Verdensklasseprodukter til betalbar pris. Finnes de?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Apropos Gryphon høyttalere:
    Om man ikke ser seg råd til Gryphons noe krydrede priser (1.350.000 kr for Poseidon er litt drøyt) kan man se seg om etter en brukt original Duelundhøyttaler som Gryphon bygger på, dog med uendelig dårligere waf, da Duelundoriginalen var kledd i filt av akustiske grunner.
    Hei, Duelundhøyttaleren må være høyaktuell for denne tråden ja. :)
    Selges disse fortsatt?

    Tror ikke du må blande Gryphonhøyttalere og Duelundhøyttaleren. Duelund har ikke hatt hovedansvaret for Gryphon, slik jeg har forstått det har han kun blitt tildelt noen konstruksjons "nøtter" av Gryphon som han har tygd på i lang tid og løst.

    Hvilket grunnlag legger du til grunn når du skriver "krydrede" priser? Bare lurer....

    På generelt grunnlag tror jeg det er et blindspor å rynke på nesen bare prislappen skyter i været.
    Lurer på hva en serieprodusert Gaia hadde kostet? Eller Pengesluk sine kreasjoner eller 8x12tom sine basser eller satelitter?
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Hei, jeg er enig med deg at dette i praksis ikke er noen linjekilde, men jeg regner ikke med at du konkluderer alle konstruksjoner som har ET diskantelement som et budsjettkompromiss? :)

    Tror rett og slett Gryphon har forsøkt sitt ypperste med å lage høyttaler som lyder så godt som mulig i sweetspot. Med lavest mulig forvrengning og dynamisk kompresjon som mål. Dette har tatt 15 år med blant annet Steen Duelund som en av samarbeidspartnerne i et forsøk på å lage den beste høyttaleren hittil. Blant annet delefilterteknologien skal visst være ny og unik.
    Jeg kjenner en meget erfaren lytter som har fått disse demonstrert i kontrolerte omgivelser. Han snakker om en hittil uhørt presisjon i lydbildet når det gjelder presisjon i høyde og dybde med en musikkgengivelse som skal være helt enorm.
    Som sakt ikke hørt dem, og det er godt mulig at under visse forutsetninger er disse lydmessig uten sidestykke. Men de har søkt mot å tilfredstille en lytter i et minimalt sweetspot. Hva er da poenget med en høytaler av de dimensjoner. Lyden vil jo bli helt lik om de hadde nedskalert hele konstruksjonen (i et mindre rom selvfølgelig).

    Måten de har laget det på så er den mere til å imponere enn noe annet. Dette er jo en såkalt statment konstruksjon, og som de fleste slike konstruksjoner er jo hensikten å se hvor langt de kan strekke en gitt teknologi, og vise hva de klarer å få til. Men i dette tilfelle betyr det bare at denne høytalerkonstruksjonen har en meget liten kundekrets. Nemmelig en person med en konsertsal å lytte i, men kunn et sete.

    Ser du på andre statment høytalere så er de jo ofte ekstreme konstruksjoner som egentlig ikke imponerer teknologisk i det hele tatt. F.eks. Nola, Wilson, Magico, KEF, ++

    Alle disse høytalerne låter sikkert bra i store rom, men de er ikke nyvinnende teknologi. Det virker egentlig som de har oppskalert eksisterende høytalere, laget et dramatisk design og en ekstrem prislapp.

    Akkurat nå kommer jeg kunn på Infinety IRS som en nyvinnende og teknologisk ekstrem statment høytaler (på sin tid, men fortsatt er denne mere ekstrem og teknologisk enn de fleste av dagens statment høytalere.)
    Mange gode synspunkter her synes jeg. Det er kanskje noe å huske på at mye av den dyreste elektronikken ofte er laget for å drive disse høyttalerene.
    Når det gjelder nyvinninger er jeg litt uenig med deg. Mye av fremskrittene på teknologien generelt er vel basert på "evolusjon" og "revolusjonene" kommer sjeldnere. Det er også dyrt å "forfine" gamle teknologier.

    Her er forresten Gryphons kompromissløse høyttaler for SMÅ ROM. Basert på nyvinningene av Poseidon. Denne høyttaleren sniker seg rett under "taket" på 150K. :)
    Vis vedlegget 148378

    Denne skal sjekkes ut en gang.
    Ja du har rett, nyvinninger kan komme fra statment høytalere, og i noen av tilfellende gjør de kanskje også det. Men jeg ser vel heller på de fleste statment høytalere som en måte å treffe en gitt kunde gruppe på, og ikke en test benk for nyheter. Selvfølgelig finnes unntak. Nautilus er en, IRS var vel en annen, men generelt har fremskritt i høytaler teknologe (og de har vel ikke vært veldig mange) vært i referanse serier (i dag prisklasser mellom 100 og 200) og ikke i statment segmentet (rundt 1000) Eks. er jo KEF Moon kontra KEF Blade. Der Moon er et design ikon, med bruk av 207.2 teknologi for det meste, og blade er nyvinning på alle områder.

    Ellers er jo en av de andre klare nyhetene i høytalerkonstruksjon Don Keeles CBT, her er høytaleren han tilbyr et kitt til $2000,-. Ser man på forskningsarbeidet som er gjordt med disse kontra det som legges frem bak de fleste ekstremt dyre konstruksjoner kan man jo lure litt (eller mye) når det kommer til disse ekstremt dyre konstruksjonene.
    Don Keeles høyttalerkit må jo kalles en revolusjon ja.
    Veldig spennende å se hvor populær dette konstruksjonsprinsippet blir. Har helt klart store fordeler, spesielt kanskje for enormt sweetspot.
    Har ikke hørt denne selv, men ser lovende ut på papiret.

    301-980_s.jpg
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Apropos Gryphon høyttalere:
    Om man ikke ser seg råd til Gryphons noe krydrede priser (1.350.000 kr for Poseidon er litt drøyt) kan man se seg om etter en brukt original Duelundhøyttaler som Gryphon bygger på, dog med uendelig dårligere waf, da Duelundoriginalen var kledd i filt av akustiske grunner.
    Hei, Duelundhøyttaleren må være høyaktuell for denne tråden ja. :)
    Selges disse fortsatt?

    Tror ikke du må blande Gryphonhøyttalere og Duelundhøyttaleren. Duelund har ikke hatt hovedansvaret for Gryphon, slik jeg har forstått det har han kun blitt tildelt noen konstruksjons "nøtter" av Gryphon som han har tygd på i lang tid og løst.

    Hvilket grunnlag legger du til grunn når du skriver "krydrede" priser? Bare lurer....

    På generelt grunnlag tror jeg det er et blindspor å rynke på nesen bare prislappen skyter i været.
    Lurer på hva en serieprodusert Gaia hadde kostet? Eller Pengesluk sine kreasjoner eller 8x12tom sine basser eller satelitter?
    Hei!

    Duelundhøyttaleren finnes nok bare på bruktmarkedet. Hvis man er nevenyttig kan man bygge selv ut i fra oppskrift:
    http://www.duelundaudio.com/downloads/Duelund_2.0.pdf
    Dette er for viderekommende og innebærer blant annet avansert modifikasjon av høyttalerelementene.

    Når det gjelder Gryphon sine høyttalere trodde jeg de bygde på Duelunds filosofi, og at han også hadde vært innvolvert i noe prototypeutvikling. Mulig jeg har overdrevet Duelunds påvirkning.

    Når det gjelder prissetting får det være opp til hver enkelt hva de er villige til å betale for et par stabler med høyttalerelementer i lukket kabinett. For den prisen Gryphon tar tror jeg iallefall man får et produkt der det er kjælet for alle detaljer. Her kan man være sikker på at alt er ferdigtweaket, og slik kompromissløshet koster selvsagt penger, selv om jeg synes de tar seg litt vel godt betalt for jobben.
     
    Sist redigert:

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.579
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Verdensklasseprodukt?
    Betalbar pris?
    WTF?

    Som jeg leser trådstart og utvikling, handler det vel til syvende og sist om produkter som gir VFM....
    Å skulle snakke om 150k pr komponent blir jo imho bare bull....

    Da får man kanskje heller begynne å gå fra kr nada og oppover, for å se hva man kan finne av gullkorn på veien....

    Har da noen forslag:
    Høytalere: Opera (billigere enn SF) alternativt Dynaudio sine stativhøytalere. Amphion... Og seff mine BKS 107S, som fikk så alt for få tilhengere før opphavsmannen la ned produksjonen..... Og jeg liker jo også godt mine Gradient Revolution, da...
    Cd-spiller: Tja, er jo spent på Bada-spillerne, jeg da..... men her finnes det mange kandidater... Og så skal en ikke glemme at der finnes mange gode spillere som kanskje vil fungere enda bedre som drivverk med dedikert dac.... Tror du skal høyt opp i pris for å matche min Esoteric sa10(drivverk + sacd-spiller) +diy Sense-dac...
    Forsterkere: Her finnes det mye.... Leser jo mye om Belles 350, da, og hadde nok prøvd ut en sånn, dersom lommeboken hadde vært enig. Har dog pr dags dato endt opp med monoblokkene fra Xindak, xa8800mne, som bør være bangforthebucks.... Registrerer dessuten at Holton har sine tilhengere, som da helst bør ha loddeboltsertifikat.... Det er vel kanskje her, sammen med høytalere, som prisen har en tendens til å dra i vei...
    Kabler; ebay - say no more... eller kanskje bare diy.... Via førstnevnte vil du antakelig kunne finne kabler til det meste, som holder en mer enn ok standrd ifht pris...
    Tror ellers at vi bare har sett toppen av isfjellet, når det gjelder GODE forsterkere som kommer fra Midtens rike. No offence til amerikanske/europeiske produkter, men de vil neppe klare å konkurrere på pris. Går faktisk svanger med tanker om diverse, sånn sett....

    mvh
    PRoffen
     

    pengelek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    493
    Antall liker
    59
    Torget vurderinger
    17
    Selv om den ikke er i verdensklasse så synes jeg Music Angel KT88 er et røverkjøp. ca 5000 kr ny for en integrert rørforsterker som låter knall!!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn