Vennetråd Wiim Streamer's

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.403
    Antall liker
    1.289
    Sted
    Horten
    Ifølge de som har testet den nøye (eks ASR) så er det aller best å bruke Optisk ut fra Mini'n.
    Den innebygde DAC'en er vist OK, men ofte anbefalt å kjøre Optisk og ev Coax (Pro-modellen) ut fra den.
    Begge er bitperfekt (om man har fixed volum ut).

    Viktig å sette opp rett bitrate man ønsker i config på både på selve enheten og i strømme-delen av app'en.
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.115
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Melder meg også inn her. Siden vinyl har vært hovedkilden hadde jeg en CCA før. Er veldig imponert hva den lille rakkeren klarer. Gapless og bitperfekt! Sikler litt på Pro siden det bare er en meter som skal til for kablet nettverk.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.403
    Antall liker
    1.289
    Sted
    Horten
    Jeg vurdere også den Pro-utgaven nettopp pga kablet nett.
    -Ikke at det har vært noe som helst plage med wifi, men kablet er liksom alltid bedre.:cool:
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.369
    Antall liker
    35.116
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Mini’n kom da i en usedvanlig form.. Rund😳 ser ut som noe man har rasket med seg fra Clas Ohlson😄

    Regner med Pro også kan kobles trådløs?
    Må nesten være lettere å lese selv....
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.403
    Antall liker
    1.289
    Sted
    Horten
    Det er også verdt å merke seg at Wiim Mini og Pro blir levert uten strømforsyning. Man må ha en typisk USB-lader liggende for formålet.
    (-Dette i samme gate som de fleste nye mobiltelefoner som også leveres uten lader.)

    Edit:
    Basert på innspill etter originalpost; Det kommer med strømforsyning på Pro-modellen.
    Wiim-Pro-Manual-Snip.png
     
    Sist redigert:

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.166
    Antall liker
    22.686
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Det er også verdt å merke seg at Wiim Mini og Pro blir levert uten strømforsyning. Man må ha en typisk USB-lader liggende for formålet.
    (-Dette i samme gate som de fleste nye mobiltelefoner som også leveres uten lader.)
    Dette stemmer ikke. Jeg fikk Wiim Pro for et par uker siden og det følger med strømforsyning (y)
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.686
    Antall liker
    7.768
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Ja mener å ha lest at Mini leveres uten, men at Pro leveres med strømforsyning :)
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.694
    Antall liker
    5.874
    Mini leveres uten strømforsyning ja.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.403
    Antall liker
    1.289
    Sted
    Horten
    Det står også i manualen til Pro-versjonen at Power Adapter er med. (y)
     
    Sist redigert:

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.115
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Blir nok en Pro på meg når den kommer inn. Da kan jeg koble til tv som kun har optisk ut slik at jeg kan benytte koaksial til stereoen.
     

    OKA

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    1.273
    Antall liker
    418
    Hei.
    Hadde glemt at minien kom uten strømforsyning. Men alle har vel en USB c lader liggende :)
    Fornøyd med min. Litt masete app der jeg hele tiden må velge streamingtjeneste i stedet for at den husker hva jeg brukte sist.
    Har ikke brukt intern DAC. Mobilens sin DAC ved blåtann av og til, ellers er det alltid rett inn i en Abrahamsen 6.0.

    Edit: regner med at det mobilens DAC jeg bruker når jeg kjører blåtann. Men da må den konverters til digitalt igjen før den sendes videre via toslink.

    Uansett en langt dårligere løsning lydmessig enn å bare bruke mobilen som fjernkontroll/server.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.403
    Antall liker
    1.289
    Sted
    Horten
    Skulle tro når du kjører Bluetooth fra mobil inn i Wiim, så er det digitalt hele veien. 🤔
    -Men lyden recodes nok om i mobilen til Bluetooth-codec før den sendes til Wiim.
    Best er nok alltid å bruke app'en eller bruke Todal/Spotify Connect funksjonen om det er streaming-tjenesten.
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.876
    Antall liker
    5.717
    Torget vurderinger
    1
    Sist redigert:

    MidFi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    152
    Antall liker
    68
    Jeg har hatt min Wiim Pro i 3 uker.
    Et bra steg opp i forhold til Chromecast Audio i både lyd og brukervennlighet.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.369
    Antall liker
    35.116
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har hatt min Wiim Pro i 3 uker.
    Et bra steg opp i forhold til Chromecast Audio i både lyd og brukervennlighet.
    CCA som streamer fra for eksempel roon med toslink til dac låter faktisk meget bra. Men dac'n som dac er meget dårlig.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.686
    Antall liker
    7.768
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Interessant video egentlig fra Qobuz, men størstedelen av video er om Wiim Mini og Pro. ( fra ca 18 minutter uti video):

    https://www.youtube.com/live/i3BU6_V8Kjw?feature=share

    Viktige punkt er at Wiim Pro er planlagt Roon Ready i Q2 2023, og Wiim blir første enhet som støtter kommende Qobuz Connect. (y)
    At Qobuz kommer med Connect er jo veldig bra - normalt sett har selskapenes egen app enda bedre brukervennlighet og flere funksjoner :)
    WiiM er flinke på oppdateringer, så de er nok tidlig i løypa når funksjoner er klare fra tilbyderne.

    Kommer en WiiM Pro her også, men må bare få ny forsterker i hus først 🤞
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.403
    Antall liker
    1.289
    Sted
    Horten
    Litt arti å se reaksjonen til de to fra Wiim når han Qobuz fyren sier at dem akkurat har hatt møte og bestemt seg for at de skal lage Connect, og Wiim er de dem skal lage den for/sammen med som første integrator. 😁
     

    Pontius

    Medlem
    Ble medlem
    30.03.2004
    Innlegg
    24
    Antall liker
    10
    Sted
    Trøndelag, avd. Nord
    Har brukt Yamaha´s MusicCast i alle rom i noen år men handlet 2 x WiiM Mini her om dagen så blir spennende å se hvem som overlever. Luktet på Pro versjonen men fant egentlig ikke noen funksjoner der som jeg behøvde. Jeg liker MusicCast men Tidal integrasjonen ble litt slitsom i lengden så ser egentlig mest fram til å benytte Tidal Connect.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.403
    Antall liker
    1.289
    Sted
    Horten
    Ja, antagelig noe begrensa bruk.
    Men en kjapp måte å stoppe musikken, neste sang, starte en preset, etc om mobilen er låst og det ringer, ringer på døra/kjerringa sutre, etc. 😁
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.166
    Antall liker
    22.686
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Er det flere med Wiim Pro her? Jeg har hatt min i 2-3 uker og jeg er veldig fornøyd med unntak av en ting. Når jeg bruker den hver dag så er det ikke noe problem, men når den har stått ubrukt noen dager så finner jeg den ikke på nettverket. Hvis jeg tar strømmen på den så dukker den opp igjen. Jeg bruker Spotify Connect, men det er samme problemet om jeg er på Spotify eller direkte på Wiim appen. Jeg har prøvd å sette den til å aldri slå seg av (den stod vel fabrikkinnstilt på å slå seg av etter 2 minutter tror jeg), men det hjalp tilsynelatende ikke. Jeg bruker forøvrig kablet nettverk og har ikke prøvd med wi-fi.
     

    Puscifer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    422
    Antall liker
    282
    Torget vurderinger
    4
    Er det flere med Wiim Pro her? Jeg har hatt min i 2-3 uker og jeg er veldig fornøyd med unntak av en ting. Når jeg bruker den hver dag så er det ikke noe problem, men når den har stått ubrukt noen dager så finner jeg den ikke på nettverket. Hvis jeg tar strømmen på den så dukker den opp igjen. Jeg bruker Spotify Connect, men det er samme problemet om jeg er på Spotify eller direkte på Wiim appen. Jeg har prøvd å sette den til å aldri slå seg av (den stod vel fabrikkinnstilt på å slå seg av etter 2 minutter tror jeg), men det hjalp tilsynelatende ikke. Jeg bruker forøvrig kablet nettverk og har ikke prøvd med wi-fi.
    Samme skjer når jeg bruker Logitech Touch kablet hos meg. Tror det har med å gjøre at mobilen switcher mellom 2,4 GHz og 5 GHz nett til ruteren.
    Prøv å slå av 5 GHz nett på ruteren å se om problemet blir borte.

    Knut :)
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.403
    Antall liker
    1.289
    Sted
    Horten
    Ingen Pro enda, venter i spenning på Pro-modellen fra Høvdingen. :cool:

    Men, interessant problem. Man kan lure på om det er selve enheten som dør på nettet eller er det router/switch.
    Kan du pinge den på nettet når den oppleves død/utilgjengelig i app'en?

    Ellers så tror jeg Wiim svarer passe kjapt om du sender dem en melding i app'en. (Feedback)
     

    Pontius

    Medlem
    Ble medlem
    30.03.2004
    Innlegg
    24
    Antall liker
    10
    Sted
    Trøndelag, avd. Nord
    Savner ikke fjernkontroll her heller, det er allerede for mange rundt om i heimen.

    Etter noen få dager med WiiM Minis vs. MusicCast ble samtlige Yamaha komponenter solgt. Tidal Connect alene var noe jeg merker jeg har savnet veldig, samt optisk ut som ikke alle Yamaha produktene hadde.

    Eneste jeg har lagt merke til så langt er at WiiM Mini virker litt følsom vedr. mye bruk på WiFi nettet. Har både fiber, ny router og nytt mesh nettverk men så snart det lastes ned noe av betydning en annen plass i huset så begynner musikken å hakke og faller ut til slutt, til og med ved nettradio bruk og lav kvalitet. Opplevde ikke med andre streamere.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.166
    Antall liker
    22.686
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Samme skjer når jeg bruker Logitech Touch kablet hos meg. Tror det har med å gjøre at mobilen switcher mellom 2,4 GHz og 5 GHz nett til ruteren.
    Prøv å slå av 5 GHz nett på ruteren å se om problemet blir borte.

    Knut :)
    Det er 5 GHz nettet jeg bruker. Jeg hadde forøvrig ikke dette problemet med min forrige streamer.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.369
    Antall liker
    35.116
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hadde den bare hatt usb-audio ut/inn også...
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.403
    Antall liker
    1.289
    Sted
    Horten
    Eneste jeg har lagt merke til så langt er at WiiM Mini virker litt følsom vedr. mye bruk på WiFi nettet. Har både fiber, ny router og nytt mesh nettverk men så snart det lastes ned noe av betydning en annen plass i huset så begynner musikken å hakke og faller ut til slutt, til og med ved nettradio bruk og lav kvalitet. Opplevde ikke med andre streamere.
    Slått av Wifi-roaming via app'en til Wiim?
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.686
    Antall liker
    7.768
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Hadde den bare hatt usb-audio ut/inn også...
    USB-audio inn har jeg aldri sett på noe streamer. Men USB-audio ut, er det fordi du ikke har ledig coax eller optisk inngang på DACen din det eller?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn