Venner av Avantgarde Acoustic hornhøyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hei , jeg savner horna mine på visse omeråder....på andre ikke,.,,,spesiellt med bassen( 225 sub) syntes den prisen med 217 er helt på trynet selvsagt , men egentlig er det hornene du betaler for , bassen er det jo egentlig ikke no vits i å betale for i det hele tatt 8) Hørt flere av disse ht UNO , med subkassene , det er treg bass , men de er ikke gitt skikkelige arbaidsvilkår heller selvsagt , de spiller høyt opp i frekvens til sub å være....Tilstedeværelsen i hornene er jo meget bra , og jeg har hørt trio system uten disse begredlige subkassene , det låter knallbra , men koster selvsagt mer enn de fleste er villige til.

    Jeg har mange høyttalere hjemme , ag var bra å mellomtone diskant , men når det gjelder bass var det dårlig...liksom alt for treg for meg.

    Uansett som gutman sier , plassering og justering er viktig...Men å få en kjapp slagkraftig bass ut av disse kassene klarer man ikke....rart at ag ønsker å levere noe såpass dårlig ( bassen altså) på så flotte horn?

    Espen
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    jeg synes ikke 225 er så dårlig, gitt at man vet hva man gjør (med hensyn til plassering og matching).
    men det finnes bedre bass-systemer til ag-horna, ja.
    men de er store og dyre, og ofte ganske stygge også.

    man kan også gjøre som vermin: supplere 225 med en ekstern sub, det skal visstnok funke veldig bra.
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Er enig i at 225 får ufortjent mye pepper, jeg har fått 225 alene til og spelle som bare faen. Men slik de da sto kunne jeg ikke ha det. Så jeg supplerte med en sub som tar over fra 80 og nedover. dvs. at 225 spiller kun mellom 80 & 170/180. Funker som et helvete
     

    sims

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Innlegg
    195
    Antall liker
    127
    Sted
    Trondheim
    Regner med at dere er spent på hva som skal drive mine Duo så det er vel bare å legge inn noen bilder.
    Valget falt på Cary sli80 F1 signature.
    Her er den netopp kommet ut av eska før rørene er satt på plass
     

    Vedlegg

    prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Så bra ut det. Og så var du var rask med å pakke ut, ikke noe gjette konkurranse her nei. ;D (takk og pris)
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.794
    Antall liker
    2.017
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Gratulere så mye sims...hvordan er lydinntrykket fra curry'n så langt? :)
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    ssm skrev:
    Hei , jeg savner horna mine på visse omeråder....på andre ikke,.,,,spesiellt med bassen( 225 sub) syntes den prisen med 217 er helt på trynet selvsagt , men egentlig er det hornene du betaler for , bassen er det jo egentlig ikke no vits i å betale for i det hele tatt 8) Hørt flere av disse ht UNO , med subkassene , det er treg bass , men de er ikke gitt skikkelige arbaidsvilkår heller selvsagt , de spiller høyt opp i frekvens til sub å være....Tilstedeværelsen i hornene er jo meget bra , og jeg har hørt trio system uten disse begredlige subkassene , det låter knallbra , men koster selvsagt mer enn de fleste er villige til.

    Jeg har mange høyttalere hjemme , ag var bra på mellomtone diskant , men når det gjelder bass var det dårlig...liksom alt for treg for meg.

    Uansett som gutman sier , plassering og justering er viktig...Men å få en kjapp slagkraftig bass ut av disse kassene klarer man ikke....rart at ag ønsker å levere noe såpass dårlig ( bassen altså) på så flotte horn?

    Espen
    Da kan du umulig ha gitt bassene gode nok arbeidsbetingelser :eek:
    Selv om subbene er svakheten i AG-systemer uten hornbass (eller andre løsninger), spiller de ikke dårlig. I mitt oppsett og rom spiller de bass bedre enn noe annet jeg har hatt. Og langtfra tregt; skikkelig slam og dynamikk. Men ikke så lettflytende som mellomtone/diskant........

    Vermin skrev:
    Er enig i at 225 får ufortjent mye pepper, jeg har fått 225 alene til og spelle som bare faen. Men slik de da sto kunne jeg ikke ha det. Så jeg supplerte med en sub som tar over fra 80 og nedover. dvs. at 225 spiller kun mellom 80 & 170/180. Funker som et helvete
    Interessant! :)
    Hvilken sub bruker du Vermin? Bare én..?
    Mvh
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    olaps skrev:
    ssm skrev:
    Hei , jeg savner horna mine på visse omeråder....på andre ikke,.,,,spesiellt med bassen( 225 sub) syntes den prisen med 217 er helt på trynet selvsagt , men egentlig er det hornene du betaler for , bassen er det jo egentlig ikke no vits i å betale for i det hele tatt 8) Hørt flere av disse ht UNO , med subkassene , det er treg bass , men de er ikke gitt skikkelige arbaidsvilkår heller selvsagt , de spiller høyt opp i frekvens til sub å være....Tilstedeværelsen i hornene er jo meget bra , og jeg har hørt trio system uten disse begredlige subkassene , det låter knallbra , men koster selvsagt mer enn de fleste er villige til.

    Jeg har mange høyttalere hjemme , ag var bra på mellomtone diskant , men når det gjelder bass var det dårlig...liksom alt for treg for meg.

    Uansett som gutman sier , plassering og justering er viktig...Men å få en kjapp slagkraftig bass ut av disse kassene klarer man ikke....rart at ag ønsker å levere noe såpass dårlig ( bassen altså) på så flotte horn?

    Espen
    Da kan du umulig ha gitt bassene gode nok arbeidsbetingelser :eek:
    Selv om subbene er svakheten i AG-systemer uten hornbass (eller andre løsninger), spiller de ikke dårlig. I mitt oppsett og rom spiller de bass bedre enn noe annet jeg har hatt. Og langtfra tregt; skikkelig slam og dynamikk. Men ikke så lettflytende som mellomtone/diskant........

    Vermin skrev:
    Er enig i at 225 får ufortjent mye pepper, jeg har fått 225 alene til og spelle som bare faen. Men slik de da sto kunne jeg ikke ha det. Så jeg supplerte med en sub som tar over fra 80 og nedover. dvs. at 225 spiller kun mellom 80 & 170/180. Funker som et helvete
    Interessant! :)
    Hvilken sub bruker du Vermin? Bare én..?
    Mvh
    1stk av denne, http://www.definitivetech.com/Products/products.aspx?path=Subwoofers&productid=SuperCube Reference

    Kjapp som juling og med skikkelig tyngde, plassert i midten mellom høytalerene. Jeg ser meg aldri tilbake :D
     

    Mathias Rust

    Medlem
    Ble medlem
    20.11.2008
    Innlegg
    45
    Antall liker
    0
    Jeg er virkelig fornøyd med mine nye Uno, men det er en ting som er litt frustrerende.
    Subbene plukker opp masse støy fra mobiltelefoner. Ligger det en mobil i rommet eller stua ved siden av er det stadig vekk høy gsm-støy.

    Finnes det noe å gjøre med dette? Jeg har Uno 2.0 med 225-subbene (uten xlr-inn).
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.794
    Antall liker
    2.017
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Mathias Rust skrev:
    Jeg er virkelig fornøyd med mine nye Uno, men det er en ting som er litt frustrerende.
    Subbene plukker opp masse støy fra mobiltelefoner. Ligger det en mobil i rommet eller stua ved siden av er det stadig vekk høy gsm-støy.

    Finnes det noe å gjøre med dette? Jeg har Uno 2.0 med 225-subbene (uten xlr-inn).
    Slet med tilsvarende på mine Duo Omega, støyen kom fra effektrinnet den gangen som plukket opp signalene. Har du prøvd å test med en annen forsterker?
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.086
    Antall liker
    10.488
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Den definitive tech suben er veldig bra. Ikke mange suber jeg har hørt som har slike kvaliteter.
     

    Mathias Rust

    Medlem
    Ble medlem
    20.11.2008
    Innlegg
    45
    Antall liker
    0
    Med det er ikke støy i horna, kun i bassene. Så da må de jo være bassforsterkeren som fanger opp støy. Hmm.. vil nødig måtte selge høytalerne av den grunn :-\

    TAS skrev:
    Mathias Rust skrev:
    Jeg er virkelig fornøyd med mine nye Uno, men det er en ting som er litt frustrerende.
    Subbene plukker opp masse støy fra mobiltelefoner. Ligger det en mobil i rommet eller stua ved siden av er det stadig vekk høy gsm-støy.

    Finnes det noe å gjøre med dette? Jeg har Uno 2.0 med 225-subbene (uten xlr-inn).
    Slet med tilsvarende på mine Duo Omega, støyen kom fra effektrinnet den gangen som plukket opp signalene. Har du prøvd å test med en annen forsterker?
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Mathias Rust skrev:
    Jeg er virkelig fornøyd med mine nye Uno, men det er en ting som er litt frustrerende.
    Subbene plukker opp masse støy fra mobiltelefoner. Ligger det en mobil i rommet eller stua ved siden av er det stadig vekk høy gsm-støy.

    Finnes det noe å gjøre med dette? Jeg har Uno 2.0 med 225-subbene (uten xlr-inn).
    Slå av mobilen! ;)
    Har samme situasjon hos meg, men det er ikke et problem jeg gidder bry meg med, rett og slett. Sender verken sms eller ringer når jeg spiller musikk, og om det er noe innkommende så er det vel relativt begrenset.....?? :)
    Mvh
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.166
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    kjent problem
    men det skulle vel ikke være noe i veien for å lage et lavpassfilter som kutter ut disse relativt høye frekvensene
    filteret kunne jo glatt vært 12 eller 24 db/okt på fex 500hz
    imo
    mvh
    Leif
     

    Mathias Rust

    Medlem
    Ble medlem
    20.11.2008
    Innlegg
    45
    Antall liker
    0
    olaps skrev:
    Slå av mobilen! ;)
    Har samme situasjon hos meg, men det er ikke et problem jeg gidder bry meg med, rett og slett. Sender verken sms eller ringer når jeg spiller musikk, og om det er noe innkommende så er det vel relativt begrenset.....?? :)
    Mvh
    Hos meg er det nesten hele tiden. Men når jeg tenker over det så har jeg jo push-mail osv osv aktivert. Skrur jeg av det holder den seg vel mere i ro tenker jeg :)
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Har ikke hatt problemer med innstråling av mobil støy, hverken på Uno eller Duo... Vil ellers benytte anledningen til å si meg uenig med ssm i forhold til manglende basskvaliteter med 225 subene. Gitt basic know how i forhold til plassering/akustikk. Innsatsvilje, jobbing og tålmodighet kan AG levere varene som bare det. Men jeg opplever AG ikke å være en plug and play høyttaler. Et aktivt bass system som skal integreres i rom og med resten av høyttaleren krever mer jobbing og har flere fallgruver kontra en tradisjonell høyttaler med integrert passivt bass system. Selvsagt kan bass systemet forbedres. Vermins løsning er veldig vellykket. En av de beste løsningene jeg har hørt! Vurderer selv å kopiere suksess oppskriften hans, men har ikke villet introdusere enda flere justerings/plasserings utfordringer før jeg har fått optimalisert Duoene mine i rommet. Det har jeg nå snart brukt et halvt år på å få til. Er i løpet av vinteren nok klar for å teste ut noen spennende løsninger :), men slik Duoene spiller her nå, mangler det ingenting. Ikke i bass området heller :)
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    gut_man skrev:
    Har ikke hatt problemer med innstråling av mobil støy, hverken på Uno eller Duo... Vil ellers benytte anledningen til å si meg uenig med ssm i forhold til manglende basskvaliteter med 225 subene. Gitt basic know how i forhold til plassering/akustikk. Innsatsvilje, jobbing og tålmodighet kan AG levere varene som bare det. Men jeg opplever AG ikke å være en plug and play høyttaler. Et aktivt bass system som skal integreres i rom og med resten av høyttaleren krever mer jobbing og har flere fallgruver kontra en tradisjonell høyttaler med integrert passivt bass system. Selvsagt kan bass systemet forbedres. Vermins løsning er veldig vellykket. En av de beste løsningene jeg har hørt! Vurderer selv å kopiere suksess oppskriften hans, men har ikke villet introdusere enda flere justerings/plasserings utfordringer før jeg har fått optimalisert Duoene mine i rommet. Det har jeg nå snart brukt et halvt år på å få til. Er i løpet av vinteren nok klar for å teste ut noen spennende løsninger :), men slik Duoene spiller her nå, mangler det ingenting. Ikke i bass området heller :)
    Veldig enig med deg, her er det masse å hente så lenge rommet "tillater" det. Hører jo at jeg ikke har samme lettflytende bassen som f.ex på Mezzo, men synes likevel det er den beste bassen jeg har hatt hjemme sammenlignet med maaange andre høyttalere. 225-subbene går nok dypere enn Mezzo-bassene (høres i alle fall slik ut.....). Plassering, akustikk, kabling etc etc.
    Har du prøvd separat kabling til subbene gut_man? Hos meg ble det adskillig mer slam da jeg gikk for biwiring. (Og enda et hakk bedre da jeg gikk til triwiring).
     

    Horny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2004
    Innlegg
    1.000
    Antall liker
    1.319
    Torget vurderinger
    5
    Mathias Rust skrev:
    Jeg er virkelig fornøyd med mine nye Uno, men det er en ting som er litt frustrerende.
    Subbene plukker opp masse støy fra mobiltelefoner. Ligger det en mobil i rommet eller stua ved siden av er det stadig vekk høy gsm-støy.

    Finnes det noe å gjøre med dette? Jeg har Uno 2.0 med 225-subbene (uten xlr-inn).
    Samme problem her etter at jeg fikk 225 i hus, med 217 var det aldri noe støy. Har hørt at ferritter på sub-strømkablene skal hjelpe - tenkte å sjekke det ut neste uke.

    MVH Tormod
     

    Bromkamerat

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2005
    Innlegg
    130
    Antall liker
    2
    Jeg har hatt noe av samme problemet tidligere. Kjørte da på Dp og en Cary rør preamp. Rør preampen plukket opp mobil støy fra
    kjelleretasjen under stua. Holdt på å bli helt gal. Byttet ut rør preampen og støyen forsvant.
    Nå ,3 år etter er Dp og B&W byttet ut med Accuphase og Uno Nano. Jeg har aldri hatt noe gsm støy på dette. Jeg har vært litt "plaget" med svak during i
    begge horna. Duringen startet ganske svakt før den bygde seg opp å ble kraftigere før den ble borte. Denne sekvensen varte som regel i ca 15-20 sek før den startet på nytt. Kunne nesten virke som om noe ossilerte ?
    Etter sommerferien og full oppussing i stue ble anlegget koblet opp igjen. Det samme oppsettet med de samme kablene akkurat som det var før. Det gikk sikkert 2 uker med lytting før jeg kom på det tidligere problemet med duringen. Jeg skrudde volumet til 0 og lyttet først fra lytteposisjon før jeg gikk bort og stakk hele hode opp i horna. Det var tyst !! Absolutt all during var borte. Jeg sjekket dette regelmessig i hele august og har ikke hatt noe dur.
    Nå er det bare å sette seg ned å oppleve den deilige lyden fra horna uten å irritere seg.

    jk
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.027
    Antall liker
    533
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Ah, det er digg - antar at fokus på musikk ligger lett tilgjengelig nå som du slipper støy :)
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    olaps skrev:
    gut_man skrev:
    Har ikke hatt problemer med innstråling av mobil støy, hverken på Uno eller Duo... Vil ellers benytte anledningen til å si meg uenig med ssm i forhold til manglende basskvaliteter med 225 subene. Gitt basic know how i forhold til plassering/akustikk. Innsatsvilje, jobbing og tålmodighet kan AG levere varene som bare det. Men jeg opplever AG ikke å være en plug and play høyttaler. Et aktivt bass system som skal integreres i rom og med resten av høyttaleren krever mer jobbing og har flere fallgruver kontra en tradisjonell høyttaler med integrert passivt bass system. Selvsagt kan bass systemet forbedres. Vermins løsning er veldig vellykket. En av de beste løsningene jeg har hørt! Vurderer selv å kopiere suksess oppskriften hans, men har ikke villet introdusere enda flere justerings/plasserings utfordringer før jeg har fått optimalisert Duoene mine i rommet. Det har jeg nå snart brukt et halvt år på å få til. Er i løpet av vinteren nok klar for å teste ut noen spennende løsninger :), men slik Duoene spiller her nå, mangler det ingenting. Ikke i bass området heller :)
    Veldig enig med deg, her er det masse å hente så lenge rommet "tillater" det. Hører jo at jeg ikke har samme lettflytende bassen som f.ex på Mezzo, men synes likevel det er den beste bassen jeg har hatt hjemme sammenlignet med maaange andre høyttalere. 225-subbene går nok dypere enn Mezzo-bassene (høres i alle fall slik ut.....). Plassering, akustikk, kabling etc etc.
    Har du prøvd separat kabling til subbene gut_man? Hos meg ble det adskillig mer slam da jeg gikk for biwiring. (Og enda et hakk bedre da jeg gikk til triwiring).

    tror nok ikke 225 går dypere enn mezzzo, olaps.
    jeg har hatt begge deler i stua mi, og mezzo går adskillig dypere, og med mer kontur og kropp.
    det ville vært litt rart om 2x10 tommere skal gå dypere enn 2x12 tommere (som dessuten har større kasse og dobbelt så kraftig forsterkere...).

    men, det kan hende at du har tunet det slik at dine 225 går dypere hos deg enn det mine mezzo gjør hos meg.
    smak og behag, det. ag gir jo muligheter til tuning.
    jeg har valgt å kutte på 40hz, og er svært opptatt av å ikke drukne rommet i bass.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.166
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    kutte på 40Hz?!..der begynner jo moroa med rominformasjon,ambience og alt!
    virker ganske waisted spør du meg!
    imo
    mvh
    Leif
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    LMC skrev:
    kutte på 40Hz?!..der begynner jo moroa med rominformasjon,ambience og alt!
    virker ganske waisted spør du meg!
    imo
    mvh
    Leif

    jeg har betong på nesten alle bauger og kanter, og gidder ikke dempe rommet med all slags mulig dritt.
    kutting på 40hz og moderat nivå på bassen passer best hos meg.
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    gut_man skrev:
    Har ikke hatt problemer med innstråling av mobil støy, hverken på Uno eller Duo... Vil ellers benytte anledningen til å si meg uenig med ssm i forhold til manglende basskvaliteter med 225 subene. Gitt basic know how i forhold til plassering/akustikk. Innsatsvilje, jobbing og tålmodighet kan AG levere varene som bare det. Men jeg opplever AG ikke å være en plug and play høyttaler. Et aktivt bass system som skal integreres i rom og med resten av høyttaleren krever mer jobbing og har flere fallgruver kontra en tradisjonell høyttaler med integrert passivt bass system. Selvsagt kan bass systemet forbedres. Vermins løsning er veldig vellykket. En av de beste løsningene jeg har hørt! Vurderer selv å kopiere suksess oppskriften hans, men har ikke villet introdusere enda flere justerings/plasserings utfordringer før jeg har fått optimalisert Duoene mine i rommet. Det har jeg nå snart brukt et halvt år på å få til. Er i løpet av vinteren nok klar for å teste ut noen spennende løsninger :), men slik Duoene spiller her nå, mangler det ingenting. Ikke i bass området heller :)

    MIsforstå meg rett....bassen er der , men til d.d har jeg tilgode å høre bass fra disse kassene , enten toppen er uno eller duo spille veldig bra ,de blir lett ullene syntes jeg , ikke henger de skikkelig med heller , men kanskje det man må leve med på " budsjett-ag" for å få den flotte storsalgene hornlyden som jeg svner enda....tross kassene,.

    Jeg driver å vurderer om jeg kanskje skal titte på uno-.nano til hjemmebruk.... ;D Men det spørs om bassen er nevneverdig bedre.../ kjappere.

    Ja gut-man vi er ikke like , men å si at disse kassene virkelig spiller bra bass er litt i drøyeste laget , i forhold til nyprisen på horna som faktisk er over 100k for det billigste , så skulle man som kunde forvente litt bedre syntes jeg.....Bassen ( i rommet) var grunnen til at jeg solgte mine...OG ja jeg er sikker på at rommet alene ikke ødela det hele , når jeg har hørt disse i flere settinger i andre rom.

    problemet er oppbyggingen , altfor lite effekt på bassene,.,,,,,,250 watt på disse er for lite.

    Jeg har aldri hørt sub er med laveffekt kunne greie å spille skikkelig , skikkelig blir det med velodyne / dyre klipsch sub er , sammenlikner man vil man fort finne ut at det er en annen verden , problemet er at 225 spiller mye mere enn bass , de spiller lengere opp i frekvens for å ikke miste noe der hornet slipper(justerbart) , dermed er nok duo noe bedre med samme sub er fordi hornet går dypere.....atg trio med diy basstårn / ev.velodyne vil være vanvittig langt opp på min ønskeliste når jeg får plass...

    Mvh Espen
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    ssm skrev:
    gut_man skrev:
    Har ikke hatt problemer med innstråling av mobil støy, hverken på Uno eller Duo... Vil ellers benytte anledningen til å si meg uenig med ssm i forhold til manglende basskvaliteter med 225 subene. Gitt basic know how i forhold til plassering/akustikk. Innsatsvilje, jobbing og tålmodighet kan AG levere varene som bare det. Men jeg opplever AG ikke å være en plug and play høyttaler. Et aktivt bass system som skal integreres i rom og med resten av høyttaleren krever mer jobbing og har flere fallgruver kontra en tradisjonell høyttaler med integrert passivt bass system. Selvsagt kan bass systemet forbedres. Vermins løsning er veldig vellykket. En av de beste løsningene jeg har hørt! Vurderer selv å kopiere suksess oppskriften hans, men har ikke villet introdusere enda flere justerings/plasserings utfordringer før jeg har fått optimalisert Duoene mine i rommet. Det har jeg nå snart brukt et halvt år på å få til. Er i løpet av vinteren nok klar for å teste ut noen spennende løsninger :), men slik Duoene spiller her nå, mangler det ingenting. Ikke i bass området heller :)

    MIsforstå meg rett....bassen er der , men til d.d har jeg tilgode å høre bass fra disse kassene , enten toppen er uno eller duo spille veldig bra ,de blir lett ullene syntes jeg , ikke henger de skikkelig med heller , men kanskje det man må leve med på " budsjett-ag" for å få den flotte storsalgene hornlyden som jeg svner enda....tross kassene,.

    Jeg driver å vurderer om jeg kanskje skal titte på uno-.nano til hjemmebruk.... ;D Men det spørs om bassen er nevneverdig bedre.../ kjappere.

    Ja gut-man vi er ikke like , men å si at disse kassene virkelig spiller bra bass er litt i drøyeste laget , i forhold til nyprisen på horna som faktisk er over 100k for det billigste , så skulle man som kunde forvente litt bedre syntes jeg.....Bassen ( i rommet) var grunnen til at jeg solgte mine...OG ja jeg er sikker på at rommet alene ikke ødela det hele , når jeg har hørt disse i flere settinger i andre rom.

    problemet er oppbyggingen , altfor lite effekt på bassene,.,,,,,,250 watt på disse er for lite.

    Jeg har aldri hørt sub er med laveffekt kunne greie å spille skikkelig , skikkelig blir det med velodyne / dyre klipsch sub er , sammenlikner man vil man fort finne ut at det er en annen verden , problemet er at 225 spiller mye mere enn bass , de spiller lengere opp i frekvens for å ikke miste noe der hornet slipper(justerbart) , dermed er nok duo noe bedre med samme sub er fordi hornet går dypere.....atg trio med diy basstårn / ev.velodyne vil være vanvittig langt opp på min ønskeliste når jeg får plass...

    Mvh Espen
    Jeg hevder ikke at "standard" Duo og Uno har en fantastisk bass, men dårlig er den absolutt ikke. I hvertfall ikke her hjemme :) ;) Tror nok det henger mye sammen med rom og tuning ellers, og der har du sannsynligvis vært maksimalt uheldig Espen.
    Det er riktig at bassen blir bedre jo lenger ned horna går, dvs Duo bedre enn Uno, Trio bedre enn Duo osv, men ullen, treg bass er ganske overdrevent IMO.
    Mvh
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Gago skrev:
    olaps skrev:
    gut_man skrev:
    Har ikke hatt problemer med innstråling av mobil støy, hverken på Uno eller Duo... Vil ellers benytte anledningen til å si meg uenig med ssm i forhold til manglende basskvaliteter med 225 subene. Gitt basic know how i forhold til plassering/akustikk. Innsatsvilje, jobbing og tålmodighet kan AG levere varene som bare det. Men jeg opplever AG ikke å være en plug and play høyttaler. Et aktivt bass system som skal integreres i rom og med resten av høyttaleren krever mer jobbing og har flere fallgruver kontra en tradisjonell høyttaler med integrert passivt bass system. Selvsagt kan bass systemet forbedres. Vermins løsning er veldig vellykket. En av de beste løsningene jeg har hørt! Vurderer selv å kopiere suksess oppskriften hans, men har ikke villet introdusere enda flere justerings/plasserings utfordringer før jeg har fått optimalisert Duoene mine i rommet. Det har jeg nå snart brukt et halvt år på å få til. Er i løpet av vinteren nok klar for å teste ut noen spennende løsninger :), men slik Duoene spiller her nå, mangler det ingenting. Ikke i bass området heller :)
    Veldig enig med deg, her er det masse å hente så lenge rommet "tillater" det. Hører jo at jeg ikke har samme lettflytende bassen som f.ex på Mezzo, men synes likevel det er den beste bassen jeg har hatt hjemme sammenlignet med maaange andre høyttalere. 225-subbene går nok dypere enn Mezzo-bassene (høres i alle fall slik ut.....). Plassering, akustikk, kabling etc etc.
    Har du prøvd separat kabling til subbene gut_man? Hos meg ble det adskillig mer slam da jeg gikk for biwiring. (Og enda et hakk bedre da jeg gikk til triwiring).

    tror nok ikke 225 går dypere enn mezzzo, olaps.
    jeg har hatt begge deler i stua mi, og mezzo går adskillig dypere, og med mer kontur og kropp.
    det ville vært litt rart om 2x10 tommere skal gå dypere enn 2x12 tommere (som dessuten har større kasse og dobbelt så kraftig forsterkere...).

    men, det kan hende at du har tunet det slik at dine 225 går dypere hos deg enn det mine mezzo gjør hos meg.
    smak og behag, det. ag gir jo muligheter til tuning.
    jeg har valgt å kutte på 40hz, og er svært opptatt av å ikke drukne rommet i bass.
    Aha, det forklarer saken! :)
    Satt hele tida igjen med et inntrykk av at det manglet en del dypbass ift det jeg er vant med. Bassfundamentet ellers var jo strålende; både massivt og lettflytende.
    Mener du at det vil være problematisk å ha en betydelig lavere cut-off hjemme hos deg? Ser vel ikke umiddelbart at det skal være noen problemer med rommet ditt slik sett, men du har kanskje prøvd!!
    Mvh
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    ja, jeg har prøvd å kutte lavere, men da får jeg en "lang" bass som helt klart skyldes resonanser fra betongveggene og de store glassflatene.
    jeg er klar over at jeg ikke får maks potensiale ut av høyttalerne slik jeg har de idag, men synes uansett det låter så forbasket bra (når jeg kutter på 40hz) at jeg velger å leve med det, i stedet for å slepe hjem hlemholtz eller henge bildekk og fyringsved på veggene.
    tepper er jeg heller ikke spesielt glad i.

    ikke utenkelig at du kan få mezzoene til å spille bedre hjemme hos deg enn det du hørte hos meg, olaps.
    og du vet, det ligger et par på bruktbørsen.... ;D
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Gago skrev:
    jeg er klar over at jeg ikke får maks potensiale ut av høyttalerne slik jeg har de idag, men synes uansett det låter så forbasket bra (når jeg kutter på 40hz) at jeg velger å leve med det, i stedet for å slepe hjem hlemholtz eller henge bildekk og fyringsved på veggene.
    tepper er jeg heller ikke spesielt glad i.
    Vi lever i hårde tider - enhver lyd skal forsvares og forklares. Dog; jeg finner det uendelig mye enklere å innrømme fallitt i jakten på utopialyden enn å forklare at den svære kassa der borte i hjørnet ikke er en subwoofer, men en bass-suger... ...som skal jevne ut den andre store kassa i det andre hjørnet... ;D

    Mvh. Johan
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Gago skrev:
    ja, jeg har prøvd å kutte lavere, men da får jeg en "lang" bass som helt klart skyldes resonanser fra betongveggene og de store glassflatene.
    jeg er klar over at jeg ikke får maks potensiale ut av høyttalerne slik jeg har de idag, men synes uansett det låter så forbasket bra (når jeg kutter på 40hz) at jeg velger å leve med det, i stedet for å slepe hjem hlemholtz eller henge bildekk og fyringsved på veggene.
    tepper er jeg heller ikke spesielt glad i.

    ikke utenkelig at du kan få mezzoene til å spille bedre hjemme hos deg enn det du hørte hos meg, olaps.
    og du vet, det ligger et par på bruktbørsen.... ;D
    Ah, glassflatenne kan nok være noe problematiske ja. Ellers har du jo et rom synes veldig bra mht dimensjoner :) Selv skulle jeg gjerne hatt en meter eller mer bredde, men synes det blir litt vel drøytt å bygge ut kun av den grunn.......... :-\
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Gago skrev:
    jeg er klar over at jeg ikke får maks potensiale ut av høyttalerne slik jeg har de idag, men synes uansett det låter så forbasket bra (når jeg kutter på 40hz) at jeg velger å leve med det, i stedet for å slepe hjem hlemholtz eller henge bildekk og fyringsved på veggene.
    tepper er jeg heller ikke spesielt glad i.
    olaps skrev:
    Selv skulle jeg gjerne hatt en meter eller mer bredde, men synes det blir litt vel drøytt å bygge ut kun av den grunn.......... :-\
    Kjære dere.
    Vi er vel her fordi vi har (etter manges mening) sykelig trang å bedre lyden i våre anlegg. Vår leting etter den ultimate reproduksjon av musikk tar ikke slutt.
    Hvis dette innebærer å henge bildekk på veggen, bygge ut huset, bytte kone osv, so be it. :) ;D :)

    Minner om det ekte engasjement som gjengen i NRK-dokumentaren "HiFi Delerium" viste. "Arne" som sa: "Jeg rive huset og bygge et nytt opp rundt anlegget" (husker ikke helt sistatet). DET var oppofrelse for lyd. Dessverre endte ikke "Arne" sin HiFi-historie så bra, men hans ekte entusiasme er et eksempel til etterfølgelse.

    Våre røtter må vi ikke glemme. ;)
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    HSobstad skrev:
    Gago skrev:
    jeg er klar over at jeg ikke får maks potensiale ut av høyttalerne slik jeg har de idag, men synes uansett det låter så forbasket bra (når jeg kutter på 40hz) at jeg velger å leve med det, i stedet for å slepe hjem hlemholtz eller henge bildekk og fyringsved på veggene.
    tepper er jeg heller ikke spesielt glad i.
    olaps skrev:
    Selv skulle jeg gjerne hatt en meter eller mer bredde, men synes det blir litt vel drøytt å bygge ut kun av den grunn.......... :-\
    Kjære dere.
    Vi er vel her fordi vi har (etter manges mening) sykelig trang å bedre lyden i våre anlegg. Vår leting etter den ultimate reproduksjon av musikk tar ikke slutt.
    Hvis dette innebærer å henge bildekk på veggen, bygge ut huset, bytte kone osv, so be it. :) ;D :)

    Minner om det ekte engasjement som gjengen i NRK-dokumentaren "HiFi Delerium" viste. "Arne" som sa: "Jeg rive huset og bygge et nytt opp rundt anlegget" (husker ikke helt sistatet). DET var oppofrelse for lyd. Dessverre endte ikke "Arne" sin HiFi-historie så bra, men hans ekte entusiasme er et eksempel til etterfølgelse.

    Våre røtter må vi ikke glemme. ;)
    Vil du ha en valium? Jeg har en valium jeg. Fikk den av en pasient. Du vet her om dagen satt jeg og varma på repet.."Bolse" ;D
     

    sims

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Innlegg
    195
    Antall liker
    127
    Sted
    Trondheim
    Har no gått et par uker siden jeg fikk en cary rørforsterker i hus til å drive mine duo.Var veldig spent på hvordan det ville låte i forhold til mine mcintosh c46 og mc402 som jeg solgte.Hadde jo ikke bruk for alle kreftene til mcintosh og synes det låt litt skarpt og manglet litt fylde i lydbildet spesielt ved høyt volum. Med cary så ble lyden helt knall.Fikk nesten hakeslepp over hvor mye bedre det låt,så matching er alfa omega.En av de tingene som er genialt med caryen er at men kan switche mellom triode og ultralinear modus. Spiller du elektronika eller tungmetall så får du mye mere snert i musikken,mens triode er å foretrekke ved annen musikk.Så er veldig fornøyd med lyden i anlegget no.Flott nærvær til musikken og veldig bra dynamikk ;D.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn