Vennetråd Wiim Streamer's

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    Hei,er det noen som har testet WIIM Mini på IOS eldre enn 10 som det står at man må ha? Har en gammel Ipad Mini med IOS 9.35 Hadde vært kjekt å kunne brukt denne,e ikkje int å bruke telefonen til det.
     

    ole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.01.2004
    Innlegg
    768
    Antall liker
    112
    Sted
    Bærum
    Er det noen som har hatt både Mini og Pro og som dermed vet om Pro takler bedre enn det Mini gjør andre Toslink kabler enn den tynne som følger med Mini? Tenker på seriøse Toslink kabler fra anerkjente produsenter.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.395
    Antall liker
    1.282
    Sted
    Horten
    Har både Mini og Pro. :cool:
    Begge takler selvsagt glittrende den medfølgende optiske kabel, kabler fra MonsterCable og Clicktronik.
    Pro står idag koblet med medfølgende kabel, Mini'n med en kort tass fra Clicktronic.

    Men noe sier meg at ingen av de kablene betraktes som kabler fra "seriøse annerkjente produsenter" av de som er på kabelkjøret.😁
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    867
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    1
    Har prøvd tre kabler på Mini. Den medfølgende takler 24/192, men det gjør ikke de to andre. Hva det kommer av vet jeg ikke, men som nevnt er kontakten i Mini noe romslig, så kabelen sitter litt løst. De andre kablene er fra Biltema og Belkin, mao rimelige.
     

    ole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.01.2004
    Innlegg
    768
    Antall liker
    112
    Sted
    Bærum
    Takk for svar. Mitt poeng var også at jeg ikke forventer at AliExpress/Ebay saker til 5 USD skulle passe, derfor jeg presiserte det som " seriøse Toslink kabler fra anerkjente produsenter." Her burde vel mange produsenter passe inn. Som for annet koblingsutstyr så finnes det vel en standard, både elektrisk og mekanisk for Toslink vil jeg tro, derfor litt pussig at Mini ikke liker særlig mye annet enn sin egen kabel.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.826
    Antall liker
    952
    skulle tro det, men merker fortsatt litt forskjell i størrelse på noen RCA bøssinger også :p
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.395
    Antall liker
    1.282
    Sted
    Horten
    Mye rart i kabler. Ofte er det enkleste også best.:cool:

    Akkurat her nå så spiller Wiim Mini flotte 192/24 hires låter fra Qobuz, hvor Mini henger i Toslink kabelen ned bak stereobenken.😊
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.361
    Antall liker
    35.095
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har testet pro ut med aux, altså med den innebygde dacen?
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.191
    Antall liker
    1.065
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har testet pro ut med aux, altså med den innebygde dacen?
    Har ikke prøvd Pro selv, men er det ikke konstatert at den har samme DAC-chip og analogdel som Mini?
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.669
    Antall liker
    7.751
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Noen som har testet pro ut med aux, altså med den innebygde dacen?
    Nei har ikke testet HoJ, men i et ekstraoppsett hvor man ikke har veldig audiofile hensikter så er det sikkert godt nok :)

    Har ikke prøvd Pro selv, men er det ikke konstatert at den har samme DAC-chip og analogdel som Mini?
    Jo det er riktig det Karl Erik, i alle fall når det gjelder chip.
    WiiM begrunnet det i et intervju med at de aller aller fleste uansett ville koble den til en ekstern DAC, og at det derfor ikke hadde vært nok å oppgradere den analoge biten litt fra Mini. Er enig i begrunnelsen der, de måtte nok laget WiiM Pro flere ganger dyrere dersom det skulle være en reel sjanse for at folk ville brukt de analoge utgangene.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.669
    Antall liker
    7.751
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Ikke voldsomt mye nytt, men er vel de første bildene jeg har sett av innsiden.

    :
    53E9840C-430C-4282-8E06-22AEAC89D6EC.jpeg


    Nærbilde digitaldel:
    77A3F1BE-DC98-475C-B265-C5FE8CDA869C.jpeg
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.669
    Antall liker
    7.751
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Rent fysisk ser analogdelen litt forbedret ut (selv om DAC-chip er den samme) enn det som får plass inni en Mini @Karl_Erik :

    3E6187E5-3C83-4379-AC82-A9D2D5659274.png
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.252
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Bestilte WiiM mini i dag, skal bruke den koblet mot DACen i min Sony MDS-JA30ES, (bruker da bare Sonyen som en DAC) skal bli artig å teste en 25 år gammel DAC mot mer moderne saker.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.395
    Antall liker
    1.282
    Sted
    Horten
    Linkplay som står bak Wiim, sier de jobber som underleverandør/partner med/til mange kjente fabrikanter. Er nok sånn verden har blitt.

    Om sammenheng eller ikke, så er det jo litt artig at min Netgear Orbi router helt av seg selv markerer min Wiim Pro som merke Yamaha. 🤔
     

    ole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.01.2004
    Innlegg
    768
    Antall liker
    112
    Sted
    Bærum
    Nå har jeg fått lyttet en del timer og sammenlignet med Chromecast Audio (CA). (Bruker den bare som streamer, har ekstern DAC)
    Dette er nok den rimeligste oppgraderingen jeg har gjort noensinne som har gitt stor forbedring. Skal ikke begi meg ut på synsing om hva som kan være årsakene til at Mini er så mye bedre enn CA, men lydmessig er det særlig 2 forhold jeg merker meg. Vel og merke på gode innspillinger, dårlige innspillinger er som før, verken bedre eller verre.

    1. Et mer akustisk preg på musikken, det jeg opplever som slitsom diskant og "metall-aktige kanter" i musikken er betydelig redusert. Spesielt er dette hørbart på gode innspillinger av strykere, i sær på solospill der jeg nå kan spille mye høyere uten at de slitsomme "metall-kantene" gjør seg plagsomt gjeldende.

    2. I symfonisk musikk er det lettere å skille de ulike instrumentgrupper, og for eksempel pizzicatospill i cellogruppen står klarere fram mot f.eks. blåsere, med CA ble dette mer grøtete. Som en følge av dette er symfonisk musikk blitt mer gjennomsiktig og det er lettere å følge de ulike linjene i musikken. Og som i pkt. 1 kan det spilles høyere før det "vrenger".

    Jeg har byttet ut "mobil-laderen" og bruker en regulert ringkjerne 5V strømforsyning, om dette betyr noe for lyden aner jeg ikke, men har ikke orket kjøre sammenlignende testing av det.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.252
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Og I dag kom WiiM minien i posten, koblet den medfølgende optiske kabel til min JA30ES, satt audioinnstillingene på 44.1 og 16 bits i oppsettet på minien og startet opp. Bruker Spotify connect. Etter å ha hørt på noen låter av Vaya Con Dios så kan jeg konkludere med at Wiim Mini sammen med en god gammel DAC låter fortreffelig. Så hvis det er noen her som har en god gammel Minidisc eller DAT fra nittitallet liggende å slenge og har lyst til å streame med overraskende bra resultat så er det bare å si: løp og kjøp en WiiM. Og til dere som ikke har noe gammelt liggende så er det bare å kjøpe en WiiM likevel. :D Passer til alle anlegg og Dacer i alle prisklasser. Her har Høvdingen vår virkelig funnet et godt produkt. Gratulerer:)(y)
     
    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.361
    Antall liker
    35.095
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Bruker WiiM Pro sammen med Topping e30ii i et anlegg der resten består av Rega Brio-r og Klipsch rp-160m låter fortreffelig.
    20230606_165621.jpg
    20230606_165559_copy_7398x5548.jpg
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.826
    Antall liker
    952
    virker mini hos dere? får ikke koblet på over spotify connect samme hva jeg gjør. hverken fra stasjonær pc, laptop eller mobil. har restartet twice. kommunikasjon gjennom appen virker. som vanlig så snart en hifi dataenhet kommer inn så skjer det noe rart :ROFLMAO:
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.252
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    virker mini hos dere? får ikke koblet på over spotify connect samme hva jeg gjør. hverken fra stasjonær pc, laptop eller mobil. har restartet twice. kommunikasjon gjennom appen virker. som vanlig så snart en hifi dataenhet kommer inn så skjer det noe rart :ROFLMAO:
    Fungerer bra her.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ufo

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.826
    Antall liker
    952
    ok, prøvde connect mellom stasjonær og laptop, virker ikke det heller. så er vel noe feil fra spotify. my bad.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.252
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    ok, for å teste så satt jeg på stasjonær og laptop og prøvde connect mellom de, virker ikke det heller. så er vel noe feil fra spotify.
    Jeg vet ikke riktig hvordan du gjør det, men jeg kan jo forklare hvordan jeg går frem. Jeg bruker ikke WiiM appen. Jeg åpner Spotify, starter en låt og velger deretter at den skal connecte med WiiM mini. Det fungerer.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ufo

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.826
    Antall liker
    952
    joda, er det jeg gjør. bare sjekket at den mottar info via appen. er nok en feil fra spotify. var litt for utålmodig og fyller opp her istedenfor å dobbelsjekke :LOL:
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.361
    Antall liker
    35.095
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Sliter fremdeles med at WiiM Pro låser seg hvis den har stått i ro en stund.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.669
    Antall liker
    7.751
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Sliter fremdeles med at WiiM Pro låser seg hvis den har stått i ro en stund.
    Jeg tagget WiiM support i en tråd på forumet deres hvor noen slet med problemet, hvor jeg spurte om det var en fiks ift dette på to-do-lista. Men foreløpig har de ikke svart meg. Var vel 2-3 dager siden. Kan ikke tro det er veldig omfattende å gjøre noe med.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.361
    Antall liker
    35.095
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    En annen ting, kan jeg bruke musikk som jeg har liggende på roon-rock på WiiM? Den finner i hvert fall ikke musikken selv.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.669
    Antall liker
    7.751
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    En annen ting, kan jeg bruke musikk som jeg har liggende på roon-rock på WiiM? Den finner i hvert fall ikke musikken selv.
    Det snakkes mye om at den er estimert til å bli Roon Ready nå i Q2 eller Q3 2023, så derfor tror jeg ikke du får til det før det er offisielt. Men det er vel førstepri hos WiiM har jeg skjønt (y)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Det snakkes mye om at den er estimert til å bli Roon Ready nå i Q2 eller Q3 2023, så derfor tror jeg ikke du får til det før det er offisielt. Men det er vel førstepri hos WiiM har jeg skjønt (y)
    Er vel bare å bruke Airplay eller Google cast om man ønsker å bruken den med Roon før den blir Roon ready?
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.669
    Antall liker
    7.751
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Er vel bare å bruke Airplay eller Google cast om man ønsker å bruken den med Roon før den blir Roon ready?
    Ja det er jo et godt poeng :) Har ikke Roon selv, så tenkte ikke tanken
    På lokale filer bruker jeg Plex-server som gjør filene tilgjengelig via WiiM-appen. Spiller 24/192 uten problemer.
    Men WiiM-appen gir dog lite meta-info ift Plex sin egen app og det jeg har sett av Roon.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Men får ikke flac-musikken som jeg har på roon-rock...
    ?
    Du aktiverer Airplay eller Google cast under audio i roon og så bruker den den som hvisket som annet roon endpoint. Du kan spille de samme filene som når den er roon ready? Eller missforstod jeg hva du prøver på? (spille flac filer direkte i Wiin appen , ikke fra roon appen).
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.361
    Antall liker
    35.095
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    ?
    Du aktiverer Airplay eller Google cast under audio i roon og så bruker den den som hvisket som annet roon endpoint. Du kan spille de samme filene som når den er roon ready? Eller missforstod jeg hva du prøver på? (spille flac filer direkte i Wiin appen , ikke fra roon appen).
    Fra WiiM-app..
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.669
    Antall liker
    7.751
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Fra WiiM-app..
    Hvis du på mediapcen din kan se filstrukturen din på Rocken over nettverket, så kan det hende du bare kan ha en Plex-server på den ved siden av. Plex er gratis og på hjemmesiden velger man mapper på pcen/nettverket som skal tilgjengeligjøres etter man har opprettet bruker - Aktiver DLNA-server i innstillingene og vipps så dukker den opp under "Home Music Share" i WiiM-appen.

     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.395
    Antall liker
    1.282
    Sted
    Horten
    Tips angående Wiim Pro går offline/dropper av nettverket i StandByMode eller restart fra app:
    Jeg tok igår å slo av alt av IPv6 på nettverket mitt, og nå så kan jeg reboot'e Wim Pro så mange ganger jeg vil fra app, og den kommer tilbake/online hver gang. (med IPv6 på så feiler denne testen så og si hver gang).
    Har satt min i StandbyMode = 5 min nå, skal sjekke litt av og til om den fortsatt er tilstedet på nettet mitt etter som tiden går.
    Men det ser lovende ut mhp at den tåler reboot fra app nå. Fingers crossed. :cool:

    Ser at Wiim Mini har egen setting for IPv6, det mangler Pro. Kanskje en svakhet på Pro der.....🤔

    Edit 20 Juni 2023:
    Da har min Pro stått i standby hele helgen siden fredagen, og den var rett på nå med en test vha Chromecast. (y)
    Det ser dermed ut som hos meg så tåler ikke Wiim Pro å stå på nett med både IPv4 og IPv6.
    Fungerer fint med kun IPv4. (alt dette gjelder kablet nett selvsagt).
     
    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.361
    Antall liker
    35.095
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Finnes det både denne samt egen tråd for Pro? Litt slitsomt..
    Hva tenker du @Høvdingen ?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn