Venner av QNKTC/Henry Audio

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    3.076
    Synes det er på tide å opprette Venner av QNKTC!

    Bak det noe kryptiske navnet QNKTC skjuler det seg en norskutviklet CD-spiller og USB-DAC. Forkortelsen står for Quantization Noise Killed The Cat, og er varemerket til konstruktør Børge Strand-Bergesen. Børge er medlem av Oslo Audio Society (OAS), og på klubbens hjemmesider kan du lese mer om CD-spilleren. Den er i high end-klassen, og vel verd en lytt!

    Etter at artikkelen på OAS-siden ble skrevet har Børge konstruert en USB-DAC, slik at spilleren nå har USB-inngang. DAC-en er også tilgjenegelig separat, foreløpig i testversjon. Den er asynkron og støtter filer opp til 24/192. Jeg har tidligere testet CD-spilleren, og nå har jeg kjøpt DACen for å benytte den til PC-avspilling av highresfiler. Jeg kan røpe at begge yter musikken full rettferdighet!

    ● Her er lenke til QNKTCs hjemmeside!


    Kanskje ikke så mange andre som spiller på QNKTC-utstyr foreløpig, men kanskje vi kan bli flere etter hvert! Bare meld dere her! :)
     
    Sist redigert:
    A

    aair

    Gjest
    aair melder sin ankomst. Dac'en spiller ikke ueffent, nei.
    Forresten, noen som har modda dac'en med kondiser i psu-delen?
    Eventuelt kobla til lcd-panel?
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    3.076
    Hei aair, hyggelig å møte vinylkolleger i DAC-enes verden!
    Jeg kan røpe at jeg jobber med en omtale av Børges boks til OAS-hjemmesiden, så nå er det bare å følge med! :cool:
    Som digital novise vet jeg fint lite om modding, jeg er fornøyd bare med å ha fått lyd ut av den. Kanskje andre kan hive seg på?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.666
    Torget vurderinger
    23
    Sluket er også med. Har gått til innkjøp av AB-1.2 og USB-I2S modul. Må ha noe å svi fingrene på i høst.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.078
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Kan vel melde meg inn her også.
    Har fått på plass en ordentlig strømforsyning og eksperimentert litt med forskjellige kondiser på kortet.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Kult! Liker designet, den "ser ut" som den spiller bra.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.618
    Antall liker
    15.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Nå har USB-I2S stått og spilt i karnappet én ukes tid med laptop/foobar (m/Dark One-skin) som kilde.
    Jeg både gruer og gleder meg til switsje-øvelsen med DAKen som kosta 60 x mer.

    Ser frem til å lese omtalen din Egil. Uansett synes Børge-boksen å være et virkelig godkjøp til knapper og glansbilder.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.078
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Kult! Liker designet, den "ser ut" som den spiller bra.
    Den gjør det nå ja. Rett ut av boksen synes jeg den var så der. Pustebesvær og langt under den dac'n jeg normalt bruker. Låt rett og slett stressende.
    for ordens skyld - mange dacer gjør nå det i mine ører og gjerne til mange ganger prisen av denne.
    Med strøm på plass så er mye gjort og så var det bare å finne ut hvilke kondiser som passer best hvor:)
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.078
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Tenkte å.skrive litt om de modifiseringer som er gjord på min dac. Det er selvsagt en del work in progress nå og fremover. Synes vennetråden er et fint sted for dette jeg da, men hva mener dere om det? Er diy sidene mer egnet?
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.618
    Antall liker
    15.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Gi gass H.R.
    Jeg har ingen sterke meninger om work-outen din publiseres her eller på DIY-sidene. Kanskje det siste er mest korrekt. Isåfall smukker du bare inn en lenke fra denne tråden. Tror at det er flere som vil sette pris på en beskrivelse av dine kreative evner. Ihvertfall vil jeg gjøre det :D.
     
    O

    Oblivion

    Gjest
    Tenkte å.skrive litt om de modifiseringer som er gjord på min dac. Det er selvsagt en del work in progress nå og fremover. Synes vennetråden er et fint sted for dette jeg da, men hva mener dere om det? Er diy sidene mer egnet?
    Hvis bildet er av siste revisjon av strømforsyningen din så trenger du en liten omkobling for å få de siste 50% ut av den...
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    3.076
    Del gjerne beskrivelser av oppgraderinger i denne tråden for min del! Jeg er spent på å høre(!) hva dere fingernemme kan få ut av boksen!
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.425
    Antall liker
    2.849
    Torget vurderinger
    3
    ja du må gjerne dele både her og der HR er litt spent på det her :)
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.078
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Tenkte å.skrive litt om de modifiseringer som er gjord på min dac. Det er selvsagt en del work in progress nå og fremover. Synes vennetråden er et fint sted for dette jeg da, men hva mener dere om det? Er diy sidene mer egnet?
    Hvis bildet er av siste revisjon av strømforsyningen din så trenger du en liten omkobling for å få de siste 50% ut av den...
    hva skal kobles om? Koblet sammen kabler fra trafo, inn på likeretter, over kondisbank til regulator, ut til kondisbank og inn i selve dacen...
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.078
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Da poster jeg her, diy virker skummelt på mange, men litt lodding går an. Kommer til de neste dagene å poste oblivions strømforsyning og de deler som er brukt, de endringer som er gjort på selve dacen for å få byttet strømforsyning fra usb til no med mer futt.
    Har igrunn bare kommet igang med kondisendringer på selve kortet. Testet litt men kommer tilbake til det når jeg har litt kjøtt på beinet.
     

    rørlig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    Innmelder meg her jeg og. Fin sak til lite penger. Spiller av med JRiver. Ser fram til beskrivelser av strømforsyning og kondisoppgraderinger
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Kult om vi kunne få en deleliste og et skjema på en trivelig strømforsyning :cool:

    .....eller en adresse hvor jeg kan bestille en......
     

    borge

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.01.2007
    Innlegg
    274
    Antall liker
    136
    Kult med masse postinger på vennelisten!

    En annen ting som er verdt å tenke på i tillegg til ekstern strømforsyning og store kondiser, er å oppgradere regulatorene som sitter på kortet. Pr. i dag sitter det ADP151-regulatorer til DAC og til klokker. Disse har det selvfølgelig mye bedre med ren strøm enn med USB-strøm.

    AB-1.2 inneholder ubestykket plass for å legge inn alternative regulatorer.

    Masse mer info, linker og skjemaer på www.qnktc.com


    Børge
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: H.R

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.078
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Bygge Strømforsyning 5V
    Vi får starte med 5V delen for å kunne hente «god» strøm fremfor den vi får fra PCen over USB.

    Her trenger man kun basic kunnskaper med loddebolten for å få til selve strømforsyningen. På selve kortet hvor vi skal koble til så er det godt med en stødig hånd og en svært tynn spiss på loddebolten. Vi snakker om små loddepunkter her og lysten til å ødelegge kortet er vel ikke mer til stede hos undertegnede en hos andre.

    En av fordelene ved å bygge noe som kun er til seg selv, er at man trenger ikke tenke business overhode. Dette lar oss som regel velge deler som er av mer en god nok kvalitet til formålet. Selvsagt skjer dette her, og tatt i betraktning hva vi skal forbedre er det usb strøm 5V i denne omgangen så er dette rimelig rått.

    Det er kun et par ting man må ha av deler for å få dette til, og jeg har fått delelisten av Oblivion, noe som selvsagt medfører en strømreserve som er rimelig stor og som man neppe ser selv i svært kostbare dac’er som er i omløp. De erfaringer jeg har gjort med å følge dette er rett og slett – dette er en nobrainer – og har man ikke muligheten til å få dette til så burde man få noen til å gjøre det for seg.

    Man trenger så klart en transformator. Vi falt på en toriodtransformator med sekundærspenning på 9VAC og her er det mange å velge mellom. Da jeg kun skal bygge en så er byggekostnader rimelig uinteressant så jeg havnet på en med 200VA med 2x9 VAC. Pga lang leveringstid av denne så gikk jeg opp til en med 300VA med 2x9 VAC
    trafo.jpg
    trafo skjema.jpg


    Denne kobler vi så til en Likeretterbro, som rett og slett har som oppgave å gå fra vekselspenning til likespenning. Her falt valget på en likerettebro 1600V 18A. Dette er overkill, er klar over det. Denne tåler i alle fall all reversibel spenning og har mer en nok ampere i seg. Pga leveringsproblemer så endte jeg opp med en likeretterbro likerettebro 1700V 31A, altså litt mer overkill….
    likeretter.jpg


    Fra likeretter så går det til en kondisbank. Planen var å starte med 2x22mf, men her bestilte jeg rett og slett for mange enheter. Testet først med 2x22mf, så med 4x22mf og jeg mener det er en forskjeller her og fire er bedre en 2. Kan godt være jeg blir lurt her, men who cares – liker å bli lurt om det låter bedre. Vi snakker om 88.000uf før regulatoren Jeg tror derimot at mer er bedre en for lite når det kommer til strøm.

    kondensator.jpg

    Over hver av disse kondensatorene har jeg mellom pluss og minus siden loddet på en 10nF plastkondensator, 10nf 1000vdc, 250vac.
    plastkondis.jpg


    Regulator – vi skal ned fra 9 til 5V så må vi ha en regulator som tar seg av dette. Denne kommer inn etter kondisbanken.
    regulator.jpg

    Herifra går vi til en ny kodensatorbank lik den før, altså 88.000 nye uf og derifra skal vi inn på selve printet.
    Før vi kobler til er det ikke dumt å måle at man har sine 5V her med et multimeter.

    NB. Man trenger en loddebolt som har svært tynn spiss for de neste punktene.
    Før man i det hele tatt kommer videre må man fjerne et punkt på printet R26. Når dette er borte så er det på tide å koble til din egen strømforsyning for 5V. Her har vi – som man ser ut fra bildet ha et minus og et pluss loddepunkt. Lodd sammen her og vips – så har man oppgradert strømforsyningen sin.

    DAC_5V.jpg


    Både oblivion og borge har vært bidragsytere for å få dette til.
     
    Sist redigert:
    A

    aair

    Gjest
    Dette er jo dac-bygging for dummies. Suverent tiltak, H.R :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.666
    Torget vurderinger
    23
    - and WE are really DUMB....
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Ah, superfett HR


    "kopierer inlegget og limer inn i en melding til en venn på facebook"

    :cool:

    Veldig fan av diy.....eller dbf som det blir mest her da.....done by friends...
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.078
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Da var deler til 3.3V satt i bestilling. I tillegg et utvalg kondensatorer til c21/31. Blir morro å se hva som kommer ut av dette her.
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    273
    Torget vurderinger
    11
    Hva er selvkosten for ett slikt prosjekt?

    har en slik liggende jeg gleder meg til å teste. Sliter og med installing av driver. Kjører Windows 7.

    Erfaringer annonse?
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    273
    Torget vurderinger
    11
    Den hadde ikke sett;-)

    Sender du meg faktura foresten?
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.078
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Hva er selvkosten for ett slikt prosjekt?

    har en slik liggende jeg gleder meg til å teste. Sliter og med installing av driver. Kjører Windows 7.

    Erfaringer annonse?
    tenker du på strømforsyning og ograderinger ala det jeg holder på med?
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Kunne tenkt meg å prøvd en slik AB-1.2 dac, men pr idag er SB Touch den eneste avspilleren, har du Borge noen formeninger om hvordan det vil gå med enhanced output plugin på touchen til dacen?
     

    borge

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.01.2007
    Innlegg
    274
    Antall liker
    136
    Jeg har ikke brukt AB-1.2 med SB Touch. Hvis du kjøper en av meg og et ikke fungerer, kan du returnere den. Hvis det funker er det sikkert andre her som ønsker å lære mer om kombinasjonen.

    Børge
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Ok, det er ikke umulig jeg gjør akkurat det. Verdt forsøket om ikke annet :)
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.078
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    pafh. Dersom du installerer for eksempel Vortexbox fra vortexbox.org så får du en mpd player innebygget og squeezeserver som kilde. Da slipper du hele touchen.
    Krever at du styrer musikken fra annen kilde men fungerer svært bra.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    pafh. Dersom du installerer for eksempel Vortexbox fra vortexbox.org så får du en mpd player innebygget og squeezeserver som kilde. Da slipper du hele touchen.
    Krever at du styrer musikken fra annen kilde men fungerer svært bra.
    Vortexbox er ett alternativ jeg ikke har tenkt på, har installert det på filserveren her i huset engang, men klarte ikke helt å bli fortrolig med den. Det kan riktignok ha endret seg med tiden ;)

    En mulighet er å flytte serveren nærmere anlegget og legge inn mpd på debian distroen jeg har?
     

    borge

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.01.2007
    Innlegg
    274
    Antall liker
    136
    mpd bør funke. Det er mange linux-folk på diyaudio-forumet jeg linker til fra www.qnktc.com. Er ikke linux-ekspert selv.

    Børge
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.078
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    pafh. Dersom du installerer webmin på vortexboksen så er den veldig grei å bruke. Du kan sikkert knote til mdp for å spille mot squeezeserver, men da er det vel like greitt å gå for voyagerMDP som det finnes en tråd på her.

    Årsaken til at jeg velger å bruke vortexbox er egentlig at den har aldri feilet for meg og virker ut av boksen. Ikke trenger jeg å kode en linje for å få det på plass heller.
    vortex1.jpg


    i Squeezeserver velger jeg rett og slett bare denne vortexbox player som avspiller.
    squeeze.jpg
     
    Sist redigert:

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.078
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    deler fra elfa ankommet og da fikk klokken god strøm.
    Første inntrykk er at dette blir bare bedre og bedre.

    Byttet også ut C21/c31 til noen kondensatorer fra jamicon på 470uf/25vdc.

    33vreg.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn