Politikk, religion og samfunn Vi må få slutt på dette!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Ord blir fattige!
    En ung mann blir myrdet på grusomt vis, med uforståelig motiv.
    Og så kan ikke minnesmerket få stå i fred.
    PS! Det kom litt ned på siden…
    At Jeff Bezos skal i rommet var et viktigere budskap. 😳
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.028
    Antall liker
    9.308
    Disse tomsingene møter man overalt. Kommentarer rundt kaffebordet, Facebook, HSF eller hvor som helst. De er egentlig ikke farlige i seg selv, men kan opphisse noen til å gjøre fæle ting. Vi må ha mot nok til å si fra til tomsingen ved kaffebordet at den kommentaren var usmakelig, idiotisk eller lignende. Vi kan si at rasismevitsen var meget dårlig fremfor å komme med en falsk latter. Vi må filleriste neket på Facebook. Vi må ganske enkelt slutte å jatte med når vi treffer naustgubbene. La dem vifte med ytringsfrihetskortet sitt og la dem få vite at de har lov til å ytre seg, men må tåle kritikken. Vi har også ytringsfrihet.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Jeg blir så trist og lei meg over vi skal være nødt til å bruke tid og krefter på slike mørke motstrømmer som ikke tjener noe annet formål enn å gjøre verden mørkere for oss alle.
    Men langt verre er at det gjør livet MYE MØRKERE for de som er i fokus for dette avskummet.
    Derfor må vi andre gjøre som @pink panter sier: Sette ned foten og si at dette tolererer vi ikke.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg blir så trist og lei meg over vi skal være nødt til å bruke tid og krefter på slike mørke motstrømmer som ikke tjener noe annet formål enn å gjøre verden mørkere for oss alle.
    Men langt verre er at det gjør livet MYE MØRKERE for de som er i fokus for dette avskummet.
    Derfor må vi andre gjøre som @pink panter sier: Sette ned foten og si at dette tolerer vik ikke.
    Med skam å si har vi hatt justisministre og andre ministre som har seilt tett opp mot vinden for slike holdninger. De er attpå til så stupide at de ikke skjønner selv hvilket farlig farvann de har rotet seg inn i. Eller, for å være litt mer kynisk; kanskje de skjønner det litt for godt? En velger er en velger, uansett hvor brun.
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Med skam å si har vi hatt justisministre og andre ministre som har seilt tett opp mot vinden for slike holdninger. De er attpå til så stupide at de ikke skjønner selv hvilket farlig farvann de har rotet seg inn i. Eller, for å være litt mer kynisk; kanskje de skjønner det litt for godt? En velger er en velger, uansett hvor brun.
    Er redd du har rett. 👍
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.384
    Antall liker
    20.787
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    En velger er en velger, uansett hvor brun.
    Neida, vi vil bare ha velgere som ser ut som Marcel Kittel eller søstera!

    (Sorry, erato, jeg så ikke inversjonen fra abstrakt til konkret før jeg tok setningen din ut av kontekst.)
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Eller, for å være litt mer kynisk; kanskje de skjønner det litt for godt? En velger er en velger, uansett hvor brun.
    Det er klart at de skjønner det. Alle som vil sanke stemmer, skjønner at det er flere ikke-brune velgere enn brune velgere. Makta rår - sånn er det bare. Demokratiet har sine svakheter. Men som Churchill sa: Av alle styreformer som er forsøkt gjennom tidene, er demokratiet det minst dårlige.

    Men det tar seg godt ut å "være lei seg". Triks for treåringer - men ikke for statsministre. De er ikke valgt for å være "lei seg", men for å løse problemene.

    I dag siterer Aftenposten Erna Solberg: "Dette viser hvor viktig det er at vi hver dag står opp mot mot rasisme og hatprat". Det har vi gjort i ganske mange år nå - og det virker ikke. Helt virkningsløst - hva med å prøve noe nytt? Hva med litt kraftigere lut? Men denne luten sanker kanskje ikke nok stemmer?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Erna bare poserer. Hun bryr seg nada om rasisme. Hun er en liten rasis selv. Vi husker henne fra da hun var jernErna. Trondheim skulle bli til lille somalia.

    Hun har aldri beklaget innholdet i hva hennes ministere har sagt, bare hvilke ord som har blitt brukt.

    Hun utnevner bare de beste til statsråd og hun valgte korsfarer-amundsen. Erna er en del av problemet. Og problemet heter at ytre høyre og rasister har blitt stuerene.

    Så forvent ingen endring så lenge Erna sitter ved roret. Hun bryr seg nada om å spre fremmedhat og rasisme. Hun gir statsstøtte til slikt.

    Nrk kaller nazisten lysglimt for kritiker. Denne glidningen har skjedd under Erna.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Dette har ingenting med Erna å gjøre. Poenget mitt er at jeg tror ikke at mange politikere egentlig er seriøst opptatt av å gjøre noe med dette. Vel - helt sikkert NOEN, men ikke seriøst nok bland de toneangivende. Det snakkes, det tennes lys , spres roser og serveres formaninger om at vi "aldri må glemme" - men hva hjelper det? Symboler og atter symboler - som ikke virker.

    Det er mulig at virkemidlene som skal til, ikke passer inn i "et samfunn som vårt". Livstids forvaring, og det som verre er, hadde muligens hatt en merkbar effekt - men det er vel ikke slik vi vil ha det her i landet?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Jeg kan ikke se at vi står opp mot rasisme og hatprat ved å statssponse hatblogger og putte rasister i regjering.

    Å tenne lys og bruke fine ord har en kostnad på null og nada.

    Jeg ser ikke vi står opp mot rasisme og hatprat der media bruker ord som "innvandringskritiker" om nazister som lysglimt.

    Jeg ser ikke vi står opp mot rasisme og hatprat ved å si "jeg ville ikke valgt akkurat de ordene" når din justisminister anklager AP for å stå på lag med terrorister.

    Du som kom drassende med Erna. Hun gjør intet annet enn å posere, være politisk korrekt og si de rette tingene, der hun gjør den rake motsetningen gjennom sin politikk og økonomiske overføringer.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    285
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2

    God artikkel.
    Ja, artikkelen er god den. Det at Hr. Rindal markerer sitt standpunkt ift. Erna og hennes unnlatelsessynder er uansett ikke adekvat tiltak for å presse en Statsminister til ikke å delta. Det håper jeg at han kanskje skjønner.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Selvsagt vil ikke Erna unnlate å møte opp. Det ville vært å innrømme feil, og vi vet at det er en evne Erna alldeles ikke har.

    Og det tar seg heller ikke pent ut for AUF å la være å invitere henne.

    Kanskje AUF kunne ha dratt en Erna ala feiringen av frigjøringen av finnmark. La være å invitere toppsjefene og heller invitere en underordnet.

    De kunne ha invitert en statssekretær og latt Erna være stasminister. Noen statsminister er hun ikke.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.843
    Antall liker
    19.662
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

    God artikkel.
    En statsminister, som inviterte Frp inn i regjering, har selvsagt ikke noe som helst på hverken Utøya eller noen annen minnemarkering å gjøre.

    Det politiske oppgjøret mot Frp eller andre brune krefter ble aldri tatt. I stedet ble de som helt bevisst har nøret oppunder fremmedhat, sluppet inn i regjering. Så mye for rosetog og fine ord.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Hvis minnet om ofrene fra 22 juli skal handle om å brunbeise FrP og ansvarliggjøre Erna for å ha dem i regjering er vi på ville veier mener jeg.

    Mitt minne etter denne dagen var da en venn i AUF ble hindret fra å dra grunnet en ekstravakt. Han mister mange venner den dagen. 22 juli ble for meg og ham en vekker på hvor mye mer til felles vi har enn hva vi er uenige om i et sårbart demokrati. Fram til nå har fellesskapet og vern om våre verdier stått sentralt. Om et oppgjør med ekstremisme nå skal handle om å gå etter politiske uenigheter tar dette en feil retning.

    Påstander, stigmatisering og merkelapper er en del av problemet - ikke løsningen.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Hvis minnet om ofrene fra 22 juli skal handle om å brunbeise FrP og ansvarliggjøre Erna for å ha dem i regjering er vi på ville veier mener jeg.

    Mitt minne etter denne dagen var da en venn i AUF ble hindret fra å dra grunnet en ekstravakt. Han mister mange venner den dagen. 22 juli ble for meg og ham en vekker på hvor mye mer til felles vi har enn hva vi er uenige om i et sårbart demokrati. Fram til nå har fellesskapet og vern om våre verdier stått sentralt. Om et oppgjør med ekstremisme nå skal handle om å gå etter politiske uenigheter tar dette en feil retning.

    Påstander, stigmatisering og merkelapper er en del av problemet - ikke løsningen.
    FRP står ene og alene for brunbeisingen av FRP.
    Nå har de vel vært tjærebredd helt fra Anders Langes tid, nevner f eks partistøtte fra Sør-Afrika.
    FRP ER, OG HAR ALDRI VÆRT OFFER FOR NOE SOM HELST.
    De er pådrivere.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    FRP står ene og alene for brunbeisingen av FRP.
    Nå har de vel vært tjærebredd helt fra Anders Langes tid, nevner f eks partistøtte fra Sør-Afrika.
    FRP ER, OG HAR ALDRI VÆRT OFFER FOR NOE SOM HELST.
    De er pådrivere.
    De er derimot tilnærmet geniale til å innta rollen som offer, det skal de ha.

    FrP har utvilsomt gjort mye av det møkkete tankegodset mer stuerent. Samtidig er det veldig viktig å påpeke at høyreradikal og høyreekstrem er to nyanser med en meget essensiell forskjell. De radikale har svært ubehagelige holdninger, men er ikke villige til å bruke vold eller udemokratiske midler for å fremme disse holdningene, mens de ekstreme er villige til å benytte alle virkemidler, og da mener jeg alle. FrP er ikke en gang ute i det høyreradikale, egentlig et godt steg unna, faktisk, problemet mange av oss har med dem, er at de klarer å berede grunnen for at selv radikale holdninger kan fremmes uten videre følger. Her ligger demokratiets akilleshæl, for vårt system skal tåle radikale holdninger uten å ty til maktmisbruk.
    FrP er på sin side periodevis en tydelig faktor i det norske parlamentariske systemet, og må aksepteres som akkurat det. De er en tydelig maktfaktor, og rommer mange som føler seg tilsidesatt. Uten at denne gruppen føler seg hørt og forstått, vil mange av dem skli i mer radikal retning. Vi kan med andre ord også argumentere for at FrP er en stabiliserende faktor i vårt demokrati, selv om vi ikke på noen måte liker deres holdninger.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    FRP står ene og alene for brunbeisingen av FRP.
    Nå har de vel vært tjærebredd helt fra Anders Langes tid, nevner f eks partistøtte fra Sør-Afrika.
    FRP ER, OG HAR ALDRI VÆRT OFFER FOR NOE SOM HELST.
    De er pådrivere.
    FrP er et demokratisk parti uten rasistisk innhold i sitt partiprogram. Flere personer i FrP har derimot kommet med uttalelser som på lang veg flørter med debattforumet på Resett etc. Jeg tar personlig avstand fra dette og forstår hvorfor mange reagerer.

    Poenget er at et overdrevet fokus på FrP ikke er veien å gå for å hedre minnet etter ofrene fra 22 juli. Jeg synes det er en dag for å hedre et solid demokrati med sterke felles verdier. Selv om vi har rasisme i samfunnet, hets mot homofile med mer - tror jeg at 22 juli har gjort at nordmenn står sterkere sammen på en felles verdiplattform.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Det ble aldri tatt noe oppgjør på tankegodset som førte til terrorhandlingen. I stedet gikk liberalerne og lette med luper etter ekstremister og dro dem frem i dagen med idiotiet av en trykkokerteori.

    Samtidig ble ofrene for terroren bedt om å holde kjeft.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Det ble aldri tatt noe oppgjør på tankegodset som førte til terrorhandlingen. I stedet gikk liberalerne og lette med luper etter ekstremister og dro dem frem i dagen med idiotiet av en trykkokerteori.

    Samtidig ble ofrene for terroren bedt om å holde kjeft.
    Det er ikke sant.
    At noen svært uheldige tilfeller ende som du beskriver det er korrekt nok, men samfunnet som helhet tok da i sannhet sine oppgjør med en god del holdninger etter 22.juli.
    Fjordman ble grundig konfrontert, likeledes miljøet omkring Resett og desslike. Problemet er jo at disse holdningene ikke lar seg kneble uten videre, og vi har dessverre sett at i de ti årene som har gått, har ugresset grodd ufortrødent videre.
    Men hvordan kan man stoppe det? Stenge sosiale medier? Forby Internett? Arrestere alle med nedrige holdninger?
    Jeg ser ikke hvordan man kan ta "et endelig oppgjør" med tanker. Det er som å sloss mot vindmøller, og ingen av oss kjenner Don Quijote.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Det ble aldri tatt noe oppgjør på tankegodset som førte til terrorhandlingen. I stedet gikk liberalerne og lette med luper etter ekstremister og dro dem frem i dagen med idiotiet av en trykkokerteori.

    Samtidig ble ofrene for terroren bedt om å holde kjeft.
    Jeg sitter på en helt annen forståelse av dette - etter mye dialog med AUF medlemmer - men det finnes sikkert dem som er enige med deg
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Det er ikke sant.
    At noen svært uheldige tilfeller ende som du beskriver det er korrekt nok, men samfunnet som helhet tok da i sannhet sine oppgjør med en god del holdninger etter 22.juli.
    Fjordman ble grundig konfrontert, likeledes miljøet omkring Resett og desslike. Problemet er jo at disse holdningene ikke lar seg kneble uten videre, og vi har dessverre sett at i de ti årene som har gått, har ugresset grodd ufortrødent videre.
    Men hvordan kan man stoppe det? Stenge sosiale medier? Forby Internett? Arrestere alle med nedrige holdninger?
    Jeg ser ikke hvordan man kan ta "et endelig oppgjør" med tanker. Det er som å sloss mot vindmøller, og ingen av oss kjenner Don Quijote.
    Men ble det tatt noen diskusjon og oppgjør om hvordan et samfunn som det norske klarer å få frem slike individer og holdninger? Hvordan og hvorfor kommer man dit at hatet er så utrolig sterkt at man går til et slikt skritt? Hvorfor kommer disse nettsidene?

    Et såkalt oppgjør etterpå der man prater og skriver mye er for sent.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Fjordmann ble "grundig konfrontert" ved å invitere han til å skrive kronikker i nasjonale aviser og få bokstipend. Samtidig ble ofrene truet til stillhet.

    De ivrigste ytringsfrihetsforkjemperne bør slå opp ordet chilling effect.

    Først nå, 10 år etterpå og etter massivt press sier enkelte media unnskyld. Snorre valen skrev en god artikkel for en ukes tid siden.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Enhver negativ eller hatefull ytring overfor hvilken som helst gruppe, vil gi rom for de med mer ekstreme holdninger.
    Man trenger ikke gå lenger enn til dette forum og man finner sjargongen, fordekt i gubbehumor.

    Får begynne med seg sjøl 🙃
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Men ble det tatt noen diskusjon og oppgjør om hvordan et samfunn som det norske klarer å få frem slike individer og holdninger? Hvordan og hvorfor kommer man dit at hatet er så utrolig sterkt at man går til et slikt skritt? Hvorfor kommer disse nettsidene?

    Et såkalt oppgjør etterpå der man prater og skriver mye er for sent.
    Jeg opplever at det har vært mye debattert og diskutert, litt før tragedien, mye i etterkant.
    Hvordan skal samfunn verne seg mot radikale holdninger og, ikke minst, hvordan skal et åpent samfunn som vårt kunne forhindre terror?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Første bud er å ikke ikle resett og document-"redaktørene" dress og plassere dem på nasjonalt TV og la de sitte rolig og brette ut som om de tilhører normalen.

    Etter 22. Juli har ekstremister blitt invitert inn og gitt mikrofon og plattform. Norge har gjort det lettere for dem å nå ut til massene.

    Samtidig har ofrene for terroren fått føle på kroppen at deres ord er uønsket. De skal holde kjeft av hensyn til debatten.

    Viktige debatter har ikke blitt tatt fordi folk har blitt truet til stillhet.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Første bud er å ikke ikle resett og document-"redaktørene" dress og plassere dem på nasjonalt TV og la de sitte rolig og brette ut som om de tilhører normalen.

    Etter 22. Juli har ekstremister blitt invitert inn og gitt mikrofon og plattform. Norge har gjort det lettere for dem å nå ut til massene.

    Samtidig har ofrene for terroren fått føle på kroppen at deres ord er uønsket. De skal holde kjeft av hensyn til debatten.

    Viktige debatter har ikke blitt tatt fordi folk har blitt truet til stillhet.
    Med all respekt, dersom du mener at en lang rekke bøker, kronikker, intervjuer, TV-serier, filmer osv., osv., er å "bli truet til stillhet", da vet jeg ikke hvor godt du følger med, Larson.
    Og sensur er problematisk. Ytringer, både de fryktelige og de flotte, har et lovverk for å holde dem utenfor det som kan defineres som "hatefulle ytringer", et ikke helt presist begrep, som heller ikke har noen spesifikk politisk farge.
    Det kan alltid debatteres om de radikale har fått for mye tumleplass, og at det i seg selv er drivende for rekruttering, eller om det mørke nettet ville være en enda dårligere løsning. Jeg vet ikke.

    Det jeg derimot vet, er at i de siste 10 år har 22.07.2011 vært et nasjonalt traume som har blitt pratet om og analysert fra alle mulige vinkler hver eneste dag.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    De er derimot tilnærmet geniale til å innta rollen som offer, det skal de ha.

    FrP har utvilsomt gjort mye av det møkkete tankegodset mer stuerent. Samtidig er det veldig viktig å påpeke at høyreradikal og høyreekstrem er to nyanser med en meget essensiell forskjell. De radikale har svært ubehagelige holdninger, men er ikke villige til å bruke vold eller udemokratiske midler for å fremme disse holdningene, mens de ekstreme er villige til å benytte alle virkemidler, og da mener jeg alle. FrP er ikke en gang ute i det høyreradikale, egentlig et godt steg unna, faktisk, problemet mange av oss har med dem, er at de klarer å berede grunnen for at selv radikale holdninger kan fremmes uten videre følger. Her ligger demokratiets akilleshæl, for vårt system skal tåle radikale holdninger uten å ty til maktmisbruk.
    FrP er på sin side periodevis en tydelig faktor i det norske parlamentariske systemet, og må aksepteres som akkurat det. De er en tydelig maktfaktor, og rommer mange som føler seg tilsidesatt. Uten at denne gruppen føler seg hørt og forstått, vil mange av dem skli i mer radikal retning. Vi kan med andre ord også argumentere for at FrP er en stabiliserende faktor i vårt demokrati, selv om vi ikke på noen måte liker deres holdninger.
    Nettopp.
    Nå trenger du ikke være genial for å innta offerrollen.
    Det er en banalt enkel hersketeknikk.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Du får følge med selv, disqutabel.

    Les hva de overlevende sier. Les artikkelen til snorre valen.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Du får følge med selv, disqutabel.

    Les hva de overlevende sier. Les artikkelen til snorre valen.
    Ja, det blir sagt og skrevet mye bra og riktig, og som helhet er det som vanlig betydelig mer nyansert enn at det kan sammenfattes til at de overlevende "blir truet til taushet", for det er direkte galt.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.843
    Antall liker
    19.662
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det ble forsøkt gjort til en massakre som rammet "Norge". Derfor skulle man ikke gå hardt etter tankegodset Frp er tuftet på. Og det fikk Auf beskjed om.

    Til opplysning; dette var aldri et angrep på "Norge". Det var en massakre mot Arbeiderpartiet og AUF. For deres holdninger. Målet var å drepe framtidige ledere og frontfigurer i arbeiderbevegelsen.

    Dette ble blant annet muliggjort av Frps lefling med brune velgere gjennom årtier.

    Så får vi se om Erna og høyresiden nok en gang har den frekkhetens nådegave å kalie dette "et angrep mot Norge" i minnetaler i dag.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Og jammen meg var det et vellykket angrep. ABB nådde mange av sine mål.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.843
    Antall liker
    19.662
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Og jammen meg var det et vellykket angrep. ABB nådde mange av sine mål.
    Han nådde sine mål, selv et utilsiktet; Frp ble to år etter gjort stuerent. Holdningene ble allminneliggjort.

    Høyre og Solberg kan aldri, noensinne tilgis for det. (Derfra kommer "Høyre-hatet" mitt, dersom noen ikke har skjønt det)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    I motsetning til hva det er populært å prøve å fremstille det som er det i praksis relativt liten forskjell mellom norske partiers innvandrings- og asylpolitikk. Det er ingen som ønsker at den skal være særlig liberal. Arbeiderpartiets buzzfrase er "Streng, men rettferdig og human politikk". Nå kan det forsåvidt være en del forskjeller i det reelle tankegodset som ligger bak hos ulike partier, men det er altså ingen av de større partien i Norge som er seærlig sugne på mye innvandring til landet. Det begrenser set stort sett til å oppfylle internasjonale forpliktelser, ikke særlig mer. Det er også over hele fjøla ønske om "integrering" som er en relativt dårlig skjult henvisning til å tilpasse seg det norske samfunnet og ikke omvendt. Det er ingen grunn til å tro at dette vil endre seg nevneverdig ved et regjeringsskifte eller en annen sammensetning på Stortinget og det er også, for å si det forsiking, ikke en politsk vinnersak å ville gjøre betydelige endringer i mer liberal retning på dette området. Det er vel det AP har innsett også siden de har nærmet seg FrP og ikke omvendt.

    Aps innvandringspolitikk er strengere enn før. Men ikke lenger «streng» | Andreas Slettholm (aftenposten.no)


    «Kan sidestilles med ren Frp-politikk!»

    «Det har virket som om Arbeiderpartiet skulle konkurrere med Frp om hvem som er mest streng mot flyktninger.»

    «Forslag: Formuleringene i Arbeiderpartiets innvandringspolitikk endres slik at velgerne ser tydelig forskjell på egen og Frp’s politikk.»

    Det er fra sine egne man skal ha det.

    Sitatene over er fra innsendte forslag fra Arbeiderpartiets lokallag til landsmøtet. De viser at ikke alt er harmoni i partiet når det gjelder innvandring, tross en mye omtalt enstemmig innstilling i det såkalte migrasjonsutvalget.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn