Vi har fått svaret: B&O ICEpower er high-end!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.817
    Antall liker
    21.769
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    TAS skrev:
    dundun skrev:
    Jeg har ikke spesielt sterke meninger om ICE-moduler, men B&O har selv funnet ut at vanlig klasse A/B enten låter bedre eller egner seg bedre til mellomtone/diskant, og bruker dette i sin nyeste høyttaler, Beolab 9.


    Link til spec:

    http://www.bang-olufsen.com/UserFiles/File/ts/BeoLab9_en.pdf
    Da kan vi engang for alle slå fast begrensningene av dagens B&O ICEpower og at det ikke er High-End som trådstarter hevder. Dog er det viktig å bemerke PWM teknologi har en fremtid innenfor High End produkter…som stadig er i utvikling.

    mvh,
    tas
    Årsaken til at B&O bruker klasse A/B i Beolab 9 er kostnader, ikke ytelse. ICEpowermoduler er dyre.

    Forøvrig bruker ADAM PWM på alle elementer unntatt superdiskanten i Tensor Alpha, og bildet du viser av en B&O Icepower en 2. og ikke 3. generasjon.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.593
    Antall liker
    27.778
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Bruker selv en Crown K2 på bassen. Funker veldig bra, det. Nå vet jeg ikke så mye om Crown utenom at det iallfall ikke er klasse A el AB.
    Har derimot ingen planer om å bruke en Crown til på diskanten....

    Prøver vel å si at jeg ikke ser noen problemer med å bruke andre forsterkerkonstruksjoner i det som jeg selv ville betegne som et highendoppsett.

    mvh
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Hele denne diskusjonen illustrerer hvorfor jeg, så langt det er mulig, forsøker å unngå å bruke begrepet "high end" for å beskrive noe som helst. Det er like mange definisjoner av dette begrepet som det er mennesker.

    Ellers vil jeg si at påstanden "Alle aktive konstruksjoner fordyrer en høyttaler" er en sannhet med modifikasjoner. Ofte vil aktive konstruksjoner fordyre en høyttaler, men jeg tror de fleste også kjenner til kostnaden på passive delefilterløsninger dersom disse skal dele bratt ved frekvenser under 100Hz (store null-ohm spoler er ikke billige). Dessuten kan man ved en løsning der man deler mellom dypbassen og resten kunne benytte spesielt egnede forsterkere i de ulike frekvensområdene, noe som ikke nødvendigvis trenger å være fordyrende (f.eks. ved rimelig kl D i bassen og en kl A med mindre krav til strømtrekk i de øvre frekvensene, noe som gjør denne konstruksjonen billigere enn en kl A som skulle gjengi hele frekvensområdet).

    For øvrig er ytelsene til kl D generelt og ICEpower spesielt i diskanten veldig avhengig av impedansforløpene til diskantenhetene. Dynamiske diskanter har som regel en stigende (induktiv) impedans som kl D driver helt greit, på tross av utgangsfilterne. Er impedansen fallende med økende frekvens (kapasitiv last), så yter de som regel ikke så godt. En del elektrostathøyttalere er gode eksempler på dårlige laster for et kl D trinn. Generelt vil jeg si at for høyttalere med dynamiske elementer i alle ledd, så er kl D (og ICEpower) så bra som noe annet. Er det forresten et krav til at et forsterkerprodukt skal kalles "high end" at det skal kunne drive absolutt alle høyttalere like bra?

    Jeg vil ihvertfall hevde at bedre enn ICEpower og kl D i de beste utgavene yter i bassen på dynamiske elementer er det vanskelig å komme med andre forsterkerklasser, ihvertfall om man skal ha like mye kraft til rådighet.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    766
    Torget vurderinger
    8
    orso skrev:
    JK skrev:
    Dette er beste inlegget så langt! Dette oppsummerer det som er fakta, og er som jeg skulle ha skrevet det selv ;D
    Du synes det beste innlegget er det som inneholder faktafeil?
    Hva er som er faktafeil her da?
    Jeg har selv ICE forsterkere hjemme og kan fastslå at dette er gode forsterkere, men har helt klare begrensninger i mellomtone og diskant etter min mening. Og visst du følger litt med rundt utenfor "ICE-klanen" så er det akkurat dette som blir nevnt gang på gang!
    Nå skal det siest at det går fremover for jeg har tidligere lyttet på eldre Spectron og Bel Canto og etter min mening så er mine Oberon noe bedre "overall" og spesielt når en ser på pris/ytelse! Men nå er vi jo inne på pesonlige prioriteringer og det som blir nevnt som "lydsmak".
    Jeg er også "allergisk" mot all "hyping" som det av en eller annen grunn blir hver gang det er noe nytt på gang. Det virker som mange kommer i en "ekstase" der alt gangsyn forsvinner! Dette skjedde med CD-spilleren, ICE (klasse D) og nå det nye PC-avspilling og romkorrigering!
    Ikke det at dette ikke er en utvikling men alle kritiske røster blir overdøvet av all "haleluja" støyen, men hver eneste gang når ting roer seg litt så finner en ut at det var vel ikke så bra som forventet og at det trenger mer utvikling/testing/modifisering før det er på tradisjonelle komponenters nivå!
    Men hey......... dette er bare mine personlige betrakninger i en vill og følelsesladd hobby ;D

    Og for all del........... ikke la mine betrakninger øydellegge dagen for dere med andre trosretninger ;D ;D ;D
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.801
    Antall liker
    2.028
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Valentino skrev:
    TAS skrev:
    dundun skrev:
    Jeg har ikke spesielt sterke meninger om ICE-moduler, men B&O har selv funnet ut at vanlig klasse A/B enten låter bedre eller egner seg bedre til mellomtone/diskant, og bruker dette i sin nyeste høyttaler, Beolab 9.
    Link til spec:
    http://www.bang-olufsen.com/UserFiles/File/ts/BeoLab9_en.pdf
    Da kan vi engang for alle slå fast begrensningene av dagens B&O ICEpower og at det ikke er High-End som trådstarter hevder. Dog er det viktig å bemerke PWM teknologi har en fremtid innenfor High End produkter…som stadig er i utvikling.
    mvh,
    tas
    Årsaken til at B&O bruker klasse A/B i Beolab 9 er kostnader, ikke ytelse. ICEpowermoduler er dyre.
    Forøvrig bruker ADAM PWM på alle elementer unntatt superdiskanten i Tensor Alpha, og bildet du viser av en B&O Icepower en 2. og ikke 3. generasjon.
    Alle tre modellene i Tensor serien(Alpha, Beta og Gamma)benytter X-ART midrange og X-ART tweeter...

    Hentet fra ADAM'S egen produkt katalog anno 2009…The upper unit features a 7” HexaCone™ woofer midrange,one X-ART midrange and one X-ART tweeter, driven by the brand new A/B amplifier that has been designed.

    *Om deres egen nyutviklet A/B forsterkermodul kun brukes til X-ARTdiskant, så er det mulig en liten misforståelse vedrørende X-ART mellomtone …som ADAM selv påpeker..PWM er ikke god nok til deres nye X-ART elementer..beskrevet over!

    Eneste bilde jeg viser til er to som er hentet fra ADAM’s produkt katalog 2009 ….linken til BeoLab 9 er fra dundun.
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.032
    Antall liker
    545
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    JK skrev:
    orso skrev:
    JK skrev:
    Dette er beste inlegget så langt! Dette oppsummerer det som er fakta, og er som jeg skulle ha skrevet det selv ;D
    Du synes det beste innlegget er det som inneholder faktafeil?
    Hva er som er faktafeil her da?
    Jeg har selv ICE forsterkere hjemme og kan fastslå at dette er gode forsterkere, men har helt klare begrensninger i mellomtone og diskant etter min mening. Og visst du følger litt med rundt utenfor "ICE-klanen" så er det akkurat dette som blir nevnt gang på gang!
    Nå skal det siest at det går fremover for jeg har tidligere lyttet på eldre Spectron og Bel Canto og etter min mening så er mine Oberon noe bedre "overall" og spesielt når en ser på pris/ytelse! Men nå er vi jo inne på pesonlige prioriteringer og det som blir nevnt som "lydsmak".
    Jeg er også "allergisk" mot all "hyping" som det av en eller annen grunn blir hver gang det er noe nytt på gang. Det virker som mange kommer i en "ekstase" der alt gangsyn forsvinner! Dette skjedde med CD-spilleren, ICE (klasse D) og nå det nye PC-avspilling og romkorrigering!
    Ikke det at dette ikke er en utvikling men alle kritiske røster blir overdøvet av all "haleluja" støyen, men hver eneste gang når ting roer seg litt så finner en ut at det var vel ikke så bra som forventet og at det trenger mer utvikling/testing/modifisering før det er på tradisjonelle komponenters nivå!
    Men hey......... dette er bare mine personlige betrakninger i en vill og følelsesladd hobby ;D

    Og for all del........... ikke la mine betrakninger øydellegge dagen for dere med andre trosretninger ;D ;D ;D
    Da har vi konstatert at vi har samme oppfatning av virkeligheten :)
     

    spurv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    700
    Antall liker
    1
    Dyre ICEpower konstruksjoner er tydeligvis bra, men rimelige løsninger hvor det er gjort fint lite med designet låter ikke bra. Har hatt Midgard Audio 6.1 sine, og det låt ikke bra med følgende preamps:

    NAD S100, EC 4.7mk2, Audionet Pre1G2. På mine daværende BW 703. Men på CV AL1000mk2 var det skikkelig morro, dog savna en liten partykul nede i bassen med MA/ICE.

    Når sies det at Rotel sine låt mye bedre, er dette tilfelle, så da begynner det å ligne noe!
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    JK skrev:
    orso skrev:
    JK skrev:
    Dette er beste inlegget så langt! Dette oppsummerer det som er fakta, og er som jeg skulle ha skrevet det selv ;D
    Du synes det beste innlegget er det som inneholder faktafeil?
    Hva er som er faktafeil her da?
    Det gav jeg svar på i mitt forrige innlegg. Adam bruker ICEpower også til mellomtone i flere av sine modeller. At de ikke bruker det til diskantgjengivelsen har Roffe forklart godt.
    JK skrev:
    Jeg har selv ICE forsterkere hjemme og kan fastslå at dette er gode forsterkere, men har helt klare begrensninger i mellomtone og diskant etter min mening. Og visst du følger litt med rundt utenfor "ICE-klanen" så er det akkurat dette som blir nevnt gang på gang!
    Det er uenig i og jeg tror det handler mye om matching. Dine høyttalere, Von Schweikert, bruker jo etter hva jeg har hørt rør når de tester høyttalerne. Er det da rart at ikke ICEpower er den beste matchen?
    ICEpower er annerledes veldig mye i det at de legger så lite til. Andre forsterker konstruksjoner deler også dette. I mange oppsett kan det da bli slankt og for analytisk, men det sier jo vel så mye om resten av oppsettet. Og det er litt av det jeg vil til livs. Jeg tror folk trekker altfor fort konklusjoner utifra sine små erfaringer og glemmer helheten. Skal man si noe rimelig sikkert om en forsterker så må man prøve den i mange anlegg.

    Jeg synes testen av Chapter Precis i Lyd&Bilde her er interessant. Det er en klasse D forsterker som nok likner veldig på B&O ICEpower.
    Her en er noen sitater fra testen:

    "I bassområdet har forsterkeren totalt herredømme. Den har full kontroll uansett, og det uten å bli feit eller «varm» i bassen. Her er det ingen tillagt fylde, og noen kan dermed oppfatte forsterkeren som slank i bassen."

    "Den soleklart beste integrerte forsterkeren jeg noensinne har hørt! Chapter Précise rydder opp i lydbildet uansett hva slags høyttalere som står koblet til. Plukk ut de komponentene du ønsker. CD-spiller, høyttalere og kabler. Om alle disse matcher og har den ønskelige klangfargen, er det bare å koble til Chapter Précise. Den gjør nemlig nesten ingenting med signalet, annet enn å forsterke det. Den har knapt egenklang, den bare leverer. Og det med et hårreisende skarpt fokus på detaljer. Musikken strømmer ut, problemfritt og behagelig. Og når trommene slår, så slår de! "


    Poenget mitt er at en slik forsterker er ikke for alle og den vil ikke matche i alle anlegg. I andre anlegg trengs det kanskje en forsterker som farger lyden i større grad. Men det betyr jo ikke at Chapter eller ICEpower ikke kan låte fantastisk i det rette oppsettet.
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.801
    Antall liker
    2.028
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    orso skrev:
    JK skrev:
    orso skrev:
    JK skrev:
    Dette er beste inlegget så langt! Dette oppsummerer det som er fakta, og er som jeg skulle ha skrevet det selv ;D
    Du synes det beste innlegget er det som inneholder faktafeil?
    Hva er som er faktafeil her da?
    Det gav jeg svar på i mitt forrige innlegg. Adam bruker ICEpower også til mellomtone i flere av sine modeller. At de ikke bruker det til diskantgjengivelsen har Roffe forklart godt.
    JK skrev:
    Jeg har selv ICE forsterkere hjemme og kan fastslå at dette er gode forsterkere, men har helt klare begrensninger i mellomtone og diskant etter min mening. Og visst du følger litt med rundt utenfor "ICE-klanen" så er det akkurat dette som blir nevnt gang på gang!
    Det er uenig i og jeg tror det handler mye om matching. Dine høyttalere, Von Schweikert, bruker jo etter hva jeg har hørt rør når de tester høyttalerne. Er det da rart at ikke ICEpower er den beste matchen?
    ICEpower er annerledes veldig mye i det at de legger så lite til. Andre forsterker konstruksjoner deler også dette. I mange oppsett kan det da bli slankt og for analytisk, men det sier jo vel så mye om resten av oppsettet. Og det er litt av det jeg vil til livs. Jeg tror folk trekker altfor fort konklusjoner utifra sine små erfaringer og glemmer helheten. Skal man si noe rimelig sikkert om en forsterker så må man prøve den i mange anlegg.

    Jeg synes testen av Chapter Precis i Lyd&Bilde her er interessant. Det er en klasse D forsterker som nok likner veldig på B&O ICEpower.
    Her en er noen sitater fra testen:

    "I bassområdet har forsterkeren totalt herredømme. Den har full kontroll uansett, og det uten å bli feit eller «varm» i bassen. Her er det ingen tillagt fylde, og noen kan dermed oppfatte forsterkeren som slank i bassen."

    "Den soleklart beste integrerte forsterkeren jeg noensinne har hørt! Chapter Précise rydder opp i lydbildet uansett hva slags høyttalere som står koblet til. Plukk ut de komponentene du ønsker. CD-spiller, høyttalere og kabler. Om alle disse matcher og har den ønskelige klangfargen, er det bare å koble til Chapter Précise. Den gjør nemlig nesten ingenting med signalet, annet enn å forsterke det. Den har knapt egenklang, den bare leverer. Og det med et hårreisende skarpt fokus på detaljer. Musikken strømmer ut, problemfritt og behagelig. Og når trommene slår, så slår de! "


    Poenget mitt er at en slik forsterker er ikke for alle og den vil ikke matche i alle anlegg. I andre anlegg trengs det kanskje en forsterker som farger lyden i større grad. Men det betyr jo ikke at Chapter eller ICEpower ikke kan låte fantastisk i det rette oppsettet.
    Før vi synser oss bort til nordpolen på produkter vi ikke har hørt ...Hvilke hi-fi komponenter spiller du på privat Orso?
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    spurv skrev:
    NAD S100, EC 4.7mk2, Audionet Pre1G2. På mine daværende BW 703. Men på CV AL1000mk2 var det skikkelig morro, dog savna en liten partykul nede i bassen med MA/ICE.
    Smaken er det lite å gjøre med. ICEpower har ingen partykul, nei. Det er jo den presise kontrollen koblet med full dynamikk når signalet inn dikterer det som er styrken til ICEpower, i tillegg til virkningsgraden på over 90%, som gjør at man faktisk omsetter energien effektivt til lyd og ikke til varme i forsterkeren. Sånn sett kan ICEpower (og generelt annen kl D) gi mer kraft fra samme strømkurs enn andre forsterkere.

    Når det gjelder forholdet til preamp, så har den grunnleggende ICEpower ASP-modulen en inngangsimpedans på 8kohm, om jeg husker rett. Selv om dette ikke er skremmende lavt, så er det likevel lavere enn en de fleste effekttrinn. Det betyr at en del forforsterkere med en utgangsimpedans som ligger litt høyt vil få trøbbel med å drive en ICEpower-modul skikkelig. Etter hva jeg skjønner er tommelfingerregelen at utgangsimpedansen fra preampen bør være lavere enn inngangsimpedansen/10, altså 800ohm eller lavere. En del av effekttrinnene som selges basert på ICEPower har en modifisert inngang med buffer eller transformator som hever inngangsimpedansen en del.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    TAS skrev:
    Før vi synser oss bort til nordpolen på produkter vi ikke har hørt ...Hvilke hi-fi komponenter spiller du på privat Orso?
    Kompoenenter du sansynligvis ikke synes holder mål. Fikk du svaret du ønsket nå? Jeg forstår ikke hva det skulle ha og si for denne debatten.

    Argumentet ditt om at ICEpower ikke er godt nok når Adam ikke bruker det til X-Art blir unyansert og søkt. Som jeg tidligere nevnte: Sier du det samme om en rørforsterker som ikke kan gi store basselementer nok strøm?
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.801
    Antall liker
    2.028
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    orso skrev:
    Komponenter du sannsynligvis ikke synes holder mål. Fikk du svaret du ønsket nå? Jeg forstår ikke hva det skulle ha og si for denne debatten.
    Vi her for å lære av hverandre og det er naturlig at en beskriver sitt eget system og ikke bare teoretisk erfaring. Dette gjelder spesielt dem som er aktiv på forumet og ønsker seg grunnlegende troverdighet …dette har ingen ting med hvor dyrt eller rimelig utstyr enn besitter.

    Argumentet ditt om at ICEpower ikke er godt nok når Adam ikke bruker det til X-Art blir unyansert og søkt. Som jeg tidligere nevnte: Sier du det samme om en rørforsterker som ikke kan gi store basselementer nok strøm?
    1. ADAM selv som påpeker dette, de har utviklet egen A/B forsterker modul til sinn nye High End Tensor serie, isteden fro å benytte PWM. Jeg tror Tensor serien spiller kanon bra, men har som sagt ikke hørt dem på nåværende tidspunkt.
    2. Problem rundt rør er primært varmeutvikling og størrelse. Når det gjelder kraft er det ingen problemer med rør… hvor lett drevet et bass element spiller også inn…. men snakker vi om rå power…prøv Audio Research Reference 610T!



    Mvh,
    tas


    Innlegget er redigert av bjornh, jfr. Hifisentralens regel 1.
     

    Vedlegg

    N

    nb

    Gjest
    TAS skrev:
    1. ADAM selv som påpeker dette, de har utviklet egen A/B forsterker modul til sinn nye High End Tensor serie, isteden fro å benytte PWM.
    Nei, de sier at den teknisk ikke passer til bruk med superdiskanten i høytaleren pga behovet for et filter i PWM-modulene.

    Om man skal lese mer ut av det enn hva som står der, så synest jeg det er rimeligere å anta at de ønsket å bruke PWM, men ikke kunne pga tekniske beskrankninger. Noe som ikke står der, men det står i alle fall ikke at de gjorde det fordi PWM er for dårlig.
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.957
    Antall liker
    28.060
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Vi har fått svaret: B&O ICEpower kan brukes til noe!

    Teknikken vet jeg null om, men Roffe beskriver det enkelt noen innlegg over her, takk!
    ICE power / D klasse eller hva det nå heter, gir uansett noen muligheter som ihvertfall jeg er
    svært nysgjerrig på.
    Det er et av mine mål, i overskuelig framtid å få lånt øre til disse forsterkerne, og hva de er i stand
    til, både i forhold til å kunne drive mine egne tunge drog.
    Samt enkelte høyttalere som har denne teknikken innebygd....

    Det er en spennende tid... 8)


    Godt å se at tråden dro seg inn på riktig spor, vi ER jo glade i å henge oss opp i uvesentligheter! ;D
    Skjønt trådstarter skjøt vel seg selv i foten, med sin lett frivole trådtittel.... ::)

    Vennlig hilsen

    Morten
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Vi er en merkelig gjeng...

    Krangle om hvilken saus som er best til middagen. ::)
    Om pærer er bedre enn epler.
    Om min far er sterkere enn din.
    Om hvem som er mest "high-end"..
    Og ikke minst om hvem som har mer eller mindre peiling...

    Dersom et anlegg med en spesifikk forsterker har oppnådd toppresultat, er det da så viktig hvilken teknologi som lå bak? Sagt på en annen måte: Er det et problem??
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.817
    Antall liker
    21.769
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Du ser vel det, Karma? At det er et problem, mener jeg? ;D

    8)
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Valentino skrev:
    Du ser vel det, Karma? At det er et problem, mener jeg? ;D

    8)
    Jeg glemte å starte den siste setningen med "Hvorfor". :D
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.928
    Antall liker
    8.239
    Torget vurderinger
    1
    Innlegg er slettet eller moderert jfr. Hifisentralens regel 1. Når det diskuteres, hold dere på et saklig og høflig nivå.

    bjornh, moderator
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Arrester meg om jeg tar feil, men man sitter med følgende inntrykk: Når merker som Jeff Rowland og Chapter ikke faller i smak, så begrunnes det med det ikke var god match og det skrytes samtidig av de gode egenskapene. Når B&O ICEpower eller Hypex ikke faller i smak, så blir det slått i bordet at det ikke er i nærheten av dyrere produkter og noen går også enda lengre i sine negative omtaler.

    Men hvor stor forskjell kan det egentlig være mellom f.eks Jeff Rowland og B&O ICEpower? Er prislappen litt vel styrende?
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Noen faktaopplysninger/slutninger. Dette er ikke nødvendigvis personlige meninger.

    1. "forskjellen" fra en semiaktiv høyttaler med klasse-d i bassen som drives av en AB-forsterker vs høyttaleren vs en helaktiv tensor høyttaler er at mellomtonen drives av ICE. At det brukes ICE i mellomtonen til årets høyttaler i WhatHifi er nok ikke godt nok for å "bevise" hverken det ene eller det andre.
    2. Det brukes AB-forsterker til diskanten. Neppe en positiv argumentasjon for ICE.
    3. Det er ikke p.g.a last-problematikken at det brukes AB-forsterker. (både X-ART mellomtone/diskant er spesifisert til å ha et usedvanlig
    linært impedanseforløp). Det er altså p.g.a lavpassfilteret som ligger til grunn (noe også ADAM sier selv) for at ICE angivelig ikke kan utnytte hele båndbredden til diskanten (som sies å gå opp til 50khz)
    4. ADAM har tidligere brukt både Tripatch, AB, ICE, selv på akkurat samme høyttaleren. Uten at det skal ha hatt noen avgjørende betydning.
    5. At B&O bruker klasse-AB i BL9 p.g.a kostnadshensyn høres snodig utifra at det sitter ICEpower i 50% av Samsungmobiler. (sammenligningen er riktignok litt på grensen til usaklig) Men uten å spørre B&O direkte vet man ikke hvorfor dette er blitt gjort. BL9 er derimot en nyere konstruksjon enn BL5. Om BL5 kommer i mk2-utgave med klasse-ab til mellomtone/diskant ville det for B&O være som å skyte seg selv i foten =)
     
    A

    AK27

    Gjest
    orso skrev:
    Arrester meg om jeg tar feil, men man sitter med følgende inntrykk: Når merker som Jeff Rowland og Chapter ikke faller i smak, så begrunnes det med det ikke var god match og det skrytes samtidig av de gode egenskapene. Når B&O ICEpower eller Hypex ikke faller i smak, så blir det slått i bordet at det ikke er i nærheten av dyrere produkter og noen går også enda lengre i sine negative omtaler.

    Men hvor stor forskjell kan det egentlig være mellom f.eks Jeff Rowland og B&O ICEpower? Er prislappen litt vel styrende?
    Er ikke Jeff Rowland sin klasse D sak b&o moduler i pen innpakning? Midgard med høyere prislapp?

    Mvh
    Atle K
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.817
    Antall liker
    21.769
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    JR gjør mer rundt modulene enn hva Midgard gjorde, AK.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.817
    Antall liker
    21.769
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Såvidt jeg kan se forandrer de aldri på modulene, men:
    JR har tilsynelatende alltid et eget inngangskort, og de synes å bruke et slags strømforsyningsforsteg og/eller større lyttebanker i de fleste modellene.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.328
    Antall liker
    16.418
    Sted
    Østfold
    JR 201 og 501 bruker et inngangskort med en linjebuffer og en signaltrafo. Andre endringer eller tilleggselektronikk ift plain modul finnes ikke i de forsterkerne.

    Forøvrig tror jeg det var de som kom med denne DC-strømforsyningen som iofs er interessant. Det er kort og godt en likerettet 230V da det første som skjer i en SMPS er at strømmen likerettes. Dermed kan den like gjerne fores med DC, noe som innebærer at den får en mer konstant strøm inn.
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Valentino skrev:
    Såvidt jeg kan se forandrer de aldri på modulene, men:
    JR har tilsynelatende alltid et eget inngangskort, og de synes å bruke et slags strømforsyningsforsteg og/eller større lyttebanker i de fleste modellene.
    Skjønner, burde jo være rom for noen mods også med deres prising.

    Har forresten Midgard sluttet å levere ICE power?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.328
    Antall liker
    16.418
    Sted
    Østfold
    Man skrev:
    1. "forskjellen" fra en semiaktiv høyttaler med klasse-d i bassen som drives av en AB-forsterker vs høyttaleren vs en helaktiv tensor høyttaler er at mellomtonen drives av ICE. At det brukes ICE i mellomtonen til årets høyttaler i WhatHifi er nok ikke godt nok for å "bevise" hverken det ene eller det andre.
    Nå er vel ikke mellomtonen helt uten viktighet, i hvertfall ikke for meg.

    Man skrev:
    2. Det brukes AB-forsterker til diskanten. Neppe en positiv argumentasjon for ICE.
    Det kommer an på hvorfor den benyttes. Underlig "faktaopplysning" forresten.

    Man skrev:
    3. Det er ikke p.g.a last-problematikken at det brukes AB-forsterker. (både X-ART mellomtone/diskant er spesifisert til å ha et usedvanlig
    linært impedanseforløp). Det er altså p.g.a lavpassfilteret som ligger til grunn (noe også ADAM sier selv) for at ICE angivelig ikke kan utnytte hele båndbredden til diskanten (som sies å gå opp til 50khz)
    Det er lasten som er temaet i denne sammenhengen. Man kan ikke gå så høyt i frekvens med et slikt element uten at det går over mot det kapasitive. Man er nødt til å redusere induktiviteten i det for at det skal henge med, dermed vil impedansen falle gradvis oppover. Den beste måten å håndtere dette på er å ha en båndbredde som er minst 4-5 ganger høyere enn det man skal bruke. Dermed måtte de ha en ny forsterkerkrets, og da hadde de valget mellom å utvikle en klasse D eller en klasse AB. Nå var imidlertid følsomheten i X-ART 4dB høyere enn i ART, noe som gjorde at effektbehovet var mer enn halvert. Samtidig er det vesentlig enklere å utvikle en klasse AB enn en klasse D, særlig med et båndbreddebehov på over 200kHz. Ergo, med krav til høy båndbredde og lavt effektbehov, samt nær resistiv last i audioområdet var det et temmelig åpenbart valg når man ikke hadde noen faktorer som trakk i retning klasse D og man i tillegg ville spare penger på det ift å utvikle en klasse D med høy båndbredde.

    Man skrev:
    4. ADAM har tidligere brukt både Tripatch, AB, ICE, selv på akkurat samme høyttaleren. Uten at det skal ha hatt noen avgjørende betydning.
    Kan du henvise til en kilde her?

    Man skrev:
    5. At B&O bruker klasse-AB i BL9 p.g.a kostnadshensyn høres snodig utifra at det sitter ICEpower i 50% av Samsungmobiler. (sammenligningen er riktignok litt på grensen til usaklig) Men uten å spørre B&O direkte vet man ikke hvorfor dette er blitt gjort. BL9 er derimot en nyere konstruksjon enn BL5. Om BL5 kommer i mk2-utgave med klasse-ab til mellomtone/diskant ville det for B&O være som å skyte seg selv i foten =)
    Relevansen er liten. For det første er motivasjonen for å bruke ICE i mobiler til en stor del virkningsgrad for å holde batterilevetiden oppe. For det andre sitter det ikke en 250 A-modul eller liknende i en mobiltelefon. Forsterkeren som sitter i Samsung sine mobiltelefoner hadde neppe egnet seg til bruk som diskantforsterker i BL9.

    Det at klasse AB i seg selv er dyrt er en sannhet med veldig store modifikasjoner. Det er ikke uten grunn at det fortsatt er få produsenter av surroundreceivere som bruker klasse D i konstruksjonene sine. Sony for eksempel gikk bort fra klasse D i minst en av modellene sine, men beholdt klasse D i modellen over. Hadde kostnadsspørsmålet sett slik ut som du skisserer ville det neppe vært de dyre modellene som fikk klasse D mens de billige beholder klasse AB.
     
    L

    Lydarne

    Gjest
    orso skrev:
    el_mariachi skrev:
    Har forresten Midgard sluttet å levere ICE power?
    Ja. Midgard selger nå Micromega som bruker Hypex. Er jo mye det samme som ICEpower og prisen er vel også ganske lik tror jeg.
    http://www.midgardaudio.no/velkommen/index2.html
    ICE power og Hypex er bestemt ikke ens de er meget forskelige i deres tekniske princip, de lyder bestemt heller ikke ens. Der er i øvrigt ikke andre der bruger ICE powers princip da det er patenteret. ICE power er ikke High-end alene, langtfra, men det er muligt det kan sættes i en sammenhæng som samlet giver noget der ligner high-end lyd
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Lydarne skrev:
    ICE power og Hypex er bestemt ikke ens de er meget forskelige i deres tekniske princip, de lyder bestemt heller ikke ens. Der er i øvrigt ikke andre der bruger ICE powers princip da det er patenteret. ICE power er ikke High-end alene, langtfra, men det er muligt det kan sættes i en sammen som samlet giver noget der ligner high-end lyd
    Mulig du har rett. Har ikke sammenlignet selv, men har hørt fra andre som har lyttet til begge at det låter veldig likt.
     

    General8

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.07.2005
    Innlegg
    644
    Antall liker
    0
    orso skrev:
    Lydarne skrev:
    ICE power og Hypex er bestemt ikke ens de er meget forskelige i deres tekniske princip, de lyder bestemt heller ikke ens. Der er i øvrigt ikke andre der bruger ICE powers princip da det er patenteret. ICE power er ikke High-end alene, langtfra, men det er muligt det kan sættes i en sammen som samlet giver noget der ligner high-end lyd
    Mulig du har rett. Har ikke sammenlignet selv, men har hørt fra andre som har lyttet til begge at det låter veldig likt.
    Har prøvd begge. Oberon 6.1 låter litt lysere, men det retter en lett med litt EQ. Micromega var egentlig ganske lik min A/B forsterker i klangfarge.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    orso skrev:
    Lydarne skrev:
    ICE power og Hypex er bestemt ikke ens de er meget forskelige i deres tekniske princip, de lyder bestemt heller ikke ens. Der er i øvrigt ikke andre der bruger ICE powers princip da det er patenteret. ICE power er ikke High-end alene, langtfra, men det er muligt det kan sættes i en sammen som samlet giver noget der ligner high-end lyd
    Mulig du har rett. Har ikke sammenlignet selv, men har hørt fra andre som har lyttet til begge at det låter veldig likt.
    Prøvd begge jeg også.
    Hypex ligger veldig nærme min Bryston A/B forsterker, Oberon 6.1 et lite stykke unna. Vet ikke hva som kan rettes opp/endres med eq. Vet det er flere som har et vellykket oppsett med Ice.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.817
    Antall liker
    21.769
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vil ikke påstå at 1000ASP (brukt i Oberon 6.1) er den mest velegnede diskantforsterkeren fra fra B&O ICEpower.
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Valentino skrev:
    Jeg vil ikke påstå at 1000ASP (brukt i Oberon 6.1) er den mest velegnede diskantforsterkeren fra fra B&O ICEpower.
    Tenker du i spesifikke sammenhenger, eller generelt?
    Personlig påstår jeg lite, men innrømmer at jeg finner lite feil med min egen diskant.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.817
    Antall liker
    21.769
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Fra 2khz og opp finnes det mer velmålende moduler i ICEpower-sortimentet enn 1000ASP. Applikasjonen er avgjørende for hva ingeniøren velger, selvfølgelig.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Snickers-is skrev:
    Nå er vel ikke mellomtonen helt uten viktighet, i hvertfall ikke for meg.
    Det er det ingen som har sagt heller. Men det "beviser" jo strengt tatt ikke så mye da. (jmf med trådtittel) BL5, som ikke kan sies å være en dårlig høyttaler, blir ikke bedre evt. "beviser noe" p.g.a What Hifi rangerer den på delt 2de plass ørten år etter den kom ut på markedet.

    Det kommer an på hvorfor den benyttes. Underlig "faktaopplysning" forresten.
    Det kan så godt være. Men ikke dra dette ut av kontekst. Det er ikke en positiv argumentasjon jmf. med trådtittel. Jeg skrev dessuten "Noen faktaopplysninger/slutninger".

    Det er lasten som er temaet i denne sammenhengen. Man kan ikke gå så høyt i frekvens med et slikt element uten at det går over mot det kapasitive. Man er nødt til å redusere induktiviteten i det for at det skal henge med, dermed vil impedansen falle gradvis oppover. Den beste måten å håndtere dette på er å ha en båndbredde som er minst 4-5 ganger høyere enn det man skal bruke. Dermed måtte de ha en ny forsterkerkrets, og da hadde de valget mellom å utvikle en klasse D eller en klasse AB. Nå var imidlertid følsomheten i X-ART 4dB høyere enn i ART, noe som gjorde at effektbehovet var mer enn halvert. Samtidig er det vesentlig enklere å utvikle en klasse AB enn en klasse D, særlig med et båndbreddebehov på over 200kHz. Ergo, med krav til høy båndbredde og lavt effektbehov, samt nær resistiv last i audioområdet var det et temmelig åpenbart valg når man ikke hadde noen faktorer som trakk i retning klasse D og man i tillegg ville spare penger på det ift å utvikle en klasse D med høy båndbredde.
    Jeg leser hva du skriver, men det er det motsatte av hva ADAM sier selv. Kanskje du kunne sendt dem en mail med og spurt hvorvidt det du skriver stemmer? Da ville det jo ikke lengre vært noe tvil.
    Kan du henvise til en kilde her?
    Et kjapt søk ga dette:
    http://www.gearslutz.com/board/629113-post9.html
    (ikke Tripath da, men en eller annen form form chipamp)

    Relevansen er liten. For det første er motivasjonen for å bruke ICE i mobiler til en stor del virkningsgrad for å holde batterilevetiden oppe. For det andre sitter det ikke en 250 A-modul eller liknende i en mobiltelefon. Forsterkeren som sitter i Samsung sine mobiltelefoner hadde neppe egnet seg til bruk som diskantforsterker i BL9.

    Det at klasse AB i seg selv er dyrt er en sannhet med veldig store modifikasjoner. Det er ikke uten grunn at det fortsatt er få produsenter av surroundreceivere som bruker klasse D i konstruksjonene sine. Sony for eksempel gikk bort fra klasse D i minst en av modellene sine, men beholdt klasse D i modellen over. Hadde kostnadsspørsmålet sett slik ut som du skisserer ville det neppe vært de dyre modellene som fikk klasse D mens de billige beholder klasse AB.
    Uten å påstå at du tar feil eller noe; Surroundreceivere lever sitt eget liv, og det kan være mange grunner til at et rimelig produkt er klasse-AB når det gjelder disse store produsentene. På samme side av skalaen får man Panasonic 7.1 100w 8ohm surroundreceiver (m/ HDMI DTS/Dolby HD etc) med Equibit til knappe 3000kr, og da sitter både Panasonic Norge og forhandler igjen med pent overskudd. (Prisene varierer mellom under 2000 til ca 4500-5000 for toppmodellen, men alle bruker equibit med smps)
    Et bedre eksempel er kanskje en mindre aktør som ikke kan "trikse" like mye med prissettingen i egenskap av stordriftsfordeler/kostnadsjusteringer, eller annet:
    Hvis man ser på Rotel sin 15-serie, så koster 250w ICE 10290,- mens 200w AB koster 12990,- selv om AB'en er bygd på en eksisterende platform som minst går tilbake til RB1080. Så jeg opprettholder at det er kun B&O som kan fortelle oss helt sikkert hvorfor det er blitt brukt AB i BL9.
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    TAS skrev:
    men snakker vi om rå power…prøv Audio Research Reference 610T!
    Jeg har aldri skrevet at det er umulig å overgå kl D med andre teknologier, bare vanskelig. Den ovennevnte forsterkeren har f.eks. følgende spesifikasjoner for strømtrekk:

    POWER REQUIREMENTS: 105-125VAC 60Hz (210-250VAC 50Hz)
    1700 watts at rated output,
    2300 watts maximum,
    800 watts at idle,
    370 watts standby.

    Du kan doble tallene for stereo, siden dette er en monoblokk. For maksimum strømtrekk holder det ikke en gang med en 16A kurs (230V * 16A = 3680W), her kreves det flere strømkurser bare for effekttrinnene. Mulig, ja, men om det er praktisk kan man jo spørre seg om...
    En annen fordel er selvfølgelig at man ikke trenger strøm til annen oppvarming av rommet, men for enkelte trenger man kanskje luftkondisjonering?
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.801
    Antall liker
    2.028
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    roffe skrev:
    TAS skrev:
    men snakker vi om rå power…prøv Audio Research Reference 610T!
    Jeg har aldri skrevet at det er umulig å overgå kl D med andre teknologier, bare vanskelig. Den ovennevnte forsterkeren har f.eks. følgende spesifikasjoner for strømtrekk:

    POWER REQUIREMENTS: 105-125VAC 60Hz (210-250VAC 50Hz)
    1700 watts at rated output,
    2300 watts maximum,
    800 watts at idle,
    370 watts standby.

    Du kan doble tallene for stereo, siden dette er en monoblokk. For maksimum strømtrekk holder det ikke en gang med en 16A kurs (230V * 16A = 3680W), her kreves det flere strømkurser bare for effekttrinnene. Mulig, ja, men om det er praktisk kan man jo spørre seg om...
    En annen fordel er selvfølgelig at man ikke trenger strøm til annen oppvarming av rommet, men for enkelte trenger man kanskje luftkondisjonering?
    Hallo Roffe... den kvoten du henviser til var fra Orso..så sant du ikke bruker Orso som undercover…mulig du blander innlegga her. ;D Forøvrig riktig at rør er nesten håpløst å bruke grunnet varme utvikling, plassmangel og kostnader… men som svar til Orso..rør har mer nok kraft rent teknisk, men skjønner han tenkte på flea watt. Hovedfordelen med PWM konstruksjoner er at de tar liten plass i forhold til effekten og produserer nesten ikke varme og er gunstig for masseproduksjon...med tanke på aktive høytaler konstruksjoner er nettopp det avgjørende!

    Mvh,
    tas
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn