Jeg mener at man skal være tilbakeholden for å nekte en gruppe grunnleggende friheter bare fordi enkelte medlemmer bryter loven.
-k
Ja og det er nettopp der jeg aldri helt kan forstå deg og din logikk. Du er først og fremst bekymret for at de sterke, de som klarer seg, de som er vellykkede der andre i stor grad er tapere ( som de prostituerte) skal kunne komme til å miste litt av sine fordeler, mens mange andre vil kunne få det bedre. Det er der logikken ikke helt følger for min del, eller forståelsen. Jeg er villig til å ofre litt av mine rettigheter på en del områder for at andre skal kunne få det bedre.
Vi har religionsfrihet ja, men kanskje legger vi for mye i hva en religion skal omfatte? Det er greit at man skal kunne tro på den guden man vil, men når religionen omfatter detaljstyring av andre menneskers liv da er det mer enn en gudstro, da er det ideologi og først og fremst behov for makt inne i bildet. I følge norsk lov er det ikke lov å tvinge noen til å gifte seg, det er ikke lov å tvinge noen til å måtte gjennomgå voldtekt, det er ikke lov å skjære i stykker kjønnorganene til ungene sine, men allikevel så skjer dette. Hvorfor kan det skje, hvorfor blir det i så liten grad oppdaget, hvorfor blir det i så liten grad gjort noe for å stoppe det? Det er helt klart forbudt, vi vet det skjer, men det er religion ikke i bildet her, det unnskyldes og forklares med religion/kultur, man våger ikke å gripe inn fordi man er redd for å støte noen, trakke noen på tærne, hvem vet hvortid neste store reaksjon kommer ala Muhammed-tegningene, her er det best å trø varsomt eller..?
Advokaten Raja har faktisk et forholdsvis bra innlegg i Aftenposten i dag:
http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article1731170.ece
hvor han tar opp dette jeg har prøvd å peke på før, at det skjer voldtekt i stor grad i de muslimske ekteskapene. Man trenger ikke være Einstein for å skjønne dette, man giftes ofte bort til en man ikke kjenner , mannen skal få garanti for rein vare på bryllupsnatten, altså vil det i praksis si at de fleste kvinner som utsettes for arrangerte ekteskap ( som veldig ofte i realiteten er tvang) blir voldtatt. Det er liten grunn til å tro at ikke dette fortsetter i ekteskapet, og verst av alt, muslimske menn lever i stor grad i den villfarelsen at voldtekt ikke kan skje innen ekteskapet, de er i sin fulle rett faktisk, kvinnen kan ikke nekte.
Synes det er lite interessant å dra inn kristne miljøer i dette Gjestemedlem, hvor kan du nevne eksempler her til lands på noe som engang er i nærheten av det jeg nevner over? Det nærmeste du kan finne er nok de mest ekstreme sektene, de som faktisk er lengst unna statskirken. Jeg vil vel si at statskirken i Norge er blant de mest liberale av alle religiøse som jeg kan komme på, og her er det nok stats-delen som skal ha æren for det.