Venner av Avantgarde Acoustic hornhøyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    JAE (active) skrev:
    Takk, takk Olaps (godt du er fornøyd med BAT'en)
    Jada, BAT 51SE spiller strålende med Duo. Men jeg har jo hatt "min egen" i halvannet år, og vet at det er en kjempematch. Tror bl.a den enorme bassdynamikken i 51SE er noe av grunnen til at bassene funker så godt.
    Har etterhvert hatt mange gode pre-amper her, for kortere eller lengre tid, men 51SE er den som fungerer aller best. Abs støyfri også :)

    Men, jeg kan jo ikke bli sittende med 2 stk 51SE, så den ene selges nok snart. Det var jo interessant å få testa ut om det var noen lydmessig forskjell mellom en original 51SE ("din") og 50SE oppgradert til 51SE ("min"). Og dét er er det jo ikke i mine ører, så der har jo Viktor K aldeles rett. Han sier jo at de er 99.9 % like, og den lille forskjellen i oppbygging skal ikke ha noen som helst betydning.........

    Mvh
     

    Horny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2004
    Innlegg
    1.000
    Antall liker
    1.319
    Torget vurderinger
    5
    ixos_76 skrev:
    ser dere har gode musikalske erfaringer med welbourne labs sine greier......

    jeg har titta litt på hjemmesidene men finner igne produktspekter.....hvilke rør bruker de utenom 45 røret da...

    finnes i ikke iallefall en 300b sak derfra også ? og kanskje 2a3?

    er drt fortsatt like vrient å få ting fra firmaet som det har vært i lengere tid(syntes alla klager over dette).......kunne vært gøy med ett slikt langtids byggesettopplegg.....ser feiende flott ut tingene til welbourne labs.......fant heller ingen priser der inne , bare surr på sidene syntes jeg men....henvender meg til øvrige ag eiere med erfaring fra sakene, og om firmaet.
    Vet at det har vært problemer med leveranser fra Ron Welborne, så jeg tror ikke det er safe å bestille noe direkte derfra. Har sikret meg en brukt Welborne Labs Ultrapath BP som spiller meget bra på Uno sammen med Supratek Merlot - kommer du over noe på second hand markedet er det absolutt verdt å vurdere :)
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Horny skrev:
    ixos_76 skrev:
    ser dere har gode musikalske erfaringer med welbourne labs sine greier......

    jeg har titta litt på hjemmesidene men finner igne produktspekter.....hvilke rør bruker de utenom 45 røret da...

    finnes i ikke iallefall en 300b sak derfra også ? og kanskje 2a3?

    er drt fortsatt like vrient å få ting fra firmaet som det har vært i lengere tid(syntes alla klager over dette).......kunne vært gøy med ett slikt langtids byggesettopplegg.....ser feiende flott ut tingene til welbourne labs.......fant heller ingen priser der inne , bare surr på sidene syntes jeg men....henvender meg til øvrige ag eiere med erfaring fra sakene, og om firmaet.
    Vet at det har vært problemer med leveranser fra Ron Welborne, så jeg tror ikke det er safe å bestille noe direkte derfra. Har sikret meg en brukt Welborne Labs Ultrapath BP som spiller meget bra på Uno sammen med Supratek Merlot - kommer du over noe på second hand markedet er det absolutt verdt å vurdere :)
    Ift bruktpris, antar den ligger på 5-8000 kr, er Ultarpath BP et kupp!
    Hadde denne hjemme, men pga for høyt gain, droppet jeg den som en nr. 2 pre.

    Både Ultrapath og monoblokkene (DRD og Star Chief) bruker jo kretser designet/produsert av Jack Elliano/ElectraPrint Audio. Vet ikke om disse kan kjøpes separat, i såfall kan man jo bygge både pre og monoblokker selv. Om jeg ikke husker feil ligger skjema på hjemmesidene til Welborne.

    Mvh
     

    Nido

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2008
    Innlegg
    232
    Antall liker
    7
    ad preamp: er i en oppbyggingsfase og tenker frem og tilbake angående pre og støy. Min erfaring tidligere er at (rør)pre er viktig for klang, flesh and blood, men ingen erfaring mht høysensitive ht som avantgarde. Videre ser jeg at noen sverger til TVC(som ofte blir et billigere alternativ da gode pre'er koster), men disse blir beskrevet som mer "nakne" i lydet. Hva bør en satse på?
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    olaps skrev:
    joaquin skrev:
    ...........................................med mezzo-bassen, så er man langt på vei mot det som jeg oppfatter som et perfekt system, borte er den siste rest av integrasjonsproblemer mellom bass/mellomtone.
    det er en helt annen snapp og driv i bassen, den er tørrere og mer ambient, og bidrar til å tegne opp et lydbilde med mer luft og større rom enn duo-systemet er istand til.
    Bassgjengivelsen er mer uanstrengt og flyter "understated" avgårde sammen de øvre frekvenser. vi snakker om et solid og mektig fundament som ikke trenger å "presse seg" og dunke løs, som 225-subben av og til gjør.
    Dette med den lettflytende spillestilen opplever jeg som den største forskjellen fra 225-subbene. Og det er jo nettopp dette som kjennetegner AG-systemene ift "konvensjonelle" systemer.


    Mvh
    Kom forresten til å tenke på at jeg i vinter hadde en BAT VK-75SE på test en periode. 75 Rørwatt på Duo, og med de strømforsyningene BAT benytter, ga kombinasjonen 51SE/75SE/AG Duo en fantastisk lettflytende spillestil med vannvittig dynamikk. Faktisk en så enorm dynamikk i bunnoktavene at det etterhvert nesten føltes LITT kunstig.............. Og 2 ggr 6h30-rør pluss 6C33 er nok heller ikke helt min smak mht mellomtone...... Men dét er i mine ører......... et par kamerater mente jeg burde beholdt den 8)
    75SE er heller ikke tyst nok på Duo (og andre enda mer lettdrevne AG'er), men 55SE er derimot en mer moderne forsterker hvor dette problemet skal være løst.

    Mvh
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Nido skrev:
    ad preamp: er i en oppbyggingsfase og tenker frem og tilbake angående pre og støy. Min erfaring tidligere er at (rør)pre er viktig for klang, flesh and blood, men ingen erfaring mht høysensitive ht som avantgarde. Videre ser jeg at noen sverger til TVC(som ofte blir et billigere alternativ da gode pre'er koster), men disse blir beskrevet som mer "nakne" i lydet. Hva bør en satse på?
    Ang støy har TVC en fordel overfor rør-pre. Men det finnes mange gode rør-pre'er som har tilstrekkelig lavt støygulv for AG.

    Har hørt noen TVC'er, noen hjemme, og LMC sin hjemme hos han. Sistnevnte gjør neppe mye feil ;D det låter jo bra hos han! ;)
    Men erfaringen hjemmefra er ikke bra. Jeg synes de er tamme, dårlig makro- og (spesielt) mikrodynamikk. Litt blodfattige......... Hadde en TVC fra Bent Audio noen uker, denne hadde sølv-tranfoer fra Stevens and Billington. I mitt oppsett låt den kjølig, tamt og litt analytisk. Skal visstnok være bedre med kobbertrafoer. Dårlig finish.

    Placette er populære TVC'er i USA, du kan finne noen på audiogon. Har personlig ikke kjennskap til/erfaring med lydkvaliteten på disse, men jeg ser de får tildels overstrømmende gode kritikker.

    Mvh
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.272
    Antall liker
    905
    olaps skrev:
    Nido skrev:
    ad preamp: er i en oppbyggingsfase og tenker frem og tilbake angående pre og støy. Min erfaring tidligere er at (rør)pre er viktig for klang, flesh and blood, men ingen erfaring mht høysensitive ht som avantgarde. Videre ser jeg at noen sverger til TVC(som ofte blir et billigere alternativ da gode pre'er koster), men disse blir beskrevet som mer "nakne" i lydet. Hva bør en satse på?
    Ang støy har TVC en fordel overfor rør-pre. Men det finnes mange gode rør-pre'er som har tilstrekkelig lavt støygulv for AG.

    Har hørt noen TVC'er, noen hjemme, og LMC sin hjemme hos han. Sistnevnte gjør neppe mye feil ;D det låter jo bra hos han! ;)
    Men erfaringen hjemmefra er ikke bra. Jeg synes de er tamme, dårlig makro- og (spesielt) mikrodynamikk. Litt blodfattige......... Hadde en TVC fra Bent Audio noen uker, denne hadde sølv-tranfoer fra Stevens and Billington. I mitt oppsett låt den kjølig og litt analytisk. Skal visstnok være bedre med kobbertrafoer.
    Mvh
    Slenger inn en betraktnig her. Har selv slike S&B trafoer (kobber) liggende, har hatt disse i flere år og trodde lenge de skulle bli det siste til å forlate annlegget. Ve,l jeg har revurdert etter å ha fått inn rørpre. Mye samme betraktnig som Olaps vedr. de lydmessige forskjellene. Min rørpre hadde dog ikke holdt mål med AG (tror jeg), brummer en aning samt litt rørsus (på 94db sensetive høyttalere)

    TVCnes fordel er vel dynamikk og bevaring av "lydbilde" på LAVT volum, frekvensflat gjengivelse og null støy! Rørpre vil man skape "liv" ;)
     

    Nido

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2008
    Innlegg
    232
    Antall liker
    7
    Som tidligere nevnt har jeg tenkt på Quicksilver Horn Mono, bra pris og fått bra test i eks Stereophile som brukte Uno på disse ampene. I denne sammenhengen, er det noen som har erfaringer mht lydmessige og tekniske forskjeller på EL34, KT90, KT88, KT77, KT66, 6550 og 6L6 output tubes?
     

    Jaerbu

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2003
    Innlegg
    1.581
    Antall liker
    527
    Nido skrev:
    Som tidligere nevnt har jeg tenkt på Quicksilver Horn Mono, bra pris og fått bra test i eks Stereophile som brukte Uno på disse ampene. I denne sammenhengen, er det noen som har erfaringer mht lydmessige og tekniske forskjeller på EL34, KT90, KT88, KT77, KT66, 6550 og 6L6 output tubes?
    Nå har jeg kun hørt Hornmonoene på Lowtherne mine, men der har jeg landet på 6L6/KT-66 rør. De har mye av klangen som kjennetegner 300b. KT-88 Ble ikke helt opptimalt oppover, og el-34 ble for blasst. Angående selve monoblokkene er jeg kjempefornøyd! Null støy, og veldig bra byggekvalitet.
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Jaerbu skrev:
    Nido skrev:
    Som tidligere nevnt har jeg tenkt på Quicksilver Horn Mono, bra pris og fått bra test i eks Stereophile som brukte Uno på disse ampene. I denne sammenhengen, er det noen som har erfaringer mht lydmessige og tekniske forskjeller på EL34, KT90, KT88, KT77, KT66, 6550 og 6L6 output tubes?
    Nå har jeg kun hørt Hornmonoene på Lowtherne mine, men der har jeg landet på 6L6/KT-66 rør. De har mye av klangen som kjennetegner 300b. KT-88 Ble ikke helt opptimalt oppover, og el-34 ble for blasst. Angående selve monoblokkene er jeg kjempefornøyd! Null støy, og veldig bra byggekvalitet.
    Du burde også prøve KT77 Jaerbu, jeg tar gjerne med noen typer
     

    Jaerbu

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2003
    Innlegg
    1.581
    Antall liker
    527
    KT-77 sier du? Hm, høres interessant ut Vermin. Da har Horn blokkene en Date! ;D
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Oops, her var det stille :eek:
    Nesten fare for å ramle ut av side 1!!

    Kunne tenke meg å få vite litt om hva dere har plassert AG'ene på og hvilke erfaringer dere har.
    Selv bruker jeg standard"føttene" som følger med stativene, og de står igjen på en tung steinplate som hviler på 4 stk Sonic Design dempeputer.
    Høyttalerne står på bjelkelag med 22 mm spon + 28 mm furugulv.

    Opplevde stor forbedring i bassresponsen (spesielt) da jeg gikk fikk plassert stativene på steinplatene. (kjappere og strammere). Hadde tidligere stått tilnærma direkte på gulvet (små sponplateklosser i mellom føttene og gulvet for å senke flatetrykket).

    En kamerat av meg har nettopp montert CeraBalls (fra Finite Elemente) på sine høyttalere (som ikke er horn................), og er svært fornøyd.
    https://www.elusivedisc.com/prodinfo.asp?number=CERBALLS3
    Spiller dypere, renere og mer nyansert. Flytter lydbildet litt fram mot lytteren.
    Men er enda mer nådeløs mot dårligere innspillinger.
    Noen som har erfaringer med disse på AG?

    Mvh
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Har Soundcare skrudd rett i bassene, det var en stor oppgradering der og da. Nå er jeg usikker, bassen ble bedre men det ble kanskje en smule mer anemisk i toppen.
    Tidligere har jeg forsøkt med en TYKK mdf plate med myk avkobling mot gulvet under med meget godt resultat oppover i frekvens men ikke fullt like bra i bassen.
    Det optimale må være Pulsar Points i bassene og myk avkobling til toppene vil jeg tro, men da ramler hele høytaleren sammen ;D
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    BTW, ceraballs er geniale under elektronikk. Men jeg tror tyngden på en Duo vil gi Ceraballs pusteproblemer
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    jeg kjører mezzoene rett på gulvet på sine originale føtter og er lykkelig uvitende om at det finnes noe bedre der ute. ;D
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Vermin skrev:
    BTW, ceraballs er geniale under elektronikk. Men jeg tror tyngden på en Duo vil gi Ceraballs pusteproblemer
    Er det noe spes elektronikk hvor den egner seg best?
    Hvilke fordeler mener du de har?

    Ser av info hos Elusive
    http://www.elusivedisc.com/prodinfo.asp?number=CERBALLB1
    - at de har vektkapasitet på 88 lb, det er vel ca 40 kg (pr stk). Skulle vel holde med 3 stk på Duo da......?
    Men stativene har vel 10 mm gjengehull, CB kommer i 6 og 8 mm versjoner......
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    olaps skrev:
    Vermin skrev:
    BTW, ceraballs er geniale under elektronikk. Men jeg tror tyngden på en Duo vil gi Ceraballs pusteproblemer
    Er det noe spes elektronikk hvor den egner seg best?
    Hvilke fordeler mener du de har?

    Ser av info hos Elusive
    http://www.elusivedisc.com/prodinfo.asp?number=CERBALLB1
    - at de har vektkapasitet på 88 lb, det er vel ca 40 kg (pr stk). Skulle vel holde med 3 stk på Duo da......?
    Men stativene har vel 10 mm gjengehull, CB kommer i 6 og 8 mm versjoner......
    Spesielt Audio Note, de var bestevenner i lange tider ;)
    Ja da tåler de det glatt, dessuten er det ferdig gjengede 8mm høl i bassene dine, så du kan bare skru de rett i der.
    Tør jeg spørre om herr olaps har hørt forskjell ved bytte av strømkabel på bassene sine?
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Vermin skrev:
    Spesielt Audio Note, de var bestevenner i lange tider ;)
    Ja da tåler de det glatt, dessuten er det ferdig gjengede 8mm høl i bassene dine, så du kan bare skru de rett i der.
    Tør jeg spørre om herr olaps har hørt forskjell ved bytte av strømkabel på bassene sine?
    Vet du hva. når det gjelder strømkabler er jeg på steinaldernivå :eek: (dengang brukte de jo bare standardkabler.... ;) ).
    Har kun dedikerte strømkabler til pre og drivverk, men vet jeg burde oppgradert gjennom hele anlegget.
    Har blitt anbefalt å bruke gode kabler på monoblokkene, og da er det vel logisk at det bør brukes slikt på subbene også.........
    Men siden du nevner det, har du erfaring med bytte på subbene dine?
    Mvh
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    olaps skrev:
    Vermin skrev:
    Spesielt Audio Note, de var bestevenner i lange tider ;)
    Ja da tåler de det glatt, dessuten er det ferdig gjengede 8mm høl i bassene dine, så du kan bare skru de rett i der.
    Tør jeg spørre om herr olaps har hørt forskjell ved bytte av strømkabel på bassene sine?
    Vet du hva. når det gjelder strømkabler er jeg på steinaldernivå :eek: (dengang brukte de jo bare standardkabler.... ;) ).
    Har kun dedikerte strømkabler til pre og drivverk, men vet jeg burde oppgradert gjennom hele anlegget.
    Har blitt anbefalt å bruke gode kabler på monoblokkene, og da er det vel logisk at det bør brukes slikt på subbene også.........
    Men siden du nevner det, har du erfaring med bytte på subbene dine?
    Mvh
    Ja jeg byttet faktisk ut lakrilissene med noen billige fra Xindak. Eneste jeg forventet var en estetisk forbedring, men det skjedde faktisk noe med lyden ???
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Vermin skrev:
    olaps skrev:
    Vermin skrev:
    Spesielt Audio Note, de var bestevenner i lange tider ;)
    Ja da tåler de det glatt, dessuten er det ferdig gjengede 8mm høl i bassene dine, så du kan bare skru de rett i der.
    Tør jeg spørre om herr olaps har hørt forskjell ved bytte av strømkabel på bassene sine?
    Vet du hva. når det gjelder strømkabler er jeg på steinaldernivå :eek: (dengang brukte de jo bare standardkabler.... ;) ).
    Har kun dedikerte strømkabler til pre og drivverk, men vet jeg burde oppgradert gjennom hele anlegget.
    Har blitt anbefalt å bruke gode kabler på monoblokkene, og da er det vel logisk at det bør brukes slikt på subbene også.........
    Men siden du nevner det, har du erfaring med bytte på subbene dine?
    Mvh
    Ja jeg byttet faktisk ut lakrilissene med noen billige fra Xindak. Eneste jeg forventet var en estetisk forbedring, men det skjedde faktisk noe med lyden ???
    Noe? Noe hva :D
    Mvh
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    olaps skrev:
    Vermin skrev:
    olaps skrev:
    Vermin skrev:
    Spesielt Audio Note, de var bestevenner i lange tider ;)
    Ja da tåler de det glatt, dessuten er det ferdig gjengede 8mm høl i bassene dine, så du kan bare skru de rett i der.
    Tør jeg spørre om herr olaps har hørt forskjell ved bytte av strømkabel på bassene sine?
    Vet du hva. når det gjelder strømkabler er jeg på steinaldernivå :eek: (dengang brukte de jo bare standardkabler.... ;) ).
    Har kun dedikerte strømkabler til pre og drivverk, men vet jeg burde oppgradert gjennom hele anlegget.
    Har blitt anbefalt å bruke gode kabler på monoblokkene, og da er det vel logisk at det bør brukes slikt på subbene også.........
    Men siden du nevner det, har du erfaring med bytte på subbene dine?
    Mvh
    Ja jeg byttet faktisk ut lakrilissene med noen billige fra Xindak. Eneste jeg forventet var en estetisk forbedring, men det skjedde faktisk noe med lyden ???
    Noe? Noe hva :D
    Mvh
    Bassen endret litt karakter, mer lettflytende, kanskje litt mindre annstrengt. :)
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.232
    Antall liker
    6.350
    Har vært innom Lyric og hørt på Nano et par ganger nå, og er ganske solgt. Så disse står herved på ønskelista ogg er derfor også herved wannabe-venn.

    Virker som om disse fungerer godt innen mine preferanser når det gjelder lytteavstand, ca 2 m. Ble overrasket over hvor godt lydbildet henger sammen selv med liten lytteavstand. Og jeg som trodde jeg aldri kom til å like annet enn Dynaudio. ::)
     
    B

    bts

    Gjest
    olaps skrev:
    Kunne tenke meg å få vite litt om hva dere har plassert AG'ene på og hvilke erfaringer dere har.
    Selv bruker jeg standard"føttene" som følger med stativene, og de står igjen på en tung steinplate som hviler på 4 stk Sonic Design dempeputer.
    Høyttalerne står på bjelkelag med 22 mm spon + 28 mm furugulv.

    Opplevde stor forbedring i bassresponsen (spesielt) da jeg gikk fikk plassert stativene på steinplatene. (kjappere og strammere). Hadde tidligere stått tilnærma direkte på gulvet (små sponplateklosser i mellom føttene og gulvet for å senke flatetrykket).

    En kamerat av meg har nettopp montert CeraBalls (fra Finite Elemente) på sine høyttalere (som ikke er horn................), og er svært fornøyd.
    https://www.elusivedisc.com/prodinfo.asp?number=CERBALLS3
    Spiller dypere, renere og mer nyansert. Flytter lydbildet litt fram mot lytteren.
    Men er enda mer nådeløs mot dårligere innspillinger.
    Noen som har erfaringer med disse på AG?

    Mvh
    På mitt nuvarande golv, spånplatta+parkett fungerar det bäst med originalfötterna.
    Jag har prövat FE Cerabase, spikes, Sylomer och FE Ceraballs.
    Med Ceraballs får jag en gäll och metallisk klang uansett var de placeras i anlägget
    och de är därför sålda.... :)
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    emokid skrev:
    Har vært innom Lyric og hørt på Nano et par ganger nå, og er ganske solgt. Så disse står herved på ønskelista ogg er derfor også herved wannabe-venn.

    Virker som om disse fungerer godt innen mine preferanser når det gjelder lytteavstand, ca 2 m. Ble overrasket over hvor godt lydbildet henger sammen selv med liten lytteavstand. Og jeg som trodde jeg aldri kom til å like annet enn Dynaudio. ::)
    Der kan man se........

    Nano er fine høyttalere , de er og mer plasseringsvennlige enn andre ag modeller med mindre dybde på denne modell...Jeg syntes også denne henger godt sammen emokid...
     

    YEZ!

    Medlem
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    16
    Antall liker
    0
    Kan noen enkelt forklare meg forskjellen mellom Uno og Duo?
    Tenker da ikke på den nye Uno Nano, men den forrige, som tilsynelatende er identisk til Duo.

    Og hva er en OK pris å gi for den "gammle" Uno'en?

    Takker & bukker.
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    YEZ! skrev:
    Kan noen enkelt forklare meg forskjellen mellom Uno og Duo?
    Tenker da ikke på den nye Uno Nano, men den forrige, som tilsynelatende er identisk til Duo.

    Og hva er en OK pris å gi for den "gammle" Uno'en?

    Takker & bukker.
    Spørs hva du mener med forskjell, lyd eller størrelse?
    de går vel for 35-40K
     

    YEZ!

    Medlem
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    16
    Antall liker
    0
    Vermin skrev:
    YEZ! skrev:
    Kan noen enkelt forklare meg forskjellen mellom Uno og Duo?
    Tenker da ikke på den nye Uno Nano, men den forrige, som tilsynelatende er identisk til Duo.

    Og hva er en OK pris å gi for den "gammle" Uno'en?

    Takker & bukker.
    Spørs hva du mener med forskjell, lyd eller størrelse?
    de går vel for 35-40K
    Begge deler egentlig.
    Er det slik at Duo har en anelse større horn?, og i såfall, i hvilken grad gir dette innvirkning på lyden kontra Uno med mindre horn?
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    YEZ! skrev:
    Vermin skrev:
    YEZ! skrev:
    Kan noen enkelt forklare meg forskjellen mellom Uno og Duo?
    Tenker da ikke på den nye Uno Nano, men den forrige, som tilsynelatende er identisk til Duo.

    Og hva er en OK pris å gi for den "gammle" Uno'en?

    Takker & bukker.
    Spørs hva du mener med forskjell, lyd eller størrelse?
    de går vel for 35-40K
    Begge deler egentlig.
    Er det slik at Duo har en anelse større horn?, og i såfall, i hvilken grad gir dette innvirkning på lyden kontra Uno med mindre horn?
    Hornet er vel 12cm større, diskanten er lik.
    Lydmessig ligger Duo noen hakk over Uno.
    Uno er friskere og har nok mer attakk, bør matches riktig.
    Duo er fyldigere og mer kontrollert og tåler kjipe innspillinger bedre, Duo har også betraktelig bedre oppløsning og strekker seg lenger ned i mellomtonen før bassen må ta over. Dette skaper bedre mellombass og letter jobben til subbene en god del, noe som kjennes.
    Men jeg vil si Uno er skikkelig mye "bang for the buck", det er knallgode høytalere som med rett match spiller fletta av det meste i sin prisklasse
     

    YEZ!

    Medlem
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    16
    Antall liker
    0
    Flott!

    Takk for oppklarende svar, Vermin.

    Jeg har så fryktelig lyst på et par AA, og da med tanke på de Uno'ene som ligger på brukten her nå.
    Men det virker som om de havner i ett annet hjem, dessverre.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.232
    Antall liker
    6.350
    Ser at noen uttaler at Nano muligens er bedre enn gamle Uno. Går mellomtonehornet her dypere enn hos "vanlige" Uno?

    Om den er bedre, vil ikke dette være en høyttaler med mye bang for buck-faktor?
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Vermin skrev:
    YEZ! skrev:
    Vermin skrev:
    YEZ! skrev:
    Kan noen enkelt forklare meg forskjellen mellom Uno og Duo?
    Tenker da ikke på den nye Uno Nano, men den forrige, som tilsynelatende er identisk til Duo.

    Og hva er en OK pris å gi for den "gammle" Uno'en?

    Takker & bukker.
    Spørs hva du mener med forskjell, lyd eller størrelse?
    de går vel for 35-40K
    Begge deler egentlig.
    Er det slik at Duo har en anelse større horn?, og i såfall, i hvilken grad gir dette innvirkning på lyden kontra Uno med mindre horn?
    Hornet er vel 12cm større, diskanten er lik.
    Lydmessig ligger Duo noen hakk over Uno.
    Uno er friskere og har nok mer attakk, bør matches riktig.
    Duo er fyldigere og mer kontrollert og tåler kjipe innspillinger bedre, Duo har også betraktelig bedre oppløsning og strekker seg lenger ned i mellomtonen før bassen må ta over. Dette skaper bedre mellombass og letter jobben til subbene en god del, noe som kjennes.
    Men jeg vil si Uno er skikkelig mye "bang for the buck", det er knallgode høytalere som med rett match spiller fletta av det meste i sin prisklasse
    ;D ;D ;D ;D ;DEnig....
     

    Nido

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2008
    Innlegg
    232
    Antall liker
    7
    Er det noen som har forsøkt seg med superdiskanter(i tillegg) på sine AG'er?
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Nido skrev:
    Er det noen som har forsøkt seg med superdiskanter(i tillegg) på sine AG'er?
    HAr tenkt tanken noen ganger :)
    Men vet ikke hvor mye man "vinner" på det.....
    Bedre kondiser i delefilteret var dog en klar oppgradering mht oppløsning og "luftighet".

    Mvh
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Nido skrev:
    Er det noen som har forsøkt seg med superdiskanter(i tillegg) på sine AG'er?
    Hva er superdiskanter i denne sammenheng? Er det egentlig så mye der ute som overgår AGs diskanter? Muligens kan Acapellas plasmadiskant konkurrere. Ikke meningen å lage massesuggesjon av dette, men kanskje det er noe jeg har gått glipp av...?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.159
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Nido skrev:
    Er det noen som har forsøkt seg med superdiskanter(i tillegg) på sine AG'er?
    var på nippet ,men droppet det etter å ha fjernet bugscreenen,idet det korrigerte det jeg savnet
    noen flere som har prøvd etter forrige runde rundt temaet?
    mvh
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Er det noen som har prøvd seg på og bytte kondensatorene i delefilteret på Duo diskanten? I så tilfelle hvilke typer?
    Jeg byttet til Mcap Silver på Unoene jeg hadde med stort hell men føler at Duoene har så god diskant at jeg vet ikke om jeg gidder og prøve noe annet.
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Vermin skrev:
    Er det noen som har prøvd seg på og bytte kondensatorene i delefilteret på Duo diskanten? I så tilfelle hvilke typer?
    Jeg byttet til Mcap Silver på Unoene jeg hadde med stort hell men føler at Duoene har så god diskant at jeg vet ikke om jeg gidder og prøve noe annet.
    Bytta for et par år siden, Munndorf sølv i olje (om jeg ikke husker feil).
    Som sagt, litt bedre oppløsning og mer luft i toppen.

    Dette var jo en endring jeg aldri reverserte, man merker jo ofte endringen mest/best da, lettere ved f.eks kabelbytte :D
    Men vel verdt de 1500 kr det kosta.

    Mvh
     

    Nido

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2008
    Innlegg
    232
    Antall liker
    7
    @olaps og LMC: hvilke supertweetere hadde dere blinket ut som kandidater?
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Dritdigg bilder KnB, er det tilfeldig at bikkja og hønna matcher? 8)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn