Venner av Thorens platespillere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • trondkj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    62
    Jeg tar opp hansken fra Rolfozzy i en tråd i vinylavdelingen, og starter med dette en tråd for oss Thorens-entusiaster. Thorens har laget mange gode platespillere, I mitt eie er en TD124, TD135 og en TD160B mkII, og snart en TD124 til. TD124 er i daglig bruk hos meg, det sier sitt om kvaliteten av disse spillerne at de fortsatt holder mål. Min ble laget i 1964.

    mvh trondkj
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    Kjøpte min første Thorens, TD150, i begynnelsen av 70-tallet. Den neste, en TD126 MkIII u/arm, ble anskaffet rundt 1978. Den har fulgt meg i alle år siden og vært til stor glede.

    Kjøpte for snart ett år siden også en TD160Super u/arm fordi jeg synes disse er noe av det peneste Thorens har laget. Denne har jeg nylig pusset opp og sprøytlakkert i sort pianolakk. Skal teste den for første gang nå i helga. Har påmontert en Sumiko Premier MMT. Når det gjelder pickup står valget mellom Denon DL103R og Audio Technica AT OC9.

    I tillegg til sistnevnte 2 Thorens'er har jeg (selvfølgelig) også en Linn Sondek LP12. Blir sikkert til at jeg selger en av spillerene etterhvert, siden jeg bare har to anlegg i huset. Synes det er litt meningsløst å ha en spiller stuvet bort.

    Mvh. Ketil
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Se her ja. Her er jo tråden for de som liker kvalitetspillere med motorer som er det nærmeste man kommer perpetum mobile. Jeg har nå bare hatt to stk. Thorens, en 166 og den TD160B Mk.II jeg har nå. Har tenkt mye på at 166 var den siste platespillern jeg hadde før det ble cd plater i over tjue år. Har angra mye på at jeg kvitta meg med den. Men som sagt nå er jeg tilbake med Thorens, og er meget fornøyd.
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    En kamerat av meg har en TD 165 så da kan jeg vel kalle meg en venn!
    Hva synes dere Thorensere om TD 165?
    Han bruker den ikke, så jeg er i grunnen litt lysten på den, mangler reim.
    Verdi?
     

    Vedlegg

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Continuo skrev:
    En kamerat av meg har en TD 165 så da kan jeg vel kalle meg en venn!
    Hva synes dere Thorensere om TD 165?
    Han bruker den ikke, så jeg er i grunnen litt lysten på den, mangler reim.
    Verdi?
    Har aldri prøvd den spillern, men
    du får den vel så billig at det kan vel være gøy å prøve ?
    Rem til min bestilte jeg fra Svalander i går. Har prøvd Mono, men de har visst ikke fler igjen.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    Noen som vet hva som er forskjellene på Thorens TD160 B MkII og TD160 Super?
     

    trondkj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    62
    K.H. skrev:
    Noen som vet hva som er forskjellene på Thorens TD160 B MkII og TD160 Super?
    Hovedforskjellen er at lageret i MkII er 7mm og i Super er 10mm. Ellers er subchassiet dempet bedre i Super, og plintet er laget av mdf. Super er i det hele tatt litt tyngre og mer solid bygd.

    mvh trondkj
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    rolfozzy skrev:
    Continuo skrev:
    En kamerat av meg har en TD 165 så da kan jeg vel kalle meg en venn!
    Hva synes dere Thorensere om TD 165?
    Han bruker den ikke, så jeg er i grunnen litt lysten på den, mangler reim.
    Verdi?
    Har aldri prøvd den spillern, men
    du får den vel så billig at det kan vel være gøy å prøve ?
    Rem til min bestilte jeg fra Svalander i går. Har prøvd Mono, men de har visst ikke fler igjen.
    Skal bestille ei reim så jeg får prøvd den, det kan jo bli morsomt!
     

    trondkj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    62
    Vil tipse litt om litteratur for ekte venner av Thorens:

    "Schweizer Präzision - Die HiFi-Plattenspieler von Thorens aus Sainte-Croix" av Joachim Bung (på tysk, dessverre)
    og
    "Thorens -The fascination of a living legend" av Gerhard Weichler.
    Den første boka omtaler i særdeleshet TD124, den siste spilleren som ble produsert i Sainte-Croix i Sveits (og den beste Thorens noen gang har laget iflg meg ;D), den andre er mer en kronologisk oversikt over Thorens fra 1883 frem til år 2000, da Thorens "stengte dørene for godt", i ettertid vet at de ikke klarte å holde de dørene stengt 8). Det har i år kommet en ny spiller, og en riktig gromspiller kommer i løpet av høsten: TD550 (den ser ihvertfall grom ut).

    mvh trondkj
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Noen som vet om en motor til 160 Super kan brukes på en 160 B ?
     

    trondkj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    62
    Såvidt jeg vet skal det gå bra, forskjellen på 160 og 160 super lå i tallerkenlageret som var større på sistnevnte. B'en i 160B betød bare at den ble solgt uten arm, evt. med arm produsert av andre enn Thorens.

    mvh trondkj
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Lurer på om ikke fjærene i spillern min er blitt litt dårlige. Er det noe sted det går an å få tak i nye ? Noen som vet ?
     

    trondkj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    62
    Mono kan sikkert skaffe, ellers så finnes det utallige tilbud ute på 'bay'en", du kan også bruke Linnfjærer i TD 160.
     

    Dr.Evil

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    635
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    Hadde en TD 160 Super m/ SME III / Ortofon MC 2000 / T 2000 på 80 tallet. Husker tilbake med varme i sjelen. :)

    Er de nye bedre enn de gamle? Hva er bedre i så fall?

    Dr.Evil
     

    Paulsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2003
    Innlegg
    611
    Antall liker
    314
    Dr.Evil skrev:
    Hadde en TD 160 Super m/ SME III / Ortofon MC 2000 / T 2000 på 80 tallet. Husker tilbake med varme i sjelen. :)

    Er de nye bedre enn de gamle? Hva er bedre i så fall?

    Dr.Evil
    Hadde du dempebad ?
    Fungerte altså bra med stive MC'er ?
     

    Dr.Evil

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    635
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    Ja jeg hadde dempebad. Byttet armen senere til en Mission. Fungerte også godt.
     
    L

    laban

    Gjest
    Hallo Thorens folk

    Jeg har en på bruktbørs nå (ikke noe dumt kjøp)3000.- TD.321 mk II med SME III arm
     
    L

    laban

    Gjest
    laban skrev:
    Hallo Thorens folk

    Jeg har en på bruktbørs nå (ikke noe dumt kjøp)3000.- TD.321 mk II med SME III arm
    Teit av meg med egenreklame ::)
     
    L

    laban

    Gjest
    laban skrev:
    laban skrev:
    Hallo Thorens folk

    Jeg har en på bruktbørs nå (ikke noe dumt kjøp)3000.- TD.321 mk II med SME III arm
    Teit av meg med egenreklame ::)
    ;D Nei Nei Nei Blir ikke noe salg nå nei,har puset støv,renset smurt lager å montert Grado reference på den,nå blir den :)etter 14år minst i skapet ;D
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    Får melde meg inn. Hører ikke mye på vinyl, men de gangene jeg gjør det er det som regel via min TD318 med TP21 arm og Ortofon X5-MC. RIAA trinnet er Cambridge 640P. Godt fornøyd egentlig, men det er et stykke igjen til magien fra CD-speller'n. :)

    Er det noe særlig å hente på å "tweake" her? Gjør denne armen ære på bedre pickup'er f.eks.?

    Mvh
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    laban skrev:
    laban skrev:
    laban skrev:
    Hallo Thorens folk

    Jeg har en på bruktbørs nå (ikke noe dumt kjøp)3000.- TD.321 mk II med SME III arm
    Teit av meg med egenreklame ::)
    ;D Nei Nei Nei Blir ikke noe salg nå nei,har puset støv,renset smurt lager å montert Grado reference på den,nå blir den :)etter 14år minst i skapet ;D

    Se det ja. Og den spiller bra ?
     

    aloz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2007
    Innlegg
    442
    Antall liker
    124
    Torget vurderinger
    2
    Hei,
    jeg er innhaver av en 166MKII(lik den på bildet) og lurer på
    om det er noe å hente på å modifisere denne?
    Hva kan i såfall modifiseres?
    (har googlet,men finner lite)

    Bruker forøvrig en eldre Audio-technica AT155LC MM PU
    med ok resultat.

    Bernt
     

    Vedlegg

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Jeg har gjennomført de fleste av disse modifikasjonene på en 3001 (ikke tallerken) og kan trygt anbefale dem. Platespilleren går fra det sedate og uopplagte til et adskillig mer kommunikativt modus.
    Men er virkelig disse RDC delene og TPN 2000 fremdeles å få fatt i? Vet at Phonosophie har Netzteile, men de koster antageligvis en del.
     

    juster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2003
    Innlegg
    500
    Antall liker
    16
    Torget vurderinger
    1
    Pesquera skrev:
    Jeg har gjennomført de fleste av disse modifikasjonene på en 3001 (ikke tallerken) og kan trygt anbefale dem. Platespilleren går fra det sedate og uopplagte til et adskillig mer kommunikativt modus.
    Men er virkelig disse RDC delene og TPN 2000 fremdeles å få fatt i? Vet at Phonosophie har Netzteile, men de koster antageligvis en del.
    RDC delene tror jeg ikke er så vanskelig å oppdrive, derimot kan TPN2000 sikkert bli vanskelig å få fat i, men der findes jo denne
    http://cgi.ebay.de/DIRECT-AUDIO-TH-2000-High-Current-Netzteil-f-Thorens_W0QQitemZ350018642193QQihZ022QQcategoryZ96271QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

    Tom-Erik
     

    juster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2003
    Innlegg
    500
    Antall liker
    16
    Torget vurderinger
    1
    Denne lå på Ebay, full oppgradert med TPN2000, men med orginal Arm- pris 1000euro

    Mvh Tom-Erik
     

    DSMANNEN

    Medlem
    Ble medlem
    30.10.2004
    Innlegg
    5
    Antall liker
    0
    ;D
    Jeg har en 3001 Bc, ganske lik den på bildet faktisk.
    Kjøpte den ny i et konkursbo for noen år siden. Fikk den oppgradert med bedre strømforsyning og intern kabling i sølv.
    -Sammen med en Benz Micro Glider og Dynamic sitt Riia trinn, spiller dette
    meget bra.
    Spenner beina under f.eks Electrocompaniets cd spiller Emc1.
    Er også ganske tett på Meridian 800, ...og jeg ljuger ikke engang.
    Mvh
    Jan E
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    DSMANNEN skrev:
    ;D
    Jeg har en 3001 Bc, ganske lik den på bildet faktisk.
    Fikk den oppgradert med bedre strømforsyning
    Hvilken er det du har byttet til?
    Er det for øvrig noen som har gjort noe med styringsprintet inne i spilleren? Har ikke turt å fingre med det............
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Aprops strømforsyning (jeg har TD146, 160B Mk II og 318 Mk II) har jeg følgende kommentar:
    De som benytter AC motor som drives direkte (eller via en dropp motstand) kan vel knapt oppgraderes? Hvis en ikke har tro for en ekstern AC strømforsyning. En som lager ny 230V/50Hz.
    De som benytter en slik liten klump som gir 12- 16 volt og driver elektronikken som styrer motoren vet jeg heller ikke om det har noen hensikt å oppgradere. Det kan eventuelt gjøres ved å lagen en HiTech veggvorte eller bygge om den interne forsyningen til motoren.
    Noen som har synspunkter eller erfaring?
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Audiomix skrev:
    Aprops strømforsyning (jeg har TD146, 160B Mk II og 318 Mk II) har jeg følgende kommentar:
    De som benytter AC motor som drives direkte (eller via en dropp motstand) kan vel knapt oppgraderes? Hvis en ikke har tro for en ekstern AC strømforsyning. En som lager ny 230V/50Hz.
    De som benytter en slik liten klump som gir 12- 16 volt og driver elektronikken som styrer motoren vet jeg heller ikke om det har noen hensikt å oppgradere. Det kan eventuelt gjøres ved å lagen en HiTech veggvorte eller bygge om den interne forsyningen til motoren.
    Noen som har synspunkter eller erfaring?
    Jeg bruker Project sin SpeedBox på min TD166 - 16V AC motor. SpeedBoxen har en PWM «syntetisert» AC utgang. SpeedBoxen burde også kunne brukes til 230V med en passende netttrafo i revers. SpeedBoxen funker OK på TD166, men jeg vil ikke kalle det en dramatisk oppgradering. Intensjonen var først og fremst å få elektronisk omkobling mellom 33-1/3 og 45, men jeg har ikke kommet meg til å justere størrelsen på fasekondensatoren til motoren slik at 45 rpm funker.

    mvh
    KJ
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Det begynner å bli noen år siden min siste Thorens, en TD160 Super / Stax UA7cf i 1983. Den spilte veldig godt og var savnet, selv etter at det ankom en Gyrodeck. Allerhelst ville jeg hatt dem begge to.

    I går oppfordret jeg en kamerat av meg til å gjøre sitt livs platespillerkjøp, En "Wide-body" TD 125 med SME 3012/Denon 103R. Nærmere den ultimate klassikeren er det vel ikke mulig å komme. Den gleder jeg meg til å hjelpe ham å sette opp! ;D
     
    L

    laban

    Gjest
    rolfozzy skrev:
    laban skrev:
    laban skrev:
    laban skrev:
    Hallo Thorens folk

    Jeg har en på bruktbørs nå (ikke noe dumt kjøp)3000.- TD.321 mk II med SME III arm
    Teit av meg med egenreklame ::)
    ;D Nei Nei Nei Blir ikke noe salg nå nei,har puset støv,renset smurt lager å montert Grado reference på den,nå blir den :)etter 14år minst i skapet ;D

    Se det ja. Og den spiller bra ?
    Telt topp spillte den så lenge det varte :'(Tok liv av pick-up ved et uhell :'(Nå er kansje ny på vei snart håper jeg
    da blir det en Denon DL 304 denne gangen.
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    laban skrev:
    rolfozzy skrev:
    laban skrev:
    laban skrev:
    laban skrev:
    Hallo Thorens folk

    Jeg har en på bruktbørs nå (ikke noe dumt kjøp)3000.- TD.321 mk II med SME III arm
    Teit av meg med egenreklame ::)
    ;D Nei Nei Nei Blir ikke noe salg nå nei,har puset støv,renset smurt lager å montert Grado reference på den,nå blir den :)etter 14år minst i skapet ;D

    Se det ja. Og den spiller bra ?
    Telt topp spillte den så lenge det varte :'(Tok liv av pick-up ved et uhell :'(Nå er kansje ny på vei snart håper jeg
    da blir det en Denon DL 304 denne gangen.
    Phøø Dl304 det ble Ortofon M2 black ;D
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Blåser liv i tråden ved å vise et ferskt bilde av en TD med nye kabler og plugger. Kan ikke huske å ha sett en original Thorens med annet enn svært billige kabler og plugger. Det var kanskje greit nok den gang?
     

    Vedlegg

    6bm8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    2.020
    Antall liker
    619
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Fikk kjøpt en Thorens Td160 for 200,- Spilleren var velbrukt med defekte fjærer og ganske så slitt i treverket.

    slik så den ut før jeg gikk løs på den med hammer og meisel ;)



    Lånt bildet fra nettet....

    Ble pusset ned spraysparklet og lakkert 4 ganger med sort bil lakk. Deretter 2 lag med klarlakk..
    Ny armbase i alu og RB300 arm ble bestilt og montert. Masse demping av chassie med 3mm asfaltplater og nye Linn fjærer ble montert.





    Måtte kutte litt av tallerken plata for å få tilpasset armen.



    Dempet motor og lagerhus.



    Over er bildet av MDF bunnplata..



    Er ikke helt ferdig i skrivende stund men den spiller nydelig :)

    Mvh.....mj
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Gratulerer med flott utført arbeid!
    Finnes ikke maken tipper jeg.
    Det gikk med noen timer?
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Vakkert! Nå kjenner jeg at jeg fikk lyst til å lete etter en gammel Thorens å restaurere..... ;D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn