Venner av Veridian Utopia

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Foreslår at du kontakter konstruktør på info@veridian-utopia.com og tar en prat om det. Han er som regel kjapp på å svare på e-post. Utover det har jeg inntrykk av at mye kan gjøres så lenge bestillingen er spesifikk nok. Lykke til.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.150
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    2
    Takk for tilbakemelding. Da tolket jeg som, at det ikke er mulig å slå av oppsamping i noen meny. Jeg skal selfølgelig ta kontakt med konstuktøren. Førs gleder jeg meg til å høre rapporter fra dere som allerede har kjøpt. Jeg tenker at siden dacen et så stor hadde det vært mest interessant om man også kunne benytte den som pre.
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Jeg har ikke testet pre-delen av den da jeg kjører integrert transistor pr. i dag. Jeg kjøpte den med pre med tanke på fremtidig oppgradering. Men Retep har jeg forståelsen av at skal teste pre-delen, så får vi forhåpentligvis rapport fra han når så langt kommer. Og nei, min har ikke mulighet for å overstyre oppsamling manuelt. Snakk med konstruktør du, så får du et greit svar på hva som er mulig :)
     
    Sist redigert:

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.150
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har nå vært i kontakt med Ondrej hos Veridian. Etter dialog med han, innser jeg at jeg har liten greie på elektro, og digital teknologi spesielt. Etter det jeg har forstått fra konstruktøren er det ingen oppsampling i dacen. Den formidler kun den oppløsning som kommer fra kilden. Det er bra for meg. Det er den egenskapen jeg ønsker ved en ny dac.
    Det er mange betraktninger å ta stilling til ved bestilling av dacen. Jeg har lite grunnlag for å velge komponenter til dacen. Jeg har eid CD spiller og forsterker som har vært modifisert med nye komponenter, og vet derfor at dette har stor påvirkning for sluttresultatet. Jeg har derimot ingen kunnskap om i hvilke retning de forskjellige komponentvalg trekker sluttresultatet i denne konstruksjonen.
    Er det noen av dere som har bestilt dacen, eller som overveier å kjøpe denne dacen, som har innspill til valg av komponenter?
    Har tenkt å gå for Ecellence
    Her er noen eksempel på komponenter/produsenter å ta stilling til
    Jensens
    Mundorf
    Oscons
    Jupiter
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Stilig at du går for Excellence!
    Jeg har ikke noe sammenligningsgrunnlag her egentlig, men kan i alle fall si at jeg selv har Mundorf. Jeg spurte Ondrej om det var noe forskjell i kvalitet og lyd mellom Jupiter og Mundorf. Da sa han at de var forholdsvis like i kvalitet, altså at du får det samme lille ekstra ut av lydbildet, men at det låt bittelitt annerledes i klangbalansen. Men igjen, jeg har ikke hørt Jupiter.
    Det låter hvertfall knall her hos meg. Og nå som jeg har kjøpt Psvane rør til den ble det enda mer knall synes jeg. Men rør er jo ofte en smakssans.
     
    Sist redigert:

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.150
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    2
    Hvilken retning mener du de nye rørene endrer lydbildet? Jeg er enig i at rør kan være en smaksak, men det er alikevel noen lyd karrakterestikker fra forskjellige rør. Er det sån at man bør vurder eå bestyille dacen uten rør?
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Min DAC ble levert med russiske militær-rør. Det er jo ingen grunn til å ikke få dem levert med, så kan du jo gjøre opp en mening om dem.
    Psvane-rørene jeg har kjøpt er CV181 (TII) treasure series signalrør og 274B rør i samme serie. Jeg synes de låter naturlig, detaljerte og har sin klangbalanse mot det varme. Du kan lese mer om disse rørene her. Mine er kjøpt hos Mala.
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Ble stilt her. Fikk du DACen din retep?
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.934
    Antall liker
    17.210
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Retep kom aldri så langt. Dessuten spørs det om en slik er fleksibelt nok for han, sånt som han kobler andre komponenter til/fra. Men dersom man ikke trenger mer enn tre kilder, så er det en forbløffende god DAC, IMO. En vakker dag, så skal jeg....:cool:
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er synd du måtte takke nei, men det finnes viktigere utgifter enn haifai noen ganger. Det er altså fremdeles mulig for potensielle venner av Veridian Utopia å få seg en uten den lange ventetiden.
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Jeg er eier av en Luxman PD 282 som til nå har spilt med en Ortofon Quintet RED pu. Etter testing av Veridian-Utopia DAC med Psvane 274B / CV181 rør opp mot Luxman har jeg tidligere sagt at det er liten forskjell og at DAC er svært tett opp mot Luxmanens analoge lydbilde.

    I dag har jeg byttet pu fra Ortofon til Dynavector DV 10x5 (tusen takk igjen for hjelpen, tkr!). Igjen gjorde jeg test for å se om Luxman skiller seg mer ut, og fikk meg en overraskelse. Det viser seg at det var ikke DAC som var tett opp mot Luxman, det var motsatt, altså Luxman var tett opp mot DAC. Dynavector DV 10x5 er en bedre pu (har kjørt ca. 100 timer) enn Ortofon Quintet Red og nå viser det seg at DAC og Luxman er så godt som identiske. Dynavector er kanskje et hår mer åpen enn DAC, men det er også alt. Testing ble utført med samme album i Tidal (ikke masters) som jeg har på LP, og det ble testet på 3 ulike album.

    Jeg er i dag imponert på nytt av denne DACen, og er rett og slett dritfornøyd. Anbefales virkelig!
     
    Sist redigert:

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    En litt trist dag i dag. Vinylen er nå historie foreløpig for min del. Men nå har jeg gjennomgått hele utstyrslista med Ondrej som plaster på såret. Dette blir et nytt og spennende kapittel for undertegnede.

    Skål :cool:
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    En litt trist dag i dag. Vinylen er nå historie foreløpig for min del. Men nå har jeg gjennomgått hele utstyrslista med Ondrej som plaster på såret. Dette blir et nytt og spennende kapittel for undertegnede.

    Skål :cool:
    Kult. Er det balansert DAC du går for?
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Det vi ble enige om var balansert, sølv farge, volumkontroll (selv jeg neppe kommer til å bruke den funksjonen), Mundorf gull/sølv kondensatorer (selv om ikke det er mine favoritter), ekstra analog inngang og word clock inngang. Vil ha mulighet for å kjøre ekstern "master" klokke slik at jeg kan "slave" dac og kilde...
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Hva er leveringstiden sånn ca?
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Leveringstid kommer nok an på hvor mange prosjekt konstruktør har ved evt. bestilling. Anbefaler deg å sende en e-post så får du nok kjapt svar.
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Har noen av dere forsøkt de ulike digitale inngangene og sammenlignet de?
    Ofte er en DAC satt opp eller tunet mot på en inngang som derfor er best.

    En annen ting; er den opprinnelig konstruert som en balansert DAC? Har noen sammenlignet XLR med RCA utgangene inn i en balansert forsterker?
    Min nye DAC skal være ekte balansert fra grunn av og lyttet til slik. Dette for å oppnå synergi med Bladelius som så langt foretrekker ekte balanserte kilder.
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Har forsøkt de ulike med unntak av AES/EBU, men ikke testet de mot hverandre. Er brukt mot ulike kilder, men hovedsaklig benytter jeg USB inngang fra PC som fungerer strålende. Ta en kikk på den nye Sirius DACen, denne skal være balansert. Anbefaler deg å ta en prat med konstruktør, han er en ærlig sjel og har stolthet i det han leverer. Med andre ord om han forteller hvordan noe er satt sammen, kan du også stole på at det er slik. Det er i alle fall min erfaring.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Ingen forskjell meelom aes/EBU og spdif. Eget kort og strømforsyning til usb kortet. Denne dacen er veldig gjennomtenkt
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Har forsøkt de ulike med unntak av AES/EBU, men ikke testet de mot hverandre. Er brukt mot ulike kilder, men hovedsaklig benytter jeg USB inngang fra PC som fungerer strålende. Ta en kikk på den nye Sirius DACen, denne skal være balansert. Anbefaler deg å ta en prat med konstruktør, han er en ærlig sjel og har stolthet i det han leverer. Med andre ord om han forteller hvordan noe er satt sammen, kan du også stole på at det er slik. Det er i alle fall min erfaring.
    Slik jeg forstår det så er Sirius merkenavnet på de balanserte versjonene i prislista?
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Jeg har ikke snakket med Ondrej om det, men slik jeg leser prislisten ser det slik ut. På lik linje med den jeg har som ikke er balansert har han flere utgaver av samme DAC. Altså er alle balanserte utgaver med navn Sirius, der forskjellene er hvilken bruk en ønsker som vises igjen ved ulik prising. Siruis utgavene er dem som er merket oransje, jeg har Excellence på dem som er merket blå. Price List | Veridian Utopia
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Da kan det se ut til at dac'en jeg har bestilt skal en tur innom mr dynamikk Rognlien før den kommer meg i hende. Det kan bli interresant...
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Har forsøkt de ulike med unntak av AES/EBU, men ikke testet de mot hverandre. Er brukt mot ulike kilder, men hovedsaklig benytter jeg USB inngang fra PC som fungerer strålende. Ta en kikk på den nye Sirius DACen, denne skal være balansert. Anbefaler deg å ta en prat med konstruktør, han er en ærlig sjel og har stolthet i det han leverer. Med andre ord om han forteller hvordan noe er satt sammen, kan du også stole på at det er slik. Det er i alle fall min erfaring.
    Slik jeg forstår det så er Sirius merkenavnet på de balanserte versjonene i prislista?
    Du får advanced versjonen balansert også
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Har forsøkt de ulike med unntak av AES/EBU, men ikke testet de mot hverandre. Er brukt mot ulike kilder, men hovedsaklig benytter jeg USB inngang fra PC som fungerer strålende. Ta en kikk på den nye Sirius DACen, denne skal være balansert. Anbefaler deg å ta en prat med konstruktør, han er en ærlig sjel og har stolthet i det han leverer. Med andre ord om han forteller hvordan noe er satt sammen, kan du også stole på at det er slik. Det er i alle fall min erfaring.
    Slik jeg forstår det så er Sirius merkenavnet på de balanserte versjonene i prislista?
    Du får advanced versjonen balansert også
    Hva er da forskjellen på Advanced balansert og Sirius balansert?
    Hvilken er best?

    Jeg har opprettet kontakt med ham men kan trenge hjelp til å specce! Han liker ikke å snakke på tlf!
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Hei
    Jeg leste nok feil på siden hans.
    Det ser ut som om den balanserte versjonen kalles Sirius, og den ene versjonene kalles Advanced.
    Det kan se ut som det er gjort en del endringer siden jeg kjøpte min. Da var det bare en versjon. Og den kunne fås både som balansert og single ended.
    Jeg har min for salg, da jeg jeg ønsker meg en Sirius. Har diskutert løsninger med Ondrej, men vil selge før jeg bestiller.

    Men hva mener han med dette
    "Sirius DAC can be modified as only SE DAC not balanced. For this option please contact me, i can offer you better price." ??
    Den er jo i utgangspunktet. Men kan den lages som single ended?

    Håvard
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Da kan det se ut til at dac'en jeg har bestilt skal en tur innom mr dynamikk Rognlien før den kommer meg i hende. Det kan bli interresant...
    Hva skal han gjøre med den :D
    Eller skal han bare teste?

    Håvard
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Hei
    Jeg leste nok feil på siden hans.
    Det ser ut som om den balanserte versjonen kalles Sirius, og den ene versjonene kalles Advanced.
    Det kan se ut som det er gjort en del endringer siden jeg kjøpte min. Da var det bare en versjon. Og den kunne fås både som balansert og single ended.
    Jeg har min for salg, da jeg jeg ønsker meg en Sirius. Har diskutert løsninger med Ondrej, men vil selge før jeg bestiller.

    Men hva mener han med dette
    "Sirius DAC can be modified as only SE DAC not balanced. For this option please contact me, i can offer you better price." ??
    Den er jo i utgangspunktet. Men kan den lages som single ended?

    Håvard
    Snakker du med ham på tlf?
    Han hevder selv han er elendig i engelsk!
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Da kan det se ut til at dac'en jeg har bestilt skal en tur innom mr dynamikk Rognlien før den kommer meg i hende. Det kan bli interresant...
    Hva skal han gjøre med den :D
    Eller skal han bare teste?

    Håvard
    He he, det blir nok bare en test! Men han har jo et større erfaringsgrunnlag enn de fleste, og jeg kjenner meg igjen i hans preferanser...
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Her kommer hans anbefalinger for oppgradering. :D
    Basert på erfaringer, hva anbefaler dere?:confused:


    I start from the power supply upgrade options:

    1./ For digital DAC section: - OSCON capacitors updates (where
    possible) - OSCON caps are really really great ones
    - input capacitors for digital signal (needed 2 pc) - here my absolute favorits are Mundorfs Silver/Gold/Oil or
    Silver/Gold, I like Mondorfs more as Jupiters, even used for output capacitor purpose
    - pure silver wiring with cotton dielectric in the whole device(not copper with silver plating) - this is no
    compromise solution (true for digital and analog section)
    2./ For analog DAC section: - electrolytic + MKP capacitors update of tube output stage + capacitor update for DAC power supply - here i can
    recomment again Mundorf caps (I have a huge confidence with Mundorf brand)
    - output capacitors (4 pcs needed) - As mentioned top is a Munforf or Jupiters or Jensens. There are really small
    differences in sound quality between each to other.
    3./ Output connectors - sure, here we can use WBT connectors but in my opinion it is only a big hype and not so insubstantial for audio quality as updates mentioned above.

    I always use gold plated pcb traces, even on psu section, power transformer is always used really high grade with resin poted (custom made).
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Da kan det se ut til at dac'en jeg har bestilt skal en tur innom mr dynamikk Rognlien før den kommer meg i hende. Det kan bli interresant...
    Dette kan bli veldig interessant. Antar dette kommer på bloggen hans, blir spennende å lese.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Da kan det se ut til at dac'en jeg har bestilt skal en tur innom mr dynamikk Rognlien før den kommer meg i hende. Det kan bli interresant...
    Dette kan bli veldig interessant. Antar dette kommer på bloggen hans, blir spennende å lese.
    Blir så absolutt interessant for meg også, dette her! :)

    Om det finnes noen som helst sannhet i at den er på høyde med (eller over!) en såpass formidabel DAC som AN DAC 4.1 Signature, er det ikke bare litt sensasjonelt, for å si det sånn... Jeg benytter selv i dag en annen DAC fra tidligere Øst-Europa, i form av APL DSD-S EX, vi snakker lett opp mot eller over 100 000,- NOK for den (og nevnte AN er enda dyrere), så dersom disse moderat prisede rør-DAC'ene fra Slovakia kan matche det der, kan jeg love at jeg skal fortelle det!

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Dette er vel en R2R ladder DAC?
    Isåfall er det jo tilnærmet dobbelt opp av komponenter i den balanserte versjonen i forhold til SE og derfor er sikkert denne mye dyrere.
    Jevnført Rockna, så senkes støygulvet (SNR) og skal det være noe vits så må den tilsluttede komponenten også være balansert for å dra nytte av dette (selvsagt).
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Da kan det se ut til at dac'en jeg har bestilt skal en tur innom mr dynamikk Rognlien før den kommer meg i hende. Det kan bli interresant...
    Dette kan bli veldig interessant. Antar dette kommer på bloggen hans, blir spennende å lese.
    Blir så absolutt interessant for meg også, dette her! :)

    Om det finnes noen som helst sannhet i at den er på høyde med (eller over!) en såpass formidabel DAC som AN DAC 4.1 Signature, er det ikke bare litt sensasjonelt, for å si det sånn... Jeg benytter selv i dag en annen DAC fra tidligere Øst-Europa, i form av APL DSD-S EX, vi snakker lett opp mot eller over 100 000,- NOK for den (og nevnte AN er enda dyrere), så dersom disse moderat prisede rør-DAC'ene fra Slovakia kan matche det der, kan jeg love at jeg skal fortelle det!

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Gi gjerne en lyd i denne tråden når det er noe å lese om den. :)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Hei
    Jeg leste nok feil på siden hans.
    Det ser ut som om den balanserte versjonen kalles Sirius, og den ene versjonene kalles Advanced.
    Det kan se ut som det er gjort en del endringer siden jeg kjøpte min. Da var det bare en versjon. Og den kunne fås både som balansert og single ended.
    Jeg har min for salg, da jeg jeg ønsker meg en Sirius. Har diskutert løsninger med Ondrej, men vil selge før jeg bestiller.

    Men hva mener han med dette
    "Sirius DAC can be modified as only SE DAC not balanced. For this option please contact me, i can offer you better price." ??
    Den er jo i utgangspunktet. Men kan den lages som single ended?

    Håvard
    Snakker du med ham på tlf?
    Han hevder selv han er elendig i engelsk!
    Tatt det på mail.
     

    plinius

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    609
    Antall liker
    75
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    54
    Har vært i kontakt med han og Sirus dacen kan fås i både balansert og ubalansert versjon.

    Her er sitat fra han

    Hi,

    sorry for misunderstanding. No, there are two versions of unbalanced DACs. First, where is use one DA chip and the second - Sirius version, where are used two DA chips, every for one channel. Sirius is renewed latest version of DAC
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Gratulerer til både deg og ny eier. Spørs om det går en stund til det blir ny DAC, han har vel kø på produksjonene nå ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn