Det jeg mener er at staten ikke skal donere penger til religiøse organissjoner. Og at utenlandske donasjoner heller ikke er tillatt, slik at f.eks. ikke Iran kan finansier en moske i Bergen. Relegion er en personlig sak, og jeg er tilhenger av religionsfrihet. Ikke trvungen forkristning eller islamisering.
Kvinner har blitt undertrykt i 1000år også, og pest og kopper er neste utryddet. At noe er gammelt vil ikke si at det er verdt å beholde. Hadde vår lovgivning vært basert på kristendom vill vi ennå levd i middelalderen.
Jeg har ingen ting i mot at fok er religiøse, men det er ikke staten som skal tvinge det på folk. Tro er og blir en privat sak.
Ja kjerlighetsdrap og pedofile barnedrap ser ut til å være mer populært her hjemme.
Det er svartedauen, jødehatet, kvinneundertrykkingen og homohatet også. Men ingen grunn til å beholde dem heller.
Det er ingen som skal fjerne kirken og keristendommen. Men det er viktig at den skilles fra staten og at den drives og finansieres av medlemmene.
Så lenge kristendommen støttes og finansiers av staten har andre trosretinger krav på samme behandling. Folk har selv rett til å velge sin religion, og har krav på lik behandlig. Og jo flere som blir muslimer i Norge, jo mer statstøtte har de krav på også all den tid de kristne får det. Så lenge kristne privatskoler finansieres av staten, så har de muslimske krav på samme støtte.
Og da hjelper det lite om at din favoritt er kristendommen og at du ikke liker de andre alternativene.
Vi lever ikke i middelalderen lengre.
Nei vi lever ikke i middelalderen, og hva har det med saken å gjøre?
Hva om det å løsrive statskirken fører til en mer fundamentalistisk kristendom? Som i USA som mange ser ut til å skremmes av. Kanskje kan kirken ved å holdes i tømme fremstå som et bedre alternativ enn om den får frie tøyler? Det er ikke religionen i seg selv som er problemet, men menneskene som styrer den i sitt bilde, tolker og fordreier den.
Hvordan i alle dager skal vi forhindre Iran i fra å donere penger til moske i Bergen? Kan man ikke stoppe den frie flyten av ulovlige penger i dag så klarer man heller ikke dette.
At noe er gammelt betyr selvsagt ikke at man må holde på det, men mange vil holde på det og finner det verdifullt.
Jeg kan ikke se at staten tvinger tro på folk, man står fritt til å holde seg unna, selv om man har en statskirke, i alle fall i kristne land.
Kjærlighetsdrap og pedofile barnedrap? Dette er smakløst og respektløst overfor alle de kvinnene som utsettes for æresdrap Gjestemedlem, du bagatelliserer igjen og likestiller noen skrullinger med kristen bakgrunn (hvem tenker du egentlig på?) med den systematiske undertrykkingen som muslimske kvinner utsettes for.
Jeg er ikke enig i at andre trosretninger har rett på samme støtte nei. Om jeg starter en religion og hevder at dette er min tro så har jeg ikke rett til å sidestille dette med vår statsreligion, på samme måte synes jeg heller ikke at en religion som baserer seg på undertrykking, gradering av menneskeverd, herrefolk og jødehat skal sidestilles med den som er vår tradisjonelle religion her til lands.
2.Joda Arve, kristne har også hatt tradisjon for kvinneundretrykking, men som jeg før nevnte, dette er mest sannsynlig menns påvrikning av religionene, ikke den opprinnelige meningen, og vi er stort sett forbi det stadiet nå..
3.Jeg ser i alle fall en ganske klar sammenheng mellom de kristne landene og frihet, og islam og mangel på frihet. Landene uten en religion utpeker seg på ingen måte som noe bedre enn det vårt land gjør. Om det er religionene eller ei som skal ha æren kan sikkert diskuteres, men jeg tror ikke vi kan se bort i fra at den har spilt en viktig rolle tross alt.
4. Jaja, han drev vel og snekret litt på si

8. Islam bruker vold i mye større grad, og med mye bedre dekning i troen enn et kristendommen kan gjøre. Muhammed oppfordreret til vold og drap, det gjør ikke Jesus, derfor blir det også helt selvmotsigende når de kristne gjør det for å få frem budskapet.
9.Ja alle skal få ha sin tro, men alle har ikke rett på økonomisk støtte til sin tro. Og det burde o også gjelde om man også skulle tro at noen er mer verdt enn andre på grunn av hudfarge og annet, det kan jo også sies å være en tro, hvorfor er den mindre respektert enn det å tro at menn er mer verdt enn kvinner? Man straffes for rasisme, hvorfor straffes man ikke for undertrykking basert på kjønn på samme måte? Baker man det bare inn i en suppe av gud og profeter så er man vel i mål med en ny religion og kan kreve støtte?
10. Hva er objektivt? Ingenting er objektivt, men det kan allikevel være ganske opplysende.
11. Jo det ser vi i dag mange eksempler på, de holdes i strenge tøyler, de sendes ofte til hjemlandet for å vokse opp der, det importeres ektefeller fra hjemlandet fordi de som er oppvokst her er blitt for vestlige og for å få inn nytt, reint blod. De tviholder på kulturen sin og integreres i alt for liten grad, og jo flere de blir, jo mer lukket blir samfunnene de lever i og jo lettere kan de holde på sine tradisjoner. Det går feil vei, alt for få av deres oppvoksende jenter bryter ut for å bli en del av det norske samfunnet, familien og båndene er for sterke.
12. Nei, når verdiene vår er oppspist slutter de nok å komme, så enkelt er det