Venner av Veridian Utopia

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • plinius

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    609
    Antall liker
    75
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    54
    Gratulerer med salget :).
    Det blir interessant å se hvilken utgave du ender opp med.
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Og ikke minst spennende å høre hvilke forskjeller det er på den du hadde og den nye.
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Hjelper nok godt på at Hr. Rognlien involverer seg også. Men ja, dette er artig. Spesielt for meg som har hatt den snart ett år allerede.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Da har min fått en ny eier.
    Så nå starter samtalene med Ondrej :D
    Han er opptatt med meg:cool:
    Neppe.
    Han prioritere nok meg som tross alt var den første som bestilte i Norge, og som startet sirkuset en gang :cool:;)
    Har fått leveringstid.
    Diskuterer løsninger, men den blir ikke balansert.
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Nå tar nysgjerrigheten overhånd her..

    Hifi-girl: Vil du byttelåne min AMR mot din Veridian en periode? :p
     

    rellingsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2014
    Innlegg
    357
    Antall liker
    231
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Blir glad hvis jeg får noe respons på min PM i samme slengen jeg og Valfy!? :)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Jeg begynte å skrive i går, men glemte det hele da jeg snakket over 2 timer til og fra med Ondrej i går.
    Utgangspunktet mitt er en Sirius. Men siden jeg ikke trenger balanserte utganger går jeg for et analogkort med to 6sn7 rør og ubalansert ut. Noen vil sikkert mene at jeg burde ta ekstra kostnaden ved balansert ut med tanke på videresalg. Men det gidder jeg ikke. Det viktige er at jeg får den og ombygde dac delen og endringer i psu der og generelt i dac'en. Ellers er noe hemmelig. Har gjort noen design forandringer.

    Når det kommer til valg av kondis velger jeg å ikke bypasse kondiser, noe Ondrej har gjort før i de fleste tilfeller. KOmmer heller ikke til å velge Mundorf eller Jensen kondiser. Kommer til å gå for noen det egentlig ikke er plass til, Jantzen superior, de røde bøttene. det er den kondisen jeg virkelig hører gjøre noe med lydbilde de årene jeg har drevet med hifi og høyttalere. Har prøvde både Clarity cap og Obbligato, Og tror Mundorf i en del tilfeller blir for analytisk. Liker kroppslighten i JAntzen.

    Ellers blir det litt fete kondiser i powersupply. Litt god 0.8mm sølv innvending med bomullstrømpe (Svalander) om dere er interessert i å kjøpe. Antar Ondrej har gode kontakter også.
    Kabel er sølv. Og jeg har oppgradert pluggene.
    Innganger blir det bare 3 av.

    Legger ut bilder her når den kommer om 6 uker.
    Ny eier av min kommer til å tilkjennegjøre seg her også.

    Ja, jeg veit hvor mange som er i Norge, sånn ca. Kan vel si at interessen rundt å snakke om dac'en er større enn å kjøpe den ???
    Jeg veit hvem som bestilte først, og jeg veit hvem den eneste som har kjøpt to Veridian er O0

    Håvard
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Av det jeg tolker av denne tråden så er det Haavard, HCS og Hifi-girl77 som har DAC. Så har du Haavard, Billa og jeg DAC'er i bestilling.
    Er det flere?
     

    plinius

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    609
    Antall liker
    75
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    54
    Kan du si noe om hva du brukte av MKP kondensatorer og elektrolytter i strømforsyningen?
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Av det jeg tolker av denne tråden så er det Haavard, HCS og Hifi-girl77 som har DAC. Så har du Haavard, Billa og jeg DAC'er i bestilling.
    Er det flere?
    Er iallefall en til slik jeg tolker det på hjemmesiden til Veridian.
     

    plinius

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    609
    Antall liker
    75
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    54
    Han mener jo at Mundorf Mcap og HV-Lytic er best å bruke, men det er tilvalg til 200 euro ekstra.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Han sier også at mange kondiser er gode. Stoler på ørene mine ??????
    Har ikke sett prislisten hans. Og vet ikke hva han tar.
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Han sier også at mange kondiser er gode. Stoler på ørene mine ������
    Har ikke sett prislisten hans. Og vet ikke hva han tar.
    Det drar av gårde litt altså, men det er OK.
    Ligger på 2300 Euro + moms nå.
    Ikke helt ferdig ennå
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    I svarte Billa, hvordan er din speccet?
    Tror min havner på 1800 med desembertilbud.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Han sier også at mange kondiser er gode. Stoler på ørene mine ������
    Har ikke sett prislisten hans. Og vet ikke hva han tar.
    Det drar av gårde litt altså, men det er OK.
    Ligger på 2300 Euro + moms nå.
    Ikke helt ferdig ennå
    Skjønte ikke helt. Hva du mente.
    Men jeg skriver uklart selv. Det jeg prøvde å si var at Ondrej mener at det er mange gode kondiser å bruke. Jantzen, Mundorf og Jensen er nevnt. Jeg gikk for Jantzen Superior.
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Han sier også at mange kondiser er gode. Stoler på ørene mine ������
    Har ikke sett prislisten hans. Og vet ikke hva han tar.
    Det drar av gårde litt altså, men det er OK.
    Ligger på 2300 Euro + moms nå.
    Ikke helt ferdig ennå

    Skjønte ikke helt. Hva du mente.
    Men jeg skriver uklart selv. Det jeg prøvde å si var at Ondrej mener at det er mange gode kondiser å bruke. Jantzen, Mundorf og Jensen er nevnt. Jeg gikk for Jantzen Superior.
    Refererte til at du ikke hadde sett prislista og er ukjent med hva det kostet:eek:
    Sorry!:) var uklar.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Han sier også at mange kondiser er gode. Stoler på ørene mine ������
    Har ikke sett prislisten hans. Og vet ikke hva han tar.
    Det drar av gårde litt altså, men det er OK.
    Ligger på 2300 Euro + moms nå.
    Ikke helt ferdig ennå

    Skjønte ikke helt. Hva du mente.
    Men jeg skriver uklart selv. Det jeg prøvde å si var at Ondrej mener at det er mange gode kondiser å bruke. Jantzen, Mundorf og Jensen er nevnt. Jeg gikk for Jantzen Superior.
    Refererte til at du ikke hadde sett prislista og er ukjent med hva det kostet:eek:
    Sorry!:) var uklar.
    Åhh. Ikke så ukjent med prisene. Litt studier av prislisten sier vel det meste.
    Pris er avklart. Blir morsomt dette.
     

    plinius

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    609
    Antall liker
    75
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    54
    Han sier også at mange kondiser er gode. Stoler på ørene mine ������
    Har ikke sett prislisten hans. Og vet ikke hva han tar.
    Det drar av gårde litt altså, men det er OK.
    Ligger på 2300 Euro + moms nå.
    Ikke helt ferdig ennå
    Hei, kan du si litt om hvordan du har konfigurert din? Regner med at den er balansert?
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Mener det finnes et strømfilter også fra Veridian i Norge.
    Hvis noen skulle ha interesse av å ha oversikt. Ellers har vel HCS, HIFI-girl77, meg og en som jeg antar er norsk og som heter Stig, dac'er i Norge.
    Nå er det vel 3 i bestilling hos han, meg, Bilia og cbarth. Da er det vel snart totalt 7 dac'er her. Og så tror jeg det finnes iallefall 1 til slik jeg forstod det på Ondrej. Norge er vel det landet han har solgt mest til. Så vi snakker ikke storproduksjon her.

    Haavard
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mener det finnes et strømfilter også fra Veridian i Norge.
    Hvis noen skulle ha interesse av å ha oversikt. Ellers har vel HCS, HIFI-girl77, meg og en som jeg antar er norsk og som heter Stig, dac'er i Norge.
    Nå er det vel 3 i bestilling hos han, meg, Bilia og cbarth. Da er det vel snart totalt 7 dac'er her. Og så tror jeg det finnes iallefall 1 til slik jeg forstod det på Ondrej. Norge er vel det landet han har solgt mest til. Så vi snakker ikke storproduksjon her.

    Haavard
    Veridian og MonoPulse kan vi skryte av som "norske" merker etterhvert. Det påstås at garasjeprodusenter ikke kan konkurrere med store konserner i produktutvikling og derfor ikke kan matche dem i pris. Mer sprøyt enn det skal du lete lenge etter i denne prisklassen i alle fall. Under 30.000 vil jeg hevde at de to garasjeprodusentene er nesten uten konkurranse på ytelse.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.151
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    2
    Hei jeg er en av de som Haavard nevner foreløpig kun har endt opp med kun praten.
    Jeg var godt på vei til å bestille Dac, etter lenger korrespondanse med Ondrej.
    Men valgets kvaler og mange muligheter for valg av komponenter, medførte at jeg ikke klarte bestemme meg. Jeg har derfor avventet litt for å avklare ett annet prosjekt først.
    Jeg har jobbet med å oppgradere høyttaleren minne med bedre kondensatorer. Jeg tenkte at dette ville gi meg erfaring til å velge riktige kondensatorer i Dacen. Etter å ha lekt meg med dette en stund, gikk jeg på en smell ved å kjøpe en midlertidig NOS Dac på brukten, fra en annen produsent. Den var så god, att jeg ikke lenger føler at dacen er flaskehalsen i systemet.
    Jeg opplevede også at overføringsverdien fra delefiltret til linjetrinn, er minimal. Da komponentens samarbeid i delefilteret er fullstendig kaos. Jeg føler meg derfor ikke noe klokere etter denne prosessen.

    Jeg sitter nå på gjerdet, for å høre hvilke erfaringer dere som har bestilt Dac med forforsterker, kan formidle til oss feigingene som avventer.
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    DACen er det jo mange skildringer på etterhvert. Når det gjelder den integrerte pre-delen kjøpte jeg den med tanke på evt. fremtidig oppsett, jeg har pr. i dag dessverre ikke fått testet den enda. HCS mener jeg også har pre med sin, men usikker på om han har testet den delen.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Hei jeg er en av de som Haavard nevner foreløpig kun har endt opp med kun praten.
    Jeg var godt på vei til å bestille Dac, etter lenger korrespondanse med Ondrej.
    Men valgets kvaler og mange muligheter for valg av komponenter, medførte at jeg ikke klarte bestemme meg. Jeg har derfor avventet litt for å avklare ett annet prosjekt først.
    Jeg har jobbet med å oppgradere høyttaleren minne med bedre kondensatorer. Jeg tenkte at dette ville gi meg erfaring til å velge riktige kondensatorer i Dacen. Etter å ha lekt meg med dette en stund, gikk jeg på en smell ved å kjøpe en midlertidig NOS Dac på brukten, fra en annen produsent. Den var så god, att jeg ikke lenger føler at dacen er flaskehalsen i systemet.
    Jeg opplevede også at overføringsverdien fra delefiltret til linjetrinn, er minimal. Da komponentens samarbeid i delefilteret er fullstendig kaos. Jeg føler meg derfor ikke noe klokere etter denne prosessen.

    Jeg sitter nå på gjerdet, for å høre hvilke erfaringer dere som har bestilt Dac med forforsterker, kan formidle til oss feigingene som avventer.
    Jeg har bevist bestilt uten pre del. Jeg er av den oppfatning at pre er en viktig del i en kjede, og jeg har ikke helt tro på at det forholdsvis enkle pretrinnet til Veridian Utopia kan matche min Manely jumboshrimp. Eller en annen god forforsterker. Jeg har hatt en del opp gjennom årene. EC 4.5 spiller drøyt bar på Aleph J. Manley er veldig god. Solgte min Conrad Johnson Premier 10 til fordel for en Hayto som Hayto på sentralen bygger forholdsvis billig. Alle gode forforsterkere som jeg tror med riktig match gjør en bedre jobb en den som sitter i Veridian. Men dette er min mening. Har ikke testet.

    Jeg er også klar på at analogdelen i en dac er kjemepeviktig. Så de som kommer med disse USB store dac'ene som de mener matcher DCS puccini niker jeg smilende til, men de bllir ikke hørt på.

    Når du nå har kjøpt en NOS dac på brukten er det jo interessant å vite hvilken chip den bruker. His det er Philips TDA1543 så har jeg hørt den spille all deles grusomt. Men også veldig veldig bra.


    Hadde jeg vært deg hadde jeg ikke hengt meg så opp i komponenter. Det er tross alt bare valg av kondiser man kan gjøre som påvirker lyden. Ondrej liker jeg ikke Jantzen sine røde som koster 25£ mindre enn Jensen, kan jeg alltids seriekoble en Jensen sammen med Jantzen og endre lyden. dette har Ondrej gjort i mage av dac'ene han har sendt til Norge. Personlig ville jeg denne gangen bare ha en kondis i signalveien, men her en option eller muligheten til å angre ved å lodde inn en i serie. Men det er ikke kondisene som gjør lyden her. Det er heller hvordan Ondrej har tenkt når han har bygd denne dac'en. "Husk at kresten røret sitter i er viktigere enn selve røret". Fritt etter LMC. Det betyr at et Mullard rør kan låte dritt i en krets og himmelsk i en annen.

    Håvard
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Mener det finnes et strømfilter også fra Veridian i Norge.
    Hvis noen skulle ha interesse av å ha oversikt. Ellers har vel HCS, HIFI-girl77, meg og en som jeg antar er norsk og som heter Stig, dac'er i Norge.
    Nå er det vel 3 i bestilling hos han, meg, Bilia og cbarth. Da er det vel snart totalt 7 dac'er her. Og så tror jeg det finnes iallefall 1 til slik jeg forstod det på Ondrej. Norge er vel det landet han har solgt mest til. Så vi snakker ikke storproduksjon her.

    Haavard
    Veridian og MonoPulse kan vi skryte av som "norske" merker etterhvert. Det påstås at garasjeprodusenter ikke kan konkurrere med store konserner i produktutvikling og derfor ikke kan matche dem i pris. Mer sprøyt enn det skal du lete lenge etter i denne prisklassen i alle fall. Under 30.000 vil jeg hevde at de to garasjeprodusentene er nesten uten konkurranse på ytelse.
    Altså, de rørforsterkerne som finnes på markedet i dag bygges stort sett på bakgrunn av aldre design. Så derfor er jeg helt enig med deg baluba. En liten garasjebedrift kan gjøre dette like godt som noen andre. Ondrej er nok en smart fyr. Han er kun 35. Har en doktorgrad og er oppslukt i Audio. Han har ikke doktorgraden sin innen dette fagfeltet. Siden han hørte en rørforsterker første gangen har han vært frelst. Lest det ha kan om det. Jeg antar at doktorgraden hans på et felt sier noe om evnen han har til å sette seg inn i kunnskaper på et annet felt :)

    Har dessverre aldri hørt Monopulse. Men har trua.

    Håvard
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kan legge Musical Innovation til den lista di Baluba.
    tror at mengden MI har produsert opp gjennom årene kanskje ikke helt tendere til et garasjeprodukt :)
    men at det var det en gang er det ingen tvil om
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn