Venner av Veridian Utopia

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Endelig er den her!

    Det finnes et hav av DAC-er der ute. Pga. av dette har jeg brukt lang tid på å finne en DAC som passer med mine ønsker både lydmessig og prismessig. Etter en del dialog med andre på HFS som også har denne ble jeg mer og mer overbevist. DAC kommer i ulike utgaver, alt avhengig av hva du ønsker. Men som standard er det typene fra denne listen som er gjeldende: Price List | Veridian Utopia

    Selv valgte jeg Excellence med tanke på fremtidige oppgraderinger i anlegget, med denne ble det også bestilt ekstra toslink. Rørene som følger standard er 5C3S rectifier og 6H8C signalrør.

    Men heads up, her trenger du plass. DAC-en måler 44 cm bredde (målt frontpanel) og 51 cm i lengden. Den er stor, men det gjør ikke så mye når jeg tenker på jeg får av den. For lydmessig er den helt utrolig. Jeg er dessverre ikke den som har mange andre DAC-er å sammligne med, men jeg har etterhvert blitt tildels kresen. DAC-en låter stort og detaljert, den er klokkeklar og har en punchy og god bass som også er kontrollert. Det er rett og slett morsomt å høre igjen musikk som jeg ikke har hørt på en stund da DAC-en graver frem detaljer jeg tidligere ikke har fått med meg i samme grad.

    Selger - som kan kontaktes via Veridian Utopia | Enjoy crystal clear sound of tubes - er imøtekommende og flink til det han holder på med. Etter jeg la inn min ordre fikk jeg som svar. "Your DAC will be made with love and care". Og det er nettopp det som er greien her. DAC er ikke mainstream product, men den blir laget med den største omtanke fra selgers side. Og komponentene som brukes er valgt omhyggelig og er av god kvalitet.

    Noen bilder av DAC-en mens jeg nyter albumet Sad & Happy Sing-A-Longs av Olav Larsen fra Tidal. (beklager de doble bildene)











     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Gratulerer ! En kvinne med en monster-dac, fascinerende... ;). Ser det har kommet en mk2 versjon av fjernis og, var litt mer smekker den der enn en viss en jeg kjenner ;). Og stor er den, men den blir ikke så varm da.

    Ingen skal være i tvil om power i denne dac'en..
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Takk HCS. Haha. Jepp, jeg er kvinne med en monster rør-dac! Fjernkontrollen er liten og lett, din er altså ikke det?

    Min dac har stått på hele tiden siden lørdag kveld, og har kjørt musikk/radio på dagtid hver dag siden. Den blir definitivt ikke veldig varm, tenker jeg skal la den stå på slik på dagtid så den får spilt inn rørene skikkelig.
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Ja, få dem på fremsiden hvis du kan. På min er det slik at først velges input DAC el preamp ved fjernkotroll. Om du velger DAC må du bak på den om du skal svitsje mellom spdif/AES/USB.

    Godt valg, Retep.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ja, få dem på fremsiden hvis du kan. På min er det slik at først velges input DAC el preamp ved fjernkotroll. Om du velger DAC må du bak på den om du skal svitsje mellom spdif/AES/USB.

    Godt valg, Retep.
    Samme løsning på min. Til prisen er uansett dette et funn. Prøvde den oppimot Hegel HD30. Og er ikke i tvil om hvilken som var mest troverdig...
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Håvard har inngangsvelger foran, han har advanced. Kanskje du kan få det også... :)
    Håvard var lur og bestilte den slik. Jeg var litt for sent ute, det ville betydd nytt frontpanel og mye lenger venting. Men det går seg nok til, så vanskelig er det for så vidt ikke å velge bak. Uansett er det lyden som er det viktige her! :)
     

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Meget spennende saker dette.
    Siden du nevner at dette er et funn til prisen.
    -Hva slags prisområde snakker vi da?
    Kanskje man en dag skulle sett på noe som dette også?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med et av de kuleste digitale produktene i dag. Jeg er spent på hvor godt den også fungerer som full pre, noe jeg ikke tviler på er helt topp. Gleder meg til å få hørt den. Priser står i lenken lenger oppe.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Noen bilder av DAC-en mens jeg nyter albumet Sad & Happy Sing-A-Longs av Olav Larsen fra Tidal.
    Forresten et godt valg av musikk, Hifi-girl77. Olav Larsen er forøvrig et nå inaktivt medlem av HFS, og audiofil så det holder.
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Gratulerer med et av de kuleste digitale produktene i dag. Jeg er spent på hvor godt den også fungerer som full pre, noe jeg ikke tviler på er helt topp. Gleder meg til å få hørt den. Priser står i lenken lenger oppe.
    Takk, baluba! Døren står åpen, velkommen. :)

    Liker godt Olav Larsen sin musikk. Den er behagelig å sette seg ned med, skuldrene senkes.
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Meget spennende saker dette.
    Siden du nevner at dette er et funn til prisen.
    -Hva slags prisområde snakker vi da?
    Kanskje man en dag skulle sett på noe som dette også?
    Spørs hvordan spec en ønsker, utganger med mer. Men tipper at i området 14k så er mye gjort. Når en ser hva en får i det prisleie blant produkter som til nå tilbydd på markedet så er jeg ikke i tvil. Dette er virkelig skreddersøm, en får de utganger og innganger en trenger, kondiser kan endres ,farge mm.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.983
    Antall liker
    20.114
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Er på epost samtale med Ondrej nå. Bestiller samme løsning som HCS med WBT terminaler, og capacitor update with Oscons - add 50 € - highly recommended update. Har spurt om å få digital switch på front.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.983
    Antall liker
    20.114
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Svart eller sølv skrift folkens?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Dette høres bra ut Retep... Artig å få et skreddersydd produkt hvor en selv setter pri hvor en ønsker det.Ikke noe masseprodusert som en kan finne overalt.. ;)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.983
    Antall liker
    20.114
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hvilken farge har du på boksen, Peter?
    Eh... Vet ikke... Kanskje det var det Ondrej lurte på.

    Svart med svart skrift er nok kult.

    Venter på epost med svar på den digitale switchen på fremsiden.
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Hvilken farge har du på boksen, Peter?
    Eh... Vet ikke... Kanskje det var det Ondrej lurte på.

    Svart med svart skrift er nok kult.

    Venter på epost med svar på den digitale switchen på fremsiden.
    Min er standard farge RAL 9005 mener jeg det var, og det er svart farge. Logo er også svart skrift, passer fint med mindre du vil at logo skal bli veldig fremtredende.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.983
    Antall liker
    20.114
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Da blir min seende slik ut.

    Front2.jpg

    Men med sort skrift.

    Med di oppgraderingene her.

    Front2.jpg

    Jupiter copper foil 0,47uF – huge cans, huge sound J

    Capacitor update with Oscons - add 50 €

    WBT-0210CU Topline Nextgen RCA socket
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ser meget bra ut dette Retep. Skulle jeg bestilt på nytt hadde jeg gått for denne løsningen i front. Men slik er det å være først, da må en ta til takke med det en får ;)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Ser meget bra ut dette Retep. Skulle jeg bestilt på nytt hadde jeg gått for denne løsningen i front. Men slik er det å være først, da må en ta til takke med det en får ;)
    Det sa brura, og. :cool:

    Var det sånn at man kunne velge flere analoge innganger samt home theater bypass (unity gain) også? Ser kule ut de DAC'ene her. :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Retep har bestilt med home theater bypass, så det stemmer. Og alt er jo skreddersøm, så klarer han det så klarer han også det meste annet. Sålenge det dreier seg om linjesignal.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Svært fleksibel og anvendelig til DAC å være, da. Spent på å lese lytteinntrykk etterhvert.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.983
    Antall liker
    20.114
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Stemmer det at den er bestilt med hjemmekino bypass og en ekstra linje inngang som går utenom dac delen. Men igjenom rør trinnet og volumkontroll. Tenkte å ha en slik inngang til feks platespiller.

    Er spent på dacen
     
    Sist redigert:

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.983
    Antall liker
    20.114
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har noen av dere testa ut predelen i den forresten? Er vel ikke så mange som har den enda kanskje?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Stemmer det at den er bestilt med hjemmekino bypass og en ekstra linje inngang som går utenom dac delen. Men igjenom rør trinnet og volumkontroll. Tenkte å ha en slik inngang til feks platespiller.

    Er spent på dacen
    Høres godt tenkt ut. Hvis dette er en DAC som er god nok lydmessig som ren pre også, så er det jo helt genialt.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Håper du blir fornøyd, så du slipper å bytte så mye mer. Tenker du kanskje finner en litt annen slags ro hvis du gjør alvor av muligheten du nevner for platespiller også.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.983
    Antall liker
    20.114
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Muligheten er der ivertfall. Kjenner skulderen har senket seg og jeg slapper bedre av nå etter jeg fikk inn Triangle igjen. Blir spennende nå med rørpre/dac
     

    Jorgen1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.02.2014
    Innlegg
    585
    Antall liker
    155
    Halla
    Må først si at jeg synes dette er det mest spennende produktet som er blitt presentert på HFS på det jeg kan huske. Virker også som et svært godt bevis på at ved å gå litt utenfor allfarvei kan man finne spennende og gode produkter til en pris som er fornuftig, men hvor kvalitet i komponenter er svært høy. Til dere som har en: hvordan er oppstartstid? Jeg har en standard DAC som jeg nå lar stå på bestandig, bruker denne litt tid på oppvarming før skikkelig klar? Hva tenker dere om å la den stå på? Stemmer det at man kan bypasse predel hvis det er ønskelig selv om man bestiller den med? Kan den stå i et skap med netting front og åpen bakside i fht varme?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Muligheten er der ivertfall. Kjenner skulderen har senket seg og jeg slapper bedre av nå etter jeg fikk inn Triangle igjen. Blir spennende nå med rørpre/dac
    Ja, du og Triangle... du vet hva de sier; Noen liker mora, andre liker dattera....mens andre igjen ikke er så nøye, bare det er friksjon. For meg har det vært Klipsch i noen år nå, glad jeg fant ut av det og føler meg litt ferdig med det. Men det er alltid noe annet som lokker i horisonten, kommer aldri unna det. Rør ser gromt ut. :)
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Halla
    Må først si at jeg synes dette er det mest spennende produktet som er blitt presentert på HFS på det jeg kan huske. Virker også som et svært godt bevis på at ved å gå litt utenfor allfarvei kan man finne spennende og gode produkter til en pris som er fornuftig, men hvor kvalitet i komponenter er svært høy. Til dere som har en: hvordan er oppstartstid? Jeg har en standard DAC som jeg nå lar stå på bestandig, bruker denne litt tid på oppvarming før skikkelig klar? Hva tenker dere om å la den stå på? Stemmer det at man kan bypasse predel hvis det er ønskelig selv om man bestiller den med? Kan den stå i et skap med netting front og åpen bakside i fht varme?
    Jeg har forsåvidt bare startet min en gang (enda) ettersom jeg nettopp har fått den og holder på å spille inn rørene. Selger anbefaler å la DAC bli stående på ettersom oppstarten er det som tar mest på rørene, så får en selv vurdere hva en gjør. Utover det brukte den et par minutter før den var klar. DAC har et lys rundt på-knappen som blinker (dette er dessverre blått, baluba, om du leser dette) til den er klar.

    Selv benytter jeg ikke pre da jeg har integrert forsterker enda i alle fall, jeg benytter den p.t kun som DAC. Veldig varm blir den ikke, men jeg har også plassert den slik at den får masse luft rundt seg. Det skal også sies at rørene stikker ut på toppen, så litt plass tar den i høyden uansett.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Siden denne tråden, muligens, er den eneste vennetråden startet av en kvinne? Ja, så gratuleres kvinnene her inne med dagen. Og især du hifi-girl 77. Hjelpsom og hyggelig, håper du er like fornøyd med dac din enda? ;D
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Tusen takk begge to for gratulasjon med både kvinnedag og DAC :D
    Jeg er like fornøyd med den fortsatt. Skal prøve å sette av tid i helgen som kommer til testing av andre rør, blir gøy.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    937
    Torget vurderinger
    2
    Denne dacen ser spennende ut. Jeg er også blant dem som har slitt med å finne en dac jeg kan bli fornøyd med. Jeg prøvde å lese på hjemmesidene for å finne ut om det er mulig å overstyre oppsamling manuelt. Jeg er ute etter en god NOS dac. Og fikk tips av en hyggelig man her på sentalen at denne kunne være løsningen
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn