrømme feil. Har ikke problemer med det, tør å innrømme at jeg har tatt feil og har fått et annet syn på kabler. Kan sikkert endre seg igjen det, time will show ;)

    Hadde vært litt feil dersom det skulle være spill for galleriet? Burde konkludert motsatt den gangen da?
    («Å spille for galleriet» betyr å appellere til det jevnere publikum på de billige plasser.)

    Feil er vel mer korrekt beskrevet som læring vil jeg si... Har hatt endel dyre kabler selv, men gått mer og mer bort ifra dette... Og leser en hva en skrev for bare 5 år siden her inne så ser en jo at preferanser og kunnskap har endret seg... Heldigvis... Noen har fått mindre hår og økt kunnskap...Andre har like mye hår og er like dumme som før... Figures who... :cool:
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Er ikke verre enn at vi fastslår at Belden Bluejeans kabler er gode kabler som gjør lite gæærent. :rolleyes:
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Er ikke verre enn at vi fastslår at Belden Bluejeans kabler er gode kabler som gjør lite gæærent. :rolleyes:
    Og hvis en vil skaffe deg en kabel som gjør noe mer galt/riktig, merk dette er valgfritt, så tror jeg en må mye høyere opp i pris;)
     
    Sist redigert:
    C

    Cyber

    Gjest
    En ting er sikkert: Noe som bør fremheves enda mer er ens eget stressnivå og dagsform når man setter seg for å lytte. Anlegget låter aldri godt om man er i i hundre-og-ti og bare skal rekke 2 sanger før man må løpe igjen.

    Kan man derimot sette seg ned en mørk kveld med en god kopp kaffe og bare legge hodet bakover så låter anlegget lett highend og det som verre/bedre er. :) Belysning har også mye å si, skru opp halogenet på full guffe og det er vanskelig å la seg rive med og slappe av.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Er ikke verre enn at vi fastslår at Belden Bluejeans kabler er gode kabler som gjør lite gæærent. :rolleyes:
    Ganske enkelt.
    Selv om mine BJ Belden forandrer karakter fra dag til dag, av og til ullent, av og til skingrende, av og til helt nydelig.
    Men jeg klandrer dem ikke, for de andre oppfører seg likedan.
    Kanskje det hjelper med noen fine strømper? Tips mottas med takk.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    En ting som er litt spennende i denne tråden er Roda's omvending.. Hvor han først villig illustrerer omfang av lyd med den gamle kabelen kontra Blue jeans ...Der strekker lyden seg langt utover høyttalerne og Blue Jeans er grå... Hva har skjedd ? Hører du mindre omfang i ditt eget anlegg eller var disse første antagelsene om den "grå" lyd spill for galleriet og antagelser du gjorde utifra det du TRODDE, og ikke det du hørte Roda ?
    Det som først og fremst har skjedd er mange besøk rundt omkring og et tydeligere bilde av hva jeg liker. Så et like tydelig "Hmmmm" etter å ha konstatert at de anleggene som jeg liker best ikke har grisedyre kabler. Deretter en konstatering av at kanten/kontrasten i eget anlegg er overtydelig kontra favorittoppsettene. Så en nullstilling av hodet og en mer grundig vurdering av hva billigkablene gjør under det opplagte/imponerende. Lærerikt. Siste setningen din er passe frekk i kjent HCS-stil, men jeg har lært deg å kjenne. ;) Jeg beskrev hva jeg hørte, eller kanskje det er mer rett å si hva jeg trodde jeg hørte? Nå om dagen er jeg ikke så sikker på hva jeg hører eller innbiller meg. :)

    Siden du nå har skiftet til Blue jeans, hva gjorde at du før hørte mindre med de og de var grå, mens de nå er helt rett for deg ?`;)
    Må jeg gi ett svar, så er det anlegget til Destiny.

    Er klar over at dette med at kabler ikke betyr noe røsker litt i hjerterota og tar vekk mye glede, trøsten får være at vinyl er best. ;)
    En fornøyelig og ikke helt ukjent historie. Jeg tror det er en del av oss som har gått i liknende spor.

    Legg evt til at «vi» ofte leter etter noe som er «bedre enn virkeligheten» eller «super natural», og som hifinerd (undertegnede i inkludert) er det veldig vanskelig å forholde seg til «godt nok» - det blir aldri godt nok, det kan alltid bli litt «bedre». Det leder fort til at spiralen ut i «galskapen» tar et par ekstra omdreininger. Skjelefred og lyttero kan være dyre greier ;-)

    mvh
    KJ
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.893
    Antall liker
    13.932
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    En ting som er litt spennende i denne tråden er Roda's omvending.. Hvor han først villig illustrerer omfang av lyd med den gamle kabelen kontra Blue jeans ...Der strekker lyden seg langt utover høyttalerne og Blue Jeans er grå... Hva har skjedd ? Hører du mindre omfang i ditt eget anlegg eller var disse første antagelsene om den "grå" lyd spill for galleriet og antagelser du gjorde utifra det du TRODDE, og ikke det du hørte Roda ?
    Det som først og fremst har skjedd er mange besøk rundt omkring og et tydeligere bilde av hva jeg liker. Så et like tydelig "Hmmmm" etter å ha konstatert at de anleggene som jeg liker best ikke har grisedyre kabler. Deretter en konstatering av at kanten/kontrasten i eget anlegg er overtydelig kontra favorittoppsettene. Så en nullstilling av hodet og en mer grundig vurdering av hva billigkablene gjør under det opplagte/imponerende. Lærerikt. Siste setningen din er passe frekk i kjent HCS-stil, men jeg har lært deg å kjenne. ;) Jeg beskrev hva jeg hørte, eller kanskje det er mer rett å si hva jeg trodde jeg hørte? Nå om dagen er jeg ikke så sikker på hva jeg hører eller innbiller meg. :)

    Siden du nå har skiftet til Blue jeans, hva gjorde at du før hørte mindre med de og de var grå, mens de nå er helt rett for deg ?`;)
    Må jeg gi ett svar, så er det anlegget til Destiny.

    Er klar over at dette med at kabler ikke betyr noe røsker litt i hjerterota og tar vekk mye glede, trøsten får være at vinyl er best. ;)
    En fornøyelig og ikke helt ukjent historie. Jeg tror det er en del av oss som har gått i liknende spor.

    Legg evt til at «vi» ofte leter etter noe som er «bedre enn virkeligheten» eller «super natural», og som hifinerd (undertegnede i inkludert) er det veldig vanskelig å forholde seg til «godt nok» - det blir aldri godt nok, det kan alltid bli litt «bedre». Det leder fort til at spiralen ut i «galskapen» tar et par ekstra omdreininger. Skjelefred og lyttero kan være dyre greier ;-)

    mvh
    KJ
    Kan virke som det er en godt opptråkket sti, ja. Finnes noen eksempler på det motsatte også, men kan selv ikke komme på mer enn ett eksempel.
    Selv synes jeg det ville vært verdt nedgraderingen også om det hadde betydd 0,23% dårligere lyd, kun for å gjøre en lite stille protest mot prisidiotien som rår i kabelverden.

    Norske produsenter:

    Skogrand
    Surrounded by forest but with a spectacular view of the valley below – here is the place where the Skogrand team comes up with the audio cable designs that is rapidly turning the collective gaze of the audiophile world towards this exact spot. And looking at the Skogrand Cables’ workshop one can’t help but feel the pull of fascination towards this manufacturer that has given such invigoration and joy to audiophiles around the globe through offering their insights on signal transfer to the audio market.
    Their insights on signal transfer er altså det som for et par tre fire år siden så ut som dette:
    4.jpg


    Paradox Audio
    Virker jo egentlig helt normalt og jordnært dette? Utfordringen er prisen når toppmodellen bikker 16.000$, dollars ja....


    Er det vår - altså kundenes - feil? Har det blitt så vrengt at innstegsmodellen til strømkablene må koste over ti tusen kroner for å bli tatt seriøst?

    Disse gutta her ble kanskje borte?
    Så ut som de drev med helt andre ting før de ble kabelkonstruktører de også?
    Projects






     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Må ikke glemme Whistler...Og PM Audio lager vel og egne kabler...Uten å si noe til eller fra vedr disse...
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.893
    Antall liker
    13.932
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Må ikke glemme Whistler...Og PM Audio lager vel og egne kabler...Uten å si noe til eller fra vedr disse...
    Joa, men når toppmodellen til Whistler koster tredjedelen av innstegsmodellen til Paradox... Så synes ikke jeg det er samme greia.
    Spesielt ikke når bare kontaktene til Whistler Coanda (WBT0152ag) er halvparten av totalprisen på kablene. Om de er verdt det eller ei kan sikkert diskuteres, men at Whistler ikke har mye påslag på kostpris virker for meg soleklart.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Må ikke glemme Whistler...Og PM Audio lager vel og egne kabler...Uten å si noe til eller fra vedr disse...
    Joa, men når toppmodellen til Whistler koster tredjedelen av innstegsmodellen til Paradox... Så synes ikke jeg det er samme greia.
    Spesielt ikke når bare kontaktene til Whistler Coanda (WBT0152ag) er halvparten av totalprisen på kablene. Om de er verdt det eller ei kan sikkert diskuteres, men at Whistler ikke har mye påslag på kostpris virker for meg soleklart.

    Og hva hvis en sammenligner Whistler med Blue jeans ? Er de da verdt det i kroner ? Du har førstehåndskunnskap med begge to ...

    WBT er overpriset i min bok okkesom....
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.660
    Antall liker
    32.643
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    En ting er sikkert: Noe som bør fremheves enda mer er ens eget stressnivå og dagsform når man setter seg for å lytte. Anlegget låter aldri godt om man er i i hundre-og-ti og bare skal rekke 2 sanger før man må løpe igjen.

    Kan man derimot sette seg ned en mørk kveld med en god kopp kaffe og bare legge hodet bakover så låter anlegget lett highend og det som verre/bedre er. :) Belysning har også mye å si, skru opp halogenet på full guffe og det er vanskelig å la seg rive med og slappe av.
    Du har så rett så rett cyber, men den effekten gjelder uansett type kabler i oppsettet;);)

    gismo
     
    C

    Cyber

    Gjest
    En ting er sikkert: Noe som bør fremheves enda mer er ens eget stressnivå og dagsform når man setter seg for å lytte. Anlegget låter aldri godt om man er i i hundre-og-ti og bare skal rekke 2 sanger før man må løpe igjen.

    Kan man derimot sette seg ned en mørk kveld med en god kopp kaffe og bare legge hodet bakover så låter anlegget lett highend og det som verre/bedre er. :) Belysning har også mye å si, skru opp halogenet på full guffe og det er vanskelig å la seg rive med og slappe av.
    Du har så rett så rett cyber, men den effekten gjelder uansett type kabler i oppsettet;);)

    gismo
    Helt enig, men fortsettelsen av den tankerekken er jo det at det psykiske vil spille veldig mye inn når man "tester" nye kabler. Man hooker av de gamle kleine sakene, kopler inn de nye glinsende slangene i kjeden, tripper som en skolejente tilbake til go'stolen og spisser ørene for å høre på godsakene. Du dæven som det spiller!!!!
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Jeg skjønner ikke så mye av disse kabelgreiene jeg.....
     

    Vedlegg

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.404
    Antall liker
    3.196
    Unnskyld at jeg sier det, men de kablene på det bildet er jammen stygge.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Her er en bass og kablene til bassene nærmest bassen, gjett hvilket merke?

    Forøvrig har jeg fortsatt et relativt åpent sinn og har ikke kommet så langt at jeg har hatt tid til å teste kabler :)
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Husker en jeg kjenner, må ha vært for over 25 år siden. Han hadde noen lekre JBL:


    Bakpå var det en drøss med Supra kabler parallellt, må ha vært fem seks stykker. Tydelig at tverrsnitt var i fokus den gangen og.

    image.jpg
     

    Vedlegg

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Er det vår - altså kundenes - feil? Har det blitt så vrengt at innstegsmodellen til strømkablene må koste over ti tusen kroner for å bli tatt seriøst?
    Bransjen selv startet det. Men når man først har fått kunder på sin side, så kan bransjen bruke dette til sin fordel. Er overbevist om at veldig mange i denne bransjen vet at dette handler om bias og placebo og spiller på det bevisst. De har en enkelt jobb. Bare bruke argumentene til de kabeltroende kundene. Og høy pris selger i denne kundegruppen.
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.660
    Antall liker
    32.643
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Blue Jeans eller Whistler Audio Coanda?

    Kan noen gi meg en god begrunnelse på hvorfor jeg skulle slenge ut min WAC kabel for å sette inn en BJ
    i mitt oppsett, da jeg kan fortelle dere følgende:

    -Har hatt denne WAC i flere år. Har jeg vurdert noen andre kabler siden den gang? Nei.
    -Har jeg noen gang opplevd at denne har noen svakheter? Nei
    -Er jeg tilhenger av og tror på at....dessto dyrere dessto bedre? Nei
    -Syns jeg den er et flott håndverk av en kabel produsert i Norge? Ja
    -Har jeg noen gang hatt vondt i magen av at jeg betalte 4-5K for den? Nei
    -Har jeg ikke råd til å beholde den, da den er kjøpt og betalt for år tilbake? Jo
    -Skal jeg selge den til under halv pris for å kjøpe en billigere ny "trendkabel"? Nei
    -Ville en økonomisk vinst kunne oppfylle andre drømmer? Nei, mest trolig ikke...
    -Er den nye kabelen like god som min gamle? Ja det kan godt hende...
    -Har jeg hørt BJ kabler? Ja jeg har et sett i mitt andre anlegg...
    -Ville jeg ha samme eierglede av den nye BJ i mange år fremover? Nei

    Venter spent på svar og veldig gode argumenter:)

    gismo
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.893
    Antall liker
    13.932
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hvis vi forutsetter at det ikke er lydmessig forskjell på kablene, selv om prisforskjellen er tigangen. (Ca 480,-) for 1stk BJC hjem på døra.
    Da sier du at det er verdt pengene for deg å se på, ta på og kjenne godfølelsen med WAC i anlegget.
    De ca 1700,- som du går i pluss ved et eventuelt bytte betyr ikke noe fra eller til.
    Nei, da ser ikke jeg noen vektig grunn til å bytte.

    Saken er kanskje mer interessant for en som skal kjøpe nye kabler, kanskje for første gang.
    Skal han da bruke noen hundrelapper på to stk signalkabler eller skal han bruke ti tusen, eller tilfellet innstegsmodell Paradox Audio 30.000,- for to stk signalkabler.....?
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Grunnen til at jeg kjøpte Belden kabelen var etter masse lesing her inne, og et ønske om at kabler ikke hadde noe og si(for meg) .
    Synes også det er noen sinnsyke priser på kabler, og tenker at i alle andre bransjer(nesten) hadde du gått konk hadde du forlangt så mye for så lite .
    Jeg innrømmer at jeg feilet, og opprettet derfor denne tråden.
    Nå har den jo tatt en ny vending takket være Roda :)
    Spørsmål som dukker opp, kan det være termineringene, eller høyere tverrsnitt på den nye du bestilte?
    Uansett, jeg er en handlinges mann(når det dreier seg om så lite kroner), har bestilt ett nyttsett med Belden 5T00UP ferdig terminert.
    I tillegg bestilte jeg noen rca og noen xlr kabler, nye utprøvinger kommer .
    Innstallerte og har spillet i 3 dager nå med Belden 1800F xlr kabler( disse har jeg hatt liggende siden sist) mellom Bryston Bda2, Bryston Bp26 og 4B SST .
    De erstattet Fanden Hul the First ultimate rca, skjedde ingen dramatiske foringelser .
    Tror snarere heller det ble bedre, men det skyldes sikkert Rca vs. Xlr .
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.660
    Antall liker
    32.643
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Hvis vi forutsetter at det ikke er lydmessig forskjell på kablene, selv om prisforskjellen er tigangen. (Ca 480,-) for 1stk BJC hjem på døra.
    Da sier du at det er verdt pengene for deg å se på, ta på og kjenne godfølelsen med WAC i anlegget.
    De ca 1700,- som du går i pluss ved et eventuelt bytte betyr ikke noe fra eller til.
    Nei, da ser ikke jeg noen vektig grunn til å bytte.

    Saken er kanskje mer interessant for en som skal kjøpe nye kabler, kanskje for første gang.
    Skal han da bruke noen hundrelapper på to stk signalkabler eller skal han bruke ti tusen, eller tilfellet innstegsmodell Paradox Audio 30.000,- for to stk signalkabler.....?
    Enig med deg i alle regnestykker osv. RoDa og alt er også meget fornuftig:) Men i mitt tilfelle, som jeg beskrev, ser jeg ikke noen grunn til å hive ut en god gammal trofast venn pga av en ny plastikk belagt jyppling, noen gode og seriøse minner betyr faktisk noe for meg og de kronene (som for lengst er historie) kan jeg leve like lykkelig eller kanskje lykkligere med uten ;);)

    Men om vi ser på det jeg har utheva av det du skriver over her, fra den vinkelen du der legger det frem, ja da er jeg helt enig med deg RoDa!
    Da snakker vi om en ny investering som på den måten kan bli meget fornuftig både økonomisk og lydmessig:D
    Jeg har jo nettopp gjort dette i mitt andre oppsett og er meget fornøyd!!!
    Men å svikte gamle gode kjære venner (her en kabel;)) pga av noen kroner eller en som ikke gir meg noe mer eller mindre....sånn driver jeg ikke:rolleyes::rolleyes:

    gismo
     
    Sist redigert:

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.660
    Antall liker
    32.643
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Grunnen til at jeg kjøpte Belden kabelen var etter masse lesing her inne, og et ønske om at kabler ikke hadde noe og si(for meg) .
    Synes også det er noen sinnsyke priser på kabler, og tenker at i alle andre bransjer(nesten) hadde du gått konk hadde du forlangt så mye for så lite .
    Jeg innrømmer at jeg feilet, og opprettet derfor denne tråden.
    Nå har den jo tatt en ny vending takket være Roda :)
    Spørsmål som dukker opp, kan det være termineringene, eller høyere tverrsnitt på den nye du bestilte?
    Uansett, jeg er en handlinges mann(når det dreier seg om så lite kroner), har bestilt ett nyttsett med Belden 5T00UP ferdig terminert.
    I tillegg bestilte jeg noen rca og noen xlr kabler, nye utprøvinger kommer .
    Innstallerte og har spillet i 3 dager nå med Belden 1800F xlr kabler( disse har jeg hatt liggende siden sist) mellom Bryston Bda2, Bryston Bp26 og 4B SST .
    De erstattet Fanden Hul the First ultimate rca, skjedde ingen dramatiske foringelser .
    Tror snarere heller det ble bedre
    , men det skyldes sikkert Rca vs. Xlr .
    Tror deg uten å blunke E.I.A.:)
    For i nettopp det bytte du beskriver der ville du oppnådd gode resultater med mange kabler!!
    "World’s first METAL FREE interlink" som den åsså kalles består hverken av kobber, sølv eller gull og det sier vel det meste :cool::cool:

    gismo
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Hei

    De av oss som synes det til tider er godt hørbar forskjell på kabler må vite at audio utstyret vårt er feilkonstruert,
    og at vi er i psykisk ubalanse som gjør at vi hører ting som ikke eksisterer.

    Ja,dersom den økonomiske situasjonen hadde hvert tilstede hadde det ikke blitt spart på noe,ei heller kabler.


    Kjøpte for en stund siden brukte Cardas IC.Ble litt skuffet når den ble sammenlignet med den som ble erstattet.
    Men en omgang med Deoxit jorde susen.

    Når en ny ren kabel kommer i hus og bli sammenlignet med den gamle med skitne kontakter,blir vel det litt feil?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hvis vi forutsetter at det ikke er lydmessig forskjell på kablene, selv om prisforskjellen er tigangen. (Ca 480,-) for 1stk BJC hjem på døra.
    Da sier du at det er verdt pengene for deg å se på, ta på og kjenne godfølelsen med WAC i anlegget.
    De ca 1700,- som du går i pluss ved et eventuelt bytte betyr ikke noe fra eller til.
    Nei, da ser ikke jeg noen vektig grunn til å bytte.

    Saken er kanskje mer interessant for en som skal kjøpe nye kabler, kanskje for første gang.
    Skal han da bruke noen hundrelapper på to stk signalkabler eller skal han bruke ti tusen, eller tilfellet innstegsmodell Paradox Audio 30.000,- for to stk signalkabler.....?
    Enig med deg i alle regnestykker osv. RoDa og alt er også meget fornuftig:) Men i mitt tilfelle, som jeg beskrev, ser jeg ikke noen grunn til å hive ut en god gammal trofast venn pga av en ny plastikk belagt jyppling, noen gode og seriøse minner betyr faktisk noe for meg og de kronene (som for lengst er historie) kan jeg leve like lykkelig eller kanskje lykkligere med uten ;);)

    Men om vi ser på det jeg har utheva av det du skriver over her, fra den vinkelen du der legger det frem, ja da er jeg helt enig med deg RoDa!
    Da snakker vi om en ny investering som på den måten kan bli meget fornuftig både økonomisk og lydmessig:D
    Jeg har jo nettopp gjort dette i mitt andre oppsett og er meget fornøyd!!!
    Men å svikte gamle gode kjære venner (her en kabel;)) pga av noen kroner eller en som ikke gir meg noe mer eller mindre....sånn driver jeg ikke:rolleyes::rolleyes:

    gismo

    Ja, dette med eieglede er noe som ikke kan diskuteres... Det er opp til enhver hva som gir eieglede og hva det skal være verdt... Ser en teknisk ytelse separat er også Whistler overpriset ifht Belden, Blue Jeans mm virker det som. Men pene kabler, det er det..

    Tror det blir lenge ti vi ser en norsk kabelprodusent med fantasi priser og "knowhow" a'la Skogrand dukker opp igjen. Til det er miljøet for lite og tett, samt at de fleste ikke lar seg "lure" av litt garasje-mekk ifra en eller annen nedblåst dal på bygda...
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.660
    Antall liker
    32.643
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Hvis vi forutsetter at det ikke er lydmessig forskjell på kablene, selv om prisforskjellen er tigangen. (Ca 480,-) for 1stk BJC hjem på døra.
    Da sier du at det er verdt pengene for deg å se på, ta på og kjenne godfølelsen med WAC i anlegget.
    De ca 1700,- som du går i pluss ved et eventuelt bytte betyr ikke noe fra eller til.
    Nei, da ser ikke jeg noen vektig grunn til å bytte.

    Saken er kanskje mer interessant for en som skal kjøpe nye kabler, kanskje for første gang.
    Skal han da bruke noen hundrelapper på to stk signalkabler eller skal han bruke ti tusen, eller tilfellet innstegsmodell Paradox Audio 30.000,- for to stk signalkabler.....?
    Enig med deg i alle regnestykker osv. RoDa og alt er også meget fornuftig:) Men i mitt tilfelle, som jeg beskrev, ser jeg ikke noen grunn til å hive ut en god gammal trofast venn pga av en ny plastikk belagt jyppling, noen gode og seriøse minner betyr faktisk noe for meg og de kronene (som for lengst er historie) kan jeg leve like lykkelig eller kanskje lykkligere med uten ;);)

    Men om vi ser på det jeg har utheva av det du skriver over her, fra den vinkelen du der legger det frem, ja da er jeg helt enig med deg RoDa!
    Da snakker vi om en ny investering som på den måten kan bli meget fornuftig både økonomisk og lydmessig:D
    Jeg har jo nettopp gjort dette i mitt andre oppsett og er meget fornøyd!!!
    Men å svikte gamle gode kjære venner (her en kabel;)) pga av noen kroner eller en som ikke gir meg noe mer eller mindre....sånn driver jeg ikke:rolleyes::rolleyes:

    gismo

    Ja, dette med eieglede er noe som ikke kan diskuteres... Det er opp til enhver hva som gir eieglede og hva det skal være verdt... Ser en teknisk ytelse separat er også Whistler overpriset ifht Belden, Blue Jeans mm virker det som. Men pene kabler, det er det..

    Tror det blir lenge ti vi ser en norsk kabelprodusent med fantasi priser og "knowhow" a'la Skogrand dukker opp igjen. Til det er miljøet for lite og tett, samt at de fleste ikke lar seg "lure" av litt garasje-mekk ifra en eller annen nedblåst dal på bygda...
    Ja ikke sant HCS, vi snakker også om eierglede og "gamle kjærlighetsforhold" :) Om vi tenker kun på kr, prestanda og funksjon, hvorfor kjører ikke alle gammel varebil som meg da?:cool:
    Whistler Coanda er helt sikkert overpriset den også, men når man tenker på den "manuelle" produksjonen er det ganske edrulig tross alt;)
    "" Du kan gjøre hva du vil med alle de andre kablene mine.....men Coandaen min rører di itte"" ;););)

    gismo

    Edit: Så da har jeg vel sagt nok og mitt om dette..:rolleyes:


    whistler.jpg
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hvis vi forutsetter at det ikke er lydmessig forskjell på kablene, selv om prisforskjellen er tigangen. (Ca 480,-) for 1stk BJC hjem på døra.
    Da sier du at det er verdt pengene for deg å se på, ta på og kjenne godfølelsen med WAC i anlegget.
    De ca 1700,- som du går i pluss ved et eventuelt bytte betyr ikke noe fra eller til.
    Nei, da ser ikke jeg noen vektig grunn til å bytte.

    Saken er kanskje mer interessant for en som skal kjøpe nye kabler, kanskje for første gang.
    Skal han da bruke noen hundrelapper på to stk signalkabler eller skal han bruke ti tusen, eller tilfellet innstegsmodell Paradox Audio 30.000,- for to stk signalkabler.....?
    Enig med deg i alle regnestykker osv. RoDa og alt er også meget fornuftig:) Men i mitt tilfelle, som jeg beskrev, ser jeg ikke noen grunn til å hive ut en god gammal trofast venn pga av en ny plastikk belagt jyppling, noen gode og seriøse minner betyr faktisk noe for meg og de kronene (som for lengst er historie) kan jeg leve like lykkelig eller kanskje lykkligere med uten ;);)

    Men om vi ser på det jeg har utheva av det du skriver over her, fra den vinkelen du der legger det frem, ja da er jeg helt enig med deg RoDa!
    Da snakker vi om en ny investering som på den måten kan bli meget fornuftig både økonomisk og lydmessig:D
    Jeg har jo nettopp gjort dette i mitt andre oppsett og er meget fornøyd!!!
    Men å svikte gamle gode kjære venner (her en kabel;)) pga av noen kroner eller en som ikke gir meg noe mer eller mindre....sånn driver jeg ikke:rolleyes::rolleyes:

    gismo

    Ja, dette med eieglede er noe som ikke kan diskuteres... Det er opp til enhver hva som gir eieglede og hva det skal være verdt... Ser en teknisk ytelse separat er også Whistler overpriset ifht Belden, Blue Jeans mm virker det som. Men pene kabler, det er det..

    Tror det blir lenge ti vi ser en norsk kabelprodusent med fantasi priser og "knowhow" a'la Skogrand dukker opp igjen. Til det er miljøet for lite og tett, samt at de fleste ikke lar seg "lure" av litt garasje-mekk ifra en eller annen nedblåst dal på bygda...
    Ja ikke sant HCS, vi snakker også om eierglede og "gamle kjærlighetsforhold" :) Om vi tenker kun på kr, prestanda og funksjon, hvorfor kjører ikke alle gammel varebil som meg da?:cool:
    Whistler Coanda er helt sikkert overpriset den også, men når man tenker på den "manuelle" produksjonen er det ganske edrulig tross alt;)
    "" Du kan gjøre hva du vil med alle de andre kablene mine.....men Coandaen min rører di itte"" ;););)

    gismo

    Edit: Så da har jeg vel sagt nok og mitt om dette..:rolleyes:

    Enig med deg Gismo i det... Kjærlighet skal en ikke underdrive...Samt at det er nok temmelig edruelig det som kan sies ifht disse kabelene...ihverfall ifht andre norske produsenter.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn