Høyttalere Vestlyd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.215
    Sted
    Horten
    Lydmessig har jeg ikke snakket om, men den har utseende som ligner eks den Tannoy jeg nevnte over.
    Sånn blir det vel ofte med de nye høyttalerene som dukker opp i retro-stil. Skader aldri å ha noen likheter med eks klassiker. :cool:
     
    T

    ThomasN

    Gjest
    Lydmessig har jeg ikke snakket om, men den har utseende som ligner eks den Tannoy jeg nevnte over.
    Sånn blir det vel ofte med de nye høyttalerene som dukker opp i retro-stil. Skader aldri å ha noen likheter med eks klassiker. :cool:
    Nei, den ligner ikke litt engang. Jeg har eid Tannoy Legacy Arden og har Vestlyd. Så er temmelig sikker i min sak.
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.538
    Antall liker
    3.043
    Torget vurderinger
    2
    Syns dei ser fine ut, om dei ligner på Tannoy eller ikkje bryr meg lite.
    På sikt skal eg ha sånne til tv/musikk i stua.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.215
    Sted
    Horten
    Blind høne finner jo også korn av og til.

    Som sagt tidligere, skal man lage noe i retro-stil så er oftest success med å lage noe som ligner på noe kjent fra den tiden.
    Kan jo godt være at Vestlyd spiller mye bedre enn lett aldrende Tannoy også, uten at jeg har sammelignet det selv.
    Men denne tråden er jo ikke om Tannoy. :cool:
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.215
    Sted
    Horten
    De spilte veldig bra og akkurat passe sivilisert de Vestlyd 15C i den utstillingen jeg hørte på sist helg.
    Men lurer faktisk på om de hadde spilt enda bedre med litt mere power.....
    Mangla litt trøkk i mellomtonen som burde vært der gitt det store elementet.
    Men det kan like godt være rommet og plasseringen som ikke var topp.
     
    T

    ThomasN

    Gjest
    Hvordan var lyden på Tannoyene?
    Det er greit å ha i tankene at Vestlyd er en høyttaler til ca 1/5 av prisen.

    Har jo ikke hatt Tannoy siden 2018 om jeg ikke husker feil, så det blir fort litt synsing å prøve å beskrive noe i detalj. Men jeg har mange ganger i ettertid angret på at jeg solgte dem. Arden er heller ikke verdens beste på dypbass, så jeg begynte å lete etter en høyttaler som tilbyr alt, smekk, dybass, god oppløsning og luftig uten å være slitsom osv. Det har gjort at jeg har hatt alt for mye høyttalere de siste årene uten å lykkes med målet.

    Tannoy var absolutt bedre oppløst med flotte stemmer, flere detaljer i lydbildet osv, samt skikkelig smell i basstromma.
    Men Vestlyd virker utømmelig på dynamikk når du begynner å skru på volumknappen. Ikke blir de slitsomme heller. (Men det krever selvfølgelig at det benyttes god elektronikk i forkant.)

    Tannoy i daglig bruk, hvor du har litt omtanke for nabo osv
    Vestlyd når du gir blanke og bare vil ha det gøy :)

    Jeg har aldri hørt Soundgarden sin Rusty Cage låte så sinnsykt fett som med Vestlyd... Det har neppe naboen heller.

    Men hver dag er dessverre ikke en fest, så det kommer litt an på hvilke hensyn du må ta osv.
    Til hjemmekino eller bare muligheten for å dra bandet inn i stua er Vestlyd helt rå. Kan ikke tenke meg noe som piller dem på nesta til prisen.

    Det sagt, så er det nok Fyne høyttalerne jeg hadde fra før av som blir stående i stua. Koblet opp de igjen i går, og det er klart en høyttaler med andre kvaliteter som briljerer på vanlig lytte nivå.

    Hadde jeg ikke hatt naboer hadde jeg definitivt hatt ett par Vestlyd stående også :) For de låter skikkelig kult, også på lave nivåer.
     

    raeggis

    Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Innlegg
    378
    Antall liker
    254
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Det er greit å ha i tankene at Vestlyd er en høyttaler til ca 1/5 av prisen.

    Har jo ikke hatt Tannoy siden 2018 om jeg ikke husker feil, så det blir fort litt synsing å prøve å beskrive noe i detalj. Men jeg har mange ganger i ettertid angret på at jeg solgte dem. Arden er heller ikke verdens beste på dypbass, så jeg begynte å lete etter en høyttaler som tilbyr alt, smekk, dybass, god oppløsning og luftig uten å være slitsom osv. Det har gjort at jeg har hatt alt for mye høyttalere de siste årene uten å lykkes med målet.

    Tannoy var absolutt bedre oppløst med flotte stemmer, flere detaljer i lydbildet osv, samt skikkelig smell i basstromma.
    Men Vestlyd virker utømmelig på dynamikk når du begynner å skru på volumknappen. Ikke blir de slitsomme heller. (Men det krever selvfølgelig at det benyttes god elektronikk i forkant.)

    Tannoy i daglig bruk, hvor du har litt omtanke for nabo osv
    Vestlyd når du gir blanke og bare vil ha det gøy :)

    Jeg har aldri hørt Soundgarden sin Rusty Cage låte så sinnsykt fett som med Vestlyd... Det har neppe naboen heller.

    Men hver dag er dessverre ikke en fest, så det kommer litt an på hvilke hensyn du må ta osv.
    Til hjemmekino eller bare muligheten for å dra bandet inn i stua er Vestlyd helt rå. Kan ikke tenke meg noe som piller dem på nesta til prisen.

    Det sagt, så er det nok Fyne høyttalerne jeg hadde fra før av som blir stående i stua. Koblet opp de igjen i går, og det er klart en høyttaler med andre kvaliteter som briljerer på vanlig lytte nivå.

    Hadde jeg ikke hatt naboer hadde jeg definitivt hatt ett par Vestlyd stående også :) For de låter skikkelig kult, også på lave nivåer.
    Spennende den Vestlyd høytaler ja. Litt justering på kurvene ved delefrekvens er nok allt som skal til tenker jeg. Som jeg har forstått de, er at de har 1 ordens filter på bass og diskant.
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Ser spennende ut disse både 12 og 15" utgavene, men ser de oppgis til 39hz for 12 og 36 for 15" samt 4ohm, kan vel anta de går en anelse dypere grunnet rom gain, men blir vel som jeg husker CV kanskje skikkelig mid punch og null dypbass, tar jeg feil her angående Vestlyd?
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    3.079
    Torget vurderinger
    0
    Ser spennende ut disse både 12 og 15" utgavene, men ser de oppgis til 39hz for 12 og 36 for 15" samt 4ohm, kan vel anta de går en anelse dypere grunnet rom gain, men blir vel som jeg husker CV kanskje skikkelig mid punch og null dypbass, tar jeg feil her angående Vestlyd?
    Med 4 stk. stablet så bør du klare å komme ned på 25Hz......og det holder for det meste ;)
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.215
    Sted
    Horten
    Ser spennende ut disse både 12 og 15" utgavene, men ser de oppgis til 39hz for 12 og 36 for 15" samt 4ohm, kan vel anta de går en anelse dypere grunnet rom gain, men blir vel som jeg husker CV kanskje skikkelig mid punch og null dypbass, tar jeg feil her angående Vestlyd?
    Vestlyd oppgir for V15C at de går ned til 36Hz ved -6dB. Vel rimelig å anta at de er oppe og sniffer på 40-tallet ved -3dB.
    Trøkket i mellomtonen er der likevel. :cool:
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    66
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    @DIY_dude mye av det du nevner stemmer med min opplevelse i et svært dårlig rom. I korte trekk og layman terms, hva skulle de gjort annerledes for å ikke ha så mange kompromisser?
    Det er ikke så lett å lage en toveis høyttaler som er ment for høye lydtrykk uten å støte på en del kompromisser. Begge elementene presses til sitt ytterste, og det vil naturlig nok bli en del forvrengning rundt delefrekvensen. Basselementet er laget for å rulle av ved 1000Hz, som jeg tipper går på bekostning av Le, og gir mindre tight bass. En 1" kompresjonsdriver låter litt spakt ved den delefrekvensen. Til sammen låter dette litt rart for meg.

    Et grep som kunne vært gjort ville vært å faktisk ha et delefilter på bassen, og valgt et stivere oppheng og en kraftigere magnet. Da måtte man også kanskje laget en større kasse. Dette kan man se i en del av de dyrere høyttalerne fra Tannoy og Fyne. Men dette er nok et bevisst valg i dette tilfellet, for å presse ned prisen samtidig som man får mye bass.

    Hvis man vil ha en høyttaler som kan spille høyt og med 15" bass så bør man ideelt sett ha tre elementer som minimum. Med delefilter. Sånn at elementene kan få jobbe innenfor det ideelle arbeidsområdet.

    Forøvrig - ikke relatert til ditt innlegg - mente jeg ikke at en høyttaler til 20 tusen aldri kan være bra. Og jeg mente aldri å sammenligne denne høyttaleren med alle andre høyttalere i prisklassen. Poenget mitt var at høyttaleren fyller et tomrom i markedet, fordi at ingen andre 15" koaks-høyttalere er så billige. Derfor er den unik.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    285
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Med 4 stk. stablet så bør du klare å komme ned på 25Hz......og det holder for det meste ;)
    Alle høyttalere drar vel en viss fordel av roomgain, konstruksjonen går nødvendigvis ikke dypere med å stable.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    3.079
    Torget vurderinger
    0
    Alle høyttalere drar vel en viss fordel av roomgain, konstruksjonen går nødvendigvis ikke dypere med å stable.
    Ja, roomgain reduserer kraftbehovet fra hver enkelt enhet og stabling senker avrullingspunktet for stabelens samlede ytelse (y)
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.927
    Antall liker
    2.174
    Alvorlig talt. Du henviser til et byggesett. Epler mot pærer. Mein Herr.

    Interessant nok en gang, for øvrig, å se et anstrøk av fordommer i fritt spill i denne tråden. Jeg kunne tenkt meg å høre dem. Og jeg ville helt sikkert ha en mening etterpå, men den er stort sett gyldig for meg. Heldigvis. Men noen målinger hadde vært morsomt. Synes det er et morsomt og ukonvesjonelt utspill som helt sikkert treffer en kundegruppe. Om de har hår på hodet (som ikke er tynt og grått) og nettopp har tatt lappen er vel relativt uinteressant. De er jo også mennesker og liker musikken sin.

    Dr.E
     
    T

    ThomasN

    Gjest
    Hvis Slayer, Mötorhead, Soundgarden, Pantera, Metallica , AC/DC, Mayhem osv gjør dagen din bedre… da tror jeg knapt det finnes bedre valg. Basert på på at de står i stua å spiller nå :) Ingen synsing om hva dette kan være.

    Er det Sissel Kyrkjebø, Andrea Borcelli eller hva det nå var han heter igjen er det nok bedre valg der ute 😁

    Det er vel ikke få som har satt på AC/DC sin Thunderstruck og lurt på hvor i H… ble det av alt som kan minne om Thunder. Nesten så man begynner å lure på om det er dårlig strøm, så best å kjøpe en strømrenser. Hjalp ikke det heller 🤔



    Lemmy er kanskje inne på noe…
    4F240987-E5FF-4E6F-A49C-D9E98BAB6FAB.jpeg
     
    Sist redigert av en moderator:

    trympa

    Medlem
    Ble medlem
    05.11.2019
    Innlegg
    27
    Antall liker
    18
    Helt enig. Har hørt begge høyttalerne. De har grunnleggende ulik lydsignatur.
    Det skulle vel egentlig bare mangle siden man hadde to vidt forskjellige mål ved utviklingen av disse høyttalerne 🙂
    Mener du Vestlyd har oppnådd sine mål om å lage den høyttaleren de søkte å utvikle?
    Altså bang for the buck med akseptabel lydgjengivelse
    Jeg mener siden du er av den oppfatning at den har for høy forvrengning og de på sin side mener å ha konstruert seg forbi endel problemer som koaksialdesign kan ha og påberoper seg å ha lagd en høytspillende høyttaler med lav forvrengning.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR
    T

    ThomasN

    Gjest
    Det skulle vel egentlig bare mangle siden man hadde to vidt forskjellige mål ved utviklingen av disse høyttalerne 🙂
    Mener du Vestlyd har oppnådd sine mål om å lage den høyttaleren de søkte å utvikle?
    Altså bang for the buck med akseptabel lydgjengivelse
    Jeg mener siden du er av den oppfatning at den har for høy forvrengning og de på sin side mener å ha konstruert seg forbi endel problemer som koaksialdesign kan ha og påberoper seg å ha lagd en høytspillende høyttaler med lav forvrengning.
    Om de har oppnådd sine mål… spør du meg har de naila dem.

    Jeg har sannsynligvis elektronikk som er ett par hakk over publikum de retter seg mot, men til gjengjeld leverer de til de grader. Såpass at jeg setter disse inn som permanent par.

    For meg og min musikksmak er de perfekte.
    Jeg har anledning til å velge mellom Triode og Ultra Linear på rør ampen min. Det kommer godt med til de forskjellige musikk sjangre jeg spiller. Vestlyd leverer nettopp det du spiller og ingen tilsminket versjon. Detaljer skal det ikke stå på.

    Her er det markedsføringen som er feil, dette spiller med særdeles god lydkvalitet om du har gode nok komponenter i kjeden ellers. At de kan spille høyt gjør bare at du kan lytte på litt høyere lyttenivå enn hva du er vant med uten å bli en tanke sliten.

    2D8B1745-E19F-4110-B459-05E64DEC6ECD.jpeg
     

    trympa

    Medlem
    Ble medlem
    05.11.2019
    Innlegg
    27
    Antall liker
    18
    Om de har oppnådd sine mål… spør du meg har de naila dem.

    Jeg har sannsynligvis elektronikk som er ett par hakk over publikum de retter seg mot, men til gjengjeld leverer de til de grader. Såpass at jeg setter disse inn som permanent par.

    For meg og min musikksmak er de perfekte.
    Jeg har anledning til å velge mellom Triode og Ultra Linear på rør ampen min. Det kommer godt med til de forskjellige musikk sjangre jeg spiller. Vestlyd leverer nettopp det du spiller og ingen tilsminket versjon. Detaljer skal det ikke stå på.

    Her er det markedsføringen som er feil, dette spiller med særdeles god lydkvalitet om du har gode nok komponenter i kjeden ellers. At de kan spille høyt gjør bare at du kan lytte på litt høyere lyttenivå enn hva du er vant med uten å bli en tanke sliten.

    Vis vedlegget 862752
    Jeg kjøpte Vestlyd sine v15c og spiller på de med relativ grei og litt eldre elektronikk men langt fra noe high end utstyr.
    Lydkilder er en Bluesound 2i streamer, Marantz cd63 mk2 signature samt en project karbon platespiller.
    Forsterkere jeg har tilgjengelig og som jeg har hørt høyttalerne på er en Pioneer sc-lx83 , Rotel rc-990bx preamp og 2 brokoblede Rotel rb981 på 360 watt hver i 8 ohm.
    Samt en Harman/Kardon hk690 integrert forsterker.
    Jeg er veldig fornøyd med hvordan v15c presterer på disse forskjellige oppsettene og mener Vestlyd har truffet i sin målsetning.
    Jeg hører mest på hardrock og metal og noe elektronisk og basstungt til det formålet passer de mitt øre veldig bra.
    De står nå oppkoblet på Pioneer sc-lx83 for enkelhetens skyld da jeg syns at V15c fungerer veldig godt til film også.
    Så tommel opp fra meg hvertfall
    De kunne sikkert spilt enda bedre i et akustisk behandlet rom og med bedre elektronikk.
    Men jeg opplever ikke å bli lyttetrett noe som kan bli forsterket i stuen min på enkelte høyttalere.
     
    Sist redigert:

    vrøvl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Innlegg
    943
    Antall liker
    308
    Torget vurderinger
    1
    Minner meg om gode gamle XL Fidelity fra 90-tallet.
    Veldig gøye høyttalere med store elementer som ikke var helt ute på hifi-egenskaper heller.
    Mener å huske de var svenske? Faktisk produsert i Sverige?
    De hadde en 12" til 12K, 15" til 15K og 18K til 18K hvis jeg ikke husker feil.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    erikm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2005
    Innlegg
    137
    Antall liker
    58
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke så lett å lage en toveis høyttaler som er ment for høye lydtrykk uten å støte på en del kompromisser. Begge elementene presses til sitt ytterste, og det vil naturlig nok bli en del forvrengning rundt delefrekvensen. Basselementet er laget for å rulle av ved 1000Hz, som jeg tipper går på bekostning av Le, og gir mindre tight bass. En 1" kompresjonsdriver låter litt spakt ved den delefrekvensen. Til sammen låter dette litt rart for meg.

    Et grep som kunne vært gjort ville vært å faktisk ha et delefilter på bassen, og valgt et stivere oppheng og en kraftigere magnet. Da måtte man også kanskje laget en større kasse. Dette kan man se i en del av de dyrere høyttalerne fra Tannoy og Fyne. Men dette er nok et bevisst valg i dette tilfellet, for å presse ned prisen samtidig som man får mye bass.

    Hvis man vil ha en høyttaler som kan spille høyt og med 15" bass så bør man ideelt sett ha tre elementer som minimum. Med delefilter. Sånn at elementene kan få jobbe innenfor det ideelle arbeidsområdet.

    Forøvrig - ikke relatert til ditt innlegg - mente jeg ikke at en høyttaler til 20 tusen aldri kan være bra. Og jeg mente aldri å sammenligne denne høyttaleren med alle andre høyttalere i prisklassen. Poenget mitt var at høyttaleren fyller et tomrom i markedet, fordi at ingen andre 15" koaks-høyttalere er så billige. Derfor er den unik.
    Nuvel tror både JBL M2 og en haug diy løsninger ikke er helt enig i at 15" bass må ha tre elementer. Har selv en faital pro løsning med deling på 900hz og en 15pr400 i bassen, det låter veldig bra. Setter dog litt krav til horn og driver.
     

    Flaccoen

    Fersking
    Ble medlem
    14.11.2022
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Sted
    Oslo
    Om de har oppnådd sine mål… spør du meg har de naila dem.

    Jeg har sannsynligvis elektronikk som er ett par hakk over publikum de retter seg mot, men til gjengjeld leverer de til de grader. Såpass at jeg setter disse inn som permanent par.

    For meg og min musikksmak er de perfekte.
    Jeg har anledning til å velge mellom Triode og Ultra Linear på rør ampen min. Det kommer godt med til de forskjellige musikk sjangre jeg spiller. Vestlyd leverer nettopp det du spiller og ingen tilsminket versjon. Detaljer skal det ikke stå på.

    Her er det markedsføringen som er feil, dette spiller med særdeles god lydkvalitet om du har gode nok komponenter i kjeden ellers. At de kan spille høyt gjør bare at du kan lytte på litt høyere lyttenivå enn hva du er vant med uten å bli en tanke sliten.

    Vis vedlegget 862752
    Nå som du har hatt de her en god stund og har fått deg ett bilde av hva de er god for - kan du anbefale de?
    Jeg sikler på disse men er litt på vippen om jeg skal gå for vestlyd sine, eller om jeg skal gå for Dali Oberon9.

    Jeg hører også mye på rock, men liker også pop som er rik på detaljer.
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Disse med Klipsch hadde vært artig å prøvd, tenker da RP 8000F mkII mot Vestlyd 15" 🙂
     

    -Vintage-

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.02.2018
    Innlegg
    122
    Antall liker
    92
    Noen som vet hvordan disse er kontra Wharfedale Linton Heritage?
     

    TeleThunder

    Medlem
    Ble medlem
    20.11.2010
    Innlegg
    10
    Antall liker
    31
    Hei
    Var ein tur innom på HiFi-klubben i Oslo, Grensen 18 i helga...og fikk en liten demo av Vestlyd V12C av ein hyggelig fyr som jobba der. Ble positivt overrasket, Dette er ikkje noko direkte Cerwin Vega erstatning. Stor flott lyd, syns lydkvaliteten var utmerket. Litt begrensa grunnlag nokre minuttars lytting i eit butikk lokale men det hørtes veldig bra ut. Nesten synd med den "Harry" markedsføringa og designen... Store høgtalerar med store elementer har ein flott dynamikk, live følelse og trøkk syns eg.. Så lei av smale tårn med 1, 2 eller 3 6.5". Så tommelen opp frå meg(y)
     
    L

    la bamba

    Gjest
    Var og hørte på de i går. Herlig å høre høyttalere som får smilet og foten i gang. Det er lenge siden! Helt herlig. Tommel opp!!
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hørte dem på en Hegel H95, og det fungerte svært bra. Man kan klare seg med en høvelig god rørforsterker på disse.

    1671654654253.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn