Venner av Avantgarde Acoustic hornhøyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    HSobstad skrev:
    janly skrev:
    joaquin skrev:
    grattis, janly!
    legger du ut noen bilder av hele ag-systemet etter hvert?
    Det skal jeg kjøre. Fikk bare koblet det raskt opp igår kveld, men noe har skjedd med den ene subben. Den lager bare bloppe-ploppelyder og ikke musikk. Selv uten signal inn. Var ok da jeg henten dem. Mailet kjapt med Tor på Lyric og han mente den var kjørt i senk og han ville ikke dekke garantien. Uten å vite hva som er feil. JADA.
    Gratulerer med nye basshorn. Leit å høre at det er trøbbel med dem. Hvis de er kjøpt hos Tor må han stille opp for deg. Han kan ikke bare anta at det er transporten som er problemet. Blir for enkelt.
    Basshorna var riktignok godt emballert når de kom nye til Norge, men det har ikke slått meg at de er så sensitive. Det er heller ikke noe transportskruer av noe slag. Stå på!

    Mvh
    helge
    Takk for det :)
    Joda, de er kjøpt nye hos Tor for noen få måneder siden. Men det ordner seg nok. Noen som har noen formening som hva som kan være galt når det kommer sånne ploppe/bloppelyder med kun strøm på. Ulydene blir sterkere/svakere etter som volumet på subben justeres.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.162
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    skru ut forsterkeren og se om noe har løsnet i transporten
    kanskje noe har falt ut slik at forsterkeren ligger med åpen inngang?
    sikkert bare en baggis ;D
    mvh
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    LMC skrev:
    skru ut forsterkeren og se om noe har løsnet i transporten
    kanskje noe har falt ut slik at forsterkeren ligger med åpen inngang?
    sikkert bare en baggis ;D
    mvh
    Vær i så fall forsiktig med pakningen mellom forsterker og kabinett. Det skal være trykktett når dette er skrudd til.
     

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    LMC skrev:
    skru ut forsterkeren og se om noe har løsnet i transporten
    kanskje noe har falt ut slik at forsterkeren ligger med åpen inngang?
    sikkert bare en baggis ;D
    mvh
    Du hadde rett Leif, jeg skrudde ut amp'n og gikk over alt av kontakter etc, skrudde sammen og nå funker den som den skal. Trengte 5 meter RCA for å få det opp, og det eneste stedet jeg klarte å skaffe det kjapt var på Biltema. Så nå kjøres det med Biltema kabel til 189,- her....... ;D
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Gratulerer janly, blir fett med bilder ;D
    Spent på hvordan de står seg mot dine ekstisterende basstårn
     

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    Vermin skrev:
    Gratulerer janly, blir fett med bilder ;D
    Spent på hvordan de står seg mot dine ekstisterende basstårn
    Takk for det. Er spent på hvordan de står seg mot basstårnene jeg også.... Og i og med jeg har kjøpt dem håper jeg de er bedre... :-\ En "fordel" er i hvertfall at jeg ikke har en million justeringsmuligheter som på det aktive delefilteret til basstårnene. Man kan faktisk justere seg bort.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    hvorfor ikke bruke begge deler, altså både tårn og basshønn. ;D
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    janly skrev:
    Vermin skrev:
    Gratulerer janly, blir fett med bilder ;D
    Spent på hvordan de står seg mot dine ekstisterende basstårn
    Takk for det. Er spent på hvordan de står seg mot basstårnene jeg også.... Og i og med jeg har kjøpt dem håper jeg de er bedre... :-\ En "fordel" er i hvertfall at jeg ikke har en million justeringsmuligheter som på det aktive delefilteret til basstårnene. Man kan faktisk justere seg bort.
    Kjekkt å høre at du fikk liv i basshornet.

    Nå er vi flere som er MEEGET spent på sammenligningen med eksisterende basstårn. Fór oss da janly, vi er spent :) :) :)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.162
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    strøkent MEN samme forbedringspotensiale på bassforsterkerne som de gamle:
    øke kapasitans til doble og av bedre lyttetyper
    bytte ut til mur dioder
    spør olaps om forskjellen ,han sammenliknet direkte
    fant du noe løst på/rundt inngangen?
    imo
    mvh
     

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    LMC skrev:
    strøkent MEN samme forbedringspotensiale på bassforsterkerne som de gamle:
    øke kapasitans til doble og av bedre lyttetyper
    bytte ut til mur dioder
    spør olaps om forskjellen ,han sammenliknet direkte
    fant du noe løst på/rundt inngangen?
    imo
    mvh
    Får vurdere forbedringer og tweaking etter hvert.
    Nei ,jeg fant ikke noe løst, gikk bare over alt av kontakter og opamper etc, og når jeg skrudde det sammen igjen var det i orden.
    Så noe har nok løsnet litt under bæringen. De veier jo opp i mot 100 kilo, og dama var ikke spesielt begeistret for å hjelpe med
    bæringa. Selv med de spesielle håndtak og føtter man setter på var det ikke enkelt å bære og sette forsiktig ned for et kvinnekjønn ;D
    Jeg måtte love at noen eventuelt kom og hentet basstårna og at hun slapp å bære mer inn på en stund. KVINNFOLK ;D
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.162
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    så du gir opp tårnene og mener at 2 basshorn er nok erstatning?
    hvor stort er rommet ditt
    mvh
    Leif
     

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    LMC skrev:
    så du gir opp tårnene og mener at 2 basshorn er nok erstatning?
    hvor stort er rommet ditt
    mvh
    Leif
    Rommet er ikke mer enn 30kvm, og 2 basshorn er mer enn nok. Det jeg sliter med når det gjelder basstårnene
    er å få dem sømløst integrert med Trio'ene. Så derfor gikk jeg for basshornene. Så får vi se hvordan det blir.
    Han bare fyrt det opp med 189,- kroners signalkabler til rørmonoamper og ikke noe tuning i det hele tatt, men
    førsteinntrykket er at de intergrerer mye bedre allerede! Men tårnbassene spiller fenomenalt, men passer nok
    bedre i et annet oppsett.
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    janly skrev:
    Rommet er ikke mer enn 30kvm, og 2 basshorn er mer enn nok.
    Hmmm... Det er vel diskutabelt i disse kretser. Mener du godt nok? Jeg kjører to par på 30+17 kvm (åpen skyvedør mellom rommene). Mulig midlene dedikert til par nr to kunne vært bedre anvendt, men det låter relativt bra også med to par.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.162
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    det er vel stor forskjell på Mezzo "bass"-horn og de vanlige, som Janly har kjøpt.
    ellers tror jeg noe av hemmeligheten med integrering er følsomheten
    imo
    mvh
    Leif
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    LMC skrev:
    det er vel stor forskjell på Mezzo "bass"-horn og de vanlige, som Janly har kjøpt.
    ellers tror jeg noe av hemmeligheten med integrering er følsomheten
    imo
    mvh
    Leif
    Hva vil være definisjonen på "stor forskjell"?
    Det er (så langt jeg har funnet ut) identiske elementer/forsterkere/antall og styrke. Kassene er forskjellig. Mezzo bassene har ikke mye til horn. Men i forhold til et ordentlig basshorn har vel heller ikke de store basshornene særlig stor munning eller lengde. Et slikt som skal spille ned til 19-20 Hz hadde vel nådd over til nabo-huset. Begge bassene er basert på at forsterkeren "etterligner" lyden i et ordenlig basshorn.

    Det jeg har fått høre fra flere hold er at Mezzo-bassene er noe hurtigere og passer best til rytmisk musikk. De store basshornene passer best til klassisk. Det er små forskjeller her. Avantgarde holder de store basshornene fram som referanse.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.162
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    ingen av hornene har noen reell hornfunksjon i det bassområdet de spiller ned til
    hornene er vel i første omgang der for å lette integrasjonen mot "basshornet" i trio,som egentlig er et mellombass-horn imo
    og i så måte mener jeg at de store hornene har større forutsetning for å integrere bedre
    derimot om du kjører 6-8 horn sammen vil du trenge mindre og mindre eq fra forsterkerne fordi hornmunningen samlet blir stor nok til å være ekte basshorn
    diskuterte dette med Armin(?) i Horten og han bekreftet dette
    imo
    mvh
    Leif
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    OK, så 3-4 par store basshorn. Munningstørrelse ok.
    Så der er slik at et gitt antall horn av en viss størrelse vil kunne oppnå egenskapene til et eller flere større horn?
    Hva med hornlengde. Er ikke det også en faktor?

    Hvis Armin Krauss mente dette er god hornteori skal ikke jeg protestere. De har i hvert fall fått til noe som spiller bra.
     

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    HSobstad skrev:
    janly skrev:
    Rommet er ikke mer enn 30kvm, og 2 basshorn er mer enn nok.
    Hmmm... Det er vel diskutabelt i disse kretser. Mener du godt nok? Jeg kjører to par på 30+17 kvm (åpen skyvedør mellom rommene). Mulig midlene dedikert til par nr to kunne vært bedre anvendt, men det låter relativt bra også med to par.
    Jeg skal aldri si aldri, men jeg tror faktisk det ikke er så mye å hente med enda et par store basshorn i mitt "lille" rom. Jeg forstår at to par ville spilt med noe mindre EQ enn hva ett par må, men resultatet og lydmessig tror jeg ikke det er rare forskjellen. Noe annet hadde det vært om rommet var på 75kvm. Mulig jeg kan prøve Tor's demo par en gang for å teste, men jeg vet ikke om jeg orker all bæringa.
     

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    janly skrev:
    LMC skrev:
    strøkent MEN samme forbedringspotensiale på bassforsterkerne som de gamle:
    øke kapasitans til doble og av bedre lyttetyper
    bytte ut til mur dioder
    spør olaps om forskjellen ,han sammenliknet direkte
    fant du noe løst på/rundt inngangen?
    imo
    mvh
    Får vurdere forbedringer og tweaking etter hvert.
    Nei ,jeg fant ikke noe løst, gikk bare over alt av kontakter og opamper etc, og når jeg skrudde det sammen igjen var det i orden.
    Så noe har nok løsnet litt under bæringen. De veier jo opp i mot 100 kilo, og dama var ikke spesielt begeistret for å hjelpe med
    bæringa. Selv med de spesielle håndtak og føtter man setter på var det ikke enkelt å bære og sette forsiktig ned for et kvinnekjønn ;D
    Jeg måtte love at noen eventuelt kom og hentet basstårna og at hun slapp å bære mer inn på en stund. KVINNFOLK ;D
    Velkommen i basshorn klubben Olaps ;D
    Vet du forresten om det er aller nyeste basshornforsterkere du har?
    Fikk oppgradert mine (d.vs. fikk helt nye forsterkere) sist vinter og forskjellen var STOR!
    Må dog innrømme at jeg ikke vet hvoran man kan se forskjell, men hvis du vil kan du opplyse om hva som står på disse forsterkerne så kan jeg sammenligne med mine..............
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.162
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    misforståelse;Olaps har ikke basshorn men han overtok mine ombygde basser og sammenliknet med sine egne uten ombygde forsterkere
    det samme vil gjelde i basshorn forsterkerne
    mvh
    Leif
     

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    Er det noen som har svar på følgende (tilkobling av sub): i alt av dokumentasjon fra Avantgarde anbefales det at man går fra høyttaler utgang på amp til horn og fra horn til sub. Jeg har fulgt dette i alle år. Men nå hadde det passet bedre og gå fra amp til horn og fra amp til sub. Med andre ord gå rett fra amp til sub. Er det noen ulempe med det? Eventuelt hvorfor anbefaler ikke Avantgarde det?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.162
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    det må jo bare bli bedre
    Quad wiring ;D
    mvh
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    janly skrev:
    Er det noen som har svar på følgende (tilkobling av sub): i alt av dokumentasjon fra Avantgarde anbefales det at man går fra høyttaler utgang på amp til horn og fra horn til sub. Jeg har fulgt dette i alle år. Men nå hadde det passet bedre og gå fra amp til horn og fra amp til sub. Med andre ord gå rett fra amp til sub. Er det noen ulempe med det? Eventuelt hvorfor anbefaler ikke Avantgarde det?
    Jeg kjører fra amp til sub. Har prøvd begge. merker ingen forskjell...
     

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    janly skrev:
    LMC skrev:
    strøkent MEN samme forbedringspotensiale på bassforsterkerne som de gamle:
    øke kapasitans til doble og av bedre lyttetyper
    bytte ut til mur dioder
    spør olaps om forskjellen ,han sammenliknet direkte
    fant du noe løst på/rundt inngangen?
    imo
    mvh
    Får vurdere forbedringer og tweaking etter hvert.
    Nei ,jeg fant ikke noe løst, gikk bare over alt av kontakter og opamper etc, og når jeg skrudde det sammen igjen var det i orden.
    Så noe har nok løsnet litt under bæringen. De veier jo opp i mot 100 kilo, og dama var ikke spesielt begeistret for å hjelpe med
    bæringa. Selv med de spesielle håndtak og føtter man setter på var det ikke enkelt å bære og sette forsiktig ned for et kvinnekjønn ;D
    Jeg måtte love at noen eventuelt kom og hentet basstårna og at hun slapp å bære mer inn på en stund. KVINNFOLK ;D
    Velkommen i basshorn klubben Janly ;D
    Vet du forresten om det er aller nyeste basshornforsterkere du har?
    Fikk oppgradert mine (d.vs. fikk helt nye forsterkere) sist vinter og forskjellen var STOR!
    Må dog innrømme at jeg ikke vet hvoran man kan se forskjell, men hvis du vil kan du opplyse om hva som står på disse forsterkerne (typenummer og serienummer) så kan jeg sammenligne med mine..............
     

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    Jens skrev:
    janly skrev:
    LMC skrev:
    strøkent MEN samme forbedringspotensiale på bassforsterkerne som de gamle:
    øke kapasitans til doble og av bedre lyttetyper
    bytte ut til mur dioder
    spør olaps om forskjellen ,han sammenliknet direkte
    fant du noe løst på/rundt inngangen?
    imo
    mvh
    Får vurdere forbedringer og tweaking etter hvert.
    Nei ,jeg fant ikke noe løst, gikk bare over alt av kontakter og opamper etc, og når jeg skrudde det sammen igjen var det i orden.
    Så noe har nok løsnet litt under bæringen. De veier jo opp i mot 100 kilo, og dama var ikke spesielt begeistret for å hjelpe med
    bæringa. Selv med de spesielle håndtak og føtter man setter på var det ikke enkelt å bære og sette forsiktig ned for et kvinnekjønn ;D
    Jeg måtte love at noen eventuelt kom og hentet basstårna og at hun slapp å bære mer inn på en stund. KVINNFOLK ;D
    Velkommen i basshorn klubben Janly ;D
    Vet du forresten om det er aller nyeste basshornforsterkere du har?
    Fikk oppgradert mine (d.vs. fikk helt nye forsterkere) sist vinter og forskjellen var STOR!
    Må dog innrømme at jeg ikke vet hvoran man kan se forskjell, men hvis du vil kan du opplyse om hva som står på disse forsterkerne (typenummer og serienummer) så kan jeg sammenligne med mine..............
    Takk for det ;)
    Jeg vet ikke om det er de nyeste forsterkerne, disse basshornene ble kjøpt nye i sommer hos Lyric. Siden det er STOR forskjell, vet du hva som er endret på de nye? Jeg har sendt en forespørsel til Avantgarde for å få klarhet i hvilke som står i mine.

    Mvh
     

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Velkommen i basshorn klubben Janly ;D
    Vet du forresten om det er aller nyeste basshornforsterkere du har?
    Fikk oppgradert mine (d.vs. fikk helt nye forsterkere) sist vinter og forskjellen var STOR!
    Må dog innrømme at jeg ikke vet hvoran man kan se forskjell, men hvis du vil kan du opplyse om hva som står på disse forsterkerne (typenummer og serienummer) så kan jeg sammenligne med mine..............
    Takk for det ;)
    Jeg vet ikke om det er de nyeste forsterkerne, disse basshornene ble kjøpt nye i sommer hos Lyric. Siden det er STOR forskjell, vet du hva som er endret på de nye? Jeg har sendt en forespørsel til Avantgarde for å få klarhet i hvilke som står i mine.

    Mvh
    Regner med at Armin svarer deg ganske snart.
    Forøvrig er mine basshorn merket med:
    HPA105
    S.nr. 010218 og 010221
    Har dine høyere serienummer enn dette bør du være ganske trygg på at det er de nyeste.
    Og hvis de kom nye fra Lyric i sommer så bør de egentlig være mye nyere enn mine som jeg fikk i begynnelsen av 2007.
     

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    janly skrev:
    joaquin skrev:
    grattis, janly!
    legger du ut noen bilder av hele ag-systemet etter hvert?
    Det skal jeg kjøre. Fikk bare koblet det raskt opp igår kveld, men noe har skjedd med den ene subben. Den lager bare bloppe-ploppelyder og ikke musikk. Selv uten signal inn. Var ok da jeg henten dem. Mailet kjapt med Tor på Lyric og han mente den var kjørt i senk og han ville ikke dekke garantien. Uten å vite hva som er feil. JADA.
    Rent tullball greier fra Tor :mad:
    Kjenner Avantgarde godt og de er EKSTREMT "serviceminded" og vil aldri på noen som helst måte overhodet vurdere å "lure seg unna" noe garantiansvar.
    TVERTIMOT!
    Har selv ødelagt et element og en forsterker modul i en tidligere høyttaler pga at utgangen i forsterkeren røk slik at den sendte ut 30V DC.
    Gav klar beskjed om dette til Avantgarde og forventet selvfølgelig å måtte betale for nytt element samt bassforsterker.
    Fem dager etterpå kom DHL på døra med nytt element og deler til bassforsterker og Avantgarde nektet konsekvent å ta imot noen betaling for dette.
    Kjempeservice :)
    Slik har jeg hørt om Avantgarde kunder fra hele verden så at Tor uten videre fraskriver seg garantiansvar når han garantert uten videre vil få nye gratis deler fra Avantgarde er for meg helt ufattelig ??? ??? ???
     

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    Jens skrev:
    Velkommen i basshorn klubben Janly ;D
    Vet du forresten om det er aller nyeste basshornforsterkere du har?
    Fikk oppgradert mine (d.vs. fikk helt nye forsterkere) sist vinter og forskjellen var STOR!
    Må dog innrømme at jeg ikke vet hvoran man kan se forskjell, men hvis du vil kan du opplyse om hva som står på disse forsterkerne (typenummer og serienummer) så kan jeg sammenligne med mine..............
    Takk for det ;)
    Jeg vet ikke om det er de nyeste forsterkerne, disse basshornene ble kjøpt nye i sommer hos Lyric. Siden det er STOR forskjell, vet du hva som er endret på de nye? Jeg har sendt en forespørsel til Avantgarde for å få klarhet i hvilke som står i mine.

    Mvh
    Regner med at Armin svarer deg ganske snart.
    Forøvrig er mine basshorn merket med:
    HPA105
    S.nr. 010218 og 010221
    Har dine høyere serienummer enn dette bør du være ganske trygg på at det er de nyeste.
    Og hvis de kom nye fra Lyric i sommer så bør de egentlig være mye nyere enn mine som jeg fikk i begynnelsen av 2007.
    Mine er også merket med HPA105, med serienummer 010461 og 010362.
     

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    Jens skrev:
    janly skrev:
    joaquin skrev:
    grattis, janly!
    legger du ut noen bilder av hele ag-systemet etter hvert?
    Det skal jeg kjøre. Fikk bare koblet det raskt opp igår kveld, men noe har skjedd med den ene subben. Den lager bare bloppe-ploppelyder og ikke musikk. Selv uten signal inn. Var ok da jeg henten dem. Mailet kjapt med Tor på Lyric og han mente den var kjørt i senk og han ville ikke dekke garantien. Uten å vite hva som er feil. JADA.
    Rent tullball greier fra Tor :mad:
    Kjenner Avantgarde godt og de er EKSTREMT "serviceminded" og vil aldri på noen som helst måte overhodet vurdere å "lure seg unna" noe garantiansvar.
    TVERTIMOT!
    Har selv ødelagt et element og en forsterker modul i en tidligere høyttaler pga at utgangen i forsterkeren røk slik at den sendte ut 30V DC.
    Gav klar beskjed om dette til Avantgarde og forventet selvfølgelig å måtte betale for nytt element samt bassforsterker.
    Fem dager etterpå kom DHL på døra med nytt element og deler til bassforsterker og Avantgarde nektet konsekvent å ta imot noen betaling for dette.
    Kjempeservice :)
    Slik har jeg hørt om Avantgarde kunder fra hele verden så at Tor uten videre fraskriver seg garantiansvar når han garantert uten videre vil få nye gratis deler fra Avantgarde er for meg helt ufattelig ??? ??? ???
    Tors reaksjon var nok pga en dårlig dag pga tapt salg, jeg var på nippen til å bestille nye hos ham da disse dukket opp. Men han har beklaget seg for ordbruken (noe jeg også har gjort overfor han, for jeg ble forbanna), og alt er i skjønneste orden.
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    For en utrolig positiv tråd dette her :) Nå har jeg lest 50 sider...
    SSM: en stund siden jeg var hos deg og hentet soundcarespiksene..gratulerer med en "diger" oppgradering siden RF82 som stod der sist. Jeg husker vi hørte kort på litt vinyl på Klipschene og det låt fint på monoblokkene dine (300B?) Minnes at du hadde en del rom-issues og ser du har slitt litt med bassen etter dette også. Fått orden på det?
    En ting jeg lurer på: noen som vet hva type diskant det sitter i Avantgarde..tenker da på produsent? Eminence? Radian?
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    LMC skrev:
    strøkent MEN samme forbedringspotensiale på bassforsterkerne som de gamle:
    øke kapasitans til doble og av bedre lyttetyper
    bytte ut til mur dioder
    spør olaps om forskjellen ,han sammenliknet direkte
    fant du noe løst på/rundt inngangen?
    imo
    mvh
    Sammenlignet direkte modifiserte og umodifiserte subber, forskjellen var vesentlig og lett å høre!
    Først og fremst spiller de modifiserte bassene mer naturlig, de har en mer riktig KLANG. Høres spesielt godt på piano, men også på strenginstrumenter (som kontrabass), trommer etc
    Bassene ble også kjappere/mer dynamiske (men uten å ha samme dynamikkene som horna), og spilte renere og med mer nyanser.........
    Såvidt jeg husker sitter det nå Elna cerafine i disse subbene, og total kapasitans er vel 150 % MER enn standard.

    Mvh
     

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    janly skrev:
    Mine er også merket med HPA105, med serienummer 010461 og 010362.
    Tror vel da at du kan være ganske rolig på at disse er nyeste modell (noe som Armin sikkert vil bekrefte).
    Forøvrig:
    Har du prøvd med forskjellige innstillinger på disse bassene?
    Aner ingenting om hvordan bassen er i ditt rom, men hos meg så lyder det klart med filteret satt helt opp til 40Hz.
    Strammer opp bassen en god del.
    Ellers blir det noe "baktungt".
    Selv med denne innstilling måler jeg fullt nivå helt ned til 17-18 Hz :)
     

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    Jens skrev:
    janly skrev:
    Mine er også merket med HPA105, med serienummer 010461 og 010362.
    Tror vel da at du kan være ganske rolig på at disse er nyeste modell (noe som Armin sikkert vil bekrefte).
    Forøvrig:
    Har du prøvd med forskjellige innstillinger på disse bassene?
    Aner ingenting om hvordan bassen er i ditt rom, men hos meg så lyder det klart med filteret satt helt opp til 40Hz.
    Strammer opp bassen en god del.
    Ellers blir det noe "baktungt".
    Selv med denne innstilling måler jeg fullt nivå helt ned til 17-18 Hz :)
    Jeg har satt den på 20Hz nå, men har nettopp begynt å teste dem. Regnet med at de ville bli litt strammere med litt heving i filteret, hadde samme erfaring på de fire 225 subbene på DUO oppsettet. Så jeg får teste litt fremover. Uansett spiller de stort og flott og integrerer perfekt til TRIO'ene utifra det lille jeg har rukket å høre.
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Gratulerer Janly. Du er neimen ikke skvetten. Tror personlig jeg hadde gått ned i dyp depresjon hvis jeg hadde rigget opp hornbasser i den prisklassen og et av hornene ikke virket. Du derimot henter bare verktøykassen og går på med dødsforakt, imponerende. Når det kommer til jussen skulle jeg imidlertid ha gitt denne Tor en reise han sent ville glemme.

    Elektron
     

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    Elektron skrev:
    Gratulerer Janly. Du er neimen ikke skvetten. Tror personlig jeg hadde gått ned i dyp depresjon hvis jeg hadde rigget opp hornbasser i den prisklassen og et av hornene ikke virket. Du derimot henter bare verktøykassen og går på med dødsforakt, imponerende. Når det kommer til jussen skulle jeg imidlertid ha gitt denne Tor en reise han sent ville glemme.

    Elektron
    Takk for det! He, he, Tor og jeg er heldigvis venner igjen, og han hadde helt sikkert ordnet opp når skuffelsen over det tapte salget var gått over. Jeg var nok forholdsvis kraftig fortvilet når den ene subben ikke fungerte ja, men den var ok da jeg hentet den og det var ikke så mye annet som kunne ha skjedd en at noe hadde skjedd i frakten. Så da var det bare å finne frem verktøy da... ;D Kjekt å se innsiden av den også så klart!
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Flott Janly at det ordna seg......og at det gikk over med tor....men garanti er garanti , det er ganranti linket til serienr uavhengig av eiern , jfr kjøpsloven 2 år og 5 års reklamasjonsrett....så det så.

    SANNAX : Helmholtz resonatorer er handlet inn og brukes bak uno ene m hjelper betraktlig....ja oppgraderingen var merkbar ;D.....men det finnes da bedre saker fra AG.

    til en litt annen pris selvfølgelig...men er fornøyd , jeg fikk og tak i m8 soundcare til mine 225 subber som benyttes under subbene nå...gir stabilitet på ujevnt underlag,

    det har skjedd litt siden sist du var her....ta en titt i ixos sin lyttestue tråd,,,,ny vinylsnurrer også.(den siste) tror jeg. :p

    Mvh Espen
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    ssm skrev:
    ....................jeg fikk og tak i m8 soundcare til mine 225 subber som benyttes under subbene nå...gir stabilitet på ujevnt underlag,
    Mvh Espen
    Hei
    Ble litt nysgjerrig nå........
    Har du Soundcare under subbene? Står de da frikoblet fra stativene som horna står i ?
    Eller "henger" stativene på subbene?
    Og hva slags underlag står Soundcare spikesene på?

    Mvh OP
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    subbene står på soundcare spikes , 4 stk på hver sub. beina på stativene er skrudd akkurat så mye ned at de ikke tar noe press ned mot gulvet...(støtteben i ordets rette forstand)

    Jeg opplevde relativt stor forbedring i forhold til strammere bass ved å endre til dette etter kort tid med hornene i hus.

    De blir værende for å si det sånn. Egentlig bare lånte jeg de av aair her på sentralen , men jeg betalte heller for de , istedenfor å levere tilbake.

    Underlaget er laminatgulv.....altså ikke det beste gulvet lydmessig.

    pass på å skru til kontramutterne når de monteres,.

    Mvh Espen
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    ssm skrev:
    subbene står på soundcare spikes , 4 stk på hver sub. beina på stativene er skrudd akkurat så mye ned at de ikke tar noe press ned mot gulvet...(støtteben i ordets rette forstand)

    Jeg opplevde relativt stor forbedring i forhold til strammere bass ved å endre til dette etter kort tid med hornene i hus.

    De blir værende for å si det sånn. Egentlig bare lånte jeg de av aair her på sentralen , men jeg betalte heller for de , istedenfor å levere tilbake.

    Underlaget er laminatgulv.....altså ikke det beste gulvet lydmessig.

    pass på å skru til kontramutterne når de monteres,.

    Mvh Espen
    OK, så stativene er koblet mot subbene via de laterale gummielementene som originalt?

    Mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn