Venner av Avantgarde Acoustic hornhøyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Skrotnisse

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.03.2006
    Innlegg
    231
    Antall liker
    129
    Torget vurderinger
    1
    Husker noen at Akto la ut bilder av sitt avantgarde oppsett tidligere i denne tråden'?

    vel

    et ett år med jbl array 1400 og array 880 står nå akto SINE TIDLIGERE høytalere hos meg ;D detta vennskapet er definivt skapt for å vare!

    Jeg har desverre ikke fått tatt noen ordentlige bilder, så det får duge med et av typen kjapt-og-gæli tatt under oppkoblingen av de:

     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    De sorte eller antrasit horna er drit-tøffe!
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    I mine øtne ser de dyp blå ut , de var utrolig flotte , Grattis the_fjomp.....du har dratt noen flotte høyttalere i hus der.... ;)
     

    Skrotnisse

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.03.2006
    Innlegg
    231
    Antall liker
    129
    Torget vurderinger
    1
    takk takk.

    Fargen på er ikke så blå som det ble på det ene bildet. Blei et satans stress rundt øra på meg og på avforum skulle jo alle ha bilder helst før de sto oppe, så det blei et hastverksbilde.

    Driver og skrur sammen ny stereobenk nå så blir det å ta noen ordentlige bilder når alt er oppe.

    Rør kommer. Men for en gang skyld skal jeg få testet ut endel før jeg handler. Rogue m150 og eieren kommer på en kveldstest til torsdagen. og så står bl.a. vtl og mcintosh på ønskelista. Andre forslag mottaes også med stoooor takk :)
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hei , hva skal du forresten med så mye effekt på disse høyttalerne her ?....

    du skal kanskje ha mulighet til å bruke samme amp på andre høyttalere og eller ?

    grattis med flotte høyttalere.

    Mvh Espen
     

    Skrotnisse

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.03.2006
    Innlegg
    231
    Antall liker
    129
    Torget vurderinger
    1
    ixos_76: La meg først si at jeg "henge-over-rekkverket-på-ei-jolle-i-full-storm-i-barentshavet"grønn når det kommer til rør.

    Årsaken til at jeg gjerne vil teste ut de jeg har nevnt er selvfølgelig av nysgjerrighet. En jeg har blitt kjent med har m150 og når han først vil ta seg en tur med de kan jeg jo ikke si nei :D

    Mcintosh mc275 fordi jeg alltid har hatt sansen for mcintosh sine rørgreier.

    VTL, nysgjerrigheta råder siden jeg ikke har hørt noe fra de, men har fått endel anbefallinger.

    Som sagt ønskes alle andre forslag velkommene :)
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hei igjen....ja det forstår jeg , men når du benytter 1 watt på disse , yter høyttaleren 107 db en meter fra elementet , men det visste du sikkert , det er viktig å teste ting med disse ht , det er høy følsomhet og det KAN lett bli støy , så her må du prøve deg frem...hvordan preamp har du da?.......

    men du , jeg skal love deg at det blir stålkontroll av det greiene du skal prøve nå.....m 150 har jeg ikke hørt , men derimot en en stereo 90 på 98 edb klipsch engang her , det spiller på are you nuts nivå og vel så det ....det er mange veier til heaven med disse høyttalerene ,.....selv tenker jeg i baner med 2a3 triode om dagen ....2 x 3,5 watt , det vil spille veldig høyt her hos meg , men jeg har lite rom , det spiller også en rolle hvor stort rom du har også........skal du også bruke denne til film ?

    Det ligger en audiopax kt 88 se på børsen , akto sin , den har vært brukt akkurat på duo , og bør derfor kunne funke utrolig bra....det viktigste du gjør nå er å følge ører og hjerte.....så du får ha velkommen i din søken etter effekt , men somsagt 150watt rør blir MYE :eek: på disse høyttalerne , vær litt varsom med volumen da ;)....det blir sikkert dynamikk uten sidestykke kan jeg love deg.....Lykke til...

    Jeg spillte opp med mine unos her for ett par uker siden for gutta i oslo vinylklubb , det var flere som påpekte at det var insain høyt ett par ganger.....jeg forer 101 db uno med singel ended triode 300b de yter 8 watt.......og det var ingen tegn på at det var slutt på kreftene akkurat.....avantgarde ER bare moro det..........usedvanlig flotte de der du har kjøpt i allefall.....gratulerer med en kjempehøyttaler....
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Elektron skrev:
    LMC skrev:
    alt mindre enn Trio kan dere gi til unga som 17mai horn! ;D
    mvh
    Leif
    Synes trio er blitt litt allemannseie ;)

    Elektron
    Det er bare ett bevis på at det er en av de aller beste høytalerene i verden, fordi det er ikke mange med budsjett til slike høytalere. Alikevel finnes det endel, gottcha
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Ikke uenig i det Vermin, og har vel ikke uttalt meg negativt om disse. Et av norges kanskje råeste par befinner seg hos min venn i nabohuset så tilgangen er god. Har ikke problemer med budsjettet heller jeg men valgte noe annet. Er ikke det greit da? PEACE

    Elektron
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Elektron skrev:
    Ikke uenig i det Vermin, og har vel ikke uttalt meg negativt om disse. Norges råeste par befinner seg hos min venn i nabohuset så tilgangen er god. Har ikke problemer med budsjettet heller jeg men valgte noe annet. Er ikke det greit da? PEACE

    Elektron

    hehe, litt vennskaplig mobbing frem og tilbake er ikke noe å bry seg om, elektron. ;D
    bare moro at folk prioriterer forskjellig, ellers hadde det jo blitt kjedelig å dra på besøk til hverandre. ;)

    btw, er trioene til naboen din tweaket eller oppgradert på noen måte, siden du omtaler dem som norges råeste par?
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    hei , nå kobla jeg opp en headamp jeg har lånt med el 84 med ht utganger på hønna.....el 84 ett rør pr kanal , som vist , dæven å det spiller , he he...ikke akkurat den beste snerten, kontrollen osv...men det spiller skikkelig på konsertnivå....vet ikke hvor mye denne yter men det er ikke mye ;).......altså en headamp driver horna på ett realistisk høyt nivå.....at det spiller pent er vel å ta i , litt slørete , men effektmessig altså i bøtter å spann , ga meg kl 11 på poten , da var det skikklig høyt.....kostpris på elektronikken er vel sånn cd 3000 vil jeg tippe , jeg har lånt headampen , og tok cd spillern i bytte ved ett salg her , den skal duge som headamp spiller i ett annet soppsett med tiden , bare prøver den ut....MHZS 33 med rør......bare måtte prøve å dirve hønna med denne .....og det gikk til de grader.

    ampen står mellom cd spillern og racket , om dere får øye på den..... ;)
     

    Vedlegg

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    joaquin skrev:
    Elektron skrev:
    Ikke uenig i det Vermin, og har vel ikke uttalt meg negativt om disse. Norges råeste par befinner seg hos min venn i nabohuset så tilgangen er god. Har ikke problemer med budsjettet heller jeg men valgte noe annet. Er ikke det greit da? PEACE

    Elektron

    hehe, litt vennskaplig mobbing frem og tilbake er ikke noe å bry seg om, elektron. ;D
    bare moro at folk prioriterer forskjellig, ellers hadde det jo blitt kjedelig å dra på besøk til hverandre. ;)

    btw, er trioene til naboen din tweaket eller oppgradert på noen måte, siden du omtaler dem som norges råeste par?
    Takk for det Joaquin. Selvfølgelig må vi tåle slikt. Trioene jeg viser til er Hsobstad sine og er utstyrt med fire basshorn. De låter helt imponerende. Han koser seg forøvrig veldig hos meg også. Er det noe med vinen eller lyden?;D

    Elektron
     

    Vedlegg

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    vin har i alle fall aldri ødelagt for hverken musikken eller lyden, imho. ;D
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    ixos_76 skrev:
    hei , nå kobla jeg opp en headamp jeg har lånt med el 84 med ht utganger på hønna.....el 84 ett rør pr kanal , som vist , dæven å det spiller , he he...ikke akkurat den beste snerten, kontrollen osv...men det spiller skikkelig på konsertnivå....vet ikke hvor mye denne yter men det er ikke mye ;).......altså en headamp driver horna på ett realistisk høyt nivå.....at det spiller pent er vel å ta i , litt slørete , men effektmessig altså i bøtter å spann , ga meg kl 11 på poten , da var det skikklig høyt.....kostpris på elektronikken er vel sånn cd 3000 vil jeg tippe , jeg har lånt headampen , og tok cd spillern i bytte ved ett salg her , den skal duge som headamp spiller i ett annet soppsett med tiden , bare prøver den ut....MHZS 33 med rør......bare måtte prøve å dirve hønna med denne .....og det gikk til de grader.

    ampen står mellom cd spillern og racket , om dere får øye på den..... ;)

    artig eksperiment, det der.
    en gang var jeg hjemme hos horny og hørte på en kombinasjon med uno og t-amp.
    skvatt litt da det kom stor/høy lyd ut av høyttalerne, gitt. ;D

    et tips til alle hønn-eiere:
    prøv efffektdelen i en nad 3020.
    jævlig moro. deilig kul i mellombassen, herlig driv.
    og ikke så gærn klang, heller.
    selv om teksturen ikke er på tåre-i-øyekroken-nivå.

    en gammel naim nait2 er også stor moro på horn, imo.
    men gainen må dempes, enten ved å lodde på noen motstandere, eller ved bruk av rothwell-plugger.
     
    J

    JAE

    Gjest
    Hei

    Må vel bare få sagt det,som tidligere eier av blokkene til Elektron,prøvd på AG Duo,låter fantastisk,men at her er noe gale med noe,som ikke er riktig,er jeg ikke i tvil om,og har vel ikke noen problemer med å skjønne at AG spiller fantastisk,men langt fra riktig,litt faked,bass,kontra mellomtone/diskant,følger liksom ikke med i svingene.Bassen spiller for seg selv,og de lyse oktaver,som er i en egen divisjon,ikke er helt på linje


    Noe er det her som ikke stemmer,og langt ifra ment som negativ kritikk,men for min del ikke fikk dette til å stemme overens
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    JAE.....noen mener du har rett , men det er og en mulighet for at det er delt for lavt , da skjer dette til de grader her hos meg i allefall......jeg har ved flere anledninger hørt like dine høyttalere, men ikke aktiv da , sikkert forskjell men....de spiller fint , men har ingenting med horn å gjøre , jeg for min del er ikke i tvil om hva jerg hadde valgt , men meg om det...vi er forskjellige , heldigvis.....
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    tja, jeg foretrekker duo foran gradient revolution anyday.
    and night.

    en annen ting: cary er ikke verdens beste match til ag.
    både cary 805 og 211 har en basstung, litt soggy spillestil med relativ lang etterklang - nettopp det ag IKKE trenger.
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er enig med deg joaquin , cary forsterkerne du nevner er ikke den beste match....derimot uno nano med carys integrerte 300b er veldig bra.......selv bruker jeg audionote på ag...jeg skal nå kjpøpe meg ny effektamp , også fra audionote , og håper selvølgelig dette skal bli veldig bra match...med min m3 preamp på uno ene.... ;) vi får se hvprdan det blir om ett par mnd...da er det nok en leverings, og innsatsklar amp i vente... :)
     
    J

    JAE

    Gjest
    joaquin skrev:
    tja, jeg foretrekker duo foran gradient revolution anyday.
    and night.

    en annen ting: cary er ikke verdens beste match til ag.
    både cary 805 og 211 har en basstung, litt soggy spillestil med relativ lang etterklang - nettopp det ag IKKE trenger.


    Hei

    Er helt enig at Cary 211 ikke er noen bra match,men det jeg egentlig er ute etter,er hva som gjør at bassene ikke følger helt på linje med horna,er det delingen som er årsak,da jeg ved flere anledninger har lagt merke til dette i andres oppsett av AG

    Var vel heller ikke så interessert i hva som er best av AG/Gradient,og ikke sammenlign det ACTIVE systemet med passiv,totalt vidt forskjellig på mange parametre,og kan bygges ut med ekstra basseksjoner,spiller i helt en annen divisjon.

    Så viss en AG entusiast kan gi en grei forklaring på dette,noe jeg regner med,hadde jeg satt pris på dette.

    Ingenting negativt ment,bare fryktelig nyskjerrig på disse horna,skal aldri si aldri ;D

    På forhånd TAKK
     

    bobbob

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2007
    Innlegg
    168
    Antall liker
    1
    Støtter det at deling i alle fall spiller inn. Nå deler jeg godt over hva AG ved leveranse hadde målt som innstillinger som skulle spille flatt ned til 22 eller noe, noe mer på volum også. Føler at dette gir en bedre overgang og homogen presentasjon. Noe synes kanskje at det spiller friskere på lavere deling, føler likvel ikke at jeg har mistes så mye der og her må det være lov å ha forskjellig smak.

    Jeg er overbevist om at elektronikk også spiller inn. Feks. ved rør bytte fra std til EML 45 rør på min amp så føltes det til å beynne med som om den ble spinklere i bassen, men etter vedlig kort tid fremstod det klart at det som hadde skjedd var at bassen var blitt tightere og derfor for meg også oppleves som raskere, bedre attack. Samme effekt fikk jeg ved å flytte ht lltt lenger ut fra bakvegg, mindre overall bass boost, men til gjenngjeld tightere. Det 'er' forskjeller på pra-amper og resten av kjeden også, slik at her er det summen som avgjør.

    De som har hørt mezzo samt mezzo horn bassene sier de er en annen liga en de ordinære subbene og 'enkelte' mener vel igjen at heller ikke de er raske nok.. Vi snakker nok om nivåer her, men, joda, samspillet bass/mellomtone er en av utfordringene, spesielt på de mindre modellene.

    Her kan sikker andre bidra med mer erfaring, feks Mezzo eiere som som har gått veien via lavere modeller.

    bob
     
    J

    JAE

    Gjest
    Bobbob

    Joda,syns du fremstår veldig klart og greit på dette området.

    Er som du nevner en helhetsfaktor selvsagt,og viss en AG guro,som har gått gradene hadde kommet på banen,som jeg håper på,så er vel det stor sannsynlighet for at jeg får svar på det meste,men stor takk til deg Bobbob.

    Og som du nevner,har jeg heller ikke hørt det aller grommeste fra AG,som visst spiller i en divisjon for seg selv
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    bobbob skrev:
    Jeg er overbevist om at elektronikk også spiller inn. Feks. ved rør bytte fra std til EML 45 rør på min amp så føltes det til å beynne med som om den ble spinklere i bassen, men etter vedlig kort tid fremstod det klart at det som hadde skjedd var at bassen var blitt tightere og derfor for meg også oppleves som raskere, bedre attack. Samme effekt fikk jeg ved å flytte ht lltt lenger ut fra bakvegg, mindre overall bass boost, men til gjenngjeld tightere. Det 'er' forskjeller på pra-amper og resten av kjeden også, slik at her er det summen som avgjør.

    De som har hørt mezzo samt mezzo horn bassene sier de er en annen liga en de ordinære subbene og 'enkelte' mener vel igjen at heller ikke de er raske nok.. Vi snakker nok om nivåer her, men, joda, samspillet bass/mellomtone er en av utfordringene, spesielt på de mindre modellene.

    Her kan sikker andre bidra med mer erfaring, feks Mezzo eiere som som har gått veien via lavere modeller.

    bob
    Veldig enig i det som skrives her.
    * Deling er viktig.
    * Avkobling mot gulv er viktig. Har selv mine Duo'er stående på tunge steinplater, og det har strammet opp. Skal snart teste ut CERA-BALLS.
    * Elektronikk er viktig. I hele kjeden forsåvidt (opplever f.ex at BAT pre er en veldig god match, og den går dypt med enorme bassdynamikkk - og nyanser), men effekttrinnene er kanskje viktigst. Har hatt en del 300B, som jeg ikke har fått til å funke helt. Enten litt tregt, litt flatt, eller annet. De dyreste var de klart dårligste (Ancient Audio Silver 300). 845 er heller ikke noen topp match. Hos meg spilte Cayin 9084D bra på mange parametere, og spilte spes STORT. Men manglet bl.a. en del på oppløsning.......og var nok rett og slett lit "feit".... Men modifiserte Welborne Labs 45 Star Chief monoblokker ble det noe helt annet; veldig god oppløsning og enda mer NÆRVÆR enn jeg hadde opplevd på mine Duo'er før. Og ved å bytte til EML-rør (fra TJ mesh), ble det enda en opptur. Mesh Plate eller Solid Plate av disse er en smak sak. Mesh spiller luftigst, men mister litt nøyaktighet, blir litt diffuse....... Solid Plate synes jeg er et fantastisk rør, har liksom ALT. Stramt og detaljert nedover også......... Hadde vært morsomt å bi-ampe med de, men de er jo umulig å oppdrive både nye og brukte........
    * Bassparet mitt var en del av de opprinnelige bassene i LMC's Trio-oppsett. De er modifisert med ny lyttebank (Elna Cerafine), de har 150 % større kapasitet enn orginalt. En forbedring fra originalen ikke bare mht at de går litt dypere, og er kjappere. Men de er mer nyanserte og har en mer naturlig KLANG.
    Fungerer veldig bra i mitt lytterom på ca 3.5 ggr 5.5 m.
    * Kabling er viktig. Har testet ut mye der også, og er veldig fornøyd med å biwire med AZ Absolute. Har aldri hørt andre kabler (i mitt anlegg) som er i nærheten. BM the Giant var noe mer "imponerende" i bassen, men jeg vet ikke om den var noe riktigere. Sammenlignet de bare kort tid. og AZ var ikke helt innspilt.

    Mange parametere å spille på for å optimalisere de gamle bass-systemene også.

    Men veldig interssant om andre kommer opp med sine erfaringer mht hva de har gjort mht forbedringer, og hvordan hornbassene spilller ift de "ordinære".

    Mvh
     
    J

    JAE

    Gjest
    Takk,takk Olaps(godt du er fornøyd med BATen)


    Er i grunnen det meste som spiller inn,egentlig ikke overraskende,m.bl.a,elektronikk(rør)kabler,underlag,etc,etc..

    En flott forklaring fra din side dette,Olaps,og ser vel at AG krever sin mann,tålmodighet,riktige tiltak,for å nå målet,men som er jo litt av sjarmen å drive med dette.

    Igjen en takk til DERE AG fans,for bidrag
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Glem ikke rom og plassering, numero uno for og få bassen integrert
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    jeg skal ikke påstå at jeg er noen guru, og i alle fall ikke noen guro, men jeg har tross alt eid uno, duo, og nå mezzo.

    det stemmer at 225-subbene som brukes i uno/duo kan være vanskelig å integrere med hornsystemet.
    med riktig plassering i rom, matching med øvrig utstyr og justering av frekvens og volum på subben, så vil man likevel få en helhetlig lyd som er meget tilfredsstillende.
    såpass tilfredsstillende at duo er ag's største suksess gjennom tidene, og selger i bøtter og spann.
    diverse "reviews" verden rundt har da stort sett også bare vært halleluja.

    men:
    på enkelte musikktyper/opptak, så vil man merke at 225-subben aldri vil kunne integreres helt perfekt.
    på den annen siden - hvor mange fullfrekvens høyttalersystemer funker perfekt på all slags musikk og alle slags mulige opptak?
    ikke mange.
    hi-fi vil alltid dreie seg om kompromisser, og folk som er hekta på ag, har valgt å akseptere nettopp ag's kompromisser i bassen.
    det er vanskelig å bygge et bass-system som kan funke helt sømløst med den eksplosive og superdynamsike mellomtonen.

    mezzo:
    den korte hornbassen er helt klart i en helt annen divisjon enn 225/230-subbene.
    men prisen er da også horribelt mye høyere.
    hvorvidt prismellomlegget kan forsvares, er det lommeboka til forbrukeren som avgjør.

    med mezzo-bassen, så er man langt på vei mot det som jeg oppfatter som et perfekt system, borte er den siste rest av integrasjonsproblemer mellom bass/mellomtone.
    det er en helt annen snapp og driv i bassen, den er tørrere og mer ambient, og bidrar til å tegne opp et lydbilde med mer luft og større rom enn duo-systemet er istand til.
    bassgjengivelsen er mer uanstrengt og flyter "understated" avgårde sammen de øvre frekvenser. vi snakker om et solid og mektig fundament som ikke trenger å "presse seg" og dunke løs, som 225-subben av og til gjør.

    betyr dette så at mezzo-bassen er pefekt?
    som jeg sa: ingenting er perfekt. (det er heller ikke mange konserthaller som er perfekt når man hører musikk live, men det får vi ta i en annen diskusjon).
    det finnes høyttalersystemer der ute som gir en enda mektigere og tørrere bass enn ag mezzo, men jeg har aldri hørt et system på mezzzos fysiske størrelse som totalt sett er bedre. vi som elsker ag, har falt for den åpne, storslåtte lyden med riktig størrelse på instrumenter og vokaler. følelesen av "the real thing".
    dynamikken i mellomtonen, fraværet av "horn-artefakter", den selvfølgelige måten detaljene i musikken brettes ut på, og klangrikdommen i (for mezzos del) hele frekvensområdet.


    ellers:

    * jeg har ikke hørt de store basshorna som ofte brukes i trio-systemet, men tror intuitivt at heller ikke disse er "perfekt".
    jeg tror f.eks. et custom bass-system som det lmc har, er fullt på høyde med ag's store (og hundedyre) hønnbass.

    * jeg vet at man kan få bedre lyd enn ag mezzo dersom man bruker samme summen på selvbygg. men utseendet og størrelsen vil da være uakseptabelt til stuebruk i mitt hjem. og tenker man på annehåndsverdi, så synes jeg ikke det trenger å være så dumt å spa inn en anseelig sum på et par mezzo'er.

    * klipsch khorn er et system som jeg på mange områder holder like høyt som ag mezzo (khorn er enda kjappere og mer presis i bassen!), men som likevel presterer ganske ulikt. khorn krever dessuten i større grad et tilpasset lytterom, da plasseringen er gitt på forhånd med tanke på okkuperingen av to gode hjørner. khorn er adskillig mer sympatisk priset, uten at jeg føler meg rumpevoldtatt av den grunn. det mezzo gjør bedre, er for meg såpass avgjørende at jeg føler meg helt rolig over å ha splattet ut en dugelig sum for å få dem i hus.

    * to andre systemer jeg håper å få sjekket ut snarest: acapella high violon mk2, og bert doppenberg swing 2.
     

    bobbob

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2007
    Innlegg
    168
    Antall liker
    1
    Takker for meget gode og omfattende svar her! Spesielt til joaquin og olaps. Dette gir mening for meg og bare entusiasmen, innsikten og bidragslysten i AG tråden avgjør jo høytalervalget alene ;D.

    Ellers, hva med de platformene som ble vist nederst på side 34 i tråden her da? Skulle gjerne ha mer info/feedback på de. Noen må da bli første mann ut her?

    bob
     
    J

    JAE

    Gjest
    joaquin skrev:
    jeg skal ikke påstå at jeg er noen guru, og i alle fall ikke noen guro, men jeg har tross alt eid uno, duo, og nå mezzo.

    det stemmer at 225-subbene som brukes i uno/duo kan være vanskelig å integrere med hornsystemet.
    med riktig plassering i rom, matching med øvrig utstyr og justering av frekvens og volum på subben, så vil man likevel få en helhetlig lyd som er meget tilfredsstillende.
    såpass tilfredsstillende at duo er ag's største suksess gjennom tidene, og selger i bøtter og spann.
    diverse "reviews" verden rundt har da stort sett også bare vært halleluja.

    men:
    på enkelte musikktyper/opptak, så vil man merke at 225-subben aldri vil kunne integreres helt perfekt.
    på den annen siden - hvor mange fullfrekvens høyttalersystemer funker perfekt på all slags musikk og alle slags mulige opptak?
    ikke mange.
    hi-fi vil alltid dreie seg om kompromisser, og folk som er hekta på ag, har valgt å akseptere nettopp ag's kompromisser i bassen.
    det er vanskelig å bygge et bass-system som kan funke helt sømløst med den eksplosive og superdynamsike mellomtonen.

    mezzo:
    den korte hornbassen er helt klart i en helt annen divisjon enn 225/230-subbene.
    men prisen er da også horribelt mye høyere.
    hvorvidt prismellomlegget kan forsvares, er det lommeboka til forbrukeren som avgjør.

    med mezzo-bassen, så er man langt på vei mot det som jeg oppfatter som et perfekt system, borte er den siste rest av integrasjonsproblemer mellom bass/mellomtone.
    det er en helt annen snapp og driv i bassen, den er tørrere og mer ambient, og bidrar til å tegne opp et lydbilde med mer luft og større rom enn duo-systemet er istand til.
    bassgjengivelsen er mer uanstrengt og flyter "understated" avgårde sammen de øvre frekvenser. vi snakker om et solid og mektig fundament som ikke trenger å "presse seg" og dunke løs, som 225-subben av og til gjør.

    betyr dette så at mezzo-bassen er pefekt?
    som jeg sa: ingenting er perfekt. (det er heller ikke mange konserthaller som er perfekt når man hører musikk live, men det får vi ta i en annen diskusjon).
    det finnes høyttalersystemer der ute som gir en enda mektigere og tørrere bass enn ag mezzo, men jeg har aldri hørt et system på mezzzos fysiske størrelse som totalt sett er bedre. vi som elsker ag, har falt for den åpne, storslåtte lyden med riktig størrelse på instrumenter og kropp. følelesen av "the real thing".
    dynamikken i mellomtonen, fraværet av "horn-artefakter", den selvfølgelige måten detaljene i musikken brettes ut på, og klangrikdommen i (for mezzos del) hele frekvensområdet.


    ellers:

    * jeg har ikke hørt de store basshorna som ofte brukes i trio-systemet, men tror intuitivt at heller ikke disse er "perfekt".
    jeg tror f.eks. et custom bass-system som det lmc har, er fullt på høyde med ag's store (og hundedyre) hønnbass.

    * jeg vet at man kan få bedre lyd enn ag mezzo dersom man bruker samme summen på selvbygg. men utseendet og størrelsen vil da være uakseptabelt til stuebruk i mitt hjem. og tenker man på annehåndsverdi, så synes jeg ikke det trenger å være så dumt å spa inn en anseelig sum på et par mezzo'er.

    * klipsch khorn er et system som jeg på mange områder holder like høyt som ag mezzo (khorn er enda kjappere og mer presis i bassen!), men som likevel presterer ganske ulikt. khorn krever dessuten i større grad et tilpasset lytterom, da plasseringen er gitt på forhånd med tanke på okkuperingen av to gode hjørner. khorn er adskillig mer sympatisk priset, uten at jeg føler meg rumpevoldtatt av den grunn. det mezzo gjør bedre, er for meg såpass avgjørende at jeg føler meg helt rolig over å ha splattet ut en dugelig sum for å få dem i hus.

    * to andre systemer jeg håper å få sjekket ut snarest: acapella high violon mk2, og bert doppenberg swing 2.


    Joaquin,en usedvanlig flott beskrivelse,klart en med god AG bakgrunn,rett og slett imponerende,og har vel sjelden fått bedre tilbakemeldinger,enn fra AG vennners tråd,er faktisk overveldet over responsen,og må bare nok en gang takke så meget for stor respons,og all info ang.AG til både Joaquin,Olaps,Bobbob,m.fl.
     

    bobbob

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2007
    Innlegg
    168
    Antall liker
    1
    Fikk ikke noe spesielt mindre lyst til å høre/eie mezzo her nå akkurat.. :)

    Takk igjen joaquin! Du skriver godt.
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Vermin skrev:
    Glem ikke rom og plassering, numero uno for og få bassen integrert
    Helt klart et poeng, har nok vært heldig der, har gjort minimale endringer fra første gang jeg "slapp de ned" på gulvet :D


    joaquin skrev:
    ...........................................med mezzo-bassen, så er man langt på vei mot det som jeg oppfatter som et perfekt system, borte er den siste rest av integrasjonsproblemer mellom bass/mellomtone.
    det er en helt annen snapp og driv i bassen, den er tørrere og mer ambient, og bidrar til å tegne opp et lydbilde med mer luft og større rom enn duo-systemet er istand til.
    Bassgjengivelsen er mer uanstrengt og flyter "understated" avgårde sammen de øvre frekvenser. vi snakker om et solid og mektig fundament som ikke trenger å "presse seg" og dunke løs, som 225-subben av og til gjør.
    Dette med den lettflytende spillestilen opplever jeg som den største forskjellen fra 225-subbene. Og det er jo nettopp dette som kjennetegner AG-systemene ift "konvensjonelle" systemer.


    joaquin skrev:
    ......................................... jeg tror f.eks. et custom bass-system som det lmc har, er fullt på høyde med ag's store (og hundedyre) hønnbass.
    Svært få har hus og samboer som "tåler" et slikt system. Men godt spiller det!! :)

    Mvh
     

    bobbob

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2007
    Innlegg
    168
    Antall liker
    1
    olaps skrev:
    Og ved å bytte til EML-rør (fra TJ mesh), ble det enda en opptur. Mesh Plate eller Solid Plate av disse er en smak sak. Mesh spiller luftigst, men mister litt nøyaktighet, blir litt diffuse....... Solid Plate synes jeg er et fantastisk rør, har liksom ALT. Stramt og detaljert nedover også.........
    Jeg kjører selv Mesh etter anbefaling fra Jac. Han mente ved kjøpstidspunktet at de hadde fått orden på produksjonen av Mesh også og sa han syntes at Mesh var bedre, spesielt i bassen. Din vurdering etter å ha prøvd begge hjemme, gjør at jeg trolig vil prøve ut ett par solid plate selv, så takk for den. Det var vel solid som ble foretrukker i testen på 6moons også mener jeg å huske. Er uansett fryktelig godt fornøyd med 45 lyden, ikke overdrevent her og der, føles bare riktig sånn 'all over'.
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    ser dere har gode musikalske erfaringer med welbourne labs sine greier......

    jeg har titta litt på hjemmesidene men finner igne produktspekter.....hvilke rør bruker de utenom 45 røret da...

    finnes i ikke iallefall en 300b sak derfra også ? og kanskje 2a3?

    er drt fortsatt like vrient å få ting fra firmaet som det har vært i lengere tid(syntes alla klager over dette).......kunne vært gøy med ett slikt langtids byggesettopplegg.....ser feiende flott ut tingene til welbourne labs.......fant heller ingen priser der inne , bare surr på sidene syntes jeg men....henvender meg til øvrige ag eiere med erfaring fra sakene, og om firmaet.
     

    bobbob

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2007
    Innlegg
    168
    Antall liker
    1
    ixos_76 skrev:
    ser dere har gode musikalske erfaringer med welbourne labs sine greier......

    jeg har titta litt på hjemmesidene men finner igne produktspekter.....hvilke rør bruker de utenom 45 røret da...

    finnes i ikke iallefall en 300b sak derfra også ? og kanskje 2a3?

    er drt fortsatt like vrient å få ting fra firmaet som det har vært i lengere tid(syntes alla klager over dette).......kunne vært gøy med ett slikt langtids byggesettopplegg.....ser feiende flott ut tingene til welbourne labs.......fant heller ingen priser der inne , bare surr på sidene syntes jeg men....henvender meg til øvrige ag eiere med erfaring fra sakene, og om firmaet.
    Kjører selv Yamamoto A08-S fra http://www.jacmusic.com

    Planen er å få bygget den om til å ta både 2a3 og 45, se tweeks på sidene hans. Har du lyst til å bygge så får du japsen som kit også

    Welborne sin 45 er det vel Olaps som kjenner best. Hvem som er best av Yamamoto og Welborne har jeg ingen forutsetning for å mene noe om. Den høres i alle fall ut til å levere slik Olaps beskriver det.
     

    bobbob

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2007
    Innlegg
    168
    Antall liker
    1
    joaquin; siden du er så grei samt beskriver så bra; ;)

    Kunne du også sagt noe kort rundt hvordan du opplever forskjellen på Omega driverene på Mezzo mot std. Duo?

    På forhånd takk!
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    forskjellen mellom omega og standard har vært diskutert tidligere.

    kort:
    omega er hakket mer dynamisk, glattere og mer oppløst.
    men ikke natt og dag-forskjell.
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Apropos disksjonene som nå råder her.
    Skal ikke se bort fra at noen av det som står i den nye boken til Jim Smith (Get better sound) kan være til hjelp. Se tråd nedenfor.
    Jim Smith var - som flere av dere helt sikkert kjenner til - USA importør av AG og regnes som dyktig på horn og oppsett av disse (også).

    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=27468.0
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    joaquin skrev:
    såså, gutter.
    ta nå med småhorna deres med ut på gården og lek, og ikke plag en hedersmann og avantgarde-eier som hsobstad.
    ;D ;D ;D
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    bobbob skrev:
    olaps skrev:
    Og ved å bytte til EML-rør (fra TJ mesh), ble det enda en opptur. Mesh Plate eller Solid Plate av disse er en smak sak. Mesh spiller luftigst, men mister litt nøyaktighet, blir litt diffuse....... Solid Plate synes jeg er et fantastisk rør, har liksom ALT. Stramt og detaljert nedover også.........
    Jeg kjører selv Mesh etter anbefaling fra Jac. Han mente ved kjøpstidspunktet at de hadde fått orden på produksjonen av Mesh også og sa han syntes at Mesh var bedre, spesielt i bassen. Din vurdering etter å ha prøvd begge hjemme, gjør at jeg trolig vil prøve ut ett par solid plate selv, så takk for den. Det var vel solid som ble foretrukker i testen på 6moons også mener jeg å huske. Er uansett fryktelig godt fornøyd med 45 lyden, ikke overdrevent her og der, føles bare riktig sånn 'all over'.
    Kjøper nok et par Mesh Plate jeg også, kan være spennende å ha begge deler og bytte på litt. Opplevde faktisk at det var mer gain i Mesh Plate...........


    ixos_76 skrev:
    ser dere har gode musikalske erfaringer med welbourne labs sine greier......

    jeg har titta litt på hjemmesidene men finner igne produktspekter.....hvilke rør bruker de utenom 45 røret da...

    finnes i ikke iallefall en 300b sak derfra også ? og kanskje 2a3?

    er drt fortsatt like vrient å få ting fra firmaet som det har vært i lengere tid(syntes alla klager over dette).......kunne vært gøy med ett slikt langtids byggesettopplegg.....ser feiende flott ut tingene til welbourne labs.......fant heller ingen priser der inne , bare surr på sidene syntes jeg men....henvender meg til øvrige ag eiere med erfaring fra sakene, og om firmaet.
    Vet ikke helt hva som har skjedd med Welborne, men har hørt "stygge rykter" om innbetalinger som har bliitt borte, ekstremt seine/mangelfulle leveranser etc, dvs mer eller mindre svindel.
    Vet de hadde svært gode 300B-forsterkere også...
    Ser de på audiogon fra tid lil annen, men sjelden....... Og som regel bare noen timer, de er jo kjent for aldeles yperlig lydkvalitet, så de blir fort borte........

    Welborne hadde et eget forum på audioasylum, vet ikke om det eksisterer enda, men sikkert verdt å sjekke.

    Mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn