Verktøy og utstyr - Kjøpe/brukertips

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Min K5 er 12 år gammel og funker bra enda, har underspylerdingsen også



     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.508
    Antall liker
    102.786
    Torget vurderinger
    23
    Forsket litt og det ser ut som om mange er fornøyd med denne. :unsure: :unsure:
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.392
    Antall liker
    3.575
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du orker å krype ut av skyggen, kan du få prøve Ava'n vi har her :D
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.328
    Antall liker
    3.676
    Torget vurderinger
    1
    Har en grovstøvsuger fra Karcher også, WD3. Denne blir mye brukt, kobler til alt av utstyr når man snekrer noe og til å støvsuge i bil med, samt i garasje. Med litt kraftigere ting som går på 230V så aktiveres den når man trykker inn knappen på saga eller bormaskin etc. da man kobler til uttaket på støvsugeren.
    For de som ikke har en grovstøvsuger så er dette et must etter man har prøvd det! Blir det mye søl med væske så kan man også suge opp endel liter av dette i slengen.
    Blåsefunksjon har den også, men den har jeg ikke testet enda.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.512
    Antall liker
    6.906
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Når jeg tar inn høytrykkspyleren for vinteren, så tar gjerne kona den ut i garasjen igjen hvor jeg finner den frostsprengt på våren. Derfor kjøper jeg stort sett de billigste jeg finner. Har en Nilfisk nå. På 3. året faktisk. Den overlevde corona. Uvaksinert. 😂🤗
    Da mener jeg det må gis klar beskjed om at høyttrykksspyleren under ingen omstendigheter skal flyttes av andre enn deg selv, og blir den satt ut i garasjen og ødelagt, så går bursdagsgavebudsjettet til ny høyttrykksspyler.
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Angående verktøy, så vil jeg anbefale å se nærmere på CAT elverktøy. Det er definitivt god kvalitet og god pris. Utvalget er noe begrenset ennå. men det vil nok vokse.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.512
    Antall liker
    6.906
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    ift batteriverktøy, så er det snakk om innlåsing. Med mindre man gidder å ha masse forskjellige batterityper og ladere man jonglerer med, så er man litt stuck på det første man kjøper.

    Jeg hadde en Blå Bosch slagdrill og ei stikksag på 14.4V, med NiCd batterier. Når det siste av disse batteriene røyk når jeg holdt på på hytta, så var gode råd dyre, fordi disse batteriene var for det første ikke lagervare, og for det andre var disse batteriene rådyre (>>1000kr stykket).

    Byggevaren hadde en pakke med Ryobi skru- og boremaskin på 18V, med to batterier, lader og veske for 899, så da var valget enkelt. Siden har det blitt en stabel flere batterier, bajonettsag, stikksag, gjærsag og muttertrekker i samme serien. Den eneste som egentlig har sine begrensinger er gjærsaga - det er mindre turtall enn ei på 230V, så en må ikke mate på for hardt. Bonusen er at den samme saga er mange kilo lettere enn f.eks. ei Bosch PCM 8.

    Johan-Kr.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.387
    Antall liker
    83.887
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Her går det i Ryobi. Tror jeg har 13 forskjellige apperaturer nå! 😉👍
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.486
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Kjøp deg en Kranzle. Men der får du ikke alt mulig tilleggsutstyr mer i prisen.



    Jeg tror Ava er bra saker.

    Men jeg har ikke peiling. Eneste erfaringen jeg har med høytrykkspylere var den Nilfiskmaskinen med varmtvann vi hadde i gartnerfirmaet når jeg hadde det som sommerjobb i åtte år. Men den var god og veide over 200kg. Det er maskin for Sluket.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.815
    Antall liker
    5.464
    Sted
    Holmestrand
    Kjøp deg en Kranzle. Men der får du ikke alt mulig tilleggsutstyr mer i prisen.




    Jeg tror Ava er bra saker.

    Men jeg har ikke peiling. Eneste erfaringen jeg har med høytrykkspylere var den Nilfiskmaskinen med varmtvann vi hadde i gartnerfirmaet når jeg hadde det som sommerjobb i åtte år. Men den var god og veide over 200kg. Det er maskin for Sluket.
    Jeg har hatt en kranzle. Beste og mest praktiske ht-spyler jeg har hatt. 👍 Ekstrautstyret som er med andre er bare tull ( for meg).
    Hvem selger kranzle?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Har en grovstøvsuger fra Karcher også, WD3. Denne blir mye brukt, kobler til alt av utstyr når man snekrer noe og til å støvsuge i bil med, samt i garasje. Med litt kraftigere ting som går på 230V så aktiveres den når man trykker inn knappen på saga eller bormaskin etc. da man kobler til uttaket på støvsugeren.
    For de som ikke har en grovstøvsuger så er dette et must etter man har prøvd det! Blir det mye søl med væske så kan man også suge opp endel liter av dette i slengen.
    Blåsefunksjon har den også, men den har jeg ikke testet enda.
    Nilfisk er liksom «originalen» her. Jeg har en. Utenkelig å drive med saging og sånt uten grovsuger. Jeg pleier også å støvsuge gulvet i garasjen med den for å fjerne grus, støv og drit.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Det måtte jo komme


    Høytrykkspylersimulator 😁

    Leser at det skal være like tilfredsstillende som å trykke på bobleplast.... holder på og laster ned nå - finnes på Gamepass for de som har det.

    Ser frem til å rense noen skikkelig skitne biler :love:

    Lurer på om det finnes skumlegger der også - det er det beste!
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.512
    Antall liker
    6.906
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    En liten «rækartur» til Harstad i grisværet. Da måtte jeg selvfølgelig en tur innom Jula.

    Da ble det handla motorsagstøvler, vernechaps for motorsagbruk, og skogshjelmpakke med visir og hørselvern - Da er dette på stell.

    Johan-Kr
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.328
    Antall liker
    3.676
    Torget vurderinger
    1
    Min trofaste Dewalt DW707 begynner å bli sliten, hva er det som gjelder når det gjelder kapp- og gjærsag for tiden?
    Jeg kjøpte en Metabo KGS 254 M for noen uker siden, sammen med et sagbord til den. De har Metabo 250cm langt bord og sagen på kampanje på obsbygg denne uken.
    Har brukt en Bosch PCM 800 S i noen år nå, og må si Metaboen føltes mye bedre og angrer meg for at jeg ikke kjøpte den før (kjøpte den halvveis i terrasseleggingen nå). Det er også utrolig fint med 254mm sagblad, da får man klyvd 4" også, 216mm så er det vel maks 3".
     
    Sist redigert:

    Steinar.Sv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2019
    Innlegg
    2.000
    Antall liker
    4.761
    Torget vurderinger
    1
    Fretex på Alnabru har fått inn et svært parti nytt Ryobi verktøy, alt fra muttertrekkere til snefresere. Prissatt til ca 60% av vanlig butikkpris... De har batterier også...
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.815
    Antall liker
    5.464
    Sted
    Holmestrand
    Jeg kjøpte en Metabo KGS 254 M for noen uker siden, sammen med et sagbord til den. De har Metabo 250cm langt bord og sagen på kampanje på obsbygg denne uken.
    Har brukt en Bosch PCM 800 S i noen år nå, og må si Metaboen føltes mye bedre og angrer meg for at jeg ikke kjøpte den før (kjøpte den halvveis i terrasseleggingen nå). Det er også utrolig fint med 254mm sagblad, da får man klyvd 4" også, 216mm så er det vel maks 3".
    Metabo ser både fine og betalbare ut. De har også en 305 ser jeg …
    Større kapasitet er veldig fristende, men det er ikke mange ganger materialene har vært for store de +25 årene jeg har hatt dewalten. Mener den har 216mm blad?
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Vi trenger en tråd hvor man kan vise hvor man kjøper verktøy for oss som snekrer/maler/lodder/mekker etc og hvordan man bruker verktøyet.
    I samme gate kommer litt utstyr for test og måling, feilsøk etc.
    En ser bedre enn en hører :)
    Testsignaler finner en enkelt på nett.
    IMG_20210908_092149264.jpg
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.328
    Antall liker
    3.676
    Torget vurderinger
    1
    Metabo ser både fine og betalbare ut. De har også en 305 ser jeg …
    Større kapasitet er veldig fristende, men det er ikke mange ganger materialene har vært for store de +25 årene jeg har hatt dewalten. Mener den har 216mm blad?
    305 har ikke mye bedre kapasitet enn 254 her, da man ikke får tre emnet under bladet for klyving om det er større pga høyden imellom benk og blad, men litt bedre om man kapper på skrå. 216 er veldig vanlig på de fleste merker. Den spiser ihvertfall konstruksjonsvirke til frokost (som du nevner så er det ikke ofte man er over 4"x4" og 2"x6") noe som er veldig fint, også brede gulvbord om man skal legge det da uttrekket er langt.
    Metabo har også veldig fine kapp og gjær bord som nevnt til kapp og gjær sagene. Visstnok ganske like Dewalt på funksjon, men litt forbedrete svakheter.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.815
    Antall liker
    5.464
    Sted
    Holmestrand
    305 har ikke mye bedre kapasitet enn 254 her, da man ikke får tre emnet under bladet for klyving om det er større pga høyden imellom benk og blad, men litt bedre om man kapper på skrå. 216 er veldig vanlig på de fleste merker. Den spiser ihvertfall konstruksjonsvirke til frokost (som du nevner så er det ikke ofte man er over 4"x4" og 2"x6") noe som er veldig fint, også brede gulvbord om man skal legge det da uttrekket er langt.
    Metabo har også veldig fine kapp og gjær bord som nevnt til kapp og gjær sagene. Visstnok ganske like Dewalt på funksjon, men litt forbedrete svakheter.
    Ved større dimensjoner så har jeg i tillegg en snekkerkamerat med grov redskap i bakhånd. Så da kan jeg holde meg med mindre/billigere/lettere utstyr til de «daglige» behovene. 🤗
    Hadde en selger snakket til meg mens jeg stod og siklet på en diger Dewalt til 13-14 tusen tidligere i sommer, så hadde jeg dratt kortet. Fant senere ut at dyret veier 35 kg, så jeg slapp heldigvis med skrekken, og etterpå så har jeg moderert meg litt. Til glede for både lommebok og rygg. Det blir nok helst en ny 216 mm, som jeg tror er det beste alternativet for meg.
    Klarer nesten alt, og er lett nok til å vippe fram om så for bare å kappe et bord.
    👍
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.328
    Antall liker
    3.676
    Torget vurderinger
    1
    Driver og vurderer en ny overfres, har en Bosch POF 1200 (tror jeg, ligner veldig ihvertfall). Men synes den blir litt grov og vanskelig på mindre detaljer da det støvsuger greiene til den heller ikke er så veldig bra på å få bort sponet for å se hva man egentlig driver med.
    Har skaffet en Makita dykk/senke sag med skinne og derfor lurer jeg på å kanskje bare skaffe en 230V Makita RT702 sammen med en adapter så denne også går på den samme skinnen. Er det noen andre gode alternativer til en overkommelig pris?

    Høvel er jeg litt usikker på om jeg egentlig trenger, har noe Hikoki fra før med 18V batterier og mulig jeg vurderer det. Eksentersliper så ser det kanskje ut som en Metabo SXE 3125 kanskje kan være noe, liker at det er litt metall istedenfor plastikk må jeg jo si og 230V synes jeg er helt greit istedet for 5-6 forskjellige batterier.

    Lamell-fres, er det noe mange bruker? Her er det også noen få alternativer:
    Einhell, Makita PJ7000J

    Men kan jo si at jeg liker Hikoki med batteri og Makita på 230V godt, disse MACPAK boksene passer også over hverandre så de kan stables og låses sammen for oppbevaring. Skinnene skal også fungere imot hverandre visstnok.
     

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    429
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Driver og vurderer en ny overfres, har en Bosch POF 1200 (tror jeg, ligner veldig ihvertfall). Men synes den blir litt grov og vanskelig på mindre detaljer da det støvsuger greiene til den heller ikke er så veldig bra på å få bort sponet for å se hva man egentlig driver med.
    Har skaffet en Makita dykk/senke sag med skinne og derfor lurer jeg på å kanskje bare skaffe en 230V Makita RT702 sammen med en adapter så denne også går på den samme skinnen. Er det noen andre gode alternativer til en overkommelig pris?

    Høvel er jeg litt usikker på om jeg egentlig trenger, har noe Hikoki fra før med 18V batterier og mulig jeg vurderer det. Eksentersliper så ser det kanskje ut som en Metabo SXE 3125 kanskje kan være noe, liker at det er litt metall istedenfor plastikk må jeg jo si og 230V synes jeg er helt greit istedet for 5-6 forskjellige batterier.

    Lamell-fres, er det noe mange bruker? Her er det også noen få alternativer:
    Einhell, Makita PJ7000J

    Men kan jo si at jeg liker Hikoki med batteri og Makita på 230V godt, disse MACPAK boksene passer også over hverandre så de kan stables og låses sammen for oppbevaring. Skinnene skal også fungere imot hverandre visstnok.
    Jeg kan anbefale milwaukee m18 overfres. Brukte nettopp denne for utfresing av baffler og den gjør jobben utmerket. Fulgte ikke med noen innretning for sirkulær fresing men dette løses enkelt med et L beslag for innfesting av de justerbare kantholderene og et hul for senterskruen.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.328
    Antall liker
    3.676
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kan anbefale milwaukee m18 overfres. Brukte nettopp denne for utfresing av baffler og den gjør jobben utmerket. Fulgte ikke med noen innretning for sirkulær fresing men dette løses enkelt med et L beslag for innfesting av de justerbare kantholderene og et hul for senterskruen.
    Det skal nok også fungere med den Bosch maskinen jeg har fra før, der er det også med noe greier for sirkulær fresing. Milwaukee ser jo bra ut det men det er nok mer basert på holdbarhet enn det jeg behøver sånn sett. Ser også denne overfresen blir fort noen tusenlapper ekstra sammenlignet med Makita sin, som har noe tilbehør (3 forskjellige baser og noe anlegg + Makpac koffert) inkludert.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.512
    Antall liker
    6.906
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Driver og vurderer en ny overfres, har en Bosch POF 1200 (tror jeg, ligner veldig ihvertfall). Men synes den blir litt grov og vanskelig på mindre detaljer da det støvsuger greiene til den heller ikke er så veldig bra på å få bort sponet for å se hva man egentlig driver med.
    Har skaffet en Makita dykk/senke sag med skinne og derfor lurer jeg på å kanskje bare skaffe en 230V Makita RT702 sammen med en adapter så denne også går på den samme skinnen. Er det noen andre gode alternativer til en overkommelig pris?

    Høvel er jeg litt usikker på om jeg egentlig trenger, har noe Hikoki fra før med 18V batterier og mulig jeg vurderer det. Eksentersliper så ser det kanskje ut som en Metabo SXE 3125 kanskje kan være noe, liker at det er litt metall istedenfor plastikk må jeg jo si og 230V synes jeg er helt greit istedet for 5-6 forskjellige batterier.

    Lamell-fres, er det noe mange bruker? Her er det også noen få alternativer:
    Einhell, Makita PJ7000J

    Men kan jo si at jeg liker Hikoki med batteri og Makita på 230V godt, disse MACPAK boksene passer også over hverandre så de kan stables og låses sammen for oppbevaring. Skinnene skal også fungere imot hverandre visstnok.
    Skinneadapter for å bruke fresen med skinna fra dykksaga er genialt, om en skal frese kanter. Bosch selger slike adaptre til bl.a.POF1600, som brukes sammen med Bosch’ skinne. For småtterier, kan det være en av de bittesmå variantene på 18V er nyttig. Om det blir mye støv ved fresing av kanter og slik, så vil støvsugeren slite med å få taddopp sponet, siden mye vil fare sideveis.. Om du freser oppå emnet (altså inne på plata) derimot, kan du gjøre tiltak. Jeg laget en plate av plexiglass som alternativ til sirkeljigg, med hull til fresestålet og monteringshull til å skru fast i bunnplata på fresen. Det funker - støvsugeren tar alt. Den plata kan og brukes for å frese frihånd.

    Elhøvel er ikke noe hvermannsen bruker hver dag. Jeg har en slik, og den har ikke vært ut av esken mer enn kanskje to-tre ganger på 15-20 år… Den er kjekk når en trenger den, men en god håndhøvel er mer anvendbar i mine øyne.

    Lamellfres har jeg brukt en del. Suverent verktøy. Jeg kjøpte en billig til 800kr hos Jula. Den funker brillefint.

    Johan-Kr
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.512
    Elhøvel er ikke noe hvermannsen bruker hver dag. Jeg har en slik, og den har ikke vært ut av esken mer enn kanskje to-tre ganger på 15-20 år… Den er kjekk når en trenger den, men en god håndhøvel er mer anvendbar i mine øyne.
    Samme erfaring her.

    Denne rakkeren har vist seg bli mer brukt enn jeg hadde trodd.

    1677399277507.png
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.438
    Antall liker
    35.251
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Det meste jeg har er fra ryobi, men jeg har en bordsirkelsag fra metabo, er også på jakt etter en kapp- og gjærsag - vet ennå ikke hva jeg skal gå for... Angående stativ - fungerer det meste til det meste, eller bør en forholde seg til samme merke?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.512
    Antall liker
    6.906
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Du greier å få til en vri, som regel, men det er greiest med originalstativet. Et hint - se på vekta av sag og stativ. Det er veldig forskjell på 14 kg og 20kg når du skal bære greiene.

    De billigste gjærsagene er stort sett kun egnet til å sage ved.

    Bladene som følger med kan ofte være tvilsomt. Kjøp et ordentlig fintannet blad av proof-typen (og ordentlig merke) om du skal gjære lister. Sett i et rimeligere for å sage 2x4 til å sette opp reisverk.l.

    Metabo, Bosch, DeWalt, Makita. Milwauke og Ryobi er alle greie, så lenge det er 230V verktøy. Batteriverktøy kan være så ymse. Jeg har ei Ryobi 18V gjærsag, og den har litt dårlig fart på bladet, så du må være forsiktig og ikke mate på for hardt. Bonusen på denne saga er at den og stativet er utrolig mye lettere enn f.eks. ei 230V grønn Bosch.

    Pass på når byggevaren har tilbud - de har dann og vann gode tilbud på gjærsager. Akkurat nå har Obs Bygg kampanje på Metabo. https://www.obsbygg.no/verktoy-og-tilbehor/elektroverktoy/kapp--og-gjarsager/2156702

    Johan-Kr
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.438
    Antall liker
    35.251
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    bordsirkelsag og gjærsag ønsker jeg med "ledning" de andre produktene kan godt gå på batteri. Batteridreven fugepistol for eksempel, er meget bra.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.328
    Antall liker
    3.676
    Torget vurderinger
    1
    Det meste jeg har er fra ryobi, men jeg har en bordsirkelsag fra metabo, er også på jakt etter en kapp- og gjærsag - vet ennå ikke hva jeg skal gå for... Angående stativ - fungerer det meste til det meste, eller bør en forholde seg til samme merke?
    Jeg byttet ut en grønn Bosch med en Metabo KGS254 kapp og gjærsag i sommer, bare angrer meg at jeg ikke kjøpte det før med en gang (forskjellen på KGS216 og KGS254 er størrelsen på bladet og med 254 blad kan man kappe noen tommer ekstra (opp til 6" mener jeg, sammenlignet med 216 som er max 4"), husker ikke om uttrekket er det samme på disse to men også en ting å sjekke opp om man skal kjøpe en ny sag. Stativet Metabo har er også veldig fint, med hjul og greier og hurtigfester om man skal av og på med sagen og robust og stødig. Var lett å få til rette kapp, med Bosch så var det noe instillinger jeg aldri helt fikk til og alt ble litt skeivt når jeg skulle kjøre 45 grader. Med Metaboen gikk alt som en drøm, det er en maskin man kan ha lenge.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.328
    Antall liker
    3.676
    Torget vurderinger
    1
    Skinneadapter for å bruke fresen med skinna fra dykksaga er genialt, om en skal frese kanter. Bosch selger slike adaptre til bl.a.POF1600, som brukes sammen med Bosch’ skinne. For småtterier, kan det være en av de bittesmå variantene på 18V er nyttig. Om det blir mye støv ved fresing av kanter og slik, så vil støvsugeren slite med å få taddopp sponet, siden mye vil fare sideveis.. Om du freser oppå emnet (altså inne på plata) derimot, kan du gjøre tiltak. Jeg laget en plate av plexiglass som alternativ til sirkeljigg, med hull til fresestålet og monteringshull til å skru fast i bunnplata på fresen. Det funker - støvsugeren tar alt. Den plata kan og brukes for å frese frihånd.

    Elhøvel er ikke noe hvermannsen bruker hver dag. Jeg har en slik, og den har ikke vært ut av esken mer enn kanskje to-tre ganger på 15-20 år… Den er kjekk når en trenger den, men en god håndhøvel er mer anvendbar i mine øyne.

    Lamellfres har jeg brukt en del. Suverent verktøy. Jeg kjøpte en billig til 800kr hos Jula. Den funker brillefint.

    Johan-Kr
    Ble å hamstre endel 230V Makita nå, en av fordelene er at da kan jeg koble til støvsuger som aktiveres automatisk av og på etter bruk av verktøyet. Det ble stikksag, Lamellfres, overfres, høvel og dykksag og tilbehør til skinne på de som støtter det og en skinne. Og en Metabo eksentersliper da, her er det vel litt det samme hva man bruker men det er vel noen forskjeller her også for de som bruker det mye.
    Er nok ganske overkill for min del dette, men igjen så har man det om man trenger det senere også og det er vel utstyr som ikke akkurat blir utslitt når man bruker det til hobbybruk. :)
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.503
    Torget vurderinger
    8
    Lenge side det har vært aktivitet i denne tråden.


    Varmer langt inn i hjertet hver gang jeg kan bruke senterkjørnerene (centerpunch) mine. Definitivt verdt å ha på hyllen.

    IMG_0538.jpeg


    mvh
     
    Sist redigert:

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    689
    Antall liker
    479
    Torget vurderinger
    5
    Gøy med verktøy!
    Lite tips, trebor med senter spiss kan gjøre samme nytta, selvom det selvfølgelig ikke blir helt det samme 😁

    20231026_203344.jpg
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.438
    Antall liker
    35.251
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Finnes det overgang til slange på kärcher?
    Fra gammel ho til ny han?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.438
    Antall liker
    35.251
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Oi👍 Kärcher Norge sa det ikke fantes.
    Takker.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn