Høyttalere Vestlyd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Tunghørt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2017
    Innlegg
    135
    Antall liker
    154
    Sted
    Bodø
    Jeg hørte dem på en Hegel H95, og det fungerte svært bra. Man kan klare seg med en høvelig god rørforsterker på disse.

    Vis vedlegget 878762
    Har hørt Vestlyd V15C med Hegel H590,H95 og Denon PMA-600. Det som låt best var faktisk H95 .H590 hadde altfor mye kontroll og morofaktoren forsvant.Denon manglet litt når det ble ubehagelig høyt .
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.435
    Antall liker
    1.991
    Torget vurderinger
    8
    Har hørt Vestlyd V15C med Hegel H590,H95 og Denon PMA-600. Det som låt best var faktisk H95 .H590 hadde altfor mye kontroll og morofaktoren forsvant.Denon manglet litt når det ble ubehagelig høyt .
    Blir ofte slik og det med jo mer effekt jo bedre er bullshit etter min mening! Hørte de med 15’’ på en klasse A Luxman ved siden av Aktive Dynaudio 60.2 og der var valget enkelt for min del, nemlig passiv drift og stort element 👍
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.414
    Antall liker
    1.300
    Sted
    Horten
    Blir ofte slik og det med jo mer effekt jo bedre er bullshit etter min mening!
    Interessant. Hvorfor er det bullshit mener du? Hva er det som skjer med høyttaleren (ev lyden) om man kobler opp en forsterker med maaaasse krefter/effekt?
     

    Fjelldal123

    Medlem
    Ble medlem
    02.12.2020
    Innlegg
    21
    Antall liker
    17
    Sted
    Trondheim
    Hei! Er det noen flere her som har kjøpt Vestlyd 12/15 og har noen konkrete tilbakemeldinger å komme med? 🙂 Jeg vurderer Vestlyd 12, men det er foreløpig få som har testet disse.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har hørt V12C ved siden av V15C, og den er selvsagt ikke like massiv som sin storebror av utseende og i lyd. Men den er nok mer egnet til mindre rom enn sin storebror også, og "nesten" like lettdrevet. Noen vil kanskje savne en smule fylde i bassen som V15C har. Noen hevder at V12C er mindre åpen i mellomtonen, men det kan ha sammenheng med at den er litt mer tungdreven enn V15C, slik at man må justere litt opp på volumet for å få samme lydtrykk, samtidig som balansen i lydbildet endres litt fordi basselementet er mindre i V12C. V15C har mer bass men det er ikke sikkert alle rom vil kle dette like godt som i store åpne rom der jeg har hørt disse. V12C er et opplagt valg hvis man er ute etter en høyttaler av denne typen. Skulle ønske de hadde litt andre utførelser enn den PA-looken de har slik at WAF hadde blitt tilfredsstilt litt lettere.
     
    Sist redigert:

    Fjelldal123

    Medlem
    Ble medlem
    02.12.2020
    Innlegg
    21
    Antall liker
    17
    Sted
    Trondheim
    Jeg har hørt V12C ved siden av V15C, og den er selvsagt ikke like massiv som sin storebror av utseende og i lyd. Men den er nok mer egnet til mindre rom enn sin storebror også, og "nesten" like lettdrevet. Noen vil kanskje savne en smule fylde i bassen som V15C har. Noen hevder at V12C er mindre åpen i mellomtonen, men det kan ha sammenheng med at den er litt mer tungdreven enn V15C, slik at man må justere litt opp på volumet for å få samme lydtrykk, samtidig som balansen i lydbildet endres litt fordi basselementet er mindre i V12C. V15C har mer bass men det er ikke sikkert alle rom vil kle dette like godt som i store åpne rom der jeg har hørt disse. V12C er et opplagt valg hvis man er ute etter en høyttaler av denne typen. Skulle ønske de hadde litt andre utførelser enn den PA-looken de har slik at WAF hadde blitt tilfredsstilt litt lettere.
    Takk for svar! Jeg var innom Hifiklubben på lørdag, og fikk høre på 12 tommer varianten, og jeg ble svært positivt overrasket, men siden jeg var bare der ca 15 minutter, er det ikke nok for å danne seg en mening. Likte dem hvertfall bedre enn Dali Oberon 7 til omtrent samme pris. Jeg er dog enig i utseendet, dvs si at de ville sett bedre ut hvis de hadde vært bygd av tre.
     
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Ja, den hadde fått et litt med eksklusivt utseende i så fall. Ikke umulig at det kan komme etter hvert.
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.074
    Antall liker
    3.513
    Torget vurderinger
    8
    Da blir det sikkert dobbel pris, samt at pressen kommer til å overøse dem med superlativer…
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.837
    Antall liker
    5.489
    Sted
    Holmestrand
    Om de låter så nyansert som L&B skriver kan de kanskje muligens fungere til Mahler med eq, men jeg gjetter på at peaklydtrykket faller til 120 dB i så tilfelle. Men det holder jo.
    Hvis du skal høre Mahler bare en gang så holder 120dB. ;)
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.414
    Antall liker
    1.300
    Sted
    Horten
    Den video er kanskje en bekreftelse på at alle kan måle, men ikke alle bør måle? 🤔

    Han sier ingenting om hvordan han har målt, spesielt viktig når man hører lyden på video i den stua han sitter i.

    Synes det er litt vanskelig å ta konklusjonen seriøst når han sier at stereobildet++ er bra for pop-musikk, men alt faller totalt igjennom og blir "mush" for metal/hardrock pga ringing ved 8 kHz?
    Man kan jo spekulere i om at han ikke fikk hevet kjøpet sitt og ble litt sur.:rolleyes:
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.602
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    Denne testeren har de seneste 11 år postet utelukkende videoer på Youtube fra Gaming.
    Akustikken i testerens omgivelser er tragisk dårlig, men det er mange som liker den
    nakne stilen som er blitt veldig moderne.....og som velger helt andre høyttalere.
    Folk som har noe på hjertet og ønsker å dele av sin glede vet hva de må gjøre......
    som Darko i videoen her (y)

     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Disse YouTuberne vet å trekke ut tida ... Noe som kunne vært sagt på fem minutter, tar nå 20–30 minutter. Selvfølgelig med henvisninger til linker og andre videoer.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.414
    Antall liker
    1.300
    Sted
    Horten
    Fordel med Darko og de andre på Youtube, er at man lett kan spole/hoppe litt fremover når det går tregt.
    Kosta penger de greiene Darko gjorde i leiligheten, men bra resultat. (y)

    Lurer på hvor mange sånne Vestlyd dem har solgt her i landet?
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.602
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    Disse YouTuberne vet å trekke ut tida ... Noe som kunne vært sagt på fem minutter, tar nå 20–30 minutter. Selvfølgelig med henvisninger til linker og andre videoer.
    Ja....man kan undres hvorfor folk går på skole i 10 år når det burde holde med 2 år? Eller hvorfor folk bruker 15-20 år for å få god lyd i anlegget når det kunne vært gjort på 5-6 timer ? :unsure:
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    664
    Antall liker
    692
    Sted
    Rogaland
    @Powercon har hørt dem selv, kjenner meg ikke igjen i det han nevner med ringing ved 8khz.
    @parafinoksen vurderte å legge ved en tldr, da jeg selv syntes han presenterte litt sakte.

    Tldr for de som ikke orker youtube:
    +bra på pop musikk
    +bra byggekvalitet
    -dårlig på rock/metall, lydbildet faller sammen med musikk med mye symbaler og rask fuzz gitar
    -ringing ved 8khz

    Produsent kommenterer på video og spør om han muligens har gjort en målebommert. Youtuber svarer han har gjort flere målinger tidligere og vet hva han driver med.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.718
    Antall liker
    7.847
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Ja det der var noe annet ja!
    Sort skinn glir ikke inn i alle (stue)miljøer 😳
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.837
    Antall liker
    962
    Denne testeren har de seneste 11 år postet utelukkende videoer på Youtube fra Gaming.
    Akustikken i testerens omgivelser er tragisk dårlig, men det er mange som liker den
    nakne stilen som er blitt veldig moderne.....og som velger helt andre høyttalere.
    Folk som har noe på hjertet og ønsker å dele av sin glede vet hva de må gjøre......
    som Darko i videoen her (y)
    desse delefilterløse høyttalerene han har valgt er så elendig at ingen akustikktiltak vil gi et godt resultat. artig at de bryr seg hvordan rommet måler, men hvordan kassene som produserer lyden måler spiller ingen rolle :ROFLMAO:
     
    T

    ThomasN

    Gjest
    De mangler magnetiske griller som hadde gjort seg bra, men det gjelder flere som har retro look om dagen. Så dette er ett skritt i riktig retning for å kunne bli ett alternativ i normale stuer. De låter jo veldig kult, så er fristet til å kjøpe meg ett par om de dukker opp i denne finishen :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: bia
    T

    ThomasN

    Gjest
    Ble det god stemning? Ser trefarget utgaver av både 12 og 15 tommers utgavene er på lager nå. :cool:
    Vis vedlegget 926420
    De er nok på vei til en butikk nær meg :)
    1686214559804.png

    Siden jeg har valgt plukke opp i butikk er det ingen sporing før de plutselig er der.
    Det passer meg bedre enn at de skal bli levert på døra hjemme en dag jeg ikke kan være hjemme fra jobb fordi Bring skal levere en gang mellom 08-16 :).
    Butikken ( Oslo, Marcus Thranes gate ) er såpass nære at det en fleksibel løsning for meg å bare plukke dem opp der.

    Får jo håpe de ser lekre ut, har ikke sett annet enn bilder ennå.
     
    T

    ThomasN

    Gjest
    @ThomasN Du bestilte 12 tommers utgaven som du linka til lengre opp?
    Yes, den kjenner jeg godt siden jeg hadde den når den sorte kom. Men synes ikke den passet inn utseendemessig i stua, så kvittet meg med den i håp om at det skulle komme en i en mer passende finish :)
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.414
    Antall liker
    1.300
    Sted
    Horten
    Jeg har bare hørt 15 tommeren i et par av butikkene. Har du hørt begge, synes du det er stor forskjell mellom de tro?
    -12 tommeren er jo litt lettere å plassere.
     
    T

    ThomasN

    Gjest
    Jeg har bare hørt 15 tommeren i et par av butikkene. Har du hørt begge, synes du det er stor forskjell mellom de tro?
    -12 tommeren er jo litt lettere å plassere.
    Kun hørt 12 tommer utgaven, siden 15 ikke vil være aktuell hos meg.
    Men jeg likte virkelig godt den, så godt at jeg kvittet meg med høyttalere til mange ganger prisen :)
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.414
    Antall liker
    1.300
    Sted
    Horten
    Får satse på å høre 12 tommeren en gang jeg er innom en av buitikkene.
    Uansett, veldig enig i at det er imponerende performance fra Vestlyd! (y)
     
    T

    ThomasN

    Gjest
    Får satse på å høre 12 tommeren en gang jeg er innom en av buitikkene.
    Uansett, veldig enig i at det er imponerende performance fra Vestlyd! (y)
    En ting er i butikk, noe annet er hjemme :)
    Men det gir en indikasjon oftest.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.414
    Antall liker
    1.300
    Sted
    Horten
    Selvsagt, de 3 gangene jeg har hørt V15C så har det vært utstilt langs en eller annen vegg i butikken, langt fra ideelt.
    Men satser på at det blir ca sammenlignbart mellom de om man hører 12 og 15 på samme sted/setting.

    Har ikke vært innom noen av butikkene her i området på noen måneder nå, men kanskje Hifi Klubben en gang får troa selv til å tørre å stille Vestlyd opp i et av hoved-lytterommene sine.
    -Kasta ut det Dali-tjafset og satt inn Vestlyd i det beste rommet. 😁
     

    Nadsokor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.07.2020
    Innlegg
    211
    Antall liker
    362
    Sted
    Vest-Agder
    Jeg har Kef r11 , som sammen med to stk KF92 som egenlig gjør en formidabel bra jobb. i ei stue på ca36 kvadratmeter . Stua er veldig bred , sånn ca 6mtr mellom høyttalerne som gjør at det blir et herlig lydbilde når en sitter i sweetspot. Elektonikken er: Forforsterker:Mi 23.5A og MI21 monoblokker , og en Lumin U1 streamer med en Gustard26 dac.
    Så var det store spørsmålet om jeg skulle kvitte meg med kef , og få inn V15C , eller 12tommeren ?
    Det går for det meste i tungrock her i huset . Som sagt gjør høyttalerne mine en god jobb , men disse Vestlyd høyttalerne høres virkelig spennende ut! Noen formeninger anyone? :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn