Venner av Avantgarde Acoustic hornhøyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Huff, en hel uke uten aktivitet på AG tråden. På tide å blåse liv i avantgardistene igjen. Har de siste ukene sittet foran anlegget med et smil om munnen. Å gå fra Uno til Duo var virkelig en opptur! Mens man sitter og nyter musikken, virrer tankene rundt veien videre.

    Nå har jeg virkelig tenkt å nyte høyttalerne og anlegget mitt en stund. Men jeg fristes stadig av nyskjerrighet for hva andre forsterker konstruksjoner vil gjøre her. Har snakket mye med Vermin om dette. Han har prøvd noe forsterkeri på ine Duo. Samtidig har han noen litt sære krav til forsterkeri/anlegg mht. sin hang til sær svartmetall. Jeg er forsåvidt veldig godt fornøyd med min EAR 890 som yter 70W klasse A med 4 KT90 rør pr. kanal. Denne forsterkeren ble imidlertid kjøpt til høyttalene jeg brukte før Uno, strømhungrige kassekonstruksjoner..

    Jeg fristes av flere alternativer; de AirTight 211 blokkene som ligger på bruktbørsen (de er vel like Jens sine AT blokker?), Borderpatrol og andre godbiter bestykket med 300b har jeg også i kikkerten... Det er i utgangspunktet ikke interessant med integrerte løsninger siden jeg har et habilt forforsterker/riaa sett. Og dette er helt på det FallenA har lovet å komme på besøk med sin Ancien Audio 8w 300b konstruksjon når han får ny trafo i den. Vermin har imidlertid hatt denne, og følte 8w var litt snaut med power når han dro på.. Ser for meg at jeg prøver å få hørt noen forskjellige alternativer i anlegget i løpet av våren/sommeren..

    Kanskje det er like mye å hente på å kjøpe omega oppgraderingen til Duoene? Har lest litt blandede meninger om denne oppgraderingen. Så det hadde vært fint med noen synspunkter fra andre avantgardister :)
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    gut_man skrev:
    Jeg fristes av flere alternativer; de AirTight 211 blokkene som ligger på bruktbørsen (de er vel like Jens sine AT blokker?), Borderpatrol og andre godbiter bestykket med 300b har jeg også i kikkerten... Det er i utgangspunktet ikke interessant med integrerte løsninger siden jeg har et habilt forforsterker/riaa sett. Og dette er helt på det FallenA har lovet å komme på besøk med sin Ancien Audio 8w 300b konstruksjon når han får ny trafo i den. Vermin har imidlertid hatt denne, og følte 8w var litt snaut med power når han dro på.. Ser for meg at jeg prøver å få hørt noen forskjellige alternativer i anlegget i løpet av våren/sommeren..
    På München-messen i fjor snakket jeg med en japaner fra AirTight i forbindelse med lufting av interesse for 211-blokkene. Mitt inntrykk var at blokkene ikke som utgangspunkt er optimalt tunet for sensitive horn som AG. Men fabrikken kunne tune dem for AG. Du bør kanskje sjekke litt mer med Jens på dette.

    For øvrig er ikke en 300b-forsterker en 300b-forsterker. ;)
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hvis 8 watt på 105 db er for snøtt , mener i allefall jeg at det er noe som er for dårlig med både trafokvaliteten OG ELLER strømforsyningen....

    Ancien er sikkert en ok amp det , men hvordan er det med strømforsyningen ? Jeg har hørt rolfozzy her på sentralen ikke trodde sine egene røer når han første gang hørte borderpatrol psu på ancien sin , nå er de psu ene vanvittig gode , og det endte jo med nykjøp for rolf sin del , og jeg ser ikke bort fra at ancien har godt av den heller.....

    så som sobstad sier , 300b er ikke 300b ,det er jo stor forskjell på forsterkerne......mine consonance 300b blokker takka for seg lydmessig lenge før heart-blokkene , men effekten var lik.....altså kvaliteten på deler og strømforsyning har mye å si når man beveger seg inn i laveffekt-land...

    Borderpatrol er vel noe av det grommeste som finnes kort og godt , Jeg hadde ikke råd og valgte en noe billigere løsning....men med gode trafoer , i og med at jeg spiller inn , og det tar siin tid vil jeg ikke mene for mye enda , men dette kan bli ra og det med bare 3,5watt til rådighet...

    dette er nok og rom-størrelse avhengig også.....selvsagt.

    Mvh Espen
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.164
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    HEART BEAT VAR VEL 12 WATT TROR JEG
    MVH
    Leif
     

    haden

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.09.2004
    Innlegg
    170
    Antall liker
    1
    Er enig med ssm der , om 8-10 w følest snaut på feks et sett duo er det enten en amp som ikke "fortener "Duo eller noe annet gæli...Mine 10 watt på duo spiller så det "griner".....
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Se det ja, der ble det jaggu liv i AG fansen gitt ;) Takker for respons så langt. Dere som bruker forsterkere med <10w effekt. Har dere prøvd kvalitetsforsterkeri med høyere effekt (rør)? Og hvordan fungerte de kontra små SE forsterkere?
    Ser at det rundt om kring er til dels sterke meninger om dette temaet. Og som sagt synes jeg at min EAR forsterker fungerer aldeles utmerket. Trafoer er jo konstruktør TdP sitt spesialfelt, og kvaliteten på disse er av ypperste klasse. Laget av EAR.. Viktigheten av trafoene på rørutstyr gjelder vel for de fleste type konstruksjoner (her spør jeg av ren uvitenhet, kun ut i fra antakelser)?
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    SET konstruksjonene er mere kritiske på trafoer enn pp , fordi det er mindre effekt , feks audionotes SE konstruksjoner er dyrere enn pp , tross mye mindre effekt , årsak : kostnader til bla a trafoer..!

    Ta feks BHO s Borderpatrol 8 watt , på 105 db k-horn , dette spiller så det rister i hele huset ! jeg har prøvd! helt sjukt rett og slett....

    er konstruksjonen god nok klarer du deg med lite effekt , deverre er det sånn at enkelte fabrikanter dimensjonerer strømforsyningene for dårlige , da begynner det å klappe sammen , her har mange noe å lære av Gary dews......(borderpatrol) på en annen side , vil majoriteten betale flesk for en 8watter ,ed to superstrøforsyninger......nei det vil de IKKE

    du får sende en pm til KNB han har BP på sine Mezzo , jeg har ikke hørt dette , i flg bho spillte det veldig VELDIG bra......dette er en S10(ikke flå meg om jeg bommer på betegnelsen) , og koster MYE penger....


    man kan få høvlig resultat med andre saker også som er mye billigere , men jeg regner med at du sikter til å spille eksteemt høyt og fortsatt ha SET som ikke klapper sammen , da skal du se nærmere på bp s saker....selv har jeg kjøpt en 3,5 watt til mine uno , og i tillegg kjøpt en Borderpatrol psu (ikke montert enda) nå spiller jeg inn og det låter høggorm kort og godt , men man får klare selvpiningen , jeg har lite rom , men jeg spillte så høyt med dette uten forvrenging at man hørte musikken godt 4. etg ned og ved utgangsdøra i blokka og enda var det mere å gå på , så dette med effekt er litt ymse...

    skikkelige trafoer sikrer skikkelig dynamikk.....men nytt set forsterkeri blir fort dyrt......en brukt borderpatrol finnes i 230v utgave med en psu (bho bruker versj. med en psu) .....søk på audionote Singapore , og spør så etter Cecil Tan.......de er villige til å sende denne til Norge...

    problemet er at BP leverer med western electric rør ,.og i den ampen sitter det billigrør , så du ryker på 7k på nye we rør , det spiller fantastisk,,,,,hadde jeg hatt god nok råd til en slik hadde jeg kjøpt en !

    Dette er såkalt Interstage koblet amp....med separert psu.....jeg nøyde meg med noe rimligere forsterker men kjøpte en Borderpatrol psu..... ;D ;D

    titter du litt på bp s hjemmesider her : www.borderpatrol.co.uk

    Vil du se at psu er kan lages til mange forsterkere.....likeretterrøret i ampen erstattes(fjernes) og man bruker ett rør i strømforyningen inni boksen isteden,......ett alternativ dersom man kjøper noe som kan benytte denne psu en , det går an å supplere med en slik senere....prisene kjenner jeg ikke til , men tror det kan være snakk om ett sted mellom 12-15k for en ny en...da har du nok strøm...og har nok tatt styggedomen forvregning ved roten , en gang for alle ;D

    Es
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    LMC skrev:
    HEART BEAT VAR VEL 12 WATT TROR JEG
    MVH
    Leif
    ER Heart 12 watt lmc ?

    trodde det var 8 watt jeg. Men jeg kan selvfølgelig ha feil her....

    speller bra gjør den , men det brummer godt også...noe det visstnok kan gjøres noe med , Min var dc glødet , ikke de vakreste byggeverkene innvendig men det funker , skal man kjøpe ett par sånne heart-blokker bør de prøves for sus/brum først , det er fare for at det er flere som støyer enn som er tyste...de ute.

    Hittil har jeg ikke hatt bedre hva lyd angår enn heart beat her hjemme i allefall...men gikk lei brummen , jeg kunne modda i vei , men jeg solgte og kjøpte nytt , nå spiller jeg inn det nye etter ett halvt år ventetid nesten , det skal bli gøy å se om det spiller like bra eller bedre med tiden.....jeg må gi det tid til å komme seg skikkelig...

    Mvh Espen
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    godt skrevet test.

    air tight er jo kremsaker, ingen tvil.
    jeg har ikke hørt 211 før, bare 300b og preampene deres.

    støy vil alltid være et issue når man bruker 211 eller 845 på honrhøyttalere med godt over 100 db følsomhet.

    men dersom van velger en effektforsterker med lav gain og parrer med en relativ tyst preamp med høy gain, så kan man få bukt med støyproblemet, selv med 211- eller 845-baserte forsterkere.

    det ser ut som air tight 211 har gainkontroll, så da er vel støyproblemet løst.
    da er det "bare" å justere ned gain på blokkene, og skaffe seg en preamp med høy gain.
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    ssm skrev:
    problemet er at BP leverer med western electric rør ,.og i den ampen sitter det billigrør , så du ryker på 7k på nye we rør , det spiller fantastisk,,,,,hadde jeg hatt god nok råd til en slik hadde jeg kjøpt en !
    BP leveres ikke orginalt med WE. De er valgfritt tilleggsutsyr mot at du betaler $ 850 ekstra pr.par. ;) Pr. i dag er det EH som leveres med på nye amper.
    Og forresten......jeg har S10 nå. 8)
     
    S

    slowmotion

    Gjest
    Gago skrev:
    ...
    støy vil alltid være et issue når man bruker 211 eller 845 på honrhøyttalere med godt over 100 db følsomhet....

    Det er ikke min erfaring.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.164
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    denne problemstillingen kan IKKE generaliseres;
    støykomponenten er helt avhengig av konstruksjonene
    som regel er det lettere å få en tyst amp med kun et drivertrinn og lavere inng-følsomhet
    ex Quicksilver Horn med 9 VOLT inng.følsomhet
    det vanlige er mellom 200mV og 1,5V
    glødespenningsforsyningen er også avgjørende
    likeså jordingskonfigurasjon som ikke bare kan ses isolert i forsterkeren,men også som en helhet i hele systemet
    avhengig av hvordan jeg jorder mine komponenter kan jeg ha mellom 1000µVAC og 200µVAC på utgangen av ampene.
    de fleste forsterkere kan bygges støyfrie uavhengig av utg.rør,MEN det koster
    med mere jern,bedre chassis etc.
    wattene er ikke så viktige; det som er viktig er en stiv strømforsyning,som ikke påvirkes av arbeids"mengden",men leverer ren og stabil DC (alt ac) uansett hva som skjer i signalbehandlingen
    mine 8 watt monoforsterkere har ca 35 kilo strømforsyningsdeler per kanal
    om Gary og jeg får det til,vil det lett øke med "dublettrafoer" og minst 10kilo til per kanal!
    alt dette for å bruke 1-2watt med resten av hestekreftene på stallen
    "there´s no substitute for cubic inches!" 8)
    mvh
    Leif
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    BHO skrev:
    ssm skrev:
    problemet er at BP leverer med western electric rør ,.og i den ampen sitter det billigrør , så du ryker på 7k på nye we rør , det spiller fantastisk,,,,,hadde jeg hatt god nok råd til en slik hadde jeg kjøpt en !
    BP leveres ikke orginalt med WE. De er valgfritt tilleggsutsyr mot at du betaler $ 850 ekstra pr.par. ;) Pr. i dag er det EH som leveres med på nye amper.
    Og forresten......jeg har S10 nå. 8)
    Hei Bho , takker for infoen , fint med korreksonen her , da er det kanskje sånn at det rekomanderes WE for resultatet ,,,,? ;D

    Ja jeg vet at du har eller er på vei til S10 , men når jeg hørte forsterkern(som måtte legges til grunn for uttalelsen) var den ikke en s10 , men låt likefullt fantastisk.....hvordan blir det etter innspillingen nå mon tro? ;D

    Mvh Espen
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    LMC skrev:
    denne problemstillingen kan IKKE generaliseres;
    støykomponenten er helt avhengig av konstruksjonene
    som regel er det lettere å få en tyst amp med kun et drivertrinn og lavere inng-følsomhet
    ex Quicksilver Horn med 9 VOLT inng.følsomhet
    det vanlige er mellom 200mV og 1,5V
    glødespenningsforsyningen er også avgjørende
    likeså jordingskonfigurasjon som ikke bare kan ses isolert i forsterkeren,men også som en helhet i hele systemet
    avhengig av hvordan jeg jorder mine komponenter kan jeg ha mellom 1000µVAC og 200µVAC på utgangen av ampene.
    de fleste forsterkere kan bygges støyfrie uavhengig av utg.rør,MEN det koster
    med mere jern,bedre chassis etc.
    wattene er ikke så viktige; det som er viktig er en stiv strømforsyning,som ikke påvirkes av arbeids"mengden",men leverer ren og stabil DC (alt ac) uansett hva som skjer i signalbehandlingen
    mine 8 watt monoforsterkere har ca 35 kilo strømforsyningsdeler per kanal
    om Gary og jeg får det til,vil det lett øke med "dublettrafoer" og minst 10kilo til per kanal!
    alt dette for å bruke 1-2watt med resten av hestekreftene på stallen
    "there´s no substitute for cubic inches!" 8)
    mvh
    Leif
    Flott svar Leif......det er utrolig moro å lese dine tekniske beskrivelser rundt sånne temaer , og prøve å snappe opp litt på veien , for jeg er ingen rør/elektro tekniker , men det er utrolig moro å se at andre sitter med topp komeptanse her , sånn som deg , jane,audiomix mfl....

    Heart her brumma som pokker , og det var ILLE....nå er det tyst så får vi se om det spiller like bra etterpå , ampen er 2a3 triode , og jeg skal bruke BP psu på denne etterhvert , men lar det avvente en tid pgs garantien , vil se at det funker som det skal først.....

    Kall meg gjerne feigis.... ;D ;D

    Mvh Espen
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.164
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    tror ikke tilkobling av BP psu vil påvirke garantien:
    du tar bare ut likeretterrøret i AN og det trengs nesten ingen andre inngrep så AN er i originalstand likevel.
    dessuten kjenner PQ og Andy G. utmerket godt til BP , Gary Dews og hva han står for,så hvorfor vente og utsette seg selv for flere innspillingsperioder.
    hva gjelder mine tekniske kunnskaper er de meget overfladiske og generelle,men noe har jeg da fått med meg siden 70-tallet :p
    uansett lykke til
    mvh
    Leif
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.175
    Antall liker
    34.583
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Flott DevilEj, spørs om jeg ikke må ta en tur til deg igjen når jeg er "hjemme"
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    LMC skrev:
    tror ikke tilkobling av BP psu vil påvirke garantien:
    du tar bare ut likeretterrøret i AN og det trengs nesten ingen andre inngrep så AN er i originalstand likevel.
    dessuten kjenner PQ og Andy G. utmerket godt til BP , Gary Dews og hva han står for,så hvorfor vente og utsette seg selv for flere innspillingsperioder.
    hva gjelder mine tekniske kunnskaper er de meget overfladiske og generelle,men noe har jeg da fått med meg siden 70-tallet :p
    uansett lykke til
    mvh
    Leif
    Hei , bp psu en er gamle BHO sin og er innspillt.......

    Det spørs hva Peter og ikke minst Olav , hvis noe skulle skje , er enig med deg , men man må jo inn med en kabel , for å få inn kabel må det bores , altså det blir uansett synlig inngrep , selv med å fjerne loddinger etter kablenen Leif.....

    Mvh Espen
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Tøft dette DevilEJ, tenker det brummer i pampersen når du ser film her
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Må støtte det Vermin sier, skikkelig tøff frontrekke det der DevilEj! Må si du har hatt mye forskjellig utstyr i huset ditt nå! :eek: Tar vel aldri slutt? Hehe ::)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.164
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    nothing dared,nothing gained 8)
    mvh
    Leif
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    LMC: Hadde det vært mulig for en ung rør og horn entusiast fra drøbak å høre anlegget ditt en gang tror du? :)
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    HSobstad skrev:
    olaps skrev:
    Så ble det nye blokker til Duoene..........Welborne Terraplane 300B, innkjøpt for ti minutter siden :)
    Gratulerer!!! :eek:

    Spennende! 45 og 300b er vel litt i samme familie, lydmessig? Skal bli spennende å høre hva du kan rapportere.
    Venter selv på 300b blokker.

    La superlativene flyte... ;D
    De fire modellene fra Welborne er bygd etter de samme prinsippene, de er såkalte DRD-forsterkere (Direct Reactance Drive).
    http://www.welbornelabs.com/drd.htm
    http://www.welbornelabs.com/etmreview.htm

    Terraplane og Star Chief er de mest påkostede modellene av 300B og 45, men er svært prisgunstige ift mye annet.
    Har svært gode erfaringer med Star Chief, de spiller langt bedre enn det jeg ellers har testet ut av 845, 300B og 2A3. Og de er absolutt tyste ;D
    Har hentet 300B-blokkene idag, og har såvidt pakket de ut, de er iskalde ennå!!
    Blir neppe testing før lørdag kveld eller søndag kveld. Gleder meg!! :)

    Erfaring fra en kar på audioasylum (gjelder DRD 300B, den rimeligste av de to 300B-alternativene fra Welborne):
    My prior in-house experience with a 300B amp was a Cary 300SEI, but I had listened to several other amps at friend's houses. My impression as a result of the Cary was that 300B amps were extremely rich, emphasizing fullness of sound at the expense of detail and quickness. But, thoroughly engaging. Although, it quickly became too much of a good thing for me, personally.
    The DRD's, on the other hand, are the exact opposite of the Cary. They impart very little character on the signal they receive. The result is a pure, transparent, "see through" presentation that allows amazing amounts of detail and subtle nuance to be heard. The shimmer and decay of cymbals, bells, triangles, etc. is incredible. Yet, there is no hardness or sibilance to high frequencies. Nor do they seem rolled off. Mids and bass seem full without being bloated.

    At one point, I had 5 amps in my living room. The DRD's provided the perfect evaluation tool for comparsion because they really helped isolate and identify other amps embellishments. They are equally resolving and enjoyable (in their own way) as my three to four times more expensive Art Audio PX-25, which I consider to be one of the greatest amps made. That's how good they are (to me).
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    olaps skrev:
    Har hentet 300B-blokkene idag, og har såvidt pakket de ut, de er iskalde ennå!!
    Blir neppe testing før lørdag kveld eller søndag kveld. Gleder meg!! :)
    Veldig spennende!!
    Var for øvrig på besøk hos "kjoenik" forleden. En stor opptur, drevet av 300b-rør.

    Du er for øvrig en person med stålkontroll på deg selv som kan la blokkene ligge i timer og dager uten å teste. Slik venting hadde tatt knekken på de fleste jeg kjenne, inkl undertegnede.

    Vi venter i spennning... ;)
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    HSobstad skrev:
    olaps skrev:
    Har hentet 300B-blokkene idag, og har såvidt pakket de ut, de er iskalde ennå!!
    Blir neppe testing før lørdag kveld eller søndag kveld. Gleder meg!! :)
    Veldig spennende!!
    Var for øvrig på besøk hos "kjoenik" for leden. En stor opptur, drevet av 300b-rør.

    Du er for øvrig en person med stålkontroll på deg selv som kan la blokkene ligge i timer og dager uten å teste. Slik venting hadde tatt knekken på de fleste jeg kjenne, inkl undertegnede.

    Vi venter i spennning... ;)
    Takk, det med stålkontroll er nok ikke helt riktig, ventinga er ikke helt frivillig. Kunne riktignok koblet de opp idag tidlig (men bare måtte sove litt leeenge), og nå bærer det avgårde på årets første fotballcup (i to plussgrader!!).

    Mvh

    PS
    Har hørt om en her på sentralen som sier "Den som venter på noe godt - kan vente lenge..." ;D ;)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.164
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    hi-hi stålkontroll olaps ha -ha
    pissenysgjerrig men opptatt er vel en mere dekkende beskrivelse ;D
    "gi unga alkohol før idretten tar de" så får man tid til de viktige tingene!
    lykke til
    mvh
    Leif
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    ssm skrev:
    ;D

    den var god Lmc..
    Eller fryktelig dum! :( Tror neppe noen foreldre med barn med rusproblemer ville likt den........
    Men skjønner jo at det bare var en uskyldig fleip Leif :)
    Og musikk er så sannelig en av de viktige tingene :)
    Blir man attpåtil interessert i lyd kan det jo være en berikelse (selv om lommeboka ofte får svi......) ;)
    Mvh
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.164
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    kun ment som fleip
    jeg har selv vært rundene med ungene i forb med aktiviteter og vet hvor mye tid det tar
    barna kommer i første rekke,selv om man enkelte ggr skulle ønske man kunne omprioritere litt ;D
    mvh
    Leif
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.102
    Antall liker
    4.945
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Jeg kjenner "noen" med horn :)
    Har alltid stusset på hva som skal til for å drive bass kassene i disse Avantgarde systemene. De har jo innebygd forsterker og burde ikke behøve effekt i det hele tatt for å spille bass.
    Slik er det faktisk.
    Inngangene er relativt høyohmige. 150 - 600 ohm avhegig av modell / årgang / type inngangsterminaler.
    Det betyr at de ikke bør drives av en rørforsterker uten annen belastning enn bass enhetene. Hvis horndrivere og bass forsterker drives sammen er det ikke noe problem.
    Kun ved "bi-amping".
    Kunne vært interessant å forsøke uten effektforsterker. Bare med driversignal fra forforsterker. En med rørutgang vil sikkert ha plenty signalnivå.
    Hvis det viser seg å bli litt lavt nivå, kan inngangen "strappes" om og gi 6dB ekstra gain.
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    LMC skrev:
    kun ment som fleip
    jeg har selv vært rundene med ungene i forb med aktiviteter og vet hvor mye tid det tar
    barna kommer i første rekke,selv om man enkelte ggr skulle ønske man kunne omprioritere litt ;D
    mvh
    Leif
    Helt enig :) :)
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Audiomix skrev:
    Jeg kjenner "noen" med horn :)
    Har alltid stusset på hva som skal til for å drive bass kassene i disse Avantgarde systemene. De har jo innebygd forsterker og burde ikke behøve effekt i det hele tatt for å spille bass.
    Slik er det faktisk.
    Inngangene er relativt høyohmige. 150 - 600 ohm avhegig av modell / årgang / type inngangsterminaler.
    Det betyr at de ikke bør drives av en rørforsterker uten annen belastning enn bass enhetene. Hvis horndrivere og bass forsterker drives sammen er det ikke noe problem.
    Kun ved "bi-amping".
    Kunne vært interessant å forsøke uten effektforsterker. Bare med driversignal fra forforsterker. En med rørutgang vil sikkert ha plenty signalnivå.
    Hvis det viser seg å bli litt lavt nivå, kan inngangen "strappes" om og gi 6dB ekstra gain.
    Poenget med å la signalet til både basser og horn gå via et effekttrinn, er - så vidt jeg ar forstått - at signalet på denne måten får den samme karakterne fra topp til bunn; det er mao effektrinnets signatur som vi prege lyden. På de nyere subbene (fra ca 2003) er det egen linjeinngang, men jeg tror ikke det er så mange som benytter denne muligheten pga at man mister noe av sømløsheten/sammenhengen som man har (i alle fall fra Duo og oppover; UNO har IMO en liten svakhet her pga mindre mellomtoneelementer som igjen krever litt uheldig høy deling på subbene).

    Men det du ellers sier Hans, er at det er uheldig å ha en rørforsterker foran et transistortrinn(?). Hvordan er det uheldig? Vil belastningen på rørtrinnet føre til:
    - dårligere lyd?
    - skade på rørtrinnet (raskt/over tid)?
    - begge deler?

    mvh
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.164
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    sub kassene til Avantgarde er et kompromiss!
    hornbassene er KUN ekte horn om de stackes til de får en horn åpning som kan reprodusere de ønskede frekvenser.hornlengden er fortsatt noe i korteste laget
    jeg fant ut at om man skal lage noe annet enn hornbasser(ekte) så må i alle fall et krav oppfylles:
    følsomheten på bass-systemet bør matche satelittene best mulig og det bør være minst mulig eq.
    først da vil man være i stand til å få like leken og lettflytende lyd som i resten av systemet
    tror ikke et sekund på at søyler med masse drivere,lav impedanse med påfølgende sluggerforsterkere og plenty av eq vil kunne integreres sømløst med lettdrevne horn
    dette kan sikkert bekreftes av de som har prøvd dette og gått videre til andre lettdrevne/semi-hornladede løsninger
    imo
    mvh
    Leif
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.102
    Antall liker
    4.945
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    olaps skrev:
    Hvordan er det uheldig? Vil belastningen på rørtrinnet føre til:
    - dårligere lyd?
    - skade på rørtrinnet (raskt/over tid)?
    - begge deler?

    mvh
    Det har ingenting med at det er et transistor trinn som drives. Det har kun med impedans (mismatch) å gjøre. Et rørtrinn kan ende sitt liv ganske fort og brutalt hvis det kjøres ubelastet. På grunn av høye impedanser kan for høye spenninger bli resultatet. For høye spenninger kan føre til overslag. Det kan ta knekken på både rør og utgangstrafo. Frekvensgangen vil også bli påvirket ved liten eller ingen belastning.
    Nå kan dette enkelt løses ved å terminere utgangsforsterkeren med f.eks. 8 ohm. En 2W vil klare seg lenge for deg Olaps ;)
    Min tanke var at en kanskje ikke trenger noen effektforsterker til bi-amping i det hele tatt.
    Siden bass enhetene ikke krever effekt (kun spenning) for å styres, vil den forsterkeren som driver hele systemet (horna inkludert) ikke slite i samme grad som om den drev et tradisjonelt høyttalersystem.
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    LMC skrev:
    sub kassene til Avantgarde er et kompromiss!
    hornbassene er KUN ekte horn om de stackes til de får en horn åpning som kan reprodusere de ønskede frekvenser.hornlengden er fortsatt noe i korteste laget
    jeg fant ut at om man skal lage noe annet enn hornbasser(ekte) så må i alle fall et krav oppfylles:
    følsomheten på bass-systemet bør matche satelittene best mulig og det bør være minst mulig eq.
    først da vil man være i stand til å få like leken og lettflytende lyd som i resten av systemet
    tror ikke et sekund på at søyler med masse drivere,lav impedanse med påfølgende sluggerforsterkere og plenty av eq vil kunne integreres sømløst med lettdrevne horn
    dette kan sikkert bekreftes av de som har prøvd dette og gått videre til andre lettdrevne/semi-hornladede løsninger
    imo
    mvh
    Leif
    Dét har du helt sikkert rett i Leif :)
    Om løsningen er AG's basshorn, eller basstårn med høy følsomhet ala dine, eller andre lignende løsninger, er vel mer et spm om smak og behag, samt evt lommebok :)
    Og etter det jeg hører/leser er dette løsninger som er bedre enn de "gamle" subbene fra AG. Er kjempespent på treff hos "Gago" i påsken!

    I problemstillingen som Audsiomix kommenterer, er jo den interessant for de som har den gamle konfigurasjonen, og dét er jo ikke få :)

    Mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn