Høyttalere Vestlyd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    784
    Antall liker
    945
    Hvor mye trøkk leverer de, og hvor høyt kan de spille?
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    288
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Tror det er verdt p lytte til med en eller to gode subber koblet til - og jeg tror og håper vedtlyd kommer med aktiv utgave etterhvert.
    Men hva er da den egentlige hensikten å ha 12 eller 15 tommer, for så å supplere med subber.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Men hva er da den egentlige hensikten å ha 12 eller 15 tommer, for så å supplere med subber.
    Må si meg enig, når man har først fått punktkilde, så skal en integrering mot sub være MEGET godt før det regnestykke blir bra.
    Men det er flere her på forumet som har feilet med det og er strålende fornøyd 🥴
     

    trympa

    Medlem
    Ble medlem
    05.11.2019
    Innlegg
    27
    Antall liker
    18
    Det er for oss som vil ha "smekk" i bassen - fortrinnsvis med 15" (y)
    Mine v15c har bra smekk,vil ikke kalle de sloppy hvertfall.
    Sammenligningsgrunnlaget er CW AT100 når de ble solgt nye en gang i tiden,så vanskelig å huske 🙂
    Mer nyansert og klarere enn de og mer smekk,minner om pa lyd
    Og det var jo intensjonen med vestlyd som jeg har forstått
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.602
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    Mine v15c har bra smekk,vil ikke kalle de sloppy hvertfall.
    Sammenligningsgrunnlaget er CW AT100 når de ble solgt nye en gang i tiden,så vanskelig å huske 🙂
    Mer nyansert og klarere enn de og mer smekk,minner om pa lyd
    Og det var jo intensjonen med vestlyd som jeg har forstått
    Ja.....vi er vel opptatt av Live-følelsen hjemme.....og da må det være "smekk" i bassen......eller "pa lyd" som noen kaller det.... (y)
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.435
    Antall liker
    1.991
    Torget vurderinger
    8
    Smekket ligger vel godt over 100hz
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    784
    Antall liker
    945
    Ja, altså istedefor at jeg skal betale en haug med penger for et par DC15 til, eller et sett 1515 på brukten, vil feks V15C kunne måle seg med trøkket, skyvet og evnen til å ta i mot like mye bank? Om et års tid skal jeg spille i et lokale hvor et par DC15 blir litt spett alene.

    Skal mates med mye power ikke noe smågreier.
    Skal sies at isolasjonen på ledningene inn på bassene på DC15 jeg har nå har blitt sprø av varmgang. Så det går jo litt strøm utpå kvelden.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.726
    Antall liker
    5.932
    Ja, altså istedefor at jeg skal betale en haug med penger for et par DC15 til, eller et sett 1515 på brukten, vil feks V15C kunne måle seg med trøkket, skyvet og evnen til å ta i mot like mye bank? Om et års tid skal jeg spille i et lokale hvor et par DC15 blir litt spett alene.

    Skal mates med mye power ikke noe smågreier.
    Skal sies at isolasjonen på ledningene inn på bassene på DC15 jeg har nå har blitt sprø av varmgang. Så det går jo litt strøm utpå kvelden.
    Her er hva Hifiklubben sier selv:
    OGSÅ FOR PROFESJONELLE
    Vil du spille høyt og godt i treningsstudioet, leilighetsbygget eller dansestudioet? Da er Vestlyd klar til å løse oppgaven. Lyden er mye bedre enn fra tradisjonelle PA-systemer, og med Speakon-tilkoblinger kan du koble til og fra høyttalerne på et blunk.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    288
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Hvor mye trøkk eller smekk trenger man godt over 100 Hz da....til hjemmebruk tenker jeg på da.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.602
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    Hvor mye trøkk eller smekk trenger man godt over 100 Hz da....til hjemmebruk tenker jeg på da.
    Klippet ligger på Youtube....så bare å teste på eget system om de røde partiene "smekker" hos deg...

    drums_solo_081022.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.893
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Hvor mye trøkk eller smekk trenger man godt over 100 Hz da....til hjemmebruk tenker jeg på da.
    Det avhenger av hvem du spør, og hvor høyt du setter lista.
    For den ultimate lytteopplevelse, og om man har egen hule, så kreves mengder av membran areal...først og fremst i dypbass, men også i midbass.

    Selv bruker jeg 4x21" i bass, og foretrekker minst 4x15" i midbass....før vi beveger oss over i øvre mellomtone.

    Jeg blir selvfølgelig aldri ferdig i min cave, men tester gjerne en 6,5" Seas Excel coax eller 6,5" Snickers-is coax over midbassen i jakten på alternative topp moduler til kjeller riggen.
    (jeg foretrekker hønn)

    12 og 15" coaxer blir uansett et kompromiss jeg ikke trur jeg kan leve med.
    Det blir for mye rusk... uansett.
     
    T

    ThomasN

    Gjest
    Grattis! Kult at du tester i hjemmemiljø og skriver litt om dette:?
    Fine «konkurrenter» du har satt de opp mot..hva er det for merke/type?
    Det er jo håpløst å høre på hva folk mener etter å ha hørt noe stående på gulvet i en butikk.
    Fare for at jeg også er ute etter andre kvaliteter enn at de kan spille eksepsjonelt høyt :)

    Det er definitivt ingen konkurrenter jeg har satt dem ved siden av, det er høyttalere i en helt annen klasse :)
    De på bilde er Fyne Vintage Classic X, og koser vel ca. 5 ganger prisen av Vestlyd høyttalerne.

    Men jeg må si jeg digger råskapen til Vestlyd, dette er nok en høyttaler som kan tiltale mange som har Klipsch i øynene...
    Nå har jeg ikke hatt Cerwin Vega siden AT 100 tidlig 90 tallet :) Men det er ingen tvil om at Vestlyd nok vil tilfredsstille mange som aldri ble venner med CW. Meg selv inkludert. Dette er langt bedre hva angår lydkvalitet.

    I dag benytter jeg en Cayin Soul 170 amp, det er riktignok en røramp og ikke noe klasse D effekt monster, men en kraftig rørforsterker. Dette fungerer ypperlig og smeller til fint. Oppløsning er selvsagt ikke på samme nivå som jeg er vant med, men det betyr ikke at de morsomme å høre musikk på. Hovedsakelig hører jeg på rock og metall. Dette fungerer de utmerket til :)

    Plasseringsmessig sitter de som ett skudd på nøyaktig samme sted jeg hadde JBL L100 75th Anniversary. Det er også en bedre høyttaler, men ikke nødvendigvis ett bedre valg for alle og enhver.

    For prisen er Vestlyd særdels artig, og absolutt ikke noe for alle. Men mange vil nok digge dem.
     

    Sonic_

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.09.2008
    Innlegg
    73
    Antall liker
    29
    Det er jo håpløst å høre på hva folk mener etter å ha hørt noe stående på gulvet i en butikk.
    Fare for at jeg også er ute etter andre kvaliteter enn at de kan spille eksepsjonelt høyt :)

    Det er definitivt ingen konkurrenter jeg har satt dem ved siden av, det er høyttalere i en helt annen klasse :)
    De på bilde er Fyne Vintage Classic X, og koser vel ca. 5 ganger prisen av Vestlyd høyttalerne.

    Men jeg må si jeg digger råskapen til Vestlyd, dette er nok en høyttaler som kan tiltale mange som har Klipsch i øynene...
    Nå har jeg ikke hatt Cerwin Vega siden AT 100 tidlig 90 tallet :) Men det er ingen tvil om at Vestlyd nok vil tilfredsstille mange som aldri ble venner med CW. Meg selv inkludert. Dette er langt bedre hva angår lydkvalitet.

    I dag benytter jeg en Cayin Soul 170 amp, det er riktignok en røramp og ikke noe klasse D effekt monster, men en kraftig rørforsterker. Dette fungerer ypperlig og smeller til fint. Oppløsning er selvsagt ikke på samme nivå som jeg er vant med, men det betyr ikke at de morsomme å høre musikk på. Hovedsakelig hører jeg på rock og metall. Dette fungerer de utmerket til :)

    Plasseringsmessig sitter de som ett skudd på nøyaktig samme sted jeg hadde JBL L100 75th Anniversary. Det er også en bedre høyttaler, men ikke nødvendigvis ett bedre valg for alle og enhver.

    For prisen er Vestlyd særdels artig, og absolutt ikke noe for alle. Men mange vil nok digge dem.
    Hvordan vil du beskrive dem oppover i frekvens? Er det antydning til skarphet?
    Noen tanker om hvordan disse vil fungere til hjemmekino?
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.308
    Antall liker
    2.511
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Kanskje disse ikke skal være i kategorien "høyttaler", men "gøyttaler" (?)
     
    T

    ThomasN

    Gjest
    Hvordan vil du beskrive dem oppover i frekvens? Er det antydning til skarphet?
    Noen tanker om hvordan disse vil fungere til hjemmekino?
    Vil ikke si at dem er skarpere enn hva de bør være. Vil vil kunne anse dem som tett opp mot perfekte til hjemmekino 👌🏼
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    288
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Det avhenger av hvem du spør, og hvor høyt du setter lista.
    For den ultimate lytteopplevelse, og om man har egen hule, så kreves mengder av membran areal...først og fremst i dypbass, men også i midbass.

    Selv bruker jeg 4x21" i bass, og foretrekker minst 4x15" i midbass....før vi beveger oss over i øvre mellomtone.

    Jeg blir selvfølgelig aldri ferdig i min cave, men tester gjerne en 6,5" Seas Excel coax eller 6,5" Snickers-is coax over midbassen i jakten på alternative topp moduler til kjeller riggen.
    (jeg foretrekker hønn)

    12 og 15" coaxer blir uansett et kompromiss jeg ikke trur jeg kan leve med.
    Det blir for mye rusk... uansett.
    Takker for svar. Det blir jo litt som å spørre om hvor langt et strikk er...altså mange svaralternativer. Coax konseptet er ikke uproblematisk, dermed ikke sagt at det fungerer bra for noen.
     
    T

    ThomasN

    Gjest
    Litt sånn kort innpå… jeg har hatt mye høyttalere noen til flere hundre tusen kroner som ikke klarer å gjengi realismen disse gjør.

    Å høre Opeth sin Creedence med den realismen, roen og brutalitet som oppstår gjennom låta er herlig. Til rock og metall har jeg nok ikke hatt en høyttaler som passer bedre i min stue og ører.., dette er latterlig gøy 🤘🏻
     

    trympa

    Medlem
    Ble medlem
    05.11.2019
    Innlegg
    27
    Antall liker
    18
    Litt sånn kort innpå… jeg har hatt mye høyttalere noen til flere hundre tusen kroner som ikke klarer å gjengi realismen disse gjør.

    Å høre Opeth sin Creedence med den realismen, roen og brutalitet som oppstår gjennom låta er herlig. Til rock og metall har jeg nok ikke hatt en høyttaler som passer bedre i min stue og ører.., dette er latterlig gøy 🤘🏻
    Samme med mine v15c her hjemme,endelig en høyttaler jeg kan nyte rock og metal på.
    Den gjør andre sjangre bra også,men gjør rock og metal mye bedre enn hva jeg har hatt av utstyr før i denne stua.
    Jeg har lenge tenkt å ta noen grep mtp akustikk og plassering,det vil nok hjelpe her hjemme hos meg uansett hva høyttaleren heter 🙂 👍
    Moro!
     

    Nadsokor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.07.2020
    Innlegg
    211
    Antall liker
    362
    Sted
    Vest-Agder
    Litt sånn kort innpå… jeg har hatt mye høyttalere noen til flere hundre tusen kroner som ikke klarer å gjengi realismen disse gjør.

    Å høre Opeth sin Creedence med den realismen, roen og brutalitet som oppstår gjennom låta er herlig. Til rock og metall har jeg nok ikke hatt en høyttaler som passer bedre i min stue og ører.., dette er latterlig gøy 🤘🏻
    Høres ut som noen spennende høyttalere dette her ja! Funker de på Rock og Metall , så funker de for meg. Er det bare for meg å selge unna mine JBL Classic 75th edition for disse mon tro? Den sitter langt inne , men får ta turen til Hi-Fi Klubben for en lytt når de får den i butikk i Kr.sand ivertfall🤟
     
    T

    ThomasN

    Gjest
    Høres ut som noen spennende høyttalere dette her ja! Funker de på Rock og Metall , så funker de for meg. Er det bare for meg å selge unna mine JBL Classic 75th edition for disse mon tro? Den sitter langt inne , men får ta turen til Hi-Fi Klubben for en lytt når de får den i butikk i Kr.sand ivertfall🤟
    Jeg vil vel fortsatt si at JBL L100 Classic 75th anniversary er en bedre høyttaler… men kanskje ikke for alle. Nå solgte jeg mine for snart ett halvt år siden, så får ingen direkte sammenlikning.
    Men mener å huske at jeg måtte opp ganske mye på volum før de begynte å briljere.

    Men med god elektronikk er det ingen tvil om at vestlyd leverer slagkraftig rock på en utmerket måte. Så vil tro disse vil finne sin plass i mange hjem fremover.
     

    Nadsokor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.07.2020
    Innlegg
    211
    Antall liker
    362
    Sted
    Vest-Agder
    Jeg vil vel fortsatt si at JBL L100 Classic 75th anniversary er en bedre høyttaler… men kanskje ikke for alle. Nå solgte jeg mine for snart ett halvt år siden, så får ingen direkte sammenlikning.
    Men mener å huske at jeg måtte opp ganske mye på volum før de begynte å briljere.

    Men med god elektronikk er det ingen tvil om at vestlyd leverer slagkraftig rock på en utmerket måte. Så vil tro disse vil finne sin plass i mange hjem fremover.
    Jeg skjønner , takker for infoen ! Frister egentlig noe sykt disse vestlyd høyttalerne. Husker da jeg hadde QLN Artech's 12 tommere i stua og Artech 8 i kjellersua . Du verden for noen dynamikkbomber det var , kanskje ikke så detaljerte og "korrekte" men du verden så morsomme . Ivertfall da jeg fikk koblet H360 på 12 tommeren wow sier jeg bare . Så hvis vestlyd er noe i nærheten ,så er det virkelig noe å tenke på! Men å få solgt noe i dag til en noenlunde grei pris er jammen ta meg ikke så lett.
    Ser forresten at du har lagt ut dine Fyne på Finn nå;)
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.602
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    Frister egentlig noe sykt disse vestlyd høyttalerne.
    "

    HiFi Klubben lar deg teste det nye utstyret ditt hjemme i 60 dager før du bestemmer deg. Da har du god tid til å bli overbevist eller til å prøve anlegget du alltid har drømt om
    BUY & TRY - PRØV I 60 DAGER
    "
     
    T

    ThomasN

    Gjest
    Ligner vel ikke på Tannoy på noen måte, hverken utseende eller lydsignatur.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn