Vienna Acoustics

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • benjajon

    Medlem
    Ble medlem
    10.12.2008
    Innlegg
    37
    Antall liker
    0
    Melder meg inn her... Har i dag et par med Vienna Mozart Grand i cherry stående i stua, og de leverer musikalsk godlyd i bøtter og spann... Strålende høyttaler til prisen!
     

    Brian7500

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    433
    Antall liker
    4
    Jeg har haft et sæt Beethoven Baby Grand som jeg var rigtig glad for, bortset fra at de havde for meget bas til min stue.

    Men hvordan spiller Mozart Grand ved siden af BBG? Er det meget samme højttaler med mindre bas, eller hvor ligger forskellene ellers?

    Er der nogen der kender begge højttalere og kan hjælpe?
     

    Bårsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.03.2009
    Innlegg
    123
    Antall liker
    7
    Sted
    Oslo
    Jeg har tidligere fått noen tips om underlag for høytalerne hjemme hos meg. Nå har jeg prøvd ut to ulike løsninger, og mener det faktisk er ganske stor forskjell.

    Anlegget spiller i et rom på ca 30 kvm med vegger av murstein og parkettgulv. Det innebærer at lyden fort blir hard hjemme hos meg.

    Når høytalerne sto på originale spikes (uten beskyttere) oppnådde jeg den mest oppløste lyden i kombinasjon med stort rom. Det ga et veldig imponerende lydbilde som løftet hele anlegget betydelig. Den store ulempen var at øvre mellomtone/nedre diskant ble veldig "naken" og til tider hard og lys når jeg spilte med litt nivå. Bassen ble ren og veldig lett å følge. Jeg har sett målinger som viser at denne modellen har et forsterket nivå rundt 10 khz men det kan jeg dempe på McIntosh'en.

    Nå har jeg også prøvd dempeføtter ved å feste høytaleren til en solid treplate med bluetac. Under mot gulvet er det dempet med vekt-tilpassede SD-føtter. Lyden er klart annerledes med mørkere betoning og mer naturlig klang. Problemet med hard lyd er nesten borte, men jeg savner også litt tredimensjonalitet og oppløsning. Denne løsningen blir nok beholdt en stund og så får jeg se.

    Det optimale ville være en kombinasjon av effekter, men det synes å være vanskelig å oppnå. Uansett har det vært interessant å erfare till dels betydelige forskjeller på ulike underlag. Personlig synes jeg nok høytalerne er finere å se på med originale uteliggere og spikes, men det viktigste er jo lyden og musikken :)
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Hei noen som har hørt Mahler,den har vel blitt produsert helt frem til nå.Tenker på hvordan den er i forhold til andre modeller og hva disse kan være hvert(ca 1 år gamle) ???
     

    limvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.07.2006
    Innlegg
    831
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    3
    eddie1 skrev:
    .... hva disse kan være hvert(ca 1 år gamle) ???
    Brukte Mahler er verdt akkurat den prisen du er villig å gi og som selger vil akseptere.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.771
    Antall liker
    14.566
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Jepp, da har limvingens Mahlere skiftet eier og jeg gliser fra øre til øre. Rett og slett fantastisk lyd! Eneste minuset jeg kan se for øyeblikket er at de er store som fjell.
     

    haber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    790
    Antall liker
    279
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    30
    Da har det kommet nye høyttalere i hus, "Vienna Acoustics Haydn Grand Special Edition". Produsert i et begrenset antall på 500 par ;)
     

    Vedlegg

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Fin høyttaler! Hva er spesielt med dem?
     

    haber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    790
    Antall liker
    279
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    30
    Haydn SE benytter et bedre bass element som gir ”kneppet” strammere og mer kontant bass gjengivelse.
    I tillegg er delefiltere fintunet mot dette bass elementet.
    Også er det første gang Vienna lager en høyttaler med valnøttfinish. Meget flott finsish synes nå jeg i alle fall!

    For ordens skyld, jeg har tidligere hatt et par av "standard utgaven" og var meget fornøyd med de også. Solgte de av en for meg uforstålig grunn, men har forsøkt å bøte på det nå ;D

    Mer info: http://www.interconnect.no/files/dokumenter/HaydnSpecial.pdf
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Er det ikke slik at bilder gjør slike tråder litt "gildere"... ;)

    Legger inn et par snapshots av mine nye Vienna Acoustics Mozart Grand i Rosewood. At jeg måtte vente 4 uker på å få denne finishen spesiallevert fra Østerrike da den ikke er vanlig lagervare i Norge, finner jeg smått merkelig. Dette må da være en finish som kan passe for mange der ute...

    (Beklager kvaliteten, tok meg ikke tid til å photoshoppe...)
     

    Vedlegg

    Brian7500

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    433
    Antall liker
    4
    Er det ikke slik at bilder gjør slike tråder litt "gildere"... ;)

    Legger inn et par snapshots av mine nye Vienna Acoustics Mozart Grand i Rosewood. At jeg måtte vente 4 uker på å få denne finishen spesiallevert fra Østerrike da den ikke er vanlig lagervare i Norge, finner jeg smått merkelig. Dette må da være en finish som kan passe for mange der ute...

    (Beklager kvaliteten, tok meg ikke tid til å photoshoppe...)
    Ser rigtig godt ud. Hvad er det egentlig for en forstærker og afspiller du har?
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    De er koblet opp med en Roksan Kandy K2 integrert forsterker og K2 CDP.
     

    rx8alexander

    Fersking
    Ble medlem
    16.07.2009
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Kjenner eg vart en smule missunnelig på den Rosewood finishen :) Har VA Beethoven Baby Grand i piano lakk finish, meget fornøyd med høytalerene. Kobla opp med Ayon audio cd-1 og Mark Levinson ML 383. Spiller hærlig oppløst, litt skarpt før eg bytta til soundstring kabler. Blir en stund til eg forandrer på oppsettet for å si det sånn :)
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Er for meg et stort mysterie at ikke det selges flere par i Rosewood-finishen. Det lille mellomlegget det koster ekstra for å få den varianten betaler seg glatt i eieglede og "fryd-for-øyet"-faktor. (IMHO)

    BBG er en stor høyttaler musikalsk sett, men tander i størrelse sett i forhold til lyd. Var veldig frem og tilbake om jeg skulle ha Mozart eller BBG, men valgte førstnevnte på grunn av at den hadde jeg fått til å fungere i rommet mitt før. I mitt nye lytterom til våren får jeg en god del mer plass, så da kan det jo være at jeg får oppgraderingsspøkelset på besøk igjen.... :)
     

    wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.733
    Antall liker
    3.337
    Klimt hos en privatperson i Breton i Frankrike.

     

    JD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Innlegg
    900
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Vurderer å bytte ut hele anlegget og har lagt min elsk på Mozart Grand. Noen som har forsøkt Bladelius Thor eller noe fra Musical Fidelity ( vurderer A5.5) på disse? Eller på andre modeller?
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Har ikke testet de aktuelle modellene mot Vienna Mozart Grand, men basert på hva jeg husker om lydsignaturen til Tyr (lillebror til Thor, og hvordan forskjellene på Tyr/Thor er) så vil jeg tro at det burde kunne være en kanonmatch. Musical Fidelity har jeg liten erfaring med og skal derfor ikke uttale meg om det.
     

    JD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Innlegg
    900
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ut fra det inntrykket jeg har dannet meg, tror jeg også at Bladelius vil passe bra. Det tror jeg dog også Talk Electronics som jeg har vil gjøre. Lett og luftig, litt frempå presentasjon av lyden.

    Vurderer å bytte ut hele anlegget, men kanskje jeg skal nøye meg med nye høyttalere i første omgang. Akk, så tunge beslutninger..
     

    Brian7500

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    433
    Antall liker
    4
    JD skrev:
    Vurderer å bytte ut hele anlegget og har lagt min elsk på Mozart Grand. Noen som har forsøkt Bladelius Thor eller noe fra Musical Fidelity ( vurderer A5.5) på disse? Eller på andre modeller?
    Jeg har hørt Beethoven Baby Grand med Primare som jo ikke er alt for langt fra Bladelius. Og jeg har hørt Beethoven Concert Grand med Musical Fidelity A5.

    Og begge dele lød rigtig godt synes jeg.

    Så jeg tror at begge dine forslag kunne fungere rigtig fint :)
     

    JD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Innlegg
    900
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Brian7500 skrev:
    JD skrev:
    Vurderer å bytte ut hele anlegget og har lagt min elsk på Mozart Grand. Noen som har forsøkt Bladelius Thor eller noe fra Musical Fidelity ( vurderer A5.5) på disse? Eller på andre modeller?
    Jeg har hørt Beethoven Baby Grand med Primare som jo ikke er alt for langt fra Bladelius. Og jeg har hørt Beethoven Concert Grand med Musical Fidelity A5.

    Og begge dele lød rigtig godt synes jeg.

    Så jeg tror at begge dine forslag kunne fungere rigtig fint :)
    Hvordan vil du beskrive forskjellene?
     

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    Ny subwoofer fra Vienna Acoustics: Principal Grand



    Mer info her. Pris 15.000,-dkk.
     

    JD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Innlegg
    900
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Har da bestilt et par Mozart grand i sort pianolakk. Lånte et par hjem i helgen, og ble meget imponert, spesielt over bassen, ikke noe behov for en større modell. God match med elektronikken slik jeg oppfatter det. Nå blir det å få de i hus, og spille inn så raskt som mulig. ;D
     

    tomkver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    200
    Antall liker
    245
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    2
    Hei

    Har akkurat fått koblet opp mine nye Beethoven Concert Grand, som levert på døra av Tage på Solberg hifi her i ettermiddag.

    så i kveld skal det spilles musikk, og t.o.m samboer syns de er lekre i Rosewood utgaven :)

    mvh

    Tom
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Gratulerer! Etter min mening har du valgt den soleklart vakreste finishen. Finnes få kvinner som klarer å komme med nedsettende kommentarer på denne høyttaleren, tror jeg.... :)
     

    tomkver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    200
    Antall liker
    245
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    2
    Takk for det

    De er utrolig fine å se på, og blir et flott møbel i stua :)

    skal prøve å få tatt noen bilder i morra, men jeg har ikke noe optimal lyttekrok og slikt.

    Planen er at vi skal kjøpe større leilighet etterhvert, slik at jeg kan få et eget lytterom/furterom :D (samboerens utsagn)

    Tom
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Melder meg stolt inn i denne klubben :D
    Har nå Haydn Grand og er strålende fornøyd. Bruker de sammen med en Rel Storm 5 og lydbildet er enormt. Omtrent ALT blir bedre enn hva jeg har hatt tidligere, spesielt cder med kun grei/dårlig innspilling får et nytt liv. Det at høyttalerene ikke er best i noe, men bra på alt, gjør at de får meg til å høre på musikken og ikke bare detaljer (som de selvfølgelig også har nok av) ;D
    Synes de matcher knallbra med Roksan Kandy K2 (integrert forsterker), og jeg gleder meg til å bytte ut DacMagic mot Hegel HD10 dac når jeg får råd.
    Hadde en magefølelse av at de ikke var noe av en rocker, men synes de takler rock/metal på en overaskende tøff måte. Dance/pop og hip/hop er tøft også, selv om lydnivået ikke helt når en god gulvstående, men de klarer faktisk å spille forbausende høyt på de fleste spor. Når det kommer til Soul/jazz og blues så er det som kjærlighet ved første blikk, hyptnotiserende rett og slett.
    Mine høyttalere har sort met lakk, noe jeg synes ser både lekkert og tøft ut.
    Mvh
    Bjørn
     

    JD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Innlegg
    900
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Anfield skrev:
    Finnes få kvinner som klarer å komme med nedsettende kommentarer på denne høyttaleren, tror jeg.... :)
    Bortsett fra de som synes at furet værbitt, les trevirke, er helt ut... ;) Takker høyere makter for pianolakk..
     

    tomkver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    200
    Antall liker
    245
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    2
    Jeg sverger til Rosewood :)


    Jeg har nok ikke den optimale forsterkeren, siden vi bruker en Yamaha RX - V3900 (surround forsterker), men det er kompremiss med samboer :). Vi hadde tidligere et stereoanlegg og surround anlegg i stua på 23 kvm, og det ble litt mye gett :D.

    Da ble vi enige om, at jeg solgte stereoanlegget, så kunne vi bruke surround forsterkeren som utgangspunkt, for både musikk og film. Vi bruker bare 2 ht, men det holder hos oss.

    Jeg syns jeg får masse god lyd med denne forsterkeren, og etterhvert kanskje jeg investerer i en effekt også, men det blir ikke ennå (tror jeg)

    Tom
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Noen bilder av mine små Haydn Grand i kjellerstua. Funker overaskende bra til film også.
    Plasserte dem oppe i stua sammen med flatskjermen en dag og det ga høy WAF ;)
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn