Venner av Thorens platespillere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.154
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ser veldig bra ut det der. Enig i at det kan være helligbrøde å gå løs på en strøken spiller. Støvlokket kan du ganske sikkert polere strøkent med lakkrens/polering til bil og en billig polermaskin.
    Tipper jeg følger oppskriften din med demping på TD145´n ihvertfall. Har registrert at det kan være lurt å dempe tallerken også. PU som sitter på er en AT. Jeg har ikke sjekket betegnelsen på den, men den er mistenkelig lik og med samme farge som den som sitter på TD150 MkII´n. Det er en AT11, og det er vel ikke allverden.

    Polering av støvlokk skal prøves. Ser ut til at kun én kortere ripe er litt for dyp til å kunne poleres vekk.

    Drivreimer - er det noen som har det over disk her i landet, eller er nettet veien å gå?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.154
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Dette ser jo helt sjef ut.
    Takker. Har "alltid" hatt lyst på en vintage Thorens til vintage oppsettet, men alltid vært "for sen" til de gode tilbudene, eller har prisene (i min oppfatning) vært for høye. Men, nå har det altså blitt to - til absolutt akseptable priser:)
     

    rørlig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen som har erfaringer rundt MC pickuper og MKI tallerkenen.
    Leser litt forskjellig rundt omkring. Noen mener at stifttrykket blir galt pga. jerntallerkenens tiltrekking på magneten i pickupen.
    Og jeg har også lest tanker om at pickupen kan ta skade.
    Det ligger jo en alu tallerken med gummimatte imellom,og mine forsøk med magneter gir ingen grunn til angst.
    Men, helt trygg blir jeg ikke...
    Hei !
    Jeg har vært gjennom samme grublingen... Jeg har imidlertid landet på at det i praksis ikke betyr så mye. benytter isdag både Ortofon SPU og Denon DL103 uten problemer. Jeg har også enkelte andre mc fra Ortofon jeg benytter sporadisk. Ikke møtt problemer med disse heller.

    Nå finnes det sikkert Mc-er der ute som kan gi utfordringer, uten at jeg vet om noen spesifikt. Generelt er vel vinyl og platespillere rammet av en ufortjent paranoia blant mange ? Etter min oppfatning er det en relativt enkel materie, og om man tenker seg om og prøver seg frem finner man fort ut hva som duger eller ikke. at det verserer bastante oppfatninger basert mer eller mindre på myter gjør vel sitt til å forsterke usikkerheten. Vel... Det siste ble vel litt OT, og er selvsagt ikke personlig rettet. Betrakt det som en digresjon :)

    Mvh:
    Stian
    Tar opp igjen denne, da jeg har gjort meg noen nye erfaringer.
    Driver og tuner inn en Grashopper Condor. Den er helt naken og antagelig er det grunnen til at den tiltrekkes av jerntallerkenen.
    Det var helt håpløst å justere stifttrykk;fikk forskjellige resultater utafor og på tallerkenen, også forskjeller innover på tallerkenen.
    Brukte både vippevekt fra Shure og digitalvekt.
    Løsningen, foreløpig, ble å legge ei matte fra en Lenco L75 oppå Thorensmatta.
    Det holdt, og nå påvirkes ikke lenger pickupen. Og stiftrykke justeres enkel, med begge vekter.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.831
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Når det gjelder matter til tallerkenen så er det jo endel interessant på markedet. Selv har jeg bestillt en korkmatte , og vurderer å teste en acrylmatte også - på både min TD-160 og min TD-521..........Noen som har gjort noen erfaringer på den fronten ?

    corc mat.jpg


    acrylic mat.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.831
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Dette ser jo helt sjef ut.
    Takker. Har "alltid" hatt lyst på en vintage Thorens til vintage oppsettet, men alltid vært "for sen" til de gode tilbudene, eller har prisene (i min oppfatning) vært for høye. Men, nå har det altså blitt to - til absolutt akseptable priser:)

    Nå er det jo stor forskjell på en av de mindre modellene med original-arm, og f.eks en TD-160 Super med en SME eller tilsvarende populær arm på bruktmarkedet.
    Men det er jo det som er fint med disse spillerene - man kan "ta den ut" så langt man ønsker. En fullt moddet / tweaket spiller blir ikke akkurat billig, men vil få en helt
    annen ytelse enn de mindre standardmodellene, og en høyere pris kan derfor aksepteres.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.154
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Nå er det jo stor forskjell på en av de mindre modellene med original-arm, og f.eks en TD-160 Super med en SME eller tilsvarende populær arm på bruktmarkedet.
    Er fullstendig klar over det, og jeg har holdt meg nogenlunde orientert over tid. Min pris/value vurdering av potensielle objekter har hele tiden vært opp mot modell, arm, øvrige "mods", generell tilstand osv.
    Noe av gleden med å eie en modifisert/tweaket spiller er for meg å i såfall ha bygget/modifisert den selv - ikke å kjøpe en "ferdig":). Her er TD 150 MkII´n et greit utgangspunkt for et slikt prosjekt.

    Samtidig har jeg nå også TD 145´n som skal beholdes "original". Strengt tatt skulle/burde den hatt sort plint for å "matche" resten av vintage anlegget - og det vil vurderes å lage et slikt, og ta vare på det originale.


    BTW - hva er tykkelsen på dempemattene du har brukt?
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.831
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Jeg brukte 2mm dempematter på prosjektet mitt ( brukt på begge sider av subchassis). Skal teste effekten opp mot en spiller nr. 2 - og får da mulighet til å teste forskjellige arm/pickup kombinasjoner opp mot hverandre osv.............mulig jeg får en original sort plinth til overs etterhvert....
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.154
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Er det noen som vet hvor mye antiskatingloddet på TD150 MkII (TP 13A) skal veie?
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.831
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Her er det litt stillstand med TD 160 prosjektet mens jeg venter på deler. Plinth som ligger i tollen grunnet manglende dokumentasjon , korkmatte på vei fra England, et par gummi-remer er på vei, platestrammer, ekstra spiller uten motor, motor på vei fra Hammerfest osv :)

    For å slå i hjel ventetiden gikk jeg like godt løs på tallerkenen med pusse/polerutstyr og stor iver. Man er vel over gjennomsnittet nerd når man står å jobber som f... i et par timer for å få en blank kant på tallerkenen, men det regner - så hagearbeid og andre "fornuftige" gjøremål ble satt på vent - og resultatet ble riktig bra. Skal det være custom
    spiller, så gjelder det å gå i detaljene........

    tallerken.jpg
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.087
    Antall liker
    1.066
    Torget vurderinger
    10
    Hva bruker du som poleringsmiddel for å få ytterkanten av tallerken så blank og flott? Jeg har hittil brukt bilvoks som også ga et bra resultat på min Thorens, men dette ser enda bedre ut.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.831
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Hva bruker du som poleringsmiddel for å få ytterkanten av tallerken så blank og flott? Jeg har hittil brukt bilvoks som også ga et bra resultat på min Thorens, men dette ser enda bedre ut.


    Har nok gått betydlig røffere til verks her. Startet med slipepapir / vannslipepapir opp til 600 papir - så over på maskinpolering med polersliver / polerpasta. Rubbing og bilpolish til slutt. Ganske intens jobbing et par timer, men resultatet blir deretter............
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.154
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Har nå testet mine "nye" Thorens på hovedanlegget - og begge ser ut til å fungere helt ok. TD145 er det egentlig ikke så værst lyd i heller, selvom det sikkert er litt å hente på en annen PU. Ble rent nostalgisk når et par plater snurret rundt på denne.

    @Soundscape - du er meg i forkjøpet:)
    Ettermiddagen er planlagt til polering av tallerkenkanter i garasjen. Ja, det er korrekt som du beskriver. Det nytter ikke kun med "polish". Fint smergel først - og så maskinpolering med pasta. Har polert en god del rustfritt og alu, så jeg ser ikke mørkt på dette. Dreiebenk m/poleringsskive gjør slik jobb "enkel".

    Kommer forøvrig til å dempe tallerken og drivklokka på begge spillerne med (foreløpig tenkt) sikaflex. Hvor mye dette vil ha å si lydmessig er jeg usikker på, men de "synger" jo som kirkeklokker hvis man slår på de, så det vil neppe skade. Greit å ha polert tallerkene ferdig før dette.

    BTW. Etter å ha Googlet litt fant jeg loddvekten > 1,42 g
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.154
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Her er resultatet etter en 1/2 time med jobb. Ikke "mirror" finish, men blankt nok:)
     

    Vedlegg

    V

    vredensgnag

    Gjest
    Jeg har en slik TP13 arm med lodd et sted, skal sjekke vekten.
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.831
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Fremgang i Thorens mekkingen her. Plinth mottatt fra Holland, og jaggu dro jeg hjem en TD-160 Super i dag også. Klarte ikke å la være :) Blir litt forandringer i planene
    da Audicraft armen havner på den i stedet for en Mk2. Måtte jo rengjøre litt å prøve armen på plass (ikke festet enda da jeg må file litt av chassis for å feste bolten i bunnen.)
    Armen kler spilleren veldig godt visuelt, så jeg håper det spiller like bra etterhvert.

    Blir mye Thorens kos i helgen tenker jeg.

    DSC_8080.jpg


    DSC_8082.jpg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.154
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Her i gården har ikke innkjøpene vært like "store" i dag, men viktige nok.

    1.jpg


    NOS/NIB både M75 Shure PU og Shure stift, samt reim. Skal på TD145´n:)
    Må bare få tak i noen lengre skruer (12mm ser det ut til) til PU´n.
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.831
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Hadde planlagt å bruke denne plinthen på en spiller med sølv topp-plate, men siden treverket er såpass lyst (bildet er litt gulere enn virkeligheten) - så måtte jeg
    skru litt på en delespiller. Er meget fornøyd med resultatet, så nå skal det bare inn en motor - og litt mere polish før jeg justerer arm og oppheng..........

    Er MEGET fornøyd med den plinthen, den ser ut til å koste minst like mye som en LP 12 ! (Sorry, hvis jeg bannet i kirken :)

    DSC_8100.jpg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.154
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Ser ut til å bli et pent stykke vinylsnurre det der:)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.831
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Litt dødt i tråden her, så kanskje en oppdatering er på sin plass.........TD-160 Super er oppe og går med Audiocraft arm og Denon 103 R.
    Synes den comboen spiller bedre enn SME 3009 som jo er mye mere ettertraktet på bruktmarkedet. SME blir mere rytmisk, mens Audoicraft
    er mere homogen med en fin "organisk" klang som funker bra med Denon pickupen som kan bli litt frempå i noen oppsett.

    DSC_8280b.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.831
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Har ellers gått løs på min første TD 160 MK2 og byttet ut Plinthen med en originalplinth i tre/aluminium. Så vidt jeg vet ble
    det ikke laget så mange med den plinthen - og da med to farget topp-plate. Jeg synes det ble kult med sølv topp........
    Den patetiske huntonittplata i bunnen er ertstattet med 20mm MDF, som gir et helt annet fundament, og samtidig ser mye
    bedre ut rent visuelt. Chassis er ellers dempet som vist tidligere i tråden. En skikkelig silver beauty altså :)

    DSC_8285.jpg

    DSC_8282.jpg


    Neste utfordring blir arm til den siste spilleren . Jeg har kjøpt en SAEC WE-308 som litt forsinket grunnet stormen er på vei fra Washington DC.
    Utfordringen blir avstanden fra senterspindel til armbasen som er 235mm. Det er litt for langt i forhold til f.eks rega som er 222mm. Jeg må da
    lage en større plate enn originalen og kutte litt av både chassis og subchassis. Bør kunne la seg ordne - vi får se når armen er i hus.
    Den ser forøvrig slik ut , (bildet viser en L versjon, men er ellers helt lik):

    SaecWE-308L.jpg


    Noen undrer seg sikkert over hvorfor jeg ikke selger alt "røklet" og kjøper meg en skikkelig spiller - joda, kunne sikkert fått en bedre spiller,
    men pokker som mye moro jeg hadde gått glipp av ! Jeg liker å pusle og stelle litt med disse vintage spillerene, og de spiller faktisk musikk
    også - på en veldig engasjerende måte.............
     
    Sist redigert:

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Nydelige spillere og nydelig arbeid, Soundscape! Hyggelig at Audiocraften funker så bra!

    En Saec er jo en fantastisk god arm, men den er vel egentlig i tyngste laget for en spiller med fjærende oppheng. Det kan være du må foreta et fjærbytte, bare så du er klar over det....
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.831
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Nydelige spillere og nydelig arbeid, Soundscape! Hyggelig at Audiocraften funker så bra!

    En Saec er jo en fantastisk god arm, men den er vel egentlig i tyngste laget for en spiller med fjærende oppheng. Det kan være du må foreta et fjærbytte, bare så du er klar over det....

    Takk for det impulse - du kjenner jo den armen :)
    Saec armen blir nok en utfordring, så vi får se hvor den ender opp. Jeg har en delespiller med subchassis som jeg evt. kan herpe før
    jeg avgjør om armen funker. Når det gjelder fjærer så passer jo Linn LP 12. Tror de er litt lenger, men det kan lett tilpasses.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Bare hyggelig! Med det arbeidet du legger ned i disse skjønnhetene, er det jaggu fullt fortjent! Du kan si jeg kjenner den armen, ja. Den er litt "hemmelig" her oppe i Furet værbitt, dermed kan den fremdeles kjøpes til anstendige priser. Så lenge det varer!
    Den Thorensen jeg har snakket om til deg før, er fremdeles tilgjengelig, forresten. Eieren er på ferie , men jeg kan koble dere når han er tilbake, om du fremdeles er interessert.;)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.831
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Vi kan holde det varmt impulse, kan være en mulig kandidat for SAEC armen vet du. Bare bytter litt rundt på ting jeg...................
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.154
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Har ellers gått løs på min første TD 160 MK2....
    Og hvor mange har du egentlig?

    Noen undrer seg sikkert over hvorfor jeg ikke selger alt "røklet" og kjøper meg en skikkelig spiller - joda, kunne sikkert fått en bedre spiller,
    men pokker som mye moro jeg hadde gått glipp av ! Jeg liker å pusle og stelle litt med disse vintage spillerene, og de spiller faktisk musikk
    også - på en veldig engasjerende måte.............
    Helt enig i dette:)
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Vi holder det varmt, soundscape.
    Og for ordens skyld, jeg lurer i alle fall ikke på hvorfor du ikke selger og kjøper noe annet.Jeg skulle ønske jeg hadde beholdt en Thorens eller to selv! Man skal verne om gleden ved denne hobbyen så man ikke ender opp som en gledesløs teoretiker, må vite. :cool:
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.831
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Det måtte faktisk en rimelig pickup og en vintage Thorens til for å vekke vinylgleden min igjen. Jeg kjøpte en dyr vinylrigg et par-tre år tilbake , men det ga meg egentlig ikke det store kicket. AB testet mot CD/SACD og synes de kom ganske likt ut av det. Den riggen ble solgt igjen ganske fort (og dessverre endel plater også).

    Når jeg gjorde et nytt fremstøt på vinylfronten med en rimelig Denon Pickup så ........WOW, det er jo DETTE det handler om. Drit i perspektiv / bredde / plassering av instrumenter - dette svinger som f.... og spiller musikk !

    Svakheter / unøyaktigheter...? Spiller ingen rolle, jeg vil høre mer !!! For meg er vinyl sent 60 tall / 70 tallet. Har vel ikke kjøpt ny vinyl siden Electric Cirkus brant ned.

    Vel, så var jeg i gang. Jeg var rå på å bygge Lego og Tekno som guttunge, og gleden ved å arbeide med finish har jeg blant annet fra restaurering av antikke lamper/lysekroner. Så - derfor ble det vintage utstyr. Fornøyelsen ved å restaurere samtidig som man får nye musikkopplevelser er slett ikke dum. Det har på ingen
    måte parkert CD spilleren, det ene utfyller det andre. Jeg har vel tidligere endel andre DIY prosjekter på samvittigheten også.......

    ptb: Jeg har kun de tre TD-160'ene som er representert i tråden her (så langt :)+ storebror TD 521. Med alle ideer som popper opp i hodet mitt for tiden kunne jeg sikkert har mekket sammen 7 til, men jeg får vel prøve å begrense meg. Plint i massiv valnøtt, massiv sortbeiset eik, joda - det er definivt mye som er uprøvd enda, men jeg er ikke på jakt etter flere spillere enda for å si det sånn.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.154
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Sikkert ille å måtte begrense seg til "bare" 3 TD160:cool:.
    Jeg har selv syslet litt med vintage (på hobbyrommet) noen år, men innser min begrensing mht elektronikk og feilsøking. Store deler av Tandberg samlingen er defor solgt vekk. Er vesentlig mer komfortabel med "mekanikk", og da er jo vintage platespillere mer i "min" gate. Ikke minst da jeg også re-oppdaget vinylmediet for et års tid siden.

    Så, ja - kjenner meg klart igjen i din beskrivelse mht gleden ved å "mekke" på disse.
     

    CarstenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Innlegg
    308
    Antall liker
    115
    Fint at se denne gamle spille kommer til verdighet igjenn. Den var rimelig ny da jeg vart interessert i hifi - og alle innen miljøet dengang verdsatte den for god kvalitet. Gikk som "Sondek-light", på lik linie med STD 80. Og er ikke bitten i tvil om den holder samme den dag i dag. Absolutt referanse innen hifi - er ekte musikk - og denne referansen eksisterte også i 1989.

    Ser tonearmen (google) er påkostet - men mange gikk dengang vekk fra denne litt skrøpelig utseende "shell"-konstruksjon til mer solide og integrerte konstruksjoner. Enten uni-pivot a'la Mørch - hvor armrøret kunne skiftes for oppnå optimal resonansfrekvens med PU - eller mer stive full-integrerte arme a'la SME - hvor du så måtte velge arm ut fra ønsket PU.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.831
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Ja, de blir vel litt Sondek Light som du sier. TD 125 var jo veldig lik LP 12 i oppbygningen, mens TD 160 (og tidligere150), er litt mere kompakte. Det morsomme med de er at de er så lette å modde.
    Mange mener at Thorens stort sett har bygd seg "nedover" etter TD 124, og det er forsåvidt noe i det. Thorens satset på de store massene, og har jo hatt en mengde av variasjoner rundt hver grunnmodell. Men de har jo også hatt modeller som fremdeles viste at de mente alvor ( Reference / Prestige).

    Mottok ellers min SAEC WE-308 i går - en nydelig arm, men impulse har rett i at den er tung ! Kan jo slå ihjel folk med den der :)
    Kanskje jeg nettopp har skaffet meg en grunn til å kjøpe en TD 124 :rolleyes:
     

    toillball

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    778
    Antall liker
    229
    Da er det min tur til å prøve Thorens. Kjøpte en TD150mk2, har gitt den nytt belte + "Thorens special oil" (som sikkert er 10-40W mineralolje...) og endelig fått tak i M2 skruer slik at en Shure M91ed med en stift i uvisst stand kunne monteres. Mangler den lille kula til å sette nålvekten (og antiskate), samt har ikke vekten jeg bestilte dukket opp enda så nåltrykk ble stilt på "gefühlen".
    Tok en liten test mot Dual\Perpetuum Ebner mellomhjulspiller med Shure M75 som jeg er vant til. Testmatrialet var ikke noe fra Kirkelig kulturverksted eller Diana Krall, men Metallica. "Ride the lightning" i 45 rpm utgivelse og "Black album" i vanlig 33. "For whom the bell tolls" ble spilt av gjennom min TR1010 og pga av et sovende småbarn ble etpar nylig loppis-innkjøpte Denon AH-D750 brukt, kanskje litt for lavohmige,men duger greit nok etter mine lave standarder.

    Forskjellen mellom spillerne fra en amatørs synspunkt? Jo, på akustiske parti har jeg enda ikke valgt vinner, men Thorensen skiller mulig litt mere klar vokal og skiller mellom gitarene når thrashmetallet starter.
    Og det fjærdempede chassiet imponerer stort, det banker de avfjærede Philipsene jeg har prøvd og Dualen fremstår meget tander i forhold. Jeg kan dunke godt i bordet uten at nåla hopper.

    Bilde av herligheten:
     

    Vedlegg

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Flott! En lunsjkompis har en slik. Han har til og med jobbet på Tandberg i sin ungdom.
    I går hadde vi et vellykket treff her med selveste vinylprofessor Gunnar Brekke som foreleser.
    Derfor har denne kvelden gått med til å jobbe med min TD 160.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.154
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ......og endelig fått tak i M2 skruer .
    Jeg sleit også litt med å få tak i M2 skruer, og fikk først kun tak i vanlige stålskruer. Men, det viste seg at ELFA har rustfrie med litt ulike hodetyper - og litt ulike lengder, så jeg bestilte og fikk levert derfra.

    Om stålskruer (magnetiske) vil påvirke PU eller ikke er jeg usikker på, men vil naturlig nok benytte de rustfrie. Alu-skruer i M2 har jeg ikke klart å spore opp her i landet ihvertfall. Kún M2,5.
     

    toillball

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    778
    Antall liker
    229
    Thorens Headshell Cartridge Mounting Screw Set | eBay
    Bestilte de der, var skruer i forskjellige lengder med muttere og skiver i plast.

    Spilte noen flere plater etter metallica også, og en skive der sistelåta høres forferdelig ut. Det er visst et fenomen på vinyl at sistelåta kan være vanskelig å "tracke" og låten høres skurrete ut. Thorensen spilte den låta merkbart klarere enn Dualen iallefall, kan jo være pu\stift som spiller inn, men dog ble enda en seier for Thorens notert :rolleyes:
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.154
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det er visst et fenomen på vinyl at sistelåta kan være vanskelig å "tracke" og låten høres skurrete ut. Thorensen spilte den låta merkbart klarere enn Dualen iallefall, kan jo være pu\stift som spiller inn, men dog ble enda en seier for Thorens notert :rolleyes:
    Justering av arm og PU som spiller inn her. Det ligger en god del info på nett om oppsett og justeringer, men man har vel strengt tatt behov for en protractor for å gjøre det rett - dvs. så rett som mulig. Kompromiss blir det uansett.
    Strengt tatt, så er det vel slik at jo lengre arm, jo mindre avvik/kompromiss - og m/tangensialarm så har man ikke dette å forholde seg til.

    Men, må bemerke at jeg langt fra besitter noen ekspertise på dette området - og om jeg er helt på jordet, så korriger meg. Vet det er andre her på forumet som har holdt på med vinylsnurrer i en "menneskealder", og jeg må ha full respekt for at jeg er som ren "novise" å regne i et slikt selskap.:)

    Heldigvis er det da (hovedsaklig) slik på dette forumet at de "dumme" spørsmålene som oftest blir besvart på en grundig og forklarende måte.
     
    Sist redigert:

    toillball

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    778
    Antall liker
    229
    Justering av arm og PU som spiller inn her. Det ligger en god del info på nett om oppsett og justeringer, men man har vel strengt tatt behov for en protractor for å gjøre det rett - dvs. så rett som mulig. Kompromiss blir det uansett.
    Dualen har pu som er laget for Duals headshell og "klikkes" på plass for optimal innstilling, ingenting å korrigere på. På Thorensen skrudde jeg bare på Shure pickupen i headshellets gjengeparti og ingen justering ble foretatt, så om den tracker bedre så er det iallefall et stort pluss for Thorensen. ;)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.154
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Du har vel egentlig rett i at det er noe begrensede justeringsmuligheter på disse armene. På Thorens headshellet er det vel litt å "gå" på mellom skruene og skruesporene i PU? Mao, PU kan vris litt sideveis.
     

    Boogie-Stian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    387
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    7
    Hei !
    Heladshellet justeres vel ved "basen", dvs ved kontaktpunktet mot selve armrøret. Tror "gitteret" der pickupen festes kan trekkes frem og tilbake. Men jeg har solgt alle mine TD150, og har desverre ingen igjen og avbilde....

    M2 skruer i ulike lengder får du kjøpt på en vellassortert hobbybutikk for radiostyrte biler etc. Det er faktisk ganske mye forskjellig brukbart å få til platespillere i disse forretningene. F.eks er seilikonfetter de bruker i støtdemperne i mange tilfeller det du trenger for å fikse demping på heis osv.

    Td150 er vel en av de spillerne som låter kanonbra allerde i originalversjon. Antar at den kan bli bra med noen mods :) Jg liker den bedre enn 160-serien. Men det er 125/126 som er favoritten når det kommer til flytende oppheng.

    Moro å følge med !

    Stian
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn