Hvis du tar hensyn til alt som skjer med lyden over PA-anlegget på konserter og ved masteringen av CD-plater, så innser man raskt at det som finnes på innspillinger ikke er en ufarget kopi av virkelig lyd.Tycker det finns en lucka i ditt resonemang faktiskt. Det är ju mycket möjligt att alla inivider har lite olika hörsel och därmed kan uppleva precis samma ljud annorlunda. Men alla vet ju hur de upplever ett ljud i verkligheten, det verkar ju då ganska konstigt att man ska ändra på det ljudet i sin anläggning så att det ska passa någon slags personlig smak och ger en annan upplevelse. Och är det så kan ju inget låta bra precis som det är i verkligheten.
Enig.1. Rommet
2. Høyttalere
3. Forsterker
4. Signalkilde
5. Kabler
De komponentene som "påvirker" godlyden MEST i MITT rom er:
1. Effekt forsterker
2. CD-spiller
Resten av "leddene" påvirker, men ikke i like stor grad som ovennevnte.
Støttes ;D1, Rummet
2, Högtalare
3, Elektronik
.
.
.
.
.
526, Kablar
"Man kan bygge perfekte lytterom. Man kan ikke i dag bygge perfekte høyttalere. Det er vitenskaplig ubestridt den komponenten som farger mest med sin høye forvrengning. Det er m.a.o. den komponenten man bør jobbe mest med. (det er i.o.f.s. mye jobb å bygge lytterom, men det er vitenskaplig overkomlig)
Mvh
Bjørn
Hørselen er ingen utbyttbar komponent i den personlige musikkopplevelsen, men sammen med preferanser gir den noe å matche anlegget mot. Poenget med å inkludere hørsel og preferanser er at det som for en person høres perfekt ut ikke nødvendigvis høres perfekt ut for en annen. For meg er det ingen tvil om at lytteren/hørselen hører med i matchingskabalen.
Hvordan er det mulig å ikke plassere høyttalerene øverst på en slik liste? Du kan ha så fint og maksimalt tunet rom du bare vil, og så dyr elektronikk som bare det, men uten høyttalere, ingen lyd. Det er jo faktisk de som setter luften i bevegelse. Et stereoanlegg uten høyttalere er som en bil uten hjul. Det er klart at høyttalerene er den viktigste komponenten!1. Rommet
2. Høyttalere
3. Forsterker
4. Signalkilde
5. Kabler
Denne holder jeg medMin liste i ERFART prioritet:
Rommet
Høytalere
Preamp
Kilde
Effekttrinn
Kabler
div dikkedarier.....sånn for spenningens skyld![]()
En kjede er jo ikke sterkere enn det svakeste ledd. Å velge en rimelig CD-spiller kan jo være greit i en oppbygningsfase, men detaljer som går tapt fra kilden, kommer aldri tilbake uansett hvor mye penger man legger i høyttalere og forsterkere.Det evige spørsmålet for de som er bitt av oppgraderings-basillen: "Hvilket ledd i kjeden bør jeg oppgradere neste gang - hva er det viktigste leddet i kjeden". Jeg er interessert i andres synspunkter på hvilket ledd i kjeden som er svakest, sett i forhold til målet om naturtro lyd. Jeg har ikke mye erfaring, men her er mine inntrykk: (Prioritert rekkefølge.)
1. Høyttalerne. Ulike typer og ulike prisnivåer har meget stor innvirkning på lyden. Hvilken type høyttaler du har, er aller mest avgjørende for sluttresultatet.
2. Forsterker. Forsterkere har ikke like mye egensignatur på sluttresultatet som ht. Forsterkerens viktigste oppgave er å ha nok krefter til å drive høyttalerne på en kontrollert måte. En forsterker som ikke er strømsterk nok, kan totalt ødelegge musikkopplevelsen, selv om ht er god.
3. Kabler. Min erfaring er at bytte av kabler kan ha bemerkelsesverdig stor betydning for lyden. Dette har jeg ved flere anledninger demonstrert for uintresserte personer som har blitt overrasket. Ulike kabler kan i stor grad påvirke alle egenskaper ved lyden.
4. CD-spiller. Dette er det leddet i kjeden som jeg har hatt minst glede av og oppgradere tidligere. Jeg har foretatt mange A/B tester mellom cd-spillere i ulike prisklasser. Man kan i noen grad spore ulik signatur, men dette er nyanser. Forskjellen er i detaljene i lydbildet. (Utklinging, separasjon av instrumenter osv).
Ut fra dette, kan man kanskje klare seg med en rimelig cd-spiller, og investere mer i de andre leddene i kjeden?
joda, men alle disse komponentene må en ha om det skal bli lydHvordan er det mulig å ikke plassere høyttalerene øverst på en slik liste? Du kan ha så fint og maksimalt tunet rom du bare vil, og så dyr elektronikk som bare det, men uten høyttalere, ingen lyd. Det er jo faktisk de som setter luften i bevegelse. Et stereoanlegg uten høyttalere er som en bil uten hjul. Det er klart at høyttalerene er den viktigste komponenten!
Dette er tull...! Prøv å plassere et par iPod-øreplugger på hvert sitt stativ, koblet opp mot din high-end-forsterker, som får signalet levert av en CD-spiller til 100000. Sett deg så i sweet-spot og lytt. Jeg kan garantere at lytteopplevelsen blir dårligere, enn om oppsettet er iPod -> billlig forsterker -> B&W 800. Ergo: høyttalere er viktigst!4. Høyttalere. Er avgjørende for både klang og lydbilde, tilpassing til behov og rom er viktigst her, men sammenhengen mellom pris og kvalitet er ikke alltid like åpenbar som på de øvrige komponentene.
Tja, jeg får lyd om jeg skrur opp forsterkeren høyt nok, selv om ingen signalkilde er koblet til. Det er riktignok bare litt svak brumming, men mere lyd enn om CD-spiller og forsterker står på full guffe, men uten høyttalere.joda, men alle disse komponentene må en ha om det skal bli lyd![]()
Skjønner ikke helt hva du vil med spørsmålet.Tenk deg en konsertsituasjon. En person og en annen kommer tilfeldigvis til å sitte ved siden av hverandre. Skal de da bytte plass halvveis i konserten, slik at hver av de to sine "preferanser" i best mulig grad skal bli ivaretatt??
Det er- etter min mening- ingen mening- i å betrakte annlegget som en kjede.En kjede er jo ikke sterkere enn det svakeste ledd.
Dette er også tull. En øreplugg er ikke en høyttaler, selv om du plasserer den på et stativ, så sammenligningen blir bare tull. Klart det er en viss sammenheng mellom pris og ytelse, men hvis du klemmer et par B&W 800 inn på et 12 kvadratmeter stort rom, så får du høyst sannsynlig dårligere lyd enn om du går for et par mindre, men gode høyttalere til mellom 10 og 20 Kkr.Dette er tull...! Prøv å plassere et par iPod-øreplugger på hvert sitt stativ, koblet opp mot din high-end-forsterker, som får signalet levert av en CD-spiller til 100000. Sett deg så i sweet-spot og lytt. Jeg kan garantere at lytteopplevelsen blir dårligere, enn om oppsettet er iPod -> billlig forsterker -> B&W 800. Ergo: høyttalere er viktigst!
Den har jeg store problemer med å ta alvorlig. For småsignalelektronikk er prisforskjellen mellom dårlige og state-of-the-art komponenter liten, ytelseskurven for feks CD-spillere flater ut mellom fem og ti tusen kroner. Godt elektronikkdesign trenger heller ikke å koste noe mer enn dårlig elektronikkdesign, det avgjøres av kompetanse, ikke pris. Effektforsterkere er til en viss grad et unntak, siden mye effekt og strømkapasitet krever mange transistorer og en kraftig psu, hvilket trekker opp kostprisen.4. Høyttalere. Er avgjørende for både klang og lydbilde, tilpassing til behov og rom er viktigst her, men sammenhengen mellom pris og kvalitet er ikke alltid like åpenbar som på de øvrige komponentene.
Ut fra en filosofisk betraktning har du muligens rett, men her er det snakk om erfaring og prioritering. Det er jo ikke snakk om å ikke bruke penger på høyttalere, men en innbyrdes prioritering mellom komponentene.Dette er tull...! Prøv å plassere et par iPod-øreplugger på hvert sitt stativ, koblet opp mot din high-end-forsterker, som får signalet levert av en CD-spiller til 100000. Sett deg så i sweet-spot og lytt. Jeg kan garantere at lytteopplevelsen blir dårligere, enn om oppsettet er iPod -> billlig forsterker -> B&W 800. Ergo: høyttalere er viktigst!
Problemet blir at det er veldig vanskelig å gi generelle råd på dette området. Matching mellom komponentene, rom og hva som er behovet blir alltid viktigst. En headbanger på 18 har helt andre preferanser enn en kammermusikklytter på 50. Størrelsen på budsjettet er også avgjørende, men det er jo faktisk nesten større muligheter til å drite seg ut når det gjelder matching på et stort budsjett.Den har jeg store problemer med å ta alvorlig. For småsignalelektronikk er prisforskjellen mellom dårlige og state-of-the-art komponenter liten, ytelseskurven for feks CD-spillere flater ut mellom fem og ti tusen kroner. Godt elektronikkdesign trenger heller ikke å koste noe mer enn dårlig elektronikkdesign, det avgjøres av kompetanse, ikke pris. Effektforsterkere er til en viss grad et unntak, siden mye effekt og strømkapasitet krever mange transistorer og en kraftig psu, hvilket trekker opp kostprisen.
For høyttalere er situasjonen en helt annen. Et kompromisstløst høyttalerdesign som skal gjengi hele det hørbare frekvensområdet med stort dynamisk område, lite lineær signalpåvirkning (avvik i frekvensgang etc) og lite forvrenging, vil garantert koste ganske mange penger. Man kan lage tyve CD-spillere med utelukkende state-of-the-art komponenter for den samme kostnadsprisen som ett skikkelig stort og samtidig godt høyttalerkabinett.
Hørt om briller?Det er- etter min mening- ingen mening- i å betrakte annlegget som en kjede.
Anleggets komponenter og deres bidrag lar seg bedre betrakte som et antall linser lagt oppå hverandre, som man deretter må se gjenom. Ethvert avvik fra idealet, hva man har av idealer får hver enkelt vurdere, summeres. Dette gjelder enten det kommer fra kilden, forsterkeren, høyttaleren eller rommet. At detaljer som på et sted er gått tapt, ikke lar seg gjenopprette er sant. Men hvor tapet finner sted er knekkende likegyldig for lytteren, så lenge det skjer før lyden når øret. Avvik fra ideell tonal balanse derimot, kan avbalanseres med motsatt avvik andre steder.
Anlegget kan betraktes som en kjede bare dersom det er snakk om at et komponent slutter å virke.
Da er jeg svært interessert i hvordan din definisjon av "høyttaler" ser ut...?En øreplugg er ikke en høyttaler
Har ikke noe med utseende å gjøre. Det er definert ut fra hvilket bruksområde den er ment å ha, altså hvilke egenskaper man kan forvente ut fra hva produsenten sier den skal brukes til. En iPod øreplugg er ikke designet for å spille som en høyttaler. Hvis du mener en iPod øreplugg kan kalles høyttaler bare fordi du plasserer den på stativ og kobler til effekttrinn, så kan du vel like gjerne koble preampen rett i B&W800-høyttaleren og kalle det et effekttrinn.Da er jeg svært interessert i hvordan din definisjon av "høyttaler" ser ut...?
Jeg mente ikke utseendet på høyttaleren, men "utseendet" på definisjonen. Hvilken definisjon av "høyttaler" er det du bruker, som en øreplugg ikke havner inn under?Har ikke noe med utseende å gjøre. Det er definert ut fra hvilket bruksområde den er ment å ha, altså hvilke egenskaper man kan forvente ut fra hva produsenten sier den skal brukes til.
Var i ferd med ZZZZZ, men nå ble det ;D ;D ;D!Har ikke noe med utseende å gjøre. Det er definert ut fra hvilket bruksområde den er ment å ha, altså hvilke egenskaper man kan forvente ut fra hva produsenten sier den skal brukes til. En iPod øreplugg er ikke designet for å spille som en høyttaler. Hvis du mener en iPod øreplugg kan kalles høyttaler bare fordi du plasserer den på stativ og kobler til effekttrinn, så kan du vel like gjerne koble preampen rett i B&W800-høyttaleren og kalle det et effekttrinn.
Du kaller ikke en traktor for racerbil, bare fordi du kjører den på en formel 1-bane.
Du kaller ikke en spiseskje for spade, selv om du bruker den til å spa jord med.
Du kaller ikke en brødkniv for skrutrekker selv om du bruker den til å skru i en skrue med.
Du kaller ikke en bøtte for hatt, selv om du har den på hodet.
Du kaller ikke en bruskasse for stol, selv om du sitter på den.
Håper jeg har gjort meg forstått...
Det var som sagt ikke et reellt alternativ, men et hypotetisk eksempel. Du kan like gjerne se for deg en større høyttaler med samme soniske egenskapene som en øreplugg. I den virkelige verden har jeg vært borti reisehøyttalere som ikke er så langt unna...Åpenbare feilkonstruksjoner, eller bruk av en komponent på andre måter enn de er konstruert for har ingen relevans.
Du kaller ikke en dame for mann selv om ho får seg litt kølle..... ;DHar ikke noe med utseende å gjøre. Det er definert ut fra hvilket bruksområde den er ment å ha, altså hvilke egenskaper man kan forvente ut fra hva produsenten sier den skal brukes til. En iPod øreplugg er ikke designet for å spille som en høyttaler. Hvis du mener en iPod øreplugg kan kalles høyttaler bare fordi du plasserer den på stativ og kobler til effekttrinn, så kan du vel like gjerne koble preampen rett i B&W800-høyttaleren og kalle det et effekttrinn.
Du kaller ikke en traktor for racerbil, bare fordi du kjører den på en formel 1-bane.
Du kaller ikke en spiseskje for spade, selv om du bruker den til å spa jord med.
Du kaller ikke en brødkniv for skrutrekker selv om du bruker den til å skru i en skrue med.
Det evige spørsmålet for de som er bitt av oppgraderings-basillen: "Hvilket ledd i kjeden bør jeg oppgradere neste gang - hva er det viktigste leddet i kjeden". Jeg er interessert i andres synspunkter på hvilket ledd i kjeden som er svakest, sett i forhold til målet om naturtro lyd. Jeg har ikke mye erfaring, men her er mine inntrykk: (Prioritert rekkefølge.)
1. Høyttalerne. Ulike typer og ulike prisnivåer har meget stor innvirkning på lyden. Hvilken type høyttaler du har, er aller mest avgjørende for sluttresultatet.
2. Forsterker. Forsterkere har ikke like mye egensignatur på sluttresultatet som ht. Forsterkerens viktigste oppgave er å ha nok krefter til å drive høyttalerne på en kontrollert måte. En forsterker som ikke er strømsterk nok, kan totalt ødelegge musikkopplevelsen, selv om ht er god.
3. Kabler. Min erfaring er at bytte av kabler kan ha bemerkelsesverdig stor betydning for lyden. Dette har jeg ved flere anledninger demonstrert for uintresserte personer som har blitt overrasket. Ulike kabler kan i stor grad påvirke alle egenskaper ved lyden.
4. CD-spiller. Dette er det leddet i kjeden som jeg har hatt minst glede av og oppgradere tidligere. Jeg har foretatt mange A/B tester mellom cd-spillere i ulike prisklasser. Man kan i noen grad spore ulik signatur, men dette er nyanser. Forskjellen er i detaljene i lydbildet. (Utklinging, separasjon av instrumenter osv).
Ut fra dette, kan man kanskje klare seg med en rimelig cd-spiller, og investere mer i de andre leddene i kjeden?
![]()
![]()
Denne rækkefølge kan jeg tilslutte mig.
Jeg har hørt anlæg med særdeles billige cd afspillere og superlyd.
Mvh.
Sven Palvig
![]()
hehe, morsomt innlegg.Dette er tull...! Prøv å plassere et par iPod-øreplugger på hvert sitt stativ, koblet opp mot din high-end-forsterker, som får signalet levert av en CD-spiller til 100000. Sett deg så i sweet-spot og lytt. Jeg kan garantere at lytteopplevelsen blir dårligere, enn om oppsettet er iPod -> billlig forsterker -> B&W 800. Ergo: høyttalere er viktigst!
jeg forsto det! ;DHar ikke noe med utseende å gjøre. Det er definert ut fra hvilket bruksområde den er ment å ha, altså hvilke egenskaper man kan forvente ut fra hva produsenten sier den skal brukes til. En iPod øreplugg er ikke designet for å spille som en høyttaler. Hvis du mener en iPod øreplugg kan kalles høyttaler bare fordi du plasserer den på stativ og kobler til effekttrinn, så kan du vel like gjerne koble preampen rett i B&W800-høyttaleren og kalle det et effekttrinn.
Jeg liker også denne analogien. Jeg mener oppriktig at den har forklaringskraft som langt overgår kjedeanalogien.Hørt om briller?
Liker analogien din til linser, og det er som du påpeker slik at feil i en linse kan rettes opp av en annen linse.
RIAA filtre er vel lineære (eller lineær + noe dynamikk-greier?). Lineære funksjoner er veldig lett å kompensere for (utenom rene null-punkt).Jeg liker også denne analogien. Jeg mener oppriktig at den har forklaringskraft som langt overgår kjedeanalogien.
Teknologien setter naturligvis grenser for hvor store og hvilke feil som lar seg rette opp. Hubbleteleskopet var vel ubrukelig i lang tid, fordi man forsatt ikke hadde god nok teknologi til å rette opp de feilene det hadde.
At en ukomplisert og forutsigbar feil lar seg rette opp, er godt kjent for alle som har en platespiller. Platene er med vilje spilt inn med en frekvensrespons som ville få høyttalerne på laptopen til å virke bra, men de rettes elegant opp i RIAA-forsterkeren. Denne introduksjonen av en feil i den hensikt å rette den opp senere, er et eksempel på meget elegant omgåelse av andre problemer.
Det blir derimot vanskelig når feilene er mer kompliserte eller uforutsigbare, for eksempel resonanser i en platespillerarm, wow og flutter fra spilleren, intermodulasjonsforvrengning eller støy fra en forsterker o.s.v.