Vi lytter ikke lenger som før

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Med fare for at den er lagt ut her tidligere, kom over en artikkel skrevet for noen år siden:
https://forskning.no/a/557710

- I dag er musikk også en del av en generell støyforurensing. Det er vår tids svøpe at lytting ikke blir tatt alvorlig nok. Å lytte til musikk, det er å arbeide. Det er dødelig alvorlig, i hvert fall for noen. Jeg er redd det å lytte for alvor, konsentrert og med hele seg, er i ferd med å gå tapt.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.203
Antall liker
101.683
Torget vurderinger
23
Samme her - aldri gått så dypt inn i musikken heller. Utsagnet gjelder nok mer den yngre garde
 

Classic46

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2017
Innlegg
1.815
Antall liker
285
Er det noen her som sitter og lytter uten å kaste et blikk på en skjerm mens man lytter ?
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.695
Antall liker
37.933
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Er det noen her som sitter og lytter uten å kaste et blikk på en skjerm mens man lytter ?

Du er inne på noe der, jeg har nesten helt sluttet med kritisk lytting men har heldigvis et oppsett som fyller rommet veldig godt og har et kjempe stort sweet spot :)
Liker å sitte på dataen osv mens jeg hører på musikk.

mvh
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.228
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Det varierer veldig, på lavt volum er nettbrettet med, men på høyere volum, gjerne i kombinasjon med en øl eller to så blir det å sitte å nyte det som kommer ut av høyttalerne uten annen input.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.310
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Er det noen her som sitter og lytter uten å kaste et blikk på en skjerm mens man lytter ?
Ja, så absolutt. Er det virkelig seriøst ment at du tror noe annet:rolleyes:.
Du er faktisk inne på et Hi-Fi forum, der en god del brukere genuint er opptatt av musikk og lydgjengivelse.
Det er mange her inne (som meg) der dedikert lytting kun til musikk er greia. Det er ytterst sjelden jeg har stående på musikk som "bakgrunnsstøy" og når jeg spiller musikk, så er det for å lytte til musikken - ikke noe annet.
Jeg vet konkret om en del andre kjente som utøver samme praksis, og det "skinner" igjennom i flere tråder her inne at det også gjelder langt flere enn de jeg kjenner.

Unntaket er naturlig nok dersom jeg ser på en konsert.
 
Sist redigert:

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.966
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Er det noen her som sitter og lytter uten å kaste et blikk på en skjerm mens man lytter ?
Nei.
Jeg sitter og lytter fra PC med JRiver.
JRiver har en svartskjerm modus jeg alltid bruker, men da klarer jeg ikke høre forskjell på pink eller white noise. :p
Sinus sveip derimot, er gøy med skjermen på.

Fra spøk til alvor, jeg må ha en TV for å spille musikk da jeg streamer Spotify og Tidal via PC som jeg styrer med trådløs mus.
Men jeg synes det er forstyrrende med en TV som flasher meg i trynet, så jeg skrur den i svart når jeg har satt på musikk.

Svart skjerm og dunkel belysning er det som gjør seg best til gåsehud opplevelser.
 
X

X186841

Gjest
Har aldri lyttet på musikk, bare hører. Noen ganger opptil 10 minutter uten å gjøre noe annet, men som regel mens man leser Donald,Avis,Kabal på data,n og surrer rundt på nettet. I steinalderen gikk det i å lese platecover og NME mens man spilte.
 

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Innlegg
1.427
Antall liker
803
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Jeg mistenker at jeg hører noe dårligere mens plata fortsatt går rundt med riktig hastighet.
Er dette normalt?
Evt hvilken skjerm anbefaler dere?
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
De har alltid lurt i buskene...:giggle:

Noe av problemet med hifi er nettopp...hifi. Med én gang man innfører standarder, spesifikasjoner mv., kommer målemafiaen inn. De hevder at fordi ingeniører bygger broer på spesifikasjoner, må hifi bygges av ingeniører og etter spesifikasjoner. Men hvor blir det av lyttingen hvis man bare skal tenke på spesifikasjoner og målebrev.

Nei, da hifi oppsto som begrep, forsvant lyttingen!

Ut med hifi, inn med lytting!

;)
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Ønsker jeg å lytte til musikk er det hva jeg gjør, gjerne med dempet belysning, og slapper av. Skjermbruk er bannlyst. Musikk er kunst og må få den respekt den behøver.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Når anlægget er godt nok, så stopper kritisk lytning. Sådan har det været hos mig de seneste måneder. Det er vel fair eller hvad?
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Jeg gjør som jeg alltid har gjort. Hører på musikk, da mener jeg, hører på musikken. Og jeg trenger ikke se den. En kopp kaffe eller fem til er bra.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Sånn har jeg alltid gjort . Bortsett når jeg var for ung/liten til å drikke kaffe.
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
Når anlægget er godt nok, så stopper kritisk lytning. Sådan har det været hos mig de seneste måneder. Det er vel fair eller hvad?
En del materiale er mastret med så store mangler at det er vanskelig å lukke ørene helt for de feilene som ble gjort i produksjonsprosessen, eller?

Lett eksempel å forholde seg til: Sett på en LP-plate med flat kompensasjonskurve i stedet for RIAA-kurven. Klarer man virkelig å lukke ørene for at kompensasjonskurven er helt feil bare anlegget er bra nok?
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
10.940
Antall liker
32.923
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
17
Lytter stort sett som før , men merker man har så mye mer musikk å velge i enn da man var ung. Som tenåring gikk jeg nok mer opp i et band - og en plate over lengre perioder enn nå. Hadde noen favoritter som ble spilt daglig et 1/2 år av gangen. Kan fremdeles få kick på nye ting, men det går fortere over - nettopp fordi valgene er så mange. Men jeg liker fremdeles å sitte og "meditere" på musikk. Og endel av de gamle klassikerne får fremdeles spilletid i varierende grad. Mye musikk har blitt en del av sjela.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.966
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
En del materiale er mastret med så store mangler at det er vanskelig å lukke ørene helt for de feilene som ble gjort i produksjonsprosessen, eller?
Da har jeg løsninger for det også.
Erstatt kaffekoppen med en sixpack øl.

Da har den kritiske sansen tendens til å svinne.
Mye av typisk "øl-musikk" er jo mastret temmelig rævva.
 
Sist redigert:

Stein 99

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2009
Innlegg
1.596
Antall liker
910
Når jeg vil høre på noe så sitter jeg der og skrur opp og ned lydnivå og gransker både lyden og musikken, og kan spille samme sporet en gang til hvis det er noe som interesserer. Spiller aldri kun bakgrunnsmusikk, eller ihvertfall sjelden, bare for å ha liv i stua liksom.

Sist helg merket jeg noe nytt: Veldig skrikende lyd i overkor på Skruk: Han tek ikkje glansen fra livet, men på ganske høyt volum, vil høre igjen til helgen
 

Fluefiskeren

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Innlegg
1.101
Antall liker
962
Sted
Kristiansand
Når jeg høre på musikk alene, er det ofte med mørklagt rom, av og til med et par flakkende stearinlys. Er det fryktelig sært? :) Det forsterker ihvertfall opplevelsen.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg har periodevis lytta mykje med pcen på fanget. Det har med behovet for å ta notatar, og endåtil å skrive omtalar. Men for eit par år sidan fekk eg behov for å lytte "djupare", som Sluket kallar det. Dette har også endra seg, fordi anlegget har endra seg. Med SP 10 har eg fått ein mindre analyserande og meir engasjert lytteoppleving. Og dette påverkar også valet av kva musikk som spelast.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
En del materiale er mastret med så store mangler at det er vanskelig å lukke ørene helt for de feilene som ble gjort i produksjonsprosessen, eller?

Lett eksempel å forholde seg til: Sett på en LP-plate med flat kompensasjonskurve i stedet for RIAA-kurven. Klarer man virkelig å lukke ørene for at kompensasjonskurven er helt feil bare anlegget er bra nok?
Riaa er et oldtids fænomen sådan noget forholder jeg mig ikke til.
 

Singh

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2006
Innlegg
1.656
Antall liker
1.715
Torget vurderinger
1
Bruker 4-5 timer hver kveld til musikk, noen ganger mer litt avhengig av andre gjøremål. Mye av tiden brukes til lytting og noe av tiden kombineres med lesing. Har ikke tv i stua hvor jeg hører mest på musikk, den står i ett annet rom hvor muligheten for og høre/se musikk konserter er. Har ikke musikken bare for og ha den i bakgrunnen, her strømmes det heller ikke. Og det går i vinyl og cd plater, liker det fysiske formatet til lytting. Bakgrunns musikken når man holder på med noe kommer gjerne fra harddisk, da alle cd plater er rippet.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.238
Antall liker
10.914
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
De unge er yngst. Det får de ta ansvar for selv.
Jeg lytter som aldri før.
 

Tweedjakke

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2008
Innlegg
3.324
Antall liker
3.436
Sted
Sunnmøre
Eg trur det er viktig å anerkjenna at ein del musikk er tiltenkt å vera bakgrunnsmusikk, og annan musikk må du lytta til for å få noko ut av. Det finst sjølvsagt musikk som passar til begge modiane.

For eigen del har det vorte mindre bakgrunn og meir lytting med kvart som eg har vorte eldre. Faktisk har eg vorte meir oppteken av stillheit dess meir eg lyttar aktivt.

Og eg forstår ikkje elevane mine som vil ha musikk i øyra når dei skal arbeida.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det er ulike musikksjangrar, og nokre av desse er veldig greie å ha i øyret når ein skal rette. Særleg når ein sit i eit kontorlandskap, og har tilgong på vetige øyretelefonar.
Men det er også sjangrar som krevjer så mykje av medvitet at du definitivt ikkje kan korkje lese eller gjere anna arbeid.
Så har vi dansemusikk. Og musikk som passar til støvsuging (Led Zeppelin på full guffe overdøyver støvsugaren).
 
L

Lassencad

Gjest
Noe av problemet med hifi er nettopp...hifi. Med én gang man innfører standarder, spesifikasjoner mv., kommer målemafiaen inn. De hevder at fordi ingeniører bygger broer på spesifikasjoner, må hifi bygges av ingeniører og etter spesifikasjoner. Men hvor blir det av lyttingen hvis man bare skal tenke på spesifikasjoner og målebrev.

Nei, da hifi oppsto som begrep, forsvant lyttingen!

Ut med hifi, inn med lytting!

;)
Nu er HiFi begrebet HiFi normen meget gammel :) Men jeg tror jeg forstår hvad du mener. Den største begrænsning er når en eks en højttaler får det stempel HiFi højttaler. Så er den noget begrænset.
Men i min verden må nydelsen af musikken altid komme først. Jeg forstår på ingen måde dem der bruger det meste af tiden på alt muligt andet end bare at tænde anlægget og nyde/lytte musik i timer :)
Alt dette der står her over er jo bare min mening. Ingen skal/behøver at være enige :)
 

YesJens

Musikkelsker
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.214
Antall liker
6.131
Sted
Under stjernene
Det er ulike musikksjangrar, og nokre av desse er veldig greie å ha i øyret når ein skal rette. Særleg når ein sit i eit kontorlandskap, og har tilgong på vetige øyretelefonar.
Men det er også sjangrar som krevjer så mykje av medvitet at du definitivt ikkje kan korkje lese eller gjere anna arbeid.
Så har vi dansemusikk. Og musikk som passar til støvsuging (Led Zeppelin på full guffe overdøyver støvsugaren).
Mener å huske at en Jazzmusiker fra 70 tallet uttalte:
"Det finnes to typer musikk, god musikk og dansemusikk"🌞
 

Tweedjakke

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2008
Innlegg
3.324
Antall liker
3.436
Sted
Sunnmøre
Det er ulike musikksjangrar, og nokre av desse er veldig greie å ha i øyret når ein skal rette. Særleg når ein sit i eit kontorlandskap, og har tilgong på vetige øyretelefonar.
Det er sikkert sant. Det har sjølvsagt både med musikken og arbeidet å gjera, men særleg når eg skal arbeida med noko som krev 100% av mine (openbert begrensa) kognitive evner vert all musikk til støy og distraksjonar, og eg pluggar helst skum i øyro (gjerne med tydeleg farge, slik at det signaliserer at eg ikkje er tilsnakkande).
 
L

Lassencad

Gjest
Det er sikkert ikkje avgrensingar på andre måtar enn det som kjem av vanen. Har du høyrt Brian Eno sine ymse konsept?
Virkelig et godt album. Kan være så afstressede. Mener at kunne huske der var lavet 4 indspilninger /Lp :)
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.544
Antall liker
3.036
Sted
Oslo
Jeg har som regel pleid å ha en bok eller skjerm i nærheten, og når jeg kommer til favorittdelene av en plate legges de ned, øynene lukkes og det lyttes. Det jeg gjør mindre nå enn før jeg fikk familie er å slå av alt lys og BARE lytte. Det kommer muligens tilbake.
 
Topp Bunn