Vi har fått svaret: B&O ICEpower er high-end!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Rhesus skrev:
    Min påstand er at ICE ikke er high end før prisen er high end. En komponent kan være så banebrytende den bare vil, high end sosieteten vil ikke ta den seriøst om den koster 1990,- hos Lefdahl.
    Akkurat det er poenget mitt.
     

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    Anonym skrev:
    Rhesus skrev:
    Min påstand er at ICE ikke er high end før prisen er high end. En komponent kan være så banebrytende den bare vil, high end sosieteten vil ikke ta den seriøst om den koster 1990,- hos Lefdahl.
    Akkurat det er poenget mitt.
    Om B&O vil, så kan de lage en highend utgave, med bedre komponenter og bedre specs, kanskje også slenge inn et par bybee eller lignende, til en betydelig høyere pris. Da, kanskje, blir ICE high end.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Rhesus skrev:
    Min påstand er at ICE ikke er high end før prisen er high end. En komponent kan være så banebrytende den bare vil, high end sosieteten vil ikke ta den seriøst om den koster 1995,- hos Lefdahl.

    Nei, men viss man da tar den 1995,- kroners enheten, putter den i et nytt chassis mer "rett" navn og priser den x 100?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Rhesus skrev:
    Anonym skrev:
    Rhesus skrev:
    Min påstand er at ICE ikke er high end før prisen er high end. En komponent kan være så banebrytende den bare vil, high end sosieteten vil ikke ta den seriøst om den koster 1990,- hos Lefdahl.
    Akkurat det er poenget mitt.
    Om B&O vil, så kan de lage en highend utgave, med bedre komponenter og bedre specs, kanskje også slenge inn et par bybee eller lignende, til en betydelig høyere pris. Da, kanskje, blir ICE high end.
    Det trenger ikke nødvendigvis å være noen korrelasjon mellom ytelse og kvalitet for å være high end.

    Derfor dette forumet heter hifi sentralen og ikke high end sentralen.

    Det finnes veldig mye litteratur om branding og folk er mer lettlurte enn man skulle tro.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Anonym skrev:
    Rhesus skrev:
    Min påstand er at ICE ikke er high end før prisen er high end. En komponent kan være så banebrytende den bare vil, high end sosieteten vil ikke ta den seriøst om den koster 1990,- hos Lefdahl.
    Akkurat det er poenget mitt.
    Og mitt poeng er at produkter som flytter grenser i absolutt forstand, og som derfor fortjener "high-end"- merkelappen, aldri koster 1995,- fordi de koster for mye å utvikle og produsere. Jeg skulle ønske at verden hadde vært så enkel at man kunne nå yttergrensene for hva som er mulig lydmessig for etpar tusen, men sånn er det ikke.
    De som i fullt alvor tror at high-end-produkter kun er opprocka ting med litt kulere utseende og kjip innmat (joda, jeg har hørt om Edge-spilleren..), har enten unngått å høre på slike produkter, evt er de døve. Eller kanskje begge deler.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    impulse skrev:
    Anonym skrev:
    Rhesus skrev:
    Min påstand er at ICE ikke er high end før prisen er high end. En komponent kan være så banebrytende den bare vil, high end sosieteten vil ikke ta den seriøst om den koster 1990,- hos Lefdahl.
    Akkurat det er poenget mitt.
    Og mitt poeng er at produkter som flytter grenser i absolutt forstand, og som derfor fortjener "high-end"- merkelappen, aldri koster 1995,- fordi de koster for mye å utvikle og produsere. Jeg skulle ønske at verden hadde vært så enkel at man kunne nå yttergrensene for hva som er mulig lydmessig for etpar tusen, men sånn er det ikke.
    De som i fullt alvor tror at high-end-produkter kun er opprocka ting med litt kulere utseende og kjip innmat (joda, jeg har hørt om Edge-spilleren..), har enten unngått å høre på slike produkter, evt er de døve. Eller kanskje begge deler.
    High End er merkevare og ytelse, for å være et high end produkt må det være bra og dyrt.
    Et billig produkt er ikke high end uansett hvor bra det er.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Upmarket
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.169
    Antall liker
    4.758
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    impulse skrev:
    Og mitt poeng er at produkter som flytter grenser i absolutt forstand, og som derfor fortjener "high-end"- merkelappen,
    Slike produkter fortjener vel merkelappen "state-of-the-art".
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Mark-up og high-end har lite med hverandre å gjøre.

    Balik laks kjøper råvare i Norge, til et par kroner over minsteprisen. Råvaren foredles i Danmark, og selges til rikfolk rundt omkring i Europa med hundre-gangeren over råvareprisen. Jada, du leste det rett: 100 ganger mer enn råvareprisen, for Balik røkelaks, produsert etter "en hemmelig formel vi har fra den russiske tsarens hoff."

    Det er flere enn folk innen HiFi som kan disse knepene.

    High-End laks - den er dyr nok til betegnelsen. Tsar Nikolaj No. 1 er så dyr at det er "price on request."
    Selv om de feilstaver Nikolaj Nikloaj i overskriften:
    http://www.balik.ch/en/shop/Artikel...uk1w6&Shop_ID=2017&Rubrik_ID=1228&Stichwort=&

    High-End my ass. Bruk ørene, kan du lytte hører du kvaliteten.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.696
    Antall liker
    518
    Torget vurderinger
    1
    Lyd avhenger ikke alltid av prisen. Det er ihvertfall helt klart. Jeg har prøvd amper til 150,- som spiller bedre enn amper til godt over 20k. jeg har opplevd surroundreceivere som spiller på et usannsynlig høyt nivå etc. Uansett, det har ikke vært snakk om high-end, men "god lyd". High-end nivået kommer man ikke opp på før man gir en dyktig designer tøyler til realisere et mer kompromissløst design er min dyrekjøpte erfaring.. Det gjelder det meste i livet, kanskje bortsett fra first-price baguetter som er billig og bra..

    ICEpower-folket har ihvertfall en trang til å markere seg, og det er vel og bra det, bortsett fra at disse trådene blir litt forutsigbare. Personlig har jeg en pragmatisk innstilling til det hele. ICEpower er det eneste som er lite og trygt nok til å smette under sofaen for å drive surroundhøyttalerne mine, og derfor blir det en 125ASX2-basert sak i nærmeste framtid, og sånn sett er jeg takknemlig for klasse-d (revolusjonen).
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    o.t. (?)

    Finnes det HiFi komponenter som omsettes til mer enn 50K kr som ikke er HighEnd? (dvs «ekskl.» B&O)

    mvh
    KJ
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.927
    Antall liker
    27.632
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    (o.t. 2)

    Finnes det overhodet hifi-komponenter i prisklassen 0 til 100 000,- som nærmer seg High End?

    Mvh

    Morten
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    Balik laks kjøper råvare i Norge, til et par kroner over minsteprisen.
    Morsomt valg av firmanavn. Bal?k er det tyrkiske ordet for fisk.

    High End er forøvrig ikke et beskyttet varemerke eller tittel, og har gjerne bare som fellesnevner at det er dyrt og up-market.

    Så hvorfor er det så viktig å forsvare denne innholdsløse hederstittelen?
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.415
    Antall liker
    4.018
    Torget vurderinger
    10
    Godt det finnes High-High-High-ûber-High-end, ville vært synd om alt spilte på bare high-end nivå!
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.387
    Antall liker
    3.112
    Rhesus skrev:
    Min påstand er at ICE ikke er high end før prisen er high end. En komponent kan være så banebrytende den bare vil, high end sosieteten vil ikke ta den seriøst om den koster 1995,- hos Lefdahl.
    Hvis man får tak i en god klasse D forsterker for 1995,- er jo det perfekt.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    vredensgnag skrev:
    Balik laks kjøper råvare i Norge, til et par kroner over minsteprisen.
    Morsomt valg av firmanavn. Bal?k er det tyrkiske ordet for fisk.

    High End er forøvrig ikke et beskyttet varemerke eller tittel, og har gjerne bare som fellesnevner at det er dyrt og up-market.

    Så hvorfor er det så viktig å forsvare denne innholdsløse hederstittelen?
    Godt spørsmål.
    Jeg kan forstå at man legger energi i å forsvare high-quality, high-performance, high-value, high-fidelity, high-competence - osv.
    Men at man skal være så opptatt av priser "i den høye enden" av prisregisteret, high-end, det finner jeg selvsagt underholdende, men også ørkesløst.

    "If you want to be a target, paint one on your back, or wallet."

    Av anonyms eksempler, ville jeg sagt at det er Gucci som er kun high-end (pris), siden det er priset høyt, uten at det går noen produktutvikling eller spesialkompetanse inn i produktene.
    For en del år siden var Gucci fullstendig på ræva. Merket hadde inngått over 17.000 lisensavtaler, og du hadde navnet Gucci på alt fra skjerf til leverpostei. Tom Ford ble hentet inn som designer, og en haug MBAs be hentet inn som merkeadministratorer. Alle lisensene ble tilbakekalt, og man begynte på nytt, med en giganginvestering i marketing.
    Tom Ford leverte design som falt i smak, og et tilstrammet merke fikk status påny - nå er Ford blitt kastet ut, økonomene har overtatt, og antallet lisenser er i ferd med å gå i taket igjen. Så Gucci ville jeg ikke brukt mye tid på, gitt hva som skjer bak teppet der. Det du får er dyrt, og dårlig i forhold til hva man betaler.

    Dynaudio Arbiter og hva Ferrari måtte komme med er derimot kvalitet, performance, utvikling, kompetanse, osv - av første klasse, som i tillegg er dyrt, men der prisen i stor grad står i forhold til innsatsen og de begrensede seriene.
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.272
    Antall liker
    905
    Man skrev:
    Lyd avhenger ikke alltid av prisen. Det er ihvertfall helt klart. Jeg har prøvd amper til 150,- som spiller bedre enn amper til godt over 20k. jeg har opplevd surroundreceivere som spiller på et usannsynlig høyt nivå etc. Uansett, det har ikke vært snakk om high-end, men "god lyd". High-end nivået kommer man ikke opp på før man gir en dyktig designer tøyler til realisere et mer kompromissløst design er min dyrekjøpte erfaring.. Det gjelder det meste i livet, kanskje bortsett fra first-price baguetter som er billig og bra..

    ICEpower-folket har ihvertfall en trang til å markere seg, og det er vel og bra det, bortsett fra at disse trådene blir litt forutsigbare. Personlig har jeg en pragmatisk innstilling til det hele. ICEpower er det eneste som er lite og trygt nok til å smette under sofaen for å drive surroundhøyttalerne mine, og derfor blir det en 125ASX2-basert sak i nærmeste framtid, og sånn sett er jeg takknemlig for klasse-d (revolusjonen).
    Synes det du sier henger på greip. Selv har jeg ikke testet ICE moduler implementert av noen av firmane som får enkelte til å kalle produktene "High-end". Har da en tokanals 125asx2 forsterker liggende. JEG synes den låter meget bra sett i forhold til prisen, MEN spiller ikke på en måte jeg kan leve med som fullfrekventforsterker i systemet mitt. At de er plasseringsvennlige, ikke blir varme og visstnok ikke reagerer i noen retning ift. ledninger du måtte finne på å benytte, kan jo sees positivt :).
    (men hva med eieglede? hvorfor kjøper man Hovland f.eks., alle vet forretnings ideen bak det selskapet :-\). Min forsterker blir liggene i tilfelle realisering av basser til fremtidig lettredevent høyttalerprosjekt (disse skal drives av SE DHT (rør). selvf. :))
     
    N

    nb

    Gjest
    Fra Merriam-Webster Online Dictionary:
    Main Entry: high–end
    Pronunciation: \?h?-?end\
    Function: adjective
    Date: 1977
    1 : upscale <high–end boutiques>
    2 : of superior quality or sophistication and usually high in price <high–end cameras

    Fra American Heritage of the English Language:
    high-end (hnd)
    adj. Informal
    1. Appealing to sophisticated and discerning customers: a high-end department store; high-end video equipment.
    2. Sophisticated and discerning: books targeted to the high-end consumer.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Er ikke også tittelen her misvisende?
    Tråden handler om en ny høyttaler, med en ganske bevisst design. I denne er det også brukt ICEpower amps, men fokus burde vel være på høyttalerne, og spesielt på hva som gjør at disse banker så mange andre, og betydelig dyrere høyttalere? Tenker da spesielt på Meridians flaggskip som er i hangarskipklassen.

    Burde være langt mer interessant å diskutere at dette griper om seg, blant høyttalerdesignere. Tydelig at de har lagt kabel-EQ bak seg:
     

    Vedlegg

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    KJ skrev:
    o.t. (?)

    Finnes det HiFi komponenter som omsettes til mer enn 50K kr som ikke er HighEnd? (dvs «ekskl.» B&O)
    ...
    Lagga skrev:
    (o.t. 2)

    Finnes det overhodet hifi-komponenter i prisklassen 0 til 100 000,- som nærmer seg High End?
    ...
    Fint, da kan jeg inflasjonsjustere med 10X -> over 500K ?

    mvh
    KJ
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    kwil skrev:
    Man skrev:
    Lyd avhenger ikke alltid av prisen. Det er ihvertfall helt klart. Jeg har prøvd amper til 150,- som spiller bedre enn amper til godt over 20k. jeg har opplevd surroundreceivere som spiller på et usannsynlig høyt nivå etc. Uansett, det har ikke vært snakk om high-end, men "god lyd". High-end nivået kommer man ikke opp på før man gir en dyktig designer tøyler til realisere et mer kompromissløst design er min dyrekjøpte erfaring.. Det gjelder det meste i livet, kanskje bortsett fra first-price baguetter som er billig og bra..

    ICEpower-folket har ihvertfall en trang til å markere seg, og det er vel og bra det, bortsett fra at disse trådene blir litt forutsigbare. Personlig har jeg en pragmatisk innstilling til det hele. ICEpower er det eneste som er lite og trygt nok til å smette under sofaen for å drive surroundhøyttalerne mine, og derfor blir det en 125ASX2-basert sak i nærmeste framtid, og sånn sett er jeg takknemlig for klasse-d (revolusjonen).

    Synes det du sier henger på greip. Selv har jeg ikke testet ICE moduler implementert av noen av firmane som får enkelte til å kalle produktene "High-end". Har da en tokanals 125asx2 forsterker liggende. JEG synes den låter meget bra sett i forhold til prisen, MEN spiller ikke på en måte jeg kan leve med som fullfrekventforsterker i systemet mitt. At de er plasseringsvennlige, ikke blir varme og visstnok ikke reagerer i noen retning ift. ledninger du måtte finne på å benytte, kan jo sees positivt :).
    (men hva med eieglede? hvorfor kjøper man Hovland f.eks., alle vet forretnings ideen bak det selskapet :-\). Min forsterker blir liggene i tilfelle realisering av basser til fremtidig lettredevent høyttalerprosjekt (disse skal drives av SE DHT (rør). selvf. :))
    Er det noe jeg ikke har fått med meg her, kwil? Vet det er OT, og at jeg risikerer å høres hårsår ut (noe jeg slett ikke er!), men hva er det "alle" vet om forretningsideen til Hovland?
    Det jeg vet om det selskapet er at de har levert den best lydende forforsterkeren jeg har hatt i hus noen gang, at den er fantastisk lekker å se på, og at de nå desverre er konkurs.......
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Man skrev:
    Uansett, det har ikke vært snakk om high-end, men "god lyd". High-end nivået kommer man ikke opp på før man gir en dyktig designer tøyler til realisere et mer kompromissløst design er min dyrekjøpte erfaring...
    Ikke uenig at det ofte er tilfellet, men er overbevist om at også det finnes flere unntak her. Problemet er jo nesten ingen som vurderer dyrt utstyr, vil teste det opp mot noe som er vesentlig rimeligere i sammenligning før kjøp. Da får man i grunnen ikke så mange svar. Men noen har jo gjort det og har sett at high-fidelity (fornøyd Anonym? ;)) noen ganger kan oppnås i relativt lav prissegment.

    Man skrev:
    Det gjelder det meste i livet, kanskje bortsett fra first-price baguetter som er billig og bra..
    Nei, nei. Baguetter er det kun Hatting som kan lage!
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    vredensgnag skrev:
    Er ikke også tittelen her misvisende?
    Tråden handler om en ny høyttaler, med en ganske bevisst design. I denne er det også brukt ICEpower amps, men fokus burde vel være på høyttalerne, og spesielt på hva som gjør at disse banker så mange andre, og betydelig dyrere høyttalere? Tenker da spesielt på Meridians flaggskip som er i hangarskipklassen.

    Burde være langt mer interessant å diskutere at dette griper om seg, blant høyttalerdesignere. Tydelig at de har lagt kabel-EQ bak seg:
    Jo, men det er vel også tankevekkende for mange at en høyttaler med ICEpower gjør det så bra i tester. For mange skal jo ikke det gå ann.
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.794
    Antall liker
    2.017
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Her blir det mye snørr og barter... ;D

    ADAM lager høytalere i High End klassen og kan vise til flere hederlige/positive anmeldelser globalt.
    ADAM Tensor range er spesial konstruert som aktive høytalere.
    ADAM, benytter egenutviklet A/B forsterker til mellomtone og diskant pågrunn av optimal lydkvalitet.
    ADAM bruker kun PWM på bass elementene.


    A/B PWM

    Dette skriver ADAM som hoved årsak til bruk av PWM teknologi: The main advantage of PWM amplifiers is their extremely high efficiency (>90%). As a consequence the heat to be dissipated is only one fifth of earlier designs, leading to much lower temperatures within the amps and making the use of heat sinks obsolete.

    Her er et par forhold som gjelder aktive konstruksjoner:
    Alle aktive konstruksjoner fordyrer en høyttaler.
    Aktive forsterkere utvikler mye varme og tar stor plass, ny teknologi som blant annet ADAM har utviklet har løst det problemet..ta en titt på ATC sine aktive høyttaler så ser man forspranget til ADAM pr i dag.
    Aktive høytalere begrenser valget av forsterkere og som produkt er man låst hvis nye og bedre modeller utvikles eller man kun ønsker å prøve noe annet, dett gjelder spesielt innenfor High End markede!

    Det er noen som tror at B&O ICEpower er High-End som forsterk teknologi. Klasse D har sine begrensinger i diskant/mellomtone dog fullt brukbart i nedre bass område selv innfor High End. Full range systemer med krav til Realistic playback avslører lett svakheten med B&O ICE power, selv om det ikke er fullt så lett å skille på et middels Hi-Fi system. Klasse D har en stor fremtid, ingen tvil…men B&O ICEpower er ingen high-end pr i dag som trådstarter hevder… derimot er ADAMekte High End produsent! 8)

    ''What Hifi er meget overfladisk i sine tester(generel basis) og legger mest vekt på billig Hi-Fi..For de som er i tvil burde sammenligne med Stereophile, TAS og HiFi News ….så ser enn nivå forskjellen.''


    mvh,
    tas
     

    Vedlegg

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    orso skrev:
    Man skrev:
    Uansett, det har ikke vært snakk om high-end, men "god lyd". High-end nivået kommer man ikke opp på før man gir en dyktig designer tøyler til realisere et mer kompromissløst design er min dyrekjøpte erfaring...
    , Problemet er jo nesten ingen som vurderer dyrt utstyr, vil teste det opp mot noe som er vesentlig rimeligere i sammenligning før kjøp. Da får man i grunnen ikke så mange svar. Men noen har jo gjort det og har sett at high-fidelity (fornøyd Anonym? ;)) noen ganger kan oppnås i relativt lav prissegment.

    Man skrev:
    Det gjelder det meste i livet, kanskje bortsett fra first-price baguetter som er billig og bra..
    Nei, nei. Baguetter er det kun Hatting som kan lage!
    Har det kanskje slått deg at de som besitter dyrt utstyr har startet i det små? Testet billig og bra utstyr,men sett at det går an å få bedre ? At pris faktisk KAN gjenspeile ytelse ? Tviler på at det er mange som skal ha seg et lydanlegg og smikker flere 100-tusen på bordet...De fleste har gått en lærevei for å komme dit de er idag. Min lærevei har også streifet ICE og klasse D, men det var ikke noe for meg og mine ører. Det er dermed ikke sagt at det ikke er en god løsning for andre.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    TAS skrev:
    Her blir det mye snørr og barter... ;D

    ADAM lager høytalere i High End klassen og kan vise til flere hederlige/positive anmeldelser globalt.
    ADAM Tensor range er spesial konstruert som aktive høytalere.
    ADAM, benytter egenutviklet A/B forsterker til mellomtone og diskant pågrunn av optimal lydkvalitet.
    ADAM bruker kun PWM på bass elementene.


    A/B PWM

    Dette skriver ADAM som hoved årsak til bruk av PWM teknologi: The main advantage of PWM amplifiers is their extremely high efficiency (>90%). As a consequence the heat to be dissipated is only one fifth of earlier designs, leading to much lower temperatures within the amps and making the use of heat sinks obsolete.

    Her er et par forhold som gjelder aktive konstruksjoner:
    Alle aktive konstruksjoner fordyrer en høyttaler.
    Aktive forsterkere utvikler mye varme og tar stor plass, ny teknologi som blant annet ADAM har utviklet har løst det problemet..ta en titt på ATC sine aktive høyttaler så ser man forspranget til ADAM pr i dag.
    Aktive høytalere begrenser valget av forsterkere og som produkt er man låst hvis nye og bedre modeller utvikles eller man kun ønsker å prøve noe annet, dett gjelder spesielt innenfor High End markede!

    Det er noen som tror at B&O ICEpower er High-End som forsterk teknologi. Klasse D har sine begrensinger i diskant/mellomtone dog fullt brukbart i nedre bass område selv innfor High End. Full range systemer med krav til Realistic playback avslører lett svakheten med B&O ICE power, selv om det ikke er fullt så lett å skille på et middels Hi-Fi system. Klasse D har en stor fremtid, ingen tvil…men B&O ICEpower er ingen high-end pr i dag som trådstarter hevder… derimot er ADAMekte High End produsent! 8)

    ''What Hifi er meget overfladisk i sine tester(generel basis) og legger mest vekt på billig Hi-Fi..For de som er i tvil burde sammenligne med Stereophile, TAS og HiFi News ….så ser enn nivå forskjellen.''


    mvh,
    tas
    Dette er beste inlegget så langt! Dette oppsummerer det som er fakta, og er som jeg skulle ha skrevet det selv ;D
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    JK skrev:
    TAS skrev:
    Dette er beste inlegget så langt! Dette oppsummerer det som er fakta, og er som jeg skulle ha skrevet det selv ;D
    Legg så til fordelene med aktive HT, så begynner det kanskje å bli litt balanse ...

    1) mindre eksemplarvariasjon mellom HT som følge av tettere toleranser på delefilteret og bedre definerte artbeidsbetingelser.
    2) flere frihetsgrader mht. delefilter og EQ + flere muligheter for brukerjusteringer o.l.
    3) bedre kobling mellom HT-element og effekttrinn, med enklere arbeidsbetingelser for effekttrinnene (lavere forvregning)
    4) bedre utnyttelse av tilgjengelig effekt (RMS), med lavere effektbehov (RMS)
    - etc.

    Det at aktive HT er fordyrende er noe partielt, sammenliknet med passiv HT+effekttrinn er det nødvendigvis ikke slik. «Begrensingen» som ligger i at HT, delefilter og effekttrinn er en pakke vil jeg heller kalle en forenkling

    mvh
    KJ
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    KJ skrev:
    JK skrev:
    TAS skrev:
    Dette er beste inlegget så langt! Dette oppsummerer det som er fakta, og er som jeg skulle ha skrevet det selv ;D
    Legg så til fordelene med aktive HT, så begynner det kanskje å bli litt balanse ...

    1) mindre eksemplarvariasjon mellom HT som følge av tettere toleranser på delefilteret og bedre definerte artbeidsbetingelser.
    2) flere frihetsgrader mht. delefilter og EQ + flere muligheter for brukerjusteringer o.l.
    3) bedre kobling mellom HT-element og effekttrinn, med enklere arbeidsbetingelser for effekttrinnene (lavere forvregning)
    4) bedre utnyttelse av tilgjengelig effekt (RMS), med lavere effektbehov (RMS)
    - etc.

    Det at aktive HT er fordyrende er noe partielt, sammenliknet med passiv HT+effekttrinn er det nødvendigvis ikke slik. «Begrensingen» som ligger i at HT, delefilter og effekttrinn er en pakke vil jeg heller kalle en forenkling

    mvh
    KJ
    D.v.s dette er "latmanns! HiFi ;D
    For meg er det blitt en del av hobbyen å sette sammen anlegg, oppgradere, prøve nye ting.Med slike system er en låst!
    Egentlig burde slike høyttalere bli solgt på Elkjøp da det er ofte der en finner kundene uten kunnskap om hifi! Eller p.g.a pris på "lifestyle" sjapper der kundene fortsatt ikke har kunnskap men har nok penger ;D
     

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    Det er døvt å opphøye en enkelt komponent til high-end status bare fordi den benyttes i en high-end høyttaler.
    Det er hele produktet som er high end, ikke de enkelte bestanddeler. Er MJ21193 effekttransistorer high end bare fordi de benyttes av ML? Er blå lysdioder high end?
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.387
    Antall liker
    3.112
    JK skrev:
    D.v.s dette er "latmanns! HiFi ;D
    For meg er det blitt en del av hobbyen å sette sammen anlegg, oppgradere, prøve nye ting.Med slike system er en låst!
    Egentlig burde slike høyttalere bli solgt på Elkjøp da det er ofte der en finner kundene uten kunnskap om hifi! Eller p.g.a pris på "lifestyle" sjapper der kundene fortsatt ikke har kunnskap men har nok penger ;D
    Aktive delefitre og en effektforsterker pr høyttalerelement er teoretisk sett overlegent enhver passiv løsning.
    I aktive høyttalere er dette innebygget
    i høyttalerene, og man er , som du er inne på, litt låst.

    Men man kan også kjøre med aktive delefitre og separate forsterkere,
    da kan man selv velge hvilke forsterkere man vil bruke, f.eks transistor til bass og rør til mellomtone og diskant.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    D.v.s dette er "latmanns! HiFi ;D
    Egentlig burde slike høyttalere bli solgt på Elkjøp da det er ofte der en finner kundene uten kunnskap om hifi! Eller p.g.a pris på "lifestyle" sjapper der kundene fortsatt ikke har kunnskap men har nok penger ;D
    Her er jeg fryktelig uenig med deg, KJ!

    mvh
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    tkr skrev:
    D.v.s dette er "latmanns! HiFi ;D
    Egentlig burde slike høyttalere bli solgt på Elkjøp da det er ofte der en finner kundene uten kunnskap om hifi! Eller p.g.a pris på "lifestyle" sjapper der kundene fortsatt ikke har kunnskap men har nok penger ;D
    Her er jeg fryktelig uenig med deg, KJ!
    ...
    KJ eller JK ? ;)

    mvh
    KJ
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    KJ skrev:
    tkr skrev:
    D.v.s dette er "latmanns! HiFi ;D
    Egentlig burde slike høyttalere bli solgt på Elkjøp da det er ofte der en finner kundene uten kunnskap om hifi! Eller p.g.a pris på "lifestyle" sjapper der kundene fortsatt ikke har kunnskap men har nok penger ;D
    Her er jeg fryktelig uenig med deg, KJ!
    ...
    KJ eller JK ? ;)

    mvh
    KJ

    Sorry, lett anfall av dysleksi. Mente JK.

    mvh
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    HeHe, tror ikke du skjønte ironien tkr ;D Var ikke noen kritikk av høyttalerene eller løsningen med aktiv drift som sådan.
    Med en slik løsning så er det jo bare å kjøpe en god CD-spiller med volum og en kabel,FERDIG! Ingen frustrasjon ang. bedre rør, større forsterker, mindre forsterker, preamper o.s.v. Altså, en "latmannshifi" ;D
    Kan nok fungere helt fint dette, men er ikke "my cup of tea" ;D
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.272
    Antall liker
    905
    impulse skrev:
    kwil skrev:
    Man skrev:
    Lyd avhenger ikke alltid av prisen. Det er ihvertfall helt klart. Jeg har prøvd amper til 150,- som spiller bedre enn amper til godt over 20k. jeg har opplevd surroundreceivere som spiller på et usannsynlig høyt nivå etc. Uansett, det har ikke vært snakk om high-end, men "god lyd". High-end nivået kommer man ikke opp på før man gir en dyktig designer tøyler til realisere et mer kompromissløst design er min dyrekjøpte erfaring.. Det gjelder det meste i livet, kanskje bortsett fra first-price baguetter som er billig og bra..

    ICEpower-folket har ihvertfall en trang til å markere seg, og det er vel og bra det, bortsett fra at disse trådene blir litt forutsigbare. Personlig har jeg en pragmatisk innstilling til det hele. ICEpower er det eneste som er lite og trygt nok til å smette under sofaen for å drive surroundhøyttalerne mine, og derfor blir det en 125ASX2-basert sak i nærmeste framtid, og sånn sett er jeg takknemlig for klasse-d (revolusjonen).

    Synes det du sier henger på greip. Selv har jeg ikke testet ICE moduler implementert av noen av firmane som får enkelte til å kalle produktene "High-end". Har da en tokanals 125asx2 forsterker liggende. JEG synes den låter meget bra sett i forhold til prisen, MEN spiller ikke på en måte jeg kan leve med som fullfrekventforsterker i systemet mitt. At de er plasseringsvennlige, ikke blir varme og visstnok ikke reagerer i noen retning ift. ledninger du måtte finne på å benytte, kan jo sees positivt :).
    (men hva med eieglede? hvorfor kjøper man Hovland f.eks., alle vet forretnings ideen bak det selskapet :-\). Min forsterker blir liggene i tilfelle realisering av basser til fremtidig lettredevent høyttalerprosjekt (disse skal drives av SE DHT (rør). selvf. :))
    Er det noe jeg ikke har fått med meg her, kwil? Vet det er OT, og at jeg risikerer å høres hårsår ut (noe jeg slett ikke er!), men hva er det "alle" vet om forretningsideen til Hovland?
    Det jeg vet om det selskapet er at de har levert den best lydende forforsterkeren jeg har hatt i hus noen gang, at den er fantastisk lekker å se på, og at de nå desverre er konkurs.......
    SORRY Impulse :D Ikke meningen å såre noens eiefølelse, det er jo nettopp dette jeg forsøkte å poengtere ;D

    Jeg har ikke erfaring med Hovland og uttaler meg ikke om lydkvaliteten (annet enn at jeg selvfølgelig har lest at mange liker forforsterkerene, især om man trenger en meget god riaa også :))

    Utdrag fra Stereophiles konkursdekning:

    "Our products came out at a time when design aesthetic was an afterthought for most companies," said Crespi. "Part of what made our success was the aesthetics. People thanked us for making products look as good as they sounded. Pretty much everybody followed us with [the] aesthetic angle. We did over $10 million in wholesale business in nine years. While we wouldn't put out anything that didn't sound good, our sales figures were an acknowledgment that people who are affluent want something that is good-looking in their homes."


    Poenget mitt var at når Hovland utvidet virksomheten fra komponentproduksjon til også gjelde ferdigprodukter var tanken å lage gode produkter som samtidig var estetisk tiltalende. (ikke alle de amerikanske merkene var vel kjent for estetikken :))

    Håper håret fortsatt sitter godt (mitt er borte forlengst, så dette med hårsårhet er litt ukjendt)

    mvh
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    JK skrev:
    HeHe, tror ikke du skjønte ironien tkr ;D Var ikke noen kritikk av høyttalerene eller løsningen med aktiv drift som sådan.
    Med en slik løsning så er det jo bare å kjøpe en god CD-spiller med volum og en kabel,FERDIG! Ingen frustrasjon ang. bedre rør, større forsterker, mindre forsterker, preamper o.s.v. Altså, en "latmannshifi" ;D
    Kan nok fungere helt fint dette, men er ikke "my cup of tea" ;D
    ;D ;D
    Å kalle det "latmans hifi" og "plug and play!"når man har en uendelig rekke av justeringsmuligheter på:
    *Delefrekvenser (både frekvens og steihelt)
    *Targetkurve (med uendelig mulighet for EQ)
    *Målevindu (Hvor mye av romlyden skal man ta med/utelate)
    *Synkronisering og frekvens (Klokking, 44,1/48/88,2)
    * Mengde korreksjon
    * avspillingskjede

    ...vitner om at du har altfor få timer med justering av target kurve og rommålinger! ;D ;D

    Og dette er jo bare i tillegg til de mulighetene man alltdi har med romakustikk, høytalerplassering, kabelvalg (!!!!) osv.



    Mvh
    OMF
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.794
    Antall liker
    2.017
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    dundun skrev:
    Jeg har ikke spesielt sterke meninger om ICE-moduler, men B&O har selv funnet ut at vanlig klasse A/B enten låter bedre eller egner seg bedre til mellomtone/diskant, og bruker dette i sin nyeste høyttaler, Beolab 9.


    Link til spec:

    http://www.bang-olufsen.com/UserFiles/File/ts/BeoLab9_en.pdf
    Da kan vi engang for alle slå fast begrensningene av dagens B&O ICEpower og at det ikke er High-End som trådstarter hevder. Dog er det viktig å bemerke PWM teknologi har en fremtid innenfor High End produkter…som stadig er i utvikling.

    mvh,
    tas
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    JK skrev:
    Dette er beste inlegget så langt! Dette oppsummerer det som er fakta, og er som jeg skulle ha skrevet det selv ;D
    Du synes det beste innlegget er det som inneholder faktafeil?
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    OMF skrev:
    JK skrev:
    HeHe, tror ikke du skjønte ironien tkr ;D Var ikke noen kritikk av høyttalerene eller løsningen med aktiv drift som sådan.
    Med en slik løsning så er det jo bare å kjøpe en god CD-spiller med volum og en kabel,FERDIG! Ingen frustrasjon ang. bedre rør, større forsterker, mindre forsterker, preamper o.s.v. Altså, en "latmannshifi" ;D
    Kan nok fungere helt fint dette, men er ikke "my cup of tea" ;D
    ;D ;D
    Å kalle det "latmans hifi" og "plug and play!"når man har en uendelig rekke av justeringsmuligheter på:
    *Delefrekvenser (både frekvens og steihelt)
    *Targetkurve (med uendelig mulighet for EQ)
    *Målevindu (Hvor mye av romlyden skal man ta med/utelate)
    *Synkronisering og frekvens (Klokking, 44,1/48/88,2)
    * Mengde korreksjon
    * avspillingskjede

    ...vitner om at du har altfor få timer med justering av target kurve og rommålinger! ;D ;D

    Og dette er jo bare i tillegg til de mulighetene man alltdi har med romakustikk, høytalerplassering, kabelvalg (!!!!) osv.



    Mvh
    OMF
    Ja er klar over dette etter "data nerdenes" inntog innen hifi! Jeg er mer "vintage hifi nerd" ;D
    Har mer sansen for å fitle med rør og komponenter, enn surre med data programmer og målesøyler ;D
    Bare tanken på å ha 50 parameter og innstillinger tilgjengelig med et tastetrykk ville fått meg til å miste nattesøvnen og ivertfall gått ut over musikk lyttingen ;D

    Minnes en test av en Audio Physics høyttalere i hifi+ der en kunne justere høyttaleren med en fjærnkontroll. Testeren anbefalte å få leverandøren til å sette opp høyttaleren sammen med kunden til en var fornøyd, deretter kaste fjærnkontrollen ;D
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    TAS skrev:
    Her blir det mye snørr og barter... ;D

    ADAM lager høytalere i High End klassen og kan vise til flere hederlige/positive anmeldelser globalt.
    ADAM Tensor range er spesial konstruert som aktive høytalere.
    ADAM, benytter egenutviklet A/B forsterker til mellomtone og diskant pågrunn av optimal lydkvalitet.
    ADAM bruker kun PWM på bass elementene.


    A/B PWM

    Dette skriver ADAM som hoved årsak til bruk av PWM teknologi: The main advantage of PWM amplifiers is their extremely high efficiency (>90%). As a consequence the heat to be dissipated is only one fifth of earlier designs, leading to much lower temperatures within the amps and making the use of heat sinks obsolete.

    Her er et par forhold som gjelder aktive konstruksjoner:
    Alle aktive konstruksjoner fordyrer en høyttaler.
    Aktive forsterkere utvikler mye varme og tar stor plass, ny teknologi som blant annet ADAM har utviklet har løst det problemet..ta en titt på ATC sine aktive høyttaler så ser man forspranget til ADAM pr i dag.
    Aktive høytalere begrenser valget av forsterkere og som produkt er man låst hvis nye og bedre modeller utvikles eller man kun ønsker å prøve noe annet, dett gjelder spesielt innenfor High End markede!

    Det er noen som tror at B&O ICEpower er High-End som forsterk teknologi. Klasse D har sine begrensinger i diskant/mellomtone dog fullt brukbart i nedre bass område selv innfor High End. Full range systemer med krav til Realistic playback avslører lett svakheten med B&O ICE power, selv om det ikke er fullt så lett å skille på et middels Hi-Fi system. Klasse D har en stor fremtid, ingen tvil…men B&O ICEpower er ingen high-end pr i dag som trådstarter hevder… derimot er ADAMekte High End produsent! 8)

    ''What Hifi er meget overfladisk i sine tester(generel basis) og legger mest vekt på billig Hi-Fi..For de som er i tvil burde sammenligne med Stereophile, TAS og HiFi News ….så ser enn nivå forskjellen.''


    mvh,
    tas
    Her var det mye tull.
    For det første kommer du med faktafeil og bruker det til inntekt for hva du skriver. Adam bruker ICEpower også til mellomtone. De har tidligere også brukt ICEpower til diskanten. Men de har skiftet til et diskantelement hvor det rett og slett ikke er teknisk mulig å bruke ICEpower. Vi kan selvfølgelig diskutere ICEpower sine båndbredde begrensninger til superdiskanter og det faktum at de ikke kan drive f.eks elektrostater som faller lang ned i impedans. Ja det er en svakhet som gjør at de pr. dags ikke kan brukes til alle formål, men det sier ingenting om svakheter i lydkvaliteten som du prøver å fremstille. Vi kunne jo da snu det på hodet og spørre om det ville ha fungert for Adam å bruke en kostbar rørforsterker med 2*30W til bassene. Nei, det ville ikke ha gitt kontroll i bassen. Betyr det at en slik dyr rørforsterker ikke holder mål? Det er jo slik argumentasjonen din blir.


    dundun skrev:
    Jeg har ikke spesielt sterke meninger om ICE-moduler, men B&O har selv funnet ut at vanlig klasse A/B enten låter bedre eller egner seg bedre til mellomtone/diskant, og bruker dette i sin nyeste høyttaler, Beolab 9.


    Link til spec:

    http://www.bang-olufsen.com/UserFiles/File/ts/BeoLab9_en.pdf
    Ja, da har vi svaret ikke sant? Men vent! B&O bruker faktisk ICEpower til alle elementene i sitt flaggskip Beolab 5. Merkelig greier.
    ;D

    http://www.bang-olufsen.com/UserFiles/File/ts/BeoLab5_en.pdf
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn