Venner av Avantgarde Acoustic hornhøyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    great!
    keep 'em coming, please.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    takk for bildene, hsobstad.
    fortsatt god messe!
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    oppsummert:

    nye bakstykker, internkabling og kondiser gjelder for alle modeller.
    der stopper det også for picco, meta primo og mezzo.

    trio får nytt stativ (føtter).
    samme med uno nano.
    mens duo-serien blir utsatt for de største (og mest kostbare?) endringene: nytt stativ + nye basskasser med integrert diskant.

    de nye magnetene i basselementene har ingenting å si for lyden, denne endringen er kun gjort av produksjonshensyn.

    er det slik å forstå?
     

    KnB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.517
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    2
    Sakset fra: http://www.enjoythemusic.com/high_end_2009/part1/
    Avantgarde Acoustics had their world premiere of their new G2 series of their Uno and Duo and Trio range (price to be determined). For a guy like me, who has reviewed both the Uno and Duo and very familiar with the Trio), you can see many visual details. There are also 'hidden' details not seen. Details that are visual are refinements in the CNC machined footers, with four easily adjustable footers total versus the older three. The bolts to connect the frame to the driver cabinets plus the base of the frame is made from solid aluminum. Under the footers are CNC machined 'pucks'. At the rear of the driver tubes are aluminum injection molded rear bits versus the older plastic unit. Unseen improvements include the base unit that has more powerful headroom amplification via higher quality parts and more power capacitor capacity. Other things unseen are the bass drivers use neodymium magnet. The newly modified crossover employs a very sophisticated network with specialized custom made capacitors. Internal wire is specialized silver and WBT NexGen silver loudspeaker binding posts.
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Noe skuffet her jeg, synes ikke de nye modellene nødvendigvis er finere. Og dessuten elimineres muligheten til og flytte hornene opp og ned i stativene etter hvor høyt du sitter og hvilken avstand du har. Noe jeg synes er meget viktig for korrekt høyde på lydbildet.
    Og viss de nye bassene ikke skal være bedre ser jeg ingen grunn til og bytte mine.
    Men det ser da ihvertfall ut til at det ER Mundorf Silver/Gold som sitter i filteret på bildet, bare med AG logo. Stemmer med størrelsen på de jeg satt i for LENGE siden ;D
     

    argh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2006
    Innlegg
    716
    Antall liker
    0
    Vermin skrev:
    Noe skuffet her jeg, synes ikke de nye modellene nødvendigvis er finere. Og dessuten elimineres muligheten til og flytte hornene opp og ned i stativene etter hvor høyt du sitter og hvilken avstand du har. Noe jeg synes er meget viktig for korrekt høyde på lydbildet.
    Og viss de nye bassene ikke skal være bedre ser jeg ingen grunn til og bytte mine.
    Men det ser da ihvertfall ut til at det ER Mundorf Silver/Gold som sitter i filteret på bildet, bare med AG logo. Stemmer med størrelsen på de jeg satt i for LENGE siden ;D
    Jeg må si meg VELDIG enig.
    Hvor stor oppgradering utgjør bytting av kondiser til Mundorf silver/gold og han du greie dette med 10.000 tommeltotter, negelsprett i selbu votter?
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    argh skrev:
    Vermin skrev:
    Noe skuffet her jeg, synes ikke de nye modellene nødvendigvis er finere. Og dessuten elimineres muligheten til og flytte hornene opp og ned i stativene etter hvor høyt du sitter og hvilken avstand du har. Noe jeg synes er meget viktig for korrekt høyde på lydbildet.
    Og viss de nye bassene ikke skal være bedre ser jeg ingen grunn til og bytte mine.
    Men det ser da ihvertfall ut til at det ER Mundorf Silver/Gold som sitter i filteret på bildet, bare med AG logo. Stemmer med størrelsen på de jeg satt i for LENGE siden ;D
    Jeg må si meg VELDIG enig.
    Hvor stor oppgradering utgjør bytting av kondiser til Mundorf silver/gold og han du greie dette med 10.000 tommeltotter, negelsprett i selbu votter?
    Siden jeg ikke har fått A-B testet det enda, men skal gjøre det, er det vanskelig og si nøyaktig hva som skjer. Men jeg synes diskanten fremtrer glattere og med mindre "fnidder" (;D) spiller mer musikk etter jeg satte de i :)
    Ja det er veldig enkelt og bytte frem og tilbake såfremt du vet opp ned på loddebolten er du good-2-go
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Vermin skrev:
    argh skrev:
    Vermin skrev:
    Noe skuffet her jeg, synes ikke de nye modellene nødvendigvis er finere. Og dessuten elimineres muligheten til og flytte hornene opp og ned i stativene etter hvor høyt du sitter og hvilken avstand du har. Noe jeg synes er meget viktig for korrekt høyde på lydbildet.
    Og viss de nye bassene ikke skal være bedre ser jeg ingen grunn til og bytte mine.
    Men det ser da ihvertfall ut til at det ER Mundorf Silver/Gold som sitter i filteret på bildet, bare med AG logo. Stemmer med størrelsen på de jeg satt i for LENGE siden ;D
    Jeg må si meg VELDIG enig.
    Hvor stor oppgradering utgjør bytting av kondiser til Mundorf silver/gold og han du greie dette med 10.000 tommeltotter, negelsprett i selbu votter?
    Siden jeg ikke har fått A-B testet det enda, men skal gjøre det, er det vanskelig og si nøyaktig hva som skjer. Men jeg synes diskanten fremtrer glattere og med mindre "fnidder" (;D) spiller mer musikk etter jeg satte de i :)
    Ja det er veldig enkelt og bytte frem og tilbake såfremt du vet opp ned på loddebolten er du good-2-go
    Bedre oppløsning i toppen, mere luft. Udelt positivt IMO.
    Husker Jens syntes han mistet litt presisjon.........smak og behag, kanskje........ :)
    Husk innspillingstid på kondisene, den er laaaang, sikkert 2-300 timer :(
    mvh
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    olaps skrev:
    [Husk innspillingstid på kondisene, den er laaaang, sikkert 2-300 timer :(
    mvh
    Vi må finne roen her. Først puste, så tenke, så vurdere konsekvenser av hva Avantgarde har gjort av endringer.
    Uansett er den viktigste endringe fortsatt å skifte mellom uno(nano)/duo/trio.
    Finn roen alle sammen. Strømforsyning etc er også ting å se på.... :)
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    finne roen?
    jeg skal straks selge mezzoene mine og legge på 100k for å kjøpe meg de nye mezzoene, som er omtrent kliss like men med bakstykke i alluminiun, litt bedre kondiser og kabelstumper av sølv innvendig.
    på en god dag og med placebo i ryggen, så vil jeg kanskje høre ørlittegranne forskjell mellom de nye og de gamle.
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Gago skrev:
    finne roen?
    jeg skal straks selge mezzoene mine og legge på 100k for å kjøpe meg de nye mezzoene, som er omtrent kliss like men med bakstykke i alluminiun, litt bedre kondiser og kabelstumper av sølv innvendig.
    på en god dag og med placebo i ryggen, så vil jeg kanskje høre ørlittegranne forskjell mellom de nye og de gamle.
    Jeg anbefaler virkelig Trio. Det er bra for sjelen, men ikke for lommeboken. Men sistnevnte går over og Trio blir ikke dårligere, tro meg!!!! Dermed blir konklusjonen at life is good with Trio (for de som fixer dette)..
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    HSobstad skrev:
    Gago skrev:
    finne roen?
    jeg skal straks selge mezzoene mine og legge på 100k for å kjøpe meg de nye mezzoene, som er omtrent kliss like men med bakstykke i alluminiun, litt bedre kondiser og kabelstumper av sølv innvendig.
    på en god dag og med placebo i ryggen, så vil jeg kanskje høre ørlittegranne forskjell mellom de nye og de gamle.
    Jeg anbefaler virkelig Trio. Det er bra for sjelen, men ikke for lommeboken. Men sistnevnte går over og Trio blir ikke dårligere, tro meg!!!! Dermed blir konklusjonen at life is good with Trio (for de som fixer dette)..
    En optimalt Trio-oppsett er bedre enn tilsvarende Duo, det er klart.
    Men, min erfaring (dvs hørt av andre), er at Trio krever mer for å spille optimalt.
    Og for min del tror jeg at rommet mitt egner seg langt bedre for Duo enn Trio.
    Men, i et annet hus............, sometime, may be....... :) :)
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    olaps skrev:
    En optimalt Trio-oppsett er bedre enn tilsvarende Duo, det er klart.
    Men, min erfaring (dvs hørt av andre), er at Trio krever mer for å spille optimalt.
    Og for min del tror jeg at rommet mitt egner seg langt bedre for Duo enn Trio.
    Men, i et annet hus............, sometime, may be....... :) :)
    Hehe.. Ikke meningen å pakke trio på noen som helst. Var i muntert humør da jeg skrev dette. 2 dager på hifimesse, gode venners lag samt en del vin (!) kan gjøre noe med humøret, noe som kom ut som nevnt. ;)
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    HSobstad skrev:
    olaps skrev:
    En optimalt Trio-oppsett er bedre enn tilsvarende Duo, det er klart.
    Men, min erfaring (dvs hørt av andre), er at Trio krever mer for å spille optimalt.
    Og for min del tror jeg at rommet mitt egner seg langt bedre for Duo enn Trio.
    Men, i et annet hus............, sometime, may be....... :) :)
    Hehe.. Ikke meningen å pakke trio på noen som helst. Var i muntert humør da jeg skrev dette. 2 dager på hifimesse, gode venners lag samt en del vin (!) kan gjøre noe med humøret, noe som kom ut som nevnt. ;)
    Neida, skjønte da dét :)
    Skulle gjerne hatt Trio jeg, og har hørt Trio spille fantastisk bra. Men har nok enda ikke hørt et Trio-system som spiller helt optimalt. De to jeg har hørt "ordentlig" på er abs i toppklasse, men begge manglet litt på noen områder; ulike områder. Om det skyldes tiilfeldigheter mht matching, eller bevisste valg, vet jeg ikke; men derfor tror jeg det faktisk det er enda mer å hente.......... Men uansett er Trio et fantastisk HT-system :)

    PS
    Kos dere i München, det er vel enda én dag igjen...?
    Jeg bomma med ei drøy uke, var der for 8 - 9 dager siden, men med feil fokus! :eek: 8)
    Mvh
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    jeg klarer ikke å bestemme meg for hva jeg synes om utseendet på den nye duo-serien.
    men at de nye staivene er mer robuste og står stødigere enn de gamle, er vel ingen diskusjon.
    gjelder for både duo og trio.
     

    Mute

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    481
    Antall liker
    9
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    0
    Hva kan man gjette på av priser på nye Nano?
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    priser på de "nye" kreasjonene kommer ikke før etter sommeren.
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Har vi fått noen nye Trio-venner tro?
    Ser at terjetrolls Trioer er borte fra bruktbørsen............(jeg var som vanlig for treig i avtrekket!!).
    Mvh
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Ikke meg, har ikke plass uten å ofre noe :(
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    olaps skrev:
    Har vi fått noen nye Trio-venner tro?
    Ser at terjetrolls Trioer er borte fra bruktbørsen............(jeg var som vanlig for treig i avtrekket!!).
    Mvh

    jeg ber aftenbønn hver dag om at hornguden måtte tilgi trollet. ;D

    btw, mezzo-paret som har ligget på børsen en stund, er ekstremt gunstig priset for tiden.
    her er det bare å ta rennafart og hugge til, olaps.

    ta gjerne en tur bort til meg og hør hvordan jeg har fått mezzoene til å spille nå.
    helt siden jeg fikk dem for et år siden, har det vært stadige fremskritt i riktig retning hva gjelder fintuning, elektronikk og kabling.
    og nå spiller de temmelig nær ideelt, i mine ører.
    helt klart hakket bedre enn da du var her i påsken.
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Gago skrev:
    olaps skrev:
    Har vi fått noen nye Trio-venner tro?
    Ser at terjetrolls Trioer er borte fra bruktbørsen............(jeg var som vanlig for treig i avtrekket!!).
    Mvh

    jeg ber aftenbønn hver dag om at hornguden måtte tilgi trollet. ;D

    btw, mezzo-paret som har ligget på børsen en stund, er ekstremt gunstig priset for tiden.
    her er det bare å ta rennafart og hugge til, olaps.

    ta gjerne en tur bort til meg og hør hvordan jeg har fått mezzoene til å spille nå.
    helt siden jeg fikk dem for et år siden, har det vært stadige fremskritt i riktig retning hva gjelder fintuning, elektronikk og kabling.
    og nå spiller de temmelig nær ideelt, i mine ører.
    helt klart hakket bedre enn da du var her i påsken.
    ¨
    Ja, han er vel tilgitt :)
    Rakk ikke snakke med Terje før han solgte, men han har nok et rom hvor Trio er helt på kanten, smalt og langt.....

    Det blir ikke Mezzoer eller annet på meg i sommer, men har ikke helt slått det fra meg. Men må si at kombinasjonen Welborne 300B til bassene og Welborne 45 til diskant og mellomtone er fantastisk bra på mine gamle Duoer. Vurderer Emission Labs 300B-rør på blokkene til bassene, tror de er betydelig bedre enn Mesh Plate-rørene som sitter der nå.

    Tar gjerne en tur innover, takk for tilbudet, men det må nok bli på ettersommern/høsten. Og du er selvsagt like velkommen hit for en lytt :)
    Nå er det hektisk innspurt på jobb fram til ferien, og deretter 4 ukers ferie, vesentlig på hytta nordpå.

    Mvh
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    ja, vi får sette litt mer fart på haifaiaktiviteten utpå høsten. ;)
    jeg har også to uker med mye jobbing før det bærer avgårde på en snau måneds ferie i vietnam.
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Da har HSobstad sine trioer omsider fått nye lekekamerater.

    Nærmere beskrivelse finner dere i tråden: "På besøk hos" Fjellsiden Lydlaug. Enjoy :)

    Elektron
     

    Vedlegg

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    gott im himmel...

    gratulerer, hsobstad!
    her tror jeg du har funnet gode lekekamerater til trio. :D
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Herlig rack hjå Hsobstad! (Og jækli missunnelsesverdig utstyr!) :eek:
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    HSobstad skrev:
    Tusen takk.

    Tror dette blir bra. :)
    Huff og huff, nå blir det ikke lett på få ro i sjela for oss andre! :eek: ;)

    Hehe, gratulerer så mye, dette ser nydelig ut; gleder meg til noen grundige lyttereviews fra Bergen :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.680
    Torget vurderinger
    23
    TRIO-eiere!!

    Kontaktet fabrikken for å sjekke om det lot seg gjøre å snike til seg (på anstendig vis selvsagt) et sett med de nye åpenbart lekre og forhåpentligvis funksjonelle SPIKES til Trio. Svaret kom fort men galt:

    Dear Jan,

    as Armin has left for his summer vacation for the next 5 weeks, I'll try to answer your message.

    Hopefully by September we will start the delivery of our new G2 models which are revised in almost every aspect.

    Internal wiring, binding posts, crossover parts, bass drivers, bass amp, subwoofer housing, housing tubes, the spikes you named, back covers, finish, weight, dimensions - all this is different from the former models.

    So you surely will not be surprised to hear that the new spikes unfortunately are not retrofittable to the foot frame of your TRIO version.

    with best regards to Norway


    Så da er det bare å fyre opp dreibenken og kjøpe inn passende titan-emner 8) 8)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn