Vienna Acoustics

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.881
    Antall liker
    13.866
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hei,

    Jeg går fortiden rundt og vurderer sterkt VA Mozart Grand SE, jeg får et rom på 9 kvm og lurer på om de faktiskt blir for store?
    Tenkte og kjøre de som fronter i en hjemmekino men vurderer og ha et eget stereo oppsett også. Hva er det som dere anbefaler av forsterkere og effektforsterke til VA? Vis noen har prøvd med en surround reciver hadde det vært spennende og hørt hva de har og si!

    Edit: Skulle gjerne også ha hørt om noen har prøvd med Densen B-110+?
    Jeg vil tro det vil være vanskelig bassmessig på 9 kvm sånn helt instinktivt.
    Enig. På 9kvm er nok Haydn mer egnet. Eventuelt Dynaudio Focus 140 eller 160.

    Hegel, Naim, Bladelius, Audionet tenker og tror jeg er bra match på forsterkersiden.
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Hei.
    Jeg har 2 sett med høyttalere (se signatur). Begge er veldig gode, men frempå og samtidig åpne og detaljerte. Så jeg har vurdert å prøve en mer laidback høyttaler.
    En som er mørkere i klangen og man kan lytte lenge til.
    Tror dere at deres Vienna Concert Grand kan være høyttaleren jeg burde prøve?
    Rommet er stort og jeg spiller mye rolig musikk med en del akustisk. Setter god pris på stemmegjengivelsen.
    Forstått det slik i stereophile sin test at Concert Grand ikke liker å spille så høyt. Snakker man da om 100 db i sweetspot eller klarer den mer normalt 105-110 db?
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Noen som vurderer å selge eller bytte sine Concert Grand?
    Noen i Arendals området som har Vienna?
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Noen som vurderer å selge eller bytte sine Concert Grand?
    Noen i Arendals området som har Vienna?
    Concert Grand vil være en helt annen greie enn PL200 som du har i dag, det vil nok være lurt å ta en lytterunde.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Forstått det slik i stereophile sin test at Concert Grand ikke liker å spille så høyt. Snakker man da om 100 db i sweetspot eller klarer den mer normalt 105-110 db?
    110db er rimelig høyt!
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    De selges så vidt jeg vet ikke på sørlandet. Var på østlandet når jeg hentet ADAM. Ingen butikker hadde Concert Grand i demo da heller.
    Regner nesten med at PL200 og Concery Grand blir som natt og dag. Men forandring fryder.
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Forstått det slik i stereophile sin test at Concert Grand ikke liker å spille så høyt. Snakker man da om 100 db i sweetspot eller klarer den mer normalt 105-110 db?
    110db er rimelig høyt!
    ADAM-ene spiller ca 100 db og PL200 klarer ca 110 db. Da står McIntosh-en på 1600 watt i peak. Så stor forskjell i output. Men er sjelden over 90 db. Men greit å vite som et utgangspunkt.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.881
    Antall liker
    13.866
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Noen som vurderer å selge eller bytte sine Concert Grand?
    Noen i Arendals området som har Vienna?
    Concert Grand vil være en helt annen greie enn PL200 som du har i dag, det vil nok være lurt å ta en lytterunde.
    høyttaler er høyttaler!
    Neitta, neitta, jeg tror også lyden fra PL200 og BCG er langt fra hverandre og bør sjekkes ut før kjøp.
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Da kan jeg melde meg inn i Vienna-klubben, da jeg like før jul byttet fra KEF LS50 til Vienna Acoustics Beethoven Concert Grand. Etter et par uker med høyttalerne kan jeg ikke si annet enn at jeg er dypt imponert over egenskapene. Sammenlignet med KEF-høyttalerne, som selvsagt har sine begrensninger, i og med at det er stativhøyttalere, men som likevel på kort tid har bygget seg opp et svært godt rykte, er selvsagt den stødige og gode dypbassen den største forskjellen. Ut over dette merker jeg at dynamikken er skrudd minst to hakk opp. Når BCG i tillegg klarer å holde tritt når det gjelder perspektiv og nøyaktighet, angrer jeg ikke på byttet. Spesielt gledelig er det at høyttalerne taker alt hva jeg utsetter de for. Dette er virkelig allround-formidlere.

    Jeg driver de med et sett med Musical Innovation forsterkere. (MI11 og MI9.1) Det virker å være en svært god match. Den strømsterke klasse A-forsterkeren har stålkontroll på de tilsammen ti elementene. Jeg kan anbefale Musical Innovation til andre her inne som trenger en god forsterker til sine Vienna-høyttalere.
     

    AJ_82

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Innlegg
    420
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    6
    Vi må bli flinkere på å legge ut bilder av kreasjonene våre også. Vienna har en utrolig finish på produktene sin:)

    A.J.
     

    vassagohifi

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    73
    Antall liker
    10
    Sted
    odense
    Hej

    Høre deres nye Symphony Edition, modellen baby,,, er en højttaler i klasse for sig til prisen...
     

    AJ_82

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Innlegg
    420
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    6
    Hej

    Høre deres nye Symphony Edition, modellen baby,,, er en højttaler i klasse for sig til prisen...
    Har ikke hørt om modellen engang... Bilder/info? :)

    A.J.
     

    TheJensizm

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.12.2013
    Innlegg
    70
    Antall liker
    16
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2

    Kenol

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.09.2005
    Innlegg
    528
    Antall liker
    173
    Torget vurderinger
    12
    Vi må bli flinkere på å legge ut bilder av kreasjonene våre også. Vienna har en utrolig finish på produktene sin:)

    A.J.
    Enig, de er nesten på Sonus Faber nivå :)
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.643
    Antall liker
    32.592
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Vi må bli flinkere på å legge ut bilder av kreasjonene våre også. Vienna har en utrolig finish på produktene sin:)

    A.J.
    Enig, de er nesten på Sonus Faber nivå :)
    Hehe:p
    SF er ikke ille det heller....

    Bilde av nye Symphony Edition:
    Vis vedlegget 238468

    A.J.
    Utrolig fine disse SE `ene her og ser utrolig flotte ut i høyglans;)
    Høyglansen på Viennea holder god standar sett opp mot mange andre produsenter som også leverer i denne finishen.
    Men når ikke helt opp til høyglansen på mine SF gpd (har sammenlignet disse). På SF snakker vi utrolige mengder lag med lakk (dybde) og minner mer om panseret på en rådyr bil:cool:

    gismo
     

    TheJensizm

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.12.2013
    Innlegg
    70
    Antall liker
    16
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    -Hva er egentlig forskjellen mellom den ordinære Beethoven Baby Grand og SE modellen?? (Annet en prisen så klart):)

    Cheers!
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.643
    Antall liker
    32.592
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Noen som har sett/hørt disse nye her, utrolig flotte og smakfulle. Spiller sikkert i elitedivisjonen.... men pris 90K;);)

    liszt.jpg


    gismo
     
    Sist redigert:

    AJ_82

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Innlegg
    420
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    6
    Blir en slags The Music light:) Lyden er sikkert knall!
    Noen som vet dimensjoner og størrelser på elementer?

    A.J.
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Det hadde vært lærerikt og spennende å dele erfaringer rundt plassering.

    Min erfaring med BCG i et relativt lite lytterom (Ca. 3,5 x 5meter) er at de hos meg fungerer best overraskende nært både sidevegger og bakvegg. Og etter en del eksperimentering har jeg kommet fram til at det er best uten toe-in av noe slag. Jeg må legge til at 1. refleksjonspunktene er utstyrt med dempematter. Dette gir mest naturlig "aura" og perspektiv i gjengivelsen hos meg. Avstanden mellom høyttalerne er i underkant av 3 meter, og sweatspot er plassert like langt fra høyttalerne.

    Den største utfordringen har vært å tilpasse/tune bassresponsen, i forhold til høyttalerplasseringen.

    Jeg kan imidlertid levende forestille meg at disse høyttalerne helst skulle hatt større mulighet til å lufte seg, i et større rom, og at de hadde blomstret i et mindre trangt lyttemiljø?

    Hvordan fungerer høyttalerne best hos dere? Toe-in, eller ikke toe-in? Avstand til bakvegger og sidevegger?
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.881
    Antall liker
    13.866
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Klarer du BCG i rommet uten buldrebass så har du gjort en knall plasseringsjobb!
    Sitter på iPad og det er knotete å skrive mye, så jeg kopierer inn albumet her hvor avstander er skrevet opp:
    Galleri: RoDa's Hi-Fi
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Det å unngå buldrebass er den største utfordringen ja. Men jeg har dempet rommet ganske tøft. Nesten litt for hardt kanskje. Om det er noe jeg savner, så er det den ekstra lille snerten. Energisprut... Har avfunnet meg med at jeg har måttet ofre det, for å få et par så store høyttalere til å fungere brukbart på liten flate.

    Høyttalerne har bare 36 cm. til bakveggen, og 42 cm til hver sidevegg. Overraskende lite, men det fungerer her.

    Jeg ser du kjører 1/3-delsoppsett. Det hadde jeg også gjort, om det hadde vært plass. Har prøvd men det fungerer ikke.

    Har forresten samme billige lack-"stereoracket" Det er faktisk folk som påstår at lack fungerer bra som rack. Google bare HIFI og IKEA lack.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.881
    Antall liker
    13.866
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Kjører ofte oddetall, samt 38% på lytteposisjon. Pleier å sitte greit det, men kan kreve litt tilvenning.

    Bare et bilde sånn at vi ikke skal glemme hvor flotte høyttalerne våre er, oss Viennavenner ;)

    1-IMG_2818.jpg
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Kjører ofte oddetall, samt 38% på lytteposisjon. Pleier å sitte greit det, men kan kreve litt tilvenning.

    Bare et bilde sånn at vi ikke skal glemme hvor flotte høyttalerne våre er, oss Viennavenner ;)

    Vis vedlegget 251924

    Samme finnish som på mitt par, men jeg har et par elementer ekstra på hver kanal... :rolleyes:
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.881
    Antall liker
    13.866
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Samt halve størrelsen på rommet, hehe :)
     

    steinnesen

    Fersking
    Ble medlem
    29.08.2013
    Innlegg
    3
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har også disse flotte høytalerene! :) Jeg har også lite rom på beethoven concert grand. For ett par uker siden løftet jeg HELE racklet opp i far sin ca 30-40 m2 stue....Jøssenavn så fantastisk dette ble. Men var ganske så surt å måtte ta dem ned igjenn :eek: Jeg fikk hjelp av RoDa til plassering. Har sliti lenge med litt pågående mellomtone, men så fikk jeg anbefaling om ingen toe-inn. Det tok sin tid for å venne seg til det. Men nå.....Magisk! :) Ja de liker større plass!
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har også disse flotte høytalerene! :) Jeg har også lite rom på beethoven concert grand. For ett par uker siden løftet jeg HELE racklet opp i far sin ca 30-40 m2 stue....Jøssenavn så fantastisk dette ble. Men var ganske så surt å måtte ta dem ned igjenn :eek: Jeg fikk hjelp av RoDa til plassering. Har sliti lenge med litt pågående mellomtone, men så fikk jeg anbefaling om ingen toe-inn. Det tok sin tid for å venne seg til det. Men nå.....Magisk! :) Ja de liker større plass!
    Null toe in fungerer best her også. Jeg har lest anbefalinger om at det er måten å gå frem, om disse høyttalerne står nært bakveggen.
     

    Lillegutt*

    Medlem
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    18
    Antall liker
    6
    Sted
    Oslo
    Jeg ser dere er ivrige på diskusjonen "vienna og romstørrelse". Det passer meg fint, siden jeg vurderer å gå til anskaffelse av disse høyttalerne.
    Jeg har lenge sikklet på BCG, og har omsider bestemt meg for å kjøpe de (men jeg venter til jeg finner et sett på bruktbørsen).. Men de siste dagene så har tvilen kommet. Jeg sitter idag på system audio og hegel, i et rom på ca 4x5, hvorav lytteposisjon er midt i rommet. Ikke ideelt, men slik er det dessverre å bo i oslo uten å være millionær. Da blir det en liten leilighet. Er fornøyd med system audioen, men vil likevel ha noe nytt.. Jeg har hatt litt problemer med SAen og "buldrebass".. Så dette er årsaken til tvilen. Jeg vil prøve Vienna… av den enkle grunn at jeg vil det :) Men hva skal jeg velge? BCG? BBG? eller kanskje MG?

    Jeg spiller alt mulig av musikk.. Noen ganger er det godt å sitte å lytte til litt klassisk, og andre ganger så er det full trøkk på gamle housesanger fra 90tallet :) og da er det jo alltid kjekkt med litt trøkk!

    Hva tror dere erfarne vienna-eiere? Hvilken vienna er riktig for meg? :)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.881
    Antall liker
    13.866
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    MG fyller godt 20kvm, men får høyttalerne nok luft rundt seg så kan du sikkert klemme inn et par BCG eller BBG.
    Litt skeptisk iom at du har buldrebass med SA, hvordan er høyttalerne plassert?
     

    Lillegutt*

    Medlem
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    18
    Antall liker
    6
    Sted
    Oslo
    Har jobbet mye med plasseringen og klarer ikke helt og knekke koden.. I lytteposisjon så er det bra på det fleste sanger.. Men når høyttaleren går som dypest på enkelte sanger så er det nesten som om det er noe som vibrerer en plass i rommet.. men er sjelden jeg spiller så høyt at det blir plagsomt. Men nå ser jeg meg altså etter nye leketøy :) kjerringa har såklart fått satt visse krav. og kravet er ikke uoppnåelig.. hun skal ha høyttalerne i hvit.. Så jeg går ut ifra at jeg høgger til på de første hite bcg, bbg eller mg som kommer på bruktmarkedet.. Men nå er jo spørsmålet hva jeg burder velge, dersom jeg har muligheten.. Jeg kan fort se for meg at jeg får større problemer med bcg enn jeg har nå med sa.. Så kanskje jeg skulle prøvd meg på bbg?
     

    steinnesen

    Fersking
    Ble medlem
    29.08.2013
    Innlegg
    3
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har BCG på ca 12-14 m2. Jeg brukte en hel måned til å få til plasseringa på de. Men nå sitter de som et skudd! De tre tèr. Ting tar tid. Har nå 45cm fra midt baffel, til sidevegg og 85 cm fra frontbaffel til framvegg.
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har BCG på ca 12-14 m2. Jeg brukte en hel måned til å få til plasseringa på de. Men nå sitter de som et skudd! De tre tèr. Ting tar tid. Har nå 45cm fra midt baffel, til sidevegg og 85 cm fra frontbaffel til framvegg.
    Det er omtrent AKKURAT hva jeg har funnet ut er perfekt plassering hos meg. Moro!

    Jeg har også funnet ut at perspektivet og dybdeinntrykket er best om høyttalerne ikke vinkles inn mot lytterpossisjonen.
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Kortveggen, som høyttalerne står på, er litt over tre meter lang, og langveggen er kanskje en meter lenger. Det blir rundt 12-14M2, ja.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.881
    Antall liker
    13.866
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Vi må ikke glemme tråden vår, Viennavenner!!
    Ble brått litt inspirert til å ta bilder, så her kommer litt.




    Synes denne spalten som er på Grand-serien gjør seg godt og bidrar til det flotte designet.

    1-IMG_3191.jpg











    Så flott håndverk det er så tåler det nærmere inspeksjon

    2-IMG_3192.jpg











    Diskanten som ikke er av det mest eksotiske materialet eller utførelse, gjør jobben godt i massevis likevel

    3-IMG_3186.jpg












    Invertert oppheng og plast på mellomtoneelement fungerer det også

    4-IMG_3185.jpg










    Det samme med spidercone i bassen, tøft skal det være!

    5-IMG_3187.jpg











    Ikke alle høyttalere har utriggere med hjørnebeskyttelse integrert. Veltesikkert og kjærringmedstøvsuger-beskyttet.
    Ser bra ut også, synes jeg.

    6-IMG_3200.jpg









    Terminalene er så flotte at det nesten er synd de er gjemt vekk på baksiden.

    7-IMG_3201.jpg











    Til tross for hva bildene måtte gi inntrykk av så er det ikke noe grått over gjengivelsen fra Viennaboksene.
    Tror jeg fortsetter som venn en stund til, jeg.

    8-IMG_3183.jpg







    mvh
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Bilder verdt en god reklame fotograf det der Roda.. Og Vienna har noe av den beste finishen på høyttalere jeg har sett i mange prisklasser. Ble litt forundret over hva John Atkinson målte i Stereophile på Grand Concert, men kanskje det er slik det er ? At det simpelthen er en "music lover's speaker" på tross av at den måler ikke så godt ?

    Ikke vet jeg, trivdes iallefall godt med mine Strauss da jeg hadde de...



    I was disappointed in the Beethoven Concert Grand's measured performance. I had expected more, both from Michael's auditioning impressions and from my experience of earlier Vienna Acoustics models. The Beethoven does offer superbly extended in-room low frequencies, however, and its laid-back tonal balance will be appreciated by many listeners who find most recordings too much in their faces. Perhaps this is why Michael's friend described the Beethoven as a "music lover's speaker" rather than one aimed at audiophiles.— John Atkinson
     
    Sist redigert:

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Bidrar med et lite stemningsbilde, hvor mitt BCG-par har hovedrollen.

    Det ser ut som vi to har like høyttalere, RoDA?

    Special guest stars: Linn Majik DS, Musical Innovation MI11/MI9.1...

    DSC_0269.jpg
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.881
    Antall liker
    13.866
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Bilder verdt en god reklame fotograf det der Roda.. Og Vienna har noe av den beste finishen på høyttalere jeg har sett i mange prisklasser. Ble litt forundret over hva John Atkinson målte i Stereophile på Grand Concert, men kanskje det er slik det er ? At det simpelthen er en "music lover's speaker" på tross av at den måler ikke så godt ?

    Ikke vet jeg, trivdes iallefall godt med mine Strauss da jeg hadde de...



    I was disappointed in the Beethoven Concert Grand's measured performance. I had expected more, both from Michael's auditioning impressions and from my experience of earlier Vienna Acoustics models. The Beethoven does offer superbly extended in-room low frequencies, however, and its laid-back tonal balance will be appreciated by many listeners who find most recordings too much in their faces. Perhaps this is why Michael's friend described the Beethoven as a "music lover's speaker" rather than one aimed at audiophiles.— John Atkinson
    På grunn av eller på tross av? Hehe
    vel, Mozart SEene mine er ikke noe målevinnere de heller.
    SoundStageNetwork.com | SoundStage.com | SoundStageNetwork.com | SoundStage.com

    Men de funker imo i rommet, og jeg tror det er summen av målinger og refleksjoner samt plassering i rommet som gir resultatet.
    Jeg lker å tro at de måler som de gjør på grunn av valg som konstruktøren har gjort med viten og vilje.
    Vi som ikke driver med DIY eller DSP blir nødt til å prøve og feile, til vi eventuelt treffer noe som funker.
    For meg var det Vienna, for andre kanskje noe annet.

    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn