Venner av TAD Høyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erikbiej

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.07.2005
    Innlegg
    93
    Antall liker
    154
    Sted
    Langesund
    Har nettopp anskaffet meg et par TAD E1 (Evolution One )høyttalere. Etter hva jeg forstår er jeg den førte i landet :D. Har hørt og hatt mange høyttalere, men dette er det heftigste jeg hittil har hørt noen gang. Det er ikke uten grunn at tester verden over er så positive.

    Ønsker å starte en tråd for TAD og håper det er flere der ute som har hatt, eller ønsker å anskaffe TAD, som kan ha glede av tråden.
     

    X3

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2004
    Innlegg
    553
    Antall liker
    255
    Torget vurderinger
    2
    Har nettopp anskaffet meg et par TAD E1 (Evolution One )høyttalere. Etter hva jeg forstår er jeg den førte i landet :D. Har hørt og hatt mange høyttalere, men dette er det heftigste jeg hittil har hørt noen gang. Det er ikke uten grunn at tester verden over er så positive.

    Ønsker å starte en tråd for TAD og håper det er flere der ute som har hatt, eller ønsker å anskaffe TAD, som kan ha glede av tråden.
    Hei.

    Gratulere med nye høyttalere:) Har vurdert disse selv:)
    Hva ligger veil prisen på disse på nå???
    Har tidligere hørt TAD R1 og det er helt klart en av de beste ht jeg har hørt:)

    Lurer litt på hva ett par E1 gir med tanke på kropp,dypbass og punch i forhold til mine Marten Bird høyttalere.
    Perspektiv punktplassering og detaljering har jeg nesten vanskelig for å tro kan bli bedre.
     

    erikbiej

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.07.2005
    Innlegg
    93
    Antall liker
    154
    Sted
    Langesund
    Hei og takk for det.

    Prisen ligger (tror jeg) i overkant av kr. 225.000 (for nærmere info ring Geir Arne Nilsen HF Audio - 92628254). Det som er så rart er at perspektiv, punktplassering og detaljrikdommen er enda et strå hvassere her enn i Bird. De er helt uten overganger i frekvensområdet og oppleves som en stor vegg av lyd fra topp til bunn. Stramheten i bassen er overlegen Bird.

    Bird er på INGEN måte en dårlig høyttaler, men for å prøve å beskrive forskjellene må jeg jo uttrykke meg på denne måten.
    Jeg bor i Langesund, og om du har anledning til å komme en tur til høsten for å høre er du hjertelig velkommen til å lytte. Da kan vi kanskje være så heldig å kunne ta AB test Bird2 mot TAD E1 samtidig.
     

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Hei Erik,

    Gratulerer med nye TAD E1, Jeg hadde Geir Arne på besøk i går, som fortalte den gode nyheten, kos deg masse med nye HT;) Audiens for lyttesesjon søkes herved;)
     

    erikbiej

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.07.2005
    Innlegg
    93
    Antall liker
    154
    Sted
    Langesund
    Hallo
    Det skal du få straks ferien er over :D:D Gleder meg til å høre din oppriktige mening.
     

    2m

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2002
    Innlegg
    2.185
    Antall liker
    1.288
    Sted
    Skien...
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med nye ht! Blir gjerne med på tur Per om det skulle passe.
     

    X3

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2004
    Innlegg
    553
    Antall liker
    255
    Torget vurderinger
    2
    Hei og takk for det.

    Prisen ligger (tror jeg) i overkant av kr. 225.000 (for nærmere info ring Geir Arne Nilsen HF Audio - 92628254). Det som er så rart er at perspektiv, punktplassering og detaljrikdommen er enda et strå hvassere her enn i Bird. De er helt uten overganger i frekvensområdet og oppleves som en stor vegg av lyd fra topp til bunn. Stramheten i bassen er overlegen Bird.

    Bird er på INGEN måte en dårlig høyttaler, men for å prøve å beskrive forskjellene må jeg jo uttrykke meg på denne måten.
    Jeg bor i Langesund, og om du har anledning til å komme en tur til høsten for å høre er du hjertelig velkommen til å lytte. Da kan vi kanskje være så heldig å kunne ta AB test Bird2 mot TAD E1 samtidig.

    Hadde vært utrolig gøy å tatt en lytt ja:)
    Nå bor nå jeg en Amerika reise unna (Trondheim) Men jeg får se på saken.
    Leste for øvrig testen av E1 i Stereophile ikke akkurat så mye negativt sagt om høyttaleren:)

    Litt spent på dypbassen på E1 da som er oppgitt til 28hz,samme som på mine Bird.
    Liker godt att det strekker seg litt nedover:)
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.010
    Antall liker
    390
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    TAD er den desidert beste høyttaler jeg har hørt. Og da Soundgarden hadde inne et demo-sett av TAD reference 1 så slo jeg til på disse. Da hadde jeg først vurdert Magico Q5 samt diverse andre høyttalere. Etter å ha hørt TAD falt alt plutselig på plass og da var det bare å slå til. Har ikke angret en dag på dette valget - etter at TAD'ene kom på plass hjemme hos meg har de bare fortsatt med å imponere. En ting er at de har den heftigste dypbass jeg har hørt uten at sub er nødvendig, en annen ting er at hele lydbildet fra topp til bunn er helt utrolig. Ser nå at TAD endelig har fått norsk importør, det var vel på tide. Skal prøve å få lagt ut noen bilder etterhvert.
     

    AJ_82

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Innlegg
    420
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    6
    Grattis med nye høyttalere :)
    Har snakket litt med Geir Arne og hadde vært veldig morsomt å fått en lytt senere. Spent på disse selv.

    mvh
    Andre (Brevik)
     

    erikbiej

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.07.2005
    Innlegg
    93
    Antall liker
    154
    Sted
    Langesund
    Hei. Flott. Det kommer bilder etterhvert fra meg også. Drar på ferie nå men vi får utveksle erfaringer senere. Har aldri hørt Reference men de som har hørt dem på messer sier det samme som deg:D
     

    erikbiej

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.07.2005
    Innlegg
    93
    Antall liker
    154
    Sted
    Langesund
    TAD er den desidert beste høyttaler jeg har hørt. Og da Soundgarden hadde inne et demo-sett av TAD reference 1 så slo jeg til på disse. Da hadde jeg først vurdert Magico Q5 samt diverse andre høyttalere. Etter å ha hørt TAD falt alt plutselig på plass og da var det bare å slå til. Har ikke angret en dag på dette valget - etter at TAD'ene kom på plass hjemme hos meg har de bare fortsatt med å imponere. En ting er at de har den heftigste dypbass jeg har hørt uten at sub er nødvendig, en annen ting er at hele lydbildet fra topp til bunn er helt utrolig. Ser nå at TAD endelig har fått norsk importør, det var vel på tide. Skal prøve å få lagt ut noen bilder etterhvert.
    Hei.

    jeg er enig med deg i ditt utsagn. Har aldri hørt Ref One men de som har hørt dem på messer sier det samme. Jeg legger ut bilder etter ferien.
     

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Takk for lyttesesjonen i går Erik:), dette låt utrolig feiende flott. Stramt og fint, men hverken for saftig eller for tørt. Kontant fin bass med god extension hele veien nedover. Enormt fin integrering i høyttaleren, og utrolig god match med resten av elektronikken. Stor flottt konsertsal opplevelse med fantastisk holografi og soundstaging.
    Nok en gang gratulerer med kjempefine nye TAD'er.

    Mvh
    Per
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.970
    Antall liker
    10.453
    Sted
    Skien
    Takk for lyttesesjonen i går Erik:), dette låt utrolig feiende flott. Stramt og fint, men hverken for saftig eller for tørt. Kontant fin bass med god extension hele veien nedover. Enormt fin integrering i høyttaleren, og utrolig god match med resten av elektronikken. Stor flottt konsertsal opplevelse med fantastisk holografi og soundstaging.
    Nok en gang gratulerer med kjempefine nye TAD'er.

    Mvh
    Per
    Hei Erik
    Henger meg på d som Per her sier, vi ble begge meget imponert over lyden dette var virkelig gøy :)
    Synes dette var klart bedre en Marten bird som jeg hørte hos deg sist, dette er 3 gang jeg hører TAD e1 og de har imponert alle gangene.
    Må også si at jeg synes svart finish som du har valgt er det flotteste jeg har sett av TAD e1
    Gratulere Erik med noen smykker av høyttaler og lyd på øverste hylle.
    Mvh: Espen L
     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.602
    Antall liker
    3.947
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Till Er som aldrig lyssnat på TAD, tag chansen om den ges. Helt klart en upplevelse utöver det vanliga.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Flott anlegg erikbiej, og anlegget ditt dandare er omtrent mitt drømmeanlegg.... RÅTT!! Har selv hatt div løse TAD komponenter (2001, 4001, 1601) men ingen komplette høyttalere og det spørs om jeg noen gang kommer til å få det. Det nærmeste blir nok Pioneer for min del... og selv om det kanskje blir feil å dra Pioneer inn her, men siden S1-EX er utviklet av de samme TAD gutta som utviklet R1 og bruker TAD komponenter, noen synspunkter på de?
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.696
    Antall liker
    518
    Torget vurderinger
    1
    Har selv s1ex og kunne ikke vært mer fornøyd. E1 er nok den spirituelle mk2-versjonen av s1ex med ekte TAD-branding. Stort sett samme specs, måler stort sett det samme etc. men s1ex veier hele 12kg mer. Begge 2 er sykt gode høyttalere og låter nok ganske likt. S1ex var for billig priset da den kom, med det resultat at de fleste som kjøpte denne, brukte den med middels utstyr.. Med deretter resultat. Begge ble testet i Stereophile av samme person. Sikkert ikke tilfeldig at det ikke ble dratt noen lydmessige sammenligninger, for å si det sånn. Drømmehøyttaleren min er fortsatt den gamle TAD model 1.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    3.199
    Torget vurderinger
    49
    Flotte høyttalere :)
    Var på Soundgarden Forus og siklet på ref1 .
    Fant en video som viser størrelses forholdet Ref1 - E1

     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.010
    Antall liker
    390
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Et par bilder av TAD Ref. 1 - beklager dårlig bildekvalitet, skal få tatt bedre bilder senere.

    Vis vedlegget 209715 Vis vedlegget 209716
    Hei Dandare. Flott oppsett og spennende komponenter. Så det var du som kjøpte demo paret til Soundgarden? Bor du på Østlandet? Hadde vært morro å få hørt på anlegget ditt.
    mvh
    Erik
    Hei Erik

    Det stemmer, det var jeg som stakk av med demoparet til Soundgarden. Hadde egentlig bestemt meg for Magico Q5, men Soundgarden ville absolutt at jeg skulle høre disse TAD høyttalerne først og det har jeg aldri angret på. Magico er suverene høyttalere, men etter å ha hørt både Magico og TAD er det ingen tvil hos meg om hva som er best. I og med at TAD'ene var et demosett ble også prisen atskillig rimeligere enn om jeg hadde gått for Magico til tross for at nyprisen på TAD er høyere enn Magico.

    Veldig kult at du har startet en vennetråd for TAD, vi er neppe mange her i landet som har disse suverene høyttalerne. Som du selv skriver er vel du første mann i landet med TAD E1.
    Kunne gjerne tenkt meg å høre ditt oppsett, regner med det spiller suverent med Mark Levinson forsterker. Hadde selv Mark Levinson 33H før jeg gikk over til McIntosh.
    Jeg holder til i Sandnes, og du er selvsagt hjertelig velkommen om du er på disse kanter.
    mvh
    Knut
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    3.199
    Torget vurderinger
    49
    Bra at jeg fikk rappet dem før du selv ble fristet...:D
    Noe av det flotteste jeg har sett, men i en for høy prisklasse for meg .
    Hvis jeg sparer hardt er kanskje E1 innen rekkevidde ;)
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.010
    Antall liker
    390
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Bra at jeg fikk rappet dem før du selv ble fristet...:D
    Noe av det flotteste jeg har sett, men i en for høy prisklasse for meg .
    Hvis jeg sparer hardt er kanskje E1 innen rekkevidde ;)
    Ja, jeg er sikker på at E1 er noe av det beste du kan få tak i, i tillegg er det ikke dusinvare som f.eks. Magico begynner å bli (ikke ment som kritikk til Magico, det er også suverene høyttalere)
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    TAD er den desidert beste høyttaler jeg har hørt. Og da Soundgarden hadde inne et demo-sett av TAD reference 1 så slo jeg til på disse. Da hadde jeg først vurdert Magico Q5 samt diverse andre høyttalere. Etter å ha hørt TAD falt alt plutselig på plass og da var det bare å slå til. Har ikke angret en dag på dette valget - etter at TAD'ene kom på plass hjemme hos meg har de bare fortsatt med å imponere. En ting er at de har den heftigste dypbass jeg har hørt uten at sub er nødvendig, en annen ting er at hele lydbildet fra topp til bunn er helt utrolig. Ser nå at TAD endelig har fått norsk importør, det var vel på tide. Skal prøve å få lagt ut noen bilder etterhvert.
    Så det var du som kjøpte disse! Var også innom soundgarden og hørte - imponerende! Hadde imidlertid ikke "ready cash" da, så det ble ikke noe kjøp...
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Espen L;1634342 [ATTACH=FULL skrev:
    Hei Espen og Per.

    takk for hyggelig besøk og fine tilbakemeldinger. Spesielt takk til deg Espen for fine bilder! Gleder meg til en aktiv lyttehøst, både hos deg i nytt hus og hos Per.

    Gratulerer Erik med nye ht! Jeg har vært fan av TAD siden jeg hørte dem (og nesten kjøpte dem) på soundgarden; de spiller bare så naturlig, riktig og engasjerende; selv om jeg bare var innom en kort tur, så hørte jeg med en gang at dette var bra! nærmere lytting sees frem til til høsten; kos deg så lenge!

    Yasman
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.010
    Antall liker
    390
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    TAD er den desidert beste høyttaler jeg har hørt. Og da Soundgarden hadde inne et demo-sett av TAD reference 1 så slo jeg til på disse. Da hadde jeg først vurdert Magico Q5 samt diverse andre høyttalere. Etter å ha hørt TAD falt alt plutselig på plass og da var det bare å slå til. Har ikke angret en dag på dette valget - etter at TAD'ene kom på plass hjemme hos meg har de bare fortsatt med å imponere. En ting er at de har den heftigste dypbass jeg har hørt uten at sub er nødvendig, en annen ting er at hele lydbildet fra topp til bunn er helt utrolig. Ser nå at TAD endelig har fått norsk importør, det var vel på tide. Skal prøve å få lagt ut noen bilder etterhvert.
    Så det var du som kjøpte disse! Var også innom soundgarden og hørte - imponerende! Hadde imidlertid ikke "ready cash" da, så det ble ikke noe kjøp...
    Bra for meg da at du ikke kunne cashe dem ut. Ifølge Soundgarden var det flere som siklet på disse og også vurderte kjøp. Derfor er jeg i dag meget fornøyd med at de havnet hjemme hos meg.
     
    D

    DL

    Gjest
    Grattis Erik!

    Skal bli moro å høre dem, regner med det blir audiens hos deg snart :)


    DL
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn