Vibrapod - revolusjon!!!

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Mener ikke å drive produktreklame på noe vis, men i dag mottok jeg 3 sett med Vibrapod's tiltenkt forsterker, cd- spiller og vinylspiller. Disse er nå på plass under spillerne, ikke under forsterkeriet enda, der må jeg fintenke litt fordi føttene botner rett nedi pod'dene. Men på spillerne ble det forskjell...STOR forskjell. Særlig på min gamle Harman Kardon T60 med en godt brukt Ortofon OM 20 ( venter på ny M2 Blue...) ble det forandringer: For det første ble spilleren MYE bedre isolert fra underlaget. Nå kan jeg knakke i hylla og ungdommene kan hoppe på stuegulvet uten at p.u'en flagrer bortover vinylen! Det hadde jeg ikke trodd gikk an! Jeg hadde begynt å pusle med tanker om ei vegghylle...Lydbildet fikk påtakelig større ro, og ble større og mer detaljert. Det ble også større ro og bedre "kontanthet" i bassområdet.

På cd-spilleren er endringene mindre, men det mest påtakelige her er at den ellers så slarkete cd- skuffen ( som Densenspillerne er kjente for ) er ikke så slarkete lenger. Det har skjedd "noe" med lydbildet også, men jeg må lytte mer før jeg klarer å si hva - mulig det kan beskrives som mer ro her også.. Jeg ble så positivt overraska over de påtakelige forandringene hos vinylspilleren at det har gått mest på "sort gull" her i dag. Jeg fikk ret tog slett hakeslepp! Kanskje den gamle,ærverdige HK T60'en fortsatt holder mål? Dette blir spennende når ny og bedre p.u. er i hus. Mulig jeg gir f... i å se meg om etter pent brukte Diva'er eller Perspectiver og heller kjøper en passende "state-of-the-art p.u. som passer Ito-armen. Vi får se og høre.

Men: Min umiddlelbare erfaring er at Vibrapod'dene fungerer, og for oss som har vært irritert over hoppende p.u'er på grunn av en smule svai i gulvene våre - prøv disse! Her er linken der jeg kjøpte de - og takk til forhandleren. Alle hans påstander ( som jeg dro temmelig sterkt i tvil ) synes å være riktige. Disse blir ikke returnerte!!!

Nå skal det spilles vinyl...og finlese på Forumet om platevaskingens kunst. Jeg fant noen gamle Keith Jarrett-innspillinger som knitra og skurra for jævlig!

http://www.hoium.no/vibrapod/vibrapod.shtml

;D ;D ;D

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
Dette var intressant Wilhelm.

Har selv solgt T-basene mine, da jeg ikke kunne se at de ga så mye løft ut fra pris og ikke minst tyngde :p.
Har selv blinket ut vibrapod som neste trinn. Oppdater når du har lyttet mer på cd-drivverket og pre, med og uten Vibrapod.

B

buster

Gjest
Jeg bruker vibrapods på de lettere (under 8kilo) og vibra-cones på de tyngre. Cones har ingen vektbegrensing mens podsene blir flat-trykkt og mister vel noe av funksjonen da. Jeg er svært fornøyd og kommer til å ha alle enhetene plassert på enten pods eller cones framover.
Bjørn

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Antall liker
137
Sted
Volda
VilhelmW skrev:
Mener ikke å drive produktreklame på noe vis, men i dag mottok jeg 3 sett med Vibrapod's tiltenkt forsterker, cd- spiller og vinylspiller. Disse er nå på plass under spillerne, ikke under forsterkeriet enda, der må jeg fintenke litt fordi føttene botner rett nedi pod'dene. Men på spillerne ble det forskjell...STOR forskjell. Særlig på min gamle Harman Kardon T60 med en godt brukt Ortofon OM 20 ( venter på ny M2 Blue...) ble det forandringer: For det første ble spilleren MYE bedre isolert fra underlaget. Nå kan jeg knakke i hylla og ungdommene kan hoppe på stuegulvet uten at p.u'en flagrer bortover vinylen! Det hadde jeg ikke trodd gikk an! Jeg hadde begynt å pusle med tanker om ei vegghylle...Lydbildet fikk påtakelig større ro, og ble større og mer detaljert. Det ble også større ro og bedre "kontanthet" i bassområdet.

På cd-spilleren er endringene mindre, men det mest påtakelige her er at den ellers så slarkete cd- skuffen ( som Densenspillerne er kjente for ) er ikke så slarkete lenger. Det har skjedd "noe" med lydbildet også, men jeg må lytte mer før jeg klarer å si hva - mulig det kan beskrives som mer ro her også.. Jeg ble så positivt overraska over de påtakelige forandringene hos vinylspilleren at det har gått mest på "sort gull" her i dag. Jeg fikk ret tog slett hakeslepp! Kanskje den gamle,ærverdige HK T60'en fortsatt holder mål? Dette blir spennende når ny og bedre p.u. er i hus. Mulig jeg gir f... i å se meg om etter pent brukte Diva'er eller Perspectiver og heller kjøper en passende "state-of-the-art p.u. som passer Ito-armen. Vi får se og høre.

Men: Min umiddlelbare erfaring er at Vibrapod'dene fungerer, og for oss som har vært irritert over hoppende p.u'er på grunn av en smule svai i gulvene våre - prøv disse! Her er linken der jeg kjøpte de - og takk til forhandleren. Alle hans påstander ( som jeg dro temmelig sterkt i tvil ) synes å være riktige. Disse blir ikke returnerte!!!

Nå skal det spilles vinyl...og finlese på Forumet om platevaskingens kunst. Jeg fant noen gamle Keith Jarrett-innspillinger som knitra og skurra for jævlig!

http://www.hoium.no/vibrapod/vibrapod.shtml

;D ;D ;D

Heisann..
Kjekt at du har hørt virkningen av myk demping under dine komponenter.
Et råd til deg når det gjelder plassering under Cd-spilleren:
De to fremste skal du sette tett sammen under drivverket, men ikke så tett at poddene er i kontakt
med hverandre.  De to bak kan gjerne stå i samme posisjon som originalføttene.
Det er mulig du må fjærne originalføttene for å få til dette ELLER kjøpe vibracons som du
kombinerer sammen med 'poddene.  Dette siste anbefales da det har beste effekten.. og vil garantert gi
deg hakeslipp når du hører lyden fra din CD-spiller.
Dette er egenerfart, men jeg bruker i dag BDRC som hos meg er ennå betre (jfr nedenfor), men også mye dyrere desverre...
Du kan selvsagt også lese om dette på Vibrapod/-cone sidene hos Høium...

Lykke til  :) :)

mvh

Z

Zomby_Woof

Gjest
Revolusjon er et digert ord, dere. Jeg kommer neppe noen gang til å bruke sånt språk om føtter til hifi'en. Men jeg har Vibrapod under både høyttalerne og platespilleren. De virker strålende, og bedre enn alle andre varianter jeg har prøvd. De er ikke så veldig dyre heller, så de får en hjertelig anbefaling herfra.

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Antall liker
137
Sted
Volda
Titleist skrev:
ville vibrapod alene gi noen effekt under disse? sammenlignet med lavbudsjetts audio selection underlag.

Det ville ikke overraske meg om så var..
Du får kjøpe/prøve de som passer til vekten på "beistene" dine.. :)
MEN erfaringsmessig har jeg hatt den største virkningen ved bruk av *podder* under cd-spilleren.

mvh

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
31
Veldig interressante disse! :)

Er de for bruk på alle komponenter?

Hva er de positive egenskapene de har på forskjellige komponenter og hvilke har dere i så fall opplevd?(På Cd-spillere,høyttalere,Forsterkere osv)

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.826
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Brukte vibrapods under noen "slakterblokker" jeg hadde i et tidligere rack. Kan ikke huske å ha gjort noen stor affære av det når de kom inn i systemet... MEN husker veldig godt en gang jeg fjernet slakterblokka og pod'ene fra drivverket.. Det hørtes faktisk ut som et oktav i bunnen ble borte. Ble så skremt av effekten av fjerningen av disse at jeg raskt satte det på plass igjen :p Disse ble dog solgt med racket pga at de var på en måte integrert i et DIY rack.

Skal inn med nytt rack selv innen sommern, og i den forbindelse blir nok et sett med pods + et sett vibracones, tatt inn i hus til prøve, på rundgang på komponentene. Blir morro å prøve igjen.

Edit: Skriveleif

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Zomby_Woof skrev:
Revolusjon er et digert ord, dere. Jeg kommer neppe noen gang til å bruke sånt språk om føtter til hifi'en.....
Tja, mulig at ordet revolusjon var en smule malplassert. Jeg var så overraska og fornøyd at jeg lot meg kanskje rive med en smule . Jeg får skylde på en smule uheldig påvirkning fra journalist-kjenninger. Spissing av nyhet, heter det visst. Og vitsen var jo å få noen...bl.a. dere til å lese dette, og komme med egne erfaringer. Q.E.D......

Jeg har bestemt meg for å lage ei akrylplate ( 12 m.m.) for å sette cd-spilleren på, med 6 Vibrapod's under og spillern oppå. Da slipper jeg å skru føttene av spilleren. Noen som har erfaring med noe sånt??

;D ;D

Mute

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
9
Sted
Skien
Torget vurderinger
0
Titleist skrev:
ville vibrapod alene gi noen effekt under disse? sammenlignet med lavbudsjetts audio selection underlag.

Nei. Kjenner ingen vibrasjoner i forsterkerene selv ved høyt nivå.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Akrylplata som jeg har bestilt til å sette cd-spilleren på, men Vibrapod's under, ble ikke ferdig før helga, så i dag tok jeg like godt og dobla Vibrapod'ene to og to for å unngå at føttenen på cd-spilleren skulle bunne. Mulig det gir samme effekt som å skru av de originale føttene, men jeg prøvde det nå sånn fordi jeg hadde en ekstra pakke liggende, og hva skjedde??? Umiddelbart hørte jeg en mye strammere mellomtone, bedre "punch" i de nedre rekker og mer liv i lydbildet. Altså mer av alt som denne spilleren er god på fra før. Hva er det med disse Vibrapod'ene?

Nå blir jeg nødt til å prøve sånne under forsterker'n også.....

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Antall liker
137
Sted
Volda
VilhelmW skrev:
Akrylplata som jeg har bestilt til å sette cd-spilleren på, men Vibrapod's under, ble ikke ferdig før helga, så i dag tok jeg like godt og dobla Vibrapod'ene to og to for å unngå at føttenen på cd-spilleren skulle bunne. Mulig det gir samme effekt som å skru av de originale føttene, men jeg prøvde det nå sånn fordi jeg hadde en ekstra pakke liggende, og hva skjedde??? Umiddelbart hørte jeg en mye strammere mellomtone, bedre "punch" i de nedre rekker og mer liv i lydbildet. Altså mer av alt som denne spilleren er god på fra før. Hva er det med disse Vibrapod'ene?

heisann
Forsøkte du å sette de fremste under drivverket på cd-spilleren? DET har beste effekten VilhelmW :) :)

mvh

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
heisann
Forsøkte du å sette de fremste under drivverket på cd-spilleren? DET har beste effekten VilhelmW :) :)

mvh
Har ikke forsøkt det enda. Jeg mangler Vibrapod'er til det. Men dersom det gir ytterligere effekt, skjønner jeg ikkeno'!!!

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Antall liker
137
Sted
Volda
VilhelmW skrev:
Har ikke forsøkt det enda. Jeg mangler Vibrapod'er til det. Men dersom det gir ytterligere effekt, skjønner jeg ikkeno'!!!
Forsøk å sette opp poddene slik:
3 stk podder - i en trekant med 2 bak og 1 midt under drivverket.
4 stk " - i en trekant uten spiss med 2 bak og 2 under drivverket.

Det er om å gjøre at en demper maksimalt med vibrasjoner fra drivverket. Dette gjøres best ved at en
setter demping - i dette tilfelle 'podder - under drivverket...

På forsterkeren skal en del av dempingen vere under trafoen... - om det går.

Prøv og lykke til

mvh :) :)

PS: Spilleren velter ikke eller blir ustø om du bruker 3 podder - som spillerens føtter...

Hva slags plater/hyller har du i racket ditt - stein, glass, trevirke el??

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
PS: Spilleren velter ikke eller blir ustø om du bruker 3 podder - som spillerens føtter...

[/quote]

Densen 400sx har 4 føtter, det samme har forsterkeren..og vinylspilleren. Sånn d står nå, er det doble Vibrapod's under hver fot på cd-spilleren, og enkle under vinylspilleren.

Det jeg skal gjøre, er å få laga ( har bestilt ) 2 stk 12 mm akrylplater tiltenkt h.h.v. forsterkeren ( Densen DM-10 ) og cd-spilleren ( Densen 400sx ). Jeg har tenkt å bruke 6 stk. Vibrapod's under hver akrylplate, og så sette komponentene med sine originale føtter på disse. MEN: da får jeg ikke prøvd ut ditt tips om å sette vibrapod's under drivverket på cd- spilleren - og det MÅ jeg jo prøve, så da blir det en eller to Vibrapod's under midten på cd-spilleren også.

Anlegget mitt står i en del av en 4 m. lang veggseksjon i tre. Den er nokså solid. Hyllene til komponentene, har jeg forsøkt å isolere fra resten ved å legge gummiforinger mellom hyllene og vinklene som holder hver hylle oppe. MEN dette kan sjølsagt ikke måle seg med et dedikert hi-fi rack. Potensialet for videre utprøving osv. er stadig tilstede - iallefall innafor det som min bolde viv tillater!

;D ;D ;D

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Antall liker
137
Sted
Volda
VilhelmW skrev:

VilhelmW skrev:

Densen 400sx har 4 føtter, det samme har forsterkeren..og vinylspilleren. Sånn d står nå, er det doble Vibrapod's under hver fot på cd-spilleren, og enkle under vinylspilleren.

MEN: da får jeg ikke prøvd ut ditt tips om å sette vibrapod's under drivverket på cd- spilleren - og det MÅ jeg jo prøve, så da blir det en eller to Vibrapod's under midten på cd-spilleren også.

Anlegget mitt står i en del av en 4 m. lang veggseksjon i tre.

;D ;D ;D
Dette er du bare NØDT til å prøve VilhelmW
( som med tannkremmen ;D ;D ;D)

Dette er den tilnærma optimale plasseringen av demping - under drivverket.

Det skal også nemnes at enkelte har fått meget godt resultat med å plassere dempingen i en liten firkant rundt drivverket - men ikke så liten at CD-spilleren velter. Poenget er mest mulig trykk under drivverket....

Jeg fekk ennå bedre resultat under min CD-spiller med Black Diamond Racing Cones - BDRC - på mine trehyller. Ganske mye bedre faktisk....
Desse koster ca 220 kr stykket, men kan vere verdt det... Du trenger i tilfellet bare 3 stykker - i trekant selvfølgelig..

Lykke til igjen

mvh

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Antall liker
137
Sted
Volda
VilhelmW skrev:
Skal prøve ut tipsene dine, 56fwb. Ser du har Hegel'n stående på Vibrapod's + cones. Stor forskjell??
Hei igjen.

Hegelen står pr i dag KUN på Vibracones - Det vart for ustødig med komboen - mest pga av Hegelens konstruksjon under. Gummiconene står difor under føttene på H200 med stålkula/spissen ned.
Grunnen til dette er at H200'en ikke er slett under da det er en ekstra plate på midten på undersiden og omtrent
i hele spilleren lengde. Dette vanskeleggjør å plassere i trekant og under trafoen.

For å være ærleg - og det skal man jo vere ;) - så har jeg ikke hørt den store forskjellen slik de står no med spissen ned på
trehyllen. Det blir for det meste "just in case..." Det er på CD-spilleren det store hakeslippet har kommet ;)
Samt da jeg plasserte 'podder under mine HT - Det må du også prøve sjønner du... :D

mvh 56fwb
tlf 920 32 156/ 70 07 84 33 - om det er noe du vil spørre om :)

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Antall liker
137
Sted
Volda
VilhelmW skrev:
Skal prøve under h.t også etterhvert. MÅ jo det når du hevder det funker...

;D ;D ;D
Hisann :) :)
Forbered deg på mere vellyd med Vibrapods under dine ht.... :D :D :D

mvh :)

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Antall liker
673
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Hei.

Ser dere anbefaler litt forskjellige oppsett her. Med forskjellig antall kones. Vil ikke 3 være det optimale da? Da har man balanse i spilleren, samt minimalt med kontakt mot underlaget. Slik jeg har forstått prinsippet fungere disse som fjærer mot underlaget, og jo fler fjærer, jo mer kobling mot underlaget.

Geir Arne

HHH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2009
Antall liker
2
VilhelmW skrev:

Hei, har leita etter et sted å bestille akrylplater, hvor bestilte du og hvor mye kosta det?

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
56fwb skrev:
Titleist skrev:

Det ville ikke overraske meg om så var..
Du får kjøpe/prøve de som passer til vekten på "beistene" dine.. :)
MEN erfaringsmessig har jeg hatt den største virkningen ved bruk av *podder* under cd-spilleren.

mvh
Kender en der har 4 af disse. Han bruger Carbonklodser ovenpå granitfliser.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
HHH skrev:
VilhelmW skrev:

Hei, har leita etter et sted å bestille akrylplater, hvor bestilte du og hvor mye kosta det?
Hos en lokal glassmester ( Bodø glass og ramme AS ). Mine er 1 cm tjukke ( du får de både tjukkere og tynnere...anbefaler ikke under 8 mm ) , kantslipt og måler 50 x 60 cm. Jeg har ikke henta de enda, men de skal opp og prøves etterhvert. Til jula, kanskje?? Sjekk med lokal glassmester, undersøk hos flere og prut pris. Mine ko9m på kr. 500,- pr. stk, men en forlangte over dobbel pris. Jeg fikk mine kappa av en rest som sto på verkstedet der.

mvh. VilhelmW

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Har en eldre Thorens 166 mk2. platespiller som er av den fjærende typen, vil Vibrapods fungere til den? Thorensen er såpass kilen at jeg må gå forsiktig på gulvet i nærheten ved avspilling, så mulig løsning? Evt. sammen med Vibracones?

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Milenko skrev:
Har en eldre Thorens 166 mk2. platespiller som er av den fjærende typen, vil Vibrapods fungere til den? Thorensen er såpass kilen at jeg må gå forsiktig på gulvet i nærheten ved avspilling, så mulig løsning? Evt. sammen med Vibracones?
Jeg vil tro der skal mere konsekvente løsninger til. Såsom placering på granit fliser eller en hylde på en betonvæg.

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.764
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Da må jeg nesten skrive litt om mine erfaringer i løpet av dagen.
Etter å ha omplassert litt på div demperemedier, satt jeg "plusselig" med 9 stk Vibrapods og 6 stk Vibracones til overs.
Plasserte derfor 3 pods + cones under hhv drivverk og pre, samt 3 cones under dac.
Og jeg mener å ha registrert en positiv effekt; men synes det er litt vanskelig å si konkret hva effekten består i.
Synes kanskje at lydbildet "vokste" en smule, mest i høyde og dybde, muligens også i bredde, at klangen ble litt varmere, samt at utklinging på instrumenter og vokal ble mer "realistisk".
Er dette noe som høres kjent ut for de av dere der ute som har prøvd Vibrapods og -cones?
Er det andre ting jeg bør prøve å høre etter?

mvh
Proffen

alghatar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2014
Antall liker
132
Torget vurderinger
13
Etter litt lesing her, har jeg forstått at jeg bør sjekke ut vibrapods evt cones.

jeg har to komponenter jeg ønsker dette på. potensielt 3.

1. Vinylspiller. Jeg har et møbel som er i finér som skal bli skikkelig avstivet nå. Jeg tenker her å ha 2x marmorplater på toppen. Disse skal være 40x60cm. Jeg tenker Vibracones (x4) fra Bunnmarmor til toppmarmor. Mellom Toppmarmor og vinyl tenker jeg slike gummiføtter (x4) fra samme merke. Er jeg da inne i riktige tankebaner?

2. Rør-pre. Her har jeg to tanker. Denne er forholdsvis lett; Bare kjøre 3x Vibrapods fra møbel til pre? Denne står inni møbelet. (får tilstrekkelig med luft) Eller, skal jeg kjøre samme prinsipp her, bare med MDF plate? Da kjører jeg Vibrapods under MDF plata (4x) og føtter fra plate til spiller.

Lurer også på om jeg trenger på selve effekten, Den veier "bare 17kg" og har aluminiumchassis.

Takker på forhånd for innspill, erfaringer, og svar.

mvh

Chris

Audirvana

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2012
Antall liker
883
Torget vurderinger
5
Jeg har to innvendinger til planene dine, alghatar.

Om det stemmer at møbelet anlegget ditt står i er av finèr, så er det ganske lett? Vil det ikke da bli veldig topptungt av de marmorplatene?

Hvis du tror det vil fungere, er det en spennende løsning du skisserer. Husk å tilpass vibrapodsene rett tyngde.

Min platespiller er for tiden nedpakket, derfor har jeg ikke testet den selv på en vinylrigg. Men jeg har hørt fra andre at vibra-produktene fungerer godt der.

Jeg har hatt vibrapods/-cones under både for- og effektforsterker, samt streamer.

Og produktene strammer opp i lydbildet, samt gir en merkbart større dynamikk og "punch".

Det beste er at produktene er relativt billige, sammenlignet med andre alternativer. Det er absolutt verdt pengene å prøve.

I dagens oppsett har jeg vibracones og vibrapods under forforsterker, streamer og strømrenser.

alghatar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2014
Antall liker
132
Torget vurderinger
13
Takker for svar.

Vet ikke om finér er rett ord å bruke. Det er krysslimt iallfall, går ikke ann å komme gjennom med vanlige skruer. prøvde meg på vinkler idag. Det gikk dårlig, det. Så skal avstive det i bakenden, regner med det tåler det uten særlige problemer. Har hatt baken min oppå det og jeg er godt over 100 kg.. hehe. Jeg tenker jeg prøver slikt. Er det bare Høyum Hifi som har disse produktene, eller finnes det en forhandler på vestlandet også?

Merket du noen forskjell på effekten aleine? eller tok du på alt på en gang, og opplevde et massivt løft all over?

mvh

Chris

Topp Bunn