Viggo Kristiansen - nok et justismord?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    Slubbert

    Gjest
    zed skrev:
    Tror du virkelig at han er uskyldig?

    [bilde]
    Seriøst? Hvor gammel er du? Hvordan folk ser ut er temmelig irrelevant i forhold til skyldspørsmålet i en straffesak, det som har noe å si er hvorvidt han har fått en rettferdig rettergang. Hvis svaret er "nei" bør saken gjenopptas, hvilket kommisjonen for gjenopptagelse nå må ta stilling til. Føleri har ingen plass i rettsvesenet. Forøvrig ser han for mine øyne ut som en helt vanlig person, en hvemsomhelst.

    Hvem av disse vil du mest ha i fengsel?

     

    Vedlegg

    Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    6
    knutinh skrev:
    BT skrev:
    Jeg for min del ville sovet dårligere om natta med Viggo på frifot.
    Heller en skyldig Viggo på frifot enn en uskyldig Viggo i buret.

    Hvorvidt han faktisk er skyldig eller om bevisene som ble lagt fram i rettssaken holdt vann vet jeg ærlig talt ikke, og derfor avstår jeg fra å synse om det.

    -k
    Lett å si for en som ikke har barn, men det der var en ganske drøy ting å si.

    Dette våset om bedre med 10 eller 100 skyldige fri enn 1 en uskyldig dømt er jeg ganske lei av nå, det er en klisje.
    Jo det er aldeles grusomt når noen blir uskyldig dømt, men det er jammen grusomt når man ikke klarer å sette en skyldig i fengsel og han forgriper seg eller dreper igjen. Det skjedde nylig i Sveriga, Engla hadde ikke vært død i dag om mannen som drepte henne hadde sittet der han burde sitte.
    At denne saken kanskje ikke er så opplagt som man først trodde og bør sees nærmere på kan jeg være enig i, at ingen ønsker at noen skal dømmes uskyldig er vel også lett å forstå, men når skyldige går fri er det en sjanse for at de begår et nytt overgrep, og hva med rettsvernet til de potensielle ofrene?
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.876
    Antall liker
    5.718
    Torget vurderinger
    1
    Sleiven skrev:
    Saken er jo krystallklar.
    Viggo er en pedofil psykopat og ble avslørt av tilståelsen til sin medkumpan.,,,
    Ingen saker er vel krystallklare, men en tilståelse er jo muligens det fremste beviset av alle. Det virker veldig rart om en kamerat skal avsløre en annen kamerat som ikke har vært delaktig i det hele tatt, men graden av delaktighet vil nok være flytende med tanke på at ingen ønsker å ta "hovedskylden" i en sak de er tilalt for.

    En ting som jeg ikke finner noe sted i media - hva er historien til Jan Helge Andersen i dag? Hevder han fortsatt at Kristiansen er skyldig eller har han endret sin forklaring?

    Mvh
    Høvdingen
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Høvdingen skrev:
    En ting som jeg ikke finner noe sted i media - hva er historien til Jan Helge Andersen i dag? Hevder han fortsatt at Kristiansen er skyldig eller har han endret sin forklaring?
    http://www.fvn.no/nyheter/kristiansand/article610017.ece

    Jan Helge Andersen avviser at han lot seg lure av politiet til å anklage kameraten for Baneheia-drapene.

    Jeg ønsket å tilstå hele tida. Kristiansen må ta straffen sin og slutte å rote, sier Andersen i et intervju med TV 2.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    Komponenten skrev:
    Dette våset om bedre med 10 eller 100 skyldige fri enn 1 en uskyldig dømt er jeg ganske lei av nå, det er en klisje.

    Det er det rene vås du skriver dersom du ikke selv er villig til å sitte i uskyldig fengsel i 21 år.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Mannen er jo om mulig enda farligere i dag enn han var da han ble barnemorder. Hans venn og medhjelper har i det minste innrømmet hva de to har gjort, og kan derfor kanksje en dag slippe ut igjen i samfunnet. Viggo som fremdeles ikke vil ta ansvar for sine ugjerninger må derfor holdes på refornyet sikring til han er ufarliggjort eller død. Case closed.
     

    Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    6
    Voff skrev:
    Komponenten skrev:
    Dette våset om bedre med 10 eller 100 skyldige fri enn 1 en uskyldig dømt er jeg ganske lei av nå, det er en klisje.

    Det er det rene vås du skriver dersom du ikke selv er villig til å sitte i uskyldig fengsel i 21 år.

    Jeg vil heller sitte 21 år uskyldig i fengsel enn at noen av mine barn skal ende opp som de i Baneheia, det er det jeg sier.
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.876
    Antall liker
    5.718
    Torget vurderinger
    1
    Sitert fra Fædrelandsvennen:
    Kristiansens forsvarer, Sigurd Klomsæt, uttalte til Fædrelandsvennen i dag at det ikke finnes bevis mot hans klient, og at det eneste som knytter Kristiansen til drapene er Andersens forklaring.
    Med tanke på at Andersen opprettholder sin forklaring etter 8 år, samtidig som han hevder at politiet ikke presset eller lurte han, så tror jeg Klomsæt får store problemer med å frifinne Viggo Kristiansen på grunnlag av bevismangel.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    Komponenten skrev:
    Jeg vil heller sitte 21 år uskyldig i fengsel enn at noen av mine barn skal ende opp som de i Baneheia, det er det jeg sier.
    Det du skriver er rent svada. Dersom man setter uskyldige i fengsel betyr det at morderne går fri....
     

    JAND

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2005
    Innlegg
    538
    Antall liker
    0
    Voff skrev:
    Komponenten skrev:
    Jeg vil heller sitte 21 år uskyldig i fengsel enn at noen av mine barn skal ende opp som de i Baneheia, det er det jeg sier.
    Det du skriver er rent svada. Dersom man setter uskyldige i fengsel betyr det at morderne går fri....
    Hadde tenkt å kommentere Komponenten, men jeg ble så matt at det ikke lot seg gjøre...
    Synes det er litt mye følelses styrt synsing her. Jeg føler selv litt angst for mitt barn og de jeg onkel til når jeg leser og hører om overgrep, og andre traumer som blir påført barn. Men man kan da ikke gå fra komseptene.

    Den skyldige må for en hver pris pågripes og dømmes, og ingen uskyldig må gjøres til syndebukk eller dømmes uriktig.

    Jon A
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Høvdingen skrev:
    Ingen saker er vel krystallklare,
    Jeg er enig.
    men en tilståelse er jo muligens det fremste beviset av alle.
    Sammen med uomtvistelige tekniske bevis, så ja. Flere justismord har imidlertid blitt begått mot noen som ikke var i stand til å motstå presset under et forhør eller å forstå konsekvensene av å innrømme noe de ikke har gjort.
    Det virker veldig rart om en kamerat skal avsløre en annen kamerat som ikke har vært delaktig i det hele tatt, men graden av delaktighet vil nok være flytende med tanke på at ingen ønsker å ta "hovedskylden" i en sak de er tilalt for.
    Jeg kjenner ikke Baneheia-saken, og jeg liker ikke å spekulere for mye i de triste skjebnene. Generelt så kan man se for seg at en rasjonell, kynisk kriminell angir andre dersom hun tror eller vet at det gir strafferabatt, uavhengig av om denne andre personen er skyldig. En annen motivasjon kan være å flytte fokus fra seg selv blant familie, venner etc.

    -k
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Komponenten skrev:
    knutinh skrev:
    Heller en skyldig Viggo på frifot enn en uskyldig Viggo i buret.

    Hvorvidt han faktisk er skyldig eller om bevisene som ble lagt fram i rettssaken holdt vann vet jeg ærlig talt ikke, og derfor avstår jeg fra å synse om det.
    Lett å si for en som ikke har barn, men det der var en ganske drøy ting å si.

    Dette våset om bedre med 10 eller 100 skyldige fri enn 1 en uskyldig dømt er jeg ganske lei av nå, det er en klisje.
    Jo det er aldeles grusomt når noen blir uskyldig dømt, men det er jammen grusomt når man ikke klarer å sette en skyldig i fengsel og han forgriper seg eller dreper igjen.
    ...
    Jeg kan ikke si noe annet enn at jeg kommer til å bruke alle saklige midler jeg kan for at ditt syn blir en marginalisert ytterkant av befolkningen.

    Hva med den skyldige som går fri når du vil fengsle uskyldige? Tror du ikke han kommer til å drepe igjen? Hva om døtrene dine blir satt uskyldig i fengsel i 21 år i stedetfor å bli forgrepet?

    -k
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.876
    Antall liker
    5.718
    Torget vurderinger
    1
    knutinh skrev:
    Generelt så kan man se for seg at en rasjonell, kynisk kriminell angir andre dersom hun tror eller vet at det gir strafferabatt, uavhengig av om denne andre personen er skyldig. En annen motivasjon kan være å flytte fokus fra seg selv blant familie, venner etc.
    Ingen tvil om at "strafferabatt" er et godt motiv (og også mye benyttet) for å angi andre personer, men som oftest så vil den eller de personene en angir ha vært delaktig på en eller annen måte. Det er ikke så enkelt å implisere uskyldige mennesker da ting som oftest ikke vil henge sammen, og dette ser nok Politiet nokså raskt, men "ingen regel uten unntak".

    Mvh
    Høvdingen
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Høvdingen skrev:
    knutinh skrev:
    Generelt så kan man se for seg at en rasjonell, kynisk kriminell angir andre dersom hun tror eller vet at det gir strafferabatt, uavhengig av om denne andre personen er skyldig. En annen motivasjon kan være å flytte fokus fra seg selv blant familie, venner etc.
    Ingen tvil om at "strafferabatt" er et godt motiv (og også mye benyttet) for å angi andre personer, men som oftest så vil den eller de personene en angir ha vært delaktig på en eller annen måte. Det er ikke så enkelt å implisere uskyldige mennesker da ting som oftest ikke vil henge sammen, og dette ser nok Politiet nokså raskt, men "ingen regel uten unntak".
    Du trekker inn etterforskning og rettssystem. I en ideell verden så vil selvsagt disse sørge for at uskyldige personer ikke blir straffet selv om en kriminell prøver å trekke dem inn. En måte å gjøre det på er å prøve å finne tekniske bevis, og å sørge for at man i tillegg til en tilståelse har etterprøvbar, konkret informasjon som man nødvendigvis må ha vært til stede for å vite.

    Det jeg ramset opp var kanskje på et enklere nivå, "hvorfor kan en kriminell tenkes å ville implisere andre". Jeg tror at den ikke-juridiske biten er undervurdert. Det å føle at flere må dele skylden, og å føle at skammen blir ledet vekk fra seg selv, kan være viktig for oss mennesker, spesielt i saker som medfører livslang fordømming av samfunnet.

    -k
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.876
    Antall liker
    5.718
    Torget vurderinger
    1
    knutinh skrev:
    Du trekker inn etterforskning og rettssystem. I en ideell verden så vil selvsagt disse sørge for at uskyldige personer ikke blir straffet selv om en kriminell prøver å trekke dem inn. En måte å gjøre det på er å prøve å finne tekniske bevis, og å sørge for at man i tillegg til en tilståelse har etterprøvbar, konkret informasjon som man nødvendigvis må ha vært til stede for å vite.

    Det jeg ramset opp var kanskje på et enklere nivå, "hvorfor kan en kriminell tenkes å ville implisere andre". Jeg tror at den ikke-juridiske biten er undervurdert. Det å føle at flere må dele skylden, og å føle at skammen blir ledet vekk fra seg selv, kan være viktig for oss mennesker, spesielt i saker som medfører livslang fordømming av samfunnet.
    Jeg skjønner veldig godt hva du sier, og jeg skjønner veldig godt hvorfor en kriminell ønsker å implisere andre, men når dette først skjer, så vil det nok som oftest være enkelt for Politiet å se hvem som er fullstendig uskyldig, mens det blir vanskeligere når den impliserte har vært delaktig på et eller annet nivå.

    Jeg tenkte vel først og fremst på Baneheia når jeg skrev mitt innlegg, og i denne saken synes jeg det fremgår som svært usannsynlig at Andersen har implisert en uskyldig Kristiansen med tanke på alt det som fremgikk av rettsaken, men merkeligere ting har skjedd.
     

    Honkey-Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    385
    Høvdingen skrev:
    knutinh skrev:
    Du trekker inn etterforskning og rettssystem. I en ideell verden så vil selvsagt disse sørge for at uskyldige personer ikke blir straffet selv om en kriminell prøver å trekke dem inn. En måte å gjøre det på er å prøve å finne tekniske bevis, og å sørge for at man i tillegg til en tilståelse har etterprøvbar, konkret informasjon som man nødvendigvis må ha vært til stede for å vite.

    Det jeg ramset opp var kanskje på et enklere nivå, "hvorfor kan en kriminell tenkes å ville implisere andre". Jeg tror at den ikke-juridiske biten er undervurdert. Det å føle at flere må dele skylden, og å føle at skammen blir ledet vekk fra seg selv, kan være viktig for oss mennesker, spesielt i saker som medfører livslang fordømming av samfunnet.
    Jeg skjønner veldig godt hva du sier, og jeg skjønner veldig godt hvorfor en kriminell ønsker å implisere andre, men når dette først skjer, så vil det nok som oftest være enkelt for Politiet å se hvem som er fullstendig uskyldig, mens det blir vanskeligere når den impliserte har vært delaktig på et eller annet nivå.

    Jeg tenkte vel først og fremst på Baneheia når jeg skrev mitt innlegg, og i denne saken synes jeg det fremgår som svært usannsynlig at Andersen har implisert en uskyldig Kristiansen med tanke på alt det som fremgikk av rettsaken, men merkeligere ting har skjedd.
    Leser akkurat boka til Tore Sandberg om dobbeltjustismordet på Fritz Moen. Når man ser hvor ufattelig sykt, hjelpeløst og skamløst politiet (inkludert Kripos!) opptrer i disse sakene, faller illusjonene som korthus. Jeg skammer meg over vårt politi når jeg ser hva de tidvis kan bedrive.
    Så, jo; det er FULLT MULIG at også Viggo Kristiansen er dømt på fullstendig feil grunnlag. Dessverre.

    Honkey
     

    Honkey-Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    385

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    bambadoo skrev:
    Bare en liten formaning i denne tråden. Diskuter prinsipp om rettstaten og ikke disse grusomme handlingene som er begått. Jeg kjente den ene som ble drept og hele familien, derfor skaper det endel minner. Kanskje andre på forumet har andre forhold til forskjellige involvert.


    Har pratet med personer som var tilstede når to uskyldige små barn ble funnet, og må "nesten" være enig med at det er bedre å ta denne saken opp til ny vurdering.

    Vi skal også være klar over at, i dette tilfellet så snakkes det om meget syke gjerningsmenn!

    Skal ikke gå i detalj, men her snakker vi faktisk om personer som ikke har livets rett!

    Blir siktede dømt igjen, så håper man at det blir livsfarlig forvaring for denne/disse personene.

    Synes også det er veldig uheldig at man sammenligner f. eks. hekseforfølgelsen med denne saken.

    Det er ikke mere enn 40 år siden man lobotomerte personer, som viste en så stor forakt for menneskeheten!
     

    Honkey-Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    385
    Da har tre nye år i fengsel passert, og saken skal på ny inn i rettsapparatet, denne gangen er det faktisk Gjenopptakelseskommisjonen som er på tiltalebenken.
    http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7741795
    Jeg undrer meg på om advokatene ville legge så mye tid, energi og ressurser inn i denne jobben, dersom de ikke mente veldig sterkt at de hadde en sak? Med dette grusomme bakteppet, vil tross alt fallhøyden være forferdelig, om det er valgt feilaktige premisser.

    Honkey
     

    Honkey-Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    385
    Honkey-Chateau skrev:
    Her: http://www.gjenopptakelse.no/fileadmin/download/2008_00067.pdf ligger gjenopptakelseskommisjonens avgjørelse i en sak mot en annen psykisk utviklingshemmet som ble dømt for drap. Saken har uhyggelig mange likhetspunkter med Fritz Moen-saken.
    Og den blir gjenopptatt. Tore Sandberg har igjen gjort en viktig jobb for rettssikkerheten i dette landet.
    http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostafjells/telemark/1.6278150

    Honkey
    Denne saken endte med 10 millioner til enda en mann som har fått sitt liv destruert av det norske rettsvesen.
    http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7600379

    Honkey
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Vanskelig sak å ta stilling til dette. Tanken på at en grotesk barnemorder skal kunne åle seg fri på en technicality tiltaler lite. Selvsagt like uhyrlig å måtte sone og være offentlig uthengt om han skulle vise seg å ikke være gjerningsmann.

    Men med en så grundig rettssak og 4 runder med blanke avslag om ny vurdering så er vel ennå tilliten til det norske rettsvesenet stor nok til å tro at den dommen han fikk var riktig.

    Å blånekte lenge nok er ingen grunn i seg selv til å få kjørt rettsaker i reprise.
     

    Honkey-Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    385
    Gjestemedlem skrev:
    Vanskelig sak å ta stilling til dette. Tanken på at en grotesk barnemorder skal kunne åle seg fri på en technicality tiltaler lite. Selvsagt like uhyrlig å måtte sone og være offentlig uthengt om han skulle vise seg å ikke være gjerningsmann.

    Men med en så grundig rettssak og 4 runder med blanke avslag om ny vurdering så er vel ennå tilliten til det norske rettsvesenet stor nok til å tro at den dommen han fikk var riktig.

    Å blånekte lenge nok er ingen grunn i seg selv til å få kjørt rettsaker i reprise.
    Det er blånekting i kombinasjon med manglende eller svake bevis som er utfordringen. Det finnes intet som knytter viggo Kristiansen til åstedet. Det ER faktisk et problem, rent juridisk.

    Honkey
     
    N

    nb

    Gjest
    Honkey-Chateau skrev:
    Det er blånekting i kombinasjon med manglende eller svake bevis som er utfordringen. Det finnes intet som knytter viggo Kristiansen til åstedet. Det ER faktisk et problem, rent juridisk.
    Virker som den juridiske ekspertisen som uttalte seg ikke hadde helt troen. Dette åpner eventuelt i praksis for et dobbelt rettsløp - først den vanlige, deretter gjenopptagelseskommisjonen og deretter hele sulamitten enda en gang om man bestrider gjenopptagelseskommisjonens avgjørelse. Kommentarene gikk i retning av at denne problemstillingen har faktisk ikke lovgiver tenk på - at de har opprettet et organ (kommisjonen) som i seg selv er underlagt norske domstoler.

    Honkey-Chateau skrev:
    Jeg undrer meg på om advokatene ville legge så mye tid, energi og ressurser inn i denne jobben, dersom de ikke mente veldig sterkt at de hadde en sak? Med dette grusomme bakteppet, vil tross alt fallhøyden være forferdelig, om det er valgt feilaktige premisser.
    Tja - alle har rett på en advokat her i landet og de som jobber med saken får betalt for det. Som nevnt over er denne saken rent juridisk visstnok svært interessant siden det ikke har vært forsøkt før, det kan være med på å gjøre den mer attraktiv for noen å ta.
     

    Honkey-Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    385
    nb skrev:
    Honkey-Chateau skrev:
    Det er blånekting i kombinasjon med manglende eller svake bevis som er utfordringen. Det finnes intet som knytter viggo Kristiansen til åstedet. Det ER faktisk et problem, rent juridisk.
    Virker som den juridiske ekspertisen som uttalte seg ikke hadde helt troen. Dette åpner eventuelt i praksis for et dobbelt rettsløp - først den vanlige, deretter gjenopptagelseskommisjonen og deretter hele sulamitten enda en gang om man bestrider gjenopptagelseskommisjonens avgjørelse. Kommentarene gikk i retning av at denne problemstillingen har faktisk ikke lovgiver tenk på - at de har opprettet et organ (kommisjonen) som i seg selv er underlagt norske domstoler.

    Honkey-Chateau skrev:
    Jeg undrer meg på om advokatene ville legge så mye tid, energi og ressurser inn i denne jobben, dersom de ikke mente veldig sterkt at de hadde en sak? Med dette grusomme bakteppet, vil tross alt fallhøyden være forferdelig, om det er valgt feilaktige premisser.
    Tja - alle har rett på en advokat her i landet og de som jobber med saken får betalt for det. Som nevnt over er denne saken rent juridisk visstnok svært interessant siden det ikke har vært forsøkt før, det kan være med på å gjøre den mer attraktiv for noen å ta.
    Ja det blir jo nokså infløkt at den instans som faktisk KAN sanksjonere mot norske rettsinstanser SELV er underlagt det samme rettssystem... Her er det duket for juridisk kattepine!

    Med mindre de aktuelle advokater er totalt skruppelløse, finner jeg uansett denne saken forunderlig. Tenk deg at de IKKE trodde på den dømte. Tenk deg at de allikevel tar saken. Tenk deg at de ikke får betalt til mer enn 100 timer av systemet. Tenk deg så at foreldrene tilbyr å betale for sin sønn, så å si uansett hva det vil koste. Tenk deg at de fortsatt iikke tror de har en sak, tenk deg at de etterlatte synes det er grusomt å få rotet opp i dette enda en gang...
    Jeg kan ikke forestille meg annet at de tror de har å gjøre med en feilaktig dom. Det ville tangere det umenneskelige å jobbe så intenst for frikjenning av en kald barnemorder. Dette regnestykket går ikke opp. Det er lenge siden de jobbet fordi "alle har rett på advokat". Nå jobber de for foreldrene og rettferdigheten, så langt jeg klarer lese dette. En utrolig sak om de viser seg å ha rett.

    Honkey
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vil ikke ta et standpunkt i saken, men kan det være mulig at han har blitt dømt med bakgrunn i psykologisk profil? Jeg pratet med en av de faglig sakkyndige som vurderte de tiltalte, og han var ikke i tvil om at personligheten til Kristiansen. Kristiansen slo ut på alle alarmklokker som finnes i testene.

    Men det at han scoret fryktelig dårlig på empati osv betyr ikke at han var tilstede, og dermed skyldig i de forbrytelsene han er dømt for. Det at han er en tikkende bombe er ikke noe bevis for at han har eksplodert allerede. Men jeg håper for Guds skyld at han ikke er uskyldig dømt.

    Sett i sammenheng med kompanjongens personlighetsanalyse sannsynliggjorde hans epikrise at han hadde en ledende posisjon i handlingene i Baneheia. Hvis de to samarbeidet så var psykologene overbevist om at han var alfa-hunden blant de to.

    Jeg tror vi skal være forsiktige med å påstå hverken det ene eller det andre her. Til det har vi nok alle for liten innsikt i alle detaljene i saken. Det er for lett å sitte på avstand å vurderer noe vi ikke har nok innsikt i.
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    24
    Torget vurderinger
    5
    Honkey-Chateau skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Vanskelig sak å ta stilling til dette. Tanken på at en grotesk barnemorder skal kunne åle seg fri på en technicality tiltaler lite. Selvsagt like uhyrlig å måtte sone og være offentlig uthengt om han skulle vise seg å ikke være gjerningsmann.

    Men med en så grundig rettssak og 4 runder med blanke avslag om ny vurdering så er vel ennå tilliten til det norske rettsvesenet stor nok til å tro at den dommen han fikk var riktig.

    Å blånekte lenge nok er ingen grunn i seg selv til å få kjørt rettsaker i reprise.
    Det er blånekting i kombinasjon med manglende eller svake bevis som er utfordringen. Det finnes intet som knytter viggo Kristiansen til åstedet. Det ER faktisk et problem, rent juridisk.

    Honkey
    Du sitter på innsideinformasjon som ikke vi andre har tilgang til? "Intet" som knytter Viggo Kristiansen til åstedet?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.789
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har inntrykk av at i Norge er du skyldig inntil du selv klarer å bevise det motsatte.
    Litt flåsete sagt, men en viss sannhetsgehalt iom at at mange dømmes kun pga indisier- uten tekniske bevis.
    For alt man vet, kan det godt være tilfelle i denne saken også.
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    24
    Torget vurderinger
    5
    lars_erik skrev:
    Jeg har inntrykk av at i Norge er du skyldig inntill du selv klarer å bevise det motsatte.
    Da tror jeg du har feil inntrykk. Rettssikkerheten i Norge er usedvanlig god sammenliknet med svært mange andre land.
    Denne tråden burde i det hele tatt ikke vært startet, desverre mangler trådstarter anstendighet. Kan dere ikke heller diskutere fengslingen av Nelson Mandela? Er det noen her som gråter over at en pedofil drittsekk sitter i fengsel? Bedre om han hadde gått rundt og forgrepet seg på småjenter?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    VK er nok et utrolig tvilsomt individ - men om han er skyldig i det han er dømt for er nok et annet spørsmål. At han hadde en rolle på en eller annen måte er nok ganske sikkert.
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    24
    Torget vurderinger
    5
    Mmmm - og følg med i denne tråden, siden jeg er helt sikker på at alle fasetter med henhold til skyld eller uskyld vil bli avdekket. Antagelig av trådstarter - vårt eminente Baneheia-orakel.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.789
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    toriamos skrev:
    lars_erik skrev:
    Jeg har inntrykk av at i Norge er du skyldig inntill du selv klarer å bevise det motsatte.
    Da tror jeg du har feil inntrykk. Rettssikkerheten i Norge er usedvanlig god sammenliknet med svært mange andre land.
    Denne tråden burde i det hele tatt ikke vært startet, desverre mangler trådstarter anstendighet. Kan dere ikke heller diskutere fengslingen av Nelson Mandela? Er det noen her som gråter over at en pedofil drittsekk sitter i fengsel? Bedre om han hadde gått rundt og forgrepet seg på småjenter?
    Jeg er ingen ekspert her, og uttaler meg utelukkende ut ifra egne observasjoner.
    Dert er mye som tyder på at vi i vårt land støtter oss mye mer på indisier mange andre land, f.eks. USA. Vi har hatt tunge saker, hvor dømte etter flere tiår har blitt frikjent. Der vi ligger bedre an enn USA er hvordan vi behandler dømte, og at vi ikke har dødsstraff, slik at feilgrep teoretisk sett kan rettes opp.
    Om det er slik at det ikke finnes tekniske bevis i den nevnte sak, burde han selvsagt aldri vært dømt- utfra det gamle munnhellet at det er bedre at 10 skyldige går fri enn at 1 uskyldig dømmes.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    toriamos skrev:
    lars_erik skrev:
    Jeg har inntrykk av at i Norge er du skyldig inntill du selv klarer å bevise det motsatte.
    Da tror jeg du har feil inntrykk. Rettssikkerheten i Norge er usedvanlig god sammenliknet med svært mange andre land.
    Denne tråden burde i det hele tatt ikke vært startet, desverre mangler trådstarter anstendighet. Kan dere ikke heller diskutere fengslingen av Nelson Mandela? Er det noen her som gråter over at en pedofil drittsekk sitter i fengsel? Bedre om han hadde gått rundt og forgrepet seg på småjenter?
    Nå påstår Viggo at han ikke er skyldig, og stemmer et så har du ikke grunnlag for kalle ham pedofil. Eller mener du kanskje at vi skal akseptere noen justisdrap for sikkerhets skyld, slik at alle som er dømt kan kalles pedofile til evig tid, selv om enkelte av dem er uskyldig dømt?

    Her diskuteres det en pågående sak om et påstått justismord. Slik jeg forstår deg nå så gjelder ikke den retten for de som er dømt for overgrep mot barn. Fengslingen av Mandela ble opphevet for mange år siden, og de voksne folkene som ikke har diskutert den saken nok bør kanskje heller gå litt i seg selv. Kanskje du er for ung til å selv vært tilstede da vi andre diskuterte Mandela? Dessuten er det absurd å sette opp forskjellige personer å diskutere mot hverandre. I din logikk skal det altså siles hvem som fortjener hjelp til å bli frikjent eller satt fri. Og selv om en har vært fri i 20 år allerede går han foran en som nettopp har begynt å sone.

    La meg opplyse om at innerst inne har jeg en følelse av at dommen ikke er feil, og at han ikke kommer noen vei med gjenopptakelsen sin. Men jeg vil ikke trumfe igjennom den meningen, for jeg er bevisst på at mitt utgangspunkt er helt feil for å foreta de nødvendige vurderingene.
     
    N

    nb

    Gjest
    baluba skrev:
    Ikke grunnlag for kalle ham pedofil. Eller mener du kanskje at vi skal akseptere noen justisdrap for sikkerhets skyld, slik at alle som er dømt kan kalles pedofile til evig tid, selv om enkelte av dem er uskyldig dømt?
    Det er heller ingen forbrytelse å være pedofil. Å leve legningen ut i praksis er dog noe helt annet.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Mannen er dømt i en av de mest bestiaslske drapssakene i Norge. Saken er prøvd både i byretten og lagmannsretten og det har 4 ganger blitt vurdert gjennopptakelse uten at det har være funnet noen grunn til det.

    Hvis ikke dette er nok til å kalle noen skyldig har ikke lenger dette rettslige begrepet noen verdi. Så man kan trygt si at "det motsatte er bevist".

    At han ennå ikke er villig til å erkjenne det han har gjort og fremstiller seg som offeret her viser bare at mannen ikke er, og kanskje aldri blir klar for å slippes løs. Ordningen med forvaring kom dessverre for sent til å omfatte VK.

    At han drømmer om å slippe tidlig fri og komme ut som nyrik og litt mindre hatet er vel et forståelig mål å jobbe mot. :-\
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Jeg har også opplevd føleriets tyranni i de lavere rettsinstanser. Fru Justitia rår ikke over legdommere.
    Det norske rettsprinsippet at vi skal dømmes av likemenn er altoverskyggende viktig! Krav til bevis er lik i alle norske rettsinstanser. Heldigvis rår IKKE "fru Justitia" over dette.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vil bare på ny skrive at jeg personlig tror på rettsystemet her, men i og med at saken er oppe på ny så lar jeg være å synes for mye på sviktende grunnlag. Men sjansene for at dette er et justismord er små, selv om de er tilstede. Også tidligere saker som har ført til endelig frifinnelse har hatt "fakta" så mye mot seg, så derfor vil jeg ikke potensielt blamere meg selv med bastante uttalelser.

    En ting er jeg helt overbevist om, og det er at han er troenes til det. Såpass skjønte jeg ut av samtalen jeg hadde med psykologen da saken pågikk for første gang.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn