Diverse Videokonferansesystem

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Innlegg
1.653
Antall liker
228
Hei!

Hvilket videokonferansesystem bruker dere?

Jeg har testet ut Whereby, Teams og Discord som 3 systemer jeg synes har mye bra for seg.
Skype liker jeg av en eller annen grunn ikke.

Discord er fin, da den brukes av millioner til ulike formål. (Mye spill)

Ville tro at en Discord-kanal for HFS kunne vært kjekt også. :)
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.383
Antall liker
3.558
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Zoom fungerer helt supert. Vi var i dag 160 på allmøte:)
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.556
Antall liker
15.588
Torget vurderinger
2
Zoom er bra og noe jeg har brukt mye.
Jitsi fungerer godt om man ikke er for mange.
Webex er veldig sikkert. (Cisco)
GoToMeetings fungerer "problemfritt" på tvers av OS og enheter.

Dem jeg konfererer med, som gjerne sitter i ulike land, foretrekker Zoom og GoToMeetings -- men jeg syns også at Webex fungerer veldig godt, med bra oppsett for å følge chat, dele filer, osv.

Ellers er Skype veldig godt i fullversjon og verdt en kikk.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.390
Antall liker
20.807
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Koret guttungen synger i bruker Zoom til korøvelser for tiden. Kjekt med Breakout Rooms til stemmegruppene og sånn.
(Jeg fleipet i går at de snart må bytte navn til Solistkoret Defrost siden ordinære øvelser og konserter ikke er lov, og løsningen for å få produsert noe er å spille inn seg selv og sende filen over til dirigenten som setter det hele sammen. 25 kormedlemmer og til sammen 31 spor på stykket som hadde ferdig råmiks i går.)

Nettmøter er den nye lønningspilsen.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.615
Antall liker
9.171
Sted
Trondheim
Leste nettopp at zoom ikke er e2e kryptering, selv om de sier de er det. Kontakten kryptert fram til zooms servere og så videre derfra, men dekryptering skjer jo hos zoom, så alt som foregår er i klartekst hos zoom (ingen kan lytte på strømmen, men zoom har full oversikt over det som skjer og kan se/høre alt). Kanskje ikke den beste plattformen for følsomme data.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.025
Hadde pubtur på Google Duo nå på fredag, vi var fem og det funket greit. Men fire ville vært optimalt rent visuelt. Av en eller annen merkelig grunn støtter ikke webversjonen konferansesamtaler så vi brukte appen. Bra bilde og god lyd.
 

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
4.287
Antall liker
3.439
Torget vurderinger
4
Bruker zoom og det fungerer veldig bra
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.472
Antall liker
9.606
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Skype, Webex, Teams og zoom brukes regelmessig. Foretrekker kanskje zoom.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.556
Antall liker
15.588
Torget vurderinger
2
Leste nettopp at zoom ikke er e2e kryptering, selv om de sier de er det. Kontakten kryptert fram til zooms servere og så videre derfra, men dekryptering skjer jo hos zoom, så alt som foregår er i klartekst hos zoom (ingen kan lytte på strømmen, men zoom har full oversikt over det som skjer og kan se/høre alt). Kanskje ikke den beste plattformen for følsomme data.
Det stemmer. Jitsi er sikrere i så måte. (Vurderte å legge inn en kommentar om det, men regner med at virksomheter passer på slikt.)

Ulempen med Jitsi er at det hele må innom deres oppsett i Australia og det kan skape forsinkelser. Som regel går det bra. Man kan slå av og på e2e på Webex og det er foretrukket av dem jeg har kommunisert med som vil ha e2e.
 

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Innlegg
1.653
Antall liker
228
Hei!

Takk for tilbakemeldingene. Kanskje vi burde ha en egen kanal på discord? Noen som føler seg kallet?

Ser for meg at en slik kanal, med dertil undergrupper, dor folk som vil drøfte utstyr, musikk og fjas kan bli skikkelig hyggelig. :)

Bruker forresten en møtemodul via Citrix som jeg mener Cisco står for. Https.meet.organisasjon.no osv. Litt keitete innlogging og valg av kanaler. Et «gammeldags» brukergrensesnitt. IKT sier det skal byttes på sikt. :)
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.536
Antall liker
7.022
Nå har jeg ikke satt meg nevneverdig inn i teknologien bak, men Zoom er ikke tillatt der jeg jobber av sikkerhetsmessige hensyn. Vi kjører Cisco WebEx og det funker veldig bra.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.615
Antall liker
9.171
Sted
Trondheim

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Har Skype blitt dårligere den siste tiden? På min arbeidsplass har vi endret alle faste møter til Teams siden lyd og stabilitet er bedre.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.472
Antall liker
9.606
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Bruker zoom til veiledninger og undervisning. Til forretningsmøter er Webex normen.
 
S

Slubbert

Gjest
Jobben har nylig gått over fra Skype til Teams, synes det funker bra. Privat har jeg brukt Whereby noen ganger i det siste i forbindelse med onlinequiz hvor vi har teamet opp et quizlag på Whereby. Det funker bra, og så er det fint at man ikke trenger å logge inn eller registrere seg, men at hvem som helst bare kan joine møtet hvis de får linken. For de som ikke har kontorjobb er gjerne ikke Skype/Teams nærliggende alternativer, så i stedet for Messenger går det da an å sende ut en Whereby-link så man kan dele desktop og sånn.
 
S

Slubbert

Gjest
Har ikke sjekka om man kan dele desktop på Messenger, for øvrig. Men det funker fint på Whereby.
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.110
Antall liker
2.594
Torget vurderinger
16
Slack, for nerds.
Nå for tiden så fungerer det meste ganske bra, heldigvis er den tid over da man måtte bruke de 20 første minuttene av møtet på å få ting til å fungere.
 
Topp Bunn