Vennetråd for MiniDSP

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Naturlig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    258
    Antall liker
    333
    Sted
    Vestfold
    Jeg installerte "miniDSP Device Console" med påfølgende fw til min Flex, det medførte til popp-lyd når jeg streamet musikk, via flac gikk det greit. Jeg måtte avinstallere DC og den fw som fulgte med og installerte den gamle control-panel og fw igjen, så nå fungerer alt perfekt. Hva som skjedde vet jeg ikke...
    Hvordan gjorde du reinstalleringen av DDRC-24 og fw? Brukte du reset knappen på bakpanelet først?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.175
    Antall liker
    34.583
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan gjorde du reinstalleringen av DDRC-24 og fw? Brukte du reset knappen på bakpanelet først?
    Nei, bare avinstallerte Device Console og lastet ned og installerte control-panel på nytt og koblet til flex.
     

    Naturlig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    258
    Antall liker
    333
    Sted
    Vestfold
    Forstår jeg ditt oppsett slik at du bruker Raspberry Pi4B som streamer tilkoblet Flex usb? Jeg har en iFi STREAM og får ikke den til å virke mot Flex usb, Roon sier "identified unit" i innstillingene, dvs. slik jeg forstår det at Roon ikke aksepterer DACn i Flex.
    Device Console har kommet som 1.0 utgave nå, og ser ut til å fungere bedre.
     
    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.175
    Antall liker
    34.583
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Forstår jeg ditt oppsett slik at du bruker Raspberry Pi4B som streamer tilkoblet Flex usb? Jeg har en iFi STREAM og får ikke den til å virke mot Flex usb, Roon sier "identified unit" i innstillingene, dvs. slik jeg forstår det at Roon ikke aksepterer DACn i Flex.
    Pi4 er ikke tilkoblet Flex hos meg.
    Jeg bruker en vifteløs pc som streamer til Flex, det fungerer uten problemer.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.175
    Antall liker
    34.583
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg installerte "miniDSP Device Console" med påfølgende fw til min Flex, det medførte til popp-lyd når jeg streamet musikk, via flac gikk det greit. Jeg måtte avinstallere DC og den fw som fulgte med og installerte den gamle control-panel og fw igjen, så nå fungerer alt perfekt. Hva som skjedde vet jeg ikke...
    Prøvde en gang til, nå med hjelp fra Minidsp support, samme feilen igjen, de forstår heller ikke hvor problemet ligger. Tilbake med control-panel alt virker fint igjen.
     

    DrEvil

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.05.2018
    Innlegg
    84
    Antall liker
    35
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    1
    Hei !

    Jeg bruker 2 stk 2x4 HD idag, for å integrere 6 sub’er i systemet mitt. Ser for meg at det kunne vært mer praktisk med én boks, av type 4x10 HD.

    Men, jeg bruker to sett med innganger på de to 2x4HD - ett fra en stereo pre, og den andre fra en surroundprosessor. Har noen noe erfaring med å bruke hhv de balanserte og ubalanserte inngangene på 4x10HD ? Kan man bruke alle fire inngangene, men bruke de forskjellig påforskjellige preset’ene ! Og kan de veksles på med fjernkontroll eller det hjulet ? Eller må man inn å bruke dip-switchene inne i boksen ?

    Er det noen som har noe erfaring på forskjellen på hhv de balanserte og ubalanserte inn- og utgangene forresten ? Tenker dels på sus (det er litt i 2x4HD) og lydkvalitet forøvrig ?

    Myhre

    Dette lurer jeg også på ?
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Hvilken fil skal brukes for flex åtte
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Takk, setter den opp i aften.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.175
    Antall liker
    34.583
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Fikk plutselig "dsp fail!" på min flex. Alt stoppet opp eller hang seg. Måtte slette alt, legge alle innstillinger til igjen - både på controller og dirac.
    1C4FB93B-F980-4FA2-93B6-A78070EE6C95.jpeg
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan skjedde dette? Under fikling eller bare plutselig når du spilte lyd?
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.540
    Antall liker
    3.082
    Torget vurderinger
    0
    Ikke noe mer fikling enn at jeg byttet preset mens jeg spilte musikk.
    Her byttes preset i hytt og pine på flere dingser uten problemer....ever, men dingsen din er muligens en satans datamaskin......?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.175
    Antall liker
    34.583
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Her byttes preset i hytt og pine på flere dingser uten problemer....ever, men dingsen din er muligens en satans datamaskin......?
    Har gjort det jeg også, men plutselig... Heldigvis var det meste lagret så det tok ikke så mange minutter før det var oppe å gikk igjen.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.540
    Antall liker
    3.082
    Torget vurderinger
    0
    Har gjort det jeg også, men plutselig... Heldigvis var det meste lagret så det tok ikke så mange minutter før det var oppe å gikk igjen.
    Neste gang popper det vel ut sprengte elementer og fandens oldemor på høyt volum......
     
    • Haha
    Reaksjoner: HoJ

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Satte min flex 8 opp i går, ikke helt smertefritt måtte reboote apple labtop, reinstallere Device consol og restarte flex et par ganger. Men fikk det til til sist. Device consol er ellers meget bedre end den software jeg brukte til 2x4 men Device Consol er version 1.0.0 og første release av all software pleier at være buggy. Men har tilgitt minidsp, lyder godt :)
    Erstatter jo DAC, rør pre, volume og source velger. Kun som erstatning for minidsp 2x4 dvs mono sub, og 2ways stadig på series/autoformer delefilter er der allerede en markant endring/forbedring. Sikkert en del mer at hente ved at gå helt aktivt og evt optimere med eq og/eller dirac.
     
    Sist redigert:

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.462
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Er det Flex som er beste løsning for 2 inn og 4 ut med balansert ? Er man låst til pc på minidsp eller kan den styres via Ipad som jeg gjør på DBX.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.175
    Antall liker
    34.583
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har aldri fått til app på mobilen, hverken på Minidsp eller Dirac.
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Tror ikke minidsp har noen sw løsninger på ipad. Men når minidsp flex er satt opp, er den standalone og behøver ikke pc til annet en evt avspilling via usb.
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Hei satte min Flex 8 opp i går, koplede pc av og og spillede musikk i flere timer gjennom toskink. Tenner for systemet i dag allt slår på men null lyd. Pc var ikke tilsluttet i gå aftes eller i dag. Noe jeg gør galt?
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Nu kom den lige pludselig med at kople på av og bytte mellom innganger. Skal den ha mange minutter til at starte opp?
    Ikke det mest tålmodige menneske i norden. :)
     
    Sist redigert:

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Hører nu på Jazz at the pawnshop på cd drev spdif inn i flex 8. Meget transparent. Lige før jeg gikk til baren og bestillte en øl.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    @HoJ Prøver igen i morgen. Spiller glimrende nu. Kan godt være at jeg hadde volum for lavt ( for sikkerhets skyld ).
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.175
    Antall liker
    34.583
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    @HoJ Prøver igen i morgen. Spiller glimrende nu. Kan godt være at jeg hadde volum for lavt ( for sikkerhets skyld ).
    Min havnet plutselig på null her om dagen, det var massasje for elementene...:oops:
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Pu ha 0, jeg har nu en ICEPower 1200as2 på hornene. De ville ikke være godt. Den første gang jeg shulle streame via dac, for mange år siden, så begynte mine den gang lowther horn på max volum. Det var så høyt at jeg kortsluttede et ojeblikk ( sensory overload) før jeg kunne slukke. Lowtherene var ok, robuste saker.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.486
    Mange som har vært uheldig opp gjennom årene, — med alt slags utstyr. Selv den dyreste Lumin dingsen kan blåse høytalerelementer om man ikke følger brukerveiledning, — hvem leser den liksom ;) Utvikleren av Camilla DSP er sjokkert over brukere som rapporter problemer hvor det kommer fram at de benytter programmet hans som eneste volumkontroll. SW shit happens, det bare spørsmål om når det skjer. Akkurat CDSP har den digital gain så jeg har også klart kløne det til skikkelig med tastefeil.

    Derfor er det ofte tilrådelig at man også har en analog begrensing i oppsettet. Enten implementert som vanlig volumekontroll, eller et dempeledd på kabelen til effektrinnene som sikrer maks volum man tør utsette høytalerne for. Eller bedre, gain reduksjon for DIY ampen.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.395
    Antall liker
    20.826
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    På Flex Eight er det også smart å bruke kanal 1 og 2 på elementene som gjengir de dypeste tonene sånn i tilfelle at settingene plutselig er bortevekk.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.395
    Antall liker
    20.826
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det viser seg at DSP-prosessoren som miniDSP bruker (miniSHARC) gir økt støynivå når man bruker filtere (og det gjør man jo). Dog er det tvilsomt om det er hørbart med mindre man er i stand til å høre at man spiller med sikringskapet åpent (eller lukket, det er forvirrende):

     
    Sist redigert:
    P

    parafinoksen

    Gjest
    De' er ige nemt med kuk i audiosignelet, så, ø, dæ hiver man bare på nogle sådenne fåkkings Tesla-coils, ige?
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.107
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Melder meg inn jeg også. Minidsp SHD. Har også en balansert Flex på inngående. Skal koble den opp mot SHD slik at jeg får 6 kanaler balansert ut. SHD tiltaler meg med balansert inn(platespiller) samt ultra lav forvrenging/støy.
    Hadde Minidsp 10X10 HD før men den støyet litt mye på tomgang men det var kanskje ikke så rart med et høysensitivt hornsystem.
    IMG_1776.jpg
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.608
    Antall liker
    3.203
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Dagens spørsmål. Jeg har allerede en SHD med Dirac Live. Hvis jeg kjøper en Flex, må jeg da betale for en ny Dirac Live lisens?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.175
    Antall liker
    34.583
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Dagens spørsmål. Jeg har allerede en SHD med Dirac Live. Hvis jeg kjøper en Flex, må jeg da betale for en ny Dirac Live lisens?
    Tror det skal gå å overføre, må kontakte Dirac tror jeg... Personlig så kjøpte jeg en ny Dirac da jeg solgte den gamle 2x4hd med Dirac.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.608
    Antall liker
    3.203
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Tror det skal gå å overføre, må kontakte Dirac tror jeg... Personlig så kjøpte jeg en ny Dirac da jeg solgte den gamle 2x4hd med Dirac.
    Jeg lurte faktisk på om jeg kunne bruke samme lisens på begge - samtidig. Da jeg installerte softwaren på nytt på SHD så logget jeg bare på Dirac kontoen min og lastet ned softwaren. Får nok spørre Dirac.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Må man ha PC tilkoblet for å ha "live" tilgang på EQ osv, eller trenger man kun PC-tilkobling i forb med oppsett?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.501
    Antall liker
    1.788
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    På min SHD må jeg i allefall det, men du kan jo sette opp 4 presets du kan switche mellom
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.395
    Antall liker
    20.826
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    @larkrla Jeg bruker MiniDSP sin Wi-DG usb wifi-dongle til å ha tilgang til alle settinger alltid. Himla praktisk om man ikke skal bruke pc som kilde.
    Men med fire eq-presets tilgjengelig fra fjernkontrollen går det fint med noen meter kabel til oppsett også.


    Har satt opp en fasekorrigering i FIR-filteret på inngangen på Flex Eight:
    8EDF5E7D-88F3-4EF9-A6B0-3544B1749338.png
    136B57CF-ADAE-4BA7-9E38-110D91EFFDDC.png

    Med 2048 tapper tilgjengelig og FS 96 kHz får man ikke gjort stort under 100 Hz uten at frekvensresponsen påvirkes, så derfor ble resultatet slik. Frekvensrespons er viktigere enn faserespons.
    Systemimpulsresponsen i lytteposisjonen hadde ikke vondt av en liten fasekorreksjon:
    D05A4221-7204-46C6-9C9D-13271BD76587.png
    Noget strammere oppførsel i tidsdomenet der ja.
    Det jeg hører er et mer forståelig stereoperspektiv. Det er som om noen har pusset lyttevinduet.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn