Vil du prøve en billig og bra kabel Belden 5000ue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Tone controls....taboo? | whathifi.com

    I think the only useful post-script I can add is to remember that no tone-controls, EQ's or loudness-buttons will compensate for substandard kit. And that's partly why they got a bad name: too often they were plastered on substandard amps to both increase the visible gadget-count and to gloss-over the fact that fundamentally the amp sounded cr*p. Nor, realistically, will any bass-control or loudness-button make the woofer in a 10" tall budget stand-mount sound like range-topping 15" sub. Bear all that in mind and you'll be fine.

    Synes Asbjørn kanskje kunne vurdere å begynne å bruke sin store kapasitet til mer samfunnsnyttige formål enn disse endeløse utledningene. Det er noen få her, som sinep, RoDa, WilhelmW, Trompetnerd, sikkert flere her som jeg har utelatt, som har evnet å høre hva bedre kabler gjør for lyden. De bruker ofte mye de samme begrepene når de beskriver forskjellene de oppfatter. Disse lydforandringene er fundamentalt forskjellig fra det som kan oppnås med EQ/ tonekontroller. Hvis det ikke er EQ og ikke er placebo, hva er det da? Er det noe annet alternativ enn forvrengning? Derfor er disse "frekvensforklaringene" så meningsløse. Jada, det blir alltid 0,1 dB til eller fra et eller annet sted, og dette forklarer selvsagt alt..(Det er vel nesten overflødig å legge til at eventuelle ukjente akustiske effekter hos RoDa eller andre vil overskygge disse 0,1 dB og ødelegge regnestykket fullstendig likevel.)

    Til drømmen om at tilvirkere av dyre kabler vil forsvinne: Da får man like godt ønske hele high-end-industrien på båten. (Ekstreme) kabelforskjeller i et anlegg vil være av en mye større størrelsesorden enn forskjell mellom for eksempel to ulike toppmodeller fra Sonus Faber, Accuphase you name it. De som hører forskjellene mellom disse high-end-komponentene, vil selvsagt også oppfatte kabelforskjellene også.
    Merknad til senere:
    Denne kabeltråden gikk helt fint, og det var IKKE en kabelskeptiker som forsuret den! :)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.891
    Antall liker
    13.923
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Den store fordelen med forklaringsmodellene "LCR/eq" og "placebo" er at de to effektene faktisk eksisterer. I motsetning til den historien om "forvrengning". Så hvis "forvrengning" ikke finnes, og "LCR/eq" gir mye mindre utslag enn de enorme forskjellene enkelte tydeligvis opplever, hva er det da?
    Jeg tror det på generelt grunnlag er få som opplever enorme forskjeller.
    For meg er det mer forundring over at jeg i det hele tatt opplever forskjeller som er interessant.

    Jeg kan ikke nok teori til å forstå om alt henger sammen med frekvensgang eller om det er noe i forsterker-høyttaler "samarbeidet" som kan påvirkes av hvilke ledninger som er koblet mellom dem. Dersom noen kan banke meg i hodet med fornuftig teori som sier at jeg ikke kan høre det som jeg tror jeg hører, så er det vel og bra.
    Men så langt har det ikke klart å få meg til å stoppe troen på at jeg hører det.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Den store fordelen med forklaringsmodellene "LCR/eq" og "placebo" er at de to effektene faktisk eksisterer. I motsetning til den historien om "forvrengning". Så hvis "forvrengning" ikke finnes, og "LCR/eq" gir mye mindre utslag enn de enorme forskjellene enkelte tydeligvis opplever, hva er det da?
    Jeg tror det på generelt grunnlag er få som opplever enorme forskjeller.
    For meg er det mer forundring over at jeg i det hele tatt opplever forskjeller som er interessant.

    Jeg kan ikke nok teori til å forstå om alt henger sammen med frekvensgang eller om det er noe i forsterker-høyttaler "samarbeidet" som kan påvirkes av hvilke ledninger som er koblet mellom dem. Dersom noen kan banke meg i hodet med fornuftig teori som sier at jeg ikke kan høre det som jeg tror jeg hører, så er det vel og bra.
    Men så langt har det ikke klart å få meg til å stoppe troen på at jeg hører det.
    Få kona til å sette på en av kablene for deg da vel. Lytt helt vanlig til du er sikker. (jo lengre jo bedre) Tar du feil så er saken grei.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den store fordelen med forklaringsmodellene "LCR/eq" og "placebo" er at de to effektene faktisk eksisterer. I motsetning til den historien om "forvrengning". Så hvis "forvrengning" ikke finnes, og "LCR/eq" gir mye mindre utslag enn de enorme forskjellene enkelte tydeligvis opplever, hva er det da?
    Jeg tror det på generelt grunnlag er få som opplever enorme forskjeller.
    For meg er det mer forundring over at jeg i det hele tatt opplever forskjeller som er interessant.

    Jeg kan ikke nok teori til å forstå om alt henger sammen med frekvensgang eller om det er noe i forsterker-høyttaler "samarbeidet" som kan påvirkes av hvilke ledninger som er koblet mellom dem. Dersom noen kan banke meg i hodet med fornuftig teori som sier at jeg ikke kan høre det som jeg tror jeg hører, så er det vel og bra.
    Men så langt har det ikke klart å få meg til å stoppe troen på at jeg hører det.
    Der er vi nok ganske enige. Når jeg har greid å fremprovosere hørbare forskjeller mellom analoge kabler i mitt eget anlegg, har det vært små nyanser med "noe i diskanten", litt mer eller mindre "luftig" plassering av detaljer, og lignende. Jeg måtte ta i litt for å lage kabler som var dårlige nok til at de i det hele tatt begynte å degradere lyden hørbart. Tre meter lange DIY RCA-kabler greide det, såvidt. Jeg mener det stemmer sånn noenlunde overens med konvensjonell elektroteori, og for meg er ikke de forskjellene verdt spesielt mange kroner.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Den store fordelen med forklaringsmodellene "LCR/eq"
    Javel med disse utregningene dine skulle man jo ofte komme frem til at den simple kabelen er bedre enn den antatt bedre (i et visst anlegg)? Men i praksis skjer jo ikke dette. Enten hører man den "bedre/dyrere" kabelen er bedre, eller så hører man ikke forskjell i det hele tatt. Eller veldig liten forskjell.
    Uansett, som i det innlegget jeg refererte fra nettet for å spare tid (det som står der er også min erfaring):
    Denne EQ- tweakingen forbedrer ikke lyden fundamentalt. Du sender bare lyden gjennom noen filtre som forsterker visse frekvenser på bekostning av andre. Lyden er den samme skiten som før, bare at det høres litt annerledes ut. Folk må gjerne skru opp bass og diskant som det passer dem, jeg er slett ikke noen "purist" sånn sett. Men de forbedrer ikke lyden ved å gjøre dette, de bare "sminker liket" litt. Dette er nok grunnen til at billigkomponenter er utstyrt med tonekontroller; det høres så sløvt og mudrete ut i utgangspunktet, at folk blir nødt å skru opp litt diskant for å spisse lyden litt.
    Jeg har selv hatt sånt utstyr og hatt både bass på klokken to og diskant på klokken tre, i mange år på 90- tallet (I confess), men det tyder bare på mangel på erfaring å blande disse tingene inn i de lydmessige endringene fra kabler vi diskuterer her.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Hvis argumentene dine om EQ er ment som noe annet enn provokasjon, så hadde det vært veldig deilig om du kunne begynne å nyansere litt.
    Som tidligere skrevet til deg er å sammenligne analoge medfølgende tonekontroller fra 90 tallet med dagens beste digitale EQ/romkorreksjon som å sammenligne en billig høyttaler fra 80 tallet med dine Sonus Faber. Det er slikt utstyr eksempelvis Asbjørn skriver om.

    En EQ/romkorreksjon kan ikke gjøre noe med "klangen" (til refleksjonene) i rommet eller forvrengningsmønsteret i utstyret (egenlyden) er jeg enig i, men min romkorreksjon er det enkeltkomponentet som jeg synes har hevet lyden mest i mitt system. Nå er ikke mitt anlegg eller min oppfattelse noen målestokk på noen måte, men for meg sier det litt om hvor mye rommets samspill med høyttalerene betyr.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    å sammenligne analoge medfølgende tonekontroller fra 90 tallet med dagens beste digitale EQ/romkorreksjon som å sammenligne en billig høyttaler fra 80 tallet med dine Sonus Faber
    Ja det er sikkert riktig, men jeg ser ikke at så mye har forandret seg siden 90- tallet. Tonekontroller er ikke blitt noe mer populære siden den gang. Hifiklubben selger vel en og annen Tact/ Lyngdorf- boks i ny og ne, men særlig utbredelse har ikke dette fått.
    Du kan lese masse diskusjoner på nettet om hvorvidt EQ har noen plass i et high-end-anlegg. De som mener det har det, oppgir det å tilpasse balansen til rommet, og det å justere på dårlige innspillinger, som grunn. That`s it.
    At det er noen her som mener man kan EQ`e seg til bedre oppløsning, romdefinisjon osv sier mest om deres mangel på forståelse av hva disse tingene i det hele tatt "er for noe".
    Kabelforskjeller minner mer om forskjeller mellom forsterkere. Som du selv har erfart. Selvfølgelig kommer det an på kablene og hvor bra testanlegget er. Men "kabelforbedringene" er noe annet enn det man får med EQ, som du selv har skrevet. Derfor er det litt meningsløst å komme drassende med alle disse frekvens- forklaringene (på kabler).
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Asbjørn: Vil tverrsnitt være viktigere sett ifht antall watt utgangseffekt på forsterkeren og fase-steilhet i høytaleren sett ifht høytalere som er bortimot filterløse og med forsterkere med lite effekt ? Eller hevdes det at tverrsnitt uansett er veien til lykken ? Bare litt nyskjerrig..
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    å sammenligne analoge medfølgende tonekontroller fra 90 tallet med dagens beste digitale EQ/romkorreksjon som å sammenligne en billig høyttaler fra 80 tallet med dine Sonus Faber
    Ja det er sikkert riktig, men jeg ser ikke at så mye har forandret seg siden 90- tallet. Tonekontroller er ikke blitt noe mer populære siden den gang. Hifiklubben selger vel en og annen Tact/ Lyngdorf- boks i ny og ne, men særlig utbredelse har ikke dette fått.
    Du kan lese masse diskusjoner på nettet om hvorvidt EQ har noen plass i et high-end-anlegg. De som mener det har det, oppgir det å tilpasse balansen til rommet, og det å justere på dårlige innspillinger, som grunn. That`s it.
    At det er noen her som mener man kan EQ`e seg til bedre oppløsning, romdefinisjon osv sier mest om deres mangel på forståelse av hva disse tingene i det hele tatt "er for noe".
    Kabelforskjeller minner mer om forskjeller mellom forsterkere. Som du selv har erfart. Selvfølgelig kommer det an på kablene og hvor bra testanlegget er. Men "kabelforbedringene" er noe annet enn det man får med EQ, som du selv har skrevet. Derfor er det litt meningsløst å komme drassende med alle disse frekvens- forklaringene (på kabler).
    Vi får ta denne diskusjonen i en annen tråd så vi ikke "vanner ut" topic KT. :)
    (Jeg mener utviklingen har vært enorm fra Tonekontrollene du nevner til digitale parametrisk EQ selv om man fortsatt bruker gode gamle analoge EQbokser til mastring. Utviklingen fra Tact/Lyngdorf til nå tror jeg handler mest om regnekraft, psykoakustikk, funksjoner og fleksibilitet. Enig at det i en perfekt verden er et kompromiss.)
     

    kanaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.760
    Antall liker
    1.662
    Sted
    Fetsund
    Marsboer skrev:

    Jeg benytter bi-wire versjonen av Canare 4S11 som BJC også selger (med påsveisede utvidbare bananplugger). Jeg byttet ut Kimber Monocle XL med disse (av praktiske årsaker).
    Kan du anbefale å bruke noen hundringser på noen meter av denne Canarekabelen ?
    Har lyst å prøve biwire uten å sprenge budsjettet.
    Er jo ikke mye penger uansett.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.891
    Antall liker
    13.923
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    En litt lengre periode med Belden er avsluttet.
    Som en siste sjekk før byttet lagde jeg meg en spilleliste på noen få låter som ble spilt med Belden og så etterpå med HarmTech.
    Samme syke greia! Nå var det til og med noen i publikum som ropte som jeg ikke la merke til med Belden, men skvatt til da det plutselig var der med HarmTech.
    Rett nok sa de hos ørelegen at jeg har "nær perfekt" hørsel, men det får da være måte på....

    Kanskje er det mulig å hekte dette på teorien, dersom så små forskjeller virkelig ER hørbare?
    Inntrykket av "mer av alt" med HarmTech er der fortsatt, minner om effekten av å skru opp volumet. (Men selvsagt rører jeg ikke volumknotten)
    Mer kropp og tilstedeværelse på spesielt vokalen, og et opplevd større lydbilde.
    Muffens.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.662
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Bytter du tilbake igjen vil du nok legge merke til publikum igjen med Belden kabelen vil jeg tro.

    opplever stadig slike ting når jeg tester. Lyder som ikke var der før. Kobler tilbake igjen og joda. Var der da også. Tilskriver dette sanser som skjerpes når det testes.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.891
    Antall liker
    13.923
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Tja, jeg er ikke helt ukjent med det der selv, Bambadoo, samtidig så er det noen opplevelser som skiller seg ut og gir tro på at forskjellene virkelig er der.
    Vedder ingen penger, holdt på med dette for lenge til å tro steinhardt på egne opplevelser. ;)
    Spørsmålet begynner å bli veldig stort hvis vi skal trekke det ut til å omhandle hva som er virkelighet og hva som er kun opplevelser.
    Belden-testen har så langt vært interessant, så får tiden vise om jeg forsøker å utvide den med blindlytting.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Takk for at du prøver Roda og takk for rapportene!

    Når man er så skeptisk til egne opplevelser som du er nå har man kommet langt mener jeg. Det tror jeg er helt avgjørende om man skal ta skrittet å teste blindt.
    Det som er så merkelig er at opplevelsen av hvilken av kablene som er best kan snu seg på hodet ved bytte av komponenter.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Takker også herifra RoDa .
    Det med å teste kabler tar tid og er vanskelig (og kjedelig imo).
    Din konklusjon (foreløpig )sammenfaller med min egen og har forsterket min oppfatning om at det er forskjeller på kabler , små forskjeller ,men allikevel såpass store at jeg ikke kunne ha levd med en kabel som Belden uansett hvor billig den er .
    Liker også den fine tonen denne tråden har hatt ,det er en utvikling i riktig rettning :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Asbjørn: Vil tverrsnitt være viktigere sett ifht antall watt utgangseffekt på forsterkeren og fase-steilhet i høytaleren sett ifht høytalere som er bortimot filterløse og med forsterkere med lite effekt ? Eller hevdes det at tverrsnitt uansett er veien til lykken ? Bare litt nyskjerrig..
    Så ikke denne før nå, beklager. Nei, det kommer litt an på. Seriemotstanden i høyttalerkablene kommer i serie med utgangsimpedansen på effektforsterkeren. Den seriemotstanden vil skape et spenningsfall proporsjonalt med strømtrekket ved forskjellige frekvenser. Det har ikke så mye med utgangseffekt og fasegang å gjøre.

    Hvis høyttalerne har høy og jevn impedans går det ikke noe særlig strøm, og den strømmen som går er omtrent lik ved alle frekvenser. Da blir det spenningsfallet også ganske lite og nokså likt ved alle frekvenser, og farger ikke lyden nevneverdig. Det holder med en "sytråd", med andre ord.

    Hvis forsterkeren har høy utgangsimpedans, f eks 100 ohm eller så (rør), så vil seriemotstanden på en liten brøkdel av en ohm i høyttalerkablene føre til så små endringer at det sannsynligvis vil drukne i variasjonen ved forskjellig driftstemperatur på forsterkeren. Ingen spesiell grunn til stort tverrsnitt der heller.

    Så hvis man har en rørbasert effektforsterker og "rør-vennlige" høyttalere med høy og jevn impedanskurve, ser jeg egentlig ingen spesiell grunn til å ha stort tverrsnitt på høyttalerkablene. Det rådet gjelder mest når man forsøker å tvinge litt gjenstridige høyttalere til å gjengi flat frekvensgang med en forsterker med "normalt lav" utgangsimpedans.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Asbjørn: Vil tverrsnitt være viktigere sett ifht antall watt utgangseffekt på forsterkeren og fase-steilhet i høytaleren sett ifht høytalere som er bortimot filterløse og med forsterkere med lite effekt ? Eller hevdes det at tverrsnitt uansett er veien til lykken ? Bare litt nyskjerrig..
    Så ikke denne før nå, beklager. Nei, det kommer litt an på. Seriemotstanden i høyttalerkablene kommer i serie med utgangsimpedansen på effektforsterkeren. Den seriemotstanden vil skape et spenningsfall proporsjonalt med strømtrekket ved forskjellige frekvenser. Det har ikke så mye med utgangseffekt og fasegang å gjøre.

    Hvis høyttalerne har høy og jevn impedans går det ikke noe særlig strøm, og den strømmen som går er omtrent lik ved alle frekvenser. Da blir det spenningsfallet også ganske lite og nokså likt ved alle frekvenser, og farger ikke lyden nevneverdig. Det holder med en "sytråd", med andre ord.

    Hvis forsterkeren har høy utgangsimpedans, f eks 100 ohm eller så (rør), så vil seriemotstanden på en liten brøkdel av en ohm i høyttalerkablene føre til så små endringer at det sannsynligvis vil drukne i variasjonen ved forskjellig driftstemperatur på forsterkeren. Ingen spesiell grunn til stort tverrsnitt der heller.

    Så hvis man har en rørbasert effektforsterker og "rør-vennlige" høyttalere med høy og jevn impedanskurve, ser jeg egentlig ingen spesiell grunn til å ha stort tverrsnitt på høyttalerkablene. Det rådet gjelder mest når man forsøker å tvinge litt gjenstridige høyttalere til å gjengi flat frekvensgang med en forsterker med "normalt lav" utgangsimpedans.

    Takk for godt svar Asbjørn. Dette var som jeg trodde og derav har ikke tykke, feite kabler noe for seg her i gården.. :)
     

    AJ_82

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Innlegg
    420
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    6
    Har idag noen Blue Jeans Canare 4S11 singelwire ht kabler. Har i det siste prøvd noen andre kabler med større tverrsnitt og opplevde mer ro og større lydbilde, mindre skarpt i toppen også.

    Tror dere jeg vil oppleve det samme med f. eks. et dobbelt sett med Belden 5T00UP kabler. Disse har vel 2x10awg i hver kabel og blir da totalt 4x10awg med dobbelt sett. Eller burde jeg kjøre på med noe enda tykkere, evt mange tynne ledere (som f.eks. Kimber)?
    De kablene jeg har prøvd har 4x9 awg kobberledere i hver kabel. Noen slm evt har anbefalinger på "bedre" kabler enn Belden? Det er jo et hav å velg i.

    Planen er vel å lage et "seriøst" sett med DIY kabler som senere kan sammenlignes med diverse fabrikant sett. Med kontakter er jeg villig til å bruke opp mot 4000,- (hvis det trengs).

    Jeg bruker Audionet DNP (pre) og Audionet AMP (effekter) sammen med Vienna The Music ht.

    A.J.
     
    Sist redigert:
    L

    larkus

    Gjest

    AJ_82

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Innlegg
    420
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    6
    2YSLCY-J dobbel skjermet EMC motorkabel fra Primatec.
    Kabelen finner du her: http://www.primatec.no/Kabelkatalog/content-6.html De selger til privatpersoner. Ta kontakt med jarle@primatec.no for pris.

    Suveren som diy ht-kabel. Tråd om 4x10mm² her:
    http://www.hifisentralen.no/forumet...a-yttalerkabel.html?highlight=interessant+diy

    Bilde av litt mer forseggjort 4x6mm versjon i mellomtone/diskant,
    og 4x10mm versjonen til bassen

    Du ser deg ikke tilbake etter å ha prøvd denne:)
    Vis vedlegget 230407
    Interessant. Kanskje jeg skal prøve en slik. Har du noen tips til sider med krypestrømper, delere og diverse dilldall som gjør det pent?:p

    Jeg kommer også til å kjøre banan og singelwire så er avhengig av bananer som tar tykke kabler da. Blir vel to kabler på 20mm2 hver. Noen anbefalinger her? Gjerne noe av bra kvalitet...

    A.J.
     
    Sist redigert:

    AJ_82

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Innlegg
    420
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    6
    Hvor stor åpning (diameter) trenger man for å få inn en 20mm2 kabel?
    Etter mine beregninger skal det holde med 5,05mm...

    A.J.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Hvor stort tverrsnitt tror du det er innforbi terminalene i begge ender av den? :D
     
    K

    Kafka

    Gjest
    Tipper han sikter til hvordan du tror det står til på innsiden av forsterkerens terminaler og likså i høyttaler-enden.
     
    L

    larkus

    Gjest
    Jeg kommer også til å kjøre banan og singelwire så er avhengig av bananer som tar tykke kabler da. Blir vel to kabler på 20mm2 hver. Noen anbefalinger her? Gjerne noe av bra kvalitet...

    A.J.
    Å terminere kabler med slike tverrsnitt er en utfordring. Med låsbare bananplugger tviler jeg på om du klarer mer enn 2x6mm² i en plugg. Utfordringen er bl.a. den utvendige hylsen som må tres inn på lederene før pluggen skrus fast. Hylsen går ikke utenpå to stk. 10mm² med isolasjon.
    Jeg har heller ikke klart finne "cable dividere" for kabel med større diameter enn 16mm. Går du for 4x10mm² eller evt. 4x16mm² er løsningen 4 kabelsko i hver ende av kabelen, og så koble to kabelsko på hver høyttaler- og forsterkerterminal. Biltema eller BilXtra har suverene fortinnede ringkabelsko i fortinnet kobber for både 10mm² og 16mm² kabel. Har du bruk for krympeslange får du det her: Krympeplast, bunting - elefun.no - Radiostyrt hobby

    mvh
    larkuz
     

    AJ_82

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Innlegg
    420
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    6
    Tipper han sikter til hvordan du tror det står til på innsiden av forsterkerens terminaler og likså i høyttaler-enden.
    Hehe, stemmer. Det er nok betraktelig mindre, men Audionet bruker ihvertfall kun sølv i internkablingen, klimt serien til Vienna er jeg usikker på.

    A.J.
     

    AJ_82

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Innlegg
    420
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    6
    Jeg kommer også til å kjøre banan og singelwire så er avhengig av bananer som tar tykke kabler da. Blir vel to kabler på 20mm2 hver. Noen anbefalinger her? Gjerne noe av bra kvalitet...

    A.J.
    Å terminere kabler med slike tverrsnitt er en utfordring. Med låsbare bananplugger tviler jeg på om du klarer mer enn 2x6mm² i en plugg. Utfordringen er bl.a. den utvendige hylsen som må tres inn på lederene før pluggen skrus fast. Hylsen går ikke utenpå to stk. 10mm² med isolasjon.
    Jeg har heller ikke klart finne "cable dividere" for kabel med større diameter enn 16mm. Går du for 4x10mm² eller evt. 4x16mm² er løsningen 4 kabelsko i hver ende av kabelen, og så koble to kabelsko på hver høyttaler- og forsterkerterminal. Biltema eller BilXtra har suverene fortinnede ringkabelsko i fortinnet kobber for både 10mm² og 16mm² kabel. Har du bruk for krympeslange får du det her: Krympeplast, bunting - elefun.no - Radiostyrt hobby

    mvh
    larkuz
    Hva med T6s banan fra ViaBlue (ikke låsbare). De har en maks åpning på 9.5mm. Vet du hva omkretsen på dine kabler er (både 6 og 10)? Slik jeg forstår det vil disse bananen klare kabler opp til ca. 29.5mm i omkrets.
    http://www.viablue.de/com/banana_plugs_t6s.shtml

    A.J.
     
    Sist redigert:
    L

    larkus

    Gjest
    Jeg kjenner ikke til de pluggene fra Viablue, og kan derfor ikke si noe vettugt om dem.
    Diameteren på hver enkeltleder (med isolasjon) i 4x6mm² vil jeg anslå til rundt 4mm, og på 4x10mm² rundt 6mm.
     
    Sist redigert:

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.891
    Antall liker
    13.923
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Må leke litt videre med dette, så i dag ble det bestilt et 7 fots sett med Ten White spadeterminert fra Blue Jean.
    ...og så har jeg koblet inn Blue Jean istedet for Whistler på signalsiden i dag.... livin' on the edge :D
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Må leke litt videre med dette, så i dag ble det bestilt et 7 fots sett med Ten White spadeterminert fra Blue Jean.
    ...og så har jeg koblet inn Blue Jean istedet for Whistler på signalsiden i dag.... livin' on the edge :D
    Oi, hva skjer :)
    Det må ha blitt bra, for jeg ser du selger de andre kablene dine .
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.891
    Antall liker
    13.923
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Må leke litt videre med dette, så i dag ble det bestilt et 7 fots sett med Ten White spadeterminert fra Blue Jean.
    ...og så har jeg koblet inn Blue Jean istedet for Whistler på signalsiden i dag.... livin' on the edge :D
    Oi, hva skjer :)
    Det må ha blitt bra, for jeg ser du selger de andre kablene dine .
    Innspillingstid. Blue Jean løsner ikke skikkelig før etter ca 1750 timer. Prosessen kan fremskyndes omtrent 1000 timer ved å ha de en uke i dypfryseren og tine forsiktig opp. Det kan høres ut som de mister litt varme, men dette kommer tilbake etter om lag 22 timer i romtemperatur.
     

    hifiasylet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2004
    Innlegg
    393
    Antall liker
    90
    Sted
    Vestlandet
    Må leke litt videre med dette, så i dag ble det bestilt et 7 fots sett med Ten White spadeterminert fra Blue Jean.
    ...og så har jeg koblet inn Blue Jean istedet for Whistler på signalsiden i dag.... livin' on the edge :D
    Oi, hva skjer :)
    Det må ha blitt bra, for jeg ser du selger de andre kablene dine .
    Innspillingstid. Blue Jean løsner ikke skikkelig før etter ca 1750 timer. Prosessen kan fremskyndes omtrent 1000 timer ved å ha de en uke i dypfryseren og tine forsiktig opp. Det kan høres ut som de mister litt varme, men dette kommer tilbake etter om lag 22 timer i romtemperatur.
    Fikk en liten feeling om at vi nærmer oss 1 april... ;-)
    Men kan godt tenke meg at dette faktisk har effekt.
    Kanskje teste dette sjøl... Hvor kaldt har du fryseren?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Må være minst -278 grader i fryseren for at det der skal funke skikkelig.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Må leke litt videre med dette, så i dag ble det bestilt et 7 fots sett med Ten White spadeterminert fra Blue Jean.
    ...og så har jeg koblet inn Blue Jean istedet for Whistler på signalsiden i dag.... livin' on the edge :D
    Oi, hva skjer :)
    Det må ha blitt bra, for jeg ser du selger de andre kablene dine .
    Innspillingstid. Blue Jean løsner ikke skikkelig før etter ca 1750 timer. Prosessen kan fremskyndes omtrent 1000 timer ved å ha de en uke i dypfryseren og tine forsiktig opp. Det kan høres ut som de mister litt varme, men dette kommer tilbake etter om lag 22 timer i romtemperatur.
    Fikk en liten feeling om at vi nærmer oss 1 april... ;-)
    Men kan godt tenke meg at dette faktisk har effekt.
    Kanskje teste dette sjøl... Hvor kaldt har du fryseren?
    Nøttern'te med vanlig fryser. Du må ha Magic-cables sin egen modell. Den er atomkalibrert til å holde 22.324 minusgrader og da blir strukturen i kablene helt ypperlig for avspilling av jazz.

    Blir lyden for varm etter tining har de en portabel versjon du kan sette mellom høyttaler og amp og legge 75 cm av kabelen oppi. Den vil da kjøle ned kabelen og virke som en passiv EQ.

    Modellene koster fra 67 000 for den portable og den atomkalibrerte ligger på 220 000, men da får du 5 års garanti og håndtakene kan da fås i valnøtt eller krom.
     

    hifiasylet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2004
    Innlegg
    393
    Antall liker
    90
    Sted
    Vestlandet
    Hørtes ut som en kjempedeal, hvis man har litt perspektiv på ting... (Kanskje 300 - 400 år) :)
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Må leke litt videre med dette, så i dag ble det bestilt et 7 fots sett med Ten White spadeterminert fra Blue Jean.
    ...og så har jeg koblet inn Blue Jean istedet for Whistler på signalsiden i dag.... livin' on the edge :D
    Oi, hva skjer :)
    Det må ha blitt bra, for jeg ser du selger de andre kablene dine .
    Innspillingstid. Blue Jean løsner ikke skikkelig før etter ca 1750 timer. Prosessen kan fremskyndes omtrent 1000 timer ved å ha de en uke i dypfryseren og tine forsiktig opp. Det kan høres ut som de mister litt varme, men dette kommer tilbake etter om lag 22 timer i romtemperatur.
    Tipper du bøyde hode for langt ned i fryseren, og fikk en brainfreeze, det er falig det... :)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.891
    Antall liker
    13.923
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Passe seriøst, E.I.A.: Ny hodevinkling. Kjent litt etter på hva Asbjørn skrev angående lyden fra HarmTech basert på målingene, og må jo innrømme at det virker fornuftig. Stadig større og sterkere tanker om at det ikke er mulig at det kan være så vanskelig å lage en god kabel. Paradox Audio og Skogrand forsterker inntrykket av at det ikke er vanskelig å lage hiend kabler og prisene er så - etter min mening - idiotisk høye at sunn fornuft forsvant i vill panikk for lenge siden. Går mye i olabukser så Blue Jeans passer meg fint.
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har gått over til å kun ha Blue Jeans kabler i mitt oppsett :) Og vil mest sannsynlig ha Blue Jeans i mitt fremtidige sekundæroppsett når jeg omsider sitter med hus :D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn