Verdensklasseprodukter til betalbar pris. Finnes de?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Lydersen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.08.2010
    Innlegg
    79
    Antall liker
    9
    Glenn Croft sine håndbygde rørforsterkere. Ser ut som army surplus men tåler sammenligning med alt.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.282
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    Etter å ha lyttet til Gaia i går tilkoblet forsterkere satt sammen av EHED er det klart at man trenger ikke å bli gjeldsslave for å få nok forsterkerkraft som man kan få til å låte akkurat slik man ønsker
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Wilson Benesch The Circle, Hovland HP 100 og 200 (Veldig betalbare brukt nå som fabrikken har knela..) Sumiko Pearwood.

    Men hva i himmelens navn er "betalbar"? Det er jo et "Hvor mange runder er det på Bislett"-spørsmål. Grisedyrt for noen er ganske rimelig for mange andre.
     
    Sist redigert:

    Lydersen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.08.2010
    Innlegg
    79
    Antall liker
    9
    Hva er verdensklasse og hvor mye er betalbart?
    Abrahamsen har jo gode ting...
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Om det er verdens klasse produkter ved jeg ikke, men her er et par produkter som er klasse ledende i hver deres prisklasse.

    A. Martin Logan Electromotion ESL må vere førstevalget i 25k til alle andre sjangre end bum/BUM, vis man kan tilgode se opsetning i rommet.
    B. Int forsterkere. Music Fidelity M6i til 25 K ,- til 4gange prisen Gryphon Diablo= verdens klasse
    C. Music fidelity M-1Dac asyn. til 5K
    D. SSD Disk til system disk,- på computer baseret avspilling av musik 3 til 5 K "+ 8 gigabit ram" its a must have" Vanlig harddisk kan bruge til lagning av musik, 1 til 3 k.

    Men kansje verdens bedste lyd til til prisen, vis man giver produktet de rigtige betingelser for at yde deres bedste.

    Mvh.

    Hi-rex
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Moro at denne tråden plutselig begynte å leve igjen.
    Post gjerne bilder.

    @Impulse: Enig at spørsmålet er vagt, men det var egentlig litt meningen også. Det blir snakket så mye negativt om rådyre komponenter som koster mer enn lyden tilsier. Denne tråden var et initiativ for å hente frem de produktene som leverer mer enn man kan forvente. Helst i ypperste verdensklasse.
    Bare for å sette et tak satt jeg det på 150K selv om dette er ganske mye.

    Ideen er at hvis man setter sammen kilde, forsterker og høyttaler til maks 3 x 150K så har man et oppsett som spiller vel så bra som noe annet uannsett pris.

    MEN dette er en kosetråd for oss som liker å finne best buy og ikke blodseriøst...:)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det er mye å hente ved å ta en titt på hva som brukes i gode lydstudioer og til annet profesjonelt bruk. Produkter fra Lynx, Merging, Metric Halo, Playback Designs osv. kan brukes med stor fordel i hjemmeoppsett. Man får ikke verdensklasseprodukter billig, for topp kvalitet koster uansett, men man kan gjøre gode kjøp i dette segmentet.

    På forsterkersiden kan det være lurt å sjekke ut produkter som Hypex ncore eller de nyere Nuforce. Her er det muligheter for å bli positivt overrasket. Spesielt hypexen er svært rimelig i forholdt til hva den presterer. Noe av grunnen er at den selges stort sett som moduler som man må skru sammen selv, eller få noen kyndige til å gjøre.

    På høyttalersiden er det rom for gode kjøp om man skuer til DIY. Delefilterløse konstruksjoner med aktiv deling gir rom for enklere konstruksjoner og god fleksibilitet, og tenker man dipol/åpen baffel med topp elementer så kan man få skrudd sammen noe som gir god lyd for pengene. Mye enklere å lage noe slikt enn om man tenker lukkede kasser.


    
     

    mr1derful

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    174
    Antall liker
    38
    Verdensklasseprodukter til betalbar pris finnes, selvsagt - for de som har råd til å betale de!!

    HVA er egentlig betalbar pris? Kjenner svært velstående mennesker som mener at ti-tolv tusen for et komplett lydanlegg - som de synes låter helt i verdensklasse - er NOK penger. Altså betalbart i DERES begrepsapparat.

    Men jeg har også venner i den relativt ubemidlede enden av skalaen - venner som synes at en RIAA som ikke koster mer enn 7-8.000,- og med knallyd, er et røverkjøp!

    Så hvordan skal vi da definere "betalbar pris"? På den gyldne middelvei? 10.000,- pr. komponent?
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Jeg vil være enig med at "betalbart" i dene sammenheng vil være max 10k /enhet.
    Og "verdens-klasse" ikke gjelder design.
    (-det finnes gallerier for de som må ha noe å se på...)

    Arne K
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Vil jo si at hvilket som helst hifirelatert produkt som koster 150 000 og ikke yter i verdensklasse er jo for lureri å regne til normale rom.
    Kunne ikke vere sagt bedre,- Så klart at man må betale for kvalitet og Design, men vi ser desverre nu at nogen priser tangere hinsides galskab.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    10k er vel lige lidt i minste laget efter mine begreber.

    Eksempel: En Schuco kvalitetets kontakt koster 900- et kvalitets cu kabel ca 400-meteren, lig med ca 2.400- bare for connections til app.
    Da er der 7600- tilbage til feks forsterkeren, og la os da sige at arbejds kosten er 600- i timen+ lidt fortjeneste til produksenten og forhandleren.
    Da bliver det neppe noget kvalitets produkt, med det som bliver til rest, for køb av komponenterne.

    Men kansje det holder til en clock Radio :confused:
     

    nescafe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    572
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Mye fine tips her for meg uten verdens største lommebok! Magnepan feks har jeg hatt før, med stor suksess, og skal ha Maggies igjen når jeg får et rom som tillater det.
    Dagens anlegg består av Oppo BDP 95EU, Creek 5350SE og Quadral Phonologue C - kanskje ikke verdensklasse, men himla god lyd til samlet pris på 21 000 NOK når 2 sistnevnte er kjøpt brukt.
    Oppo.jpg


    creek5350.jpg


    PHONOLOGUE_C.png
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Fornuftig utstyr fungerer med medfulgte kabler. Hadde noen fulgt med på hva lettdrevne htt(over 100dB) kan gjøre, forstår en at disse fungerer med "ringe-ledning", en trenger ikke 24-kvadrat start-kabler noe sted!
    Desverre har slike htt gått av moten, og har blitt dyre pga "high-endere" & folk med sære krav/forsterkere(300B/45/...), kan betale mer...

    Arne K
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.269
    Antall liker
    9.502
    Torget vurderinger
    2
    Roysen skrev:
    Tja, kanskje vi skal avklare hva betalbare priser er før denne uavklarheten også gjør at denne tråden ender i samme ufør som mange andre.

    Mvh
    Roysen
    He he, tar poenget! ;)
    Hadde egentlig ikke tenkt å ha noe tak, men tenkte på produkter hvermannsen kan ha råd til.
    Setter et tak på 150K pr enkeltkomponent.
    Betalbarhet er et relativt begrep skjønner jeg. Dette er ca 10 ganger for ut for meg....
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.160
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei Trompetnerd
    Jeg har kanskje misforstått,men overskriften din mener jeg tilsier Verdensklasseprodukter til en "hyggelig" pris?
    Det tilsier at produktene skal yte "VERDENSKLASSE"?
    Det var ikke mange produkter her som yter dette?

    Det er mange som kommer med forslag om produkter som yter meget bra i forhold til pris.
    Dette har ingenting med "VERDENSKLASSE" og gjøre?

    Mvh op
    ps. Håper ingen føler seg støtt!
     
    Sist redigert:

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Hvem er dommeren? Og hva er kriteriene? ("Best i test" fra TV2?) ;)
    Det finnes verdensklasse-produkter overalt.
    Og prislappen er absolutt IKKE et av kriteriene...

    Arne K
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Hei, dette er ment som en kosetråd.
    Tolk selv hvor deres egen list "henger" og post komponenter som dere synes leverer en bedre lyd en prisen skulle tilsi. Og VÆR SÅ SNILL ikke heng dere opp i taket 150K. ;)

    Det har kommet inn masse interessante komponenter. Om de yter verdensklasse må bare hver og en tolke selv på bakgrunn av egne erfaringer.
    Jeg har selv postet produkter som koster under 10.000,- som jeg synes leverer utrolig bra og tett på det aller beste innenfor visse parametre. At det finnes bedre skal det ikke være noen tvil om, men da koster det også mye mere.

    Siden tråden ble opprettet har jeg kommet over denne dacen som jeg synes nærmest leveres så bra at det nærmest vil være smak og behag i forhold til det beste.
    Burson da 160 til 7500,-
    Image.jpeg


    Til de som henger seg opp i taket på 150K så vil VERDENSKLASSE egentlig bety bedre ytelse enn noe annet og de koster ofte svimlende summer som vanlig folk ikke har råd til.
    150K ganger 3 er ikke mer enn en gjennomsnitlig bil som jeg da tolker som betalbar (siden snittet har råd til den) hvis man prioriterer høyt nok. Finner man de brukt blir de enda mer betalbare.
    Jeg vet selv kanskje ikke om noen verdensklasseprodukter under 150K, om mulig bortsett fra kanskje den nyeste Respons Grand som man skal slite med å finne bedre uannsett pris.
     
    Sist redigert:

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    228
    150 k pr. produkt? Joda, kanskje ikke så mange du kan få svar av her inne da, i alle fall ikke hvis kriteriet er egne erfaringer...
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ingen grunn til å henge seg for mye opp i absolutte priser.

    Uansett handler hifi om prioriteringer, og for et voksent menneske i full stilling i Norge så er ikke en komponent med pris på 150K uoppnåelig hvis det er dette man virkelig vil og prioriterer. Man kan jo bare velge litt enklere bil, båt, hytte, sørge for at ikke husleie eller boliglån spiser for mye av inntekten.

    De færreste kan få alt de har lyst på, men er lyd og musikk noe av det man setter mest pris på, så kan de fleste få det til noe virkelig bra på sikt.
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Jeg er vel for gammel? Og av den oppfatning at hifi-komponenter til over 100k UANSETT ikke har noe med hifi/musikkavspilling, men går under "kunst & samleobjekter".
    Fint for dem som har god råd, arvet eller vunnet i tipping...

    Arne K
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg er vel for gammel? Og av den oppfatning at hifi-komponenter til over 100k UANSETT ikke har noe med hifi/musikkavspilling, men går under "kunst & samleobjekter".
    Fint for dem som har god råd, arvet eller vunnet i tipping...

    Arne K
    Tja, når det ligger AG Mezzo til 105K på børsen så mener jeg man får svært mye for pengene og at dette er mer enn vel verdt det de koster, selv om det er over grensen din. Og da tenker jeg utelukkende på lyden.

    Det mange glemmer er et om man kjøper brukt eller til en god pris så er ikke det etterfølgende verditapet så veldig stort. Ofte kan man ha en komponent noen år og før man selger den igjen, og har man gjort en god handel i utgangspunktet så behøver det slett ikke koste så mye penger å ha dyr hifi hjemme. Det eneste er at man binder kapital, men har man en legning mot forbruk så kan dette jo regnes som sparing.
     
    Sist redigert av en moderator:

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    228
    Ikke enig Gjestemedlem. Det er absolutt ikke bare prioriteringer det handler om. De fleste kan ikke velge mellom driftsikker bil, og anlegg. De må levere barn i barnehage, samt komme seg på jobb, og da er det ikke noe valg. Å ha lån på flere hundre tusen på hifi, er selvsagt en mulighet, men jeg tror ikke det er mange som har det?

    Ved nærmere ettertanke, folk handler jo alt på kreditt om dagen, du har rett.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Ved nærmere ettertanke, folk handler jo alt på kreditt om dagen, du har rett.
    Hifi i denne sammenhengen her er småpenger hvis man ser på utviklingen i boligmarkedet de siste 10 årene. Hifi kan være en engangsinvestering og man får mye livskvalitet for pengene hvis de er brukt riktig. Jeg sier slett ikke at alle SKAL og BØR prioritere lyd, men for de som lever for lyd og musikk er det mulig for de fleste å bruke hundretusen + (kanskje mer) på lyd gjennom noen år.
    Selv gjorde jeg unna største del av hifiinvesteringen i studietiden og nå sist etter 4 år med sparing. Jeg kjøper ikke lyd på kreditt, men prioriterer høyt. :)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Jeg er forsåvidt enig, Trompetnerd, men min erfaring er at forskjellene på et høyttalerpar til 80 000 og et til 160 000 er små jf. men så er det jo dette med begrepet verdensklasse.
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Eller begrepet "betalbart" ...
    Det finnes nok mange her inne som har krita utstyret, for å henge på karusellen... -men er det da betalt?
    Vel, denne delen av diskusjonen er lite "matnyttig" ref tråd-tittel... - kom med flere forslag...
    Mitt; beste kilde koster under 2k på tilbud; Squeezebox, unnskyld; Logitech Touch!

    Arne K
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Vel, denne delen av diskusjonen er lite "matnyttig" ref tråd-tittel... - kom med flere forslag...
    Mitt; beste kilde koster under 2k på tilbud; Squeezebox, unnskyld; Logitech Touch!

    Arne K
    :)
    Må være vanvittig god denne Squeezeboxen. Det klart beste anlegget jeg har hørt brukte squeezebox som server og volumkontroll dog med ekstern dac, men likevel.
    Grunnen til at denne ble valgt av denne eieren var etter det jeg forstod fordi det ikke var noe særlig å hente på noe annet.
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.160
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hvis vi ikke snakker om bruktkjøp,er flere Norske produkter lavt priset her på berget.
    Elektrocompaniet er et eksempel.
    Produktene til Roar Malmin "MI" er utrolig bra,til og med Verdensklasse i enkelte tilfelle!
    Mange mener også Forsman høyttalerne er et kupp?
    Det finnes flere eksempler,men det er hyggelig at Norske ,Danske og Svenske hi fi produkter kan være "gode" kjøp.
    mvh op
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    3.090
    Parasound-a21.jpg

    Denne – en Parasound Halo A21, paret med en P3 preamp, en kvalitetskildekilde og et par skikkelige høyttalere, tar deg langt på vei til hifi-nirvana!
    Forsterkerkombinasjonen er fortjent kåret til et av tiårets beste kjøp i Fidelity. ;)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Vis vedlegget 147936
    Denne – en Parasound Halo A21, paret med en P3 preamp, en kvalitetskildekilde og et par skikkelige høyttalere, tar deg langt på vei til hifi-nirvana!
    Forsterkerkombinasjonen er fortjent kåret til et av tiårets beste kjøp i Fidelity. ;)
    Helt klart en litt undervurdert forsterker. Leste en test av Bryston 7B tror hvor testeren mente Parasounden spilte klart bedre. James Tanner fra Bryston trodde det måtte være noe galt med 7B eksemplaret så han sendte en annen til samme tester uten at det gjorde noe med konklusjonen.
    Vet du hva den koster?
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Litt under 25K.
    Har sett preampen P3 ganske nylig tilsalgs for rundt 4K brukt, det er mye for penga.
    Jeg har sjøl P3 til andreanlegget, hadde ikke pre i det hele tatt der, og slo til på vårmessa da den kunne erverves for like under 7K.
    Da snakker vi om en pre med innbygget riia og om en ønsker det mulighet for tonekontroll, men også directinnganger både rca og xlr (altså helt utenom nevnte krets).

    Mvh.KW
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    ....
    Denne – en Parasound Halo A21, paret med en P3 preamp, en kvalitetskildekilde og et par skikkelige høyttalere, tar deg langt på vei til hifi-nirvana!
    Forsterkerkombinasjonen er fortjent kåret til et av tiårets beste kjøp i Fidelity. ;)
    ...........
    Vet du hva den koster?
    A21 er fint navn på en forsterker, og det forplikter.
    Denne koster 24790 kroner, ifølge internettet.
     

    uob

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    596
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    Etter min erfaring er direkte kjøp fra produsent de beste kjøpe pr. krone man gjør. Det er faktisk mange produsenter som driver lite, men effektivt, og som lager utrolig gode produkter. Disse kan også ofte produsere akkurat etter dine ønsker og behov.

    Man får jo ikke fordelen av stordrift, men man slipper to ledd (som hver seg dobler prisen), og produsenten har heller ikke masse kostnader til MF og Ledelse. RD kostnader betaler man ofte heller ikke.

    Mange av disse tilbyr også halvfabrikata, derved blir det ennå billigere.

    Kanskje ikke for alle, men er best lyd pr. krone det du ønsker, så er det etter min mening (og erfaring) veien å gå.

    (Dett er vel først og fremst innen høytalere det er gyldig, jo mere komplisert et produkt blir, jo større må bedriften bli, for å lage det billig. Det er jo de små ekstremt dyre produsentene av den dyreste hig end et bevis for i den andre enden av skalaen).
     

    totalpetrol

    Fersking
    Ble medlem
    15.04.2006
    Innlegg
    4
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    2
    Hei

    Springer på denne tråden. Jeg har hatt en del grej gjennom tiden og hørt litt grej omkring. Vanlig high-end blir aldri high-end for meg på nær noe digitalt utstyr, noen få forsterkere og høytalere. Pick up og tonearmer køper man selvklart, har selv Kondo IO som favorit her, selv om den er farget som få. En billig Benz Gold gjør det dog veldig godt også synes jeg.

    Lyd er som bekjent individuelt, men de fleste produsenter fokuserer på færdige løsninger, plug and play. Det er så vidt ok, men vi snakker da kompromisser. Lyd må tilpasses rummet og lyd må behandles etter rummet. Noe av det beste jeg har hørt av vanlige produkter er Lyngdorf med vanlige høytalere. Med gode DIY subs med et Q på max. 0.6 og gode fronthøytalere, gjerne med magnesium eller beryllium, da kunne det bli helt fantastisk. Og en seriøs rørforstærker til fronten, som kan "sminke" Lyngdorf prosessorens litt digitale klang og bidra med litt liv og "naturlighet". Slik ville vel koste under 100K, men krever da litt forstand og DIY erfaring. Likevel ville slutt resultatet bli noe nær nirvarna. Til dem som liker Garrard 301, da må jeg sie, at Garrard spiller fantastisk bra, men prøv også Lenco 75. Den er faktisk ennå bedre konstruert og kanskje bedre?

    Av vintage utstyr er B&O er MS 120/150 blant det beste av den slags til billig penger, påregn ca. 1000 - 3000 settet. Jeg vil mene at det blir vanskelig å finde et sæt nye høytalere til under 100K som spiller bedre enn MS150. Og så er denne høytaler næsten faseliniær - og det høres!
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Har selv testet Parasound A21 i eget oppsett, men den måtte se seg slott på alle områder av mine Holton monoblokker.
    Den ble testet på Infinity RS2B, så den ble satt skikkelig på prøve hva gjelder strøm levering.

    Så da er vel Holton sine forsterkere betalbare og i verdensklasse :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn