Verdensbildet til ateister og agnostikere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Debattsidene til Vårt Lands verdidebatt.no er å anbefale, og heldigvis på en annet nivå enn "religionsdebattene" på HFS. Blir litt matt av de som trår vannet hele tiden uten å kommer videre...
    Vår Land er jo utelukkende en propagandaavis for kristendom og jesusdyrking, så det er ikke så rart at de som holder til der er såre enig og sitter rundt og synger salmer og holder hverandre i hendene og er så enige og varsomme. Å diskutere virkeligheten der er vel som å prøve diskutere sosialdemokratiet på Stormfront, rimelig dødfødt.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Man kan tro hva man vil - men det må uansett kunne sies at det må være et slags mirakel at vi i det hele tatt eksisterer.

    Noen satser på at Gud skapte verden - vel, da er spørsmålet: Hvem skapte Gud? Guds Gud, kan hende? OK -hvem skapte ham (eller henne?). O.s.v. o.s.v. Gud har alltid vært der - men hva var FØR alltid?

    Andre satser på Big Bang - og da er spørsmålet: den materien og den energien som gjør at vi eksisterer, hvor kommer DEN fra? Den har alltid vært der. Igjen - hva var FØR alltid?

    Ikke til å forstå - okke som....
     

    roesok

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    74
    Vi har litt forskjellig utgangspunkt, og du forventer tydeligvis at jeg skal se på dine fantasier som annet enn fantasier, og se at dine fantasier er mye mye mer virkelig enn fantasiene til alle de andre religiøse med andre figurer de dyrker.
    Nettopp. For deg fantasier, for meg ikke fantasier. Vil nok allikevel påpeke, med all respekt, at det er vesentlige skiller mellom å tro på Jesus og Ganesh.

    Jesus er, på tross av dine antagelser om en fantasifigur, iflg. de fleste historieforskere en historisk person.

    Er da mer tvilsom til Ganesh historiske troverdighet:
    Ganesha er sønn av Shiva og Parvati. Ganesha ble født i Indiahttp://no.wikipedia.org/wiki/Indiada Shiva ikke var til stede. Da Shiva kom hjem, fant han Ganesha foran huset og han ville ikke slippe Shiva inn. Shiva visste ikke at han hadde en sønn og kappet hodet av Ganesha. Parvati fortalte Shiva at Ganesha var sønnen deres, og Shiva bestemte seg for å lete etter et nytt hode blant dyrene. Men Parvati hadde ett krav. Shiva måtte love å ikke ta hodet til et dyr der moren til dyret ville sørge over det. Shiva vandret lenge, en dag kom han over en elefantunge som lå ved sin døde mor. Shiva tok dermed elefantungens hode, siden moren ikke ville sørge over det. Derfor har Ganesha elefanthode. (Wikipedia)
     

    roesok

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    74
    Vår Land er jo utelukkende en propagandaavis for kristendom og jesusdyrking, så det er ikke så rart at de som holder til der er såre enig og sitter rundt og synger salmer og holder hverandre i hendene og er så enige og varsomme. Å diskutere virkeligheten der er vel som å prøve diskutere sosialdemokratiet på Stormfront, rimelig dødfødt.
    Feil igjen. De som diskuterer der er ikke såre enig og sitter rundt og synger salmer og holder hverandre i hendene og er så enige og varsomme. Du har tydeligvis ikke fulgt med debattene der. verdidebatt.no er et åpent debattforum der Deph, som har fasiten på virkeligheten, er hjertelig velkommen til å delta.
    http://www.verdidebatt.no/
     
    Sist redigert:

    Jaerbu

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2003
    Innlegg
    1.581
    Antall liker
    528
    Elvis er fake. Jeg sang elvis sanger lenge før han!
     

    Honkey-Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    385
    For deg fantasier, for meg ikke fantasier. Vil nok allikevel påpeke, med all respekt, at det er vesentlige skiller mellom å tro på Jesus og Ganesh.

    Jesus er, på tross av dine antagelser om en fantasifigur, iflg. de fleste historieforskere en historisk person.
    Jeg er rimelig overbevist om at ordet fantasi er lite dekkende for religiøs overbevisning. Det dreier seg om betydelig mer involverende fenomener, der det ubevisste jeg'et møter det bevisste på en måte som oppleves 100% virkelig. Det er en dyp, indre overbevisning, som arter seg som en visshet. Det som uroer meg en smule i diskusjonen, er at akkurat dette poenget nærmest overses som uinteressant, selv om det er svært sannsynlig at det er selve forklaringen. De religiøse føler (forsåvidt naturlig nok) intet behov for å verdievaluere sin overbevisning, for den kjennes ikke som noen form av påfunn, den oppleves sterkt, trygt og åpenbart som en tilført sikkerhet fra noe som er sterkere og større enn alt annet vi kjenner til. En slags ankerfeste i noe uendelig. Jeg kan anbefale Hr Gjestemedlem å teste det ut ved leilighet ;), det er virkelig en herlig og trygg opplevelse, kan jeg love. Dog tror jeg nok ikke den ER mer virkelig enn fantasier, det bare virker sånn!

    Honkey
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg er rimelig overbevist om at ordet

    fantasi er lite dekkende for religiøs overbevisning. Det dreier seg om betydelig mer involverende fenomener, der det ubevisste jeg'et møter det bevisste på en måte som oppleves 100% virkelig. Det er en dyp, indre overbevisning, som arter seg som en visshet. Det som uroer meg en smule i diskusjonen, er at akkurat dette poenget nærmest overses som uinteressant, selv om det er svært sannsynlig at det er selve forklaringen. De religiøse føler (forsåvidt naturlig nok) intet behov for å verdievaluere sin overbevisning, for den kjennes ikke som noen form av påfunn, den oppleves sterkt, trygt og åpenbart som en tilført sikkerhet fra noe som er sterkere og større enn alt annet vi kjenner til. En slags ankerfeste i noe uendelig. Jeg kan anbefale Hr Gjestemedlem å teste det ut ved leilighet ;), det er virkelig en herlig og trygg opplevelse, kan jeg love. Dog tror jeg nok ikke den ER mer virkelig enn fantasier, det bare virker sånn!

    Honkey
    Opplevelsen og overbevisningen og hvor virkelighetstro det virker kan nok være noe som skiller en uskyldig dagligdags fantasi fra en religiøs en. Det at de som har den ikke anerkjenner den som en fantasi er jo et viktig skille ja.

    Barn som leker butikk, eller "mor og far", eller cowboy og indianer vet jo at det bare er en lek, selv om de har faste ingredienser og ritualer som skal være med i leken, mens religiøse ikke er bevisst på samme måte om lekens natur.

    Den personlige opplevelsen er jo hovedelementet i de mystiske retningene innen religionene, men de har stort sett ikke så stor utbredelse, og det er mange andre gode muligheter til interessante opplevelser i dagens samfunn, på godt og vondt.

    Men selv om man anerkjenner at fantasien oppleves som virkelig av de religiøse, slutter den da å bli en fantasi og bør kalles noe annet? Endrer det dens natur selv om opplevelsen av den endres?

    Vann slutter jo å være vanlig vann for de kristne hvis en prest kaster et spell på det. Da er det blitt til "holy water" som har helt andre egenskaper... eller har den det? Er det fremdels vann eller er det blitt tryllet om til noe annet og det bare er inne i hodene til de kristne at det er noe annet. For dem er det jo noe annet, og de forholder seg i sin oppfattelse av det på en helt annen måte. Det oppleves forskjellig av dem hvis man forteller dem (eller de regner med) at det er hellig vann man skvetter på dem på en messe, og ikke bare springvann.

    Eller sagt på en annen måte, er det te i koppen til et barn som leker teselskap med tilsynelatende tomme plastkopper?

    te.jpg

    Eller når de kristne har nattverd. Er det menneskekjøtt og blod de fortærer eller leker de bare nå?

    te2.jpeg
     

    roesok

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    74
    Jeg er rimelig overbevist om at ordet fantasi er lite dekkende for religiøs overbevisning. Det dreier seg om betydelig mer involverende fenomener, der det ubevisste jeg'et møter det bevisste på en måte som oppleves 100% virkelig. Det er en dyp, indre overbevisning, som arter seg som en visshet. Det som uroer meg en smule i diskusjonen, er at akkurat dette poenget nærmest overses som uinteressant, selv om det er svært sannsynlig at det er selve forklaringen. De religiøse føler (forsåvidt naturlig nok) intet behov for å verdievaluere sin overbevisning, for den kjennes ikke som noen form av påfunn, den oppleves sterkt, trygt og åpenbart som en tilført sikkerhet fra noe som er sterkere og større enn alt annet vi kjenner til. En slags ankerfeste i noe uendelig.
    Enig i det meste her. Jeg synest også Ole Paus treffer bra i denne:

    Hvem kommer til meg når andre går bort,
    hvem blir igjen?
    Hvem våger se bak alt jeg har gjort,
    og likevel kalle seg venn?
    Hvem orker se meg som den jeg er,
    og elske meg som en sønn?
    Det begynner å bli et liv dette her, det begynner å ligne en bønn.

    Hva var løgn, hva var sant?
    Hvem kan gi svar?
    Jeg ble en tyv, jeg tok det jeg fant,
    og gikk før de så hvem jeg var.
    Jeg gjemte det jeg stjal, i hjertets svarteste dypeste brønn.
    Det begynner å bli et liv dette her, det begynner å ligne en bønn

    Hvem venter på meg, hvem viser vei,
    hvem skal gjøre meg hel?
    Alt jeg flyktet fra gjensøker meg,
    som en gjemlengsel i min sjel.
    Jeg ser hver tåre, hvert blikk, hvert smil, hver latter, hvert rop, hvert stønn.
    Det begynner å bli et liv dette her, det begynner å ligne en bønn

    Hvem vil ta meg inn til seg, når det blir kaldt,
    hvem vil si: du er av meg – jeg elsker din sjel gjennom alt.
    Hvem orker å se meg som den jeg er,
    og elske meg som en sønn?
    Det begynner å ligne et liv dette her, det begynner å bli en bønn
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg er veldig glad i Ole Paus Roesok. Poesi er generelt fine greier, men å bruke det som et slags argument i denne tråden?
     

    roesok

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    74
    Jeg er veldig glad i Ole Paus Roesok. Poesi er generelt fine greier, men å bruke det som et slags argument i denne tråden?
    Ikke noe argument, mitt poeng er han her treffer godt med en kristendomsforståelse jeg føler treffer strenger som ikke alltid så lett kan forklares rasjonelt. Hjertet har en forstand som forstanden ikke forstår.

    Når vanlige argumentet ikke strekker til er poesi, musikk, malerkunst ofte egnede middel. Poesi skal være vinduer, ikke speil.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Poesi er generelt fine greier, men å bruke det som et slags argument i denne tråden?
    Til Lags aat alle kann ingen gjera;
    det er no gamalt og vil so vera.
    Eg tykkjer stødt, at det høver best
    aa hjelpa den, som det trenger mest.


    Og kor du bryggjar og kor du bakar,
    d'er alltid ein, som det ikkje smakar;
    og naar den eine daa gjerer Rop,
    so ropar sidan den heile Hop.

    D'er mange nog, som vil Domar vera
    og læ aat alt, som dei andre gjera.
    Og Lyte finna dei rundt i Kring,
    og sjølve gjera dei ingen Ting.
     

    roesok

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    74
    Poesi er generelt fine greier..
    Et til av Ivar Aasen, og som også har relevans til denne tråden:

    Me høyra stundom so stort eit Ord
    um alt, som Folk tykkjast vita
    um Liv og Lagnad, um Himmel og Jord
    og alt, som Mann kan gita.
    Eg ottast, alt, som me vita fullt,
    er litet mot alt, som fyr' oss er dult.

    Eit Frækorn fell av eit Tre i Mold,
    det sjølv til eit Tre seg lagar
    med diger Stuv og med fager Koll,
    som høgt i Vinden svagar.
    Kven vilde vel tru, naar han ikkje saag,
    at all den Kraft inn-i Frækornet laag?

    Me sjaa kring um oss eit Liv so rikt,
    i tusund Skap det seg rører.
    Det unge Dyr er det gamle likt,
    og lystigt sitt Liv det nører.
    Kvat er detta Livet? Kor kom det der,
    og kvar verd det av det, naar ut det fer?

    Me sjaa ei Sol, som sender oss Dag
    og jamstødt søkker og spretter.
    Det gjenger kvart Aar med same Lag,
    med Vaar og Sumar og Vetter.
    Kor lenge gjekk det vel so som no?
    Kor lenge skal det vel ganga so?

    Me sjaa uti Rømdi so stor ein Kring,
    der Stjernor i Natti yrja;
    og Vetterbrauti stend som ein Ring,
    der framande Himlar byrja.
    Seg, er der vel einstad ein Ende paa?
    Og kvat er so utanfyr' Enden daa?

    Nei, vesle Vitet det rekk ikkje til.
    Ei Tru maa stydja upp-under, -
    ei Tru, som trøysta og styrkja vil
    i myrke, stormande Stunder.
    Eg vonar, den Viisdomen hjelper mest,
    som med slik ei Tru kunde semjast best.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Ehhh... Jeg trodde dette var tråden hvor dere endelig skulle slå hull i myten om at gud ikke finnes.....

    Start gjerne en tråd med dikt, eller let opp en gammel. Det finnes sikkert en drøss.
     

    roesok

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    74
    Hvis du ikke makter å bevise guds eksistens, hvorfor ikke?
    Nei, jeg makter ikke å bevise det. Like lite som du kan motbevise.

    Så da tar vi litt poesi og kloke ord i stedet. Først tidligere nevnte C. S. Lewis med et sterkt dikt han skrev etter store personlige tap:


    As the Ruin Falls

    All this is flashy rhetoric about loving you.
    I never had a selfless thought since I was born.
    I am mercenary and self-seeking through and through:
    I want God, you, all friends, merely to serve my turn.

    Peace, re-assurance, pleasure, are the goals I seek,
    I cannot crawl one inch outside my proper skin:
    I talk of love --a scholar's parrot may talk Greek--
    But, self-imprisoned, always end where I begin.

    Only that now you have taught me (but how late) my lack.
    I see the chasm. And everything you are was making
    My heart into a bridge by which I might get back
    From exile, and grow man. And now the bridge is breaking.

    For this I bless you as the ruin falls. The pains
    You give me are more precious than all other gains.

    ...........

    I vår søken etter at alt skal måles, veies og vitenskapelig bevises kan vi også ta men noen kloke ord av Albert Einstein:
    “The most beautiful experience we can have is the mysterious. It is the fundamental emotion that stands at the cradle of true art and true science.


    Whoever does not know it and can no longer wonder, no longer marvel, is as good as dead, and his eyes are dimmed. It was the experience of mystery — even if mixed with fear — that engendered religion. A knowledge of the existence of something we cannot penetrate, our perceptions of the profoundest reason and the most radiant beauty, which only in their most primitive forms are accessible to our minds: it is this knowledge and this emotion that constitute true religiosity. In this sense, and only this sense, I am a deeply religious man.”
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Hvis du ikke makter å bevise guds eksistens, hvorfor ikke?
    Enkelt. Da ville hele trosbegrepet forsvinne. For ikketroende er ikke dette begrepet nødvendig og man kan forholde seg til kun vitenskapelige begreper om livets eksistens.
    hva som er rett vil nok ingen finne ut av, og forøvrig, hva folk tror på er uansett uinterresant så lenge det er ok folk synes nå jeg. Har venner som er ateister, muslimer, humanister, svensker, prester og misjonærer.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.400
    Antall liker
    3.183
    Vel...
    Jeg har litt problemer med å forstå hvordan folk kan tro på guder osv.
    Jeg forstår det rett og slett ikke.

    På den annen side, hvis det hjelper en å komme seg gjennom livet,
    så for all del.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Tror de som tror på guder har vel samme problemer med å forstå dem som ikke tror på guder og den slags.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Ser også i tråden at det skrives om feil i bibelen. Nå har det vel seg slik at ting er nedtegnet over 1000 år etter begivenheter skulle finnet sted. Ting har gått på folkemunne i mange generasjoner. Med tanke på vår lemfeldige hukommelse så husker vi vel også kun fragmenter av det våre forfedre fortalte våre foreldre og dernest ble fortalt oss. . Jeg må si at det er en god del begivenhet som er nedtegnet påfallende likt og dermed kan vel Bibelens grunnteser legges til grunn for en tro og ikke bokstavlig.

    Nuvel, når jeg dør finner jeg ut hva jeg skal angre på dersom religion har betydning, eller så finner jeg ikke ut da vitenskapen viste seg å stemme.
     

    Linus

    Medlem
    Ble medlem
    06.11.2005
    Innlegg
    48
    Antall liker
    0
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Det er klart det er tilgivelig å ta feil i fremstillingen av hendelser som ligger svært langt tilbake i tid. Det er alltid menneskelig å feile; spesielt i spørsmål der forfedre angivelig er øyenvitner. Men et stor problem oppstår allikevel hvis man ser seg nødt til å holde fast på at det man leser, ord for ord skriver seg fra en ufeilbarlig Gud.
     

    roesok

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    74
    Nå har det vel seg slik at ting er nedtegnet over 1000 år etter begivenheter skulle finnet sted.
    Med min begrensede bibelkunnskap så er vel ikke dette helt riktig. Når det gjeler GT så er det naturlig nok mye usikkerhet om når de forskjellige tekstene ble skrevet, men fra Dødehavsrullene, som ble funnet mellom 1947 og 1956, er det bevart tallrike dokumenter og fragmenter av tekster, blant annet fra Det gamle testamente. Ved paleografi og kjemiske tester, C14, har man funnet enkelte av tekstene til å være fra ca. år 250 f.Kr. til ca år. 65 e.Kr. Alt i alt er det funnet mer eller mindre intakte rester etter ca. 825-870 tekstruller, og omkring en tredjedel av fragmentene er bibelske.

    NT er representert med over 5 000 tekstfunn på gresk fra antikken, og over 8 000 på andre språk. Den bibelske teksten er dermed mer rikholdig bevart enn for eksempel Homer. Det er vanskelig å datere det tidligste tekstvitnet til NT, men det er bred enighet om at den såkalte John Rylands-papyrus eller P52, som inneholder et stykke av Johannesevangeliet, kan dateres til ca. 125 e.Kr., noe som gjør den til det tidligste allment anerkjente tekstvitnesbyrd til NT. Kan P52 dateres til denne tiden, må selve Johannesevangeliet nødvendigvis vere skrevet før, og Johannesevangeliet regnes vanligvis for det seneste av de fire evangeliene. Markus-, Matteus- og Lukasevangeliet dateres normalt til perioden 60-90 e.Kr., Johannesevangeliet til 90-100, mens Pauli brev normalt dateres til tiden omkring år 50. Resten av brevene dateres normalt til mellom 60 og 100, og noen daterer de siste skriftene til 135 e.Kr. (fra Wikipedia)

    Bibelen - Wikipedia
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    At noen velger å se bort fra overnevnte er selvsagt deres valg. Det at ikke troende velger å tolke like bokstavlig for å finne argumentasjon oppfatter jeg dog som like klønete og kunnskapsløst og deres argumenter har svært liten verdi i mine øyner.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Med min begrensede bibelkunnskap så er vel ikke dette helt riktig. Når det gjeler GT så er det naturlig nok mye usikkerhet om når de forskjellige tekstene ble skrevet, men fra Dødehavsrullene, som ble funnet mellom 1947 og 1956, er det bevart tallrike dokumenter og fragmenter av tekster, blant annet fra Det gamle testamente. Ved paleografi og kjemiske tester, C14, har man funnet enkelte av tekstene til å være fra ca. år 250 f.Kr. til ca år. 65 e.Kr. Alt i alt er det funnet mer eller mindre intakte rester etter ca. 825-870 tekstruller, og omkring en tredjedel av fragmentene er bibelske.

    NT er representert med over 5 000 tekstfunn på gresk fra antikken, og over 8 000 på andre språk. Den bibelske teksten er dermed mer rikholdig bevart enn for eksempel Homer. Det er vanskelig å datere det tidligste tekstvitnet til NT, men det er bred enighet om at den såkalte John Rylands-papyrus eller P52, som inneholder et stykke av Johannesevangeliet, kan dateres til ca. 125 e.Kr., noe som gjør den til det tidligste allment anerkjente tekstvitnesbyrd til NT. Kan P52 dateres til denne tiden, må selve Johannesevangeliet nødvendigvis vere skrevet før, og Johannesevangeliet regnes vanligvis for det seneste av de fire evangeliene. Markus-, Matteus- og Lukasevangeliet dateres normalt til perioden 60-90 e.Kr., Johannesevangeliet til 90-100, mens Pauli brev normalt dateres til tiden omkring år 50. Resten av brevene dateres normalt til mellom 60 og 100, og noen daterer de siste skriftene til 135 e.Kr. (fra Wikipedia)

    Bibelen - Wikipedia
    Der lærte jeg noe nytt. Takk. Har dog alltid hørt 1000 år ca, men er vel ikke interessert meg nok til å bry meg stort. 60-90 år er uansett så lang tid at det umulig kan bli annet en blomstrende fabeler eller?
     

    roesok

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    74
    Der lærte jeg noe nytt. Takk. Har dog alltid hørt 1000 år ca, men er vel ikke interessert meg nok til å bry meg stort. 60-90 år er uansett så lang tid at det umulig kan bli annet en blomstrende fabeler eller?
    Tja, vi kjenner vel til hva som skjedde av betydning under 2. verdenskrig...
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Så du mener at 60-90 år ikke er mye for et folk som i stor grad måtte være analfabeter med kort levealder, og de som kunne skrive må ha hatt et rimelig begrenset ordforåd? Ikke kunne de støtte seg til wikipedia, tv , radio, kritisk og ukritisk litteratur heller. I tillegg så må man tro at de fleste faktisk aldri hadde hørt om eller sett Jesus og neppe noen som helst grunn til å forholde seg til disse historiene. Så legger man til de utbroderinger som må ha kommet i etterkant, så tar vi oversettelsene som blir feil og bygget videre på. Feilkildene er svært mange.

    Andre verdenskrig ser jeg ingen relevans til her må jeg innrømme da vi hele tiden har kunne støtte vår kunnskap til flere medier. Skulle jeg kun ha forholdt meg til det jeg kjenner av egen familie så vet jeg nok om livet på grini til å ane en brøkdel av hvordan det egentlig var. Jeg vet nok om krigseilere til å aldri ha hørt et ord om det, morfar har aldri nevt, eller ønsker å ha nevt med et eneste ord. Så mine nedtegnelser ville blitt grini var fælt og det å være krigseiler må ha vært værre for noen da det ble aldri nevnt med et ord og kun møtt med dystre blikk.
     

    roesok

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    74
    Så du mener at 60-90 år ikke er mye for et folk som i stor grad måtte være analfabeter med kort levealder, og de som kunne skrive må ha hatt et rimelig begrenset ordforåd? Ikke kunne de støtte seg til wikipedia, tv , radio, kritisk og ukritisk litteratur heller. I tillegg så må man tro at de fleste faktisk aldri hadde hørt om eller sett Jesus og neppe noen som helst grunn til å forholde seg til disse historiene. Så legger man til de utbroderinger som må ha kommet i etterkant, så tar vi oversettelsene som blir feil og bygget videre på. Feilkildene er svært mange.

    Andre verdenskrig ser jeg ingen relevans til her må jeg innrømme da vi hele tiden har kunne støtte vår kunnskap til flere medier. Skulle jeg kun ha forholdt meg til det jeg kjenner av egen familie så vet jeg nok om livet på grini til å ane en brøkdel av hvordan det egentlig var. Jeg vet nok om krigseilere til å aldri ha hørt et ord om det, morfar har aldri nevt, eller ønsker å ha nevt med et eneste ord. Så mine nedtegnelser ville blitt grini var fælt og det å være krigseiler må ha vært værre for noen da det ble aldri nevnt med et ord og kun møtt med dystre blikk.
    Selvsagt hadde de ikke massemedia til å dokumentere hendelser som idag. Men begivenhetene som evangeliene forteller om var så dramatiske, og mange opplevde de, og fortalte videre. En del ble sikkert også nedtegnet i samtiden. Opplever vi selv skjellsettende begivenheter så husker vi gjerne dem og kanskje også det viktigste som ble sagt. Og det er flere fortattere i Bibelen som omtaler det samme. Ikke alltid helt overens, og en kan også finne ting de ikke omtaler likt. Det siste tolker jeg som et utslag av troverdigheten og at formidlingen av disse gamle skriftene er ekte. Bibel-oversettelser til alle tider er nok klar over en del uverenstemmelers i skriftutvalget, allikevel tar de det med. Uansett så handler dette om en har tro og tillit til hovedbudskapet i disse skriftene. Er det fabler og oppdiktede eventyr der en smører litt tykt på? Jeg tror de er troverdige og sanne.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    216
    Sted
    Alltid lofotværing
    Fører dette noen steder, da? Slik jeg ser det, ender man opp med tro eller ikke tro, og noen nyanser mellom disse to. Hvorfor kan ikke de som tror, bare gjøre det og de som ikke tror - eller tviler, få gjøre det - uten at vi skal ende opp med å rive hodene av hverandre? For det er jo nettopp det som har skjedd, siden korsfarernes tid og faktisk også før det. Om det finnes en allmektig makt, er det ikke samme makten man snakker om uansett, enten det dreier seg om muslimer, muhammedanere, hinduer, kristne eller hvilken trosretning man tilhører? For ikke å snakke om katolikker og protestanter - de har jo sloss og sprengt hverandre i lufta i flere tiår. Hvorfor??

    Veldig mange diktatorer og despoter masjerer og myrder for fote "i Guds navn". Hvordan er det mulig?


    Som tidligere sagt / skrevet, ser jeg ikke særlig grunn til å betvile at det har eksistert en tømmermann som het Jesus. Jeg tror at han var en opprører, en som hadde sett seg lei på romernes ondskap, vold, undertrykking og myrderier. Han hadde også sett seg lei på overklassens måte å utnytte situasjonen på, enten det var de lærde eller datidens såkalte geistlige dette gjaldt. Han samlet folk rundt seg, og begynte å snakke om hvordan man kunne bli kvitt styggedom, undertrykkelse osv. I herskerklassen og blant deres tjenere, ble dette sjølsagt sett på som oppvigleri, og det måtte slås ned på før opprøret rakk å spre seg. Derfor ble Jesus dømt og henrettet. Blant hans tilhengere ble tankene om martyreriet, oppstandelsen og verdens frelse skapt. Dette har blitt så godt gjenfortalte historier at de lever den dag i dag.

    Jeg har ingen problemer med å tro at opprøreren og rebellen Jesus har eksistert. Det som er baksiden av denne medaljen, er at presteskapet og de herskende til enhver tid, har omskrevet og "justert" på skriftene for å kunne undertrykke, utbytte og myrde folk. De har uten å blunke slaktet såkalte vantro, drept og undertrykket urbefolkninger, andre etniske grupper og folkeslag, ødelagt andre kulturer, samfunn og nasjoner. Det pågår den dag i dag, og kommer til å fortsette lenge etter at vi har vandra ut av tiden. Hvorfor har det blitt sånn? Var det dette Jesus ville? Jeg tror ikke det.
     

    Linus

    Medlem
    Ble medlem
    06.11.2005
    Innlegg
    48
    Antall liker
    0
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Forstanden har en forstand som hjertet i en god del tilfeller ikke ønsker å forstå.

    Derfor velges blåbærturene i stedet.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Tja, vi kjenner vel til hva som skjedde av betydning under 2. verdenskrig...
    Så det er dette som er sannhetsprinsippet ditt i diskusjoner? Hmm, husk bare at det er seierherren som skriver historien.
    Dra dette over mot sannhetsnivået i bibelen som en analogi - og tenk at dagens oppfatning av bibelhistorien kanskje har lidd samme skjebne; skrevet av "seierherrene" eller bibelen er satt sammen av passende stykker av ettertidens herskere...?

    Jeg bare undrer meg....
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Du holder stand, roesok - det må jeg si!

    Et lite innkast fra sidelinjen fra meg. Ikke det at jeg er muslim og islamist og leser koranen - eller kristen og leser bibelen, men det er givende å lese fakta om forholdet mellom bibelen og koranen!

    Det ville vært "baskt" gjort av en kristen å lese følgende:
    Islam Reviewed in Norwegian
    Jeg leser for tiden Koranen.
    Fin link foresten
     

    Honkey-Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    385
    Tja, vi kjenner vel til hva som skjedde av betydning under 2. verdenskrig...
    Poenget forblir det samme. Mye av det som hendte på 1940-tallet kan dokumenteres og dermed etterprøves. Dersom noen nå begynner å hevde at Hitler sto opp fra de døde og gikk gjennom den låste bunkersdøra for så å vise seg for sine nærmeste underordnede, er sjansene store for at folk flest ville himlet litt med øynene.
    La meg ta en selvopplevd historie som kan beskrive litt om skrøpeligheten i muntlig overføring av historier. For ca 30 år siden ble min bror utsatt for en ulykke, og det holdt på å gå ordentlig galt med hjertestans og hele pakka. Som en av de nærmeste hadde jeg god oversikt over hendelsesforløpet slik det ble fremstilt av de invorlverte, min bror inkludert. Når jeg nå, 30 å senere, gjenfortalte min nårværende oppfatning av hva som hadde hendt før, under og etter ulykken, holdt brutter på å flire på seg brokk, det var jo knapt noe som stemte! På det tidspunkt dette hendte var jeg over 20, så det var ikke bildene i et barns sinn vi prater om, heller. Men i dag, etter ca 30 år, fullstendig uten overføring fra en person til en annen, er oppfatningen hos min bror og meg selv fullstedig forskjellige! Og enda kan noen i sin villeste fantasi innbille seg at historiene fortalt om personen Jesus er i nærheten av korrekt! Dette faller på sin egen urimelighet. Om du ikke tror meg, sjekk ut nyere forskning på vitner til kriminalitet, og se hvor etterrettelig det er. Mennesket er håpløst hva angår korrekt persepsjon og senere formidling av virkeligheten. Slik er det, dessverre, og de religiøse vil bare ikke innse det.

    Honkey
     

    Honkey-Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    385
    Mer om vår persepsjon av virkeligheten, godt hjulpet av tidligere nevnte magiker Dynamo. En ting er at unge frk. Natalie Imbruglia er så vakker at hun er verdt hele showet alene, noe annet er at magikeren "skaper liv" ut av så å si ingenting. Få Jesusen deres til å gjøre det der etter ham!

    DYNAMO With Natalie Imbruglia - YouTube

    Honkey
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.518
    Antall liker
    9.668
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    I tillegg er tekstene fortolket, oversatt, beskåret og utsatt for ulike politiske kompromisser gjennom hundrevis av år.
    Treenigheten ble innført som begrep på et kirkemøte om jeg husker rett.
    Treenighten
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Poenget forblir det samme. Mye av det som hendte på 1940-tallet kan dokumenteres og dermed etterprøves. Dersom noen nå begynner å hevde at Hitler sto opp fra de døde og gikk gjennom den låste bunkersdøra for så å vise seg for sine nærmeste underordnede, er sjansene store for at folk flest ville himlet litt med øynene.
    La meg ta en selvopplevd historie som kan beskrive litt om skrøpeligheten i muntlig overføring av historier. For ca 30 år siden ble min bror utsatt for en ulykke, og det holdt på å gå ordentlig galt med hjertestans og hele pakka. Som en av de nærmeste hadde jeg god oversikt over hendelsesforløpet slik det ble fremstilt av de invorlverte, min bror inkludert. Når jeg nå, 30 å senere, gjenfortalte min nårværende oppfatning av hva som hadde hendt før, under og etter ulykken, holdt brutter på å flire på seg brokk, det var jo knapt noe som stemte! På det tidspunkt dette hendte var jeg over 20, så det var ikke bildene i et barns sinn vi prater om, heller. Men i dag, etter ca 30 år, fullstendig uten overføring fra en person til en annen, er oppfatningen hos min bror og meg selv fullstedig forskjellige! Og enda kan noen i sin villeste fantasi innbille seg at historiene fortalt om personen Jesus er i nærheten av korrekt! Dette faller på sin egen urimelighet. Om du ikke tror meg, sjekk ut nyere forskning på vitner til kriminalitet, og se hvor etterrettelig det er. Mennesket er håpløst hva angår korrekt persepsjon og senere formidling av virkeligheten. Slik er det, dessverre, og de religiøse vil bare ikke innse det.

    Honkey
    Tja....
    Noe av det interesante med Bibelen er at den har mange bidragsytere,tekstene er skrevet i ulike epoker i historien,og vi ser at ordene er skrevet av mennesker med ulik bakgrunn og personlighet,likevel har Bibelen den rødeste tråden jeg har sett i noen bok . Hadde for eksempel du,broren din og foreldre osv, fortalt historien,så hadde man nok fått et greit inntrykk av hva som skjedde.Tror du ikke?

    Slik Jesu displer kom storøyd tilbake etter sine første rundturer med å preke budskapet og tro på Jesu helbredende kraft med synlige resultater,slik er det også for de som tror idag.Mirakler følger troen,de beviser at Jesu ord var og er evige sannheter,og at Han lever.
    Man kan ikke stå på siden og bevise eller motbevise Guds eksistens,det må taes et aktivt valg i tro for å se Gud.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn